Рішення
від 25.10.2022 по справі 921/313/22
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ТЕРНОПІЛЬСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

25 жовтня 2022 року м. ТернопільСправа № 921/313/22

Господарський суд Тернопільської області

у складі судді Гевка В.Л. за участі секретаря судового засідання Карпи М.Ю.

розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження справу

за позовом: Акціонерного товариства Укртелеком, 01601, м. Київ, бульв. Т. Шевченка, 18 в особі Тернопільської філії Акціонерного товариства Укртелеком, 46001, м. Тернопіль, вул. В. Чорновола, 4

до відповідача: Чортківської районної державної адміністрації, 48500, Тернопільська обл., м. Чортків, вул. Шевченка, 23

про стягнення заборгованості в сумі 63 177 грн 78 коп.

За участі представників:

Позивача: адвокат Романяк Наталія Богданівна, довіреність №7434 від 15.01.2022 (чинна по 31.01.2023);

Відповідача : не з`явився.

1.Судові процедури. Суть та рух справи.

Позивач - Акціонерне товариство Укртелеком в особі Тернопільської філії Акціонерного товариства Укртелеком звернувся до Господарського суду Тернопільської області з позовною заявою до відповідача - Чортківської районної державної адміністрації, у якій просить суд стягнути з відповідача на користь позивача заборгованості в сумі 63 177 грн 78 коп. по витратах, понесених у 2020 році внаслідок надання телекомунікаційних послуг на пільгових умовах.

Ухвалою суду від 18.07.2022 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі. Розгляд справи постановлено здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін.

Судове засідання неодноразово відкладалось з підстав, зазначених в ухвалах, востаннє на 25.10.2022.

У призначене судове засідання 25.10.2022 з`явилась представниця позивача.

Відповідач участі уповноваженого представника у судовому засіданні 25.10.2022 не забезпечив.

З огляду на вимоги ч.1 ст.202 ГПК України суд визнав за можливе розглянути справу без участі представника відповідача, за наявними в ній матеріалами.

У судовому засіданні 25.10.2022 суд видалився до нарадчої кімнати та після повернення з нарадчої кімнати оголосив скорочену (вступну та резолютивну) частини рішення.

2.Аргументи сторін.

2.1. Аргументація позивача.

Позовні вимоги, викладені позивачем у позовній заяві (№10-05/04 від 14.07.2022 (вх. №361 від 15.07.2022) та підтримані його представником у судових засіданнях, обґрунтовані тим, що відповідачем у період з січня по грудень 2020 рік позивачем надавались телекомунікаційні послуги окремим категоріям громадян, що користуються правом на пільги, згідно з формою "2-пільга" затвердженою наказом Міністерства праці та соціальної політики 04.10.2007№535, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 12 жовтня 2007 року за №1172/14439. Відповідно до чинного законодавства на відповідача, як розпорядника коштів місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення, покладено обов`язок здійснювати розрахунки з постачальниками послуг пільговим категоріям громадян. Разом з тим, в порушення вимог чинного законодавства кошти на відшкодування вартості телекомунікаційних послуг, наданих позивачем пільговим категоріям споживачів у зазначений період, відповідачем не сплачено.

На підставі невідшкодування відповідачем коштів в розмірі 63 177,78 грн, Акціонерне товариство Укртелеком в особі Тернопільської філії Акціонерного товариства Укртелеком звернулось до суду про захист свого порушеного майнового права шляхом стягнення з Чортківської районної державної адміністрації заборгованості по витратах, понесених у 2020 році внаслідок надання телекомунікаційних послуг на пільгових умовах в сумі 63 177 грн 78 коп.

2.2. Правова позиція відповідача.

Відповідач участі повноважного представника у судових засіданнях не забезпечив, проте, у наданій суду заяві пояснив що внаслідок реорганізації Чортківська районна державна адміністрація є правонаступником усього майна, прав та обов`язків Управління соціального захисту населення Заліщицької районної державної адміністрації.

Проте, з передавальним атом у процесі реорганізації від Управління соціального захисту населення Заліщицької районної державної адміністрації жодних документів щодо підтвердження заборгованості перед Тернопільською філією АТ "Укртелеком" по витратах, понесених у січні-грудні 2020 року на суму 63 177,78 грн не передано, а тому наголошує про необхідність проведення звірки розрахунків видатків на відшкодування витрат, пов`язаних з наданням Тернопільською філією АТ "Укртелеком" пільг жителям колишнього Заліщицького району за січень-грудень 2020 року.

3. Фактичні обставини, встановлені судом.

Мотивована оцінка судом аргументів, наведених учасниками справи.

Висновки суду із посиланням на норми Закону України.

Розглянувши матеріали справи, доводи позивача, заперечення відповідача, дослідивши норми чинного законодавства, оцінивши подані докази в їх сукупності, з`ясувавши обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, судом встановлено таке.

Предметом спору є заявлені вимоги позивача Акціонерного товариства Укртелеком в особі Тернопільської філії Акціонерного товариства Укртелеком про стягнення з відповідача - Чортківської районної державної адміністрації заборгованості по за січень-грудень 2020 року в сумі 63 177,78 грн.

Як вказує позивач та підтверджується матеріалами справи, ПАТ "Укртелеком" протягом 2020 року надавало телекомунікаційні послуги на пільгових умовах громадянам, зареєстрованим у Заліщицькому районі, на котрих поширюється дія Законів України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", "Про жертви нацистських переслідувань", "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", "Про статус ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ, ветеранів Національної поліції і деяких інших осіб та їх соціальний статус", "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей", "Про охорону дитинства".

Відповідно до ч.3 ст. 63 ЗУ "Про телекомунікації", телекомунікаційні послуги споживачам, які мають установлені законодавством України пільги з їх оплати, надаються операторами, провайдерами телекомунікацій відповідно до законодавства України.

У п. 63 Правил надання та отримання телекомунікаційних послуг, затверджених постановою Кабінету Міністрів України № 295 від 11.04.2012 р. (далі - Правила) визначено, що установлені законами пільги з оплати послуг надаються споживачеві відповідно до законодавства за місцем його проживання з дня пред`явлення ним документа, що підтверджує право на пільги.

Статтею 19 ЗУ "Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії", встановлено, що пільги щодо оплати послуг зв`язку та критерії їх надання визначаються виключно законами України.

Так, згідно ст. 91 Бюджетного кодексу України, видатки на відшкодування вартості послуг зв`язку, наданих пільговим категоріям громадян, здійснюються з місцевих бюджетів.

Постановою Кабінету Міністрів України від 04.03.2002р. №256 затверджено Порядок фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення на рахунок субвенцій з державного бюджету (далі - Порядок №256), яким встановлено механізм фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення компенсаційних виплат за вказані пільги окремих категорій громадян за рахунок субвенцій з державного бюджету.

Зокрема, п. 2 Постанови визначено, що головні розпорядники коштів місцевих бюджетів здійснюють розрахунки з постачальниками послуг на підставі поданих ними щомісячних звітів щодо послуг, наданих особам, які мають право на відповідні пільги.

Постановою Кабінету Міністрів України від 04.03.2002 № 256, якою затверджено Порядок фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення за рахунок субвенцій з державного бюджету (далі - Порядок № 256), встановлено механізм фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення компенсаційних виплат за вказані пільги окремих категорій громадян за рахунок субвенцій з Державного бюджету України.

Відповідно до п. 3 Порядку №256, головними розпорядниками коштів місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення, є керівники головних управлінь, управлінь, відділів та інших самостійних структурних підрозділів місцевих держадміністрацій, виконавчих органів рад, до компетенції яких належать питання праці та соціального захисту населення.

19.05.2021 до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань було внесено запис за № 1006491120014000750 про державну реєстрацію припинення юридичної особи Управління соціального захисту населення Заліщицької районної державної адміністрації (код 03195671) на підставі рішення щодо реорганізації.

Отже, до Чортківської районної державної адміністрації, котра є єдиним правонаступником, перейшли всі права та обов`язки У правління соціального захисту населення Заліщицької районної державної адміністрації, в тому числі і обов`язок з відшкодування позивачу вартості наданих у 2020 році телекомунікаційних послуг на пільгових умовах.

При реорганізації юридичної особи відбувається універсальне правонаступництво.

При універсальному правонаступництві все майно особи як сукупність прав та обов`язків, які їй належать, переходить до правонаступника чи правонаступників, при цьому в цій сукупності переходять усі окремі права та обов`язки, які належали на момент правонаступництва правопопереднику незалежно від їх виявлення на той момент. Ухвалюючи рішення про реорганізацію, уповноважений орган юридичної особи спрямовує свою волю на передачу не окремого майна, прав або обов`язків, а усієї їх сукупності. При реорганізації в формі злиття немає значення, чи вказано в передавальному акті про правонаступництво щодо певного майна, прав чи обов`язків. Адже правонаступник лише один, що унеможливлює виникнення будь-яких спорів щодо переходу майна, прав чи обов`язків. Отже, лише при припиненні суб`єкта господарювання шляхом поділу в розподільчому балансі визначається правонаступництво. Внаслідок злиття, приєднання або перетворення правонаступником є лише одна особа і будь-який розподіл прав та обов`язків при таких видах реорганізації неможливий.

Якщо припустити, що правонаступництво настає лише з моменту державної реєстрації припинення юридичної особи, то це призведе до можливостей порушення прав кредиторів, які протягом значного періоду часу не зможуть звернутися з вимогами до новоствореної юридичної особи, яка отримає все майно правопопередника, але не буде нести відповідальність за його зобов`язаннями.

Вказана правова позиція викладена в постанові Великої Палати Верховного Суду від 16.06.2020 у справі № 910/5953/17.

Також, Верховний Суд у складі об`єднаної палати Касаційного цивільного суду в постанові від 14.09.2020 у справі №296/443/16-ц зазначив, що у статтях 104 та 107 Цивільного кодексу України не визначається момент переходу прав та обов`язків від юридичної особи, яка припиняється шляхом приєднання. Такий момент не може пов`язуватися із внесення запису до державного реєстру про припинення юридичної особи, с яка приєднується. При реорганізації шляхом приєднання немає значення, чи вказано в передавальному акті про правонаступництво щодо певного майна, прав чи обов`язків. Внаслідок приєднання правонаступником є лише одна особа і будь-який розподіл прав та обов`язків при такому виді реорганізації неможливий. Датою виникнення універсального правонаступництва юридичної особи відносно особи, яка припиняється шляхом приєднання, слід вважати дату видання наказу про таке приєднання.

У розпорядженні Кабінетом Міністрів України від 16.12.2020 № 1635-р "Про реорганізацію та утворення районних державних адміністрацій" установлено, що Заліщицька райдержадм1юстрація реорганізується шляхом приєднання до райдержадм1юстрації, розташованої в адміністративному центрі новоутвореного району - до Чортківської райдержадміністрації, тобто передбачене універсальне правонаступництво.

Із наданих суду матеріалів вбачається, що правонаступником є лише одна особа - Чортківська районна державна адміністрація, і будь-який розподіл прав та обов`язків при такому виді реорганізації неможливий.

Отже, до Чортківської районної державної адміністрації, як єдиного правонаступника, перейшли усі права та обов`язки Управління, в тому числі і обов`язки Управління по відшкодуванню понесених позивачем у січні-грудні 2020 року витрат на надання телекомунікаційних послуг на пільгових умовах громадянам, зареєстрованим у Заліщицькому районі в сумі 63 177,78 грн, тобто належним відповідачем у цій справі є Чортківська районна державна адміністрація.

Вказане підтверджується, також, розпорядженням голови Чортківської районної державної адміністрації від 25.11.2021 №290/01-03 "Про районну Програму забезпечення виконання рішень суду на 2021-2022 роки", яким схвалено проект цієї Програми, у пункті 2 котрої вказано, що в результаті територіальної реформи Чортківська районна державна адміністрація стала правонаступником зобов`язань реорганізованих шляхом приєднання до Чортківської райдержадміністрації управлінь соціального захисту населення Борщівської, Бучацької, Гусятинської, Заліщицької та Монастириської районних державних адміністрацій.

Отже, розпорядником коштів бюджетного фінансування вищевказаних соціальних пільг, наданих громадянам, зареєстрованим у Заліщицькому районі є Чортківська районна державна адміністрація, а тому, на підставі зазначених норм закону та положень Постанови та Порядку №256, відшкодування витрат понесених позивачем внаслідок надання телекомунікаційних послуг пільговим категоріям громадян має здійснюватись відповідачем за рахунок державних субвенцій.

Рішенням Чортківської районної ради від 21.12.2021 №119 "Про районну Програму забезпечення виконання рішень суду на 2021-2022 роки" вказану програму затверджено. У пункті 2 цієї програми зазначено, що програма направлена на забезпечення виконання рішень суду, зокрема на погашення заборгованості, що виникла в управлінь праці та соціального захисту населення Гусятинської та Заліщицької районних державних адміністрацій перед ПАТ "Укртелеком" в особі Тернопільської філії ПАТ "Укртелеком". Пунктом 4 програми передбачено обсяг ресурсів, передбачених на виконання програми у 2022 році 63,2 тис. грн.

Згідно ч. 1 п. 8 Порядку №256, отримані місцевими бюджетами суми субвенцій перераховуються протягом одного операційного дня на рахунки головних розпорядників коштів, відкриті в територіальних управліннях Державного казначейства для здійснення відповідних видатків. При цьому головні розпорядники коштів у п`ятиденний термін здійснюють розрахунки з постачальниками відповідних послуг (ч.2 п.8 Порядку).

Права і свободи людини і громадянина, гарантії цих прав і свобод; основні обов`язки громадянина; основи соціального захисту тощо визначаються виключно законами України (п.п. 1, 6 ст.92 Конституції України).

Так, згідно з п.19 ч.1 ст.12 ЗУ "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" учасникам бойових дій надаються такі пільги: позачергове користування всіма послугами зв`язку та позачергове встановлення на пільгових умовах квартирних телефонів (оплата у розмірі 20 процентів від тарифів вартості основних та 50 процентів - додаткових робіт). Абонементна плата за користування телефоном встановлюється у розмірі 50 процентів від затверджених тарифів.

Відповідно до п.10 ч.1 ст.13 ЗУ "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" інвалідам війни та прирівняним до них особам надаються такі пільги: позачергове безплатне встановлення квартирних телефонів і позачергове користування всіма послугами зв`язку. Абонементна плата за користування квартирним телефоном встановлюється у розмірі 50 процентів від затверджених тарифів, а для осіб з інвалідністю внаслідок Другої світової війни зі 100-процентною знижкою від затверджених тарифів.

Згідно із п.18 ч.1 ст.14 ЗУ "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" учасникам війни надаються такі пільги: позачергове користування всіма послугами зв`язку та позачергове встановлення телефонів (оплата у розмірі 20 процентів від тарифів вартості основних та 50 процентів - додаткових робіт). Абонементна плата за користування телефоном встановлюється у розмірі 50 процентів від затверджених тарифів.

Пунктом 20 ч 1 ст.15 ЗУ "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" встановлено, що особам, на яких поширюється чинність цього Закону, надаються такі пільги: позачергове користування всіма послугами зв`язку та позачергове встановлення на пільгових умовах квартирних телефонів (оплата у розмірі 20 процентів від тарифів вартості основних та 50 процентів - додаткових робіт). Абонементна плата за користування телефоном встановлюється у розмірі 50 процентів від затверджених тарифів.

Відповідно п.11 ст.20 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" особам, віднесеним до категорії 1, надаються гарантовані державою компенсації та пільги, зокрема, 50-процентна знижка плати за користування телефоном (абонентна плата, оплата послуг електрозв`язку за місцеві телефонні розмови з квартирних телефонів при посекундному обліку їх тривалості). Зазначені у цьому пункті пільги надаються також членам сімей громадян, постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи, які проживають у жилих будинках (квартирах) усіх форм власності в межах норм, передбачених законом.

Пунктом 5 ч.1 ст.21 ЗУ "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" передбачено, що особам, віднесеним до категорії 2, надаються гарантовані державою компенсації та пільги, зокрема, першочергове встановлення телефону з оплатою 50 процентів вартості його встановлення.

Згідно з п.6 ч.1 ст.6 ЗУ "Про статус ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ, ветеранів органів Національної поліції і деяких інших осіб та їх соціальний захист", ветеранам військової служби, ветеранам органів внутрішніх справ, ветеранам Національної поліції, ветеранам податкової міліції, ветеранам державної пожежної охорони, ветеранам Державної кримінально-виконавчої служби України, ветеранам служби цивільного захисту, ветеранам Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України надаються пільги: 50-відсоткова знижка плати за користування квартирним телефоном ветеранами військової служби, ветеранами органів внутрішніх справ, ветеранам Національної поліції, ветеранам податкової міліції, ветеранами державної пожежної охорони, ветеранами Державної кримінально-виконавчої служби України, ветеранами служби цивільного захисту, ветеранами Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України і членами їх сімей, які проживають разом з ними.

Згідно з абз.2 ч.5 ст.12 ЗУ "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" особам, звільненим з військової служби, які стали інвалідами під час проходження військової служби, надається 50-відсоткова знижка плази за встановлення і користування квартирним телефоном.

Відповідно до ст.87 Бюджетного кодексу України, видатки на соціальний захист та соціальне забезпечення належать до видатків, що здійснюються з Державного бюджету України. При цьому порядок та умови надання субвенцій з державного бюджету місцевим визначаються Кабінетом Міністрів України (ч.2 ст.97 Бюджетного кодексу України).

В силу приписів п. 20-4 ст. 91 БК України, до видатків місцевих бюджетів, що можуть здійснюватися з усіх місцевих бюджетів, належать видатки на пільги з послуг зв`язку, інші передбачені законодавством пільги, що надаються ветеранам війни; особам, на яких поширюється дія Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту"; особам, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною; вдовам (вдівцям) та батькам померлих (загиблих) осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною; особам, які мають особливі трудові заслуги перед Батьківщиною; вдовам (вдівцям) та батькам померлих (загиблих) осіб, які мають особливі трудові заслуги перед Батьківщиною; ветеранам праці; жертвам нацистських переслідувань; ветеранам військової служби; ветеранам органів внутрішніх справ; ветеранам Національної поліції; ветеранам податкової міліції; ветеранам державної пожежної охорони; ветеранам Державної кримінально-виконавчої служби; ветеранам служби цивільного захисту; ветеранам Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України; вдовам (вдівцям) померлих (загиблих) ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ, ветеранів Національної поліції, ветеранів податкової міліції, ветеранів державної пожежної охорони, ветеранів Державної кримінально-виконавчої служби, ветеранів служби цивільного захисту та ветеранів Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України; особам, звільненим з військової служби, які стали особами з інвалідністю під час проходження військової служби; особам з інвалідністю, дітям з інвалідністю та особам, які супроводжують осіб з інвалідністю I групи або дітей з інвалідністю (не більше одного супроводжуючого); реабілітованим громадянам, які стали особами з інвалідністю внаслідок репресій або є пенсіонерами; громадянам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи; дружинам (чоловікам) та опікунам (на час опікунства) дітей померлих громадян, смерть яких пов`язана з Чорнобильською катастрофою; багатодітним сім`ям, дитячим будинкам сімейного типу та прийомним сім`ям, в яких не менше року проживають відповідно троє або більше дітей, а також сім`ям (крім багатодітних сімей), в яких не менше року проживають троє і більше дітей, враховуючи тих, над якими встановлено опіку чи піклування.

Згідно з ч. 2 ст. 97 Бюджетного кодексу України порядок та умови надання субвенцій з державного бюджету місцевим визначаються Кабінетом Міністрів України.

Зокрема, пунктом 2 Постанови Кабінету Міністрів України від 04.03.2002 № 256 встановлено, що головні розпорядники коштів місцевих бюджетів здійснюють розрахунки з постачальниками послуг на підставі поданих ними щомісячних звітів щодо послуг, наданих особам, які мають право на відповідні пільги.

Як вбачається з матеріалів справи, за січень - грудень 2020 року Тернопільською філією Публічного акціонерного товариства "Укртелеком" були надані телекомунікаційні послуги на пільгових умовах громадянам, які проживають на території Заліщицького району на суму 63 177 грн 78 коп. При цьому обов`язок по відшкодуванню витрат покладається саме на Чортківську районну державну адміністрацію (далі відповідач).

У зв`язку з російською агресією та на виконання ЗУ "Про правовий режим воєнного стану" для здійснення керівництва у сфері забезпечення оборони, громадської безпеки і порядку, Указом Президента України від 24.02.2022 №68/2022 "Про утворення військових адміністрацій" на базі Чортківської районної державної адміністрації утворено Чортківську районну військову адміністрацію.

Судом, на підставі наявних у справі доказів встановлено, що факт надання телекомунікаційні послуг на пільгових умовах Тернопільською філією ПАТ "Укртелеком" та фактичне споживання їх відповідними категоріями населення, підтверджується Розрахунками видатків на відшкодування витрат, пов`язаних з наданням пільг громадянам за січень - грудень 2020 року всього на суму 63 177, 78 грн (копії розрахунків, звітів та доказів їх надсилання знаходяться в матеріалах справи).

Згідно п.10 Положення про Єдиний державний автоматизований реєстр осіб, які мають право на пільги, яке затверджене постановою Кабінету Міністрів України №117 від 29.01.2003 р., підприємства та організації, що надають послуги, щомісяця до 25 числа подають уповноваженому органу на паперових та електронних носіях розрахунки щодо вартості послуг, наданих пільговикам у минулому місяці, згідно з формою "2-пільга".

На виконання вищезазначених вимог позивач направляв відповідачу, для здійснення розрахунку за надані телекомунікаційні послуги пільговим категоріям споживачів, відповідні щомісячні розрахунки видатків на відшкодування витрат, пов`язаних з наданням пільг, згідно з формою "2-пільга" за період з січня по грудень 2020 року, що підтверджується супровідними листами з описами вкладення та доказами вручення, які знаходяться в матеріалах справи (від 14.02.2020 №06/2-11-29, від 12.03.2020 №06/2-11-55, від 06.04.20 №06/2-11-81, від 06.05.2020 №06/2-11-104, від 05.06.2020 №06/2-11-140, від 06.07.2020 №06/2-11-165, від 06.08.2020 №07_461000/Т, від 07.09.2020 №08_461000/Т, від 07.10.2020 №09_461000/Т, від 05.11.2020 №10_461000/Т, від 04.12.2020 №11-46100/Т, від 06.01.2021 №12_461000/Т) для здійснення розрахунку за надані телекомунікаційні послуги пільговим категоріям споживачів.

Відповідач проти задоволення позовних вимог позивача заперечив з підстав, викладених у Заяві (№01-17/1272 від 10.08.2022 (вх№5114 від 10.08.2022)). Зокрема, зазначає, що позивачем - Тернопільською філією АТ "Укртелеком" вказано, що ним направлялись щомісячні розрахунки видатків на відшкодування витрат, пов`язаних з наданням пільг, згідно з формою "2-пільга" за січень-грудень 2020 року разом із супровідними листами Управлінню соціального захисту населення Заліщицької районної державної адміністрації. Проте, як зазначає відповідач, позивачем не долучено до позовної заяви доказів проведення звірки розрахунків Управлінням соціального захисту населення Заліщицької районної державної адміністрації розрахунків вартості наданих послуг.

Вказане відповідач мотивує тим, що згідно з передавальним актом у процесі реорганізації від Управління соціального захисту населення Заліщицької районної державної адміністрації до правонаступника Чортківської районної державної адміністрації жодних документів щодо підтвердження заборгованості перед Тернопільською філією АТ "Укртелеком" по витратах, понесених у січні-грудні 2020 року, внаслідок надання телекомунікаційних послуг на пільгових умовах на суму 63 177,78 грн, не передано. При цьому, районна військова адміністрація вказувала на необхідність проведення звірки розрахунків видатків на відшкодування витрат, пов`язаних з наданням Тернопільською філією АТ "Укртелеком" пільг жителям колишнього Заліщицького району за січень-грудень 2020 року. Одночасно зазначала, що у зв`язку із введенням в Україні воєнного стану припинено доступ до всіх реєстрів, в тому числі і до Єдиного державного автоматизованого реєстру осіб, які мають право на пільги, що унеможливлює проведення звірки.

Разом з тим, згідно заяви (№01-17/1437 від 12.09.2022 (вх№6011 від 14.09.2022)) відповідачем долучено до матеріалів справи копію листа 09.09.2022 №09-05/2085, у якому Управління соціального захисту населення Чортківської районної військової адміністрації повідомляє, що у зв`язку із відновленням доступу до даних Єдиного державного автоматизованого реєстру осіб, які мають право на пільги, управлінням проведено звірку розрахунків видатків на відшкодування витрат, пов`язаних з наданням Тернопільською філією АТ "Укртелеком" пільг за січень-грудень2020 року.

При цьому, зазначає, що за результатами проведеної звірки розрахунків видатків на відшкодування витрат, пов`язаних з наданням Тернопільською філією АТ "Укртелеком" пільг за січень-грудень 2020 року, управлінням помилок не виявлено.

Статтею 509 ЦК України передбачено, що зобов`язання - це правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку.

Відповідно до ст.ст. 525, 526 ЦК України, зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог Цивільного кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться. Одностороння відмова від виконання зобов`язання не допускається.

Аналогічні положення містяться в ст. 193 ГК України, де зазначено, що суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться. Кожна сторона повинна вжити усіх заходів, необхідних для належного виконання нею зобов`язання, враховуючи інтереси другої сторони та забезпечення загальногосподарського інтересу.

Згідно ст. 599 ЦК України та ст. 202 ГК України зобов`язання припиняється виконанням, проведеним належним чином.

Законами України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", "Про жертви нацистських переслідувань", "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", "Про статус ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ, ветеранів Національної поліції і деяких інших осіб та їх соціальний статус", "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей", "Про охорону дитинства" передбачено надання пільг при оплаті за послуги зв`язку (телекомунікаційні послуги).

Положеннями ст. 610 ЦК України передбачено, що порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).

Частиною 1 ст. 612 ЦК України встановлено, що боржник вважається таким, що прострочив, якщо він не приступив до виконання зобов`язання або не виконав його у строк, встановлений договором або законом.

Управління соціального захисту населення Чортківської районної державної адміністрації, яке є розпорядником коштів бюджетного фінансування вищевказаних соціальних пільг населення Заліщицького району, зобов`язане було здійснювати відшкодування витрат, понесених позивачем, внаслідок надання послуг зв`язку пільговим категоріям населення, які проживають на вищезазначеній території, за рахунок державних субвенцій.

Відповідно до частини першої статті 96 ЦК України, юридична особа самостійно відповідає за своїми зобов`язаннями.

Зі змісту статті 617 ЦК України вбачається, що особа, яка порушила зобов`язання, звільняється від відповідальності за порушення зобов`язання, якщо вона доведе, що це порушення сталося внаслідок випадку або непереборної сили. Не вважається випадком, зокрема, недодержання своїх обов`язків контрагентом боржника, відсутність на ринку товарів, потрібних для виконання зобов`язання, відсутність у боржника необхідних коштів.

У п. 5 Оглядового листа Вищого господарського суду України № 01-06/374/2013 від 18.02.2013 р. зазначено, що відсутність бюджетних коштів, передбачених у видатках Державного бюджету України, не виправдовує бездіяльність замовника і не є підставою для звільнення від відповідальності за порушення зобов`язання.

За таких обставин, Чортківська районна державна адміністрація відповідає за своїми зобов`язаннями, які виникли безпосередньо із закону і така відповідальність не може ставитись в залежність від дій чи бездіяльності будь-яких третіх осіб.

Згідно з ч.6 ст.48 Бюджетного кодексу України, бюджетні зобов`язання щодо виплати субсидій, допомоги, пільг з оплати спожитих житлово-комунальних послуг та послуг зв`язку (в частині абонентної плати за користування квартирним телефоном), компенсацій громадянам з бюджету, на що згідно із законами України мають право відповідні категорії громадян, обліковуються Казначейством України незалежно від визначених на цю мету бюджетних призначень. Зазначена норма є спеціальною по відношенню до загальних положень ч. 1-4 ст. 48 Бюджетного кодексу України.

Відповідно до ст.91 БК України видатки на надання пільг з оплати послуг зв`язку, що надаються окремим категоріям громадян, належать до видатків, що можуть здійснюватися з усіх місцевих бюджетів

У листі від 30.06.2011 р. № 31-07310-10-24/16584 Міністерство фінансів України роз`яснило, зокрема, що деякі програми, які відносяться до державних програм соціального захисту населення, є державною гарантією і одержувачу не може бути відмовлено в їх наданні у разі, якщо він має на них право. У цьому випадку проводиться відшкодування витрат за фактично спожиті послуги (нараховані соціальні виплати) в межах встановлених норм (розмірів).

Конституційний Суд України неодноразово висловлював правову позицію щодо неможливості поставити гарантовані законом виплати, пільги тощо в залежність від видатків бюджету (рішення від 20 березня 2002 року № 5-рп/2002, від 17 березня 2004 року № 7- рп/2004, від 01 грудня 2004 року № 20-рп/2004, від 09 липня 2007 року № 6-рп/2007). Зокрема, у Рішенні від 09 липня 2007 року № 6-рп/2007 Конституційний Суд України вказав на те, що невиконання державою своїх соціальних зобов`язань щодо окремих осіб ставить громадян у нерівні умови, підриває принцип довіри особи до держави, що закономірно призводить до порушення принципів соціальної, правової держави (підп 3.2).

Разом з тим держава, запроваджуючи певний механізм правового регулювання відносин, зобов`язана забезпечити його реалізацію. У протилежному випадку всі негативні наслідки відсутності правового регулювання покладаються на державу.

Тобто, боржник, як юридична особа відповідає за своїми зобов`язаннями, які виникли безпосередньо із закону, і така відповідальність не може ставитись в залежність від дій чи бездіяльності будь-яких третіх осіб.

Судом враховуються приписи ст.ст.74,76,77 ГПК України, відповідно до яких кожна сторона повинна довести належними та допустимими доказами обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог заперечень.

З огляду на вищевикладене та враховуючи, що заборгованість Чортківської районної державної адміністрації перед позивачем становить 63 177 грн 78 коп. і на час розгляду справи вказана заборгованість не погашена, її розмір підтверджується наявними матеріалами справи та відповідачем не спростований, суд дійшов висновку, що вимоги позивача про стягнення з відповідача 63 177 грн 78 коп. заборгованості по витратах, понесених у 2020 році внаслідок надання телекомунікаційних послуг на пільгових умовах, є доведеними, обґрунтованими та підтверджені належними доказами, а тому підлягають задоволенню в повному обсязі.

4. Судові витрати.

Відповідно до частин 1,2 статті 129 ГПК України судовий збір покладається: 1) у спорах, що виникають при укладанні, зміні та розірванні договорів, - на сторону, яка безпідставно ухиляється від прийняття пропозицій іншої сторони, або на обидві сторони, якщо судом відхилено частину пропозицій кожної із сторін; 2) у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог. Судовий збір, від сплати якого позивач у встановленому порядку звільнений, стягується з відповідача в дохід бюджету пропорційно розміру задоволених вимог, якщо відповідач не звільнений від сплати судового збору. Якщо інше не передбачено законом, у разі залишення позову без задоволення, закриття провадження у справі або залишення без розгляду позову позивача, звільненого від сплати судового збору, судовий збір, сплачений відповідачем, компенсується за рахунок держави в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Інші судові витрати, пов`язані з розглядом справи, покладаються:

1) у разі задоволення позову - на відповідача;

2) у разі відмови в позові - на позивача;

3) у разі часткового задоволення позову - на обидві сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

А тому, відповідно до вимог ст.129 ГПК України, судовий збір в розмірі 2 481 грн 00 коп. суд покладає на відповідача у справі та він підлягає стягненню в користь позивача.

Враховуючи зазначене вище, керуючись положеннями статей 2, 42, з 74 по 79, 86, 129, 209-210, 233, 236, 238, 240, 241, з 253 по 259 у сукупності з іншими статтями Господарського процесуального кодексу України, Господарський суд, -

ВИРІШИВ:

1.Позовні вимоги задовольнити.

2.Стягнути з Чортківської районної державної адміністрації в користь Акціонерного товариства Укртелеком, 01601, м. Київ, бульв. Т. Шевченка, 18 в особі Тернопільської філії Акціонерного товариства Укртелеком 63 177 (шістдесят три тисячі сто сімдесят сім) грн 78 коп. заборгованості по витратах, понесених у 2020 році внаслідок надання телекомунікаційних послуг на пільгових умовах.

3.Судовий збір покласти на відповідача - Чортківську районну державну адміністрацію.

4.Стягнути з Чортківської районної державної адміністрації в користь Акціонерного товариства Укртелеком, 01601, м. Київ, бульв. Т. Шевченка, 18 в особі Тернопільської філії Акціонерного товариства Укртелеком - 2 481 (дві тисячі чотириста вісімдесят одна) грн 00 коп. судового збору.

Позивач - Акціонерне товариство Укртелеком, 01601, м. Київ, бульв. Т. Шевченка, 18 (код ЄДРПОУ 21560766) в особі Тернопільської філії Акціонерного товариства Укртелеком, 46001, м. Тернопіль, вул. В. Чорновола, 4, (код ЄДРПОУ 01188052);

Відповідач - Чортківська районна державна адміністрація, 48500, Тернопільська обл., м. Чортків, вул. Шевченка, 23, (код ЄДРПОУ 04058427).

Рішення господарського суду набирає законної сили у порядку ст.241 ГПК України.

Апеляційна скарга на рішення суду в порядку статей з 253 по 259 ГПК України подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції протягом двадцяти днів, з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише скорочену частину рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складено 08.11.2022.

Повний текст рішення надіслати учасникам справи рекомендованою кореспонденцією із повідомленням про вручення поштового відправлення або вручити наручно особисто уповноваженим представникам.

Учасники справи можуть отримати інформацію по справі на офіційному веб -порталі судової влади України в мережі Інтернет за веб - адресою: https://te.court.gov.ua/sud5022.

Суддя В.Л. Гевко

СудГосподарський суд Тернопільської області
Дата ухвалення рішення25.10.2022
Оприлюднено11.11.2022
Номер документу107215562
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Укладення договорів (правочинів) надання послуг

Судовий реєстр по справі —921/313/22

Судовий наказ від 09.12.2022

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Гевко В.Л.

Судовий наказ від 09.12.2022

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Гевко В.Л.

Рішення від 25.10.2022

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Гевко В.Л.

Рішення від 25.10.2022

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Гевко В.Л.

Ухвала від 14.10.2022

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Гевко В.Л.

Ухвала від 27.09.2022

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Гевко В.Л.

Ухвала від 20.09.2022

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Гевко В.Л.

Ухвала від 07.09.2022

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Гевко В.Л.

Ухвала від 22.08.2022

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Гевко В.Л.

Ухвала від 22.08.2022

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Гевко В.Л.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні