Рішення
від 08.11.2022 по справі 826/8108/18
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

08 листопада 2022 року м. Київ №826/8108/18

Окружний адміністративний суд міста Києва у складі судді Костенка Д.А., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "УКРМОНТАЖЕНЕРГО" до Державної податкової служби України (далі - ДПС), Головного управління ДПС у м. Києві (далі - ГУ ДПС у м. Києва) про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії,

в с т а н о в и в:

Позивач звернувся з позовом до ДФС про визнання протиправними і скасування рішень від 20.04.2018 №659455/40338501 та №659456/40338501 про відмову у реєстрації податкових накладних та зобов`язання зареєструвати податкові накладні від 01.11.2017 №2 і №4 в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр).

Підстави позову: квитанції про зупинення реєстрації податкових накладних не містять конкретного виду критерію оцінки ступеня ризику і чіткого переліку документів, які необхідно подати; податкові накладні складенні на підставі актів від 01.11.2017 №01-11/262 і №02-11/262; для виконання робіт позивач придбаває відповідний матеріал (кабель, МК-Т монтажний комп-лект, комплексний стабілізатор, металопрокат та ін.), на підтвердження чого контролюючому органу надані відповідні документи, у т.ч. платіжні доручення від 29.11.2017 №1154, від 11.08.2017 №595, від 17.11.2017 №1098.

Ухвалою суду від 14.05.2019 залучено у справу другого відповідача - ГУ ДФС у м. Києві.

У встановлений судом строк відповідачі не подали відзиви на позов. Відзиви надійшли до суду після закінчення встановленого судом строку; заяв про продовження процесуального строку до суду не надходили; поважних причин несвоєчасного подання відзивів відповідачі не зазначили, тому суд не прийняв їх до розгляду.

Ухвалою суду від 07.11.2022 допущено процесуальне правонаступництво відповідачів і замінено ДФС на ДПС, а ГУ ДФС у м. Києві на ГУ ДПС у м. Києві.

Розглянувши матеріали справи, суд встановив наступні фактичні обставини справи та відповідні їм правовідносини.

Позивач надіслав 30.11.2017 для реєстрації в Реєстрі податкові накладні від 01.11.2017 №2 і №4, складені у зв`язку з виконанням на користь ТОВ "МИКОЛАЇВСЬКИЙ ГЛИНОЗЕМНИЙ ЗАВОД" послуг (робіт) згідно з ДКПП 33.14 по проекту "Адміністративно-побутовий комплекс на промплощадці шламосховища №2. Приміщення охорони" вартістю 373400 грн. (у т.ч. ПДВ - 74680 грн.) і 2212184 грн. (у т.ч. ПДВ - 442436,80 грн.), відповідно.

Згідно з копіями квитанцій від 30.11.2017 вказані податкові накладні були прийняті, але їх реєстрація зупинена з підстав відповідності п. 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податко-вих накладних, затверджених наказом Міністерства фінансів України від 13.06.2017 №567; за результатами опрацювання СМКОР виявлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно з УКТ ЗЕД: 33.14.<%REFINE%>. Позивачу запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних в Реєстрі.

Позивач подав контролюючому органу повідомлення від 17.04.2018 №4 і №5 про подання документів про підтвердження реальності здійснення операцій по ПН/РК, реєстрація якої/го зупинено. У повідомленнях позивач пояснив про укладення з ТОВ "МИКОЛАЇВСЬКИЙ ГЛИНОЗЕМНИЙ ЗАВОД" договору підряду від 18.07.2017 №НГЗ-Д-17-262, предметом якого є електромонтажні роботи; за правилом першої події позивачем виписано і направлено на реєстрацію податкові накладні, на підтвердження чого додав договір поставки з ТОВ "ВЕСТ ТОРГ ГРУП", видаткові, податкові накладні та платіжне доручення.

Комісією Головного управління ДФС у м. Києві прийнято рішення від 20.04.2018 №659455/40338501 і №659456/40338501 про відмову у реєстрації податкових накладних з тієї підстави, що позивачем не надано копій розрахункових документів, банківських виписок з особових рахунків.

Комісією ДФС з питань розгляду скарг прийнято рішення від 02.05.2018 і від 03.05.2018, якими скарги позивача залишено без задоволення, а оспорювані рішення - без змін.

Спірні правовідносини виникли у сфері справляння податків і зборів та стосуються правомірності відмови відповідача у здійсненні реєстрації податкових накладних у Реєстрі.

Згідно з п. 201.1 ст. 201 ПК України (в редакції, чинній на час подання податкової накладної на реєстрацію) на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Реєстрі у встановлений цим Кодексом термін.

Якщо надіслані податкові накладні сформовано з порушенням вимог, передбачених п. 201.1 цієї статті та/або п. 192.1 ст. 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної відповідно до п. 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Згідно з пп. 201.16.1 п. 201.16 ст. 201 ПК України у разі зупинення реєстрації податкової накладної в Реєстрі платнику податку протягом операційного дня контролюючий орган в автоматичному режимі надсилає (в електронному вигляді у текстовому форматі) квитанцію про зупинення реєстрації такої податкової накладної. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації. У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної зазначаються: а) порядковий номер та дата складення податкової накладної; б) визначення критерію (їв) оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної в Реєстрі, на підставі яких було здійснено зупинення реєстрації податкової накладної; в) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та/або копії документів (за вичерпним переліком), достатніх для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію такої податкової накладної в Реєстрі.

Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246 (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) (далі - Порядок №1246).

Згідно з п. 12 Порядку №1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється її розшифрування та проводяться перевірки, зокрема, на її відповідність критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до п. 201.16 ст. 201 ПК України.

За результатами перевірок, визначених п. 12 Порядку №1246, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Така квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (п.п. 13, 14 Порядку №1246).

Критерії оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Критерії оцінки) та Вичерпний перелік документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Перелік документів) були затверджені наказом Міністерства фінансів України від 13.06.2017 №567, чинним на час виникнення спірних правовідносин.

Згідно з п. 6 Критеріїв оцінки, моніторинг податкової накладної/розрахунку коригування здійснюється ДФС за такими критеріями:

1) обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування, яка подана на реєстрацію в Реєстрі, у 1,5 разу більший за величину, що дорівнює залишку різниці обсягу придбання на митній території України такого товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 01 січня 2017 року в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих в Реєстрі, і митних деклараціях, та обсягу постачання відповідного товару/послуги, зазначеного у податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 01 січня 2017 року в Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 75 % загального такого залишку) товарів з кодами згідно з УКТ ЗЕД, які визначаються ДФС, та відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, яка подана на реєстрацію в Реєстрі, в інформації, поданій платником податку за встановленою формою, як товару/послуги, що на постійній основі постачається (виготовляється);

2) відсутність (анулювання, призупинення) ліцензій, виданих органами ліцензування, які засвідчують право суб`єкта господарювання на виробництво, експорт, імпорт, оптову і роздрібну торгівлю підакцизними товарами (продукцією), визначеними підпунктами 215.3.1та 215.3.2 пункту 215.3 статті 215 розділу VI ПК України, стосовно товарів, які зазначені платником податку у податковій накладній, поданій на реєстрацію в Реєстрі;

3) розрахунок коригування, складений постачальником товарів/послуг до податкової накладної, яка складена на отримувача - платника податку на додану вартість, якщо передба-чається зміна вартості товару/послуг більше ніж удвічі та/або зміна номенклатури товарів/послуг (для кодів товарів згідно з УКТ ЗЕД - зміна перших чотирьох цифр кодів, а для кодів послуг відповідно до Державного класифікатора продукції та послуг - перших двох цифр кодів).

Верховний Суд у постанові від 23.10.2018 у справі №822/1817/18 у подібних правовідно-синах зробив наступні висновки щодо застосування п. 6 Критеріїв оцінки, пп. 201.16.1 п. 201.16 ст. 201 ПК України, які залишаються актуальними на час вирішення цієї справи (постанова Верховного Суду від 30.09.2022 у справі №0340/1803/18):

- кожен із наведених підпунктів п. 6 Критеріїв оцінки є самостійним критерієм;

- з метою забезпечення визначеності у податковому правозастосуванні та зважаючи на необхідність застосування принципу належного урядування при здійсненні суб`єктами владних повноважень своїх функцій, контролюючий орган в квитанції про зупинення реєстрації податко-вої накладної/розрахунку коригування повинен здійснювати не лише загальне посилання на пункт 6 Критеріїв оцінки, а конкретно зазначати відповідний підпункт, в межах якого й закріпле-ний конкретний критерій, на основі якого було зупинено реєстрацію податкової накладної;

- не зазначення у квитанції ані конкретного виду критерію оцінки ступеня ризику (з тим визначенням, яке наведене у п. 6 Критеріїв оцінки), ані конкретного переліку документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних є порушенням пп. 201.16.1 п. 201.16 ст. 201 ПК України;

- загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як акта правозастосу-вання, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкрет-них підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття; вживання податковим органом загального посилання на п. 6 Критеріїв оцінки є неконкретизованим та призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд; відтак, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його проти-правності;

- порушення податковим органом законодавства при прийнятті рішення про зупинення реєстрації податкових накладних (необґрунтованість та невмотивованість акта індивідуальної дії) призвело до протиправності рішення про відмову в реєстрації податкової накладної.

Враховуючи згідно з ч. 5 ст. 242 КАС України висновки Верховного Суду щодо застосування норм матеріального права у подібних правовідносинах, а також, те, що квитанції від 30.11.2017 про зупинення реєстрації податкових накладних не містять відомостей про конкретний вид критерію оцінки ступеня ризику (з тим визначенням, яке наведене у п. 6 Критеріїв оцінки), ані конкретного переліку документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних, то обґрунтованими є доводи позивача про протиправність зупинення реєстрації податкових накладних, що призвело до протиправності рішень про відмову в реєстрації податкових накладних.

Отже, вимоги про визнання протиправними і скасування оспорюваних рішень належить задовольнити.

Окремо, суд зазначає про надання позивачем контролюючому органу платіжних доручень від 29.11.2017 №1154, від 11.08.2017 №595, підтверджуючи придбання позивачем у ТОВ "ВЕСТ ТОРГ ГРУП" і ТОВ "ПІВДЕННА ПРОМИСЛОВА КОМПАНІЯ" товарів, які ним використову-вались для виконання робіт (послуг).

Позивач не надав контролюючому органу платіжних доручень та/або банківських виписок по рахунку про розрахунки між ним і ТОВ "МИКОЛАЇВСЬКИЙ ГЛИНОЗЕМНИЙ ЗАВОД", що не є достатньою підставою для висновку про відсутність реальності здійснення операцій, адже, як зазначив позивач, податкові накладні виписані по факту постачання робіт (послуг).

До позовної заяви позивач не надав копії актів від 01.11.2017 №01-11/262 і №02-11/262, але відповідач порушень у цій частині не встановив і в оспорюваних рішеннях такої підстави їх прийняття не зазначав, тому відсутність у справі копій цих актів не впливає на вирішення справи.

Згідно з п. 19 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструються у день:

1) прийняття комісією рішення про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;

2) набрання законної сили рішенням суду про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення суду).

Пунктом 20 цього Порядку визначено, що у разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкової накладної, яке набрало законної сили, такі податкові накладні реєструються після проведення перевірок, визначених п. 12 цього Порядку (крім абзацу 10), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.

З метою поновлення порушеного права належить задовольнити вимоги про зобов`язання ДПС зареєструвати в Реєстрі податкові накладні датою фактичного подання - 30.11.2017.

Отже, позов належить задовольнити повністю.

Судовий збір у сумі 3524 грн. належить стягнути на користь позивача з відповідачів порівну. Інших витрат сторонами не заявлено.

Керуючись ст.ст. 2, 5, 90, 139, 241-246, 262 КАС України, суд

в и р і ш и в:

1. Задовольнити позов повністю.

2. Визнати протиправними і скасувати рішення Комісії Головного управління ДФС у м. Києві, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 20.04.2018 №659455/40338501 та №659456/40338501.

3. Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні Товариства з обмеженою відповідальністю "УКРМОНТАЖЕНЕРГО" від 01.11.2017 №2 і №4 днем їх фактичного подання - 30.11.2017.

4. Стягнути з бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у м. Києві судовий збір у сумі 1762,00 грн. (одна тисяча сімсот шістдесят дві гривні 00 коп.) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "УКРМОНТАЖЕНЕРГО".

5. Стягнути з бюджетних асигнувань Державної податкової служби України судовий збір у сумі 1762,00 грн. (одна тисяча сімсот шістдесят дві гривні 00 коп.) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "УКРМОНТАЖЕНЕРГО".

Позивач: Товариство з обмеженою відповідальністю "УКРМОНТАЖЕНЕРГО";

04071, м. Київ, вул. Ярославська, 39Г; код ЄДРПОУ 40338501.

Відповідачі:

1) Державна податкова служба України;

04053, м. Київ, Львівська площа, 8; код ЄДРПОУ 43005393.

2) Головне управління ДПС у м. Києві;

04116, м. Київ, вул. Шолуденка, 33/19; код ЄДРПОУ ВП 44116011.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку на апеляційне оскарження.

Рішення суду може бути оскаржено до Шостого апеляційного адміністративного суду в порядку, встановленому ст.ст. 293-297 КАС України. Апеляційна скарга подається протягом 30 днів з дня складення рішення.

Дата рішення є днем складення його у повному обсязі.

Суддя Д.А. Костенко

СудОкружний адміністративний суд міста Києва
Дата ухвалення рішення08.11.2022
Оприлюднено11.11.2022
Номер документу107204494
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних)

Судовий реєстр по справі —826/8108/18

Ухвала від 20.11.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Блажівська Н.Є.

Ухвала від 08.11.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Блажівська Н.Є.

Постанова від 02.10.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Василенко Ярослав Миколайович

Ухвала від 01.08.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Василенко Ярослав Миколайович

Ухвала від 01.08.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Василенко Ярослав Миколайович

Ухвала від 26.06.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Василенко Ярослав Миколайович

Ухвала від 26.12.2022

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Василенко Ярослав Миколайович

Рішення від 08.11.2022

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Костенко Д.А.

Ухвала від 07.11.2022

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Костенко Д.А.

Ухвала від 14.05.2019

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Костенко Д.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні