Постанова
від 08.11.2022 по справі 200/1117/22
ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

08 листопада 2022 року справа №200/1117/22

м. Дніпро

Перший апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: головуючого Блохіна А.А., суддів Гаврищук Т.Г., Сіваченко І.В., розглянув в порядку письмового провадження апеляційну скаргуУправління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 12 серпня 2022 р. у справі № 200/1117/22 (головуючий І інстанції Волгіна Н.П.) за позовом ОСОБА_1 доБахмутського місього відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області,Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області провизнання бездіяльності протиправною та зобов`язати вчинити певні дії, -

У С Т А Н О В И В:

19 січня 2022 року ОСОБА_1 звернувся до суду із позовом до (з урахуванням уточненої позовної заяви) до Бахмутського міського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області, в якому просив суд: визнати протиправною бездіяльність Бахмутського місього відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області щодо не нарахування та не виплати позивачу компенсації втрати частини доходів у зв`язку із порушенням строків сплати щомісячної страхової виплати за період з вересня 2016 року по жовтень 2019 року; зобов`язати Бахмутське міське відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області нарахувати та виплатити позивачу компенсацію втрати частини доходів, у зв`язку із порушенням строків сплати щомісячної страхової виплати за період з вересня 2016 року по жовтень 2019 рік.

Позовні вимоги обґрунтовані наступним.

Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 1 березня 2021 року зобов`язано відповідача нарахувати та виплатити позивачу заборгованість по страховим виплатам за період з вересня 2016 року по жовтень 2019 року.

На виконання цього рішення відповідачем у липні 2021 року здійснена виплата позивачу страхових сум за період з вересня 2016 року по жовтень 2019 року.

Представник позивача звернувся до відповідача із запитом щодо виплати компенсації за втрату частини доходів у зв`язку із порушенням строків виплати заборгованості зі страхових сум, але відповідач листом від 18 серпня 2021 року відмовив у виплаті такої компенсації, обґрунтовуючи відмову тим, що рішення суду виконано своєчасно.

Позивач вважає, що бездіяльність Бахмутського міського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області з не виплати йому компенсації за втрату частини доходу порушує його права (а.с. 1-5, 24-28).

Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 12 серпня 2022 р. у справі № 200/1117/22 позов задоволено, внаслідок чого визнано протиправною бездіяльність Управління виконавчої дирекції фонду соціального страхування України в Донецькій області в особі Бахмутського місього відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області щодо не нарахування та не виплати ОСОБА_1 компенсації втрати частини доходів, у зв`язку з порушенням строків сплати щомісячної страхової виплати за період з вересня 2016 року по жовтень 2019 рік; Зобов`язано Управління виконавчої дирекції фонду соціального страхування України в Донецькій області нарахувати та виплатити ОСОБА_1 компенсацію втрати частини доходів у зв`язку із порушенням строків виплати щомісячної страхової виплати за період з вересня 2016 року по жовтень 2019 рік.

Відповідач не погодився з рішенням суду першої інстанції, подав апеляційну скаргу, в якій просив скасувати оскаржене судове рішення та прийняти нове рішення про відмову у задоволенні позовних вимог.

В обґрунтування апеляційної скарги зазначено, що на виконання Рішення Донецького окружного адміністративного суду від 1 березня 2021 року № 200/879/21-а, яке набуло законної сили 31 травня 2021 року, управлінням виконавчої дирекції фонду соціального страхування України в Донецькій області було нараховано та виплачено щомісячні страхові виплати за період з 1 вересня 2016 року по 31 жовтня 2019 року в повному обсязі на загальну суму 52 359,40 грн.

При цьому органом фонду компенсація втрати частини доходів на нараховані та виплачені щомісячні страхові виплати за період з 1 вересня 2016 року по 31 жовтня 2019 року не нараховувалась і, відповідно не сплачувалась, з огляду на таке.

Відповідно до ст. 2 Закону Законом України "Про компенсацію громадянам втрати частини доходів у зв`язку з порушенням строків їх виплати" від 19 жовтня 2000 року № 2050-ІІІ та 3 Порядку проведення компенсації громадянам втрати частини грошових доходів у зв`язку з порушенням термінів їх виплати, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2001 № 159 компенсація громадянам втрати частини доходів (втому числі щодо соціальних виплат) у зв`язку із порушенням строків їх виплати провадиться у разі затримки на один і більше календарних місяців виплати доходів, нарахованих громадянам за період починаючи з дня набрання чинності цим Законом.

За висновком відповідача при вирішенні питання щодо наявності або відсутності підстав для нарахування та виплати компенсація втрати частини доходів необхідно встановити: чи з порушенням строків був виплачений нарахований дохід за судовим рішенням; чи є виплаченим/невиплаченим цей платіж (якщо платіж є виплаченим, то дата його проведення).

Щомісячні страхові виплати не нараховувались позивачу у період з 1 вересня 2016 року по 31 жовтня 2019 року і тому не вважалися заборгованістю за цей період.

Як наслідок, сума перерахованих та сплачених на виконання судового рішення у справі №200/879/21-а не підпадає під визначення доходів, передбачених цією нормою, за порушення строків виплати яких сплачується компенсація.

Згідно із справою про страхові виплати потерпілого на виробництві ОСОБА_1 9 липня 2021 року нараховано щомісячні страхові виплати за період з 1 вересня 2016 по 31 жовтня 2019 року на загальну суму 52 359,40 грн і сплачено 19 липня 2021 року.

Отже, відмова органу Фонду позивачу у нарахуванні та виплати компенсації втрати частини доходів є правомірною, оскільки нарахована сума щомісячних страхових виплат за період з 1 вересня 2016 по 31 жовтня 2019 року на підставі судового рішення по справі № 200/879/21-а виплачена відповідачем своєчасно та в повному обсязі.

Справу розглянуто в порядку письмового провадження у відповідності до ст. 311 КАС України.

Відповідно до вимог ч. 1,2 ст. 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права.

Колегія суддів заслухала доповідь судді-доповідача, перевірила матеріали справи, вивчила доводи апеляційної скарги, і дійшла висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Судом першої та апеляційної інстанції встановлено, що позивач, ОСОБА_1 , є громадянином України, РНОКПП НОМЕР_1 , зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_1 ; місце фактичного проживання згідно довідки ВПО: АДРЕСА_2 (а.с. 6-7, 9).

Перший відповідач, Бахмутське міське відділення управління виконавчої дирекції фонду соціального страхування України в Донецькій області, код ЄДРПОУ 41419167, зареєстроване місцезнаходження: Донецька обл., м. Бахмут, вул. Незалежності, буд. 41, є філією (відокремленим підрозділом) Управління виконавчої дирекції фонду соціального страхування України в Донецькій області та належним відповідачем у даній справі (а.с. 23, 37-41, 55-59).

Другий відповідач, Управління виконавчої дирекції фонду соціального страхування України в Донецькій області, код ЄДРПОУ 41325231, зареєстроване місцезнаходження: Донецька обл., м. Слов`янськ, вул. Свободи, буд. 5, є органом державної влади та належним відповідачем у даній справі (а.с. 37-41, 55-59).

Судом встановлено, що позивач перебуває на обліку Бахмутському міському відділенні управління виконавчої дирекції фонду соціального страхування України в Донецькій області (а.с. 34-36, 44-47).

Згідно довідки МСЕК серії ДОН-04 № 083900 позивачеві встановлена стійка втрата професійної працездатності 5%, безстроково (а.с. 8).

Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 1 березня 2021 року по справі № 200/879/21, яке набрало чинності 31 травня 2021 року, визнано протиправною бездіяльність Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області в особі Бахмутського міського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області щодо не нарахування та невиплати щомісячних страхових виплат ОСОБА_1 за період з вересня 2016 року по жовтень 2019 року; зобов`язано Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області в особі Бахмутського міського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області нарахувати та виплатити щомісячні страхові виплати ОСОБА_1 за період з вересня 2016 року по жовтень 2019 року (а.с. 68-70).

На виконання цього рішення першим відповідачем було прийнято постанову від 9 липня 2021 року № 0502/20053/20053,1/29 про нарахування ОСОБА_1 страхових виплат за період з вересня 2016 року по жовтень 2019 року (а.с. 44-46) та платіжним дорученням № 3161 від 16 липня 2021 року перераховано на рахунок позивача, відкритий в АТ «Ощадбанк», суму в розмірі 52 359,40 грн (а.с. 42-43).

У серпні 2021 року позивач через свого представника, адвоката Василенко О.М., звернувся до першого відповідача із адвокатським запитом щодо виплати компенсації втрати частини доходів у зв`язку із несвоєчасною виплатою щомісячних страхових виплат з вересня 2016 року по жовтень 2019 року включно (а.с. 10).

Листом від 18 серпня 2021 року (вих. № 18.06/3648) Бахмутське міське відділення повідомило позивачу, що на виконання Рішення Донецького окружного адміністративного суду від 1 березня 2021 року у справі № 200/879/21-а постановою відділення № 0502/20053/20053.1/29 від 9 липня 2021 року потерпілому нараховані щомісячні страхові виплати за період з вересня 2016 року по жовтень 2019 року та здійснена виплата щомісячних страхових виплат шляхом банківського переказу на особовий рахунок позивача у липні 2021 року. Таким чином, судове рішення виконане у повному обсязі.

Судом встановлено факт не нарахування позивачу щомісячних страхових виплат з вересня 2016 року по жовтень 2019 року, відповідне нарахування здійснено 9 липня 2021 року, а сплата нарахованих виплат здійснена у липні 2021 року, отже, затримка виплати доходів відсутня, як наслідок відсутні підстави для нарахування та виплати компенсації втрати доходів, передбаченої Законом України «Про компенсацію громадянам втрати частини доходів у зв`язку з порушенням строку їх виплати» (а.с. 10).

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам колегія суддів зазначає наступне.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України.

Згідно ч. 2 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Частиною 7 ст. 47 Закону України від 23 вересня 1999 року № 1105-ХIV «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» (далі - Закон № 1105-ХІV) установлено, якщо потерпілому або особам, які мають право на одержання страхової виплати, з вини Фонду своєчасно не визначено або не виплачено суми страхової виплати, ця сума виплачується без обмеження протягом будь-якого строку та підлягає коригуванню у зв`язку із зростанням цін на споживчі товари та послуги в порядку, встановленому ст. 34 Закону України «Про оплату праці».

Відповідно до ст. 1 Закону України від 19 жовтня 2000 року № 2050-ІІІ «Про компенсацію громадянам втрати частини доходів у зв`язку з порушенням строків їх виплати» (далі - Закон № 2050-ІІІ) підприємства, установи і організації всіх форм власності та господарювання здійснюють компенсацію громадянам втрати частини доходів у випадку порушення встановлених строків їх виплати, у тому числі з вини власника або уповноваженого ним органу (особи).

Згідно з ч. 1 ст. 2 Закону № 2050-ІІІ компенсація громадянам втрати частини доходів у зв`язку з порушенням строків їх виплати провадиться у разі затримки на один і більше календарних місяців виплати доходів, нарахованих громадянам за період починаючи з дня набрання чинності цим Законом.

Частиною 2 ст. 2 Закону № 2050-ІІІ визначено, що під доходами у цьому Законі слід розуміти грошові доходи громадян, які вони одержують на території України і які не мають разового характеру, в тому числі соціальні виплати.

Згідно з ст. 4 Закону № 2050-ІІІ виплата громадянам суми компенсації провадиться у тому ж місяці, у якому здійснюється виплата заборгованості за відповідний місяць.

Відповідно до ст. 5 Закону № 2050-ІІІ своєчасно не отриманий з вини громадянина доход компенсації не підлягає.

Порядок проведення компенсації громадянам втрати частини грошових доходів у зв`язку з порушенням термінів їх виплати затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2001 року № 159 (далі - Порядок № 159).

Згідно з п. 1 Порядку № 159 дія цього Порядку поширюється на підприємства, установи та організації всіх форм власності і господарювання та застосовується у всіх випадках порушення встановлених термінів виплати грошових доходів, у тому числі з вини власника або уповноваженого ним органу (особи).

Відповідно до п.п. 3, 2 Порядку № 159 компенсація громадянам втрати частини грошових доходів у зв`язку із порушенням термінів їх виплати проводиться у разі затримки на один і більше календарних місяців виплати грошових доходів, нарахованих громадянам за період, починаючи з 1 січня 2001 року; компенсації підлягають такі грошові доходи разом із сумою індексації, які одержують громадяни в гривнях на території України і не мають разового характеру, зокрема, соціальні виплати.

Пунктом 5 Порядку № 159 передбачено, що сума компенсації виплачується громадянам у тому ж місяці, у якому здійснюється виплата заборгованості за відповідний місяць.

Аналіз наведених нормативно-правових приписів зумовлює, по-перше, що основною умовою для виплати компенсації, що передбачена ст. 2 Закону № 2050-ІІІ та Порядком № 159, є порушення встановлених строків виплати нарахованих доходів, при цьому, компенсація за порушення строків виплати такого доходу проводиться незалежно від порядку і підстав його нарахування: самим підприємством, установою чи організацією добровільно чи на виконання судового рішення; по-друге, компенсація за порушення строків виплати такого доходу не відповідає ознакам платежу, що має разовий характер, оскільки зумовлена порушенням строків сплати відповідачем пенсії, що носило триваючий характер; по-третє, кошти, які підлягають нарахуванню в порядку компенсації частини доходів у зв`язку з порушенням строків їх виплати, мають компенсаторний характер та спрямовані на забезпечення достатнього життєвого рівня та купівельної спроможності особи у зв`язку з інфляційними процесами та зростанням споживчих цін на товари та послуги; по-четверте, право на компенсацію втрати частини грошових доходів у зв`язку із порушенням строків їх виплати особа набуває незалежно від того, чи були такі суми їй попередньо нараховані, але не виплачені; по-п`яте, компенсація нараховується та проводиться при виплаті доходу, тобто право на компенсацію позивач набуває в момент отримання доходу; по-шосте, наведене нормативне регулювання не встановлює першості нарахування і виплати доходу, який своєчасно не був виплачений, та не ставить у залежність компенсацію втрати частини грошових доходів від попереднього, окремого нарахування доходів; по-сьоме, використане у ст. 3 Закону № 2050-ІІІ та п. 4 Порядку № 159 формулювання, що компенсація обчислюється як добуток «нарахованого, але не виплаченого грошового доходу» за відповідний місяць, означає, що має існувати обов`язкова складова обчислення компенсації - невиплачений грошовий дохід, який може бути або нарахований, або який можна нарахувати, зокрема, і на підставі судового рішення; по-восьми, захист такого порушеного права полягає у зобов`язанні відповідача вчинити кореспондуючі цьому праву дії здійснити такий розрахунок та сплатити нараховану суму.

Враховуючи наведене, ОСОБА_1 має право на отримання компенсації втрати доходу у зв`язку із порушенням строків виплати щомісячних страхових виплат за період з вересня 2016 року по жовтень 2019 року.

Суд правомірно відхилив доводи відповідача, що відмова Управління ВД ФСС України в Донецькій області нарахувати та виплатити компенсацію втрати частини доходів є правомірною, оскільки донарахована сума щомісячних страхових виплат за період з вересня 2016 року по жовтень 2019 року на підставі рішення суду виплачена своєчасно та в повному обсязі, так як несвоєчасне нарахування та, як наслідок, несвоєчасна виплата щомісячних страхових сум (виплат) у спірних правовідносинах є наслідком протиправної бездіяльності органу соціального страхування, що встановлено рішенням суду у справі № 200/879/21, яке набрало законної сили, і яким встановлено, що Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області в особі Бахмутського міського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області мало нараховувати та сплачувати позивачеві у період з вересня 2016 року по жовтень 2019 року страхові виплати, але не здійснювало цього.

Страхові виплати, нараховані та сплачені позивачу за вказаний період, не були нараховані своєчасно не у зв`язку із відсутністю обов`язку щодо такого нарахування, а у зв`язку із протиправною бездіяльністю суб`єкта владних повноважень (яка встановлена судом) щодо такого нарахування.

Зазначений висновок суду узгоджується із правовою позицією Верховного Суду, викладеною в постановах від 8 червня 2022 року по справі № 200/5213/20-а, від 31 серпня 2021 року по справі № 264/6796/19-а.

Суд зазначає, що право на отримання компенсації виникло у позивача з дня отриманням страхових виплат за період з вересня 2016 року по жовтень 2019 року, тобто з липня 16 липня 2021 року.

При цьому Закон № 2050-ІІІ та Порядок № 159 не пов`язують проведення такої компенсації із обов`язком особи звернутися із заявою про її виплату.

Під час виплати позивачу заборгованості зі сплати щомісячних страхових виплат за період з вересня 2016 року по жовтень 2019 року, яка мала місце у липні 2021 року, Управління ВД ФСС України в Донецькій області зобов`язано було у той же день нарахувати та виплатити позивачеві компенсацію втрати частини доходів у зв`язку із порушенням строків їх виплати, однак цього не зробило.

Враховуючи наведене вище суд першої інстанції дійшов правильного висновку про те, що адміністративний позов ОСОБА_1 підлягає задоволенню шляхом зобов`язання Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області нарахувати та виплатити позивачу компенсацію втрати частини доходів, у зв`язку із порушенням строків сплати щомісячної страхової виплати за період з вересня 2016 року по жовтень 2019 рік.

З огляду на вищевикладене, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції дійшов вірного висновку про задоволення позову.

Статтею 316 КАС України визначено, що суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Ураховуючи наведене, колегія суддів не знаходить правових підстав для задоволення апеляційної скарги і відповідно для скасування оскаржуваного судового рішення, оскільки судом першої інстанції правильно встановлено обставини справи, судове рішення ухвалено з додержанням норм матеріального і процесуального права, правові висновки суду першої інстанції скаржником не спростовані.

Керуючись 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ :

Апеляційну скаргу Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області на рішення Донецького окружного адміністративного суду від

12 серпня 2022 р. у справі № 200/1117/22 - залишити без задоволення. Рішення Донецького окружного адміністративного суду від 12 серпня 2022 р. у справі № 200/1117/22 - залишити без змін.

Повне судове рішення складено 08 листопада 2022 року.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з моменту її підписання та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення в порядку, передбаченому ст. 328 Кодексу адміністративного судочинства України.

Головуючий суддяА.А. Блохін

Судді Т.Г. Гаврищук

І.В. Сіваченко

СудПерший апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення08.11.2022
Оприлюднено11.11.2022
Номер документу107205260
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного соціального страхування, у тому числі

Судовий реєстр по справі —200/1117/22

Ухвала від 27.08.2024

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Волгіна Н.П.

Ухвала від 16.01.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Тацій Л.В.

Ухвала від 12.12.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Тацій Л.В.

Постанова від 08.11.2022

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Блохін Анатолій Андрійович

Ухвала від 29.09.2022

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Блохін Анатолій Андрійович

Ухвала від 29.09.2022

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Блохін Анатолій Андрійович

Рішення від 11.08.2022

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Волгіна Н.П.

Ухвала від 21.07.2022

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Волгіна Н.П.

Ухвала від 15.02.2022

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Волгіна Н.П.

Ухвала від 24.01.2022

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Волгіна Н.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні