Рішення
від 08.11.2022 по справі 140/5659/22
ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

08 листопада 2022 року ЛуцькСправа № 140/5659/22

Волинський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Костюкевича С.Ф.,

розглянувши у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом керівника Камінь-Каширської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Волинській області, Камінь-Каширської районної військової адміністрації до Комунального некомерційного підприємства «Маневицька багатопрофільна лікарня» Маневицької селищної ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Маневицька селищна рада про зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

Керівник Камінь-Каширської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Волинській області (далі ГУ ДСНС у Волинській області, позивач 1), Камінь-Каширської районної військової адміністрації (далі Камінь-Каширська РВА, позивач 2) звернувся з позовом до Комунального некомерційного підприємства «Маневицька багатопрофільна лікарня» Маневицької селищної ради (далі КНП «Маневицька багатопрофільна лікарня», відповідач) про зобов`язання привести у стан готовності захисну споруду № 07274, що знаходиться за адресою: вул. Незалежності, 1, смт Маневичі, з метою використання її за призначенням у відповідності до «Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту», затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України № 579 від 09.07.2018.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що систематичне невжиття визначених законодавством заходів з метою протирадіаційного укриття № 07274 в КНП «Маневицька багатопрофільна лікарня» до стану готовності, суперечить інтересам держави у сфері підготовки країни до оборони в умовах воєнного стану та захисту життя людини.

Ухвалою судді Волинського окружного адміністративного суду 05.09.2022 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі, її розгляд призначено за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи за наявними у справі матеріалами відповідно до статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України); залучено до участі у справі як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Маневицьку селищну раду.

В поданому до суду відзиві на позовну заяву відповідач вважає позовні безпідставними, необґрунтованими, і такими, що не можуть бути задоволені, з огляду на наступне. На утриманні (балансі) КНП «Маневицька багатопрофільна лікарня» Маневицької селищної ради перебуває протирадіаційне укриття, яке зареєстроване в загальнодержавному електронному обліку захисних споруд, який веде ДСНС, за № 07274. Зазначає, що протягом 2019-2022 років у захисній споруді № 07274 були проведені поточні ремонти за рахунок власних коштів лікарні, що підтверджується актами обстеження проведених робіт та журналом перевірки протирадіаційного укриття, договорами на проведення поточних ремонтів та численними накладними, які підтверджують факт закупівлі матеріалів, обладнання та шанцевого інструменту у захисну споруду № 07274. Захисна споруда була укомплектована меблями (стільцями, лавками, столами), було оновлено систему каналізації, електричну мережу та оснащено первинними засобами пожежогасіння та вогнегасниками.

Виконання приписів РУ ГУ ДСНС України у Волинській області за результатами перевірок від 19.12.2019 № 181, від 16.10.2020 № 97, від 20.08.2021 № 165 по усуненню порушень, які пов`язані із функціонуванням захисної споруди цивільного захисту, а саме: не відремонтовано автоматичну пожежну сигналізацію та не забезпечено працівників засобами радіаційного та хімічного захисту, не проводилось по причині відсутності коштів.

Зауважує, що вказані проблеми знаходяться на стадії вирішення, зокрема, 01.04.2022 укладено договір (додається) на встановлення та монтаж автоматичної пожежної сигналізації на суму 840 990,00 грн. Кошти виділенні Камінь- Каширською районною радою з районного бюджету. Окрім того, з метою забезпечення працівників засобами РХЗ лікарнею зарезервовано 800 шт. ватно-марлевих пов`язок та 1000 шт. респіраторів марки BYK-3FFP3 з клапанами., захисних окулярів 10 шт., запас ліків та виробів медичного призначення, ємності для зберігання води. З огляду на наведене, просить відмовити у задоволенні позову.

У поданих до суду поясненнях третя особа просить відмовити у задоволенні позовних вимог зазначає, що положеннями Кодексу цивільного захисту України, Законом України «Про прокуратуру», іншими нормативно-правовими актами на прокуратуру не покладено обов`язків по здійсненню нагляду (контролю) у сфері цивільного захисту.

Окрім того, вказує, що згідно облікової картки захисної споруди цивільного захисту протирадіаційне укриття (ПРУ) № 07274 на 1000 чоловік, розташоване в смт Маневичі, вул. Незалежності, 1, Камінь-Каширського району, є комунальною власністю КНП «Маневицька багатопрофільна лікарня» Маневицької селищної ради, розташоване в підвальному приміщенні, введене в експлуатацію у 1976 році і з дати введення в експлуатацію та на даний час за оцінкою статусу протирадіаційного укриття - визнано обмежено готовим, проте термін «обмежено готове» не означає неможливість використання протирадіаційного укриття за прямим призначенням і не може свідчити про порушення інтересів держави в частині завдання шкоди життю та здоров`ю людей.

Інших заяв по суті справи на адресу суду від учасників справи не надходило.

Дослідивши письмові докази, письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, суд дійшов висновку, що позов підлягає до задоволення, з наступних мотивів та підстав.

Судом встановлено, що згідно інформації Камінь-Каширської районної військової адміністрації від 28.04.2022 на території Маневицької селищної ради наявна захисна споруда цивільного захисту укриття, пристосоване під протирадіаційне № 07274 (балансоутримувач - КНП «Маневицька багатопрофільна лікарня» Маневицької селищної ради), стан готовності обмежено готове.

Відповідно до наданого КНП «Маневицька багатопрофільна лікарня» паспорту сховища № 07274 - останнє знаходиться по вул. Незалежності, 1 у смт. Маневичі та становить площу 670 м. кв. Введена в експлуатацію вказана споруда у 1977 році. Згідно облікової картки, дане сховище у разі наявної загрози розраховане на утримання в ньому 1 000 осіб.

Також з облікової картки даної захисної споруди цивільного захисту вбачається, що обліковий номер сховища в КНП «Маневицька багатопрофільна лікарня» - 07274, форма власності комунальна, балансоутримувач Комунальне некомерційне підприємство «Маневицька багатопрофільна лікарня» Маневицької селищної ради.

З інформації із Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності вбачається, що 22.10.2021 на підставі рішення Маневицької районної ради від 29.09.2020 № 55/27 «Про передачу майна» та рішення органу місцевого самоврядування від 01.10.2020 № 55/2 «Про приймання майна» Маневицькою селищною радою зареєстровано право комунальної власності на будівлю лікарні, яка розташована по вул. Незалежності, 1 в смт Маневичі Камінь - Каширського району.

Відповідно до технічного паспорту на будівлю КНП «Маневицька багатопрофільна лікарня» Маневицької селищної ради станом на 23.09.2021 встановлено, що укриття пристосоване під протирадіаційне (обліковий номер 07274) розташоване в підвальному приміщенні даного лікувального закладу.

Згідно Статуту КП «Маневицька центральна районна лікарня» майно підприємства, до якого також належить захисна споруда цивільного захисту, закріплене за підприємством на праві оперативного управління (ст. 137 ГК України), що свідчить про перебування такого майна на балансі підприємства.

Водночас, з інформації, отриманої від Камінь - Каширського районного управління Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Волинській області (далі - РУ ГУ ДСНС України у Волинській області) від 28.04.2022 вбачається, що укриття пристосоване під протирадіаційне (обліковий номер 07274) в КНП «Маневицька багатопрофільна лікарня» Маневицької селищної ради, 1977 року введення в експлуатацію, оцінено як обмежено готове до експлуатації.

Неготовність укриття пристосованого під протирадіаційне (обліковий номер 07274) в КНП «Маневицька багатопрофільна лікарня» Маневицької селищної ради підтверджується інформацією Маневицької селищної ради від 31.05.2022 та долученими актами оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту, що проведено 15.10.2020, 18.08.2021 та 31.05.2022 балансоутримувачем із участю працівників Камінь - Каширського РУ ГУ ДСНС України у Волинській області.

Зазначеними актами оцінки стану готовності захисної споруди цивільного встановлено: - відсутність противибухових пристроїв, вентиляційної системи (повітропроводи, припливної системи вентиляції, електроручних вентиляторів), протипилових фільтрів, герметичних клапанів, клапанів надмірного тиску, а також приладів для виміру підпору повітря;- не створено систему регенерації повітря, відсутня також замірна арматура, заземлення електрообладнання, гідроізоляція, автоматичні системи пожежогасіння та сигналізації; - не обладнано протирадіаційне укриття дизельною електростанцією, відсутні захисні двері (ворота), ставні, механізми задраювання; - не встановлено нормальний температурно - вологісний режим захисної споруди регулярною і правильною вентиляцією приміщень, у зв`язку із чим слід встановити систему вентиляції; - не забезпечено захисну споруду шанцевими інструментами (лопатами, сокорами, пилками), а також первинними засобами пожежогасіння.

У вищевказаних актах огляду балансоутримувачем сховища № 07274 зазначено КНП «Маневицька багатопрофільна лікарня» Маневицької селищної ради.

З урахуванням наведених порушень, які унеможливлюють функціонування системи життєзабезпечення укриття пристосоване під протирадіаційне (обліковий номер 07274) в КНП «Маневицька багатопрофільна лікарня» Маневицької селищної ради, комісією, створеною балансоутримувачем з метою забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням в ході здійснення щорічної оцінки стану готовності захисної споруди до використання, актами від 15.10.2020, 18.08.2021 та 31.05.2022 встановлено та підтверджено обмежену готовність до експлуатації зазначеної захисної споруди обліковим номером 07274, що розташована по вул. Незалежності, 1 в смт Маневичі.

З аналізу долучених актів прослідковується, що вищевказані порушення із року в рік є однаковими, що свідчить про їх тривалий характеру та, як наслідок, невжиття відповідних заходів балансоутримувачем з метою усунення зафіксованих порушень та приведення захисної споруди у стан придатний до готовності.

Судом також встановлено, що РУ ГУ ДСНС України у Волинській області в межах наданих повноважень, упродовж 2019 - 2021 років здійснено відповідні перевірки дотримання суб`єктом господарювання - КНП «Маневицька багатопрофільна лікарня» Маневицької селищної ради вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, в т. ч. щодо питань цивільного захисту.

Так, в ході планової перевірки (акт від 19.12.2019 № 181) встановлено наступні порушення, які пов`язані із функціонуванням захисної споруди цивільного захисту, а саме: суб`єктом господарювання не відремонтовано автоматичну пожежну сигналізацію та не забезпечено працівників засобами радіаційного та хімічного захисту.

19.12.2019 контролюючим органом з метою усунення наведених порушень винесено припис лікувальному закладу із вимогою вжити відповідних заходів до 25.03.2020 - щодо забезпечення працівників засобами радіаційного та хімічного захисту та до 28.04.2020 - щодо порушень у сфері сигналізації задля приведення, в тому числі споруди цивільного захисту, у придатний до експлуатації стан.

Однак, наступною перевіркою, проведеною РУ ГУ ДСНС України у Волинській області, відомості про яку відображено у акті від 16.10.2020 № 106 виявлено також не відремонтовану сигналізацію та факт не забезпечення працівників засобами радіаційного та хімічного захисту.

16.10.2020 контролюючим органом з метою усунення наведених порушень винесено припис № 97 лікувальному закладу із вимогою вжити у строк до 25.01.2021 вжити відповідних заходів з метою усунення виявлених порушень.

20.08.2021 перевіркою, яку здійснено працівниками РУ ГУ ДСНС України у Волинській області, зафіксовано у акті № 165 аналогічні порушення у сфері здійснення цивільного захисту.

13.07.2021 на засіданні районної комісії з питань техногенно - екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій розглядалося питання проведення в районі технічної інвентаризації захисних споруд цивільного захисту (цивільної оборони), за наслідками якого, протокольним рішенням № 10, вирішено балансоутримувачам вжити заходів для приведення у належний стан захисних споруд цивільного захисту (термін виконання даного заходу встановлено до 01.11.2021), проте будь - які заходи, спрямовані на усунення допущених порушень у сфері цивільного захисту, не вжито.

Як уже було вищевказано, згідно акту оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту від 31.05.2022 балансоутримувачем із участю працівників Луцького РУ ДСНС України у Волинській області - підтверджено обмежену готовність до експлуатації захисної споруди з обліковим номером 07274.

Окрім того, 20.07.2022 Камінь - Каширською окружною прокуратурою внесено відомості до ЄРДР під № 42022032160000023 за ознаками злочину, передбаченого ч. 1 ст. 367 КК України, за фактом неналежного виконання своїх службових обов`язків через несумлінне ставлення до них службовими особами органів державної влади та місцевого самоврядування Камінь - Каширського району, що призвело до неготовності ряду захисних споруд цивільного захисту, які знаходяться на території району, до використання за призначенням.

10.08.2022 в межах здійснення досудового розслідування даного кримінального провадження слідчим із участю спеціаліста - провідного фахівця цивільного захисту Камінь - Каширського РУ ГУДСНС у Волинській області Слупачика А.О. та представників лікувального закладу проведеного огляд місця події - укриття пристосованого під протирадіаційне в КНП «Маневицька багатопрофільна лікарня» Маневицької селищної ради, яким підтверджено наявність порушень у сфері цивільного захисту населення, що допущено балансоутримувачем - КНП «Маневицька багатопрофільна лікарня» Маневицької селищної ради, а саме: необхідність освітлення входів до захисної споруди; доцільність проведення косметичного ремонту; забезпечення споруди шанцевим інструментом; ремонт системи каналізації; захист системи водопостачання та опалення від корозії; забезпечення споруди додатковим (резервним) штучним освітлення, а також встановлення вентиляційної системи.

На думку позивача, зазначені порушення є підставою для зобов`язання КНП «Маневицька багатопрофільна лікарня» вжити відповідних заходів задля приведення укриття пристосованого під протирадіаційне № 07274 в стан готовності.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Відповідно до статті 50 Конституції України кожен має право на безпечне для життя і здоров`я довкілля та на відшкодування завданої порушенням цього права шкоди.

Статтею 27 Конституції України також визначено, що кожна людина має невід`ємне право на життя, обов`язок держави - захищати життя людини.

Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022 №64/2022 на території України з 24.02.2022 на 30 діб введено воєнний стан, який продовжений до 21.11.2022 на підставі указів Президента України Про продовження строку дії воєнного стану в Україні від 14.03.2022 №133/2022, від 18.04.2022 №259/2022, від 17.05.2022 №341/2022, від 12.08.2022 №573/2022.

Відповідно до статті 2 Закону України «Про оборону України» оборона України базується на готовності та здатності органів державної влади, усіх складових сектору безпеки і оборони України, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту, національної економіки до переведення, при необхідності, з мирного на воєнний стан та відсічі збройній агресії, ліквідації збройного конфлікту, а також готовності населення і території держави до оборони.

Згідно із статтею 3 Закону України «Про оборону України» підготовка держави до оборони в мирний час, серед іншого, включає: забезпечення готовності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту об`єктів критичної інфраструктури до виконання завдань цивільного захисту в особливий період, зокрема у воєнний час, з урахуванням норм міжнародного гуманітарного права.

Відповідно до пункту 14 частини першої статті 2 Кодексу цивільного захисту України (далі - Кодекс) захисні споруди цивільного захисту - інженерні споруди, призначені для захисту населення від впливу небезпечних факторів, що виникають внаслідок надзвичайних ситуацій, воєнних дій або терористичних актів. До захисних споруд цивільного захисту належать сховища та протирадіаційні укриття, а також споруди подвійного призначення.

Цивільним захистом, відповідно до статті 4 Кодексу, є - комплекс заходів, які реалізуються на території України в мирний час та в особливий період і спрямовані на захист населення, територій, навколишнього природного середовища, майна, матеріальних і культурних цінностей від надзвичайних ситуацій та інших небезпечних подій, запобігання виникненню таких ситуацій та подій, ліквідацію їх наслідків, надання допомоги постраждалим, здійснення державного нагляду (контролю) у сфері пожежної та техногенної безпеки.

Відповідно до пункту 2 частини першої статті 21 Кодексу громадяни України мають право на забезпечення засобами колективного та індивідуального захисту та їх використання.

Відповідно до частини четвертої статті 32 Кодексу для вирішення питань щодо укриття категорій населення, визначених частиною третьою цієї статті, центральні органи виконавчої влади, інші органи державної влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації, органи місцевого самоврядування та суб`єкти господарювання завчасно створюють фонд таких споруд

Відповідно до частини п`ятої статті 32 Кодексу порядок створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку визначається КМУ.

Пунктом 3 Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 №138 (далі - Порядку) визначено, що утримання захисних споруд - комплекс заходів організаційного, матеріально-технічного, інженерного, фінансового та іншого характеру, що спрямовані на забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням.

Відповідно до частини восьмої статті 32 Кодексу утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням здійснюється їх власниками, користувачами, юридичними особами, на балансі яких вони перебувають (у тому числі споруд, що не увійшли до їх статутних капіталів у процесі приватизації (корпоратизації), за рахунок власних коштів.

Пунктом 9 Порядку передбачено, що утримання фонду захисних споруд у готовності до використання за призначенням здійснюється їх балансоутримувачами.

У відповідності до пункту 3 Порядку балансоутримувач захисної споруди - власник захисної споруди або юридична особа, яка утримує її на балансі.

Згідно із пунктом 10 Порядку балансоутримувач забезпечує утримання захисних споруд та інших споруд, що повинні використовуватися для укриття населення, а також підтримання їх у стані, необхідному для приведення у готовність до використання за призначенням відповідно до вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд.

Конкретний строк приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням (крім споруд, що відповідно до законодавства повинні перебувати в постійній готовності) зазначається в паспорті захисної споруди, а саме: не більше 12 годин - для захисних споруд, призначених для укриття працівників (персоналу, найбільшої працюючої зміни) суб`єктів господарювання, віднесених до відповідних категорій цивільного захисту; не більше 24 годин - для інших захисних споруд, споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів.

Частиною першою статті 20 Кодексу визначено, що до завдань та обов`язків суб`єктів господарювання у сфері цивільного захисту, серед інших, належить: забезпечення дотримання вимог законодавства щодо створення, зберігання, утримання, використання та реконструкції захисних споруд цивільного захисту; здійснення обліку захисних споруд цивільного захисту, які перебувають на балансі (утриманні); утримання у справному стані засобів цивільного та протипожежного захисту, недопущення їх використання не за призначенням, тощо.

Згідно із пунктом 11 Порядку вимоги щодо утримання та експлуатації захисних споруд визначаються МВС.

Відповідно до пункту 1 Розділу ІІ «Загальні вимоги до утримання та експлуатації фонду захисних споруд», затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 №579, споруди фонду захисних споруд мають утримуватися та експлуатуватися у стані, що дозволяє привести їх у готовність до використання за призначенням у визначені законодавством терміни.

Захисні пристрої призначені для захисту осіб, що переховуються у сховищах, від надмірного тиску повітряної ударної хвилі під час застосування звичайної зброї та засобів масового ураження. До захисних пристроїв, якими обладнуються сховища, належать захисно-герметичні і герметичні двері, віконниці (ставні), захисні секції, клапани-відтиначі, КНТ тощо (підпункт 1 пункту 2 розділу III Вимог).

Балансоутримувач відповідно до норм цих Вимог забезпечує утримання, контроль за станом, проведення перевірок, технічного обслуговування, поточних та капітальних ремонтів конструктивних елементів, спеціального обладнання, інженерних мереж та систем життєзабезпечення захисних споруд під час усього періоду використання сховищ у режимі ПРУ (пункт 6 Розділу VIII Вимог).

Відповідно до підпункту 1 пункту 2 розділу VI Вимог для забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням їх балансоутримувачі здійснюють оцінку стану їх готовності, організовують періодичні огляди стану захисних споруд, перевірку працездатності їх основного обладнання, планують і проводять технічне обслуговування обладнання та систем життєзабезпечення захисних споруд.

Оцінка стану готовності захисних споруд (далі - оцінка стану готовності) - здійснюється щороку з метою виявлення недоліків у стані утримання та експлуатації захисних споруд, передбачення заходів щодо приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням. Крім того, оцінка стану готовності здійснюється в таких випадках: у разі проведення технічної інвентаризації захисної споруди як об`єкта нерухомого майна; у разі підготовки пропозицій щодо подальшого використання захисної споруди; після пожеж, аварій, катастроф та інших надзвичайних ситуацій, що могли негативно вплинути на технічний стан захисної споруди; у разі здійснення ДСНС заходів державного нагляду (контролю) за станом готовності захисних споруд відповідно до Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності».

За результатами оцінки стану готовності складається акт оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту за формою згідно з додатком 11 до цих Вимог.

Результати оцінки стану готовності, отримані під час нагляду, ураховуються під час складення документів (актів, приписів) за його результатами (підпункт 4 пункту 2 Розділу VI Вимог).

Підпунктами 5, 6 пункту 2 розділу VI Вимог визначено, що залучення фахівців структурних підрозділів із питань цивільного захисту міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування, органів і підрозділів ДСНС до оцінки стану готовності, проведення інших обстежень захисних споруд (за винятком оцінки стану готовності під час нагляду) здійснюється за зверненням балансоутримувача.

Відповідно до підпункту 8 пункту 2 Розділу VI Вимог під час оцінки стану готовності перевіряються: загальний стан приміщень, входів, оголовків аварійних виходів, гідроізоляції, повітрозабірних і витяжних каналів, обвалування окремо розташованих і підсипки покриття у вбудованих захисних спорудах, покрівлі та бічних поверхонь гірничих виробок, кріплень і захисно-герметичних перемичок (зовнішнім оглядом); двері (ворота, ставні), механізми задраювання, захисні пристрої, системи вентиляції, водопостачання, каналізації, електропостачання, зв`язку, автоматики та іншого інженерного обладнання (випробуванням на працездатність); температура і відносна вологість повітря всередині захисної споруди; наявність і стан засобів пожежогасіння; герметичність захисної споруди.

За результатами оцінки стану готовності захисну споруду може бути визнано як готову, обмежено готову або неготову до використання за призначенням. Захисна споруда вважається обмежено готовою або неготовою, якщо вона має хоча б один із недоліків, зазначених в основних недоліках в утриманні захисних споруд, що погіршують стан їх готовності, наведених у додатку 13 до цих Вимог.

У разі відсутності таких недоліків захисна споруда вважається готовою до використання за призначенням (підпункт 8 пункту 2 Розділу VI Вимог).

Таким чином, утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням покладається на суб`єктів господарювання, на балансі яких вони перебувають, за рахунок власних коштів, що передбачено пунктом 8 статті 32 Кодексу та пунктом 9 Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 №138.

Аналізуючи наведені норми чинного законодавства та встановлені обставини справи, суд приходить до висновку, що станом на початок збройної агресії проти України захисна споруда цивільного захисту сховище № 07274, що знаходиться за адресою: вул. Незалежності, 1, смт. Маневичі, перебуває в стані обмеженої готовності до використання за призначенням, через що не здатна забезпечити захист цивільного населення.

Систематичне невжиття відповідачем визначених законодавством заходів з метою приведення протирадіаційного укриття № 07274 КНП «Маневицька багатопрофільна лікарня» Маневицької селищної ради до стану готовності суперечить інтересам держави у сфері підготовки країни до оборони в умовах воєнного стану та захисту життя людини.

Аналогічна правова позиція викладена у постановах Верховного Суду від 03.10.2018 у справі №826/12192/16 та від 25.07.2019 у справі№820/5164/15 та в силу приписів частини п`ятої статті 242 КАС України враховується судом при вирішенні даного спору.

У поданому відзиві КНП «Маневицька багатопрофільна лікарня» не заперечує щодо невідповідності стану готовності захисної споруди № 07274, що знаходиться за адресою: вул. Незалежності, 1, смт. Маневичі, «Вимогам щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту», затверджених наказом МВС України №579 від 09.07.2018. При цьому, вказує, що ним розпочато процес приведення у відповідність укриття та дії спрямовані на покращення загального стану захисної споруди здійснюються в межах наявних коштів та ресурсів.

Суд враховує, що на виконання приписів РУ ГУ ДСНС України у Волинській області за результатами перевірок від 19.12.2019 № 181, від 16.10.2020 № 97, від 20.08.2021 № 165 по усуненню порушень, які пов`язані із функціонуванням захисної споруди цивільного захисту КНП «Маневицька багатопрофільна лікарня» почало вживати заходи щодо приведення у стан готовності захисної споруди №07274, а саме: для встановлення автоматичної пожежної сигналізації виділено кошти Камінь- Каширською районною радою з районного бюджету, 01.04.2022 укладено договір на встановлення та монтаж автоматичної пожежної сигналізації на суму 840 990,00 грн, окрім того, з метою забезпечення працівників засобами РХЗ лікарнею зарезервовано 800 шт. ватно-марлевих пов`язок та 1000 шт. респіраторів марки BYK-3FFP3 з клапанами, захисних окулярів 10 шт., запас ліків та виробів медичного призначення, ємності для зберігання води.

Однак суд вважає, що вказані заходи не свідчать про те, що відповідач усунув обставини, які слугували підставою та предметом позову, та привів у стан готовності захисну споруду №07274, що знаходиться за адресою: вул. Незалежності, 1, смт. Маневичі, з метою використання її за призначенням у відповідності до «Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту», затверджених наказом МВС У №579 від 09.07.2018, оскільки вищевказані заходи ще не звершені, а матеріали справи не містять висновку про усунення відповідачем зафіксованих в приписі порушень.

Крім того, суд вважає безпідставним твердження третьої особи щодо відсутності обов`язку прокурора по здійсненню нагляду (контролю) у сфері цивільного захисту, з огляду на наступне.

Відповідно до статті 131-1 Конституції України на прокуратуру України покладається представництво інтересів держави в суді.

Право на звернення прокурора або його заступника до суду в інтересах держави передбачене статтями 2, 23 Закону України «Про прокуратуру» та статтею 53 Кодексу адміністративного судочинства України.

Згідно із положеннями статті 23 Закону України «Про прокуратуру» представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом. Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави.

Обираючи форму представництва, прокурор визначає, у чому полягає порушення або загроза порушення інтересів держави, обґрунтовує необхідність їх захисту.

В частині 4 статті 53 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.

В даному випадку, спеціально уповноваженим державною органом на здійснення контролю за утриманням та станом готовності захисних споруд цивільного захисту є ГУДСНС України у Волинській області. Разом з тим, тривале невиконання відповідачем чинного законодавства щодо приведення у відповідність протирадіаційного укриття № 07274 та не вжиття ГУДСНС України у Волинській області заходів з метою зобов`язання балансоутримувача вчинити певні дії, стало підставою для звернення прокурора до суду з даним позовом.

Таким чином, оскільки питання утримання захисної споруди у готовому до використання стані відповідає інтересам держави, а отримана прокурором під час листування інформація свідчила про наявність ознак порушення законодавства, наявність підстав для його звернення в суд обґрунтована та підтверджена.

Згідно із частиною першою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частинами першою-третьою статті 90 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

З огляду на сукупність викладених обставин, суд дійшов висновку, що позовні вимоги керівника Камінь-Каширської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Волинській області є обґрунтованими, з огляду на що позов слід задовольнити повністю.

Керуючись статтями 243-246, 262, Кодексу адміністративного судочинства України, на підставі Кодексу цивільного захисту України, суд,

ВИРІШИВ:

Позов керівника Камінь-Каширської окружної прокуратури (44501; Волинська область, м. Камінь-Каширський, вул. Воля, 7) в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Волинській області (43020; Волинська область, м. Луцьк, вул. Електроапаратна, 6; ЄДРПОУ: 38592652), Камінь-Каширської районної військової адміністрації (44500; Волинська область, м. Камінь-Каширський, вул. Воля, 2; ЄДРПОУ: 04051371) до Комунального некомерційного підприємства «Маневицька багатопрофільна лікарня» Маневицької селищної ради (44601; Волинська область, смт. Маневичі, вул. Незалежності, 1; ЄДРПОУ: 01983186), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Маневицька селищна рада (44601; Волинська область, смт. Маневичі, вул. Незалежності, 19; ЄДРПОУ: 04333193) про зобов`язання вчинити дії задовольнити повністю.

Зобов`язати Комунальне некомерційне підприємство «Маневицька багатопрофільна лікарня» Маневицької селищної ради привести у стан готовності захисну споруду №07274, що знаходиться за адресою: вул. Незалежності, 1, смт Маневичі, з метою використання її за призначенням у відповідності до «Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту», затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України №579 від 09.07.2018.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Суддя С.Ф. Костюкевич

Дата ухвалення рішення08.11.2022
Оприлюднено11.11.2022
Номер документу107199343
СудочинствоАдміністративне
Сутьзобов`язання вчинити дії

Судовий реєстр по справі —140/5659/22

Ухвала від 15.06.2023

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Костюкевич Сергій Федорович

Ухвала від 24.03.2023

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Костюкевич Сергій Федорович

Рішення від 08.11.2022

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Костюкевич Сергій Федорович

Ухвала від 04.09.2022

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Костюкевич Сергій Федорович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні