Рішення
від 31.10.2022 по справі 522/6118/21
ТЕПЛОДАРСЬКИЙ МІСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

УКРАЇНА

ТЕПЛОДАРСЬКИЙ МІСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ =====================================================================

Справа № 522/6118/21

Провадження № 2/516/12/22

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

31 жовтня 2022 рокум.Теплодар

Теплодарський міський суд Одеської області у складі:

головуючої, судді Мисливої Л.М.,

при секретарі Васіній А.А.,

за участю представника відповідача Тонкошкура В.Л.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Теплодарі цивільну справу за позовом Теплодарської міської ради Одеського району Одеської області до ОСОБА_1 , про стягнення безпідставно збережених коштів за використання земельної ділянки,

ВСТАНОВИВ:

Позивач, Теплодарська міська рада Одеського району Одеської області, звернулася до суду з вищевказаною позовною заявою, в якій просить стягнути з відповідача ОСОБА_1 на її користь безпідставно збережені кошти за період з 01.09.2017р. по 01.09.2020р. за використання земельної ділянки без правовстановлюючих документів в сумі 77375 грн. 21 коп., а також понесених витрат на сплату судового збору. Свої вимоги мотивує тим, що внаслідок використання відповідачем вищевказаної земельної ділянки без укладення договору оренди землі, територіальна громада м. Теплодар в особі Теплодарської міської ради була позбавлена можливості отримати дохід від здачі спірної земельної ділянки в оренду, чим порушені охоронювані законом права та інтереси позивача щодо неодержаних грошових коштів у вигляді орендної плати за землю, а тому просить задовольнити позов.

Позивач, Теплодарська міська рада Одеського району Одеської області, в судове засідання не з`явилась, надавши до суду письмове клопотання про розгляд справи за відсутності її представника, з підтвердженням позовних вимог.

Відповідач ОСОБА_1 в судове засідання не з`явився,який бувналежним чиномповідомлений промісце тачас розглядусправи,надавши досуду письмовийвідзив напозов,в якомувказав протаке.Договір орендиземлі укладаєтьсяу письмовійформі таза бажаннямоднієї ізсторін можебути посвідченийнотаріально (ч.1ст.14ЗУ «Прооренду землі»).Позивач дотеперішнього часувідповідачу непередав земельнуділянку воренду,договір орендине укладений,а томувикористання земельноїділянки безправовстановлюючих документіввідбувається нез винивідповідача.Рішенням Виконавчогокомітету Теплодарськоїміської радиОдеської областівід 12.07.2018р.№123/В-2018«Про внесеннязмін вдодаток доРішення Виконавчогокомітету Теплодарськоїміської радиОдеської областівід 20.12.2012р.№381/В-2012»внесено змінив додатокдо вказаногорішення «Простворення комісіїз визначеннязбитків власникамземлі таземлекористувачам»,викладено йогов новійредакції.З протоколу№1засідання комісіїз визначеннязбитків власникамземлі таземлекористувачам від16.09.2020р.,акту №2про визначеннязбитків увигляді неодержанихдоходів від16.09.2020р.,вбачається,що питаннярозрахунку збитківрозглядалось 16.09.2020р.Результати роботикомісій оформлюютьсявідповідними актами,що затверджуютьсяорганами,які створилиці комісії.Таким чином,на моментрозрахунку збитків,а саместаном на16.09.2020р.до складукомісії звизначення збитківвласникам земліта землекористувачамне буловключено громадянина,який займаєземельну ділянку,тобто відповідача.А тому,відповідач вважає,що складкомісії длярозрахунку збитківбув затвердженийз порушеннямзаконодавства,а самеч.2Порядку визначеннята відшкодуваннязбитків власникамземлі таземлекористувачам,затвердженого ПостановоюКМУ від19.04.1993р.№284,отже розрахункизбитків розрахованіне повнимскладом комісії,як тоговимагає законодавство,та неможуть бутиналежним доказомрозрахунків.Враховуючи рішенняТеплодарської міськоїради Одеськоїобласті від25.02.2010р.№911/2-Vта №215/1-VІІвід 23.12.2016р.у періодз 01.01.2011р.по 01.01.2018р.збитки за2017р.повинні розраховуватисяз урахуваннямтехнічної документаціїз нормативноїгрошової оцінкиземель м.Теплодар,затвердженої рішеннямТеплодарської міськоїради Одеськоїобласті від25.02.2010р.№911/2-V.Витяг ізтехнічної документаціїпро нормативнугрошову оцінкуземельної ділянкистаном на2017р.на моментрозрахунку збитківза 2017р.у комісіїбув відсутній.Позивачем ненадано витягіз технічноїдокументації пронормативну грошовуоцінку окремоїземельної ділянкистаном на2017р.,в зв`язкуз чим,не маєможливості перевіритиправильність здійсненогопозивачем розрахункурозміру безпідставнозбережених відповідачемкоштів.Нормативна грошоваоцінка земельє основоюдля визначеннярозміру орендноїплати дляземель державноїі комунальноївласності,а змінанормативної грошовоїоцінки земельноїділянки єпідставою дляперегляду розміруорендної плати.Дані пронормативну грошовуоцінку окремоїземельної ділянкиоформлюються яквитяг зтехнічної документаціїз нормативноїгрошової оцінкиземель.Також зазначає,що вінне отримувавлист щодоповідомлення прозасідання комісіївід 19.08.2020р.№10-01-22/1181,та листвід 01.10.2020р.№10-01-20/1360про направленнявитягу зпротоколу №2від 16.09.2020р.і акту№2від 16.09.2020р.Крім того,відповідач звертаєувагу судуна те,що позивачемпропущений строкпозовної давностідля зверненнядо судуіз вимогамищодо стягненнясуми заперіод з01.09.2017р.по 06.04.2018р.,тобто 7місяців 5днів (09,10,11,12місяць 2017р.,01,02,03місяць 2018р.та 5днів квітнямісяця 2018р.),а всьогона суму15403грн.41коп.В зв`язкуз чим,просить відмовитипозивачу взадоволенні позовуповністю.

Представник відповідача ОСОБА_2 в судовому засіданні заперечувала проти задоволення позову, з врахуванням підстав, викладених у відзиві на позов.

Позивач у письмових поясненнях на відзив зазначає, що у позовній заяві він доводить наявність підстав для стягнення спірних коштів за кондикційними зобов`язаннями за ст. 1212 ЦК України. Позивач не позбавлений права нараховувати спірні кошти за правилами розрахунку орендної плати, яку б відповідач мав сплатити позивачу при укладеному договорі оренди землі. Також, відповідач стверджує, що відповідно до Постанови КМУ «Про Порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам» від 19.04.1993р. №284 та Рішення Виконавчого комітету Теплодарської міської ради Одеської області від 20.12.2012р. №381/В-2012 його повинні були включити до складу комісії, та звертає увагу, що рекомендованим листом від 19.08.2020р. №10-01-22/1181 ОСОБА_1 було повідомлено про дату та час проведення засідання комісії для прийняття участі його представника в засіданні, отже, вимога щодо включення представника підприємства до складу комісії з підрахунку неодержаних доходів була дотримана. Згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки Головного управління Держгеокадастру в Одеській області відділу у Біляївському районі від 13.05.2020р. №1222, нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 0,2564га за адресою: АДРЕСА_1 , становить 859724,54 грн. У зв`язку з протиправною поведінкою відповідача, а саме ухилення від вчинення дій щодо своєчасного оформлення права користування земельною ділянкою, комісія з визначення збитків власникам землі та землекористувачам громади м. Теплодар при підрахунку заборгованості за користування відповідачем земельною ділянкою за адресою: АДРЕСА_1 , керувалась вказаним витягом. Також зазначає про те, що позовна давність не може поширюватися на визначену в позовній заяві Теплодарської міської ради позовну вимогу, оскільки в такому разі йдеться про триваюче правопорушення, отже власник земельної ділянки може пред`явити такий позов у будь-який час, незалежно від того, коли почалося порушення його прав.

Крім того, у письмових поясненнях представник відповідача ОСОБА_2 , зокрема вказує про те, що позивачем з порушенням законодавства визначені збитки, які розраховуються у порядку, визначеному Постановою КМУ «Про Порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам» від 19.04.1993р. №284. У склад комісії не був включений відповідач, за наслідком відсутнє рішення виконкому про затвердження комісії у складі з відповідачем. Також, ОСОБА_1 не отримувавлист щодоповідомлення прозасідання комісіївід 19.08.2020р.№10-01-22/1181,та листвід 01.10.2020р.№10-01-20/1360про направленнявитягу зпротоколу №2від 16.09.2020р.і акту№2від 16.09.2020р.,доказів їхотримання нимпозивачем ненадано досуду.Відповідач з25.02.2014р.зареєстрований тапроживає заадресою: АДРЕСА_2 .Позивачем ненадано витягіз технічноїдокументації пронормативну грошовуоцінку окремоїземельної ділянкистаном на2017р.,в зв`язкуз чим,немає можливостіперевірити правильністьздійсненого позивачемрозрахунку розмірубезпідставно збереженихвідповідачем коштів.Також,звертає увагусуду нате,що жоднимзаконом невстановлено,що допозовних вимогпро стягненнябезпідставно збереженихкоштів завикористання земельноїділянки напідставі ст.1212ЦК України,не застосовуєтьсястрок позовноїдавності.

Заслухавши представника відповідача, дослідивши матеріали справи, суд вважає, що позов підлягає задоволенню частково, виходячи з такого.

За договором купівлі-продажу від 26.08.2008р., посвідченим приватним нотаріусом Одеського міського нотаріального округу, ВАТ «Південенергобуд» продало, а ОСОБА_3 купив об`єкт незавершеного будівництва, житловий будинок на тридцять квартир, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_3 , загальною площею 422,8 м2, який розташований на земельній ділянці площею 2564 м2, кадастровий номер 5111500000:01:001:0072, реєстраційний номер 040851000025 від 20.08.2008р. в Державному підприємстві «Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах».

Згідно рішення Теплодарської міської ради Одеської області від 13.05.2010р. №934/1-У вирішено розірвати договірні відносини по договору оренди земельної ділянки №14 від 05.08.2008р. з ВАТ «Південенергобуд», загальною площею 0,2564 га, яка була надана в оренду строком на 5 років, за адресою: АДРЕСА_3 . Надано дозвіл ОСОБА_3 на виготовлення технічної документації із землеустрою, необхідної для укладання договору оренди земельної ділянки площею 0,2564 га для будівництва, обслуговування та подальшої експлуатації п*ятиповерхового 2-х секційного тридцяти квартирного житлового будинку АДРЕСА_4 .

За договором дарування від 07.12.2012р., посвідченим приватним нотаріусом Одеського міського нотаріального округу, ОСОБА_3 безоплатно передав у власність ОСОБА_1 об*єкт незавершеного будівництва, житловий будинок на тридцять квартир, готовність якого складає 44%, який знаходиться за адресою: АДРЕСА_3 (витяг про державну реєстрацію прав Теплодарського міського БТІтаРОН від 18.12.2012р.).

Відповідно до рішення Теплодарської міської ради Одеської області від 29.12.2014р. №555/1-У1 надано дозвіл ОСОБА_1 на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в довгострокову оренду терміном на 10 років площею 0,2564 га за адресою: АДРЕСА_3 , для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку.

З рішення Виконавчого комітету Теплодарської міської ради Одеської області від 20.12.2012р. №381/В-2012 вбачається про створення комісії з визначення збитків власникам землі та землекористувачам у складі згідно додатку 1. До складу комісії голова комісії включає також власників землі та землекористувачів, яким заподіяно збитки, представників підприємств, установ, організацій та громадян з вини яких завдані збитки та які будуть їх відшкодовувати (п.п.1 п.1). Також затверджено положення про комісію з визначення збитків власникам землі та землекористувачам (додаток 2) (п.2).

З Положення про комісію з визначення збитків власників землі та землекористувачів (додаток 2) вбачається, що воно визначає порядок роботи Комісії з визначення збитків власників землі та землекористувачів, заподіяних вилученням (викупом) та тимчасовим зайняттям земельних ділянок, встановленням обмежень щодо їх використання, погіршенням якості грунтовного покриву та інших корисних властивостей земельних ділянок або приведенням їх у непридатний для використання стан та неодержанням доходів у зв*язку з тимчасовим невикористанням земель їх ділянок (п. 1.1). Формою роботи комісії є засідання. Роботу комісії організує та направляє голова комісії (п.2.1). Засідання комісії вважається правомірним за умови присутності на засіданні більшості членів від загального складу комісії. Рішення комісії приймаються простою більшістю голосів від загального складу комісії та вносяться до протоколу засідання, що підписується головою та секретарем комісії (п.2.4). Для визначення розміру збитків власник землі або орендар (уповноважений ним орган, особа) подає до комісії заяву про визначення розміру збитків (п.3.1). Результати роботи комісії оформляються відповідним актом, що затверджується рішенням виконавчого комітету Теплодарської міської ради (п.3.5). Затверджений рішенням виконавчого комітету Теплодарської міської ради акт комісії невідкладно направляється заінтересованим особам (п.3.8). Розрахунки збитків здійснюються землевласниками та землекористувачами, яким нанесені збитки, відповідними органами в межах повноважень, наданих законодавством (п.4.1). Збитки відшкодовуються власникам землі і землекористувачам, у тому числі орендарям, підприємствами, установами, організаціями та громадянами, що їх заподіяли, за рахунок власних коштів не пізніше одного місяця після затвердження актів комісій, а при вилученні (викупі) земельних ділянок після прийняття відповідною радою рішення про вилучення (викуп) земельних ділянок у період до видачі документа, що посвідчує право на земельну ділянку підприємства, установи, організації або громадянина (п.4.6). У разі невідшкодування збитків у встановлений п. 4.6 Положення термін, питання щодо відшкодування збитків вирішується в судовому порядку відповідно до діючого законодавства України (п.4.10).

Згідно рішення виконавчого комітету Теплодарської міської ради Одеської області від 12.07.2018р. №123/В-2018 внесено зміни в додаток до рішення виконавчого комітету Теплодарської міської ради Одеської області від 20.12.2012р. №381/В-2012, викладено його в новій редакції (в частині складу комісії з визначення збитків власникам землі та землекористувачам: особи члени комісії за посадами).

З заяви Теплодарського міського голови від 08.05.2020р. вбачається його звернення до голови комісії з визначення збитків власникам землі та землекористувачам про ухилення, в тому числі ОСОБА_1 , від укладання договірних відносин на земельні ділянки, на яких розташоване майно зазначених осіб, чим територіальній громаді м. Теплодар наносяться значні збитки у вигляді недоотримання до місцевого бюджету коштів з орендної плати за землю, в зв*язку з чим міський голова просить комісію з визначення збитків власникам землі та землекористувачам, визначити розмір збитків за користування, в тому числі, земельною ділянкою з кадастровим номером 5111500000:01:001:0072, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_3 , загальна площа 0,2564 га ( ОСОБА_1 ).

З листа Теплодарського міського голови на адресу ОСОБА_1 ( АДРЕСА_5 ) вбачається про повідомлення останнього про засідання 16.09.2020р. о 10.00 годині комісії з визначення збитків власникам землі та землекористувачам у приміщенні виконавчого комітету Теплодарської міської ради Одеської області в зв*язку з нанесенням територіальній громаді м. Теплодар ОСОБА_1 збитків у вигляді неодержаного доходу за користування земельною ділянкою площею 0,2564 га. Зазначений лист направлений ОСОБА_1 рекомендованим листом з повідомленням, що вбачається з реєстру на відправлення вихідної поштової кореспонденції виконкому Теплодарської міськради та квитанцією ОД ПАТ Укрпошта від 21.08.2020р.

За висновками комісії, зазначеними в акті №2 про визначення збитків у вигляді неодержаних доходів від 16.09.2020р. та протоколі засідання комісії з визначення збитків власникам землі та землекористувачам громади м. Теплодар від 16.09.2020р., затвердженого також рішенням виконавчого комітету від 25.09.2020р. №130/В-2020, вбачається про визначення збитків у вигляді неодержаних доходів, нанесених ОСОБА_1 міській громаді м. Теплодар внаслідок несплати коштів за користування земельною ділянкою, на якій розташоване незавершене будівництво, житловий будинок на тридцять квартир, у розмірі 77375 грн. 21 коп. за період з 01.09.2017р. по 01.09.2020р. Згідно реєстру на відправлення вихідної поштової кореспонденції виконкому Теплодарської міськради та квитанцією ОД ПАТ Укрпошта від 01.10.2020р., на адресу ОСОБА_1 ( АДРЕСА_5 ) направлені рекомендованим листом з повідомленням: витяг з протоколу №2 від 16.09.2020р. та акт №2 «Про визначення збитків» від 16.09.2020р.

За розрахунком збитків у вигляді неодержаних доходів, нанесених ОСОБА_1 , міській громаді м. Теплодар внаслідок несплати коштів за користування земельною ділянкою, на якій розташоване нерухоме майно ОСОБА_1 (за пеірод з 01.09.2017р. по 01.09.2020р.) вбачається зазначення: земельної ділянки за кадастровим номером - 5111500000:01:001:0072; цільове призначення В.02.03 Для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку за адресою: АДРЕСА_3 ; площа 0,2564 га; нормативна грошова оцінка 859724,54 грн. (витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки). За 2017 рік: згідно рішення Теплодарської міської ради від 14.01.2016р. №58-У1 «Про встановлення розмірів відсоткових ставок від нормативної грошової оцінки для встановлення орендної плати за земельні ділянки, які перебувають у комунальній власності територіальної громади м. Теплодар Одеської області» для земель житлової та громадської забудови встановлена ставка орендної плати за землю у розмірі 3% від нормативної грошової оцінки: 859724,54х 3%=25791,73 грн./рік; 25791,73/12міс.=2149,31 грн./міс.; - 01.09.2017р. 2149,31х4міс.-8597,27 грн. Згідно листа фінансового управління виконавчого комітету Теплодарської міської ради від 19.08.2020р. №118 від ОСОБА_1 надходження відсутні. За 2018 рік: згідно рішення Теплодарської міської ради від 14.01.2016р. №58-У1 «Про встановлення розмірів відсоткових ставок від нормативної грошової оцінки для встановлення орендної плати за земельні ділянки, які перебувають у комунальній власності територіальної громади м. Теплодар Одеської області» для земель житлової та громадської забудови встановлена ставка орендної плати за землю у розмірі 3% від нормативної грошової оцінки: 859724,54х 3%=25791,73 грн./рік. Згідно листа фінансового управління виконавчого комітету Теплодарської міської ради від 19.08.2020р. №118 від ОСОБА_1 надходження відсутні. За 2019 рік: згідно рішення Теплодарської міської ради від 26.06.2018р. №453-У1 «Про встановлення орендної плати за земельні ділянки на території Теплодарської міської ради на 2019 рік» для земель житлової та громадської забудови встановлена ставка орендної плати за землю у розмірі 3% від нормативної грошової оцінки: 859724,54х 3%=25791,73 грн./рік. Згідно листа фінансового управління виконавчого комітету Теплодарської міської ради від 19.08.2020р. №118 від ОСОБА_1 надходження відсутні. За 2020 рік: згідно рішення Теплодарської міської ради від 27.06.2019р. №592/1-У11 «Про встановлення ставок земельного податку, розміру орендної плати та пільг зі сплати за землю на території м. Теплодар Одеської області у 2020 році» для земель житлової та громадської забудови встановлена ставка орендної плати за землю у розмірі 3% від нормативної грошової оцінки: 859724,54х3%=25791,73 грн./рік; 25791,73/12міс.=2149,31 грн./міс.; до 01.08.2020р. 2149,31х8міс.=17194,48 грн. Згідно листа фінансового управління виконавчого комітету Теплодарської міської ради від 19.08.2020р. №118 від ОСОБА_1 надходження відсутні. Загальна сума боргу: 8597,27грн.+25791,73грн.+25791,73грн.+17194,48грн.=77375,21грн.

Крім того, за рішенням Теплодарської міської ради Одеської області від 14.01.2016р. №58-У11 «Про встановлення розмірів відсоткових ставок від нормативної грошової оцінки для встановлення орендної плати за земельні ділянки, які перебувають у комунальній власності територіальної громади м. Теплодар Одеської області», затверджений порядок встановлення розмірів відсоткових ставок від нормативної грошової оцінки землі для встановлення орендної плати за земельні ділянки, які перебувають у комунальній власності територіальної громади м. Теплодар Одеської області, за п. 2.5 якого (Порядку) базою для обчислення орендної плати є нормативна грошова оцінка земельної ділянки, яка надається в оренду. Розмір орендної плати за земельні ділянки встановлюється відповідно до їх функціонального призначення у розмірі економіко-планувальних зон м. Теплодар згідно з грошовою оцінкою. Орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у комунальній власності територіальної громади м. Теплодар Одеської області, справляється у грошовій формі і не може бути нижчою 3% нормативної грошової оцінки (п. 2.3 Порядку). За п. 2.7 Порядку відсоткова ставка від нормативної грошової оцінки для встановлення річної орендної плати за землі житлової та громадської забудови становить 3%.

Відповідно до рішення Теплодарської міської ради Одеської області від 26.06.2018р. №453-У11 встановлено на території Теплодарської міської ради ставки орендної плати за земельні ділянки на 2019 рік згідно додатку. Рішення набирає чинності з 01.01.2019р. (п.п. 1, 3). За п. 3 додатку до цього рішення встановлена відсоткова ставка від нормативної грошової оцінки за землі житлової та громадської забудови у розмірі 3%.

Згідно рішення Теплодарської міської ради Одеської області від 27.06.2019р. №592/1-У11 встановлені на території м. Теплодар Одеської області у 2020 році ставки земельного податку та розмір орендної плати за землю (додатки 1,3) (п.п.1 п. 1). Рішення набирає чинності з 01.01.2020р. та діє до 31.12.2020р. (п.4). За п. 3 додатку 1 до вказаного рішення базою оподаткування є нормативна грошова оцінка земельних ділянок, затверджена рішенням міської ради від 23.12.2016р. №215/1-У11 «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Теплодар Одеської області» з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до ст. 289 Податкового кодексу України. За кодом 02.03. Ставки орендної плати за землю на території м. Теплодар у 2020 році, затвердженої зазначеним рішенням №592/1-У11 (додаток 3), процентна ставка від нормативної грошової оцінки земель міста за видом цільового призначенні для будівництва й обслуговування багатоквартирного житлового будинку становить 3%.

Як вбачається з рішення Теплодарської міської ради Одеської області від 23.12.2016р. №215/1-У11, затверджена технічна документація з нормативної грошової оцінки земель м. Теплодар Одеської області (п.1). Введено в дію оновлену нормативну грошову оцінку земель м. Теплодар Одеської області від 01.01.2018р. (п.2).

За витягом з Державного земельного кадастру про земельну ділянку за кадастровим номером земельної ділянки 5111500000:01:001:0072, її місце розташування зазначено: АДРЕСА_3 ; її цільове призначення В.02.03. Для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку; категорія землі землі житлової та громадської забудови; форма власності комунальна; право власності належить Теплодарській міській раді Одеської області.

Відповідно до витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки за кадастровим номером 5111500000:01:001:0072, нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 859724 грн. 54 коп.

З адресної довідки Відділу адресно-довідкової роботи ГУДМС України в Одеській області від 12.04.2021р. вбачається, що ОСОБА_1 зареєстрований з 25.02.2014р. в АДРЕСА_2 .

Відповідно до ст. 13 Конституції України, земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

Статтею 2 Земельного кодексу України передбачено, що земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею. Суб`єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади. Об`єктами земельних відносин є землі в межах території України, земельні ділянки та права на них, у тому числі на земельні частки (паї).

Частиною 1 ст. 3 ЗК України унормовано, що земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Відповідно до положень ст. 80 ЗК України суб`єктами права на землі комунальної власності є територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування.

За змістом ст. 122, 123, 124 ЗК України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб. Надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування. Передання в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органів місцевого самоврядування, згідно з їх повноваженнями, визначеними ст. 122 цього Кодексу, шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.

За ч.1 ст. 116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Відповідно до ч. 2 ст. 16 Закону України "Про оренду землі" укладення договору оренди земельної ділянки із земель державної або комунальної власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування - орендодавця, прийнятого у порядку, передбаченому Земельним кодексом України, або за результатами аукціону.

Відповідно до ст.ст. 125, 126 ЗК України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав. Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".

У разі надання земельної ділянки в оренду укладається договір оренди земельної ділянки, яким за приписами ч. 1 ст. 21 Закону України "Про оренду землі" визначається орендна плата за землю як платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.

Статтею 206 ЗК України встановлено, що використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону. До обов`язків землекористувачів згідно зі ст. 96 Земельного кодексу України віднесено своєчасну сплату земельного податку або орендної плати.

Відповідно до ст. 14 Податкового кодексу України визначено, що плата за землю - це загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Так, за ст. 1212 Цивільного кодексу України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала. Положення цієї глави застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події. Положення цієї глави застосовуються також до вимог про: повернення виконаного за недійсним правочином; витребування майна власником із чужого незаконного володіння; повернення виконаного однією із сторін у зобов`язанні; відшкодування шкоди особою, яка незаконно набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи.

Кондикційні зобов`язання виникають за наявності одночасно таких умов: набуття чи збереження майна однією особою (набувачем) за рахунок іншої (потерпілого); набуття чи збереження майна відбулося за відсутності правової підстави або підстава, на якій майно набувалося, згодом відпала. Для кондикційних зобов`язань вина не має значення, оскільки важливим є факт неправомірного набуття (збереження) майна однією особою за рахунок іншої.

Під відсутністю правової підстави розуміється такий перехід майна від однієї особи до іншої, який або не ґрунтується на прямій вказівці закону, або суперечить меті правовідношення i його юридичному змісту. Тобто, набувач збагатився за рахунок потерпілого поза підставою, передбаченою законом, іншими правовими актами чи правочином.

За вказаних обставин та, як вбачається з обставин справи, вищезазначена земельна ділянка сформована та має кадастровий номер, державна реєстрація земельної ділянки проведена та її власником є Теплодарська міська рада Одеської області, у зв`язку з чим вказана земельна ділянка є сформованим об`єктом цивільних прав у розумінні положень ст. 79-1 Земельного кодексу України, в зв*язку з чим є можливість для обчислення суми безпідставно збережених коштів у виді орендної плати за землю, оскільки об`єктом оренди може бути тільки земельна ділянка як сформований у встановленому законодавством порядку об`єкт цивільних прав.

За змістом ч. 3 ст. 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок комунальної власності громадянам у разі розташування на цих ділянках об`єктів нерухомого майна (будівель, споруд), які перебувають у їх власності, здійснюється у порядку, встановленому статтею 123 цього Кодексу, відповідно до частини 2 якої особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки, зокрема із земель комунальної власності, за проектом землеустрою щодо її відведення звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідної ради.

В зв*язку з цим, як вбачається з матеріалів справи, Юшину 29.12.2014р. за рішенням міської ради був наданий дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення вищезазначеної земельної ділянки в довгострокову оренду терміном на 10 років.

Разом з цим, судом не встановлено доказів належного оформлення права користування вказаною земельною ділянкою відповідачем. До моменту оформлення власником об*єкта нерухомого майна права оренди земельної ділянки, на якій розташований об*єкт права власності відповідача (об*єкт незавершеного будівництва), відносини з фактичного користування земельною ділянкою без укладеного договору оренди та недоотриманням її власником доходів у вигляді орендної плати, є за своїм змістом кондикційними, тому відповідач, як фактичний користувач земельної ділянки, що без достатньої правової підстави за рахунок власника цієї ділянки зберіг у себе кошти, які мав сплатити за користування нею, зобов*язаний повернути ці кошти власнику земельної ділянки на підставі ч. 1 ст. 1212 ЦК України.

Крім того, за п. 289.1 ст. 289 Податкового кодексу України і ч. 1 ст. 13 Закону України "Про оцінку земель" для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності обов`язково проводиться та використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок, яка являє собою капіталізований рентний дохід (дохід, який можна отримати із землі як фактора виробництва залежно від якості та місця розташування земельної ділянки), визначений за встановленими і затвердженими нормативами (стаття 1 Закону України "Про оцінку земель").

Відповідно до ч. 1 ст. 15 Закону України "Про оцінку земель" підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться: розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5- 7 років; розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років, а несільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 7-10 років (стаття 18 Закону). Частинами 1, 2 ст. 20 цього Закону передбачено, що за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Так, за витягом з технічної документації про нормативну грошову оцінку землі за заявою Теплодарської міської ради за кадастровим номером земельної ділянки 5111500000:01:001:0072, нормативна грошова оцінка її становить 859724 грн. 54 коп., яка є обов*язковою для визначення розміру збитків у вигляді неодержаних доходів.

У відповідності до п.п. 1, 3 Порядку визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №284 від 19.04.1993р., власникам землі та землекористувачам відшкодовуються

збитки, заподіяні вилученням (викупом) та тимчасовим зайняттям земельних ділянок, встановленням обмежень щодо їх використання, погіршенням якості ґрунтового покриву та інших корисних властивостей земельних ділянок або приведенням їх у непридатний

для використання стан та неодержанням доходів у зв`язку з тимчасовим невикористанням земельних ділянок. Відшкодуванню підлягають інші збитки власників землі і землекористувачів, у тому числі орендарів, включаючи і неодержані доходи, якщо вони обгрунтовані. Неодержаний доход - це доход, який міг би одержати власник землі, землекористувач, у тому числі орендар, із земельної ділянки і який він не одержав внаслідок її вилучення (викупу) або тимчасового зайняття, обмеження прав, погіршення якості землі або приведення її у непридатність для використання за цільовим призначенням у результаті негативного впливу, спричиненого діяльністю підприємств, установ, організацій та громадян.

Разом з цим, згідно ч. 1 ст. 256 Цивільного кодексу України позовна давність це строк, у межах якого особа може звернутися до суду з вимогою про захист свого цивільного права або інтересу.

За ч. 1 ст. 257 ЦК України загальна позовна давність встановлюється тривалістю у три роки.

Відповідно до ч. 3, 4 ст. 267 ЦК України позовна давність застосовується судом лише за заявою сторони у спорі, зробленою до винесення ним рішення. Сплив позовної давності, про застосування якої заявлено стороною у спорі, є підставою для відмови у позові.

Враховуючи вищенаведене, суд вважає, що вимоги позивача підлягають задоволенню частково, а саме в частині обов*язку ОСОБА_1 повернути Теплодарській міській раді Одеського району Одеської області грошові кошти у вигляді недоотриманого доходу за безпідставно набуте майно фактичне користування вищенаведеною земельною ділянкою за період з 01.04.2018р. по 01.09.2020р. в сумі 62330 грн., оскільки вимоги позивача в цій частині основані на законі та підтверджуються вищенаведеними доказами, дослідженими в судовому засіданні. При цьому, суд виходить з нормативної грошової оцінки землі в розмірі 859724 грн. 54 коп. та встановлених ставок орендної плати за землю у розмірі 3% за кожний рік спірного періоду, а також наступних розрахунків: за 9 місяців 2018 року з 01.04.2018р. по 31.12.2018р. = 9 міс.; 2149,31х9=19343 грн. 79 коп.; 2019 рік з 01.01.2019р. по 31.12.2019р. 25791 грн. 73 коп.; за 8 місяців 2020р. з 01.01.2020р. по 01.09.2020р.=8 міс; 2149,31х8=17194 грн. 48 коп.; 19343,79+25791,73+17194,48=62330 грн.

Разом з цим суд вважає обгрунтованими заяви відповідача та його представника адвоката Тонкошкура В.Л. про застосування наслідків спливу строку позовної давності, виходячи з того, що застосуванню підлягають вимоги в межах загального строку позовної давності у 3 роки, позов поданий до суду 01.04.2021р. (по пошті), заявлені вимоги за період з 01.09.2017р. по 01.09.2020р. Враховуючи зазначене, суд вважає, що підлягають задоволенню вимоги, пред*явлені за період з 01.04.2018р. по 01.09.2020р., в іншій частині (за інший період) позивачу належить відмовити в задоволенні за безпідставністю. При цьому, суд вважає неспроможними аргументи позивача, що на такі вимоги не розповсюджується строк позовної давності, оскільки вони є триваючими, та між сторонами виникли кондикційні зобов*язання, оскільки на такі правовідносини розповсюджується загальний строк позовної давності.

Суд не може прийняти до уваги аргументи відповідача та його представника щодо неналежного повідомлення ОСОБА_1 про засідання комісії з визначення збитків та не направлення йому повідомлення про це, акту та прийнятого рішення в зв*язку з цим, оскільки позивач направляв йому такі документи на відому йому адресу відповідача, а сам відповідач не повідомив міську раду про зміну свого місця проживання.

Пропорційно до розміру задоволених позовних вимог суд стягує поносений позивачем судовий збір з відповідача.

Керуючись ст. 1212 ЦК України, ст.ст. 10, 12, 13, 18, 141, 258, 259, 263, 264, 265, 273, 275, 279, 354 ЦПК України,

УХВАЛИВ:

Позов Теплодарської міської ради Одеського району Одеської області до ОСОБА_1 , про стягнення безпідставно збережених коштів за використання земельної ділянки, задовольнити частково.

Стягнути з ОСОБА_1 (зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_2 , РНОКПП НОМЕР_1 ) на користь Теплодарської міської ради Одеського району Одеської області (місцезнаходження: м. Теплодар Одеської області, вул. Піонерна, 7, код ЄДРПОУ 04527038) безпідставно збережені кошти за період з 01.04.2018р. по 01.09.2020р. за використання земельної ділянки без правовстановлюючих документів в сумі 62330 грн.

Стягнути з ОСОБА_1 на користь Теплодарської міської ради Одеського району Одеської області 1828 грн. 71 коп. понесеного останнім судового збору.

В іншій частині позовних вимог позивачу відмовити в задоволенні.

Рішення судунабирає законноїсили післязакінчення строкуподання апеляційноїскарги всімаучасниками справи,якщо апеляційнускаргу небуло подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення до Одеського апеляційного суду. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення не були вручені у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Інформація про дане судове рішення розміщена в Єдиному державному реєстрі судових рішень (http://reyestr.court.gov.ua/) за номером справи 522/6118/21.

Повне рішення складено 08.11.2022р.

У відповідності до ч.5 ст. 268 ЦПК України датою ухвалення рішення є дата його проголошення (незалежно від того, яке рішення проголошено - повне чи скорочене). Датою ухвалення рішення, ухваленого за відсутності учасників справи, є дата складення повного судового рішення.

Суддя

СудТеплодарський міський суд Одеської області
Дата ухвалення рішення31.10.2022
Оприлюднено14.11.2022
Номер документу107236651
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них: що виникають з договорів купівлі-продажу

Судовий реєстр по справі —522/6118/21

Рішення від 31.10.2022

Цивільне

Теплодарський міський суд Одеської області

Мислива Л. М.

Рішення від 31.10.2022

Цивільне

Теплодарський міський суд Одеської області

Мислива Л. М.

Ухвала від 25.10.2021

Цивільне

Теплодарський міський суд Одеської області

Мислива Л. М.

Ухвала від 02.07.2021

Цивільне

Теплодарський міський суд Одеської області

Мислива Л. М.

Ухвала від 15.04.2021

Цивільне

Приморський районний суд м.Одеси

Абухін Р. Д.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні