Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
09 листопада 2022 р. № 520/1504/22
Харківський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Тітова О.М., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю ""Мегаснаб" до Головного управління ДПС у Харківській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, -
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю ""Мегаснаб" (вул. 23 Серпня, буд. 12-А, літ. И-2, к. 1,м. Харків, 61072, ЄДРПОУ 41279919) звернулось до Харківського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Харківській області (вул. Пушкінська, буд. 46, м. Харків, 61057, ЄДРПОУ 43983495), в якому просить суд: визнати протиправним та скасувати у повному обсязі податкове повідомлення - рішення Головного управління ДПС у Харківській області №00005100706 від 10 січня 2022р., яким зменшено розмір від`ємного значення суми податку на додану вартість, відображеного Товариством з обмеженою відповідальністю «МЕГАСНАБ» у декларації з податку на додану вартість, зареєстрованій у контролюючому органі за №9351324227 від 19.11.2021р. за звітний (податковий) період - жовтень 2021р., на суму 390 468,00 грн.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що податкове повідомлення - рішення №00005100706 від 10 січня 2022 є протиправним та підлягає скасуванню.
Ухвалою суду від 25.01.2022 відкрито спрощене провадження по справі в порядку, передбаченому статтею 262 Кодексу адміністративного судочинства України та запропоновано відповідачу надати відзив на позов, а позивачеві - відповідь на відзив.
Копія ухвали про відкриття спрощеного провадження була надіслана та вручена відповідачу, про що свідчить повідомлення про вручення поштового відправлення.
Відповідач, на адресу суду, відзив на адміністративний позов не надав.
Відповідно до частини 5 статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.
Дослідивши матеріали справи, суд встановив наступне.
ТОВ «МЕГАСНАБ» зареєстровано у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань 12.04.2017, номер запису: 14801020000072926.
Позивач зареєстрований у якості платника податку на додану вартість 01.06.2017 за індивідуальним податковим номером 412799120302.
Згідно з відомостями, які містяться у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, основний вид діяльності Позивача за КВЕД - 46.90 неспеціалізована оптова торгівля.
Інші види господарської діяльності Позивача: 47.19 Інші види роздрібної торгівлі в неспеціалізованих магазинах; 49.41 Вантажний автомобільний транспорт; 52.29 Інша допоміжна діяльність у сфері транспорту; 68.20 Надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна; 69.10 Діяльність у сфері права; 69.20 Діяльність у сфері бухгалтерського обліку й аудиту; консультування з питань оподаткування; 70.22 Консультування з питань комерційної діяльності й керування; 78.10 Діяльність агентств працевлаштування; 78.30 Інша діяльність із забезпечення трудовими ресурсами; 82.99 Надання інших допоміжних комерційних послуг.
Вищевказана інформація підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань.
Головним управлінням ДПС у Харківській області в період з 30.11.2021 по 08.12.2021 проведено документальну позапланову виїзну перевірку щодо дотримання податкового законодавства при декларуванні від`ємного значення з податку на додану вартість, про що складено акт від 15.12.2021 № 23716/20-40-07-06-10/41279919.
Згідно з висновком вищевказаного Акту перевірки перевіркою дотримання податкового законодавства при декларуванні за жовтень 2021 року від`ємного значення з ПДВ встановлено порушення ТОВ «МЕГАСНАБ» п. 44.1, ст.44, п. 198.1., п. 198.2., п. 198.3. ст. 198 Податкового кодексу України, оскільки ним завишено від`ємне значення з ПДВ, що зараховується до складу наступного звітного періоду, на суму 390 468 грн.
Так. на сторінці 8 (абзац 6) Акту перевірки Відповідач зазначає, що: «Перевіркою достовірності та правильності визначення та врахування при розрахунку показників рядка 19 Декларації з податку на додану вартість за жовтень 2021 року суми податкового кредиту (рядок 17 (колонка Б) Декларації) встановлено її завищення на 390468 грн., що призвело до завищення на цю ж суму показника рядка 19 Декларації, оскільки було завищено на 224562 грн. показник у рядку 10.1 (колонка Б) Декларації внаслідок врахування всупереч п. 198.1, п. 198.2, п. 198.3 ст. 198 Кодексу при його визначенні операцій з придбання товарів у ТОВ «ТОРГТРЕЙД-2005» (код за ЄДРПОУ 33829047) згідно нижченаведених податкових та видаткових накладних, та оскільки було завищено на 165906 грн. показник у рядку 16.1 (колонка Б) Декларації з податку на додану вартість за жовтень 2021 року, чому передувало врахування на 165906 грн. всупереч п. 198.1, п, 198.2, п. 198.3 ст. 198 Кодексу у показниках рядків 10.1 і 17 (колонка Б) податкової декларації з ПДВ за вересень 2021 року операцій з придбання товарів у ТОВ «ТОРГТРЕЙД- 2005» (код за ЄДРПОУ 33829047) згідно нижченаведених податкових та видаткових накладних, що зі свого боку призвело до завищення показників рядка 19 на 165906 грн. та 21 на 165906 грн. цієї ж декларації з ПДВ, а також показників рядків 16.1 і 17 (колонка Б) на 165 907 грн., рядка 19 на 165906 грн., та 21 на 165906 грн. податкової декларації з ПДВ за жовтень 2021 року.».
Згідно з Актом перевірки (стор. 1З, 14) Відповідач вважає, що ТОВ «МЕГАСНАБ» до перевірки не надано належних документальних підтверджень щодо транспортування придбаного у ТОВ «ТОРГТРЕЙД-2005» (код за ЄДРПОУ 33829047) товару за договором поставки №126 від 21.02.2020р., що не дає підстав вважати проведені поставки реальними та унеможливлює підтвердження фактичного руху товару від постачальника ТОВ «ТОРГТРЕЙД-2005» до ТОВ «МЕГАСНАБ» по вказаним податковим та видатковим накладним.
Висновку про нереальність проведеної господарської операції Відповідач дійшов у зв`язку з тим, що в обгрунтування транспортування товару по податковим та видатковим накладним, складеним за операціями з поставки товару між ТОВ «МЕГАСНАБ» (покупцем) та ТОВ «ТОРГТРЕЙД-2005» (постачальником) за жовтень 2021 року, ТОВ «МЕГАСНАБ» до перевірки надано товарно - транспортні накладні, які мають недоліки в оформленні, а саме:
- ТТН №1001-27/2-х від 04.10.2021 (до видаткової накладної №І001-27/2-х від 04.10.2021 та податкової накладної №9 від 04.10.2021), яка не містить даних щодо: моделі автомобілю, марки, моделі, типу, реєстраційного номеру причепу (напівпричепу), ПІБ, посад, підписів, печаток, посадових осіб перевізника, даних щодо вантажно - розвантажувальних операцій;
- ТТН №1008-29/2-х від 11.10.2021 (до видаткової накладної №1008-29/2-х від 11.10.2021 та податкової накладної №53 від 11.10.2021), яка не містить даних щодо: моделі автомобілю, марки, моделі, типу причепу (напівпричепу), ПІБ, посад, підписів, печаток, посадових осіб перевізника, даних щодо вантажно - розвантажувальних операцій;
- ТТН № 1015-4/2-к від 18.10.2021 (до видаткової накладної №1015-4/2-к від 18.10.2021 та податкової накладної №86 від 18.10.2021), яка не містить даних щодо: моделі автомобілю, марки, моделі, типу причепу (напівпричепу), ПІБ, посад, підписів, печаток, посадових осіб перевізника, даних щодо вантажно - розвантажувальних операцій.
Внаслідок вищевказаних недоліків товарно - транспортних накладних, Відповідач вважає, що при складанні відповідних первинних документів за операціями з поставки товару між Позивачем (покупцем) та ТОВ «ТОРГТРЕЙД-2005» (постачальником) реальність здійснення яких за результатами перевірки не підтверджена, Позивачем порушено ст. 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні», п.п. 2.1. та п.п.2.2. Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24.05.1995р. №88, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 05.06.1995 за 168/704, абзац другий розділу 1 Інструкції про застосування Плану рахунків бухгалтерського обліку активів, капіталу, зобов`язань і господарських операцій підприємств і організацій, затвердженою наказом Міністерства фінансів України від 30.11.1999 №291, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 21.12.1999р. за №893/4186.
Також Відповідач вважає, що такі документи не можуть за змістом п. 44.1, ст. 44 Податкового кодексу України вважатися документами для підтвердження даних податкового обліку і звітності.
На думку Відповідача, все вищевказане свідчить про умисність дій ТОВ «МЕГАСНАБ» направлених на невиконання податкового обов`язку, визначеного п. 36.1, ст. 36, п. 44.1. ст. 44 Податкового кодексу України, удавано, цілеспрямовано створено умови, які не можуть мати іншої мети, крім як невиконання або неналежне виконання вимог, встановлених Податковим кодексом України (стор. 14 Акту перевірки).
Вина ТОВ «МЕГАСНАБ» також підтверджується тим, що воно мало можливість дотриматися норм чинного законодавства, однак не вжило достатніх заходів для цього через те, що діяло нерозумно, недобросовісно та без належної обачності. Пояснень щодо встановлених фактів порушень ТОВ «МЕГАСНАБ» до перевірки не надано (стор. 15 Акту перевірки).
На підставі акта перевірки від 15.12.2021 у зв`язку з виявленими порушеннями контролюючим органом прийнято податкове повідомлення-рішення: №00005100706 від 10.01.2022, відповідно до якого зафіксовано завищення суми від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду 390468,00 грн. та відповідно його зменшено.
Позивач, не погоджуючись з вищевказаним податковим повідомленням - рішенням, звернувся до суду з цим адміністративним позовом.
З приводу спірних правовідносин суд зазначає наступне.
Податковий кодекс України (далі ПК України) регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.
Порядок визначення суми ПДВ, що підлягає сплаті (перерахуванню) до Державного бюджету України або відшкодуванню з Державного бюджету України (бюджетному відшкодуванню), та строки проведення розрахунків встановлюються ст. 200 ПК України.
Згідно з п. 200.1 ст. 200 ПК України сума податку, що підлягає сплаті (перерахуванню) до Державного бюджету України або бюджетному відшкодуванню, визначається як різниця між сумою податкового зобов`язання звітного (податкового) періоду та сумою податкового кредиту такого звітного (податкового) періоду.
При позитивному значенні суми, розрахованої згідно з пунктом 200.1 цієї статті, така сума підлягає сплаті (перерахуванню) до бюджету у строки, встановлені цим розділом.
Для перерахування податку до бюджету центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, надсилає центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, в якому відкриті рахунки платників у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, реєстр платників, в якому зазначаються назва платника, податковий номер та індивідуальний податковий номер платника, звітний період та сума податку, що підлягає перерахуванню до бюджету. На підставі такого реєстру центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, в якому відкриті рахунки платників у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, не пізніше останнього дня строку, встановленого цим Кодексом для самостійної сплати податкових зобов`язань, перераховує суми податку до бюджету (п. 200.2 ст. 200 ПК України).
Пунктом 200.4 ст. 200 ПК України встановлено, що при від`ємному значенні суми, розрахованої згідно з пунктом 200.1 цієї статті, така сума: а) враховується у зменшення суми податкового боргу з податку, що виник за попередні звітні (податкові) періоди (у тому числі розстроченого або відстроченого відповідно до цього Кодексу) в частині, що не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 цього Кодексу на момент отримання контролюючим органом податкової декларації, а в разі відсутності податкового боргу; б) або підлягає бюджетному відшкодуванню за заявою платника у сумі податку, фактично сплаченій отримувачем товарів/послуг у попередніх та звітному податкових періодах постачальникам таких товарів/послуг або до Державного бюджету України, в частині, що не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 цього Кодексу на момент отримання контролюючим органом податкової декларації; в) та/або зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду.
Платник податку, який має право на отримання бюджетного відшкодування та прийняв рішення про повернення суми бюджетного відшкодування, подає відповідному контролюючому органу податкову декларацію та заяву про повернення суми бюджетного відшкодування, яка відображається у податковій декларації.
До податкової декларації або уточнюючих розрахунків (в разі їх подання) платником податків додаються розрахунок суми бюджетного відшкодування та оригінали митних декларацій. У разі якщо митне оформлення товарів, вивезених за межі митної території України, здійснювалося з використанням електронної митної декларації, така електронна митна декларація надається контролюючим органом за місцем митного оформлення контролюючому органу за місцем обліку такого платника податків в порядку, затвердженому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації кваліфікованого електронного підпису відповідно до закону.
Форма заяви про відшкодування та форма розрахунку суми бюджетного відшкодування визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної фінансової політики (абз. 1 п. 200.7, п.п. 200.8, 200.9 ст. 200 ПК України).
Податковий кредит сума, на яку платник податку на додану вартість має право зменшити податкове зобов`язання звітного (податкового) періоду, визначена згідно з розділом V цього Кодексу (підпункт 14.1.181 п. 14.1 ст. 14 ПК України).
За приписами п. 198.1 ст. 198 ПК України право на віднесення сум податку до податкового кредиту виникає у разі здійснення операцій з: а) придбання або виготовлення товарів (у тому числі в разі їх ввезення на митну територію України) та послуг; б) придбання (будівництво, спорудження, створення) необоротних активів, у тому числі при їх ввезенні на митну територію України (у тому числі у зв`язку з придбанням та/або ввезенням таких активів як внесок до статутного фонду та/або при передачі таких активів на баланс платника податку, уповноваженого вести облік результатів спільної діяльності); в) отримання послуг, наданих нерезидентом на митній території України, та в разі отримання послуг, місцем постачання яких є митна територія України; г) ввезення необоротних активів на митну територію України за договорами оперативного або фінансового лізингу; ґ) ввезення товарів та/або необоротних активів на митну територію України.
Датою віднесення сум податку до податкового кредиту вважається дата тієї події, що відбулася раніше: дата списання коштів з банківського рахунка платника податку на оплату товарів/послуг; дата отримання платником податку товарів/послуг.
Для операцій із ввезення на митну територію України товарів датою віднесення сум податку до податкового кредиту є дата сплати податку за податковими зобов`язаннями згідно з пунктом 187.8 статті 187 цього Кодексу, а для операцій з постачання послуг нерезидентом на митній території України - дата складення платником податкової накладної за такими операціями, за умови реєстрації такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (абз. 1-4 п. 198.2 ст. 198 ПК України).
Згідно з п. 198.3 ст. 198 ПК України податковий кредит звітного періоду визначається виходячи з договірної (контрактної) вартості товарів/послуг (у разі здійснення контрольованих операцій - не вище рівня звичайних цін, визначених відповідно до статті 39 цього Кодексу) та складається з сум податків, нарахованих (сплачених) платником податку за ставкою, встановленою пунктом 193.1 статті 193 цього Кодексу, протягом такого звітного періоду у зв`язку з: придбанням або виготовленням товарів та наданням послуг; придбанням (будівництвом, спорудженням) основних фондів (основних засобів, у тому числі інших необоротних матеріальних активів та незавершених капітальних інвестицій у необоротні капітальні активи); ввезенням товарів та/або необоротних активів на митну територію України.
Не відносяться до податкового кредиту суми податку, сплаченого (нарахованого) у зв`язку з придбанням товарів/послуг, не підтверджені зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних податковими накладними/розрахунками коригування до таких податкових накладних чи не підтверджені митними деклараціями (тимчасовими, додатковими та іншими видами митних декларацій, за якими сплачуються суми податку до бюджету при ввезенні товарів на митну територію України), іншими документами, передбаченими пунктом 201.11 статті 201 цього Кодексу.
У разі коли на момент перевірки платника податку контролюючим органом суми податку, попередньо включені до складу податкового кредиту, залишаються не підтвердженими зазначеними у абзаці першому цього пункту документами, платник податку несе відповідальність відповідно до цього Кодексу.
Податкові накладні, отримані з Єдиного реєстру податкових накладних, є для отримувача товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту (п. 198.6 ст. 198 ПК України).
Вимоги до підтвердження даних, визначених у податковій звітності, встановлені ст. 44 ПК України. Згідно з п. 44.1 цієї статті для цілей оподаткування платники податків зобов`язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством. Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим цього пункту.
Правові засади регулювання, організації, ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності в Україні визначає Закон України від 16.07.1999 №996-ХIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» (далі Закон №996-ХIV).
Відповідно до ст. 1 цього Закону №996-ХIV первинний документ це документ, який містить відомості про господарську операцію та підтверджує її здійснення.
Аналіз цієї норми дає підстави вважати, що первинний документ згідно з цим визначенням містить дві обов`язкові ознаки: він має містити відомості про господарську операцію і підтверджувати її реальне (фактичне) здійснення.
Підпунктом 14.1.36 п. 14.1 ст. 14 ПК України визначено, що господарська діяльність це діяльність особи, що пов`язана з виробництвом (виготовленням) та/або реалізацією товарів, виконанням робіт, наданням послуг, спрямована на отримання доходу і проводиться такою особою самостійно та/або через свої відокремлені підрозділи, а також через будь-яку іншу особу, що діє на користь першої особи, зокрема за договорами комісії, доручення та агентськими договорами.
Згідно зі ст. 1 Закону №996-ХIV господарська операція це дія або подія, яка викликає зміни в структурі активів та зобов`язань, власному капіталі підприємства.
Таким чином, визначальною ознакою господарської операції є те, що вона має спричиняти реальні зміни майнового стану платника податків. Здійснення господарської операції і власне її результат підлягають відображенню в бухгалтерському обліку.
За змістом ч.ч. 1, 2 ст. 9 Закону №996-ХIV підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи, які фіксують факти здійснення господарських операцій. Первинні документи повинні бути складені під час здійснення господарської операції, а якщо це неможливо безпосередньо після її закінчення. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи. Первинні та зведені облікові документи можуть бути складені на паперових або машинних носіях і повинні мати такі обов`язкові реквізити: назву документа (форми); дату і місце складання; назву підприємства, від імені якого складено документ; зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції; посади осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення; особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.
Доцільно зауважити, що якщо господарська операція фактично не відбулася, то первинні документи, складені платником податку та його контрагентом на підтвердження такої операції, не відповідають дійсності, та свідчать про відсутність у сторін волевиявлення щодо реального здійснення господарської операції.
Таким чином, аналіз реальності господарської діяльності повинен здійснюватися на підставі даних податкового, бухгалтерського обліку платника податків та відповідності їх дійсному економічному змісту. При цьому в первинних документах, які є підставою для бухгалтерського обліку, фіксуються дані лише про фактично здійснені господарські операції.
Згідно з Актом перевірки, в охопленому перевіркою звітному періоді ТОВ «МЕГАСНАБ» не оформляв взаємовідносини з ризиковими контрагентами, відображення яких у бухгалтерському та податковому обліку вплинуло на визначення у Декларації від`ємного значення з ПДВ (абзац 3 стор. 5 Акту перевірки).
В Акті перевірки Відповідач зазначає, що основним чинником виникнення від`ємного значення з ПДВ є операції ТОВ «МЕГАСНАБ» з ввезення з-за меж митної території України інгредієнтів для виготовлення суші: креветок, вугра, тунця, імбиру, ікри, рису тощо.
Перевіркою відображених показників за жовтень 2020 року - жовтень 2021 року встановлено, що на їх формування мало вплив здійснення ТОВ «МЕГАСНАБ» операцій з реалізації ввезених з-за меж митної території України інгредієнтів для виготовлення суші: креветок, вугра, тунця, імбиру, ікри, рису тощо.
Перевіркою своєчасності, достовірності і повноти визначення суми податкових зобов`язань та врахування при розрахунку показника рядка 19 Декларації (рядок 9 (колонка Б) Декларації) не встановлено порушень податкового законодавства (абзац 2 стор. 6 Акту перевірки).
За результатами перевірки визначення податкового кредиту (розділ II Декларації) за жовтень 2020 року - жовтень 2021 року Позивачем задекларовано податкового кредиту з податку на додану вартість у сумі 91854615,00 грн.
Згідно з Актом перевірки показник рядка 17 Декларації за жовтень 2021 року Позивачем сформовано з урахуванням від`ємного значення з ПДВ, задекларованого у попередніх звітних періодах.
Перевіркою відображених показників за жовтень 2020 року - жовтень 2021 року Відповідачем встановлено, що на їх формування мало вплив здійснення ТОВ «МЕГАСНАБ» операцій з ввезення з-за меж митної території України інгредієнтів для виготовлення суші: креветок, вугра, тунця, імбиру, ікри, рису тощо та з придбання на митній території України: сиру, мідій, крабових паличок, цукру - піску, послуг складування та зберігання, вантажно - розвантажувальних робіт, тощо (стор. 6 Акту перевірки).
Перевіркою було встановлено, що одним з основних постачальників Позивача у перевіреному періоді було ТОВ «ТОРГТРЕЙД-2005» (код ЄДРПОУ 33829047, перебуває на податковому обліку - (2658) ГУ ДПС у м. Києві, Державна податкова інспекція у Солом`янському районі м. Києва, стан платника податків: платник податків за основним місцем обліку, вид діяльності: 46.38 - оптова торгівля іншими продуктами харчування, у тому числі, рибою, ракоподібними і молюсками: номенклатура: сир творожний, моцарелла «Чизарре». свіжий крем - сир, тощо на суму 22429327,51 грн., крім того, ПДВ - 4 485 865.51 грн.
ТОВ «ТОРГТРЕЙД-2005» зареєстровано платником ПДВ 11.11.2005 за індивідуальним податковим номером 338290426583, що підтверджується копією свідоцтва про реєстрацію платника податку на додану вартість.
Між Позивачем (як покупцем) в особі директора Гречки Юлії Сергіївни та ТОВ «ТОРГТРЕЙД-2005» (як постачальником) в особі директора Коцюби Тараса Степановича був укладений договір поставки №126 від 21.02.2020 з протоколом узгодження розбіжностей.
В порядку та на умовах, визначених договором, постачальник - ТОВ «ТОРГТРЕЙД- 2005» взяв на себе зобов`язання здійснити поставку продукції покупцю - ТОВ "МЕГАСНАБ", а покупець зобов`язався прийняти та оплатити постачальнику її вартість в строки та порядку, передбачені договором.
Предметом поставки є продукти харчування, асортимент, строки поставки, кількість та вартість кожної партії продукції зазначено у специфікації, яка додається до даного договору і є його невід`ємною частиною (п. 1.2. договору). Поставка кожної партії продукції здійснюється на підставі та у відповідності з погодженими між сторонами замовленнями (п.4.1. договору).
Продукція постачається покупцеві на умовах відстрочки платежу - 14 (чотирнадцять) календарних днів з дати поставки (п. 1.4. договору).
Доставка продукції покупцю здійснюється транспортом постачальника за свій рахунок і своїми силами на умовах DPP (Інкотермс - 2010) - «до складу покупця» (п. 4.2. договору).
Розвантаження продукції здійснюється силами покупця (п. 4.5. договору).
Перехід права власності та перехід ризиків на продукцію від постачальника до покупця відбувається в момент фактичної передачі продукції (п. 4.6. договору). При передачі доставленої продукції постачальник передає покупцю все необхідні документи, що супроводжують дану партію. Разом із продукцією постачальник зобов`язаний надати покупцю наступні супровідні документи: видаткову накладну, товарно - транспортну накладну (у разі якщо доставка продукції здійснюється транспортом постачальника), іншу супровідну документацію за домовленістю сторін.
Передача продукції здійснюється на підставі накладної, що підтверджується підписом та печаткою уповноваженого представника покупця в накладній або довіреністю, виданою на певний строк, або оформленим належним чином дорученням (п. 4.7. договору).
Сторони домовилися, що всі документи поставки продукції, а саме: податкові накладні та видаткові накладні, відправлені електронною поштою або факсом мають юридичну силу однакову з оригіналами, до моменту отримання оригіналів (п. 4.9. договору).
Строк дії договору - до 31 грудня 2020 р. У випадку, якщо жодна із сторін не заявить про свій намір розірвати або змінити договір за 30 днів до закінчення терміну його дії, даний договір вважається пролонгованим строком на один рік на тих же умовах (п. 8.4.. п. 8.5. договору).
На виконання вищевказаного договору ТОВ «ТОРГТРЕЙД-2005» поставив Позивачу наступний товар:
За специфікацією №0913-2/2-к від 14.09.2021 та видатковою накладною №0913-2/2-к від 14.09.2021:
- сир творожний "Хохланд" Креметте, розфасований по 2 кг, у кількості 125 коробок (по 4 шт. у 1 коробці, всього 500 шт.). з ціною за одиницю товару 295.58 грн. без ПДВ, всього на суму 147790.00 грн. без ПДВ, ПДВ - 29558.00 грн, всього з ПДВ - 177348.00 грн.
- сир творожний "Хохланд" Креметте, розфасований по 10 кг, у кількості 78 коробок (по 1 шт. у 1 коробці), з ціною за одиницю товару 1315.39 грн. без ПДВ, всього на суму 102600.42 грн. без ПДВ, ПДВ - 20520.08 грн. всього з ПДВ - 123120.50 грн.
Всього на суму - 300468,50 грн., у тому числі ПДВ за ставкою 20% у розмірі 50078.08 грн.
Щодо поставки товару за видатковою накладною №0913-2/2-к від 14.09.2021 постачальником - ТОВ «ТОРГТРЕЙД-2005» (ІПН 338290426583) складена податкова накладна №83 від 14.09.2021, яка була зареєстрована у Єдиному реєстрі податкових накладних за № 9283236493 від 28.09.2021, загальна вартість товару - 300468.50 грн., ПДВ - 50078.08 грн. (реєстрація підтверджується доданим до позовної заяви витягом з Єдиного реєстру податкових накладних №12128 на запит від 10.01.2021 №12128).
Щодо поставки товару за видатковою накладною №0913-2/2-к від 14.09.2021 складена товарно - транспортна накладна №091З-2/2-к від 14.09.2021, у якій, зокрема, вказані наступні відомості: вид перевезень - автомобіль марки «ТАТА», реєстраційний номер НОМЕР_1 : автомобільний перевізник - ТОВ «ТЕРМІНАЛ-М». водій ОСОБА_1 номер посвідчення водія НОМЕР_2 ; замовник перевезення та вантажовідправник - ТОВ «ТОРГТРЕЙД - 2005». місцезнаходження: м. Київ. вул. Радішева. буд. 3; вантажоодержувач - ТОВ «МЕГАСНАБ». місцезнаходження: м. Харків, вул. Двадцять Третього Серпня. 12-А. літера «И-2». кімната 1: пункт навантаження - м. Київ. вул. Радішева. 3: пункт розвантаження - м. Київ. вул. Пирогівський шлях. 34.
На вказаній товарно - транспортній накладній наявні: підпис водія: підпис комірника ТОВ «ТОРГТРЕЙД - 2005» ОСОБА_2 , засвідчений печаткою ТОВ «ТОРГТРЕЙД-2005» для накладних: підпис директор ТОВ «МЕГАСНАБ» Гречки Ю.С., засвідчений печаткою ТОВ «МЕГАСНАБ».
За специфікацією №0913-7/2-к від 16.09.2021 та видатковою накладною №0913-7/2-к від 16.09.2021:
- сир творожний "Хохланд" Креметте. розфасований по 10 кг. у кількості 60 коробок, з ціною за одиницю товару 1316.64 грн. без ПДВ, всього на суму 78998.40 грн. без ПДВ, ПДВ - 15799.68 грн. всього з ПДВ 94798.08 грн.
- сир творожний "Хохланд" Креметте, розфасований по 10 кг, у кількості 340 коробок, з ціною за одиницю товару 1316.64 грн. без ПДВ, всього на суму 447657.60 грн. без ПДВ, ПДВ - 89531.52 грн. всього з ПДВ 537189.12 грн.
- сир творожний "Хохланд" Креметте, розфасований по 2 кг. у кількості 232 коробок, з ціною за одиницю товару 226.23 грн. без ПДВ, всього на суму 52485.36 грн. без ПДВ, ПДВ - 10497.07 грн, всього з ПДВ 62982.43 грн.
Всього на суму - 694969.63 грн., у тому числі ПДВ за ставкою 20% у розмірі 115828.27 грн.
Щодо поставки товару за видатковою накладною №0913-7/2-к від 16.09.2021 постачальником - ТОВ «ТОРГТРЕЙД-2005» (ІПН 338290426583) складена податкова накладна №107 від 16.09.2021, яка була зареєстрована у Єдиному реєстрі податкових накладних за № 9293859750 від 07.10.2021,загальна вартість товару - 694969,63 грн., ПДВ - 115828,27 грн. (реєстрація підтверджується доданим до позовної заяви витягом з Єдиного реєстру податкових накладних №12128 на запит від 10.01.2021р. №12128).
Щодо поставки товару за видатковою накладною №0913-7/2-х від 16.09.2021 складена товарно - транспортна накладна №0913-7/2-к від 16.09.2021, у якій, зокрема, вказані наступні відомості: вид перевезень - автомобіль марки «МАЗ», реєстраційний номер НОМЕР_3 : автомобільний перевізник - ТОВ «ТЕРМІНАЛ-М», водій ОСОБА_3 , номер посвідчення водія НОМЕР_4 ; замовник перевезення та вантажовідправник - ТОВ «ТОРГТРЕЙД - 2005», місцезнаходження: м. Київ. вул. Радішева. буд. 3; вантажоодержувач - ТОВ «МЕГАСНАБ». місцезнаходження: м. Харків, вул. Двадцять Третього Серпня, 12-А, літера «И-2». кімната 1: пункт навантаження - м. Київ, вул. Радіщева, 3; пункт розвантаження - м. Київ, вул. Пирогівський шлях, 34.
На вказаній товарно - транспортній накладній наявні: підпис водія, підпис комірника ТОВ «ТОРГТРЕЙД - 2005» ОСОБА_2 , засвідчений печаткою ТОВ «ТОРГТРЕЙД-2005» для накладних, підпис директор ТОВ «МЕГАСНАБ» Гречки Ю.С., засвідчений печаткою ТОВ «МЕГАСНАБ».
За специфікацією №1001-27/2-х від 04.10.2021 та видатковою накладною №1001-27/2-х від 04.10.2021:
- сир «Хохланд» Чеддар. розфасований по 130 гр. (скибочки), у кількості 100 коробок (по 10 шт. у 1 коробці, кількість одиниць - 1000 шт.) з ціною за одиницю товару 17.72 грн. без ПДВ, всього на суму 17720.00 грн. без ПДВ, ПДВ - 3544.00 грн, всього з ПДВ 21264.00 грн.
Всього на суму - 21264.00 грн., у тому числі ПДВ за ставкою 20% у розмірі 3544.00 грн.
Щодо поставки товару за видатковою накладною №1001-27/2-х від 04.10.2021 постачальником - ТОВ «ТОРГТРЕЙД-2005» (ІПН 338290426583) складена податкова накладна №9 від 04.10.2021, яка була зареєстрована у Єдиному реєстрі податкових накладних за № 9312614204 від 21.10.2021, загальна вартість товару - 21264.00 грн., ПДВ - 3544.00 грн. (реєстрація підтверджується доданим до позовної заяви витягом з Єдиного реєстру податкових накладних №12128 на запит від 10.01.2021 №12128).
Щодо поставки товару за видатковою накладною №1001-27 2-х від 04.10.2021 складена товарно - транспортна накладна №1001-27/2-х від 04.10.2021, у якій, зокрема, вказані наступні відомості: вид перевезень - автомобіль марки «МАЗ», реєстраційний номер НОМЕР_3 : автомобільний перевізник - ТОВ «ТЕРМІНАЛ-М», водій ОСОБА_3 номер посвідчення водія НОМЕР_4 ; замовник перевезення та вантажовідправник - ТОВ «ТОРГТРЕЙД - 2005». місцезнаходження: м. Київ, вул. Радіщева, буд, 3; вантажоодержувач - ТОВ «МЕГАСНАБ», місцезнаходження: м. Харків, вул. Двадцять Третього Серпня, 12-А, літера «И-2». кімната 1: пункт навантаження м. Київ, вул. Радіщева, 3; пункт розвантаження - м. Харків, пров. Сімферопольський. 6.
На вказаній товарно - транспортній накладній наявні: підпис водія, підпис комірника ТОВ «ТОРГТРЕЙД - 2005» ОСОБА_2 , засвідчений печаткою ТОВ «ТОРГТРЕЙД-2005» для накладних, підпис директор ТОВ «МЕГАСНАБ» Гречки Ю.С., засвідчений печаткою ТОВ «МЕГАСНАБ».
За специфікацією №1008-29/2-х від 11.10.2021 та видатковою накладною №1008-29/2-х від 11.10.2021:
- сир "Хохланд" Чеддар (скибочки), розфасований по 1.033 кг. у кількості 30 коробок (по 8 шт. у 1 коробці, всього 240 шт.), з ціною за одиницю товару 159.17 грн. без ПДВ, всього на суму 38200.80 грн. без ПДВ, ПДВ - 7640.16 грн, всього з ПДВ 45840.96 грн;
- сир творожний "Хохланд" Креметте. розфасований по 10 кг. у кількості 295 коробок (по 1 шт. у 1 коробці, всього 295 шт.), з ціною за одиницю товару 1273.63 грн. без ПДВ, всього на суму 375720.85 грн. без ПДВ, ПДВ - 75144.17 грн, всього з ПДВ 450 865.02 грн;
- сир творожний "Хохланд" Креметте, розфасований по 2 кг. у кількості 123.5 коробок (по 4 шт. у 1 коробці, всього 494 шт.), з ціною за одиницю товару 286.19 грн без ПДВ, всього на суму 141377.86 грн без ПДВ, ПДВ - 28275.57 грн, всього з ПДВ 169653.43 грн;
- сир «Хохланд» Чеддар, розфасований по 130 гр. (скибочки), у кількості 74 коробки (по 10 шт. у 1 коробці, всього 740 шт.), з ціною за одиницю товару 17.51 грн без ПДВ, всього на суму 12957.40 грн без ПДВ, ПДВ - 2591.48 грн, всього з ПДВ 15548.88 грн;
- свіжий крем-сир 10 кг CREAMLAND вершковий "Ноchland", розфасований по 10 кг. у кількості 73 коробки (по 1 шт. у 1 коробці, всього 73 шт.). з ціною за одиницю товару 984.9 грн без ПДВ, всього на суму 71897.70 грн без ПДВ, ПДВ - 14379.54 грн, всього з ПДВ 86277.24 грн;
- свіжий крем-сир 2 кг CREAMLAND вершковий "Ноchland". розфасований по 2 кг. у кількості 229 коробок (по 1 шт. у 1 коробці, всього 229 шт.), з ціною за одиницю товару 218.84 грн. без ПДВ, всього на суму 50114,36 грн без ПДВ, ПДВ - 10022,87 грн, всього з ПДВ 60137,23 грн.
Всього на суму - 828322,76 грн, у тому числі ПДВ за ставкою 20% у розмірі 138053,79 грн.
Щодо поставки товару за видатковою накладною №1008-29/2-х від 11.10.2021 постачальником - ТОВ «ТОРГТРЕЙД-2005» (ІПН 338290426583) складена податкова накладна №53 від 11.10.2021, яка була зареєстрована у Єдиному реєстрі податкових накладних за № 9320175419 від 27.10.2021, загальна вартість товару - 828322,76 грн, ПДВ - 138053,79 грн (реєстрація підтверджується доданим до позовної заяви витягом з Єдиного реєстру податкових накладних №12128 на запит від 10.01.2021 №12128).
Щодо поставки товару за видатковою накладною №1008-29/2-х від 11.10.2021 складена товарно - транспортна накладна №1008-29/2-х від 11.10.2021, у якій, зокрема, вказані наступні відомості: вид перевезень - автомобіль марки «ДАФ». реєстраційний номер НОМЕР_5 . причіп/напівпричіп з реєстраційним номером НОМЕР_6 ; автомобільний перевізник - ФОП ОСОБА_4 , водій ОСОБА_5 , номер посвідчення водія НОМЕР_7 ; замовник перевезення та вантажовідправник - ТОВ «ТОРГТРЕЙД - 2005». місцезнаходження: м. Київ, вул. Радіщева, буд. 3; вантажоодержувач - ТОВ «МЕГАСНАБ», місцезнаходження: м. Харків, вул. Двадцять Третього Серпня. 12-А, літера «И-2», кімната 1; пункт навантаження - м. Київ, вул. Радіщева, 3; пункт розвантаження - м. Харків, пров. Сімферопольський, 6.
На вказаній товарно - транспортній накладній наявні: підпис водія, підпис комірника ТОВ «ТОРГТРЕЙД - 2005» ОСОБА_2 , засвідчений печаткою ТОВ «ТОРГТРЕЙД-2005» для накладних, підпис директор ТОВ «МЕГАСНАБ» Гречки Ю.С., засвідчений печаткою ТОВ «МЕГАСНАБ».
За специфікацією №1015-4/2-х від 18.10.2021 та видатковою накладною №1015-4/2-х від 18.10.2021:
- сир творожний "Хохланд" Креметте, розфасований по 10 кг. у кількості 304 коробки (по 1 шт. у 1 коробці, всього 304 шт.), з ціною за одиницю товару 1274.88 грн. без ПДВ. всього на суму 387563,52 грн без ПДВ, ПДВ - 77512.70 грн, всього з ПДВ 465076.22 грн;
- сир «Хохланд» Чеддар, розфасований по 130 гр. (скибочки), у кількості 116 коробок (по 10 шт. у 1 коробці, всього 1160 шт.), з ціною за одиницю товару 17.53 грн без ПДВ, всього на суму 20334.80 грн без ПДВ, ПДВ - 4066.96 грн, всього з ПДВ 24401,76 грн;
- кулінарні вершки 1 л "Кучина Доро" 23% (рослинні), розфасований по 1 л., у кількості 14 коробок (по 12 шт. у 1 коробці, всього 168 шт.), з ціною за одиницю товару 41.22 грн без ПДВ, всього на суму 6924.96 грн без ПДВ, ПДВ - 1384,99 грн, всього з ПДВ 8309,95 грн.
Всього на суму - 497787,94 грн, у тому числі ПДВ за ставкою 20% у розмірі 82964,66 грн.
Щодо поставки товару за видатковою накладною №1015-4/2-х від 18.10.2021 постачальником - ТОВ «ТОРГТРЕЙД-2005» (ІПН 338290426583) складена податкова накладна №86 від 18.10.2021, яка була зареєстрована у Єдиному реєстрі податкових накладних за № 9330821898 від 04.11.2021, загальна вартість товару - 497787,94 грн, ПДВ - 82964,66 грн (реєстрація підтверджується доданим до позовної заяви витягом з Єдиного реєстру податкових накладних №12128 на запит від 10.01.2021 №12128).
Щодо поставки товару за видатковою накладною №1015-4/2-х від 18.10.2021 складена товарно - транспортна накладна №1015-4/2-х від 18.10.2021, у якій, зокрема, вказані наступні відомості: вид перевезень - автомобіль марки «ДАФ». реєстраційний номер НОМЕР_5 . причіп/напівпричіп з реєстраційним номером НОМЕР_6 ; автомобільний перевізник - ФОП ОСОБА_4 , водій ОСОБА_5 , номер посвідчення водія НОМЕР_7 ; замовник перевезення та вантажовідправник - ТОВ «ТОРГТРЕЙД - 2005», місцезнаходження: м. Київ, вул, Радіщева, буд. 3; вантажоодержувач - ТОВ «МЕГАСНАБ», місцезнаходження: м. Харків, вул. Двадцять Третього Серпня, 12-А, літера «И-2», кімната 1: пункт навантаження - м. Київ, вул. Радіщева, 3; пункт розвантаження - м. Харків, пров. Сімферопольський. 6.
На вказаній товарно - транспортній накладній наявні: підпис водія. підпис комірника ТОВ «ТОРГТРЕЙД - 2005» ОСОБА_2 , засвідчений печаткою ТОВ «ТОРГТРЕЙД-2005» для накладних, підпис директор ТОВ «МЕГАСНАБ» Гречки Ю.С., засвідчений печаткою ТОВ «МЕГАСНАБ».
Таким чином, за договором поставки №126 від 21.02.2020 постачальник - ТОВ «ТОРГТРЕЙД-2005» поставив покупцю - ТОВ «МЕГАСНАБ» на загальну суму 2342812,84 грн, у тому числі ПДВ у розмірі 390468,81 грн, з яких всього за вересень 2021 р.- на 995438,14 грн, у тому числі ПДВ у розмірі 165906,36 грн, та за жовтень - на 1347374,70 грн, у тому числі ПДВ у розмірі 224562,45 грн.
Поставка товару підтверджується оформленими належним чином видатковими накладними.
На підтвердження перевезення товару складені товарно - транспорті накладні. Недоліки в оформленні трьох із п`яти товарно - транспортних накладних, а саме: №1001-27/2-х від 04.10.2021, №1008-29/2-х від 11.10.2021, №1015-4/2-к від 18.10.2021, про які вказує Відповідач в Акті перевірки, Позивачем були виправлені та зазначені усі необхідні відомості щодо перевезення товару, що підтверджується матеріалами справи.
Оплату здійснено Позивачем на рахунок ТОВ «ТОРГТРЕЙД-2005» у повному обсязі шляхом безготівкових розрахунків, що підтверджується платіжними дорученнями, наявними у матеріалах справи: №5097 від 02.09.2021 на суму 1000000,00 грн, №5110 від 06.09.2021 на суму 1000000,00 грн, №5114 від 07.09.2021 на суму 200000,00 грн, №5168 від 15.09.2021 на суму 300000,00 грн, №5231 від 28.09.2021 на суму 992072,55 грн, №5307 від 11.10.2021 на суму 500000,00 грн, № 5366 від 21.10.2021 на суму 550000,00 грн, №5421 від 29.10.2021 на суму 500000.00 грн. Всього у вересні та жовтні 2021 року було сплачено 5042072,55 грн.
У бухгалтерському обліку Позивач відобразив вказані операції наступним чином: Дт 281 «Товари на складі», Дт 644 «Податковий кредит», Кт 631 «Розрахунки з вітчизняними постачальниками». Вказане. зокрема, зазначено Відповідачем в Акті перевірки.
Суми податку на додану вартість за зазначеними податковим накладними Позивач включив до податкового кредиту з ПДВ у податкових деклараціях з податку на додану вартість за вересень 2021 року (реєстраційний номер документа: 9309440437 від 19.10.2021, квитанція №2 щодо результатів перевірки та прийняття електронного документа) та за жовтень 2021 року (реєстраційний номер документа: 9351324227 від 19.11.2021, квитанція №2 щодо результатів перевірки та прийняття електронного документа).
Товар, придбаний у ТОВ «ТОРГТРЕЙД-2005» Позивач передав на зберігання приватному підприємству «ВАРНЕР» (код ЄДРПОУ 34953376, місцезнаходження: 61072, м. Харків, вул. Двадцять Третього Серпня, 12-А) за договором про надання послуг відповідального зберігання №01/07/04 від 01.07.2020, що підтверджується актами приймання - передачі №480 від 14.09.2021, №481 від 16.09.2021, №512 від 04.10.2021, №527 від 11.10.2021, №530 від 18.10.2021.
Надання послуг складування та зберігання, виконання вантажно-розвантажувальних робіт за вищевказаним договором підтверджується актом здачі - приймання робіт (надання послуг) №329 від 30.09.2021 з реєстром наданих послуг за вересень 2021 р. та актом здачі - приймання робіт (надання послуг) №365 від 31.10.2021 з реєстром наданих послуг за жовтень 2021 р.
З матеріалів справи вбачається, що з метою усунення недоліків товарно - транспортних накладних, складених за вищевказаними операціями, виявлених Відповідачем та зазначених ним в Акті перевірки, Позивач отримав від постачальника - ТОВ «ТОРГТРЕЙД-2005», на підтвердження транспортування поставленого товару, товарно - транспортні накладні, у яких наявні усі необхідні відомості.
У постановах Верховного Суду від 12.11.2018 у справі № 806/434/16, від 24.01.2019 у справі №820/12113/15, від 12.02.2019, у справі № 820/6512/16 наголошується на тому, що право надавати заперечення щодо висновків податкового органу та долучати до матеріалів справи докази на підтвердження таких заперечень надається платнику як на всіх стадіях податкового контролю, так і на стадіях судового процесу із поданням учасником пронесу нових доказів, що в протилежному випадку є обмеженням судом предмету дослідження та призведе до неповноти дослідження н порушення справедливого судового розгляду.
Таким чином, платник податків має право надавати первинні бухгалтерські та інші документи як під час. так і після проведення податкової перевірки, включаючи стадію судового розгляду справи за адміністративним позовом такого платника податків.
Суд звертає увагу, що відсутність товарно - транспортних накладних або недоліки у їх оформленні не можуть бути самостійною підставою вважати господарську операцію такою, шо не відбулася.
Наказом Міністерства фінансів України від 24 травня 1995 року №88 затверджено Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку (далі - Положення № 88).
Згідно з пунктом 2.1 цього Положення первинні документи - це документи, створені у письмовій або електронній формі, які містять відомості про господарські операції, включаючи розпорядження та дозволи адміністрації (власника) на їх проведення.
Господарські операції - це факти підприємницької та іншої діяльності, що впливають на стан майна, капіталу, зобов`язань і фінансових результатів.
Пунктом 2.2 Положення № 88 передбачено, що підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи.
Відповідно до частини другої статті 48 Закону України «Про автомобільний транспорт» № 2344-111 від 5 квітня 2001 року документом для здійснення внутрішніх перевезень вантажів для водія є, серед інших, товарно-транспортна накладна або інший визначений законодавством документ на вантаж.
Наказом Міністерства транспорту України №363 від 14 жовтня 1997 року затверджені Правила перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні (далі - Правила № 363).
Відповідно до пункту 1 цих Правил товарно-транспортна накладна - єдиний для всіх учасників транспортного процесу документ, призначений для обліку товарно-матеріальних цінностей на шляху їх переміщення, розрахунків за перевезення вантажу та обліку виконаної роботи, та є одним із документів, що може використовуватися для списання товарно-матеріальних цінностей, оприбуткування, складського, оперативного та бухгалтерського обліку, шо може бути складений у паперовій та або електронній формі та має містити обов`язкові реквізити, передбачені цими Правилами.
За змістом підпунктів 11.4 та 11.6 Правил №363 товарно-транспортну накладну на перевезення вантажів автомобільним транспортом Замовник (вантажовідправник) повинен виписувати в кількості не менше чотирьох екземплярів.
Перший екземпляр товарно-транспортної накладної залишається у Замовника (вантажовідправника), другий - передається водієм (експедитором) вантажоодержувачу, третій і четвертий екземпляри, засвідчені підписом вантажоодержувача, передається Перевізнику.
Постановою Кабінету Міністрів України від 25 лютого 2009 року № 207 затверджено Перелік документів, необхідних для здійснення перевезення вантажу автомобільним транспортом у внутрішньому сполученні.
За змістом пунктів 1 та 2 вказаного Переліку наявність ТТН є обов`язковою у випадку здійснення перевезень на договірних умовах. У випадку ж здійснення перевезення для власних потреб - накладна не оформлюється.
Таким чином, ТТН підтверджує факт надання послуг з перевезення товарів (якщо таке перевезення здійснюється на договірних умовах), документує рух матеріальних цінностей та є одним із доказів реальності здійснення господарської операції з постачання товарів.
Відсутність ТТН, тим не менш, не може бути самостійною підставою вважати господарську операцією такою, що не відбулася, а причини відсутності ТТН у кожному конкретному випадку мають бути досліджені судом.
Так. у постанові Верховного Суду від 05.01.2021 у справі № 820/1124/17 зазначається: « 24. Посилання контролюючого органу на наявність недоліків в заповненні товарно - транспортних накладних, по взаємовідносинах з контрагентами, як підставу для невизнання реальності господарських операцій, суди першої та апеляційної інстанцій обгрунтовано відхилити оскільки, не зазначення в товарно - транспортних накладних певної інформації, зокрема щодо проведення навантажувально - розвантажувальних робіт, не може свідчити про відсутність самого факту перевезення придбаних позивачем ТМЦ. Крім того, документи на перевезення товарно - матеріальних цінностей з наслідками формування ПДВ не є обов`язковими при оподаткуванні операцій за договорами купівлі - продажу чи поставки, вони є обов`язковими при оподаткуванні операцій за договорами саме перевезення, натомість факт передання товару позивачеві та, відповідно, набуття права власності на нього, підтверджується видатковими накладними, які наявні в матеріалах справи.».
Правові висновки, викладені у постановах Верховного Суду від 25 лютого 2021 р. у справі №803/1684/17, від 21 січня 2021 р. у справі №813/2204/17, від 24 травня 2019 р. у справі №826/7423/16, від 6 лютого 2018 р. у справі №816/166/15-а, від 11 вересня 2018 р. у справі №804/4787/16 передбачають, що транспортні документи на перевезення товарно-матеріальних цінностей з наслідками формування бази оподаткування податком на прибуток та на додану вартість не є обов`язковими при оподаткуванні операцій за договорами купівлі-продажу або поставки, вони є обов`язковими при оподаткуванні операцій за договорами саме перевезення, а отже, відсутність у позивача деяких товарно-транспортних накладних або наявність в них певних недоліків не може бути самостійним доказом безтоварності господарських операцій.
Відсутність товарно-транспортних накладних не є безумовною підставою ставити під сумнів здійснення господарських операцій. Правила перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні не встановлюють правил податкового обліку валових витрат та податкового кредиту платника податків. При цьому, документи обумовлені правилами перевезень вантажів автомобільним транспортом, зокрема, товарно-транспортна накладна та подорожній лист, не є документами первинного бухгалтерського обліку, що підтверджують обставини придбання та продажу товарно-матеріальних цінностей.
Аналогічну правову позицію висловлено Верховним Судом у постанові від 11 вересня 2018 року по справі №804/4787/16.
Будь - яких інших доводів нереального характеру вищевказаних операцій, окрім недоліків в оформленні трьох із п`яти складених товарно-транспортних накладних, Відповідач не надав. При цьому дані недоліки ТТН були виправлені Позивачем.
Відповідно до пп. 14.1.181 п. 14.1. ст. 14 Податкового кодексу У країни, податковий кредит - сума, на яку платник податку на додану вартість має право зменшити податкове зобов`язання звітного (податкового) періоду, визначена згідно з розділом V цього Кодексу.
Згідно з п. 198.3 ст. 198 Податкового кодексу України, нарахування податкового кредиту здійснюється незалежно від того, чи такі товари послуги та основні фонди почали використовуватися в оподатковуваних операціях у межах провадження господарської діяльності платника податку протягом звітного податкового періоду, а також від того, чи здійснював платник податку оподатковувані операції протягом такого звітного податкового періоду.
Відповідно до п. 198.1 ст. 198 Податкового кодексу України, право на віднесення сум податку до податкового кредиту виникає, зокрема у разі здійснення операцій з придбання або виготовлення товарів (у тому числі в разі їх ввезення на митну територію України) та послут.
Згідно з п. 198.2 ст.198 Податкового кодексу України, датою виникнення права платника податку на віднесення сум податку до податкового кредиту вважається дата тієї події, що відбулася раніше: дата списання коштів з банківського рахунка платника податку на оплату товарів`послуг: дата отримання платником податку товарів послуг.
Відповідно до п. 198.6 ст.198 Податкового кодексу України, не відносяться до податкового кредиту суми податку, сплаченого (нарахованого) у зв`язку з придбанням товарів послуг, не підтверджені зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних податковими накладними розрахунками коригування до таких податкових накладних чи не підтверджені митними деклараціями, іншими документами, передбаченими пунктом 201.11 статті 201 цього Кодексу.
Згідно з п. 201.10 ст.201 Податкового кодексу України, при здійсненні операцій з постачання товарів послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
З наведених законодавчих положень випливає, що умовою виникнення у платника податку права на включення до податкового кредиту сум податку на додану вартість, сплачених в ціні товару (послуги) та зменшення суми оподаткованого доходу на суму понесених витрат є реальне здійснення операцій з придбання товарів (робіт, послуг), а також оформлення зазначених операцій необхідними документами первинного обліку, що містять достовірні відомості про обсяг та зміст господарської операції.
Верховний Суд у постанові від 14.01.2020 у справі №П/811/201/16 наголошує, що про відсутність реального характеру відповідних операцій можуть свідчити підтверджені доказами доводи податкового органу, зокрема, про наявність таких обставин: неможливість здійснення платником податку зазначених операцій з урахуванням часу, місця знаходження майна або обсягу матеріальних ресурсів, економічно необхідних для виробництва товарів, виконання робіт або послуг, нездійснення особою, яка значиться виробником товару, підприємницької діяльності: відсутність у платника податку необхідних умов для досягнення результатів відповідної підприємницької, економічної діяльності в силу відсутності управлінського або технічного персоналу, основних коштів, виробничих активів, складських приміщень, транспортних засобів; облік для цілей оподаткування тільки тих господарських операцій, які безпосередньо пов`язані з виникненням права на податковий кредит або бюджетне відшкодування, якщо для даного виду діяльності також потрібне здійснення і облік інших господарських операцій: здійснення операцій з товарно-матеріальними цінностями, які не вироблялися або не могли бути вироблені в обсязі, зазначеному платником податку в документах обліку.
У рішенні від 23 липня 2002 р. у справі «Компанія «Вестберга таксі Актіеболаг» та Вуліч проти Швеції» Європейський суд з прав людини визначив, шо «...адміністративні суди, які розглядають скарги заявників стосовно рішень податкового управління, мають повну юрисдикцію у цих справах та повноваження скасувати оскаржені рішення Справи мають бути розглянуті на підставі поданих доказів, а довести наявність підстав, передбачених відповідними законами, для призначення податкових штрафів мас саме податкове управління.».
Таким чином, суд приходить до висновку, Відповідачем, як суб`єктом владних повноважень, в Акті перевірки не наведено достатніх та переконливих доводів, що грунтуються на об`єктивній інформації та спростовують факти господарської діяльності, засвідчені у наданих Позивачем первинних документах, які б ставили під сумнів реальність виконання спірних господарських операцій, доводили б невідповідність цих операцій дійсному економічному змісту, або засвідчили наявність інших обставин, що підтверджують недобросовісність Позивача як платника податків та виключають право на формування податкового кредиту.
Доданими до позовної заяви доказами підтверджується наявність взаємозв`язку між витратами Позивача на придбання товару у вищевказаного постачальника із здійсненням Позивачем основного виду господарської діяльності за КВЕД. Зв`язок з основним видом діяльності Позивача підтверджується також змістом Акту перевірки.
За таких обставин, винесене податкове повідомлення-рішення №00005100706 від 10 січня 2022 року є безпідставним та необґрунтованим, не відповідає критеріям правомірності (ч. 2 ст. 2 КАС України), а тому підлягає скасуванню.
Згідно ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Частиною 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Зважаючи на встановлені у справі обставини та з огляду на приписи норм чинного законодавства, які регулюють спірні правовідносини, суд дійшов висновку про задоволення заявлених позовних вимог.
Керуючись статтями 14, 243-246, 258, 262, 293, 295-296 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю ""Мегаснаб" (вул. 23 Серпня, буд. 12-А, літ. И-2, к. 1,м. Харків, 61072, ЄДРПОУ 41279919) до Головного управління ДПС у Харківській області (вул. Пушкінська, буд. 46, м. Харків, 61057, ЄДРПОУ 43983495) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати у повному обсязі податкове повідомлення - рішення Головного управління ДПС у Харківській області №00005100706 від 10 січня 2022р., яким зменшено розмір від`ємного значення суми податку на додану вартість, відображеного Товариством з обмеженою відповідальністю «МЕГАСНАБ» у декларації з податку на додану вартість, зареєстрованій у контролюючому органі за №9351324227 від 19.11.2021р. за звітний (податковий) період - жовтень 2021р., на суму 390 468,00 грн.
Стягнути з Головного управління ДПС у Харківській області за рахунок бюджетних асигнувань на користь Товариства з обмеженою відповідальністю ""Мегаснаб" судовий збір у сумі 5857 (п`ять тисяч вісімсот п`ятдесят сім) грн. 02 коп.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя О.М. Тітов
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 09.11.2022 |
Оприлюднено | 11.11.2022 |
Номер документу | 107203212 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних) |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні