Рішення
від 09.11.2022 по справі 500/3042/22
ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 500/3042/22

09 листопада 2022 рокум.ТернопільТернопільський окружний адміністративний суд, у складі судді Баб`юка П.М. розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Приватного підприємства "Фортуна" до Байковецької сільської ради про визнання незаконним та скасування рішення,

ВСТАНОВИВ:

До Тернопільського окружного адміністративного суду 23.08.2022 звернулось приватне підприємство «ФОРТУНА» (далі позивач, ПП «ФОРТУНА») до Байковецької сільської раді (далі відповідач, сільська рада, орган місцевого самоврядування), в якому просив визнати незаконним та скасувати рішення №8/24/7 від 10.05.2022 Байковецької сільської ради Тернопільського району Тернопільської області та зобов`язати Байковецьку сільську раду повторно розглянути заяву ПП «ФОРТУНА» на черговій сесії та надати дозвіл на розробку детального плану території земельної ділянки площею 4,0001 га з кадастровим номером земельної ділянки: 6125289200:01:001:0614 за межами с. Соборне Тернопільського району Тернопільської області.

Стислий виклад позиції позивача та заперечень відповідача.

Позиція позивача мотивована тим, що рішення Байковецької сільської ради від 10.05.2022 №8/24/7 (далі рішення №8/24/7) прийняте всупереч вимогам закону, оскільки не містить правових підстав та причин відмови у надані дозволу на розробку детального плану території земельної ділянки 4,0001 га з кадастровим номером земельної ділянки: 6125289200:01:001:0614 за межами с. Соборне Тернопільського району Тернопільської області.

Відповідач проти задоволення позовних заперечив покликаючись на те, що вихідними даними для розробки детального плану території є: рішення органу місцевого самоврядування; завдання на розробку детального плану території; витяг з наявної містобудівної документації (комплексного плану просторового розвитку території, генерального плану населеного пункту). Проектом планування і забудови села Жовтневе (після 2016 року село Соборне) орендована земельна ділянка площею 4,0001 га з кадастровим номером 6125289200:01:001:0614 не охоплена. Комплексний план просторового розвитку території Байковецької сільської ради не розроблявся. Крім того, відповідно до пункту 17 постанови Кабінету Міністрів Україні від 01.09.2021 №926 «Про затвердження Порядку розроблення, оновлення, внесення змін та затвердження містобудівної документації» зазначено, що генеральний план населеного пункту, призначений для обґрунтування довгострокової стратегії планування та забудови території населеного пункту, розробляється у складі комплексного плану або включається до нього як складова одночасно з його затвердженням, деталізує положення комплексного плану та повинен узгоджуватися з іншими його положеннями.

Внесення змін до генерального плану населеного пункту допускається за умови їх відповідності комплексному плану. Зважаючи на те, що комплексний план просторового розвитку території Байковецькою сільською радою не розроблено, внесення змін до наявної містобудівної документації з метою включення територій, що розташовані за межами населеного пункту села Соборне станом на дату звернення позивача до сільської ради не було врегульовано законодавством.

Крім цього, вважає, що станом на дату розгляду заяви позивача у сільської ради були відсутні правові підстави для прийняття дозвільного рішення. Однак, Законом України «Про внесення змін до деяких законів України щодо першочергових заходів реформування сфери містобудівної діяльності» (набрав чинності 09.06.2022), врегульовано питання щодо надання дозволу на розробку детальних планів територій за межами населених пунктів, а саме доповнено пункт 3 розділу ІІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо планування та використання земель» - до 01.01.2025 детальні плани територій щодо територій, розташованих за межами населених пунктів та стосовно яких не затвердженні комплексні плани просторового розвитку територіальних громад, можуть розроблятись та затверджуватись відповідно до схем планування територій (частини території) району та/або області. Рішення про розроблення детального плану території приймається відповідною сільською, селищною, міською радою згідно із законом.

Процесуальні дії (рішення), заяви та клопотання учасників.

23.08.2022 представником позивача, адвокатом Кметиком Я.С. подано до суду позовну заяву. Здійснено її автоматизований розподіл. Визначено головуючого суддю у справі Баб`юка П.М.

Ухвалою суду від 29.08.2022 відкрито провадження у справі. Постановлено розгляд справ здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників.

13.09.2022 відповідачем подано відзив на позовну заяву.

23.09.2022 представником позивача подано відповідь на відзив.

07.10.2022 представником позивача подано клопотання про приєднання до матеріалів справи доказів оплати понесених витрат на правничу допомогу.

Обставини встановлені судом з посиланням на докази на підставі, яких встановлені відповідні обставини.

24.12.2021 між сільською радою та ПП «ФОРТУНА» укладено договір оренди земельної ділянки площею 4,0001 га кадастровий номер земельної ділянки: 6125289200:01:001:0614 строком на 25 років.

Договір зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 24.12.2021 12:02 год. Державним реєстратором Василенко Н.Д. Наведене підтверджується витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна №293613101 від 04.01.2022.

Як вбачається із витягу з Державного реєстру прав на нерухоме майно від 07.08.2021 №269520439, ПП «ФОРТУНА», є власником незавершеного об`єкту будівництва (комплексу по вирощуванню та відгодівлі кролів).

22.02.2022 директор ПП «ФОРТУНА» Кметик В.С. звернувся на адресу Байковецької сільської ради із заявою про надання дозволу на виготовлення детального плану (проекту) території земельної ділянки, площею 4,0001 га (кадастровий номер: 6125289200:01:001:0614), яка розташована за межами населеного пункту на території колишньої Чернелево-Руської сільської ради, Тернопільського району, Тернопільської області, за адресою: вул. Шевченка, 35, с.Соборне.

До заяви директором ПП «ФОРТУНА» додано наступні документи: копію викопіювання з кадастрової карти (плану) або інші графічні матеріали, на яких зазначено місце розташування земельної ділянки; копію витягу з рішення Байковецької сільської ради від 19.11.2021 №8/18/22 про передачу в оренду земельної ділянки; копію договору оренди земельної ділянки від 24.12.2021; копію витягу з технічної документації про нормативно-грошову оцінку земельної ділянки 20.12.2021; копію витягу з Державного реєстру речових прав від 04.01.2022; копію рішення засновника ПП «ФОРТУНА» від 10.03.2020; копію технічного паспорта на виробничий будинок з господарськими (допоміжними) будівлями та спорудами від 29.07.2021.

Як вбачається із витягу з рішення Байковецької сільської ради Тернопільського району Тернопільської області від 10.05.2022 №8/24/7 «Про надання дозволу на розроблення детальних планів територій», розглянувши заяви громадян про надання дозволу на розроблення детальних планів територій, керуючись пунктом 34 статті 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», статтями 8, 10, 16, 19, 21, 24 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», постановою Кабінету Міністрів України від 01.09.2021 №926 «Про затвердження Порядку розроблення, оновлення внесення змін та затвердження містобудівної документації», враховуючи генеральні плани сіл Байківці, Шляхтинці та Гаї-Гречинські, з метою визначення планувальної організації та параметрів забудови земельних ділянок, вирішила відмовити ПП «ФОРТУНА» в наданні дозволу на розробку детального плану території на земельну ділянку площею 4,0001 га з кадастровим номером 6125289200:01:001:0614 за межами села Соборне Тернопільського району.

Не погоджуючись із указаним рішенням ПП «ФОРТУНА» звернулось до суду із даним позовом.

Наведені обставини, є підставою позовної заяви.

Зміст спірних правовідносин.

Спір стосується законності підстав відмови у наданні дозволу на розроблення детального плану території.

Норми права, які застосував суд до спірних правовідносин.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Стаття 12 Земельного кодексу України, визначає повноваження, зокрема, сільських рад, до яких належать розпорядження землями комунальної власності, територіальних громад, передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу, надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу, вилучення земельних ділянок комунальної власності із постійного користування відповідно до цього Кодексу, викуп земельних ділянок приватної власності для суспільних потреб відповідних територіальних громад сіл, селищ, міст, організація землеустрою, обмеження, тимчасова заборона (зупинення) використання земель громадянами і юридичними особами у разі порушення ними вимог земельного законодавства, підготовка висновків щодо вилучення (викупу) та надання земельних ділянок відповідно до цього Кодексу, встановлення та зміна меж районів у містах з районним поділом, інформування населення щодо вилучення (викупу), надання земельних ділянок, внесення пропозицій до районної ради щодо встановлення і зміни меж сіл, селищ, міст, вирішення земельних спорів, вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.

Пунктом 23 розділу «Перехідні положення» Земельного кодексу України, передбачено, що до внесення до Державного земельного кадастру відомостей про функціональні зони належність земельної ділянки до функціональної зони, встановленої до 1 січня 2025 року, визначається відповідно до: плану зонування (щодо земельних ділянок у межах населених пунктів, на які не затверджений детальний план території); генерального плану населеного пункту (у разі відсутності плану зонування та щодо земельних ділянок у межах населеного пункту, на які не затверджений детальний план території); детального плану території; містобудівної документації регіонального рівня (щодо земельних ділянок за межами населених пунктів, на які не розроблено детальний план території).

Відповідно до пункту 3 частини першої статті 1 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» від 17.02.2011 №3038-VI (далі Закон №3038-VI), детальний план території - одночасно містобудівна документація на місцевому рівні та землевпорядна документація, що визначає планувальну організацію та розвиток території.

Частини перша, четверта статті 16 Закону №3038-VI, визначають, що планування територій на місцевому рівні здійснюється шляхом розроблення та затвердження комплексних планів просторового розвитку територій територіальних громад, генеральних планів населених пунктів і детальних планів території, їх оновлення та внесення змін до них. Склад, зміст, порядок розроблення та оновлення містобудівної документації на місцевому рівні встановлюються Кабінетом Міністрів України у Порядку розроблення, оновлення, внесення змін та затвердження містобудівної документації.

За змістом 19 Закону №3038-VI, детальний план території деталізує положення генерального плану населеного пункту або комплексного плану та визначає планувальну організацію і розвиток частини території населеного пункту або території за його межами без зміни функціонального призначення цієї території. Детальний план території розробляється з урахуванням обмежень у використанні земель, у тому числі обмежень використання приаеродромної території, встановлених відповідно до Повітряного кодексу України.

Детальний план території розробляється за рішенням відповідної сільської, селищної, міської ради з метою визначення планувальної організації, просторової композиції і параметрів забудови та ландшафтної організації кварталу, мікрорайону, іншої частини території, призначених для комплексної забудови чи реконструкції, та підлягає стратегічній екологічній оцінці. Детальні плани територій одночасно з їх затвердженням стають невід`ємними складовими генерального плану населеного пункту та/або комплексного плану. Склад, зміст, порядок розроблення та затвердження детального плану території визначаються Кабінетом Міністрів України. У разі розроблення детального плану території відповідно до вимог цього Закону на цю територію не розробляється проект землеустрою щодо впорядкування території для містобудівних потреб, а також проект землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон, обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об`єктів (щодо обмежень у використанні земель, відомості про які підлягають внесенню до Державного земельного кадастру на підставі цього детального плану території).

За змістом частин першої та другої статті 21 Закону №3038-VI, громадському обговоренню підлягають розроблені в установленому порядку проекти містобудівної документації на місцевому рівні: комплексні плани, генеральні плани населених пунктів, плани зонування територій, детальні плани територій. Затвердження на місцевому рівні містобудівної документації, зазначеної у частині першій цієї статті, без проведення громадського обговорення проектів такої документації забороняється.

Відповідно до статті 20 Закону України «Про землеустрій» від 22.05.2003 №858-IV (далі Закон №858-IV), землеустрій проводиться в обов`язковому порядку на землях усіх категорій незалежно від форми власності в раз, серед іншого, розроблення комплексного плану території територіальної громади, генерального плану населеного пункту, детального плану території.

Частина перша статті 25 Закону №858-IV, визначає, що документація із землеустрою розробляється в електронній та паперовій формах у вигляді схеми, проекту, робочого проекту або технічної документації. Особливим видом такої документації є документація із землеустрою, яка одночасно є містобудівною документацією, - комплексні плани просторового розвитку територій територіальних громад, генеральні плани населених пунктів, детальні плани територій. Затверджена документація із землеустрою є публічною та загальнодоступною.

Згідно із пунктом б-1 частини другої статті 25 Закону №858-IV, до видів документації із землеустрою, серед іншого, відноситься містобудівна документація, яка одночасно є документацією із землеустрою (комплексні плани просторового розвитку територій територіальних громад, генеральні плани населених пунктів, детальні плани територій).

Частини перша, третя статті 45-1 Закону №858-IV, передбачають, що комплексний план просторового розвитку території територіальної громади, генеральний план населеного пункту, детальний план території є одночасно документацією із землеустрою та містобудівною документацією на місцевому рівні.

Детальний план території, крім відомостей, передбачених Законом України "Про регулювання містобудівної діяльності", також повинен містити переліки обмежень у використанні земель та переліки земельних ділянок, щодо яких встановлено обмеження у використанні земель.

Порядок розроблення, оновлення, внесення змін та затвердження містобудівної документації, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 01.09.2021 №926 (далі Порядок №926), визначає склад, зміст, механізм розроблення, оновлення, внесення змін та затвердження містобудівної документації на місцевому рівні: комплексного плану просторового розвитку території територіальної громади, генерального плану населеного пункту, детального плану території, а також склад, зміст та порядок розроблення історико-архітектурного опорного плану населеного пункту.

Пункт 3 Порядку №926, передбачає, що планування територій на місцевому рівні здійснюється шляхом розроблення та затвердження комплексних планів просторового розвитку територій територіальних громад, генеральних планів населених пунктів, детальних планів території, їх оновлення та внесення змін до них.

Пункт 7 Порядку №926, визначає, що у разі наявності затвердженої містобудівної документації щодо певної території (комплексного плану, генерального плану населеного пункту, детального плану території) допускається лише внесення змін до неї та/або її оновлення, крім випадків зміни адміністративно-територіального устрою та суттєвої зміни меж території територіальної громади (включення або виключення населених пунктів із складу територіальної громади), а для детальних планів території - крім повного включення території, щодо якої розроблено детальний план території, до території, на яку передбачається розроблення проекту детального плану території.

Пункти 10-12 Порядку №926, унормовують, що включення до комплексного плану генеральних планів населених пунктів та детальних планів території, розроблених після затвердження комплексного плану, є внесенням змін до комплексного плану, яке здійснюється одночасно з їх затвердженням.

Обсяги та зміст розроблення, оновлення, внесення змін до містобудівної документації визначаються у завданні на розроблення, оновлення, внесення змін до містобудівної документації (далі - завдання), зміст якого визначено цим Порядком.

Під час розроблення та внесення змін до містобудівної документації на місцевому рівні враховуються державні та регіональні інтереси, інтереси суміжних територіальних громад, інтереси територіальної громади, громадські інтереси, що можуть бути представлені у вигляді відповідних документів (концепцій, стратегій, проектів, програм, містобудівної документації, інших даних щодо сучасного стану та планів розвитку відповідних територій).

За змістом пунктів 28-33 Порядку №926, детальні плани території у межах території територіальної громади деталізують положення генеральних планів населених пунктів, а щодо територій, на які генеральні плани не розробляються, - комплексного плану відповідно до визначених цим Порядком складу та змісту детального плану території.

Детальні плани територій не можуть змінювати правові режими режимоутворюючих об`єктів та всіх обмежень у використанні земель (у тому числі обмежень у використанні земель у сфері забудови), встановлених до або під час розроблення проекту.

Детальні плани територій розробляються на: структурно-планувальні елементи території населеного пункту, які мають цілісний планувальний характер (житлові райони, мікрорайони, квартали нової забудови, території комплексної реконструкції кварталів та мікрорайонів застарілого житлового фонду, території виробничої, рекреаційної та іншої забудови); окрему територію за межами населеного пункту з певним функціональним використанням або на кілька таких територій, в тому числі для розміщення окремого об`єкта будівництва.

Детальний план території розробляється, серед іншого, з метою обґрунтування потреб у формуванні нових земельних ділянок, формування земельних ділянок та визначення їх цільового призначення, відображення існуючих земельних ділянок та їх функціонального використання.

Послідовність розроблення та площі територій, для яких розробляються детальні плани територій, визначає відповідний уповноважений орган містобудування та архітектури, а затверджує сільська, селищна, міська рада відповідно до генерального плану населеного пункту або, якщо територія розташована за межами населеного пункту чи у населеному пункті, для якого не розроблено генеральний план населеного пункту, - відповідно до комплексного плану.

Підставами для прийняття рішення щодо розроблення або внесення змін до детального плану території, серед іншого, є необхідність формування нових земельних ділянок.

Розроблення та внесення змін до детального плану території, розташованої за межами населених пунктів або в межах населеного пункту, щодо якого відповідно до комплексного плану не розробляється генеральний план населеного пункту, допускається за умови відповідності його проектних рішень комплексному плану.

Відповідно до пункту 4.1 ДБПН Б.1.1-14:2012 «Склад та зміст детального плану території», затверджений детальний план є основою для визначення вихідних даних для: - розроблення проектів забудови територій мікрорайонів, кварталів, комплексів забудови, окремих земельних ділянок; - відведення, вилучення земельних ділянок, встановлення та зміни їх цільового призначення, розміщення об`єктів будівництва, реконструкції забудови; - визначення (уточнення) містобудівних умов та обмежень; - проектування будинків і споруд різного призначення; - проектування мереж і споруд інженерно-транспортної інфраструктури та інженерного забезпечення території; - проведення гідравлічних розрахунків інженерних мереж; - проведення містобудівних розрахунків у разі інвестиційних намірів щодо забудови або зміни допустимого виду використання об`єкта нерухомого майна; - розроблення схеми санітарного очищення і прибирання територій; - розроблення проектів земельних відводів окремих земельних ділянок; - розроблення проектів землеустрою щодо впорядкування території для містобудівних потреб.

Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо першочергових заходів реформування сфери містобудівної діяльності» від 12.05.2022 р. №2254-ІХ (набрав чинності 09.06.2022 р.) пункт 3 розділу II "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо планування використання земель", доповнено абзацами шостим і сьомим такого змісту:

"до 1 січня 2025 року детальні плани територій щодо територій, розташованих за межами населених пунктів та стосовно яких не затверджені комплексні плани просторового розвитку територій територіальних громад, можуть розроблятися та затверджуватися відповідно до схем планування території (частини території) району та/або області. Рішення про розроблення детального плану території приймається відповідною сільською, селищною, міською радою згідно із законом;

детальні плани території (зміни до них) щодо територій, розташованих за межами населених пунктів, розроблення яких розпочалося на підставі розпорядження відповідної районної державної адміністрації до набрання чинності цим Законом, затверджуються відповідними сільськими, селищними, міськими радами".

Пунктом 34 частини першої статті 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.1997 №280/97-ВР (далі Закон №280/97-ВР), виключно на пленарних засіданнях сільської ради вирішуються питання регулювання земельних відносин.

Мотивована оцінка аргументів учасників щодо наявності або відсутності підстав для задоволення позов.

Головним в цій справі, є питання про законність правових підстав для відмови у наданні дозволу на розроблення детального плану території, які викладені в рішення Байковецької сільської ради вид 10.05.2022 №8/24/7.

Байковецька сільська рада, як суб`єкт владних повноважень, в публічно-правових відносинах повинна діяти з урахування критеріїв, які передбачені частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, тобто на підставі та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, обґрунтовано, з урахуванням всіх обставин, які мають значення для прийняття рішення.

Тобто, приймаючи будь-яке рішення, в тому числі з приводу надання (відмови у наданні) дозволу на розроблення детального плану території, суб`єкт владних повноважень повинен слідувати оголошеним критеріям.

Відповідач в рішенні №8/24/7, в якості підстави для відмови покликається на низку норм матеріального, зокрема статті 8, 10, 16, 19, 21, 24 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», постанову Кабінету Міністрів України від 01.09.2021 р. №926 «Про затвердження Порядку розроблення, оновлення внесення змін та затвердження містобудівної документації», із врахуванням генеральних планів сіл Байківці, Шляхтинці та Гаї-Гречинські.

Оскаржуване рішення Байковецької сільської ради від 10.05.2022 №8/24/7, є індивідуальним актом суб`єкта владних повноважень (пункт 19 частини першої статті 4 Кодексу адміністративного судочинства України).

Оцінюючи рішення №8/24/7 на відповідність критеріям, що передбачені частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, суд виходить з наступного.

Справедливо зазначити, що проаналізовані судом норми матеріального права, які регулюють питання надання дозволу на розробку детального плану території, не містять єдиної уніфікованої норми, що об`єднала б у собі всі наявні підстави для відмови у прийнятті рішення про надання згоди на розроблення детального плану території. Тому, орган місцевого самоврядування, розглядаючи питання про надання дозволу на розроблення детального плану території, в кожному разі, повинен виходити з необхідності ретельного дослідження питання на предмет відповідності цілій низки правових норм.

Рішенням Байковецької сільської ради Тернопільського району Тернопільської області від 28.05.2021 №8/9/9 «Про затвердження містобудівної документації «Внесення змін до Генерального плану с. Байківці Тернопільського району Тернопільської області», затверджено містобудівну документацію «Внесення змін до Генерального плану с. Байківці Тернопільського району Тернопільської області».

Застосовані норми права, які регулюють спірні правовідносини дають можливість дійти висновку, що уповноваженим органом (сільською радою, в даному випадку) може бути відмовлено у наданні дозволу на розробку детального плану території за наступних підстав:

1. Детальний план території суперечитиме генеральному плану, а щодо територій, на які генеральний план не розроблено комплексному плану просторового розвитку території (абзац 1 пункту 28 Порядку №926, стаття 19 Закону №3038-VI);

2. Детальний план змінюватиме правовий режим режимоутворюючих об`єктів та всіх обмежень у використанні земель (у тому числі обмежень у використанні земель у сфері забудови), встановлених до або під час розроблення проекту (абзац 2 пункту 28 Порядку №926);

3. Детальний план суперечить державним та регіональним інтересам, інтересам суміжних територіальних громад, інтересам територіальної громади, громадським інтересам, що можуть бути представлені у вигляді відповідних документів (концепцій, стратегій, проектів, програм, містобудівної документації, інших даних щодо сучасного стану та планів розвитку відповідних територій) (пункт 12 Порядку №926);

4. Розроблення детального плану суперечитиме меті, що передбачена пунктом 30 Порядку №926.

Рішення про надання дозволу на розробку детального плану територій приймається за наявності підстав, що передбачені пунктом 32 Порядку №926.

Наведені положення, є основоположними для органу місцевого самоврядування під час розгляду заяви особи про надання дозволу на розробку детального плану території.

Рішення №8/24/7 жодної з вказаних підстав для відмови не містить.

Так, у рішенні №8/24/7 відповідач посилається на статті 8, 10, 16, 19, 21, 24 Закону №3038-VI та Порядок №926, що саме по собі не може вважатись належним формулюванням правових підстав для відмови у прийнятті рішення.

При цьому, суд не вдається в надмірний формалізм під час аналізу правових підстав, які використані відповідачем у рішення №8/24/7. На думку суду, цілком достатнім та виправданим, є посилання на конкретну статтю (абзац/пункт/частину статті) закону, який містить підставу для прийняття рішення. Проте, сільська рада в оскаржуваному рішення посилається на низку норм законів, які не містять сформульованої правової підстави для відмови у наданні дозволу на розробку детального плану території. Більше того, навіть таке посилання за певних обставин може бути визнаним прийнятним, за умови, коли уповноважений орган сформулює правову підставу для відмови у констатуючій частині рішення.

Водночас, решта підстав, які додатково, наведені відповідачам у відзиві на позовну заяву, не покладалися в основу прийняття вказаного рішення. Наведені доводи за своїм змістом не можуть розцінюватися саме, як інші причини відмови в задоволенні заяви позивача. Вказана зміна правової кваліфікації підстав відмови у наданні дозволу на розроблення детального плану території розміщення земельної ділянки суб`єктом владних повноважень в судових процедурах, є неприйнятною з огляду на принцип правової визначеності, який притаманний як судовим рішенням, так і рішенням суб`єктів владних повноважень. Запровадження позиції зміни підстав прийняття рішень, після їх прийняття, як способу реалізації владних управлінських функцій, призведе до свавілля суб`єктів владних повноважень.

Байковецька сільська рада під час прийняття рішення від 10.05.2022 р. №8/24/7 «Про надання дозволу на розроблення детальних планів територій», розглядаючи заяву ПП «ФОРТУНА», на вказані правові підстави уваги не звернула.

Таким чином, сільська рада розглядаючи заяву директора ПП «ФОРТУНА» Кметика В.С. від 22.02.2022 р. «На розроблення детального плану території» діяла в межах наданих повноважень (п.34 ч.1 ст.26 Закону України «Про місцеве самоврядування», ст.12 Земельного кодексу України), однак під час прийняття рішення діяла не у спосіб, що передбачений Конституцією України (стаття 19) та законами України, не обґрунтовано, без урахування всіх обставин, які мають значення для прийняття рішення, що в сукупності свідчить про порушення критеріїв, які передбачені пунктами 1, 3 частини другої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України.

Що стосується дій позивача. Так, 22.02.2022 директор ПП «ФОРТУНА» ОСОБА_1 звернувся на адресу Байковецької сільської ради із заявою про надання дозволу на виготовлення детального плану (проекту) території земельної ділянки, площею 4,0001 га (кадастровий номер: 6125289200:01:001:0614), яка розташована за межами населеного пункту на території колишньої Чернелево-Руської сільської ради, Тернопільського району, Тернопільської області, за адресою: вул. Шевченка, 35, с.Соборне. До заяви директором ПП «ФОРТУНА» додано наступні документи: копію викопіювання з кадастрової карти (плану) або інші графічні матеріали, на яких зазначено місце розташування земельної ділянки; копію витягу з рішення Байковецької сільської ради від 19.11.2021 №8/18/22 про передачу в оренду земельної ділянки; копію договору оренди земельної ділянки від 24.12.2021; копію витягу з технічної документації про нормативно-грошову оцінку земельної ділянки 20.12.2021; копію витягу з Державного реєстру речових прав від 04.01.2022; копію рішення засновника ПП «ФОРТУНА» від 10.03.2020; копію технічного паспорта на виробничий будинок з господарськими (допоміжними) будівлями та спорудами від 29.07.2021.

Метою подання заяви є зміна цільового призначення земельної ділянки площею 4,0001 га кадастровий номер: 6125289200:01:001:0614.

Подана заява ПП «ФОРТНА» відповідає меті та правовим підстав для прийняття рішення про надання дозволу на розроблення детального плану території, що передбачені підпунктом 8 пункту 30, підпунктом 9 пункту 31 Порядку №926, пунктом 4.4 ДБН Б.1.1-14:2012, затверджених наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 12.03.2012 №107.

Детальний план території у межах населеного пункту розглядається і затверджується виконавчим органом сільської, селищної, міської ради, а за відсутності затвердженого в установленому цим Законом порядку плану зонування території - відповідною сільською, селищною, міською радою (частина восьма статті 19 Закону№3038-VI).

Таким чином, за відсутності правових підстав для відмови, органи місцевого самоврядування наділені повноваженням з прийняття рішення про надання дозволу на розроблення проекту детального планування території.

Щодо способу захисту порушеного права.

Представник позивача просить визнати незаконним та скасувати рішення №8/24/7.

Так, на виконання вимог частини сьомої статті 161 Кодексу адміністративного судочинства України, представником позивача до позовної заяви додано витяг з рішення Байковецької сільської ради восьмого скликання двадцять четвертої сесії від 10.05.2022 №8/24/7, в частині, прийнятого рішення, яке стосується прав та обов`язків ПП «ФОРТУНА».

Із констатуючої частини рішення вбачається, що предметом розгляду на пленарному засіданні сільської ради було декілька заяв про надання дозволу на розроблення детальних планів територій.

Відповідно до частини першої статті 5 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист у відповідний спосіб.

Отже, суд розглядає справу не інакше, як заявою особи та у випадку порушення її прав та інтересів ухвалює рішення, яким поновлює такі права. Проте, судове рішення, подібно рішень іншим суб`єктів владних повноважень, не може втручатись в охоронювані законом права та інтереси інших осіб. По іншому, суд не повинен втручатись в охоронювані законом права та інтереси тих осіб, які суд про це не просять

З огляду на те, що під час розгляду справи суд дійшов висновку, що рішення №8/24/7, яке прийнято за результатами розгляду заяви ПП «ФОРТУНА», не відповідає критеріям, що передбачені пунктом 1, 3 частини другої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, то воно підлягає визнанню протиправним та скасування, - в частині відмови ПП «ФОРТУНА» в наданні дозволу на розробку детального плану території на земельну ділянку площею 4,0001 га з кадастровим номером 6125289200:01:001:0614, за межами с. Соборне, Тернопільського району.

Також, позивач просить зобов`язати відповідача:

- повторно розглянути заяву про надання дозволу на розроблення детального плану території на земельну ділянку площею 4,0001 га з кадастровим номером 6125289200:01:001:0614, за межами с. Соборне, Тернопільського району;

- прийняти рішення про надання дозволу на розроблення детального плану території на земельну ділянку площею 4,0001 га з кадастровим номером 6125289200:01:001:0614, за межами с. Соборне, Тернопільського району.

Оскільки відповідачем неналежно розглянута заява позивача та не вказано у оскарженому рішенні визначених законодавством підстав для відмови, вимоги про зобов`язання повторно розглянути подану заяву є обгрунтованими та підлягають задоволенню.

Суд зазначає, що відповідно до п.29 Порядку №926 детальні плани територій також розробляються на окрему територію за межами населеного пункту з певним функціональним використанням або на кілька таких територій, в тому числі для розміщення окремого об`єкта будівництва.

Разом з тим, в межах даної справи суд не може встановити наявність чи відсутність визначених законодавством підстав для відмови у наданні зазначеного дозволу, з оскарженого рішення неможливо встановити чи ці обставини були предметом розгляду на засіданні ради, крім цього, встановлення таких обставин належить до повноважень саме відповідача, тому, вимоги в частині зобов`язання прийняти рішення про надання дозволу на розроблення детального плану території є передчасними та задоволенню не підлягають.

Враховуючи наведене, заявлені позовні вимоги підлягають частковому задоволенню.

Вирішення питання про стягнення судових витрат.

За правилами статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, сплачений позивачем судовий збір підлягає стягнення в його користь з відповідача у разі задоволення позовних вимог.

Таким чином, сплачений судовий збір в сумі 2481,00 грн підлягає стягненню з відповідача в користь позивача.

Також адвокатом заявлено до стягнення з відповідача 50 000 (п`ятдесяти тисяч) грн в якості правової допомоги.

Відповідно до частин першої третьої статті 132 Кодексу адміністративного судочинства України, судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи. Розмір судового збору, порядок його сплати, повернення і звільнення від сплати встановлюються законом. До витрат, пов`язаних з розглядом справи, належать витрати, серед іншого, витрати на професійну правничу допомогу.

Стаття 134 Кодексу адміністративного судочинства України, визначає, що Витрати, пов`язані з правничою допомогою адвоката, несуть сторони, крім випадків надання правничої допомоги за рахунок держави. За результатами розгляду справи витрати на правничу допомогу адвоката підлягають розподілу між сторонами разом з іншими судовими витратами, за винятком витрат суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката.

Для визначення розміру витрат на правничу допомогу та з метою розподілу судових витрат учасник справи подає детальний опис робіт (наданих послуг), виконаних адвокатом, та здійснених ним витрат, необхідних для надання правничої допомоги.

Розмір витрат на оплату послуг адвоката має бути співмірним із:

1) складністю справи та виконаних адвокатом робіт (наданих послуг);

2) часом, витраченим адвокатом на виконання відповідних робіт (надання послуг);

3) обсягом наданих адвокатом послуг та виконаних робіт;

4) ціною позову та (або) значенням справи для сторони, в тому числі впливом вирішення справи на репутацію сторони або публічним інтересом до справи.

У разі недотримання вимог частини п`ятої цієї статті суд може, за клопотанням іншої сторони, зменшити розмір витрат на правничу допомогу, які підлягають розподілу між сторонами. Обов`язок доведення неспівмірності витрат покладається на сторону, яка заявляє клопотання про зменшення витрат на оплату правничої допомоги адвоката, які підлягають розподілу між сторонами.

Відповідач у відзиві заперечував щодо стягнення вказаної суми правничої допомоги посилаючись на її неспівмірністю із складністю справи, часом, витраченим адвокатом та обсягом наданих послуг.

Вказана справа, є справою незначеної складності. Розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.

Як вбачається із матеріалів справи адвокатом не здійснювалась діяльність спрямована на збирання доказів, відсутні відомості про складання та направлення адвокатських запитів тощо.

До засобів доказування у справі належить заява ПП «ФОРТУНА» від 22.02.2022 про надання дозволу на розробку детального плану території разом із доданими до неї документами та рішення від 10.05.2022 №8/24/7.

Вказані засоби доказування адвокатом не збирались, а були наявні у позивача.

Враховуючи наведене, суд вважає, що співмірним та достатнім буде стягнення з відповідача в користь позивача витрат на професійну правничу допомогу у даній справі в сумі 5 000 грн.

Керуючись статтями 2, 5, 9, 12, 16, 132, 134, 139, 241-246, 255, 293, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Визнати протиправним та скасувати рішення Байковецької сільської ради Тернопільського району від 10.05.2022 №8/24/7 «Про надання дозволу на розроблення детальних планів території», в частині відмови Приватному підприємству «ФОРТУНА» в наданні дозволу на розробку детального плану території на земельну ділянку площею 4,0001 га з кадастровим номером 6125289200:01:001:0614, за межами с. Соборне, Тернопільського району.

Зобов`язати Байковецьку сільську раду Тернопільського району повторно розглянути заяву Приватного підприємства «ФОРТУНА» від 22.02.2022 про надання дозволу на розробку детального плану території на земельну ділянку площею 4,0001 га з кадастровим номером 6125289200:01:001:0614, за межами с. Соборне, Тернопільського району, - з урахуванням правової оцінки, наданої судом у даному рішенні.

Стягнути в користь Приватного підприємства «ФОРТУНА» понесені судові витрати у виді судового збору в сумі 2481 (дві тисячі чотириста вісімдесят одна) грн з Байковецької сільської ради Тернопільського району та витрат на правничу допомогу в сумі 5 000 (п`ять тисяч) грн.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Відповідно до частини першої статті 295 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Згідно із статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Реквізити учасників справи:

позивач:

- Приватне підприємство "Фортуна" (місцезнаходження: вул. Замкова, 14,м. Тернопіль,46001 код ЄДРПОУ/РНОКПП 30249709);

відповідач:

- Байковецька сільська рада (місцезнаходження: вул. Січових Стрільців,43,с. Байківці,Тернопільський район, Тернопільська область,47711 код ЄДРПОУ/РНОКПП 04394846);

Головуючий суддяБаб`юк П.М.

СудТернопільський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення09.11.2022
Оприлюднено11.11.2022
Номер документу107203118
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них

Судовий реєстр по справі —500/3042/22

Рішення від 09.11.2022

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Баб'юк Петро Михайлович

Ухвала від 28.08.2022

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Баб'юк Петро Михайлович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні