Рішення
від 09.11.2022 по справі 420/24548/21
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/24548/21

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

09 листопада 2022 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді - Харченко Ю.В. розглянувши у порядку письмового провадження справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю ІСАГІС до Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради про визнання протиправною та скасування постанови, та визнання протиправним та скасування припису, -

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю ІСАГІС звернулось до Одеського окружного адміністративного суду з позовом, у якому просить суд визнати протиправним та скасувати Постанову № 075/21/416-вих вiд 23.11.2021 року про справі про правопорушення у сфері містобудівної діяльності на накладено штраф; визнати протиправним та скасувати припис про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил №427/21 вiд 09.11.2021 року.

В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що Товариством з обмеженою відповідальністю ІСАГІС здійснюються будівельні роботи, що не потребують отримання дозволів на їх виконання, оскільки такі будівельні роботи, не є новим будівництвом, та не передбачають втручання в несучі конструкції та/або інженерні системи загального користування, а лише виключно здійснено заповнення існуючих віконних та дверних блоків, замінено покрівлю житлового будинку без зміни несучих конструкцій.

Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 13.12.2021 р. прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито спрощене позовне провадження у справі № 420/24548/21 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю ІСАГІС до Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради про визнання протиправною та скасування Постанови № 075/21/416-вих вiд 23.11.2021 року про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності; визнання протиправним та скасування припису про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил №427/21 вiд 09.11.2021 р.

05.01.2022 року до суду відповідачем Управлінням державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради подано Відзив (вхід.№394/22), відповідно до якого дії щодо винесення постанови №075/21/416-вих від 23.11.2021 про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності та видачі припису про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил №427/21 від 09.11.2021 обґрунтовані, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, з використанням повноваження з метою з якою це повноваження надано без порушень прав позивача в процесі їх вчинення.

Ухвалою суду від 06 січня 2022 р. розгляд справи №420/24548/21 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю ІСАГІС до Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради про визнання протиправною та скасування Постанови № 075/21/416-вих вiд 23.11.2021 року про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності; визнання протиправним та скасування припису про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил №427/21 вiд 09.11.2021 р., - вирішено здійснювати за правилами загального позовного провадження. Призначено підготовче судове засідання на 09 лютого 2022 р. о 12 год. 20 хв.

Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 11.03.2022 р. продовжено строк підготовчого провадження у справі №420/24548/21 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю ІСАГІС до Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради про визнання протиправною та скасування Постанови № 075/21/416-вих вiд 23.11.2021 року про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності; визнання протиправним та скасування припису про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил №427/21 вiд 09.11.2021 р.,- на тридцять днів.

Ухвалою суду від 05.04.2022 р. закрито підготовче провадження по справі №420/24548/21. Призначено справу №420/24548/21 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю ІСАГІС до Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради про визнання протиправною та скасування Постанови № 075/21/416-вих вiд 23.11.2021 року про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності; визнання протиправним та скасування припису про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил №427/21 вiд 09.11.2021 р.

Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 06.05.2022 р. зупинено провадження по справі №420/24548/21 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю ІСАГІС до Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради про визнання протиправною та скасування Постанови № 075/21/416-вих вiд 23.11.2021 року про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності; визнання протиправним та скасування припису про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил №427/21 вiд 09.11.2021 р., до одужання повноважного представника позивача Драгун А.С., котра безпосередньо здійснює супроводження даної справи в Одеському окружному адміністративному суді.

Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 11.08.2022 р. призначено судове засідання на 30 серпня 2022 року на 15 год. 20 хв. для розгляду та вирішення питання щодо можливості, та наявності законодавчо передбачених підстав для поновлення провадження у справі №420/24548/21 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю ІСАГІС до Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради про визнання протиправною та скасування постанови.

Ухвалою суду від 01.09.2022 р. поновлено провадження у справі №420/24548/21 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю ІСАГІС до Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради про визнання протиправною та скасування Постанови № 075/21/416-вих вiд 23.11.2021 року про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності; визнання протиправним та скасування припису про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил №427/21 вiд 09.11.2021 р.

Ухвалою суду від 01.09.2022 року у задоволені заяви представника позивача - Товариства з обмеженою відповідальністю ІСАГІС (від 30.08.2022 р. вхід.№ЕП/24767/22) щодо відкладення розгляду справи №420/24548/21, - відмовлено. Визнано неявку представника позивача А.С.Драгун у судове засідання призначене на 30.08.2022 р. неповажною.

Враховуючи наявність передбачених приписами ч.9 ст.205 КАС України, підстав, та зважаючи на відсутність потреби заслухати свідка чи експерта, розгляд даної адміністративної справи здійснюється в порядку письмового провадження.

Дослідивши наявні у матеріалах справи письмові докази в сукупності, та системно проаналізувавши приписи чинного законодавства, суд встановив наступне.

Як встановлено судом, та вбачається з наявного у матеріалах справи, позивачу належить на праві приватної власності об`єкт нерухомого майна: домоволодіння загальною площею 644,8 кв.м., житловою площею 245,2 кв.м., яке знаходиться за адресою: м. Одеса, Малиновський район, вул. Сурикова, 17-А, що підтверджується копією витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, індексний номер 229002435; земельна ділянка кадастровий номер № 5110137300:53:012:0010, на якій знаходиться вказаний об`єкт нерухомого майна, що підтверджується копією витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, індексний номер 228976897.

Відповідно до технічного паспорту, який виготовлений 19.07.2011 КП «Одеське міське бюро технічної інвентаризації та реєстрації об`єктів нерухомості» за адресою: м. Одеса, вул. Сурикова, 17-А, знаходиться індивідуальний триповерховий житловий будинок, з цокольним поверхом та мансардою, загальною площею 644,8 кв.м., житловою площею 245,2 кв.м.

На підставі наказу Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради №01-13/425ДАБК від 13.10.2021 та на підставі перевірки виконання вимог припису Управління № 235/21 від 06.08.2021, відповідно до п. 7 Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23 травня 2011 року № 553, відповідачем проводилась позапланова перевірка за адресою: м. Одеса, Малиновський район, вул. Сурикова, 17-А (ТОВ «ІСАГІС», код ЄДРПОУ 38915140).

Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради було направлено лист-вимогу ТОВ «ІСАГІС» від 03.11.2021 № 01-3/300-Г (поштове відправлення з повідомленням ПАТ «Укрпошта» від № 6503000049097), в якому було повідомлено про місце і час проведення позапланової перевірки 09.11.2021 о 14 годині 00 хвилин.

Під час проведення комісійного заходу державного архітектурно будівельного контролю з виїздом на місце 09.11.2021 за участю представники Управління та Малиновської районної адміністрації Одеської міської ради керівник ТОВ «ІСАГІС» - Ісмагілова Андрія Юрослаїтовича або його уповноважена особа не забезпечила доступ до об`єкту містобудування та не надали відповідні документи і матеріали для проведення позапланової перевірки про що було складено відповідний акт обстеження.

ТОВ «ІСАГІС» (код ЄДРПОУ 38915140) в особі керівника Ісмагілова Андрія Юрослановича, не виконало вимоги припису Управління від 06.08.2021 № 235/21, а саме: не забезпечено доступ до об`єкту містобудування за адресою: м. Одеса, Малиновський район, вул. Сурикова, 17-А, та не надано відповідні документи і матеріали для проведення позапланової перевірки, чим порушено п. п. «а» п. 3 ч. 3 статті 41 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» та п.п. 3 п. 11 Постанови Кабінету Міністрів України від 23.05.2011 № 553 «Про затвердження порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю».

Приписом №427/21 вiд 09.11.2021 року Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради з метою усунення виявлених порушень, вимагало: усунути порушення вимог містобудівного законодавства у термін до 22.11.2021 шляхом забезпечення безперешкодного доступу посадових осіб Управління державного архітектурно-будівельного контролю для проведення перевірки на об`єкті: реконструкції домоволодіння за адресою: м. Одеса, Малиновський район, вул. Сурикова, 17-А.

Постановою Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради від 23.11.2021 №075/21/416-вих, на підставі поданих документів і матеріалів та заслухавши осіб, які брали участь у розгляді справи: головного спеціаліста інспекційного відділу №2 Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради Кузьиенко М.О., керуючись Законом України «Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності»: визнано ТОВ «ІСАГІС» винним у вчинені правопорушення, передбаченого абз.2 п.1 ч.6 ст. 2 Закону України «Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності» та накладено штраф у сумі 35685,00 грн.

Вищеозначена позиція суб`єкта владних повноважень послугувала підставою для звернення Товариства з обмеженою відповідальністю ІСАГІС до Одеського окружного адміністративного суду з даною позовною заявою.

Так, на думку суду, позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю ІСАГІС до Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради про визнання протиправною та скасування постанови, та визнання протиправним та скасування припису, є не обґрунтованими, а тому задоволенню не підлягають, з урахуванням наступного.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з ч. 2 ст. 2 КАС України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Згідно зі статтею 10 Закону України «Про архітектурну діяльність» від 20.05.1999 року №687-XIV (далі - Закон №687-XIV) для забезпечення під час забудови територій, розміщення і будівництва об`єктів архітектури додержання суб`єктами архітектурної діяльності затвердженої містобудівної та іншої проектної документації, вимог вихідних даних, а також з метою захисту державою прав споживачів будівельної продукції здійснюється в установленому законодавством порядку державний архітектурно-будівельний контроль та нагляд.

Відповідно до статті 9 Закону № 687-XIV будівництво (нове будівництво, реконструкція, реставрація, капітальний ремонт) об`єкта архітектури здійснюється відповідно до затвердженої проектної документації, державних стандартів, норм і правил у порядку, визначеному Законом України «Про регулювання містобудівної діяльності».

Частиною першою статті 34 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» від 17.02.2011 № 3038-VI (далі - Закон №3038-VI) передбачено, що замовник має право виконувати будівельні роботи після: подання замовником повідомлення про початок виконання будівельних робіт відповідному органу державного архітектурно-будівельного контролю - щодо об`єктів будівництва, які за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з незначними наслідками (СС1), та щодо об`єктів, будівництво яких здійснюється на підставі будівельного паспорта та які не потребують отримання дозволу на виконання будівельних робіт згідно з переліком об`єктів будівництва, затвердженим Кабінетом Міністрів України. Форма повідомлення про початок виконання будівельних робіт та порядок його подання визначаються Кабінетом Міністрів України;

Згідно частини першої статті 36 Закону №3038-VI, право на виконання підготовчих робіт (якщо вони не були виконані раніше згідно з повідомленням про початок виконання підготовчих робіт) і будівельних робіт на об`єктах, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з незначними наслідками (СС1), об`єктах, будівництво яких здійснюється на підставі будівельного паспорта, надається замовнику та генеральному підряднику чи підряднику (у разі якщо будівельні роботи виконуються без залучення субпідрядників) після подання повідомлення про початок виконання будівельних робіт.

Частиною другою статті 36 Закону України «Про регулювання

містобудівної діяльності» передбачено, що виконувати будівельні роботи без

подання повідомлення про початок виконання будівельних робіт забороняється.

Згідно з частиною першою статті 39 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, що належать до I-III категорій складності, та об`єктів, будівництво яких здійснювалося на підставі будівельного паспорта, здійснюється шляхом реєстрації органом державного архітектурно-будівельного контролю на безоплатній основі поданої замовником декларації про готовність об`єкта до експлуатації.

Відповідно до частин 1 і 2 статті 41 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності №3038-VI від 17.02.2011 року (далі - Закон України №3038-VI), державний архітектурно-будівельний контроль - сукупність заходів, спрямованих на дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил. Державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється органами державного архітектурно-будівельного контролю в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Постановою Кабінету Міністрів №553 від 23 травня 2011 року затверджено Порядок здійснення архітектурно-будівельного контролю (далі - Порядок №553), який визначає процедуру здійснення заходів, спрямованих на дотримання замовниками, проектувальниками, підрядниками, сертифікованими відповідальними виконавцями робіт, підприємствами, що надають технічні умови щодо інженерного забезпечення об`єкта будівництва, та експертними організаціями (далі - суб`єкти містобудування) вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил під час виконання підготовчих та будівельних робіт.

Пунктом 2 Порядку №553 передбачено, що державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється за дотриманням: 1) вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, проектної документації, будівельних норм, стандартів і правил, положень містобудівної документації всіх рівнів, вихідних даних для проектування об`єктів містобудування, технічних умов, інших нормативних документів під час виконання підготовчих і будівельних робіт, архітектурних, інженерно-технічних і конструктивних рішень, застосування будівельної продукції; 2) порядку здійснення авторського і технічного нагляду, ведення загального та (або) спеціальних журналів обліку виконання робіт (далі - загальні та (або) спеціальні журнали), виконавчої документації, складення актів на виконані будівельно-монтажні та пусконалагоджувальні роботи; 3) інших вимог, установлених законодавством, будівельними нормами, правилами та проектною документацією, щодо створення об`єкта будівництва.

Згідно пункту 5 Порядку №553, державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється у порядку проведення планових та позапланових перевірок за територіальним принципом.

Пунктом 7 Порядку №553 визначено, що позаплановою перевіркою вважається перевірка, що не передбачена планом роботи органу державного архітектурно-будівельного контролю.

Підставами для проведення позапланової перевірки є:

подання суб`єктом містобудування письмової заяви про проведення перевірки об`єкта будівництва або будівельної продукції за його бажанням;

необхідність проведення перевірки достовірності даних, наведених у повідомленні про початок виконання підготовчих робіт, повідомленні про початок виконання будівельних робіт, декларації про готовність об`єкта до експлуатації, протягом трьох місяців з дня подання зазначених документів;

виявлення факту самочинного будівництва об`єкта;

перевірка виконання суб`єктом містобудування вимог приписів органів державного архітектурно-будівельного контролю;

вимога головного інспектора будівельного нагляду центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду, про проведення перевірки за наявності підстав, передбачених законом;

звернення фізичних чи юридичних осіб про порушення суб`єктом містобудування вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності;

вимога правоохоронних органів щодо проведення перевірки, складена на підставі ухвали слідчого судді.

Пунктом 9 Порядку №553 встановлено, що державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється у присутності суб`єктів містобудування або їх представників, які будують або збудували об`єкт будівництва.

Згідно пункту 11 Порядку №553, посадові особи органів державного архітектурно-будівельного контролю під час проведення перевірки мають право, зокрема, безперешкодного доступу до місць будівництва об`єктів та до об`єктів, що підлягають обов`язковому обстеженню; складати протоколи про вчинення правопорушень, акти перевірок та накладати штрафи відповідно до закону; у разі виявлення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил, містобудівних умов та обмежень, затвердженого проекту або будівельного паспорта забудови земельної ділянки; видавати обов`язкові для виконання приписи щодо усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил.

Пунктом 12 Порядку №553 передбачено, що посадові особи органу державного архітектурно-будівельного контролю під час здійснення державного архітектурно-будівельного контролю зобов`язані, серед іншого, у повному обсязі, об`єктивно та неупереджено здійснювати державний архітектурно-будівельний контроль у межах повноважень, передбачених законодавством; надсилати повідомлення про проведення планової перевірки суб`єкту містобудування, щодо якого здійснюється державний архітектурно-будівельний контроль, рекомендованим листом та/або за допомогою електронного поштового зв`язку, зокрема електронного кабінету, або вручати особисто під розписку керівнику суб`єкта містобудування чи його уповноваженій особі із зазначенням дати початку та дати закінчення перевірки не пізніше ніж за десять днів до її початку.

У разі відмови суб`єкта містобудування, щодо якого здійснюється державний архітектурно-будівельний контроль, у допуску посадових осіб органу державного архітектурно-будівельного контролю до проведення перевірки, відмови суб`єкта містобудування в наданні документів, необхідних для здійснення заходів державного архітектурно-будівельного контролю, відсутності суб`єкта містобудування, якому у визначений цим Порядком строк було надіслано повідомлення про проведення перевірки, або його уповноваженої особи (за довіреністю) на об`єкті під час перевірки складається відповідний акт.

Пунктом 14 Порядку №553 встановлено, що суб`єкт містобудування, щодо якого здійснюється державний архітектурно-будівельний контроль, зобов`язаний: допускати посадових осіб органу державного архітектурно-будівельного контролю до проведення перевірки за умови дотримання ними порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю; одержувати примірник припису органу державного архітектурно-будівельного контролю за результатами здійсненого планового чи позапланового заходу; виконувати вимоги органу державного архітектурно-будівельного контролю щодо усунення виявлених порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності; надавати документи, пояснення в обсязі, який він вважає необхідним, довідки, відомості, матеріали, зокрема через електронний кабінет, з питань, що виникають під час здійснення державного архітектурно-будівельного контролю.

Форми актів та інших документів, які складаються під час або за результатами здійснення державного архітектурно-будівельного контролю, затверджуються Мінрегіоном (пункт 15 Порядку №553).

Відповідно до пункту 17 Порядку №553, у разі виявлення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил, крім акту перевірки, складається протокол, видається припис про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил або припис про зупинення підготовчих та/або будівельних робіт (далі - припис).

У приписі обов`язково встановлюється строк для усунення виявлених порушень згідно з додатком.

Протокол разом з усіма матеріалами перевірки протягом трьох днів після його складення подається посадовій особі органу державного архітектурно-будівельного контролю, до повноважень якої належить розгляд справ про правопорушення у сфері містобудівної діяльності (пункт 20 Порядку №553).

Згідно статті 2 Закону України «Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності» №3038-VI, суб`єкти містобудування несуть відповідальність у вигляді штрафу за такі правопорушення, зокрема, невиконання приписів органів державного архітектурно-будівельного контролю щодо усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил - у розмірі п`ятнадцяти прожиткових мінімумів для працездатних осіб; недопущення посадових осіб органів державного архітектурно-будівельного контролю на об`єкти будівництва, підприємства будівельної галузі для виконання покладених на них функцій - у розмірі тридцяти прожиткових мінімумів для працездатних осіб (пункт 2 частини 6 статті 2 Закону України №3038-VI).

Орган державного архітектурно-будівельного контролю розглядає відповідно до закону справи про правопорушення у сфері містобудівної діяльності.

Відповідно до пункту 7 Порядку № 533 під час проведення позапланової перевірки посадова особа органу державного архітектурно-будівельного контролю зобов`язана пред`явити службове посвідчення та направлення для проведення позапланової перевірки.

З аналізу вищенаведеного слідує, що посадові особи органів державного архітектурно-будівельного контролю, здійснюють, зокрема, позапланові перевірки суб`єктів містобудування на предмет дотримання ними під час здійснення будівництва вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності та інших нормативних актів, що регулюють даний вид діяльності та під час здійснення такого контролю мають право на, зокрема безперешкодний доступ на місце будівництва об`єкта та до об`єктів, що підлягають обов`язковому обстеженню.

Вказаному праву контролюючого органу кореспондує право суб`єкта містобудування бути присутнім під час здійснення перевірки, або забезпечити присутність своїх представників, в разі дотримання посадовими особами порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю. В такому разі допуск до проведення перевірки є обов`язком такого суб`єкта містобудування.

В той же час, ні приписи Закону №3038-VI, ні Порядку №533 не визначають обов`язку органу державного архітектурно-будівельного контролю попередньо попередити суб`єкта містобудування про намір проведення позапланового заходу. Від суб`єкта владних повноважень відповідно до вимог законодавства, вимагалось лише пред`явлення службового посвідчення та направлення на перевірку безпосередньо перед проведенням такої перевірки.

Вказане також узгоджується і з обставинами, визначеними пунктом 7 Порядку №533, що слугують підставами для проведення позапланової перевірки, як відповідного способу виявлення або підтвердження факту порушення суб`єктом містобудування норм чинного законодавства.

Отже, посадові особи органу державного архітектурно-будівельного контролю для здійснення державного архітектурно-будівельного контролю мають право проводити перевірки на об`єкті контролю виключно після пред`явлення суб`єкту містобудування службових посвідчень та направлень на перевірку.

Даний висновок узгоджується з правовою позицією, що міститься, зокрема, у постановах Верховного Суду 09.12.2019 у справі №822/836/16, від 15.01.2020 у справі №818/1617/16, від 30.01.2020 справа №308/12552/16-а.

Суд зауважує, що не допуск посадових осіб уповноваженого органу до проведення перевірки може виражатись як у вчиненні будь-яких активних дій з боку суб`єкта містобудівної діяльності або його представників, що фактично перешкоджають здійсненню такого заходу державного архітектурно-будівельного контролю, так і у пасивній поведінці цього ж суб`єкта, який будучи завчасно обізнаним про день, час і місце її проведення, свідомо, за відсутності на те поважних причин, не створив належних умов для цього, в тому числі, не забезпечив доступ до об`єкта перевірки.

Такий висновок викладений у постановах Верховного Суду від 09.12.2019 у справі № 822/836/16 та від 06.02.2020 у справі №208/537/17 (2-а/208/120/17).

Як встановлено судом, на підставі наказу Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради (далі-Управління) №01-13/425ДАБК від 13.10.2021 та на підставі перевірки виконання вимог припису Управління № 235/21 від 06.08.2021, відповідно до п. 7 Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23 травня 2011 року № 553, Управлінням проводилась позапланова перевірка за адресою: м. Одеса, Малиновський район, вул. Сурикова, 17-А (ТОВ «ІСАГІС», код ЄДРПОУ 38915140).

Управлінням було направлено лист-вимогу ТОВ «ІСАГІС» від 03.11.2021 № 01-3/300-Г (поштове відправлення з повідомленням ПАТ «Укрпошта» від № 6503000049097), в якому було повідомлено про місце і час проведення позапланової перевірки 09.11.2021 о 14 годині 00 хвилин.

Під час проведення комісійного заходу державного архітектурно будівельного контролю з виїздом на місце 09.11.2021 за участю представники Управління та Малиновської районної адміністрації Одеської міської ради керівник ТОВ «ІСАГІС» - Ісмагілова Андрія Юрослаїтовича або його уповноважена особа не забезпечила доступ до об`єкту містобудування та не надали відповідні документи і матеріали для проведення позапланової перевірки про що було складено відповідний акт обстеження.

Відтак відповідачем вчинено всі дії, направлені на повідомлення позивача про проведення перевірки, обов`язок щодо якого чинним законодавством не передбачено.

Відтак, беручи до уваги вищенаведене, суд дійшов висновку щодо безпідставності, та необґрунтованості позовних вимог Товариства з обмеженою відповідальністю ІСАГІС до Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради про визнання протиправним та скасування Постанови № 075/21/416-вих вiд 23.11.2021 року про справі про правопорушення у сфері містобудівної діяльності на накладено штраф; визнання протиправним та скасування припису про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил №427/21 вiд 09.11.2021 року, та відповідно відсутності законодавчо передбачених підстав для їх задоволення.

Відповідно до частини 1 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частиною 1 статті 72 КАС України передбачено, що доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Статтю 73 КАС України передбачено, що належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення. Сторони мають право обґрунтовувати належність конкретного доказу для підтвердження їхніх вимог або заперечень.

Відповідно до статей 74-76 КАС України обставини справи, які за законом мають бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. Достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи. Достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

Статтею 77 КАС України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

Згідно зі ст.242 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.

Відтак, беручи до уваги наведене, та оцінюючи надані сторонами по справі письмові докази в їх сукупності, суд дійшов висновку, що позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю ІСАГІС до Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради про визнання протиправною та скасування постанови; визнання протиправним та скасування припису, не є правомірними, документально підтвердженими, не ґрунтуються на положеннях чинного законодавства, отже задоволенню не підлягають.

Керуючись ст.ст.72-77, 139, ст.ст.241-246, 250, 255, 262, 263 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

ВИРІШИВ:

У задоволенні адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю ІСАГІС до Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради про визнання протиправним та скасування Постанови № 075/21/416-вих вiд 23.11.2021 року про справі про правопорушення у сфері містобудівної діяльності на накладено штраф; визнання протиправним та скасування припису про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил №427/21 вiд 09.11.2021 року, - відмовити.

Рішення суду може бути оскаржено в порядку та строки встановлені ст.ст.293, 295 КАС України.

Рішення суду набирає законної сили в порядку та строки, встановлені ст.255 КАС України.

Рішення складено 09.11.2022 р., з урахуванням знаходження судді Ю.В. Харченко у відпустці у період часу з 13.09.2022 р. по 07.10.2022 р., а також на лікарняному - з 10.10.2022 р. по 20.10.2022 р.

Суддя Харченко Ю.В.

Дата ухвалення рішення09.11.2022
Оприлюднено14.11.2022
Номер документу107271879
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері містобудування; архітектурної діяльності

Судовий реєстр по справі —420/24548/21

Рішення від 09.11.2022

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Харченко Ю.В.

Ухвала від 31.08.2022

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Харченко Ю.В.

Ухвала від 31.08.2022

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Харченко Ю.В.

Ухвала від 05.05.2022

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Харченко Ю.В.

Ухвала від 14.04.2022

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Харченко Ю.В.

Ухвала від 04.04.2022

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Харченко Ю.В.

Ухвала від 10.03.2022

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Харченко Ю.В.

Ухвала від 06.01.2022

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Харченко Ю.В.

Ухвала від 13.12.2021

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Харченко Ю.В.

Ухвала від 08.12.2021

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Харченко Ю.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні