Рішення
від 08.11.2022 по справі 140/16796/21
ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

08 листопада 2022 року ЛуцькСправа № 140/16796/21

Волинський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого - судді Костюкевича С.Ф., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін адміністративну справу за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Волинській області до Гімназії села Човниця Луцького району Волинської області про застосування заходів реагування,

ВСТАНОВИВ:

Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Волинській області звернулося з позовом до гімназії села Човниця Луцького району Волинської області про зобов`язання повністю зупинити експлуатацію будівлі гімназії за адресою: Волинська область, Луцький р-н, с. Човниця, вул. Кравчука, 16 до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідно до Кодексу цивільного захисту України Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Волинській області (далі - Головне управління) є територіальним органом виконавчої влади уповноваженим на забезпечення реалізації державної політики у сферах цивільного захисту, захисту населення територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідки надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіннях пожеж, пожежної та техногенної безпеки діяльності аварійно-рятувальних служб та здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до чинного законодавства.

Позивач зазначає, що в період з 14 по 17 грудня 2021 року головним інспектором ВЗНС Луцького районного управління ГУ ДСНС України у Волинській області здійснено планову перевірку будівлі гімназії села Човниця Луцького району щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки відповідно до Кодексу цивільного захисту України, статті 5 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05 квітня 2007 року № 877-V, Плану заходів державного нагляду (контролю) ДСНС на 2021 рік, затвердженого наказом ДСНС України від 26.11.2020 № 633 та наказу ГУ ДСНС України у Волинській області від 17.11.2021 № 202.

За результатами перевірки складений Акт планового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки від 17.12.2021 № 636 (далі - Акт перевірки), яким встановлені порушення вимог Кодексу цивільного захисту України (далі - КЦЗУ), Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 № 1417, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05.03.2015 за № 252/26697 (далі - ППБУ).

Як вказує позивач, у зазначеному Акті перевірки зафіксовані порушення вимог нормативно-правових актів з питань пожежної та техногенної безпеки, виявлені під час перевірки, а саме:

пункт 1.2 глави 1 розділу V ППБУ - приміщення гімназії не обладнані системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 «Системи протипожежного захисту»;

пункт 2.5 глави 2 розділу Ш ППБУ - не проведено обробку дерев`яних елементів горищних покриттів (крокви, лати) засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності будівлі школи;

пункт 2.23 глава 2 розділу III ППБУ - оздоблення стін та стелі шляхів евакуації виконано із горючого матеріалу;

пункт 1.21 глави 1 розділу IV ППБУ - на будівлі гімназії відсутні пристрої від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів;

пункт 3.17 глава 3 розділ V ППБУ - не проведено технічне обслуговування вогнегасників;

пункт 3.11 глава 3 розділ V ППБУ - пожежний щит не доукомплектований первинними засобами пожежогасіння з розрахунку: вогнегасники - 3 шт., ящик з піском - 1 шт., протипожежне покривало - 1 шт., багор або лом та гак - 2 шт., лопати - 2 пгг., сокири - 2 шт;

пункт 2.37 глава 2 розділу Ш ППБУ - двері евакуаційних виходів із коридору та спортзалу замкнуті на замки із зовні.

З метою надання можливості добровільно усунути дані порушення у відповідності до вимог статті 69 Кодексу цивільного захисту України працівниками Луцького РУ ГУ ДСНС України у Волинській області видавався припис, із вказанням даних порушень та надання терміну на їх усунення. Посадові особи притягалися до адміністративної відповідальності, однак це не стимулювало їх до виконання заходів пожежної та техногенної безпеки, а навпаки призвело лише до погіршення протипожежного стану будівлі навчального закладу, на що вказує груднева перевірка.

Позивач звертає увагу суду на те, що недотримання вимог та правил у сфері пожежної і техногенної безпеки при експлуатації будівлі Гімназії села Човниця із вищезазначеними порушеннями створює загрозу життю та/або здоров`ю людей. З наведених підстав просить адміністративний позов задовольнити в повному обсязі.

Ухвалою судді Волинського окружного адміністративного суду від 10.01.2022 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі та ухвалено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.

У поданому відзиві на позовну заяву від 07.02.2022 вх. №7569 відповідач не заперечує факту правомірності здійснення планової перевірки будівлі гімназії села Човниця щодо додержання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, проте просить відмовити у задоволенні позову. Вказує, що за наслідками, складеного головним інспектором ВЗНС Луцького РУ ГУ ДСНС України у Волинській області Ренькасом В.О. акта перевірки №636 від 17.12.2021, адміністрацією гімназії села Човниця було вжито ряд заходів щодо усунення порушень, вказаних у Акті. Зокрема, було усунуто порушення, передбачені: пунктом 2.23 глави 2 розділу III ППБУ демонтовано оздоблення стін та стелі шляхів евакуації, що були виконані Із горючого матеріалу; пунктом 3.17 глави 3 розділу V ППБУ проведено технічне обслуговування вогнегасників; пунктом 3.11 глави 3 розділу V ППБУ пожежний щит доукомплектовано первинними засобами пожежогасіння з розрахунку: вогнегасники - 3 шт., ящик з піском - 1 шт., протипожежне покривало - 1 шт., багор, лом - 2 шт., лопати - 2 шт., сокири -2 шт.; пунктом 2.37 глави 2 розділу ІІІ ППБУ відімкнено двері евакуаційних виходів із коридору та спортзалу із зовні.

З метою підтвердження часткового усунення порушень, вказаних у акті перевірки №636 від 17.12.2021, гуманітарний відділ Ківерцівської міської ради надіслав до Головного управління ДСНС України у Волинській області лист про проведення повторної перевірки усунення порушень, вказаних у Акті.

Окрім того, зазначає, що з метою усунення порушень пунктів 1.2 глави 1 розділу V ППБУ, пункту 2.5 глави 2 розділу 111 ППБУ, пункту 1.21 глави 1 розділу IV ППБУ було надіслано клопотання до засновника - Ківерцівської міської ради із проханням виділити кошти для виготовлення проектно-кошторисної документації на поверхневе вогнезахисне обробляння дерев`яних конструкцій покрівлі школи, улаштування автоматичної пожежної сигналізації, системи оповіщення про пожежу, управління евакуацією людей, передавання тривожних сповіщень, влаштування пристроїв від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів та виконання зазначених робіт у найкоротші строки.

Ківерцівською міською радою підготовлено та надіслано до Головного управління ДСНС України у Волинській області гарантійний лист, яким засновник зобов`язується виділити необхідну для виконання усіх робіт, вказаних у акті, суму коштів.

У відповіді на відзив позивач підтвердив свої доводи, зазначені у позовній заяві та просив у задовольнити його позовні вимоги.

Ухвалою суду від 23.03.2022 за клопотанням позивача провадження у справі зупинено до припинення на території України воєнного стану.

Ухвалою суду від 08.11.2022 провадження у справі було поновлено за заявою позивача на підставі статті 237 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України).

Суд, перевіривши доводи позивача та відповідача у заявах по суті справи, дослідивши письмові докази на предмет належності, допустимості, достовірності кожного доказу окремо, а також достатності і взаємозв`язку доказів у їхній сукупності, встановив такі обставини.

02.12.2021 головному інспектору ВЗНС Луцького РУ ГУ ДСНС України у Волинській області Ренькасу В.О. на підставі наказу ГУ ДСНС України у Волинській області від 17.11.2021 №202 відповідно до Кодексу цивільного захисту України, статті 6 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05.04.2007 №877-V видано посвідчення № 584 на проведення з 14 по 17 грудня 2021 року заходу державного нагляду (контролю), а саме: на здійснення планової перевірки будівлі Гімназії села Човниця Луцького району Волинської області, що розташована за адресою: Волинська область, Луцький р-н, с. Човниця, вул. Кравчука, 16, щодо усунення порушень вимог законодавства, виданого за результатами проведення попереднього заходу державного нагляду (контролю).

17.12.2021 за результатами вказаної перевірки складений акт планового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки №636, яким встановлено наступні порушення вимог законодавства:

пункт 1.2 глави 1 розділу V ППБУ - приміщення гімназії не обладнані системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 «Системи протипожежного захисту»;

пункт 2.5 глави 2 розділу Ш ППБУ - не проведено обробку дерев`яних елементів горищних покриттів (крокви, лати) засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності будівлі школи;

пункт 2.23 глава 2 розділу III ППБУ - оздоблення стін та стелі шляхів евакуації виконано із горючого матеріалу;

пункт 1.21 глави 1 розділу IV ППБУ - на будівлі гімназії відсутні пристрої від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів;

пункт 3.17 глава 3 розділ V ППБУ - не проведено технічне обслуговування вогнегасників;

пункт 3.11 глава 3 розділ V ППБУ - пожежний щит не доукомплектований первинними засобами пожежогасіння з розрахунку: вогнегасники - 3 шт., ящик з піском - 1 шт., протипожежне покривало - 1 шт., багор або лом та гак - 2 шт., лопати - 2 пгг., сокири - 2 шт;

пункт 2.37 глава 2 розділу Ш ППБУ - двері евакуаційних виходів із коридору та спортзалу замкнуті на замки із зовні.01.02.2022 начальник гуманітарного відділу Ківерцівської міськради надіслав до позивача лист про проведення повторної перевірки усунення порушень, вказаних у акті №636 від 17.12.2021.

07.02.2022 головному інспектору ВЗНС Луцького РУ ГУ ДСНС України у Волинській області Ренькасу В.О. на підставі наказу ГУ ДСНС України у Волинській області від 04.02.2022 №54 відповідно до Кодексу цивільного захисту України, статті 6 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05.04.2007 №877-V видано посвідчення № 124 на проведення з 08 по 18 лютого 2022 року заходу державного нагляду (контролю), а саме: на здійснення перевірки додержання (виконання) вимог нормативно-правових актів та нормативних документів у сфері пожежної та техногенної безпеки гімназією села Човниця у зв`язку із надходженням листа начальника гуманітарного відділу Ківерцівської міської ради від 01.02.2022 (від 01.02.2022р. вх. №48/240) про усунення порушень, зазначених в акті №636.

10.02.2022 за результатами вказаної перевірки складений акт планового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки №85, яким встановлено наступні порушення вимог законодавства: пункт 1.2 глави 1 розділу V ППБУ - приміщення гімназії не обладнані системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 «Системи протипожежного захисту»; пункт 2.5 глави 2 розділу Ш ППБУ - не проведено обробку дерев`яних елементів горищних покриттів (крокви, лати) засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності будівлі школи; пункт 1.21 глави 1 розділу IV ППБУ - на будівлі гімназії відсутні пристрої від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів.

У зв`язку із виявленими порушеннями вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки ГУ ДСНС України у Волинській області на підставі Кодексу цивільного захисту України, Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» звернулось із даним адміністративним позовом про застосування заходів реагування щодо державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі гімназії села Човниця до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що склалися між сторонами, суд зазначає таке.

Спірні правовідносини регулюються Кодексом цивільного захисту України від 02.10.2012 №5403-VI, Законом України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05.04.2007 №877-V (далі Закон №877-V) та Правилами пожежної безпеки в Україні, затверджені наказом Міністерством внутрішніх справ України від 30.12.2014 №1417, зареєстровані у Міністерстві юстиції України 05.03.2015 за № 252/26697.

Згідно статті 1 Закону №877-V державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Згідно з частиною першою статті 47 Кодексу цивільного захисту України державний нагляд (контроль) з питань цивільного захисту здійснюється за додержанням та виконанням вимог законодавства у сферах техногенної та пожежної безпеки, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій природного і техногенного характеру, за діяльністю аварійно-рятувальних служб, а також у сфері промислової безпеки та гірничого нагляду, поводження з радіоактивними відходами відповідно до Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, цього Кодексу та інших законодавчих актів.

Відповідно до частини першої статті 4 Закону №877-V державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.

Виключно законами встановлюються: органи, уповноважені здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності; види господарської діяльності, які є предметом державного нагляду (контролю); повноваження органів державного нагляду (контролю) щодо зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг; вичерпний перелік підстав для зупинення господарської діяльності; спосіб та форми здійснення заходів здійснення державного нагляду (контролю); санкції за порушення вимог законодавства і перелік порушень, які є підставою для видачі органом державного нагляду (контролю) припису, розпорядження або іншого розпорядчого документа (частина 4 статті 4 Закону №877-V).

Частиною 7 статті 7 Закону №877-V визначено, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

Згідно зі статтею 64 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб.

Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення.

До складу центрального органу виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, і його територіальних органів входять: 1) органи державного нагляду у сфері пожежного нагляду; 2) органи державного нагляду у сфері цивільного захисту і техногенної безпеки; 3) підрозділи забезпечення та інші структурні підрозділи.

Відповідно до статті 66 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.

Згідно з частиною першою статті 67 Кодексу цивільного захисту України до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить, зокрема: здійснення державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства органами та суб`єктами господарювання, аварійно-рятувальними службами, зазначеними у статті 65 цього Кодексу; складення актів перевірок, приписів про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки у разі виявлення таких порушень; звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Відповідно до Указу Президента України від 16.01.2013 №20/2013 «Деякі питання Державної служби України з надзвичайних ситуацій» Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС України) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується КМУ через Міністра оборони України (далі - Міністр).

ДСНС України входить до системи органів виконавчої влади і забезпечує реалізацію державної політики у сферах цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, профілактики травматизму невиробничого характеру, а також гідрометеорологічної діяльності.

Основними завданнями ДСНС України є, зокрема: реалізація державної політики у сферах цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, профілактики травматизму невиробничого характеру, а також гідрометеорологічної діяльності; здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням та виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту, за діяльністю аварійно-рятувальних служб.

ДСНС України здійснює свої повноваження безпосередньо та через територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення, а також міжрегіональні (повноваження яких поширюються на кілька адміністративно-територіальних одиниць) територіальні органи (у разі їх створення).

Таким чином, ГУ ДСНС у Волинській області є територіальним органом центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, а тому воно наділене повноваженнями здійснювати державний нагляд (контролю) за додержанням та виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки і звертатись до суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Санкції за порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки визначені статтею 68 Кодексу цивільного захисту України, відповідно до якої посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, у тому числі невиконання їх законних вимог, зобов`язані застосовувати санкції, визначені законом.

У разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Відповідно до статті 70 Кодексу цивільного захисту України підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є: 1) недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; 2) порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення; 3) випуск і реалізація вибухопожежонебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки; 4) нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій; 5) відсутність на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи; 6) невідповідність кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб`єкта господарювання, їх непридатність або відсутність; 7) порушення правил поводження з небезпечними речовинами; 8) відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об`єктів або об`єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій; 9) відсутність на об`єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовність до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту; 10) неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб`єктів господарювання; 11) проведення робіт з будівництва будинків та споруд, розміщення інших небезпечних об`єктів, інженерних і транспортних комунікацій, які порушують встановлений законодавством з питань техногенної безпеки порядок їх проведення або проведення яких створює загрозу безпеці населення, суб`єктам господарювання, обладнанню та майну, що в них перебувають.

Згідно з частиною 2 цієї статті повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.

Таким чином, ГУ ДСНС України у Волинській області є територіальним органом центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, а тому воно наділене повноваженнями здійснювати державний нагляд (контроль) за додержанням та виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки і звертатись до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Згідно з частиною другою статті 51 та частиною 3 статті 55 Кодексу цивільного захисту України забезпечення техногенної та пожежної безпеки суб`єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб`єктів господарювання.

Як визначено пунктами 33, 43 частини першої статті 2 Кодексу цивільного захисту України, пожежна безпека - відсутність неприпустимого ризику виникнення і розвитку пожеж та пов`язаної з ними можливості завдання шкоди живим істотам, матеріальним цінностям і довкіллю; техногенна безпека - відсутність ризику виникнення аварій та/або катастроф на потенційно небезпечних об`єктах, а також у суб`єктів господарювання, що можуть створити реальну загрозу їх виникнення.

Правила пожежної безпеки в Україні, затверджені наказом МВС України від 30.12.2014 року № 1417, є обов`язковими для виконання суб`єктами господарювання, органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування (далі - підприємства), громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, які перебувають в Україні на законних підставах.

Пожежна безпека повинна забезпечуватися шляхом проведення організаційних заходів та технічних засобів, спрямованих на запобігання пожежам, забезпечення безпеки людей, зниження можливих майнових втрат і зменшення негативних екологічних наслідків у разі їх виникнення, створення умов для успішного гасіння пожеж (пункт 4 Розділ І Правил пожежної безпеки в Україні).

При цьому, з аналізу вищенаведеного вбачається, що застосування заходів реагування можливо у разі виявлення порушень, які створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Так, у відповідності до п. 26 ч. 1 ст. 2 Кодексу цивільного захисту України, небезпечним чинником є складова частина небезпечного явища (пожежа, вибух, викидання, загроза викидання небезпечних хімічних, радіоактивних і біологічно небезпечних речовин) або процесу, що характеризується фізичною, хімічною, біологічною чи іншою дією (впливом), перевищенням нормативних показників і створює загрозу життю та/або здоров`ю людини.

У той же час, суд звертає увагу, що згідно з ч. 2 ст. 51 Кодексу цивільного захисту України, забезпечення техногенної безпеки суб`єкта господарювання покладається на його керівника.

Відповідно до ч. 3 ст. 55 Кодексу цивільного захисту України, забезпечення пожежної безпеки суб`єкта господарювання покладається на власників і керівників таких суб`єктів господарювання.

Приписами ч.ч. 1 та 2 ст. 55 Господарського кодексу України передбачено, що суб`єктами господарювання визнаються учасники господарських відносин, які здійснюють господарську діяльність, реалізуючи господарську компетенцію (сукупність господарських прав та обов`язків), мають відокремлене майно і несуть відповідальність за своїми зобов`язаннями в межах цього майна, крім випадків, передбачених законодавством.

Суб`єктами господарювання є: 1) господарські організації - юридичні особи, створені відповідно до Цивільного кодексу України, державні, комунальні та інші підприємства, створені відповідно до цього Кодексу, а також інші юридичні особи, які здійснюють господарську діяльність та зареєстровані в установленому законом порядку; 2) громадяни України, іноземці та особи без громадянства, які здійснюють господарську діяльність та зареєстровані відповідно до закону як підприємці.

Як було вищезазначено, підставою для звернення до суду із заявленими позовними вимогами слугували виявлені позивачем порушення гімназією села Човниця вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, де зафіксовано ряд порушень, що вимагають вжиття заходів реагування адміністративним судом у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень.

Як слідує з матеріалів справи, у зв`язку із усуненням певних зауважень, зафіксованих в акті від 17.12.2021 №636, складеному за результатами проведення планового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, головним інспектором ВЗНС Луцького РУ ГУ ДСНС України у Волинській області Ренькасом В.О. на підставі посвідчення на проведення заходу державного контролю (нагляду) № 124 від 07.02.2022 проведено повторну перевірку гімназії села Човниця щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, оскільки надійшов лист начальника гуманітарного відділу Ківерцівської міської ради від 01.02.2022 (від 01.02.2022р. вх. №48/240) про усунення порушень, зазначених в акті №636.

За результатами проведення вищезазначеного заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки гімназією села Човниця ГУ ДСНС України у Волинській області було складено акт від 10.02.2022 №85, із якого убачається, що не усунутими залишилося три порушення, а саме:

пункт 1.2 глави 1 розділу V ППБУ - приміщення гімназії не обладнані системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 «Системи протипожежного захисту»;

пункт 2.5 глави 2 розділу Ш ППБУ - не проведено обробку дерев`яних елементів горищних покриттів (крокви, лати) засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності будівлі школи;

пункт 1.21 глави 1 розділу IV ППБУ - на будівлі гімназії відсутні пристрої від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів.

Суд звертає увагу, що системи пожежної сигналізації, оповіщування про пожежу та управління евакуацією людей, устаткування передавання тривожних сповіщень, призначені для раннього виявлення пожежі та подавання сигналу тривоги для вжиття необхідних заходів, як наприклад: евакуювання людей, виклик пожежно-рятувальних підрозділів, відключення або блокування (розблокування) інших інженерних систем. Відсутність даних систем може призвести до значного поширення пожежі по будівлі без інформування людей, що там знаходяться про загрозу пожежі, яка несе загрозу життю та/або здоров`ю людей та завдання значних матеріальних втрат, отримання травм, загибелі людей.

Відсутність пристроїв блискавкозахисту створює загрозу проходження електричного розряду - блискавки через об`єкт, що призведе до можливого ураження людини електричним струмом, а також до виділення теплоти на шляху проходження струму блискавки через об`єкт - виникнення пожежі/вибуху, що в свою чергу створює загрозу житло та/або здоров`ю людей.

Не проведення вогнезахисного обробляння дерев`яних конструкцій покрівлі вогнетривким розчином, пришвидшить процес горіння та розповсюдження продуктів горіння по будівлі, руйнування горищної конструкції, перехід пожежі на сусідні будівлі, що в свою чергу створює загрозу житло та/або здоров`ю людей.

З характеру порушень, встановлених актом перевірки, та які не усунуті на час розгляду справи, останні є суттєвими, оскільки можуть призвести до виникнення пожежі як неконтрольованого процесу знищування або пошкодження вогнем майна, під час якого виникають чинники, небезпечні для людей та навколишнього природного середовища і, як наслідок, можуть створювати і небезпеку завдання шкоди життю та здоров`ю людей у процесі самої пожежі.

При цьому, вказані порушення не є формальними та стосуються суттєвих недоліків у протипожежній системі у приміщені гімназієї села Човниця, що у свою чергу унеможливлює забезпечити безпеку людини в разі виникнення пожежі чи іншої надзвичайної ситуації.

Суд зазначає, що в контексті вищенаведених норм настання реальної загрози життю та здоров`ю людей слід пов`язувати з обставинами, які можуть призвести до займання, розповсюдження вогню, виникнення аварій (катастроф) та з впливом небезпечних факторів, які породжують вказані явища.

Суд звертає увагу на те, що у даному випадку виявлені позивачем порушення установлених законодавством вимог пожежної безпеки самі по собі не створюють безпосереднього ризику виникнення і розвитку пожеж, але можуть створювати небезпеку завдання шкоди життю та здоров`ю людей у процесі самої пожежі.

Водночас, суд звертає увагу, що існування (не усунення відповідачем) хоча б одного з порушень, встановлених позивачем, які загрожують життю та здоров`ю людей, вже є самостійною достатньою правовою підставою для застосування до нього заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) будівель.

Аналогічний правовий висновок викладений в постанові Верховного Суду від 26 червня 2018 року у справі № 823/589/16.

Система автоматичної пожежної сигналізації є надзвичайно важливим протипожежним засобом, який впливає на швидкість евакуації людей та прискорення реагування співробітниками Державної служби з надзвичайних ситуацій у разі виникнення надзвичайної ситуації у приміщенні, що в свою чергу призведе до мінімальних негативних наслідків такого. Оброблення дерев`яних конструкцій покрівель засобами вогнезахисту також дає додатковий час для витримки крівлі корпусу під час пожежі, що впливає на можливість ефективного рятування людей.

Суд вважає, що з моменту проведення позапланового заходу державного нагляду у відповідача було достатньо часу для повного усунення виявлених порушень, проте вказана можливість використана не була.

Суд також враховує характер діяльності відповідача та пов`язаний з цим високий ступінь ризику настання надзвичайних ситуацій, що в свою чергу можуть спричинити негативні наслідки для великої кількості школярів та співробітників навчального закладу.

Разом з тим, суд зазначає, що застосування заходів реагування у даній адміністративній справі є тимчасовим заходом, який направлений на попередження настання негативних наслідків, викликаних наявністю на об`єкті порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей.

Відтак, відповідач не позбавлений можливості у встановленому порядку звернутися із заявою про скасування заходів реагування після усунення всіх виявлених порушень у сферах техногенної та пожежної безпеки.

Разом з цим, доказів, які б свідчили про повне усунення гімназією села Човниця саме порушень, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей, не було надано, а ті порушення, які залишились, продовжують створювати загрозу життю та здоров`ю людей, а відтак суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення адміністративного позову.

Відповідач вказує, що гімназія села Човниця - це комунальний навчальний заклад, який заснований Ківерцівською міськрадою, звертався до останньої із проханням виділити кошти для виготовлення проектно-кошторисної документації на поверхневе вогнезахисне обробляння дерев`яних конструкцій покрівлі школи, улаштування автоматичної пожежної сигналізації, системи оповіщення про пожежу, управління евакуацією людей, передавання тривожних сповіщень, влаштування пристроїв від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів та виконання зазначених робіт. Ківерцівською міською радою підготовлено та надіслано до ГУ ДСНС України у Волинській області гарантійний лист від 04.02.2022 № 173/02-03/2-22, яким засновник зобов`язується виділити необхідну для виконання усіх робіт, вказаних у акті, суму коштів, проте станом 02.11.2022 вказані дії не реалізовано.

Суд звертає увагу, що відсутність бюджетних коштів та належного фінансування не звільняє відповідача від виконання ним імперативних норм протипожежного законодавства. Чинне законодавство не ставить в залежність необхідність в застосуванні заходів реагування від наявності чи відсутності бюджетних коштів (фінансової спроможності) відповідача. Сама по собі відсутність коштів на забезпечення протипожежної та техногенної безпеки, в тому числі й у зв`язку з відсутністю відповідного бюджетного асигнування не може бути підставою для відкладення вжиття заходів щодо усунення факторів небезпеки життю, здоров`ю громадян.

Аналогічна позиція викладена в постанові Верховного суду від 26.03.2020 № 520/6694/19.

Разом з тим, суд акцентує увагу, що належним, допустимим та достатнім доказом усунення порушень є акт перевірки з висновками про відсутність порушень, який може дійсно свідчити про такий факт, оскільки у спірних правовідносинах саме контролюючий орган наділений дискреційними повноваженнями щодо встановлення наявності або відсутності порушень законодавства, зокрема у сфері техногенної та пожежної безпеки.

Також, згідно правової позиції Верховного Суду, яка викладена у постанові від 28.02.2019 року по справі №810/2400/18, такий захід реагування, як повне або часткове зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту - не є санкцією за порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, а є превентивним заходом, який спрямований на недопущення існування невиправданого ризику виникнення надзвичайних ситуацій та, відповідно, ризику завдання шкоди життю і здоров`ю населення.

Таким чином, надаючи оцінку доказам, що містяться в матеріалах справи, суд зауважує, що відповідачем не надано належних доказів, які б вказували та підтверджували в повній мірі усунення порушень, що виявлені позивачем під час планової перевірки.

Разом із тим відповідно до частини першої статті 3 Закону №877-V державний нагляд (контроль) здійснюється за принципом пріоритетності безпеки у питаннях життя і здоров`я людини, функціонування і розвитку суспільства, середовища проживання і життєдіяльності перед будь-якими іншими інтересами і цілями у сфері господарської діяльності.

Зважаючи на те, що відповідачем лише частково усунуті порушення вимог пожежної безпеки в будівлі Гімназії села Човниця Луцького району Волинської області, що розташована за адресою: Волинська область, Луцький р-н, с. Човниця, вул. Кравчука, 16, де навчаються діти, суд вважає недопустимою експлуатацію даної будівлі до повного усунення виявлених перевіркою порушень.

Аналогічна позиція щодо неможливості експлуатації приміщення освіти у випадку неусунення за результатами повторної перевірки частини виявлених порушень вимог КЦЗ та Правил пожежної безпеки, зокрема, що залишилось необладнаним приміщення системою протипожежного захисту та необроблено дерев`яні елементи горища, які створюють загрозу життю та здоров`ю людини, є самостійними та достатніми для застосування заходів реагування у вигляді повного зупинення роботи навчального закладу, викладена в постановах Восьмого апеляційного адміністративного суду від 12.10.2022 у справі № 380/16596/21, від 03.03.2021 у справі № 260/833/20.

Згідно статті 3 Конституції України людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.

Водночас, існування (не усунення відповідачем) хоча б одного з порушень, встановлених позивачем, які загрожують життю та здоров`ю людей, вже є самостійною достатньою правовою підставою для застосування до нього заходів реагування.

Враховуючи наведене, суд дійшов висновку, що позивач обґрунтував наявність підстав для застосування заходів реагування щодо державного нагляду (контролю) у вигляді зупинення експлуатації Гімназії села Човниця Луцького району Волинської області, що розташована за адресою: Волинська область, Луцький р-н, с. Човниця, вул. Кравчука, 16 до повного усунення виявлених порушень.

Також суд зазначає, що застосований захід реагування має тимчасовий характер, період дії якого залежить безпосередньо від факту усунення відповідачем виявлених порушень. Цей захід не є санкцією за порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, а є превентивним заходом, який спрямований на недопущення існування невиправданого ризику виникнення надзвичайних ситуацій та, відповідно, ризику завдання шкоди життю і здоров`ю населення.

Крім того, відповідно до вимог статті 244 КАС України суд під час ухвалення рішення вирішує, як розподілити між сторонами судові витрати.

Згідно з частини другої статті 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Відтак, судові витрати у вигляді сплаченого позивачем судового збору в сумі 2 270,00 грн згідно із платіжним дорученням №141 від 23.12.2021 з відповідача не стягуються.

Керуючись статтями 243, 245, 246, 262, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, на підставі Кодексу цивільного захисту України та Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Зобов`язати гімназію села Човниця Луцького району Волинської області повністю зупинити експлуатацію будівлі гімназії за адресою: Волинська область, Луцький р-н, с. Човниця, вул. Кравчука, 16 до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Позивач: гімназія села Човниця Луцького району Волинської області (45222; Волинська область, Волинська область, с. Човниця, вул. Кравчука, 16; код ЄДРПОУ 20140105).

Відповідач: Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Волинській області (43020; Волинська область, м. Луцьк, вул. Електроапаратна, 6; код ЄДРПОУ 38592652).

СуддяС.Ф. Костюкевич

СудВолинський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення08.11.2022
Оприлюднено14.11.2022
Номер документу107238624
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо цивільного захисту

Судовий реєстр по справі —140/16796/21

Рішення від 08.11.2022

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Костюкевич Сергій Федорович

Ухвала від 08.11.2022

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Костюкевич Сергій Федорович

Ухвала від 22.03.2022

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Костюкевич Сергій Федорович

Ухвала від 10.01.2022

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Костюкевич Сергій Федорович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні