Постанова
від 08.11.2022 по справі 140/10573/21
ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

08 листопада 2022 рокуЛьвівСправа № 140/10573/21 пров. № А/857/7792/22

Восьмий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого суддіЗаверухи О.Б.,

суддівЗатолочного В.С., Курильця А.Р.,

розглянувши в порядку письмового провадження в м. Львові апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Волинській області на рішення Волинського окружного адміністративного суду від 29 грудня 2021 року у справі за адміністративним позовом Приватного підприємства «Торговий дім «Дже Рост» до Головного управління ДПС у Волинській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії -

суддя (судді) в суді першої інстанції Денисюк Р.С.

час ухвалення рішення не зазначено,

місце ухвалення рішення м. Луцьк,

дата складання повного тексту рішення не зазначено,

В С Т А Н О В И В:

24 вересня 2021 року Приватне підприємство «Торговий дім «ДЖЕ РОСТ» (далі ПП «Торговий дім «ДЖЕ РОСТ») звернулося в суд з позовом до Головного управління ДПС у Волинській області (далі ГУ ДПС у Волинській області), Державної податкової служби України (далі ДПС України) про визнання протиправними та скасування рішень Комісії Головного управління ДПС у Волинській області від 01 червня 2021 року № 2713511/36541576, від 02 червня 2021 року № 2722603/36541576, від 02 червня 2021 року № 2722605/36541576, від 02 червня 2021 року № 2722604/36541576, від 02 червня 2021 року № 2722602/36541576, від 02 червня 2021 року № 2722601/36541576, від 02 червня 2021 року № 2722600/36541576 та від 02 червня 2021 року № 2722599/36541576, якими було відмовлено у реєстрації податкових накладних; зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати, подані підприємством, податкові накладні № 122 від 28 травня 2020 року, № 125 від 29 травня 2020 року, № 126 від 29 травня 2020 року, № 127 від 29 травня 2020 року, № 130 від 29 травня 2020 року, № 131 від 29 травня 2020 року, № 132 від 29 травня 2020 року та № 133 від 29 травня 2020 року.

На обгрунтування позовних вимог зазначає, що ним було складено податкові накладні від 28 травня 2020 року № 122, від 29 травня 2020 року № 125, № 126, № 127, № 130, № 131, № 132 та № 133 та направлено їх у встановлені законодавством строки через систему обміну електронними документами M.E.Doc для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних. Однак, згідно отриманих квитанцій до цих податкових накладних, зазначені податкові накладні прийнято, але їх реєстрацію зупинено. Вказує, що направлено на адресу ДПС України повідомлення щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по відмовленим ПН/РК, до повідомлення долучено документи у відповідних формах, зокрема документи, які підтверджують походження товару, обсяги його придбання та реалізації, оборотно-сальдові відомості по рахунку, банківські виписки та інші. Вважає, що надано всі документи, які беззаперечно підтверджують реальність та матеріальну можливість здійснення операції по зупинених податкових накладних. Проте, рішеннями комісії ДПС від 01 червня 2021 року № 2713511/36541576, від 02 червня 2021 року № 2722603/36541576, від 02 червня 2021 року № 2722605/36541576, від 02 червня 2021 року № 2722604/36541576, від 02 червня 2021 року № 2722602/36541576, від 02 червня 2021 року № 2722601/36541576, від 02 червня 2021 року № 2722600/36541576 та від 02 червня 2021 року № 2722599/36541576 відмовлено у реєстрації вищевказаних податкових накладних. Так, підставою для прийняття рішення від 01 червня 2021 року № 2713511/36541576 стало ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних та розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків.А підставою для прийняття рішень від 02 червня 2021 року № 2722603/36541576, від 02 червня 2021 року № 2722605/36541576, від 02 червня 2021 року № 2722604/36541576, від 02 червня 2021 року № 2722602/36541576, від 02 червня 2021 року № 2722601/36541576, від 02 червня 2021 року № 2722600/36541576 та від 02 червня 2021 року № 2722599/36541576 стало ненадання платником податку копій договорів, зокрема, зовнішньоекономічних контрактів з додатками до них, первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних. Вважає, що ним надано всі документи, які беззаперечно підтверджують реальність та матеріальну можливість здійснення операції по зупинених податкових накладних.

Рішення суду першої інстанції мотивоване тим, що Головне управління ДПС у Волинській області формально зазначило причини для відмови у реєстрації спірних податкових накладних в ЄРПН з посиланням на ненадання платником податків копій документів, однак не зазначивши найменування первинних документів, яких не надав платник. Натомість, Приватним підприємством «Торговий дім «ДЖЕ РОСТ» надані усі належні документи, достатні для прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкових накладних в ЄРПН. Позивачем надані усі належні документи, які стосуються господарських операцій з постачання товарів для ПрАТ «Луцьксантехмонтаж № 536», ТзОВ «Будівельник» та ПП «Ефект» відповідно до укладених договорів, достатні для прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію в ЄРПН податкових накладних від 28 травня 2020 року № 122, від 29 травня 2020 року № 125, № 126, № 127, № 130, № 131, № 132 та № 133. Таким чином, суд першої інстанції дійшов висновку про необхідність скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Волинській області та зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати спірні податкові накладні у ЄРПН.

Не погодившись з прийнятим рішенням, Головне управління ДПС у Волинській області подало апеляційну скаргу, в якій просило скасувати оскаржуване рішення та прийняти нове, яким в задоволенні адміністративного позову відмовити повністю.

Доводи апеляційної скарги обґрунтовує тим, що оскаржуване рішення є незаконним та необґрунтованим, прийняте з порушенням норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи. Зокрема, зазначає, що на момент винесення оскаржуваних рішень про відмову в реєстрації податкових накладних в ЄРПН, позивач не виконав вимоги Податкового кодексу України та Порядку № 520 щодо підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної, а саме не надав відповідних копій документів. Вказує, що повноваження ДПС України щодо реєстрації податкових накладних в ЄРПН є дискреційними повноваженнями та виключною компетенцією уповноваженого органу і позовні вимоги в цій частині слід розцінювати, як вимогу про втручання в дискреційні повноваження відповідача, що виходить за межі завдань адміністративного судочинства.

Суд апеляційної інстанції може розглянути справу без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) за наявними у справі матеріалами, якщо справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів, у разі подання апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції, які ухвалені в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у порядку письмового провадження) (п. 3 ч. 1 ст. 311 КАС України).

Відповідно до ч. 1 ст. 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу з наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обгрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Рішення в частині стягнення судових витрат, у тому числі витрат на правову допомогу, не оскаржене, тому відповідно до ч. 1 ст. 308 КАС України в апеляційному порядку не переглядається.

Заслухавши суддю-доповідача, дослідивши обставини справи та доводи апеляційної скарги, суд апеляційної інстанції приходить до висновку про те, що апеляційну скаргу слід залишити без задоволення з наступних підстав.

Як встановлено судом першої інстанції, 08 січня 2020 року між ПП «Торговий дім «ДЖЕ РОСТ» (постачальник) та ПрАТ «Луцьксантехмонтаж № 536» (покупець) укладено договір поставки продукції № 08/01/2020 (далі Договір, т.1, а.с.47-50).

Відповідно до пунктів 1.1.-1.2. Договору постачальник зобов`язується передати у встановлений договором термін у власність покупця товар, покупець прийняти товар та оплатити його вартість відповідно до умов даного договору. Ціна, загальна кількість, асортимент то розгорнута номенклатура товару, що поставляється за цим договором визначається у Специфікаціях.

Відповідно до пунктів 2.1.-2.4. Договору загальна сума договору складається з суми усіх виставлених рахунків згідно договору. Оплата товару здійснюється покупцем на підставі даного договору, видаткових накладних до нього, шляхом перерахування коштів на поточний рахунок постачальника, вказаний у цьому договорі або у рахунках-фактурах постачальника по домовленості. Розрахунки за кожну партію товару здійснюються у безготівковому порядку та таким чином: покупець після узгодження з продавцем рахунка-фактури перераховує кошти на розрахунковий рахунок продавця. Датою і фактом оплати вважається дата надходження грошових коштів на поточний рахунок постачальника.

Відповідно до пунктів 3.1., 3.3. Договору поставка товару повинна бути здійснена покупцю на протязі 3 (трьох) календарних днів з моменту зарахування коштів на розрахунковий рахунок постачальника. Постачальник разом з товаром надає покупцю рахунок-фактуру, товарну накладну, податкову накладну та інші документи, які мають відношення до товару і підлягають передачі.

На виконання договору поставки продукції № 08/01/2020 від 08.01.2020 ПП «Торговий дім «ДЖЕ РОСТ» (постачальник) були поставлені товари для ПрАТ «Луцьксантехмонтаж № 536» (покупець).

Згідно видаткової накладної № 113 від 28.05.2020 на загальну суму 4157,03 грн (в т.ч. ПДВ на суму 692,85 грн) ПП Торговий дім «ДЖЕ РОСТ» поставлені для ПрАТ «Луцьксантехмонтаж № 536» такі товари ПВХ мембрана 21,82 м кв.; герметик поліуретановий Флекс ПУ-30С(600 мм) сірий 1 шт, самонаріз із пресшайбою із свердлом оцинк 4,2*25 мм 0,33 тис шт (т.1, а.с.51).

Оплата за товар проведена, що підтверджується випискою по рахунку та оборотно-сальдовою відомістю (т.1, а.с. 56-57).

Товар поставлений покупцю на підставі товарно-транспортної накладної № Р113 від 28.05.2020 (т.1, а.с.52-53).

28.05.2020 ПП «Торговий дім «ДЖЕ РОСТ» виписана податкова накладна № 122 на загальну суму 4157,08 грн (в т.ч. ПДВ на суму 692,85 грн), яку надіслано до ДПС України для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (т. 1, а.с.15).

Однак, відповідно до квитанції від 16.06.2020 реєстрацію зазначеної податкової накладної зупинено на підставі пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі ПК України). Вказано, що платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в ЄРПН відповідає пункту 7 Критеріїв ризиковості платника податку. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК в ЄРПН для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (т.1, а.с.17).

27.05.2021 ПП «Торговий дім ДЖЕ РОСТ» направлено повідомлення № 145 про підтвердження реальності здійснення операцій по зупиненій накладній. У поясненнях до повідомлення позивачем вказано, що податкова накладна № 122 від 28.05.2020 виписана на основі видаткової накладної № 113 від 28.05.2020, оплата за отриманий товар здійснена 17.06.2020. Банківські виписки, рахунки, видаткові та прихідні накладні, ТТН, договори, ОСВ відомості по товарам додаються (т. 1, а.с.18).

01.06.2021 комісією ГУ ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН прийнято рішення № 2713511/36541576 про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування від 28.05.2020 № 122 в ЄРПН у зв`язку з ненаданням платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних; розрахункових документів або банківських виписок з особових рахунків. Крім того, у додатковій інформації зазначено: неналежно оформлені товаро-супроводжуючі документи (на ТТН відсутнє прізвище водія), відсутні розрахункові документи (платіжні доручення, банківські виписки), що підтверджують оплату по виписаній податковій накладній (т. 1, а.с. 19-20).

05.05.2020 між ПП «Торговий дім «ДЖЕ РОСТ» (постачальник) та ТзОВ «Будівельник» (покупець) укладено договір поставки продукції № 05/05/2020 (т.1 а.с.92-95). Відповідно до пунктів 1.1.-1.2. вказаного договору постачальник зобов`язується передати у встановлений договором термін у власність покупця товар, покупець прийняти товар та оплатити його вартість відповідно до умов даного договору. Ціна, загальна кількість, асортимент то розгорнута номенклатура товару, що поставляється за цим договором визначається у Специфікаціях.

Відповідно до пунктів 2.1.-2.4. вказаного договору загальна сума договору складається з суми усіх виставлених рахунків згідно договору. Оплата товару здійснюється покупцем на підставі даного договору, видаткових накладних до нього, шляхом перерахування коштів на поточний рахунок постачальника, вказаний у цьому договорі або у рахунках-фактурах постачальника по домовленості. Розрахунки за кожну партію товару здійснюються у безготівковому порядку та таким чином: покупець після узгодження з продавцем рахунка-фактури перераховує кошти на розрахунковий рахунок продавця. Датою і фактом оплати вважається дата надходження грошових коштів на поточний рахунок постачальника.

Відповідно до пунктів 3.1., 3.3. поставка товару повинна бути здійснена покупцю на протязі 3 (трьох) календарних днів з моменту зарахування коштів на розрахунковий рахунок постачальника. Постачальник разом з товаром надає покупцю рахунок-фактуру, товарну накладну, податкову накладну та інші документи, які мають відношення до товару і підлягають передачі.

На виконання договору поставки продукції № 05/05/2020 від 05.05.2020 ПП «Торговий дім «ДЖЕ РОСТ» (постачальник) були поставлені товари для ТзОВ «Будівельник» (покупець).

Згідно видаткової накладної № 129 від 11.06.2020 на загальну суму 38560,57 грн (в т.ч. ПДВ на суму 6426,73 грн) ПП «Торговий дім «ДЖЕ РОСТ» поставлені для ТзОВ «Будівельник» товари профнастил, планка лобова, садова планка, садова планка декоративна, планка на комин, планка примикання, кут зовнішній, вітрова, коньок, снігозатримувач, ущільнювач металопрофілю, самонаріз для покр. фарбов. (т.1, а.с.99).

Оплата за товар проведена, що підтверджується випискою по рахунку та оборотно-сальдовою відомістю, рахунком на оплату № 114 від 28.05.2020 (т.1, а.с. 97, 105-106).

Товар поставлений покупцю на підставі товарно-транспортної накладної № Р129 від 11.06.2020 (т.1, а.с.102-103).

29.05.2020 ПП «Торговий дім «ДЖЕ РОСТ» виписана податкова накладна № 125 на загальну суму 38560,57 грн (в т.ч. ПДВ на суму 6426,76 грн), яку надіслано до ДПС України для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (т. 1, а.с.58-59).

Однак, відповідно до квитанції від 16.06.2020 реєстрацію зазначеної податкової накладної зупинено на підставі пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі ПК України). Вказано, що платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в ЄРПН відповідає пункту 7 Критеріїв ризиковості платника податку. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК в ЄРПН для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (т.1, а.с.60).

28.05.2021 ПП «Торговий дім «ДЖЕ РОСТ» направлено повідомлення № 247 про підтвердження реальності здійснення операцій по зупиненій накладній. У поясненнях до повідомлення позивачем вказано, що податкова накладна № 125 від 29.05.2020 виписана на основі авансу зг рах. 114 від 28.05.2020 на суму 38560,57 грн, який був повністю сплачений 29.05.2020 разом із рахунком № 113 від 28.05.2020 на суму 16317,01 і частиною в сумі 2267,27, яка була відображена як аванс без рахунку. Видаткова накладна № 129 від 11.06.2020 і прихідні накладні з ТТН, договора, банківська виписка, ОСВ по товарам додаються (т. 1, а.с.61).

02.06.2021 комісією ГУ ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН прийнято рішення № 2722603/36541576 про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування від 29.05.2020 № 125 в ЄРПН у зв`язку з ненаданням платником податку копій договорів, зокрема зовнішньоекономічних контрактів, з додатками до них; первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (т. 1, а.с. 62-63).

28.05.2020 ПП «Торговий дім «ДЖЕ РОСТ» виписано рахунок на оплату № 113 на загальну суму 13597,51 грн (т. 1, а.с. 96).

29.05.2020 ПП «Торговий дім «ДЖЕ РОСТ» виписана податкова накладна № 126 на загальну суму 2267,27 грн (в т.ч. ПДВ на суму 377,88 грн), яку надіслано до ДПС України для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (т. 1 а.с.70-71).

Однак, відповідно до квитанції від 16.06.2020 реєстрацію зазначеної податкової накладної зупинено на підставі пункту 201.16 статті 201 ПК України. Вказано, що платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в ЄРПН відповідає пункту 7 Критеріїв ризиковості платника податку. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК в ЄРПН для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (т. 1, а.с.72).

28.05.2021 ПП «Торговий дім «ДЖЕ РОСТ» направлено повідомлення № 304 про підтвердження реальності здійснення операцій по зупиненій накладній. У поясненнях до повідомлення позивачем вказано, що податкова накладна № 126 від 29.05.2020 виписана на основі авансу від різниці сум рахунку № 113 від 28.05.2020 на суму 16317,01 грн, який був повністю сплачений 29.05.2020 разом із рахунком № 114 від 28.05.2020 на суму 38560,57 грн і на частину в сумі 2267,27 грн, яка була відображена як аванс без рахунку. Рахунки, договір, банківська виписка надаються (т. 1, а.с.73).

02.06.2021 комісією ГУ ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН було прийнято рішення № 2722605/36541576 про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування від 29.05.2020 № 126 в ЄРПН у зв`язку з ненаданням платником податку копій договорів, зокрема зовнішньоекономічних контрактів, з додатками до них; первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (т. 1, а.с. 74-75).

Також згідно видаткової накладної № 126 від 11.06.2020 на загальну суму 16317,01 грн (в т.ч. ПДВ на суму 2719,50 грн) ПП «Торговий дім «ДЖЕ РОСТ» поставлені для ТзОВ «Будівельник» товари ринва коричнева, муфта ринви коричнева, лійка ринви коричнева, труба коричнева, відвід труби двомуфтовий, відвід труби одномуфтовий, заглушка ринви ліва та права коричневі, муфта труби коричнева, кут ринви внутрішній, тримач жолоба металевий, хомут труби металевий (т. 1, а.с. 98).

Оплата за товар проведена 28.05.2020 на підставі виставлених ПП «Торговий дім «ДЖЕ РОСТ» рахунків № 113 та № 114 (т.1 а.с.96-97). Товар поставлений покупцю на підставі товарно-транспортної накладної № Р126 від 11.06.2020 (т. 1, а.с. 100-101).

29.05.2020 ПП «Торговий дім «ДЖЕ РОСТ» виписана податкова накладна № 127 на загальну суму 16317,01 грн (в т.ч. ПДВ на суму 2719,50 грн), яку надіслано до ДПС України для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (т. 1, а.с. 81-82).

Однак, відповідно до квитанції від 16.06.2020 реєстрацію зазначеної податкової накладної зупинено на підставі пункту 201.16 статті 201 ПК України. Вказано, що платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в ЄРПН відповідає пункту 7 Критеріїв ризиковості платника податку. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК в ЄРПН для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (т.1, а.с.83).

28.05.2021 ПП «Торговий дім «ДЖЕ РОСТ» направлено повідомлення № 280 про підтвердження реальності здійснення операцій по зупиненій накладній. У поясненнях до повідомлення позивачем вказано, що податкова накладна № 127 від 29.05.2020 виписана на основі авансового платежу згідно рахунку № 113 від 28.05.2020 на суму 16317,01 грн, який повністю сплачений 29.05.2020 разом із рахунком № 114 від 28.05.2020 на суму 38560,57 грн і частинкою в сумі 2267,27 грн, яка була відображена як аванс без рахунку. Видаткова накладна № 126 від 11.06.2020 і прихідні накладні з ТТН, договори, банківські виписки, ОСВ по товарам додаються (т. 1, а.с.84).

02.06.2021 комісією ГУ ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН було прийнято рішення № 2722604/36541576 про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування від 29.05.2020 № 127 в ЄРПН у зв`язку з ненаданням платником податку копій договорів, зокрема зовнішньоекономічних контрактів, з додатками до них; первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних. Крім того, у додатковій інформації зазначено: відсутні документи складського обліку та довіреність на отримання товару (т. 1, а.с. 85-86).

Крім цього, 28.01.2020 між ПП «Торговий дім «ДЖЕ РОСТ» (постачальник) та ПП «Ефект» (покупець) укладено договір поставки продукції № 28/01/2020 (т.2, а.с.7-10). Відповідно до пунктів 1.1.-1.2. вказаного договору постачальник зобов`язується передати у встановлений договором термін у власність покупця товар, покупець прийняти товар та оплатити його вартість відповідно до умов даного договору. Ціна, загальна кількість, асортимент та розгорнута номенклатура товару, що поставляється за цим договором визначається у Специфікаціях.

Відповідно до пунктів 2.1.-2.4. вказаного договору загальна сума договору складається з суми усіх виставлених рахунків згідно договору. Оплата товару здійснюється покупцем на підставі даного договору, видаткових накладних до нього, шляхом перерахування коштів на поточний рахунок постачальника, вказаний у цьому договорі або у рахунках-фактурах постачальника по домовленості. Розрахунки за кожну партію товару здійснюються у безготівковому порядку та таким чином: покупець після узгодження з продавцем рахунка-фактури перераховує кошти на розрахунковий рахунок продавця. Датою і фактом оплати вважається дата надходження грошових коштів на поточний рахунок постачальника.

Відповідно до пунктів 3.1., 3.3. Договору поставка товару повинна бути здійснена покупцю на протязі 3 (трьох) календарних днів з моменту зарахування коштів на розрахунковий рахунок постачальника. Постачальник разом з товаром надає покупцю рахунок-фактуру, товарну накладну, податкову накладну та інші документи, які мають відношення до товару і підлягають передачі.

На виконання договору поставки продукції № 28/01/2020 від 28.01.2020 ПП «Торговий дім «ДЖЕ РОСТ» (постачальник) були поставлені товари для ПП «Ефект» (покупець).

Згідно видаткової накладної № 118 від 29.05.2020 на загальну суму 10721,30 грн (в т.ч. ПДВ на суму 1786,88 грн) ПП Торговий дім «ДЖЕ РОСТ» поставлені для ПП «Ефект» товари труба коричнева, воронка ринви коричнева, муфта труби, заглушки ринви (праві, ліві), підпокрівельна плівка (т.2, а.с. 15).

Оплата за товар проведена, що підтверджується оборотно-сальдовими відомостями (т.2, а.с. 28-31).

Товар поставлений покупцю на підставі товарно-транспортної накладної № Р118 від 29.05.2020 (т.2, а.с.22-23).

29.05.2020 ПП «Торговий дім «ДЖЕ РОСТ» виписана податкова накладна № 130 на загальну суму 10721,30 грн (в т.ч. ПДВ на суму 1786,88 грн), яку надіслано до ДПС України для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (т. 1, а.с.115-116).

Однак, відповідно до квитанції від 16.06.2020 реєстрацію зазначеної податкової накладної зупинено на підставі пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі ПК України). Вказано, що платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в ЄРПН відповідає пункту 7 Критеріїв ризиковості платника податку. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК в ЄРПН для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (т.1, а.с.118).

28.05.2021 ПП «Торговий дім «ДЖЕ РОСТ» направлено повідомлення № 161 про підтвердження реальності здійснення операцій по зупиненій накладній. У поясненнях до повідомлення позивачем вказано, що податкова накладна № 130 від 29.05.2020 виписана на основі видаткової накладної № 118 від 29.05.2020, оплата за товар відбулась 03.06.2020. Видаткова накладна і прихідні накладні з ТТН, договори, банківська виписка, ОСВ по товарам додаються (т. 1, а.с.117).

02.06.2021 комісією ГУ ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН прийнято рішення № 2722602/36541576 про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування від 29.05.2020 № 130 в ЄРПН у зв`язку з ненаданням платником податку копій договорів, зокрема зовнішньоекономічних контрактів, з додатками до них; первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (т. 1, а.с. 119-120).

Також згідно видаткової накладної № 117 від 29.05.2020 на загальну суму 74734,66 грн (в т.ч. ПДВ на суму 12455,78 грн) ПП «Торговий дім «ДЖЕ РОСТ» поставлені для ПП «Ефект» товари металодахівка «Тіманті-Екстра», планка конькова, спецпланка (т.2,а.с. 14).

Оплата за товар проведена, що підтверджується оборотно-сальдовими відомостями (т.2, а.с. 28-31).

Товар поставлений покупцю на підставі товарно-транспортної накладної №Р117 від 29.05.2020 (т.2, а.с.20-21).

29.05.2020 ПП «Торговий дім «ДЖЕ РОСТ» виписана податкова накладна № 131 на загальну суму 74734,66 грн (в т.ч. ПДВ на суму 12455,78 грн), яку надіслано до ДПС України для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (т. 1 а.с.126-127).

Однак, відповідно до квитанції від 16.06.2020 реєстрацію зазначеної податкової накладної зупинено на підставі пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі ПК України). Вказано, що платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в ЄРПН відповідає пункту 7 Критеріїв ризиковості платника податку. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК в ЄРПН для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (т.1, а.с.118).

28.05.2021 ПП «Торговий дім «ДЖЕ РОСТ» направлено повідомлення № 177 про підтвердження реальності здійснення операцій по зупиненій накладній. У поясненнях до повідомлення позивачем вказано, що податкова накладна № 131 від 29.05.2020 виписана на основі видаткової накладної № 117 від 29.05.2020, оплата за товар відбулась 03.06.2020. Видаткова накладна і прихідні накладні з ТТН, договори, банківська виписка, ОСВ по товарам додаються (т. 1 а.с.129).

02.06.2021 комісією ГУ ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН прийнято рішення №2722601/36541576 про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування від 29.05.2020 № 131 в ЄРПН у зв`язку з ненаданням платником податку копій договорів, зокрема зовнішньоекономічних контрактів, з додатками до них; первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (т. 1, а.с. 130-131).

Також згідно видаткової накладної № 116 від 29.05.2020 на загальну суму 5181,60 грн (в т.ч. ПДВ на суму 863,60 грн) ПП «Торговий дім «ДЖЕ РОСТ» поставлені для ПП «Ефект» товари планка карнизна та снігозатримувач (т.2 а.с. 13).

Оплата за товар проведена, що підтверджується оборотно-сальдовими відомостями (т.2, а.с. 28-31).

Товар поставлений покупцю на підставі товарно-транспортної накладної № Р116 від 29.05.2020 (т.2, а.с.18-19).

29.05.2020 ПП «Торговий дім «ДЖЕ РОСТ» виписана податкова накладна № 132 на загальну суму 5181,60 грн (в т.ч. ПДВ на суму 863,60 грн), яку надіслано до ДПС України для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (т. 1, а.с.137-138).

Однак, відповідно до квитанції від 16.06.2020 реєстрацію зазначеної податкової накладної зупинено на підставі пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі ПК України). Вказано, що платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в ЄРПН відповідає пункту 7 Критеріїв ризиковості платника податку. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК в ЄРПН для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (т.1, а.с.139).

28.05.2021 ПП «Торговий дім «ДЖЕ РОСТ» направлено повідомлення № 189 про підтвердження реальності здійснення операцій по зупиненій накладній. У поясненнях до повідомлення позивачем вказано, що податкова накладна № 132 від 29.05.2020 виписана на основі видаткової накладної № 116 від 29.05.2020, оплата за товар відбулась 03.06.2020. Видаткова накладна і прихідні накладні з ТТН, договори, банківська виписка, ОСВ по товарам додаються (т. 1, а.с.140).

02.06.2021 комісією ГУ ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН прийнято рішення № 2722601/36541576 про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування від 29.05.2020 № 132 в ЄРПН у зв`язку з ненаданням платником податку копій договорів, зокрема зовнішньоекономічних контрактів, з додатками до них; первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (т. 1, а.с. 141-142).

Також згідно видаткової накладної № 112 від 29.05.2020 на загальну суму 94344,02 грн (в т.ч. ПДВ на суму 15724,00 грн) ПП «Торговий дім «ДЖЕ РОСТ» поставлені для ПП «Ефект» товари металодахівка, профнастил, коньок круглий кольоровий, планка примикання, снігозатримувач, торцева планка, планка карнизна, ущільнювач металопрофілю, планка конькова, лист гладкий кольоровий, відвід труби одномуфтовий, воронка ринви коричнева, ринва коричнева, муфта ринви коричнева, заглушки ринви коричневі, тримач жолоба металевий, хомут труби металевий, відвід труби двомуфтовий коричневий (т.2, а.с. 12).

Оплата за товар проведена, що підтверджується оборотно-сальдовими відомостями та рахунком на оплату № 98 від 12.05.2020 (т.2, а.с. 11, 28-31).

Товар поставлений покупцю на підставі товарно-транспортної накладної № Р112 від 29.05.2020 (т.2, а.с.16-17).

29.05.2020 ПП «Торговий дім «ДЖЕ РОСТ» виписана податкова накладна № 133 на загальну суму 53620,02 грн (в т.ч. ПДВ на суму 10724,00 грн), яку надіслано до ДПС України для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (т. 1, а.с.147-148).

Однак, відповідно до квитанції від 16.06.2020 реєстрацію зазначеної податкової накладної зупинено на підставі пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі ПК України). Вказано, що платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в ЄРПН відповідає пункту 7 Критеріїв ризиковості платника податку. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК в ЄРПН для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (т.1, а.с.149).

28.05.2021 ПП «Торговий дім «ДЖЕ РОСТ» направлено повідомлення № 200 про підтвердження реальності здійснення операцій по зупиненій накладній. У поясненнях до повідомлення позивачем вказано, що податкова накладна № 133 від 29.05.2020 виписана на основі видаткової накладної № 112 від 29.05.2020 за мінусом авансового платежу зробленого 15.05.2020, решта суми була доплачена 03.06.2020. Видаткова накладна і прихідні накладні з ТТН, договора, банківська виписка, ОСВ по товарам додаються (т. 1, а.с.150).

02.06.2021 комісією ГУ ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН прийнято рішення № 2722599/36541576 про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування від 29.05.2020 № 133 в ЄРПН у зв`язку з ненаданням платником податку копій договорів, зокрема зовнішньоекономічних контрактів, з додатками до них; первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (т. 1, а.с. 151-152).

16.06.2021 позивачем подано скарги на вищевказані рішення про відмову в реєстрації податкової накладної, які рішеннями комісії з питань реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН за результатами розгляду скарги від 24.06.2021 № 29363/36541576/2, № 29373/36541576/2, № 29375/36541576/2, № 29374/36541576/2, № 29362/36541576/2, № 29436/36541576/2, № 29359/36541576/2, № 29310/36541576/2 були залишені без задоволення, а оскаржувані рішення - без змін (т.1, а.с. 25, 69, 80, 91, 125, 136, 146, 157).

Приймаючи оскаржуване рішення, суд першої інстанції прийшов до висновку про задоволення позовних вимог.

Колегія суддів погоджується з обґрунтованістю такого висновку суду першої інстанції з наступних підстав.

Відповідно до п.п. «а», «б» п. 185.1 ст. 185 Податкового кодексу України (далі - ПК України) об`єктом оподаткування податком на додану вартість є операції платників податку з постачання товарів та послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України.

Згідно із п. 187.1 ст. 187 ПК України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

Пунктом 188.1 ст.188 ПК України передбачено, що база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів.

Відповідно до п. 201.1 ст. 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Згідно із п. 201.10 ст. 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту. Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження. Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин. Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку (абзаци десятий, дванадцятий пункту 201.10 статті 201 ПК України).

Пунктом 2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року № 1246 (далі - Порядок № 1246) передбачено, що податкова накладна - це електронний документ, який складається платником податку на додану вартість відповідно до вимог Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Відповідно до п. 11 Порядку № 1246 після накладення електронного цифрового підпису платник податку здійснює шифрування податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі та надсилає їх ДФС за допомогою засобів інформаційних, телекомунікаційних, інформаційно-телекомунікаційних систем з урахуванням вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис», «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку. Примірник податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі зберігається у платника податку.

Згідно із п. 12 Порядку № 1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки, зокрема на факти реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; відповідність податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 Кодексу.

Пунктом 13 Порядку № 1246 передбачено, що за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

Відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

На виконання цієї норми Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 11 грудня 2019 року № 1165, якою затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та Порядок розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок №1165). Порядок № 1165 визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, права та обов`язки їх членів.

Згідно з пунктами 4, 5 Порядку № 1165, у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі. Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2). Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Пунктом 6 Порядку № 1165 визначено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня. У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. Також відповідно до пункту 7 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

За приписами пунктів 10, 11 Порядку № 1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації. У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Колегія суддів зазначає, що у квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних від 28 травня 2020 року № 122, від 29 травня 2020 року № 125, № 126, № 127, № 130, № 131, № 132 та № 133 в ЄРПН причиною зупинення реєстрації податкових накладних вказано відповідність позивача пункту 7 Критеріїв ризиковості платника податку.

Додатком 1 до Порядку № 1165 визначені критерії ризиковості платника ПДВ, у пункті 7 яких вказано: платником податку на прибуток підприємств не подано контролюючому органу фінансової звітності за останній звітний період всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та пункту 46.2 статті 46 Податкового кодексу України.

Разом з тим, на час прийняття оскаржуваних рішень, а саме: 01 червня 2021 року та 02 червня 2021 року відпала вказана обставина, оскільки відповідна фінансова звітність подана позивачем 16 червня 2020 року, що не заперечується Головним управлінням ДПС у Волинській області, тобто, відповідач формально зазначив причини для відмови у реєстрації вказаних податкових накладних.

Згідно з пунктом 2 Порядку № 1165 ризик порушення норм податкового законодавства - ймовірність складення та надання податкової накладної/розрахунку коригування для реєстрації в Реєстрі з порушенням норм підпункту «а» або «б2 пункту 185.1 статті 185, підпункту «а» або «б» пункту 187.1 статті 187, абзацу першого пунктів 201.1, 201.7, 201.10 статті 201 ПК України за наявності об`єктивних ознак неможливості здійснення операції з постачання товарів/послуг, дані про яку зазначено в такій податковій накладній /розрахунку коригування, та/або ймовірності уникнення платником податку на додану вартість (далі - платник податку) виконання свого податкового обов`язку.

У квитанціях про зупинення реєстрації податкової накладної в ЄРПН позивачу запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній для розгляду питання про прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН.

Проте, сформована у такий спосіб комісією регіонального рівня пропозиція щодо надання документів є загальною та формальною, вона за своїм змістом дублює припис підпункту 3 пункту 11 Порядку № 1165. Така пропозиція щодо надання документів не є конкретизованою, що може свідчити про наявність у платника податків вільного розсуду щодо переліку документів, які слід надати.

Колегія суддів зазначає, що можливість надання платником податків переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання на реєстрацію податкової накладної напряму залежить від чіткого формулювання фіскальним органом позиції про те, під який саме критерій (її) ризиковості платника податку та/або критерій(ї) ризиковості здійснення операцій підпадає платник податку.

Проте, нечітке формулювання органом ДПС у вказаній квитанції підстав для зупинення реєстрації податкової накладної з вказівкою про те, що така податкова накладна відповідає вимогам пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, зумовило необхідність подання позивачем для відповідача тих документів, якими були оформлені відповідні господарські операції.

Згідно із п. 5 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року № 520 (далі - Порядок № 520), перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Аналізуючи вищенаведену норму права, колегія суддів вважає, що перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, не означає, що платник податку повинен подати абсолютно всі, зазначені у ньому документи. Із змісту такого слідує, що враховується специфіка певних господарських операцій. Даний перелік є загальним і повинен диференціюватися в залежності від того, яка господарська операція покладена в основу виникнення податкових зобов`язань з ПДВ, тобто узгоджуватися з вимогами, як пункту 185.1 статті 185, так і пункту 187.1 статті 187 ПК України.

Відповідно до п. 6 Порядку № 520 письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.

Пунктом 7 Порядку № 520 передбачено, що письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Згідно із п. 9 Порядку № 520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.

Аналіз наведених норм права дозволяє дійти висновку про те, що можливість надання платником податків достатніх документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення податковим органом конкретного переліку необхідних документів для прийняття рішення щодо реєстрації податкової накладної.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства (пункт 11 Порядку №520).

Як зазначено у спірних рішеннях від 01 червня 2021 року № 2713511/36541576, від 02 червня 2021 року № 2722603/36541576, від 02 червня 2021 року № 2722605/36541576, від 02 червня 2021 року № 2722604/36541576, від 02 червня 2021 року № 2722602/36541576, від 02 червня 2021 року № 2722601/36541576, від 02 червня 2021 року № 2722600/36541576 та від 02 червня 2021 року № 2722599/36541576, підставою для відмови у реєстрації податкових накладних від 28 травня 2020 року №122, від 29 травня 2020 року №125, № 126, № 127, № 130, № 131, № 132 та № 133 слугувало ненадання платником податків копій документів.

Так, підставою для прийняття рішення від 01 червня 2021 року № 2713511/36541576 стало ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних та розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків. А підставою для прийняття рішень від 02 червня 2021 року № 2722603/36541576, від 02 червня 2021 року № 2722605/36541576, від 02 червня 2021 року № 2722604/36541576, від 02 червня 2021 року № 2722602/36541576, від 02 червня 2021 року № 2722601/36541576, від 02 червня 2021 року № 2722600/36541576 та від 02 червня 2021 року № 2722599/36541576 стало ненадання платником податку копій договорів, зокрема, зовнішньоекономічних контрактів з додатками до них, первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.

Разом з тим, колегія суддів вказує на те, що форма рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН встановлена додатком до Порядку № 520 та передбачає необхідність підкреслити первинні документи, які не надані платником, та у вказаній формі наявна графа «додаткова інформація».

Проте в порушення вимог щодо форми рішення, встановленої додатком до Порядку № 520, спірні рішення Комісії ГУ ДПС у Волинській області від 01 червня 2021 року № 2713511/36541576, від 02 червня 2021 року № 2722603/36541576, від 02 червня 2021 року № 2722605/36541576, від 02 червня 2021 року № 2722604/36541576, від 02 червня 2021 року № 2722602/36541576, від 02 червня 2021 року № 2722601/36541576, від 02 червня 2021 року № 2722600/36541576 та від 02 червня 2021 року № 2722599/36541576, не містять підкреслень за найменуваннями первинних документів, яких не надав платник.

Колегія суддів погоджується із висновком суду першої інстанції про те, що наведене дає підстави для неоднозначного розуміння прийнятих суб`єктом владних повноважень рішень та позбавляє можливості встановити, неподання яких саме документів не дало можливості прийняти рішення про реєстрацію податкових накладних в ЄРПН.

Колегія суддів зазначає, що позивачем надані усі належні документи, які стосуються господарських операцій з постачання товарів для ПрАТ «Луцьксантехмонтаж №536», ТзОВ «Будівельник» та ПП «Ефект» відповідно до укладених договорів, достатні для прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію в ЄРПН податкових накладних від 28 травня 2020 року № 122, від 29 травня 2020 року № 125, № 126, № 127, № 130, № 131, № 132 та № 133.

Як встановлено судом першої інстанції, ПП «ДЖЕ РОСТ» подано до контролюючого органу письмові пояснення та копії документів для здійснення реєстрації зазначених податкових накладних.

Так, для підтвердження господарських операцій з постачання товарів для ПрАТ «Луцьксантехмонтаж № 536», ТзОВ «Будівельник» та ПП «Ефект», позивачем по кожній з операцій складено видаткові накладні, товарно-транспортні накладні, також надані банківські виписки, які підтверджують взаєморозрахунки між сторонами.

Отже, вищезазначені документи вказують на виконання обов`язків сторонами за договором; первинні документи відповідають встановленим вимогам щодо форми та змісту та у суду відсутні підстави ставити під сумнів достовірність відображених у цих документах даних про господарські операції.

Товар, який було продано ПрАТ «Луцьксантехмонтаж № 536», ТзОВ «Будівельник» та ПП «Ефект», придбано ПП «Торговий дім «ДЖЕ РОСТ» у ТзОВ «Укрросекспо» відповідно до договору поставки продукції від 04.01.2018 № 04/01/18», у ТзОВ «Торгово-гуртова компанія» відповідно до договору поставки від 29.01.2018 № ТГК-000021, у ТзОВ «Рувітекс Захід Трейд» відповідно до договору купівлі-продажу від 02.01.2019 № 32, у ТзОВ ВКФ «РОМ ЛТД» відповідно до договору від 21.12.2011 № 21/12-1, у ТОВ «Мастерпласт Україна» відповідно до договору купівлі-продажу від 28.01.2014 № 5, у ПАТ «Сяйво» відповідно до договору поставки продукції № 03/01/2017 від 03.01.2017, у ФОП ОСОБА_1 відповідно до договору поставки товарів від 20.12.2019 № 56, у ТзОВ «Ледгранд» відповідно до договору поставки товарів від 24.12.2019 № 24/12/19-70-П, у ПП «Рем Буд» відповідно до договору поставки продукції № 03/01/2020 від 03.01.2020. На виконання вказаних господарських операцій виписано видаткові, товарно-транспортні накладні.

Також, відповідачем не додержано вимоги п. 44 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року за № 1165 в частині проведення перевірки поданих платником податку копій документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні), та не надано належної оцінки наданих документів.

У спірному рішенні не зазначено, які вимоги законодавства порушені при складанні поданих позивачем документів та яких саме конкретно документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.

Такий висновок відповідає правовій позиції Верховного Суду, яка викладена у постанові від 22 липня 2019 року у справі № 815/2985/18 (№ К/9901/14651/19) та у постанові від 23 жовтня 2018 року в справі № 822/1817/18 (№ К/9901/62472/18).

Разом з цим, колегія суддів вважає за необхідне зазначити, що всі сумніви та протиріччя контролюючого органу щодо дотримання позивачем вимог податкового законодавства України під час здійснення господарської діяльності повинні досліджуватися шляхом проведення перевірок такого платника податків, за умови наявності підстав для її проведення визначених ПК України, а не шляхом блокування реєстрації податкових накладних.

Враховуючи вищенаведене, колегія суддів погоджується із висновком суду першої інстанції про те, що подані ПП «Торговий дім «ДЖЕ РОСТ» для реєстрації податкових накладних від 28 травня 2020 року № 122, від 29 травня 2020 року № 125, № 126, № 127, № 130, № 131, № 132 та № 133 є достатніми для прийняття Комісією ГУ ДПС у Волинській області рішення про реєстрацію вищевказаних податкових накладних.

Доводи відповідача про те, що позивачем до податкового органу не були долучені документи складського обліку, на думку колегії суддів, є необгрунтованими, оскільки відсутність вказаних документів жодним чином не спростовує висновку про наявність підстав для реєстрації спірних податкових накладних.

Щодо позовної вимоги про зобов`язання ДПС України зареєструвати податкові накладні від 28 травня 2020 року №122, від 29 травня 2020 року №125, № 126, № 127, № 130, № 131, № 132 та № 133 в ЄРПН, колегія суддів зазначає наступне.

Згідно із п. 19, п. 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року № 1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструються у день: 1) прийняття комісією рішення про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; 2) набрання законної сили рішенням суду про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення суду). У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.

Відповідно до п. 20.2 ст. 20 ПК України центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних у порядку, визначеному центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику. Критерії оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Згідно із п. 2 Порядку № 1165 комісія контролюючого органу - комісія регіонального та центрального рівня з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі. Комісія регіонального рівня - комісія з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь ДПС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС. Комісія центрального рівня - комісія з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі ДПС.

Зазначені комісії приймають рішення про: реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі; відмову у реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.

Підпунктом 14.1.60 п. 14.1 ст. 14 ПК України передбачено, що єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.

Відповідно до п. 1 Положення про Державну податкову службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06 березня 2019 року № 227, Державна податкова служба України (ДПС) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра фінансів і який реалізує державну податкову політику, державну політику з адміністрування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування (далі - єдиний внесок).

Згідно із пп. 9 п. 4 Положення № 227 ДПС відповідно до покладених на неї завдань забезпечує в межах повноважень, передбачених законом, формування та ведення Державного реєстру фізичних осіб - платників податків, інших реєстрів, банків і баз даних, ведення яких покладено законодавством на ДПС, а також реєстру страхувальників Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування.

Враховуючи вищенаведене, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про необхідність зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати податкові накладні від 28 травня 2020 року №122, від 29 травня 2020 року №125, № 126, № 127, № 130, № 131, № 132 та № 133 в Єдиному реєстрі податкових накладних днем їх подання, оскільки єдиний реєстр податкових накладних формується та ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, тобто саме Державною податковою службою України.

Колегія суддів також враховує положення Висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів щодо якості судових рішень (пункти 32-41), в якому, серед іншого, звертається увага на те, що усі судові рішення повинні бути обґрунтованими, зрозумілими, викладеними чіткою і простою мовою і це є необхідною передумовою розуміння рішення сторонами та громадськістю; у викладі підстав для прийняття рішення необхідно дати відповідь на доречні аргументи та доводи сторін, здатні вплинути на вирішення спору; виклад підстав для прийняття рішення не повинен неодмінно бути довгим, оскільки необхідно знайти належний баланс між стислістю та правильним розумінням ухваленого рішення; обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент заявника на підтримку кожної підстави захисту; обсяг цього обов`язку суду може змінюватися залежно від характеру рішення. При цьому, зазначений Висновок, крім іншого, акцентує увагу на тому, що згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах.

Також згідно позиції Європейського суду з прав людини (в аспекті оцінки аргументів учасників справи у касаційному провадженні), сформованої, зокрема у справах «Салов проти України» (заява № 65518/01; пункт 89), «Проніна проти України» (заява № 63566/00; пункт 23) та «Серявін та інші проти України» (заява № 4909/04; пункт 58): принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, передбачає, що у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (див. рішення у справі «Руїс Торіха проти Іспанії» (Ruiz Torija v. Spain) серія A. 303-A; пункт 29).

Відповідно до ч. 2 ст. 6 КАС України суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського Суду з прав людини, а ст.17 Закону України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини» передбачає, що суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Суду як джерело права.

Таким чином, доводи апеляційної скарги не знайшли свого підтвердження та спростовуються висновками суду першої інстанції, які зроблені на підставі повного, всебічного та об`єктивного аналізу відповідних правових норм та фактичних обставин справи.

За наведених обставин колегія суддів дійшла висновку, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду, тому оскаржуване рішення слід залишити без змін.

Керуючись ст. 243, ст. 308, ст. 311, п. 1 ч. 1 ст. 315, ст. 316, ч. 1 ст. 321, ст. 322, ст. 325 КАС України, суд

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Волинській області залишити без задоволення, а рішення Волинського окружного адміністративного суду від 29 грудня 2021 року у справі № 140/10573/21 без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та касаційному оскарженню не підлягає, крім випадків, передбачених пунктом другим частини п`ятої статті 328 КАС України.

Головуючий суддя О. Б. Заверуха судді В. С. Затолочний А. Р. Курилець Повне судове рішення складено 08 листопада 2022 року.

СудВосьмий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення08.11.2022
Оприлюднено11.11.2022
Номер документу107210670
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —140/10573/21

Ухвала від 28.12.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Усенко Є.А.

Постанова від 08.11.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Заверуха Олег Богданович

Ухвала від 11.09.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Заверуха Олег Богданович

Ухвала від 17.08.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Заверуха Олег Богданович

Ухвала від 17.08.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Заверуха Олег Богданович

Ухвала від 25.07.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Заверуха Олег Богданович

Ухвала від 10.07.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Заверуха Олег Богданович

Ухвала від 19.06.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Заверуха Олег Богданович

Ухвала від 18.05.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Заверуха Олег Богданович

Ухвала від 03.05.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Кушнерик Мар’ян Петрович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні