Рішення
від 10.11.2022 по справі 910/3987/22
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Зигіна, 1, м. Полтава, 36000, тел. (0532) 61 04 21

E-mail: inbox@pl.arbitr.gov.ua, https://pl.arbitr.gov.ua/sud5018/

Код ЄДРПОУ 03500004

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

10.11.2022 Справа № 910/3987/22

Суддя Господарського суду Полтавської області Дмитро Сірош, за участю секретаря судового засідання Людмили Бойченко, розглянув у порядку спрощеного позовного провадження справу за позовом

Військової частини НОМЕР_1 національної гвардії України

до Товариства з обмеженою відповідальністю «Ноліміт»

про стягнення штрафу за поставку неякісного товару

Представники сторін:

від позивача: не з`явився

від відповідача: не з`явився

Обставини справи: Військова частина НОМЕР_1 національної гвардії України звернулася з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю «Ноліміт» про стягнення штрафу у розмірі 36 000,00 грн за поставку товару за видатковою накладною № НЛ-0000168 від 14.04.2022 з порушенням вимог щодо якості.

Обґрунтовуючи позовні вимоги позивач зазначає, що поставлений відповідачем Товар не відповідає вимогам якості та безпечності, що стало підставою для нарахування штрафу за поставку неякісного товару.

Відповідач у відзиві (вх. № 5761 від 23.08.2022) проти позову заперечує, посилаючись на те, що Товариство з обмеженою відповідальністю «Ноліміт» виконало зобов`язання за договором № 109/ВЗЗ-2022 від 05.04.2022 в повному обсязі.

Також, відповідач зазначає, що позивач під час приймання Товару, поставленого 14.04.2022 Товариством з обмеженою відповідальністю «Ноліміт», а саме квасолі сушеної у кількості 3 000 кг порушив умови договору та вимог чинного законодавства України щодо приймання та перевірки Товару, установлення можливих порушень, що вплинуло на прийняття Військовою частиною НОМЕР_1 незаконного рішення щодо повернення товару Постачальнику, тому вимоги щодо сплати штрафу у розмірі 36 000,00 грн є незаконними і не підлягають задоволенню.

01.09.2022 від позивача надійшла відповідь на відзив (вх. № 6074), у якій заперечує проти доводів позивача, посилаючись на те, що договором № 109/ВЗЗ-2022 про закупівлю Товару врегульовані правовідносини сторін, що виникають внаслідок поставки відповідачем Товару неналежної якості, та унормовано складення Замовником відповідних актів поставки недоброякісного Товару; будь - яких положень щодо необхідності передачі відібраних зразків квасолі сушеної для їх дослідження до уповноважених акредитованих Держпродспоживслужбою лабораторії чи обов`язкового залучення фахівців цих лабораторій договір не містить.

Відповідно до ухвали Господарського суду міста Києва від 10.06.2022 у справі № 910/3987/22 позовна заява направлена за територіальною підсудністю до Господарського суду Полтавської області.

Ухвалою Господарського суду Полтавської області від 25.07.2022 суд прийняв позовну заяву до розгляду і відкрив провадження у справі, постановив розгляд справи здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження та призначив справу до розгляду справи по суті на 15:00 06.09.2022.

Під час розгляду справи суд дослідив письмові докази, що містяться в матеріалах справи.

Відповідно до частини 2 статті 233 Господарського процесуального кодексу України рішення прийнято, складено та підписано в нарадчій кімнаті.

Розглянувши матеріали справи, суд

ВСТАНОВИВ:

05.04.2022 Військова частина НОМЕР_1 національної гвардії України та Товариство з обмеженою відповідальністю "Ноліміт" уклали договір № 109/ВЗЗ-2022 про закупівлю Товару.

Відповідно до пункту 1.1 договору, Учасник (відповідач) зобов`язувався поставити Замовникові (позивачеві) якісні Товари, зазначені у специфікації, яка є невід`ємною частиною цього договору (Додаток 1), а Замовник - прийняти і оплатити такі Товари.

Пунктом 1.2. розділу 1 договору передбачено, що найменування (номенклатура, асортимент, кількість) Товару зазначена в Додатку № 1 до цього договору. Код ДК 021:2015:03212220-8 зерна бобових культур сушені.

Специфікацією до договору та пунктом 3.1. розділу 3 визначено, що кількість Товару складає 60 000 кг на загальну вартість 3 600 000,00 грн, у тому числі податок на додану вартість 20% - 600 000,00 грн.

Пунктом 2.1 розділу 2 договору передбачено, що якість Товару, що поставляться відповідачем повинна відповідати вимогам чинних нормативно-правових актів та ГСТУ, ДСТУ, ТУ на цей вид Товару.

Відповідно до пункту 5.1 договору, дата та місце поставки товару зазначається у письмовій заявці Замовника, сканкопія якої надсилається Замовником з його офіційної електронної пошти ІНФОРМАЦІЯ_1 на електронну пошту Учасника tov.nolimit@ukr.net. вказану у розділі 13 цього Договору. Учасник зобов`язаний засобами телефонного зв`язку підтвердити Замовнику (його уповноваженій особі) отримати заявки. У заявці зазначається найменування Товару, місце поставки Товару, кількість Товару та інша необхідна інформація для поставки Товару.

У випадку коригування інформації яка зазначена у заявці, Замовник має право здійснити таке корегування засобами зв`язку, з обов`язковим письмовим підтвердженням в подальшому. В разі відсутності письмового підтвердження таке корегування вважається недійсним.

Розділ 5 договору визначає особливості здійснення поставки та прийняття Товару. Так, умовами договору передбачено, що при передачі товару Учасник повинен направити уповноваженого представника, який має право підпису на необхідних документах та який зобов`язаний передати всю необхідну товарно-супровідну документацію на товар, а Замовник зобов`язаний прийняти товар і підписати всі необхідні документи, що підтверджують передачу Товару.

Відповідно пункту 5.6 договору, право власності на Товар переходить від Учасника до Замовника після прийняття Товару на склад Замовника, факт якого засвідчується підписами уповноваженими на це особами Учасника та Замовника на відповідній видатковій накладній.

Відповідно до пункту 5.7 договору, Замовник має право відкласти приймання Товару за кількістю та якістю, у разі, якщо Учасник не надав відповідні підтверджуючі (кількість та якість товару) документи або є сумніви щодо якості товару після проведення огляду - на строк до двох календарних днів (для надання Учасником цих документів) або встановлення відповідної якості товар. У разі, якщо сумніви щодо якості Товару підтверджуються актом, складеним Замовником, він має право в односторонньому порядку достроково розірвати договір.

Згідно з підпунктом 6.3.1 та підпункту 6.3.2 пункту 6.3 розділу 6 договору відповідач зобов`язаний забезпечити поставку якісного Товару у строки, встановлені цим договором, а також забезпечити поставку Товару, якість якого відповідає умовам, встановленим цим договором.

Пунктом 7.1 розділу 7 договору визначено, що за невиконання або неналежне виконання своїх обов`язків за договором сторони несуть відповідальність, передбачену Цивільним та Господарським кодексом України, а також іншими чинними нормативно-правовими актами України та цим договором.

Відповідно до пункту 7.4 розділу 7 договору, у разі поставки неякісного (некомплектованого Товару або поставки Товару з порушенням вимог щодо безпечності або придатності або порушенням розділу 2 цього договору) відповідач сплачує позивачу штраф у розмірі 20% вартості цього Товару. Факт поставки недоброякісного Товару підтверджується актом, складеним позивачем. Зазначений Товар не зараховується відповідачу у виконання поставки і підлягає заміні в строк 5 (п`яти) робочих днів з дня отримання відповідачем вказаного акту. У разі заміни Товару з порушенням вимог щодо безпечності або придатності, або з порушенням вимог розділу 2 цього договору, відповідач сплачує позивачеві штраф у розмірі 20% вартості такого Товару за кожен такий випадок, зафіксований позивачем. Факт заміни Товару з порушенням вимог щодо безпечності або придатності, або з порушенням вимог розділу 2 цього договору підтверджується актом, складеним Замовником (позивачем). Сплата штрафу не звільняє винну сторону від виконання зобов`язань за цим договором.

Пунктами 9.1 та 9.2 договору визначено, що у випадку виникнення спорів або розбіжностей сторони зобов`язуються вирішувати їх шляхом переговорів та консультацій. Якщо спір неможливо вирішити шляхом переговорів, він вирішується в судовому порядку згідно з законодавством України.

Пунктом 10.1 договору визначено, що договір набирає чинності з дня його підписання сторонами і діє до завершення воєнного стану, оголошеного Указом Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні" та продовженого Указом Президента України від 14.03.2022 № 133/2022 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні", а в частині оплати за поставлений Товар - до повного виконання сторонами узятих на себе зобов`язань. Строк дії договору може бути продовжений за згодою сторін у разі продовження строку дії воєнного стану в Україні понад період, визначений Указом Президента України від 14.03.2022 № 133/2022 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні", але не довше ніж до 31.12.2022.

Згідно з пунктом 11.2 розділу 11 договору, відповідач зобов`язаний забезпечити виконання умов цього договору у межах, визначених договором та законодавством. У тому числі, забезпечити збереження Товару, прийнятого до перевезення, до передачі цього Товару позивачеві в місці, визначеному у специфікації.

Згідно з пунктом 11.8 договору, усі повідомлення, будь-яке листування тощо за цим договором будуть вважатися зробленими належним чином, якщо вони письмово оформлені та надіслані відповідним листом (рекомендований лист, цінний лист з описом вкладення, передача листа посильним, засобами електронного поштового зв`язку на адреси, вказані у розділі 13 цього договору). У будь-якому разі позивач вважається повідомленим з моменту фактичного отримання листа, а відповідач з моменту направлення позивачем відповідного листа (на електронну пошту відповідача, вказану у розділі 13 цього договору; передання до поштового відділення зв`язку та отримання фіскального чеку; поставлення на копії документа будь-якої відмітки, що свідчить про його отримання відповідачем).

На виконання пункту 5.1 розділу 5 договору, позивач надіслав сканкопію заявки від 07.04.2022 № 78/8/2-105 з офіційної електронної пошти ІНФОРМАЦІЯ_1 на електронну пошту відповідача ІНФОРМАЦІЯ_2, вказану у розділі 13 договору, щодо необхідності поставки Товару - бобових (квасолі) у пункти відвантаження у кількості 60 000 кг в строк до 11.04.2022.

На виконання зазначеної заявки 14.04.2022 відповідач здійснив поставку Товару частково у кількості 3 000 кг на суму 180 000,00 грн за місцезнаходженням позивача, що підтверджується видатковою накладною № НЛ-0000168 від 14.04.2022 та товарно-транспортною накладною № HJI-0000157 від 14.04.2022.

Під час фактичної перевірки Товару у позивача виникла підозра, що поставлений відповідачем Товар не відповідає вимогам якості та безпечності за зовнішнім виглядом та іншими органолептичними показниками, а саме: присутність гнилі плодів та відходів шкідників, затхлий та запліснявілий запах. За наслідками перевірки складено акт поставки неякісного товару від 14.04.2022 № 2, який не був підписаний відповідачем, у зв`язку з неприбуттям уповноваженого представника.

Позивач відмовився прийняти поставлений відповідачем Товар.

З метою врегулювання спору в досудовому порядку позивач пред`явив відповідачеві претензію № 78/8/2-203 від 22.04.2022 про сплату штрафу за поставку неякісного товару у розмірі 36 000,00 грн, яку отримав уповноважений представник відповідача особисто на підставі довіреності Павліченко В. О. під підпис, зроблений власноруч.

Проте вимоги зазначені в претензії не були задоволені.

При прийнятті рішення суд виходив з наступного.

Відповідно до статті 11 Цивільного кодексу України, цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є: договори та інші правочини.

Згідно зі статтею 626 Цивільного кодексу України договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.

Відповідно до статей 525 та 526 Цивільного кодексу України зобов`язання має виконуватись належним чином, відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту та інших вимог, що звичайно ставляться, одностороння відмова від виконання зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.

Частиною першою статті 628 Цивільного кодексу України визначено, що зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства.

Згідно зі статтею 629 Цивільного кодексу України договір є обов`язковим для виконання сторонами.

Відповідно до статті 610 Цивільного кодексу України, порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).

За приписами частини першої статті 216 Господарського кодексу України, учасники господарських відносин несуть господарсько-правову відповідальність за правопорушення у сфері господарювання шляхом застосування до правопорушників господарських санкцій на підставах і в порядку, передбаченому у Господарському кодексі України, іншими законами та договором.

За приписами частин першої, третьої та четвертої статті 268 Господарського кодексу України якість товарів, що поставляються, повинна відповідати стандартам, технічним умовам, іншій технічній документації, яка встановлює вимоги до їх якості, або зразкам (еталонам), якщо сторони не визначать у договорі більш високі вимоги до якості товарів. У разі відсутності в договорі умов щодо якості товарів остання визначається відповідно до мети договору або до звичайного рівня якості для предмета договору чи загальних критеріїв якості. Постачальник повинен засвідчити якість товарів, що поставляються, належним товаросупровідним документом, який надсилається разом з товаром, якщо інше не передбачено в договорі.

Згідно з статтею 712 Цивільного кодексу України за договором поставки продавець (постачальник), який здійснює підприємницьку діяльність, зобов`язується передати у встановлений строк (строки) товар у власність покупця для використання його у підприємницькій діяльності або в інших цілях, не пов`язаних з особистим, сімейним, домашнім або іншим подібним використанням, а покупець зобов`язується прийняти товар і сплатити за нього певну грошову суму. До договору поставки застосовуються загальні положення про купівлю-продаж, якщо інше не встановлено договором, законом або не випливає з характеру відносин сторін.

Відповідно до статті 655 Цивільного кодексу України за договором купівлі-продажу одна сторона (продавець) передає або зобов`язується передати майно (товар) у власність другій стороні (покупцеві), а покупець приймає або зобов`язується прийняти майно (товар) і сплатити за нього певну грошову суму.

За умовами статті 673 Цивільного кодексу України продавець повинен передати покупцеві товар, якість якого відповідає умовам договору купівлі- продажу. У разі відсутності в договорі купівлі-продажу умов щодо якості товару продавець зобов`язаний передати покупцеві товар, придатний для мети, з якою товар такого роду звичайно використовується. Якщо продавець при укладенні договору купівлі-продажу був повідомлений покупцем про конкретну мету придбання товару, продавець повинен передати покупцеві товар, придатний для використання відповідно до цієї мети. У разі продажу товару за зразком та (або) за описом продавець повинен передати покупцеві товар, який відповідає зразку та (або) опису. Якщо законом встановлено вимоги щодо якості товару, продавець зобов`язаний передати покупцеві товар, який відповідає цим вимогам. Продавець і покупець можуть домовитися про передання товару підвищеної якості порівняно з вимогами, встановленими законом.

Статтею 687 Цивільного кодексу України визначено, що перевірка додержання продавцем умов договору купівлі-продажу щодо кількості, асортименту, якості, комплектності, тари та (або) упаковки товару та інших умов здійснюється у випадках та в порядку, встановлених договором або актами цивільного законодавства. Якщо нормативно-правовими актами з питань стандартизації встановлено вимоги щодо порядку перевірки кількості, асортименту, якості, комплектності, тари та (або) упаковки товару, порядок перевірки, визначений договором, має відповідати цим вимогам.

У відповідності до частин 1 та 2 статті 672 Цивільного кодексу України, якщо продавець передав товар в асортименті, що не відповідає умовам договору купівлі-продажу, покупець має право відмовитися від його прийняття та оплати. Якщо продавець передав покупцеві частину товару, асортимент якого відповідає умовам договору купівлі-продажу, і частину товару з порушенням асортименту, покупець має право на свій вибір: 1) прийняти частину товару, що відповідає умовам договору, і відмовитися від решти товару; 2) відмовитися від усього товару; 3) вимагати заміни частини товару, що не відповідає асортименту, товаром в асортименті, який встановлено договором; 4) прийняти весь товар.

Як убачається з пункту 2.1 договору № 109/ВЗЗ-2022 від 05.04.2022, якість товару, що поставляється Учасником, повинна відповідати вимогам чинних нормативно-правових актів та ГСТУ, ДСТУ, ТУ на цей вид товару.

Так, вимоги до квасолі сушеної, в тому числі й її якості, визначені в ДСТУ 8672:2016 "Квасоля продовольча. Технічні умови".

Порядок приймання товару за кількістю та якістю регулюється відповідними Інструкціями.

Оскільки, умовами договору не передбачено застереження щодо незастосування відповідних Інструкцій, то приймання Товару повинно здійснюватися у відповідності до положень Інструкцій.

Так, відповідно до пункту 16 Інструкції "Про порядок приймання продукції виробничо-технічного призначення і товарів народного споживання за якістю" № П-7, при виявленні невідповідності якості, комплектації, маркування поставленої продукції, тари або упаковки вимогам стандартів, технічних умов, кресленням, зразкам (еталонам) договору або відомостям, що зазначені у маркуванні і супровідних документах, що підтверджують якість продукції, отримувач призупиняє подальше приймання продукції і складає акт, в якому вказує кількість оглянутої продукції і характер виявлених при прийманні дефектів. Отримувач зобов`язаний забезпечити зберігання продукції неналежної якості або некомплектної продукції в умовах, що запобігають погіршенню його якості і змішанню з іншою однорідною продукцією.

Як убачається зі змісту акту поставки неякісного товару № 2 від 14.04.2022, позивач не зазначив кількості оглянутого Товару, а саме: чи був оглянутий весь Товару чи здійснено певний відбір та була оглянута його певна частина.

Згідно з пунктами 24-25 Інструкції "Про порядок приймання продукції виробничо-технічного призначення і товарів народного споживання за якістю" № П-7, особи, які залучаються підприємством-отримувачем для участі в прийомі продукції, повинні бути ознайомлені з Інструкцією про порядок приймання продукції виробничо-технічного призначення і товарів народного споживання за якістю № П-7, з відповідними стандартами, технічними умовами, кресленнями, рецептурами, зразками (еталонами), основними і особливими умовами поставки і договором, на підставі якого здійснена поставка цієїпродукції. Особи, які здійснюють прийом продукції по якості і комплектації, зобов`язані додержуватись правил приймання продукції і завіряти своїм підписом лише ті факти, які були встановлені за їх участі. Запис в акті даних, не встановлених безпосередньо учасниками приймання, заборонений.

Проте всупереч зазначеним вище вимогам, під час приймання Товару складений позивачем акт не містить вказівки на обов`язкове ознайомлення учасників комісії з відповідними документами, зокрема, Інструкцією "Про порядок приймання продукції виробничо-технічного призначення і товарів народного споживання за якістю" № П-7, ДСТУ 8672:2016 "Квасоля продовольча. Технічні умови", що є порушенням вимог пункту 24 Інструкції "Про порядок приймання продукції виробничо-технічного призначення і товарів народного споживання за якістю" № П-7.

У всіх випадках, коли стандартами, технічними умовами, Основними і Особливими умовами поставки, іншими обов`язковими правилами або договором для виявлення якості продукції передбачений відбір зразків (проб), особи, які беруть участь в прийманні продукції за якістю, зобов`язані відібрати зразки (проби) цієї продукції. Вибіркова (часткова) перевірка якості продукції з поширенням результатів перевірки якості будь-якої частини продукції на всю партію дозволяється у випадках, коли це передбачено стандартами, технічними умовами, Особливими умовами поставки, іншими обов`язковими правилами або договором.

Відбір зразків (проб) виробляється в точній відповідності з вимогами зазначених вище нормативних актів. Відібрані зразки (проби) опечатуються або пломбуються і забезпечуються етикетками підписаними особами, які беруть участь у відборі.

Відповідно до пункту 10.1. ДСТУ 8672:2016 "Квасоля продовольча. Технічні умови", зерно квасолі, яке заготовляють і постачають для промислового перероблення та реалізації через торговельну мережу, приймають партіями згідно з ГОСТ 13586.3.

Згідно з пунктом 10.4. ДСТУ 8672:2016 "Квасоля продовольча. Технічні умови", приймають зерно продовольчої квасолі:

- за органолептичними показниками відповідно до таблиці 2;

- за фізико-хімічними показниками відповідно до таблиць 3 і 4;

- за якістю пакування, маркування - візуально.

Отже, шляхом візуального огляду можливо виявити виключно порушення щодо пакування або маркування. Всі інші порушення можуть бути встановлені лише відповідними методами контролювання, зазначеними у таблицях 2-4 ДСТУ 8672:2016 "Квасоля продовольча. Технічні умови".

Зокрема, зазначеним ДСТУ передбачено, що встановлення якості здійснюється відповідно до ДСТУ 4138-2002 "Насіння сільськогосподарських культур. Методи визначення якості".

Відповідно до пункту 1.2. ДСТУ 4138-2002, Стандарт встановлює правила відбирання, формування і приймання проб, методи аналізування чистоти і відходу, вмісту насіння інших видів, схожості, життєздатності, вологості, маси 1000 насінин, зараженості хворобами і заселеності шкідниками.

Згідно з пунктом 4.5.1 ДСТУ 4138-2002, з кожної партії (контрольної одиниці) проби відбирають довільно з урахуванням вимог 4.5.2; 4.5.5; 4.5.6; 4.5.7; 4.6. Розмір точкових проб визначають, виходячи з розміру середньої проби, яку необхідно отримати, норм відбирання (таблиці 4.1, 4.2, 4.3, 4.4, 4.5) та інструменту, за допомогою якого відбирають проби. Так, таблиця 4.1. встановлює норми відбирання точкових проб залежно від маси партії насіння, а саме:

Маса партії, кг Кількість проб, шт

до 500,00 - не менше 5;

від 501,00 до 3 000,00 - одна від кожних 300,00 кг, але не менше 5;

від 3 001,00 до 20 000,00 - одна від кожних 500,00 кг, але не менше 10;

понад 20 000,00 - одна від кожних 700,00 кг, але не менше 40.

Отже, згідно з ДСТУ 8672:2016 "Квасоля продовольча. Технічні умови" та ДСТУ 4138-2002 "Насіння сільськогосподарських культур. Методи визначення якості", під час поставки 14.04.2022 Товару у кількості 3 000 кг необхідно було відібрати 10 проб для подальшого встановлення якості поставленого Товару, проте матеріали справи не містять відомостей з приводу відібрання проб та їх кількості під час поставки Товару 14.04.2022, згідно з видатковою накладною № НЛ- 0000168 від 14.04.2022.

Відповідно до пункту 26 Інструкції "Про порядок приймання продукції виробничо-технічного призначення і товарів народного споживання за якістю" № П-7, про відбір зразків (проб) складається акт, що підписується усіма особами, котрі беруть участь в ньому. В акті повинно бути зазначено:

- час і місце складання акту, найменування одержувача продукції, прізвища та посади осіб, які брали участь у відборі зразків (проб);

- найменування виробника (відправника), від якого надійшла продукція;

- номер і дата рахунку-фактури і транспортної накладної, по яким надійшла продукція, і дата надходження її на склад одержувача, а при доставці продукції постачальником і при відпустці продукції зі складу постачальника - номер і дата накладної або рахунки-фактури, по яким здана продукція;

- кількість місць і вага продукції, а також кількість і номера місць, з яких відбиралися зразки (проби) продукції;

- вказівку про те, що зразки (проби) відібрано в порядку, передбаченому стандартом, технічними умовами, Основними і Особливими умовами поставки, іншими обов`язковими правилами і договором, з посиланням на їх номер і дату;

- забезпечені чи відібрані зразки (проби) етикетками, що містять дані, передбачені стандартами або технічними умовами;

- опечатані або опломбовані зразки (проби);

- інші дані, які особи, які беруть участь у відборі проб, вважають за необхідне включити в акт для більш докладної характеристики зразків (проб).

З відібраних зразків (проб) один залишається у отримувача, другий надсилається виробнику (відправнику) продукції. У всіх випадках, коли це передбачено стандартами, технічними умовами, іншими обов`язковими правилами і договором, відбираються додаткові зразки (проби) для здачі на аналіз або випробування в лабораторії або науково-дослідні інститути. Про здачу зразків (проб) на аналіз або випробування робляться відповідні позначки в акті відбору зразків (проб). Відібрані зразки (проби) продукції повинні зберігатися одержувачем, виробником (відправником) до вирішення спору про якість продукції, а у випадках передачі матеріалів про випуск недоброякісної продукції в органи прокуратури і суду - до вирішення справи в цих органах.

Однак як убачається з документів, що були складені за результатами огляду та перевірки продукції та долучені позивачем до позовної заяви, встановлено відсутність акту відбору зразків (проб), в якому мають зазначатися вказані дії комісії по відібранню зразків, що є порушенням Інструкції "Про порядок приймання продукції виробничо - технічного призначення і товарів народного споживання за якістю" № П-7 і не засвідчує факту порушення постачальником вимог щодо якості поставленої продукції.

Натомість комісією складено акт поставки неякісного товару № 2 від 14.04.2022, у якому визначено, що комісією позивача було оглянуто Товар (причому не конкретизовано кількість оглянутого товару) та встановлено порушення його якості.

Проте зазачені дії у відповідності до вимог чинного законодавства не могли бути вчинені комісією, оскільки вони не входять до її повноважень, що підтверджується наступним.

Пунктом 6 частини 1 статті 1 Закону України "Про державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров`я та благополуччя тварин", передбачено, що відбір зразків - це форма державного контролю, що полягає у здійсненні відбору зразків харчових продуктів, кормів, сіна, соломи, побічних продуктів тваринного походження або будь-яких речовин (у тому числі з довкілля), які пов`язані з виробництвом та/або обігом харчових продуктів або кормів, здоров`ям та благополуччям тварин, з метою перевірки шляхом проведення простих або лабораторних досліджень (випробувань) відповідності законодавству про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров`я та благополуччя тварин.

Згідно з пунктом 9 частини 1 статті 1 Закону України "Про державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров`я та благополуччя тварин", державний контроль - це діяльність компетентного органу, його територіальних органів, державних інспекторів, державних ветеринарних інспекторів, помічників державного ветеринарного інспектора та уповноважених осіб, що здійснюється з метою перевірки відповідності діяльності операторів ринку вимогам законодавства про харчові продукти, корми, здоров`я та благополуччя тварин, а також усунення наслідків невідповідності та притягнення до відповідальності за порушення відповідних вимог.

Відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 14.06.2002 № 833 "Про затвердження Порядку відбору зразків продукції тваринного, рослинного і біотехнологічного походження для проведення досліджень", дослідження зразків продукції проводиться спеціалістами Центральної, республіканської Автономної Республіки Крим, обласних, міжобласних, міських, районних та міжрайонних державних лабораторій ветеринарної медицини. Відбір зразків усіх видів продукції проводиться в місцях її виробництва. зберігання, транспортування та реалізації з видачею ветеринарного свідоцтва форми № 2. До виконання цієї роботи залучаються спеціалісти державної установи ветеринарної медицини, які визначають державну лабораторію ветеринарної медицини для дослідження зразків. Відбір зразків продукції проводиться за обов`язкової присутності власника (його представника). Для проведення дослідження зразки продукції відбираються з кожної партії згідно з нормами, наведеними у додатках до цього Порядку.

Отже, процедура відбору зразків, в тому числі й проведення в подальшому лабораторного дослідження, являє собою форму державного контролю, здійснення якого покладається на спеціально уповноважені органи та їх посадових осіб, а саме спеціалістів Центральної, республіканської Автономної Республіки Крим, обласних, міжобласних, міських, районних та міжрайонних державних лабораторій ветеринарної медицини.

Відповідно до пункту 36 частини 1 статті 1 Закону України "Про державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, ветеринарну медицину та благополуччя тварин", уповноважена лабораторія - це акредитована лабораторія, якій компетентним органом надано повноваження проводити для цілей державного контролю лабораторні дослідження (випробування) відібраних зразків харчових продуктів, кормів, сіна, соломи, побічних продуктів тваринного походження, біологічного матеріалу, репродуктивного матеріалу, патологічного матеріалу або будь-яких інших матеріалів чи речовин (у тому числі з довкілля), які пов`язані з виробництвом та/або обігом харчових продуктів, кормів, побічних продуктів тваринного походження, та інших об`єктів регулювання законодавства про ветеринарну медицину та благополуччя тварин.

Згідно з пунктом 1 частини 1 статті 1 Закону України "Про державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, ветеринарну медицину та благополуччя тварин", акредитована лабораторія - це лабораторія будь-якої форми власності, що розташована в Україні або іншій країні, акредитована на відповідність вимогам стандарту ISO/IEC 17025 (ДСТУ ISO/IEC 17025) Національним органом України з акредитації, іноземним органом з акредитації, який є повним членом ILAC (Міжнародної організації із співробітництва в галузі акредитації лабораторій), або іншим іноземним органом з акредитації, діяльність якого відповідає вимогам стандарту ISO/IEC 17011 (ДСТУ ISO/IEC 17011).

Механізм та критерії, за якими Держпродспоживслужба здійснює уповноваження акредитованих лабораторій, у тому числі референс-лабораторій, для цілей державного контролю лабораторних досліджень (випробувань) відібраних зразків харчових продуктів, кормів, сіна, соломи, побічних продуктів тваринного походження та будь-яких речовин (у тому числі з довкілля), які пов`язані з виробництвом та/або обігом харчових продуктів та кормів, здоров`ям та благополуччям тварин визначені Порядком та критеріями уповноваження акредитованих лабораторій, у тому числі референс-лабораторій, та Порядком перевірки дотримання уповноваженими акредитованими лабораторіями, у тому числі референс-лабораторіями, критеріїв уповноваження та позбавлення такого уповноваження, затвердженими Постановою Кабінету міністрів України від 10.01.2019 №10.

Відповідно до пункту 2 Порядку та критеріїв уповноваження акредитованих лабораторій, у тому числі референт-лабораторій, уповноваження - це надання Держпродспоживслужбою акредитованій лабораторії, референс-лабораторії права проводити дослідження (випробування) для цілей державного контролю.

Згідно з пунктом 13 Порядку та критеріїв уповноваження акредитованих лабораторій, у тому числі референт-лабораторій, рішення щодо відповідності лабораторії критеріям уповноваження приймається Держпродспоживслужбою не пізніше 20 робочих днів з дати подання до Держпродспоживслужби заяви про надання уповноваження акредитованій лабораторії, референс-лабораторії.

Пунктом 14 Порядку визначено, що датою надання акредитованій лабораторії, референс-лабораторії уповноваження або відмови в уповноваженні вважається дата прийняття рішення Держпродспоживслужби.

Відповідно до пункту 15 Порядку, рішення Держпродспоживслужби, прийняте за результатами розгляду заяви про уповноваження акредитованої лабораторії, референс-лабораторії, оприлюднюється не пізніше трьох робочих днів на офіційному веб-сайті Держпродспоживслужби. Копія рішення Держпродспоживслужби про уповноваження акредитованої лабораторії, референс-лабораторії або про відмову в уповноваженні надсилається (вручається) заявникові протягом трьох робочих днів після його прийняття.

Отже, для отримання статусу уповноваженої акредитованої лабораторії, на яку покладено повноваження щодо здійснення для цілей державного контролю лабораторних досліджень (випробувань) відібраних зразків харчових продуктів, необхідно отримати відповідне рішення Держпродспоживслужби щодо відповідності лабораторії критеріям уповноваження, що приймається на підставі проведення відповідної перевірки такої лабораторії.

Відповідно до пункту 20 Порядку та критеріїв уповноваження акредитованих лабораторій, у тому числі референт-лабораторій, облік уповноважених акредитованих лабораторій, референс-лабораторій ведеться Держпродспоживслужбою державною мовою в електронному вигляді у журналі за формою згідно з додатком.

Пунктом 22 Порядку закріплено, що Держпродспоживслужба протягом одного робочого дня з дати прийняття рішення про уповноваження акредитованої лабораторії, референс-лабораторії вносить до журналу обліку такі відомості про відповідну лабораторію: найменування, ідентифікаційний код згідно з ЄДРПОУ (для юридичних осіб) або прізвище, ім`я, по батькові, реєстраційний номер облікової картки платника податків або серію та номер паспорта (для фізичних осіб - підприємців); місцезнаходження; номер і дату прийняття Держпродспоживслужбою рішення про уповноваження лабораторії, а також види (напрями) досліджень (випробувань), за якими її уповноважено.

Згідно з пунктом 21 Порядку, перелік уповноважених акредитованих лабораторій, референс-лабораторій Держпродспоживслужба оприлюднює на своєму офіційному веб-сайті (крім відомостей з обмеженим доступом).

Перелік уповноважених акредитованих лабораторій, референт-лабораторій, які наділені повноваженнями щодо здійснення для цілей державного контролю лабораторних досліджень (випробувань) відібраних зразків харчових продуктів, розміщені на офіційному веб-сайті Держпродспоживслужби.

Тобто, здійснення перевірки якості товару, в тому числі й здійснення відбору зразків для цього, покладається на уповноважені державні лабораторії.

Однак позивач не довів, що під час огляду поставленої продукції представник державної лабораторії був залучений для відібрання відповідних зразків з метою подальшого проведення їх дослідження, як того вимагають вимоги стандартів та норми відповідних нормативно-правових актів.

Зазначене свідчить про відсутність права у позивача самостійно здійснювати відповідну перевірку та надавати висновки щодо якості поставленої продукції.

Отже, під час здійснення приймання Товару, поставленого 14.04.2022 Товариством з обмеженою відповідальністю "НОЛІМІТ" на користь Військової частини НОМЕР_1 Національної гвардії України, згідно з видатковою накладною № НЛ-0000168 від 14.04.2022, були порушені умови договору та норми чинного законодавства, що регулюють процедуру приймання поставленого Товару та проведення контрольних заходів, зокрема відбору зразків, вчинення відповідних дій здійснено неналежними суб`єктами, а складені за результатами таких дій документи не відповідають положенням договору та вимогам чинного законодавства.

Відповідно до пункту 7.4 договору № 109/ВЗЗ-2022 від 05.04.2022, у разі поставки неякісного (некомплектного товару або поставки товару з порушенням вимог щодо безпечності або придатності або порушенням розділу 2 цього договору Учасник сплачує Замовнику штраф у розмірі 20% вартості цього товару.

Відповідно до статті 549 Цивільного кодексу України, неустойкою (штрафом, пенею) є грошова сума або інше майно, які боржник повинен передати кредиторові у разі порушення боржником зобов`язання. Штрафом є неустойка, що обчислюється у відсотках від суми невиконаного або неналежно виконаного зобов`язання.

Згідно зі статтею 551 Цивільного кодексу України, предметом неустойки може бути грошова сума, рухоме і нерухоме майно. Якщо предметом неустойки є грошова сума, її розмір встановлюється договором або актом цивільного законодавства.

Частиною 1 статті 612 Цивільного кодексу України встановлено, що боржник вважається таким, що прострочив, якщо він не приступив до виконання зобов`язання або не виконав його у строк, встановлений договором або законом.

Відповідно до статті 230 Господарського кодексу України, штрафними санкціями у цьому Кодексі визнаються господарські санкції у вигляді грошової суми (неустойка, штраф, пеня), яку учасник господарських відносин зобов`язаний сплатити у разі порушення ним правил здійснення господарської діяльності, невиконання або неналежного виконання господарського зобов`язання.

Отже, для застосування до Товариства з обмеженою відповідальністю "НОЛІМІТ" штрафних санкцій необхідним є встановлення порушення покладених на нього зобов`язань.

Проте позивач не довів належними доказами порушення відповідачем зобов`язань, визначених договором.

Акт поставки неякісного товару від 14.04.2022 не засвідчує факту порушення відповідачем вимог щодо якості товару, у зв`язку із не проведенням відбору зразків та лабораторного дослідження належними суб`єктами, які відповідно вимог чинного законодавства України мають відповідні повноваження.

Також, слід зазначити, що позивач до позовної заяви в якості доказів додав фотокопії поставленого 14.04.2022 Товару, які, на думку позивача, не відповідали вимогам щодо якості.

Відповідно до статті 73 Господарського процесуального кодексу України, доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Для визнання певних даних доказами, вони повинні бути наділені відповідними властивостями, зокрема були належними, допустимими, достовірними та вірогідними.

Відповідно до статті 76 Господарського процесуального кодексу України, належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування.

Надані позивачем фотокопії не містять будь-яких ознак того, що на них зображений саме той Товар, що був поставлений ТОВ "НОЛІМІТ" на адресу Військової частини НОМЕР_1 , відповідно до видаткової накладної № НЛ-0000168 від 14.04.2022.

Крім того, в жодному з поданих позивачем документів, в тому числі й акті поставки неякісного Товару № 2 від 14.04.2022, не зазначено про те, що під час приймання Товару здійснювалась фотофіксація і яким чином відбувалось фіксування цього процесу, а подані фотокопії не містять підписів будь-кого з осіб, які брали участь у прийманні Товару.

Зважаючи на викладене, подані позивачем фотокопії не підтверджують поставку відповідачем неякісного Товару на адресу Військової частини НОМЕР_1 , відповідно до видаткової накладної № НЛ-0000168 від 14.04.2022, та не є належними доказами в цій справі.

Ураховуючи недоведеність факту поставки Товару неналежної якості відсутні підстави для нарахування відповідачеві штрафу на підставі пункту 7.4 договору.

За таких обставин, вимога позивача про стягнення 36 000,00 грн штрафу задоволенню не підлягає.

Відповідно до пункту 2 частини 1 статті 129 Господарського процесуального кодексу України, у спорах, що виникають при укладенні договорів та з інших підстав, судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Враховуючи відмову в позові, витрати зі сплати судового збору покладаються на позивача.

Керуючись статтями 129, 130, 232 - 233, 237 - 238 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

У позові відмовити повністю.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення. Відповідно до пункту 17.5 Перехідних положень Господарського процесуального кодексу України, апеляційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу.

Суддя Д. М. Сірош

СудГосподарський суд Полтавської області
Дата ухвалення рішення10.11.2022
Оприлюднено16.11.2022
Номер документу107249023
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань купівлі-продажу поставки товарів, робіт, послуг

Судовий реєстр по справі —910/3987/22

Ухвала від 09.08.2023

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Россолов Вячеслав Володимирович

Постанова від 14.07.2023

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Россолов Вячеслав Володимирович

Ухвала від 05.12.2022

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Россолов Вячеслав Володимирович

Рішення від 10.11.2022

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Сірош Д.М.

Ухвала від 27.10.2022

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Сірош Д.М.

Ухвала від 26.10.2022

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Сірош Д.М.

Ухвала від 25.10.2022

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Сірош Д.М.

Ухвала від 11.10.2022

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Сірош Д.М.

Ухвала від 06.09.2022

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Сірош Д.М.

Ухвала від 06.09.2022

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Сірош Д.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні