Україна
Донецький окружний адміністративний суд
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
11 листопада 2022 року Справа№200/4548/20-а
Донецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Христофорова А.Б., розглянувши за правилами загального позовного провадження у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області до Волноваської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 1 Волноваської районної ради Донецької області за участю третьої особи, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору Відділу освіти Волноваської міської військово-цивільної адміністрації Волноваського району Донецької області про застосування заходів реагування, -
В С Т А Н О В И В:
В провадженні Донецького окружного адміністративного суду перебуває адміністративна справа за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області до Волноваської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 1 Волноваської районної ради Донецької області за участю третьої особи, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору Відділу освіти Волноваської міської військово-цивільної адміністрації Волноваського району Донецької області, в якому позивач просить суд:
- застосувати заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) Волноваської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 1 Волноваської районної ради Донецької області, розташованої за адресою: Донецька область, Волноваський район, м. Волноваха, вул. 1 травня, 95, - до повного усунення порушень шляхом заборони експлуатації вищезазначеного об`єкта.
В обґрунтування позову зазначено, що в ході проведення уповноваженими посадовими особами позивача, у період з 11.02.2020 року по 12.02.2020 року позапланової перевірки Волноваської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 1 Волноваської районної ради Донецької області, розташованої за адресою: Донецька область, Волноваський район, м. Волноваха, вул. 1 травня, 95, на предмет дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, були виявлені порушення законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей, що були зафіксовані в Акті перевірки № 21 від 12.02.2020 року. Посилаючись на те, що виявлені порушення, створюють безпосередню загрозу виникнення пожежі, перешкоджають вільній евакуації людей у разі настання надзвичайної ситуації (пожежі, аварії, тощо), ускладнюють гасіння пожежі, тобто створюють безпосередню загрозу життю та/або здоров`ю людей, позивачем зазначено про неприпустимість подальшої експлуатації Волноваської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 1 Волноваської районної ради Донецької області, без усунення виявлених порушень, у зв`язку із чим наголошено на необхідності застосування такого заходу реагування як повне зупинення експлуатації (роботи) вищевказаного об`єкта.
У поданому до суду відзиві на позовну заяву, відповідач заперечив проти задоволення позовних вимог, зазначивши, що згідно акту комісійного обстеження Волноваської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 1 Волноваської районної ради Донецької області від 19.05.2020 року на предмет усунення порушень, вказаних в Акті №21 від 12.02.2020 року щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, за результатами обстеження встановлено усунення деяких порушень, а саме: з вікна першого поверху будівлі закладу демонтовані глухі нез`ємні грати; заклад забезпечений зовнішнім протипожежним водопостачанням; на зберіганні в приміщенні кладової кухні перебувають овочі, молоко та інші не горючі матеріали; на території об`єкта встановлений пожежний щит; господарча будівля (сарай) виведена з експлуатації, знеструмлена, двері зачинені на замок; демонтований А-50 Б в коридорі першого поверху , який був встановлений на горючу основу (конструкцію) без підкладання під нього суцільного негорючого матеріалу, що виступає за габарити апарату не менше ніж на 0,01 метра. На виконання доручення заступника голови райдержадміністрації управлінням освіти, сім`ї, молоді та спорту Волноваської райдержадміністрації підготовлено проект поетапного плану заходів до районної програми щодо матеріально-технічного забезпечення протипожежних заходів у закладах загальної середньої освіти Волноваського району на 2020-2022 роки. Управлінням освіти, сім`ї, молоді та спорту Волноваської райдержадміністрації надіслано листа про виділення коштів на умовах співфінансування до Департаменту освіти та науки ОДА від 29.04.2020 року №736/01-21.
У поданих до суду від третьої особи, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Відділу освіти Волноваської міської військово-цивільної адміністрації Волноваського району Донецької області поясненнях зазначено, що відповідно до Акту від 02 грудня 2020 року комісійного обстеження приміщень Волноваської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 1 Волноваської районної ради Донецької області, розташованого за адресою: Донецька область, Волноваський район, м. Волноваха, вул. 1 травня, 95, встановлено, що залишилися не виконаними заходи: зменшена ширина евакуаційних виходів з приміщень санвузлів в підвалі (ДБН B.1.1.-7-2016,n.7.2.7); зменшена висота евакуаційних виходів з приміщень підвалу (ДБН В.1.1.-7-2016,n.7.3.6).
За наслідками повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями, проведеного 04 серпня 2020 року у справі визначений новий склад суду: Головуючий суддя (суддя-доповідач): Христофоров А.Б.
Ухвалою суду від 04 серпня 2020 року справу прийнято до провадження, розгляд справи розпочатий спочатку, за правилами загального позовного провадження, повідомлено учасників справи, що проведення підготовчого засідання у справі відбудеться 18 серпня 2020 року.
18 серпня 2020 року підготовче засідання у справі відкладено до 26 серпня 2020 року.
Ухвалою суду від 26 серпня 2020 року судом наданий сторонам час для примирення - до 31 грудня 2020 року. Провадження у справі № 200/4548/20-а за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області до Волноваської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 1 Волноваської районної ради Донецької області про застосування заходів реагування, зупинене до 31 грудня 2020 року.
Ухвалою суду від 23 грудня 2020 року за клопотанням сторін, провадження у справі поновлене, та повідомлено учасників справи, що проведення підготовчого засідання у справі відбудеться 24 грудня 2020 року.
Ухвалою суду від 24 грудня 2020 року клопотання представників сторін про надання часу для примирення сторін задоволено. Надано сторонам час для примирення - до 01 липня 2021 року. Провадження у справі № 200/4548/20-а за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області до Волноваської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 1 Волноваської районної ради Донецької області про застосування заходів реагування зупинено до 01 липня 2021 року.
Ухвалою суду від 01 липня 2021 року провадження у справі поновлене, та повідомлено учасників справи, що проведення підготовчого засідання у справі відбудеться 01 липня 2021 року.
Ухвалою суду від 01 липня 2021 року заяву відділу освіти Волноваської міської військово-цивільної адміністрації Волноваського району Донецької області про залучення третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача. задоволено. Залучено Відділ освіти Волноваської міської військово-цивільної адміністрації Волноваського району Донецької області в якості третьої особи, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору. Підготовче засідання відкладено на 06 липня 2021 року.
06 липня 2021 року підготовче засідання відкладено на 13 липня 2021 року.
Ухвалою суду від 09 липня 2021 року у задоволенні заяви третьої особи, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору Відділу освіти Волноваської міської військово-цивільної адміністрації Волноваського району Донецької області про участь у судовому засіданні в режимі відео конференції, відмовлено.
13 липня 2021 року підготовче засідання відкладено на 10 серпня 2021 року.
Ухвалою суду від 10 серпня 2021 року клопотання представників сторін про надання часу для примирення сторін, задоволено. Надано сторонам час для примирення - до 01 грудня 2021 року. Провадження у справі № 200/4548/20-а за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області до Волноваської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 1 Волноваської районної ради Донецької області про застосування заходів реагування зупинено до 01 грудня 2021 року.
Ухвалою суду від 02 грудня 2021 року провадження у справі № 200/4548/20-а за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області до Волноваської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 1 Волноваської районної ради Донецької області за участю третьої особи, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору Відділу освіти Волноваської міської військово-цивільної адміністрації Волноваського району Донецької області про застосування заходів реагування, поновлено. Строк проведення підготовчого провадження продовжено на 30 днів, проведення підготовчого засідання призначено на 07 грудня 2021 року.
Ухвалою суду від 07 грудня 2021 року клопотання представників сторін про надання часу для примирення сторін, задоволено. Надано сторонам час для примирення - до 04 квітня 2022 року. Провадження у справі № 200/4548/20-а за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області до Волноваської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 1 Волноваської районної ради Донецької області за участю третьої особи, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору Відділу освіти Волноваської міської військово-цивільної адміністрації Волноваського району Донецької області про застосування заходів реагування, зупинено до 04 квітня 2022 року.
У зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України Указом Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженого Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022 №2102-ІХ, введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24.02.2022 строком на 30 діб.
Указом Президента України від 14.03.2022 №133/2022, затвердженим Законом України від 15.03.2022 №2119-ІХ, у зв`язку з триваючою широкомасштабною збройною агресією Російської Федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, строк дії воєнного стану в Україні продовжено ще на 30 діб, тобто до 25.04.2022.
21.04.2022 на засіданні Верховної Ради України ухвалено Закон про затвердження Указу Президента України від 18.04.2022 № 259 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні».
Цим Указом передбачено продовження строку дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 25.05.2022 на 30 діб.
На засіданні Верховної Ради України ухвалено Закон про затвердження Указу Президента України від 17.05.2022 № 341 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні».
Цим Указом передбачено продовження строку дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 25.05.2022 на 90 діб.
Також, на засіданні Верховної Ради України ухвалено Закон про затвердження Указу Президента України від 12 серпня 2022 року № 573 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні».
Цим Указом передбачено продовження строку дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 23 серпня 2022 року строком на 90 діб.
02 березня 2022 року опублікованими Радою суддів України 02.03.2022 року Рекомендаціями щодо роботи судів в умовах воєнного стану року, судам України рекомендовано за можливості відкладати розгляд справ (за винятком невідкладних судових розглядів) та знімати їх з розгляду, зважати на те, що велика кількість учасників судових процесів не завжди мають змогу подати заяву про відкладення розгляду справи через залучення до функціонування критичної інфраструктури, вступ до лав Збройних сил України, територіальної оборони, добровольчих воєнних формувань та інших форм протидії збройної агресії проти України, або не можуть прибути в суд у зв`язку з небезпекою для життя.
Донецький окружний адміністративний суд продовжує свою роботу у дистанційному режимі.
Ухвалою суду від 28 вересня 2022 року провадження у справі № 200/4548/20-а за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області до Волноваської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 1 Волноваської районної ради Донецької області за участю третьої особи, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору Відділу освіти Волноваської міської військово-цивільної адміністрації Волноваського району Донецької області про застосування заходів реагування, поновлено. Підготовче засідання у справі призначено на 11 жовтня 2022 року в приміщенні Дніпропетровського окружного адміністративного суду за адресою: 49089, м. Дніпро, вул. Академіка Янгеля, 4.
Ухвалою суду від 11 жовтня 2022 року підготовче провадження у справі за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області до Волноваської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 1 Волноваської районної ради Донецької області за участю третьої особи, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору Відділу освіти Волноваської міської військово-цивільної адміністрації Волноваського району Донецької області про застосування заходів реагування, закрито. Проведення судового засідання для розгляду справи по суті призначено на 25 жовтня 2022 року на 10 год. 00 хв. в приміщенні Дніпропетровського окружного адміністративного суду за адресою: 49089, м. Дніпро, вул. Академіка Янгеля, 4.
25 жовтня 2022 року розгляд справи №200/4548/20-а за позовом Головного управління державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області до Волноваської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №1 Волноваської районної ради Донецької області про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду відкладено на 08 листопада 2022 року.
Сторони, будучи належним чином повідомленими про місце, дату та часрозгляду справи, у судове засідання не з`явились.
Враховуючи положення ч. 9 ст. 205 КАС України, відповідно до яких якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта, суд приходить до висновку про можливість розглянути справу у письмовому провадженні за наявними у справі матеріалами.
Згідно з ч. 4 ст. 243 КАС України судове рішення, постановлене у письмовому провадженні, повинно бути складено у повному обсязі не пізніше закінчення встановлених цим Кодексом строків розгляду відповідної справи, заяви або клопотання.
Відповідно до ч. 5 ст. 250 цього Кодексу датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.
З`ясовуючи те чи мали місце обставини, якими обґрунтовуються позовні вимоги, якими доказами вони підтверджуються, а також чи є інші фактичні дані, які мають значення для вирішення справи, та докази на їх підтвердження, судом встановлено наступне.
Судом встановлено, та сторонами не заперечується, що відповідно до вимог Кодексу цивільного захисту України, Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», листа Першого заступника Голови ДСНС України ОСОБА_1 від 11.12.2019 року №02-17767/261, доручення Прем`єр-міністра України від 11.12.2019 року №44205/1/1-19, на підставі Наказу ДПРЗ-11 ГУ ДСНС України в Донецькій області від 10.02.2020 року № 47 «Про проведення позапланових перевірок» проведено позапланову перевірку приміщень та територій Волноваської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №1 Волноваської районної ради Донецької області, розташованого за адресою: Донецька область, Волноваський район, м. Волноваха, вул. 1 травня, 95, на предмет дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки в ході якої були виявлені порушення вимог законодавства у сфері пожежної безпеки, що було зафіксовано в Акті перевірки № 21 від 12.02.2020 року, а саме:
1. Електричне обладнання, електропроводи та кабелі не обладнані апаратурою захисту від струмів короткого замикання та інших аварійних режимів, що призводить до аварійної експлуатації освітлювальної та силової електромережі та зниження її технічних характеристик, яке призводить до виникнення пожежі та впливу небезпечних факторів пожежі (продуктів горіння, чадного газу та підвищених температур), та створює загрозу життю та/або здоров`ю людей.
2. Приміщення закладу не обладнані системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 «Системи протипожежного захисту», що призведе до пізнього виявлення пожежі, в зв`язку з чим первинні засоби пожежегасіння будуть не ефективними, не відбудеться оповіщення людей, які перебувають у приміщеннях, в зв`язку з чим продукти горіння та чадний газ унеможливить своєчасну та безпечну евакуацію з приміщень та може призвести до отруєння людей що перебуватимуть у ній, гасіння пожежі здійсниться лише після прибуття пожежних підрозділів з необхідними засобами гасіння.
3. Заклад не забезпечений зовнішнім протипожежним водопостачанням згідно з вимогами будівельних норм, що призводить до унеможливлення гасіння пожежі, допускає розповсюдження пожежі по будівельним конструкціям, їх руйнації, та збільшення продуктів горіння, чадного газу та впливу підвищених температур, що в свою чергу створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей унеможливлюючи евакуацію людей з будівлі.
4. Приміщення ЗОШ не обладнані системою оповіщення про пожежу 3-го типу відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 «Системи протипожежного захисту», що призведе до пізнього виявлення пожежі, в зв`язку з чим первинні засоби пожежогасіння будуть не ефективними, не відбудеться оповіщення людей, які перебувають у приміщеннях, в зв`язку з чим продукти горіння та чадний газ унеможливить своєчасну та безпечну евакуацію з приміщень та може призвести до отруєння людей що перебуватимуть у ній, гасіння пожежі здійсниться лише після прибуття пожежних підрозділів з необхідними засобами гасіння.
5. Приміщення закладу не укомплектовані в повному обсязі первинними засобами пожежегасіння згідно норм належності, що унеможливить гасіння пожежі на ранній стадії розвитку, сприяє беззахисності людини перед факторами пожежі та призводить до безперешкодного розповсюдження пожежі по будівельним конструкціям, їх руйнації, що в свою чергу створює загрозу життю та/або допускається зниження класу вогнестійкості здоров`ю людей.
6. Під час експлуатації об`єкта елементів заповнення прорізів у протипожежних перешкодах (не встановлені протипожежні двері в приміщення електрощитової), внаслідок чого можливі втрата цілісності та втрата теплоізолювальної спроможності даної перешкоди, що підвищує вплив небезпечних факторів пожежі (продуктів горіння, чадного газу та підвищених температур), унеможливлює евакуацію людей з будівлі та послідуючим отруєнням чадним газом та продуктами горіння та створює загрозу життю та/або здоров`ю людей.
7. Під час експлуатації об`єкта допускається зниження класу вогнестійкості елементів заповнення прорізів у протипожежних перешкодах (не встановлені протипожежні двері в приміщення кладової кухні), внаслідок чого можливі втрата цілісності та втрата теплоізолювальної спроможності даної перешкоди, що підвищує вплив небезпечних факторів пожежі (продуктів горіння, чадного газу та підвищених температур), унеможливлює евакуацію людей з будівлі та послідуючим отруєнням чадним газом та продуктами горіння та створює загрозу життю та/або здоров`ю людей.
8. Сходові клітки та зовнішні сходи, коридори, проходи та інші шляхи евакуації не забезпечені евакуаційним освітленням, що, у свою чергу, не дасть людям можливість покинути небезпечне місце та не створить необхідні умови бачення та орієнтацію на шляхах евакуації і унеможливить пошук засобів безпеки та i пожежегасіння.
9. З`єднання, відгалуження окінцювання жил проводів і кабелів не здійснюються за допомогою опресування або затискачів (підвальне приміщення тощо), що призводить до аварійної експлуатації освітлювальної та силової електромережі та зниження її технічних характеристик, яке призводить до виникнення пожежі та впливу небезпечних факторів пожежі (продуктів горіння, чадного газу та підвищених температур), та створює загрозу життю та/або здоров`ю людей.
10. Технічне обслуговування 12 од. вогнегасників ВП-5(з) та 1 од. ВП-9(3) не здійснюється відповідно до ДСТУ 4297-2004 «Технічне обслуговування Вогнегасників. Загальні технічні вимоги», що унеможливить гасіння пожежі на ранній стадії розвитку, сприяє беззахисності людини перед факторами пожежі та призводить до безперешкодного розповсюдження пожежі по будівельним конструкціям, їх руйнації, що в свою чергу створює загрозу життю та/або здоров`ю людей.
11. На території об`єкта площею більше 200 м-2 не встановлений пожежний щит (стенд), що унеможливить гасіння пожежі на ранній стадії розвитку, сприяє беззахисності людини перед факторами пожежі та призводить до безперешкодного розповсюдження пожежі по будівельним конструкціям, їх руйнації, що в свою чергу створює загрозу життю та/або здоров`ю людей. До комплекту засобів пожежегасіння, які розміщуються на пожежному щиті, входять: вогнегасники - 3 шт., ящик з піском - 1 шт., протипожежне покривало - 1 шт., багор або лом та гак - 2 шт., лопати - 2 шт., сокири - 2 шт.
12. Дерев`яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) господарчої будівлі не оброблені засобами вогнезахисту, які забезпечують 1 групу вогнезахисної ефективності, що під впливом небезпечних факторів пожежі призводить до їх руйнування, поширення пожежі зі збільшенням продуктів горіння, чадного газу та впливу підвищених температур та їх розповсюдження до шляхів евакуації, що унеможливить евакуацію людей з будівлі.
13. На період перезарядки і технічного обслуговування вогнегасників, пов`язаного з їхнім ремонтом, на заміну не передбачені вогнегасники з резервного фонду, що унеможливить гасіння пожежі на ранній стадії розвитку, сприяє беззахисності людини перед факторами пожежі та призводить до безперешкодного розповсюдження пожежі по будівельним конструкціям, їх руйнації, що в свою чергу створює загрозу життю та/або здоров`ю людей.
14. Зменшена ширина евакуаційних виходів з приміщень санвузлів в підвалі, що може призвести до перешкоджання евакуації людей, затору людського потоку та збільшення часу евакуації, що в свою чергу збільшує час впливу небезпечних факторів пожежі на людину та створює загрозу життю та/або здоров`ю людей.
15. На вікні першого поверху будівлі закладу встановлені глухі незнімні грати, що унеможливить евакуацію при виникненні пожежі, що в свою чергу збільшує час впливу небезпечних факторів пожежі на людину та створює загрозу життю та/або здоров`ю людей.
16. Зменшена висота евакуаційних виходів з приміщень підвалу, що може призвести до перешкоджання евакуації людей, затору людського потоку та збільшення часу евакуації, що в свою чергу збільшує час впливу небезпечних факторів пожежі на людину та створює загрозу життю та/або здоров`ю людей.
17. АП-50 Б в коридорі першого поверху встановлений на горючу основу (конструкцію) без підкладання під нього суцільного негорючого матеріалу, що виступає за габарити апарата не менше ніж на 0,01 метра, що призведе до аварійної експлуатації електровиробів, нагрівання горючого матеріалу, що може привести до займання та виникнення пожежі з подальшим впливом небезпечних факторів пожежі (продуктів горіння, чадного газу та підвищених температур) на людей та створить загрозу життю та/або здоров`ю людей.
18. Працівники навчального закладу не забезпечені засобами радіаційного і хімічного захисту відповідно до Порядку забезпечення населення і працівників формувань та спеціалізованих служб цивільного захисту засобами індивідуального захисту, приладами радіаційної та хімічної розвідки, дозиметричного і хімічного контролю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19 серпня 2002 року №1200, що призведе до ураження органів дихання працюючого персоналу, що може збільшити кількість летальних випадків.
Зазначений Акт підписаний посадовою особою органу державного нагляду ДСНС, та керівником суб`єкта господарювання директором Волноваської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 1 Волноваської районної ради Донецької області ОСОБА_2 , - без пояснень, зауважень або заперечень щодо проведеного заходу державного нагляду (контролю) та складеного акта перевірки.
В графі Акту «Пояснення, зауваження або заперечення щодо проведеного заходу державного нагляду (контролю) та складеного акта перевірки» міститься запис: «Зауважень немає».
Згідно із Актом від 19.05.2020 року обстеження приміщень Волноваської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 1 Волноваської районної ради Донецької області, розташованого за адресою: Донецька область, Волноваський район, м. Волноваха, вул. 1 травня, 95, комісією у складі: директора Волноваської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 1 Волноваської районної ради Донецької області ОСОБА_2 ; начальника відділу забезпечення заходів з попередження НС у Волноваському районі Центру забезпечення діяльності Головного управління ДСНС України у Донецькій області ОСОБА_3 ; провідного фахівця відділу забезпечення заходів з попередження НС у Волноваському районі Центру забезпечення діяльності Головного управління ДСНС України у Донецькій області Ханецького В. І.; інженера з охорони праці УОСМС Волноваської РДА Дорошевич О. В. було проведено обстеження приміщень Волноваської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 1 Волноваської районної ради Донецької області, розташованого за адресою: Донецька область, Волноваський район, м. Волноваха, вул. 1 травня, 95, на предмет усунення порушень, вказаних в Акті №21 від 12.02.2020 року на предмет усунення виявлених порушень, що зафіксовані в Акті позапланового заходу державного нагляду (контролю), щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки за результатами якого встановлено, що залишилися не виконаними наступні заходи:
1. Електричне обладнання, електропроводи та кабелі не обладнані апаратурою захисту від струмів короткого замикання та інших аварійних режимів.
2. Приміщення закладу не обладнані системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 «Системи протипожежного захисту» додаток А табл. А.1 п. 7.3.
3. Приміщення ЗОШ не обладнані системою оповіщення про пожежу 3-го типу відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 «Системи протипожежного захисту додаток Б, табл. 1, розділ 5, п.5.1.
4. Приміщення закладу не укомплектовані в повному обсязі первинними засобами пожежогасіння згідно норм належності.
5. Під час експлуатації об`єкта допускається зниження класу вогнестійкості елементів заповнення прорізів у протипожежних перешкодах (не встановлені протипожежні двері в приміщення електрощитової).
6. Сходові клітки та зовнішні сходи, коридори, проходи та інші шляхи евакуації не забезпечені евакуаційним освітленням.
7. З`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів не здійснюються за допомогою опресування або затискачів.
8. Технічне обслуговування 12 од. вогнегасників ВП-5(3) та 1 од. ВП-9(3) не здійснюється відповідно до ДСТУ 4297-2004 «Технічне обслуговування вогнегасників. Загальні технічні вимоги».
9. На період перезарядки і технічного обслуговування вогнегасників, пов`язаного з їхнім ремонтом, на заміну не передбачені вогнегасники з резервного фонду.
10. Зменшена ширина евакуаційних виходів з приміщень санвузлів в підвалі(ДБН B.1.1.-7-2016,n.7.2.7).
11. Зменшена висота евакуаційних виходів з приміщень підвалу (ДБН В.1.1.-7-2016,n.7.3.6).
12. Працівники навчального закладу не забезпечені засобами радіаційного і хімічного захисту відповідно до Порядку забезпечення населення працівників формувань та спеціалізованих служб цивільного захисту засобами індивідуального захисту, приладами радіаційної та хімічної розвідки, дозиметричного і хімічного контролю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19 серпня 2002 року № 1200.
Зазначений Акт підписаний усіма членами комісії без жодних пояснень, зауважень або заперечень щодо проведеного заходу та складеного акта, що відповідачем не заперечується.
Згідно із Актом від 03 липня 2020 року обстеження приміщень Волноваської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 1 Волноваської районної ради Донецької області, розташованого за адресою: Донецька область, Волноваський район, м. Волноваха, вул. 1 травня, 95, комісією у складі: директора Волноваської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 1 Волноваської районної ради Донецької області ОСОБА_2 ; першого заступника голови Волноваської РДА Безуглого О. М.; інженера з охорони праці УОСМС Волноваської РДА Дорошевич О. В.; провідного фахівця відділу забезпечення заходів з попередження НС у Волноваському районі Центру забезпечення діяльності Головного управління ДСНС України у Донецькій області ОСОБА_4 ; головного фахівця Волноваського районного відділу ГУ ДСНС України в Донецькій області ОСОБА_5 було проведено обстеження приміщень Волноваської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 1 Волноваської районної ради Донецької області, розташованого за адресою: Донецька область, Волноваський район, м. Волноваха, вул. 1 травня, 95, на предмет усунення порушень, вказаних в Акті №21 від 12.02.2020 року на предмет усунення виявлених порушень, що зафіксовані в Акті позапланового заходу державного нагляду (контролю), щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки за результатами якого встановлено, що залишилися не виконаними наступні заходи:
1. Електричне обладнання, електропроводи та кабелі не обладнані апаратурою захисту від струмів короткого замикання та інших аварійних режимів.
2. Приміщення закладу не обладнані системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 «Системи протипожежного захисту» додаток А табл. А.1 п. 7.3.
3. Приміщення ЗОШ не обладнані системою оповіщення про пожежу 3-го типу відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 «Системи протипожежного захисту додаток Б, табл. 1, розділ 5, п.5.1.
4. Приміщення закладу не укомплектовані в повному обсязі первинними засобами пожежегасіння згідно норм належності.
5. Під час експлуатації об`єкта допускається зниження класу вогнестійкості елементів заповнення прорізів у протипожежних перешкодах (не встановлені протипожежні двері в приміщення електрощитової).
6. Сходові клітки та зовнішні сходи, коридори, проходи та інші шляхи евакуації не забезпечені евакуаційним освітленням.
7. З`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів не здійснюються за допомогою опресування або затискачів.
8. На період перезарядки і технічного обслуговування вогнегасників, пов`язаного з їхнім ремонтом, на заміну не передбачені вогнегасники з резервного фонду.
9. Зменшена ширина евакуаційних виходів з приміщень санвузлів в підвалі(ДБН B.1.1.-7-2016,n.7.2.7).
10. Зменшена висота евакуаційних виходів з приміщень підвалу (ДБН В.1.1.-7-2016,n.7.3.6).
Зазначений Акт підписаний усіма членами комісії без жодних пояснень, зауважень або заперечень щодо проведеного заходу та складеного акта, що відповідачем не заперечується.
Згідно із Актом від 02 грудня 2020 року обстеження приміщень Волноваської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 1 Волноваської районної ради Донецької області, розташованого за адресою: Донецька область, Волноваський район, м. Волноваха, вул. 1 травня, 95, комісією у складі: директора Волноваської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 1 Волноваської районної ради Донецької області ОСОБА_2 ; головного фахівця Волноваського районного відділу ГУ ДСНС України в Донецькій області Храпської Т. Ф. було проведено обстеження приміщень Волноваської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 1 Волноваської районної ради Донецької області, розташованого за адресою: Донецька область, Волноваський район, м. Волноваха, вул. 1 травня, 95, на предмет усунення порушень, вказаних в Акті №21 від 12.02.2020 року, в актах комісійних обстежень від 19.05.2020 року та 03.07.2020 року, за результатами якого встановлено, що залишилися не виконаними наступні заходи:
1.Приміщення закладу не обладнані системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 «Системи протипожежного захисту» додаток А табл. А.1 п. 7.3.
2. Приміщення ЗОШ не обладнані системою оповіщення про пожежу 3-го типу відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 «Системи протипожежного захисту додаток Б, табл. 1, розділ 5, п.5.1.
3. Зменшена ширина евакуаційних виходів з приміщень санвузлів в підвалі (ДБН B.1.1.-7-2016,n.7.2.7).
4. Зменшена висота евакуаційних виходів з приміщень підвалу (ДБН В.1.1.-7-2016,n.7.3.6).
Зазначений Акт підписаний усіма членами комісії без жодних пояснень, зауважень або заперечень щодо проведеного заходу та складеного акта, що відповідачем не заперечується.
Згідно із Актом від 06 грудня 2020 року обстеження приміщень Волноваської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 1 Волноваської районної ради Донецької області, розташованого за адресою: Донецька область, Волноваський район, м. Волноваха, вул. 1 травня, 95, комісією у складі: директора Волноваської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 1 Волноваської районної ради Донецької області ОСОБА_2 ; завгоспа Волноваського ЗЗСО I-III ступенів №1 Ганзулі О. А.; заступника начальника відділу запобігання надзвичайним ситуаціям Волноваського районного управління ГУ ДСНС України в Донецькій області Ханецького В. І. було проведено обстеження приміщень Волноваської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 1 Волноваської районної ради Донецької області, розташованого за адресою: Донецька область, Волноваський район, м. Волноваха, вул. 1 травня, 95, на предмет усунення порушень, вказаних в Акті №21 від 12.02.2020 року, в актах комісійних обстежень від 19.05.2020 року, 03.07.2020 року та від 02.12.2020 року за результатами якого встановлено, що залишилися не виконаними наступні заходи:
1. Зменшена ширина евакуаційних виходів з приміщень санвузлів в підвалі(ДБН B.1.1.-7-2016, п.7.2.7).
2. Зменшена висота евакуаційних виходів з приміщень підвалу (ДБН В.1.1.-7-2016, п.7.3.6).
Зазначений Акт підписаний усіма членами комісії, однак директором Волноваської ЗЗСО I-III ступенів №1 зазначено : «з актом ознайомлена, не згодна з висновком із неможливістю їх усунення через особливості інженерно-технічних споруд».
Дослідивши спірні правовідносини та надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи, суд зазначає наступне.
Частиною другоюстатті 19 Конституції Українивстановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбаченіКонституцієюта законами України.
Відповідно достатті 3 Конституції Українилюдина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.
Відповідно до Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, яке затвердженеУказом Президента України від 16 січня 2013 року № 20/2013Державна служба України з надзвичайних ситуацій (далі - ДСНС) є центральним органом виконавчої влади та здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням та виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту, за діяльністю аварійно-рятувальних служб.
ДСНС здійснює свої повноваження безпосередньо та через територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення, а також міжрегіональні (повноваження яких поширюються на кілька адміністративно-територіальних одиниць) територіальні органи (у разі їх створення).
Постановою Кабінету Міністрів України від 21 січня 2013 року № 33 «Про утворення територіальних органів Державної служби з надзвичайних ситуацій та визнання такими, що втратили чинність, деяких постанов Кабінету Міністрів України», утворені як юридичні особи публічного права територіальні органи Державної служби з надзвичайних ситуацій, одним з яких є позивач.
Відповідно до п.п. 27 п. 4 Положення про Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області, затвердженого наказом ДСНС України від 04 лютого 2013 року № 3 (у редакції наказу ДСНС України від 21 вересня 2017 року № 507), Головне управління відповідно до покладених на нього завдань на відповідній території організовує і здійснює безпосередньо та через підпорядковані підрозділи нагляд (контроль) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки та цивільного захисту місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, суб`єктами господарювання.
Відповідач є суб`єктом господарювання, тому за приписамистатті 20 Кодексу цивільного захисту України, до його завдань і обов`язків у сфері цивільного захисту належать:1) забезпечення виконання заходів у сфері цивільного захисту на об`єктах суб`єкта господарювання;2) забезпечення відповідно до законодавства своїх працівників засобами колективного та індивідуального захисту;3) розміщення інформації про заходи безпеки та відповідну поведінку населення у разі виникнення аварії;4) організація та здійснення під час виникнення надзвичайних ситуацій евакуаційних заходів щодо працівників та майна суб`єкта господарювання;5) створення об`єктових формувань цивільного захисту відповідно до цього Кодексу та інших законодавчих актів, необхідної для їх функціонування матеріально-технічної бази і забезпечення готовності таких формувань до дій за призначенням;6) створення диспетчерських служб відповідно до цього Кодексу та інших законів, необхідних для забезпечення безпеки об`єктів підвищеної небезпеки;7) проведення оцінки ризиків виникнення надзвичайних ситуацій на об`єктах суб`єкта господарювання, здійснення заходів щодо неперевищення прийнятних рівнів таких ризиків;8) здійснення навчання працівників з питань цивільного захисту, у тому числі правилам техногенної та пожежної безпеки;9) декларування безпеки об`єктів підвищеної небезпеки;10) розроблення планів локалізації та ліквідації наслідків аварій на об`єктах підвищеної небезпеки;11) проведення об`єктових тренувань і навчань з питань цивільного захисту;12) забезпечення аварійно-рятувального обслуговування суб`єктів господарювання відповідно до вимогстатті 133цього Кодексу;13) здійснення за власні кошти заходів цивільного захисту, що зменшують рівень ризику виникнення надзвичайних ситуацій;14) забезпечення безперешкодного доступу посадових осіб органів державного нагляду, працівників аварійно-рятувальних служб, з якими укладені угоди про аварійно-рятувальне обслуговування суб`єктів господарювання, для проведення обстежень на відповідність протиаварійних заходів планам локалізації і ліквідації наслідків аварій на об`єктах підвищеної небезпеки та потенційно небезпечних об`єктах, сил цивільного захисту для проведення аварійно-рятувальних та інших невідкладних робіт у разі виникнення надзвичайних ситуацій;15) забезпечення дотримання вимог законодавства щодо створення, зберігання, утримання, використання та реконструкції захисних споруд цивільного захисту;16) здійснення обліку захисних споруд цивільного захисту, які перебувають на балансі (утриманні);17) дотримання протиепідемічного, протиепізоотичного та протиепіфітотичного режиму;18) створення і використання матеріальних резервів для запобігання та ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій;19) розроблення заходів щодо забезпечення пожежної безпеки, впровадження досягнень науки і техніки, позитивного досвіду із зазначеного питання;20) розроблення і затвердження інструкцій та видання наказів з питань пожежної безпеки, здійснення постійного контролю за їх виконанням;21) забезпечення виконання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, а також виконання вимог приписів, постанов та розпоряджень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки;22) утримання у справному стані засобів цивільного та протипожежного захисту, недопущення їх використання не за призначенням;23) здійснення заходів щодо впровадження автоматичних засобів виявлення та гасіння пожеж і використання для цієї мети виробничої автоматики;24) своєчасне інформування відповідних органів та підрозділів цивільного захисту про несправність протипожежної техніки, систем протипожежного захисту, водопостачання, а також про закриття доріг і проїздів на відповідній території;25) виконання інших завдань і заходів у сфері цивільного захисту, передбачених цим Кодексом та іншими законодавчими актами.
Забезпечення техногенної безпеки суб`єкта господарювання покладається на його керівника (частина другастатті 51 Кодексу цивільного захисту України), забезпечення пожежної безпеки суб`єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб`єктів господарювання (частина третястатті 55 Кодексу цивільного захисту України).
Відповідно до пунктів 29, 33 та 43 частини 1статті 2 Кодексу цивільного захисту України, об`єкт підвищеної небезпеки - об`єкт, який згідно із законом вважається таким, на якому є реальна загроза виникнення аварії та/або надзвичайної ситуації техногенного чи природного характеру; пожежна безпека - відсутність неприпустимого ризику виникнення і розвитку пожеж та пов`язаної з ними можливості завдання шкоди живим істотам, матеріальним цінностям і довкіллю; техногенна безпека - відсутність ризику виникнення аварій та/або катастроф на потенційно небезпечних об`єктах, а також у суб`єктів господарювання, що можуть створити реальну загрозу їх виникнення. Техногенна безпека характеризує стан захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій техногенного характеру. Забезпечення техногенної безпеки є особливою (специфічною) функцією захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій.
Відповідно до 1, 3 та 4 частини 1статті 7 Кодексу цивільного захисту України, цивільний захист здійснюється за такими основними принципами: гарантування та забезпечення державою конституційних прав громадян на захист життя, здоров`я та власності; пріоритетності завдань, спрямованих на рятування життя та збереження здоров`я громадян; максимально можливого, економічно обґрунтованого зменшення ризику виникнення надзвичайних ситуацій.
Відповідно до ч. 1, 2ст. 64 Кодексу цивільного захисту Україницентральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб. Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення.
Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначено Законом України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» (далі - Закон № 877).
Відповідно до статті 1 цього Закону, державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Згідно із ч. 11 ст. 4 Закону №877, плановий чи позаплановий захід щодо суб`єкта господарювання - юридичної особи має здійснюватися у присутності керівника або особи, уповноваженої керівником. Плановий чи позаплановий захід щодо фізичної особи - підприємця має здійснюватися за його присутності або за присутності уповноваженої ним особи.
За приписами ч. 1 ст. 6 Закону №877, підставами для здійснення позапланових заходів є, зокрема, доручення Прем`єр-міністра України про перевірку суб`єктів господарювання у відповідній сфері у зв`язку з виявленими системними порушеннями та/або настанням події, що має значний негативний вплив на права, законні інтереси, життя та здоров`я людини, захист навколишнього природного середовища та забезпечення безпеки держави.
Згідно із ч. 5 ст. 7 Закону №877, суб`єкт господарювання має право не допускати посадових осіб органу державного нагляду (контролю) до здійснення заходу, якщо вони не пред`явили документів, передбачених цією статтею.
Відповідно до ч. 6 ст. 7 Закону №877, за результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю) складає акт, який повинен містити такі відомості: дату складення акта; тип заходу (плановий або позаплановий); форма заходу (перевірка, ревізія, обстеження, огляд тощо); предмет державного нагляду (контролю); найменування органу державного нагляду (контролю), а також посаду, прізвище, ім`я та по батькові посадової особи, яка здійснила захід; найменування юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснювався захід.
Посадова особа органу державного нагляду (контролю) зазначає в акті стан виконання вимог законодавства суб`єктом господарювання, а в разі невиконання - детальний опис виявленого порушення з посиланням на відповідну вимогу законодавства.
В останній день перевірки два примірники акта підписуються посадовими особами органу державного нагляду (контролю), які здійснювали захід, та суб`єктом господарювання або уповноваженою ним особою, якщо інше не передбачено законом.
Якщо суб`єкт господарювання не погоджується з актом, він підписує акт із зауваженнями.
Зауваження суб`єкта господарювання щодо здійснення державного нагляду (контролю) є невід`ємною частиною акта органу державного нагляду (контролю).
У разі відмови суб`єкта господарювання підписати акт посадова особа органу державного нагляду (контролю) вносить до такого акта відповідний запис.
Один примірник акта вручається керівнику чи уповноваженій особі суб`єкта господарювання - юридичної особи, її відокремленого підрозділу, фізичній особі - підприємцю або уповноваженій ним особі в останній день заходу державного нагляду (контролю), а другий зберігається в органі державного нагляду (контролю).
Приписами ст. 10 Закону №877 передбачено, що суб`єкт господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) має право, зокрема, перевіряти наявність у посадових осіб органу державного нагляду (контролю) службового посвідчення та посвідчення (направлення) і одержувати копію посвідчення (направлення) на проведення планового або позапланового заходу; не допускати посадових осіб органу державного нагляду (контролю) до здійснення державного нагляду (контролю), якщо: державний нагляд (контроль) здійснюється з порушенням передбачених законом вимог щодо періодичності проведення таких заходів; посадова особа органу державного нагляду (контролю) не надала копії документів, передбачених цим Законом, або якщо надані документи не відповідають вимогам цього Закону; суб`єкт господарювання не одержав повідомлення про здійснення планового заходу державного нагляду (контролю) в порядку, передбаченому цим Законом; посадова особа органу державного нагляду (контролю) не внесла запис про здійснення заходу державного нагляду (контролю) до журналу реєстрації заходів державного нагляду (контролю) (за наявності такого журналу в суб`єкта господарювання); тривалість планового заходу державного нагляду (контролю) або сумарна тривалість таких заходів протягом року перевищує граничну тривалість, встановленучастиною п`ятоюстатті 5 цього Закону, або тривалість позапланового заходу державного нагляду (контролю) перевищує граничну тривалість, встановленучастиною четвертоюстатті 6 цього Закону; орган державного нагляду (контролю) здійснює повторний позаплановий захід державного нагляду (контролю) за тим самим фактом (фактами), що був (були) підставою для проведеного позапланового заходу державного нагляду (контролю); органом державного нагляду (контролю) не була затверджена та оприлюднена на власному офіційному веб-сайті уніфікована форма акта, в якій передбачається перелік питань залежно від ступеня ризику; у передбачених законом випадках посадові особи не надали копію погодження центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики з питань державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, або відповідного державного колегіального органу на здійснення позапланового заходу державного нагляду (контролю); бути присутнім під час здійснення заходів державного нагляду (контролю), залучати під час здійснення таких заходів третіх осіб; вимагати нерозголошення інформації, що становить комерційну таємницю або є конфіденційною інформацією суб`єкта господарювання; одержувати та ознайомлюватися з актами державного нагляду (контролю); надавати органу державного нагляду (контролю) в письмовій формі свої пояснення, зауваження або заперечення до акта; оскаржувати в установленому законом порядку неправомірні дії органів державного нагляду (контролю) та їх посадових осіб; отримувати консультативну допомогу від органу державного нагляду (контролю) з метою запобігання порушенням під час здійснення заходів державного нагляду (контролю); вести журнал реєстрації заходів державного нагляду (контролю) та вимагати від посадових осіб органів державного нагляду (контролю) внесення до нього записів про здійснення таких заходів до початку їх проведення; вимагати припинення здійснення заходу державного нагляду (контролю) у разі: перевищення посадовою особою органу державного нагляду (контролю) визначеного цим Законом максимального строку здійснення такого заходу; використання посадовими особами органу державного нагляду (контролю) неуніфікованих форм актів; з`ясування посадовими особами під час здійснення позапланового заходу державного нагляду (контролю) питань, інших ніж ті, необхідність перевірки яких стала підставою для здійснення такого заходу.
Аналіз представлених матеріалів щодо проведеного заходу державного нагляду (контролю), відзиву на позовну заяву, та результатів комісійного обстеження відповідача/перевірки усунення виявлених порушень які були зафіксовані в Акті №21 від 12.02.2020 року, свідчить про існування на час проведення перевірки відображених у вказаному Акті перевірки №21 від 12.02.2020 року порушень.
Акти №21 від 12.02.2020 року (за результатами позапланової перевірки), та акти від 19.05.2020 року, 03.07.2020 року та від 02.12.2020 року (перевірки усунення порушень), підписані посадовими особами органу державного нагляду, директором та уповноваженими особами Волноваської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 1 Волноваської районної ради Донецької області без пояснень, зауважень або заперечень до проведених перевірок та складених Актів.
Згідно із частиною 7 ст. 7 Закону №877, на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
Відповідно до абзацу першого частини 5статті 4 Закону №877, виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду.
Згідно із ст. 66 Кодексу цивільного захисту Україницентральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.
Відповідно до п. 12ч. 1ст. 67 Кодексу цивільного захисту України,до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить, зокрема, звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) об`єкту у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) об`єкту у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно монтажних, випуску і реалізації пожеженебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Відповідно до ч. 1 та ч. 2статті 68 Кодексу цивільного захисту України, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, у тому числі невиконання їх законних вимог, зобов`язані застосовувати санкції, визначені законом.
У разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) об`єкту у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Відповідно до ст. 70 Кодексу цивільного захисту України, підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) об`єкту у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є: 1) недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; 2) порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення; 3) випуск і реалізація вибухопожежонебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки; 4) нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій; 5) відсутність на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи; 6) невідповідність кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб`єкта господарювання, їх непридатність або відсутність; 7) порушення правил поводження з небезпечними речовинами; 8) відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об`єктів або об`єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій; 9) відсутність на об`єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовність до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту; 10) неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб`єктів господарювання; 11) проведення робіт з будівництва будинків та споруд, розміщення інших небезпечних об`єктів, інженерних і транспортних комунікацій, які порушують встановлений законодавством з питань техногенної безпеки порядок їх проведення або проведення яких створює загрозу безпеці населення, суб`єктам господарювання, обладнанню та майну, що в них перебувають.
Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду (ч. 2 ст. 70 КЦЗ України).
Як зазначено в Акті позапланового заходу державного нагляду № №21 від 12.02.2020 року, об`єкт обстеження Волноваська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 1 Волноваської районної ради Донецької області, за класифікацією суб`єктів господарювання, є суб`єктом господарювання з високим ступенем ризику.
Визначення небезпечного чинника міститься у п. 26ст. 2 Кодексу цивільного захисту Українита означає складову частину небезпечного явища (пожежа, вибух, викидання, загроза викидання небезпечних хімічних, радіоактивних і біологічно небезпечних речовин) або процесу, що характеризується фізичною, хімічною, біологічною чи іншою дією (впливом), перевищенням нормативних показників і створює загрозу життю та/або здоров`ю людини.
Суд зазначає, що законодавець пов`язує настання реальної загрози життю та здоров`ю людей, зокрема від пожежі з обставинами, які можуть призвести до займання та розповсюдження вогню.
Відповідно до п. 1 розділу І Правил пожежної безпеки в Україні, затвердженихНаказом Міністерства внутрішніх справ України від 30.12.2014 р. № 1417, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 05 березня 2015 року за № 252/26697 (далі - Правила пожежної безпеки): ці Правила встановлюють загальні вимоги з пожежної безпеки до будівель, споруд різного призначення та прилеглих до них територій, іншого нерухомого майна, обладнання, устаткування, що експлуатуються, будівельних майданчиків, а також під час проведення робіт з будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту, технічного переоснащення будівель та споруд (далі - об`єкт).
Ці Правила є обов`язковими для виконання суб`єктами господарювання, органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування (далі - підприємства), громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, які перебувають в Україні на законних підставах (п. 2 розділу І ППБУ).
Відповідно до п. 4 розділу І Правил пожежної безпеки, пожежна безпека повинна забезпечуватися шляхом проведення організаційних заходів та технічних засобів, спрямованих на запобігання пожежам, забезпечення безпеки людей, зниження можливих майнових втрат і зменшення негативних екологічних наслідків у разі їх виникнення, створення умов для успішного гасіння пожеж.
Згідно з пунктом 2.23 глави 2 розділу III ППБУ забороняється зменшувати кількість та розміри евакуаційних виходів з будівель і приміщень, класи вогнестійкості несучих та огороджувальних конструкцій, застосовувати будівельні матеріали з вищими показниками пожежної небезпеки, змінювати інженерні та планувальні рішення й умови освітлення згідно з нормованою вимогою.
Як вже зазначалося вище, забезпечення техногенної безпеки суб`єкта господарювання покладається на його керівника (частина другастатті 51 Кодексу цивільного захисту України), забезпечення пожежної безпеки суб`єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб`єктів господарювання (частина третястатті 55 Кодексу цивільного захисту України).
Як встановлено з представлених суду письмових доказів, відповідачем було допущено порушення вищевказаних норм пожежної безпеки.
Частина перша статті 67 Кодексу цивільного захисту України передбачає, що до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить, зокрема: здійснення державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства органами та суб`єктами господарювання, аварійно-рятувальними службами, зазначеними у статті 65 цього Кодексу; звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Відповідно до частин першої та другої статті 68 Кодексу цивільного захисту України, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, у тому числі невиконання їх законних вимог, зобов`язані застосовувати санкції, визначені законом.
У разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожеженебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Аналіз досліджених представлених сторонами письмових доказів, свідчить про те, що встановлені Актом позивача № 21 від 12.02.2020 року порушення відповідачем вимог законодавства у сфері пожежної безпеки, які створюють безпосередню загрозу життю т/або здоров`ю людей, усунені відповідачем частково.
Так, за наслідками проведеної 06.12.2020 року перевірки на предмет усунення порушень зафіксованих в Акті № 21 від 12.02.2020 року, було встановлено не усунення відповідачем у повному обсязі порушень вимог законодавства у сфері пожежної безпеки, а саме:
Залишаються не усунутими:
1. Зменшена ширина евакуаційних виходів з приміщень санвузлів в підвалі(ДБН B.1.1.-7-2016,n.7.2.7).
2. Зменшена висота евакуаційних виходів з приміщень підвалу (ДБН В.1.1.-7-2016,n.7.3.6).
Зазначений Акт підписаний усіма членами комісії, однак директором Волноваської ЗЗСО I-III ступенів №1 зазначено : «з актом ознайомлена, не згодна з висновком із неможливістю їх усунення через особливості інженерно-технічних споруд».
Крім того, в матеріалах справи наявна заява позивача, в якій зазначено про не досягнення між сторонами примирення, оскільки порушення, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей, не усунуті.
Доказів усунення вищевказаних порушень відповідачем суду також не представлено.
Суд враховує, що захід реагування у виді повного зупинення роботи об`єкта до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки є крайнім заходом, обрання якого є доцільним лише у разі, якщо допущенні порушення реально створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Вжиття заходів реагування на порушення тих чи інших правил пожежної безпеки слід оцінювати з урахуванням принципу пропорційності, що передбачає дотримання необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів і цілями, на досягнення яких спрямовані такі заходи.
Поняття загроза життю та/або здоров`ю людини є оціночним поняттям, яке лежить у сфері захисту населення, територій, навколишнього природного середовища та майна, функція контролю (нагляду) за чим, зокрема, покладена на позивача, посадові особи якого володіють спеціальними знаннями у цій сфері.
Позивачем наголошено, що такі порушення, як зменшена ширина евакуаційних виходів з приміщень санвузлів в підвалі (ДБН B.1.1.-7-2016, п.7.2.7) та зменшена висота евакуаційних виходів з приміщень підвалу (ДБН В.1.1.-7-2016, п.7.3.6) створюють безпосередню загрозу життю та здоров`ю людей, перешкоджають вільній евакуації людей у разі настання надзвичайної ситуації (пожежі, аварії та ін.), ускладнюють гасіння пожежі.
Суд погоджується, що не усунення виявлених перевіркою порушень прямою дією створюють безпосередню загрозу життю та здоров`ю людей, оскільки безпосередньо впливає на забезпечення безпеки роботи закладу, безпеки людей у відповідності з вимогами протипожежних норм, техногенної безпеки та цивільного захисту, на ліквідацію пожежі, надзвичайної ситуації та ліквідації її наслідків, на евакуацію людей та їх захисту від наслідків пожежі, надзвичайної ситуації, тощо.
Посилання відповідача на те, що вище зазначені порушення неможливо усунути через особливості інженерно-технічних споруд, суд не приймає, оскільки вважає не обґрунтованими. Крім того, вказаний факт не спростовує необхідності застосування заходів реагування до відповідача, у зв`язку із виявленою низкою порушень у сфері пожежної безпеки у будівлі закладу.
На переконання суду, вчинені Волноваською загальноосвітньою школою І-ІІІ ступенів № 1 Волноваської районної ради Донецької області заходи щодо усунення порушень зазначених в Акті №21 від 12.02.2020 року щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки безумовно свідчать про добросовісність намірів відповідача щодо проведення ним роботи по усуненню виявлених порушень та вжиття відповідних заходів, разом з цим, порушення, які залишаються не усуненими на час розгляду справи, продовжують чинити загрозу життю та здоров`ю людей, у зв`язку із чим, на переконання суду, подальша експлуатація такого об`єкта як Волноваська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 1 Волноваської районної ради Донецької області без усунення останніх, є неприпустимою, з огляду нащо, існує потреба у застосуванні такого заходу реагування як повне зупинення експлуатації (роботи) зазначеного об`єкта.
Застосування такого заходу є співрозмірним та виправданим з характером не усунених на час розгляду цієї справи порушень законодавства у сфері пожежної безпеки, та цільовим призначенням вищевказаного об`єкта.
Позиція суду узгоджується із позицією викладеною в постановах Верховного суду у складі Касаційного адміністративного суду по справах: №520/6694/19 від 26 березня 2020 року, №814/2356/17 від 27 червня 2019 року,№812/1262/18 від 23 квітня 2019 року, №806/77/18 від 03 квітня 2020 року, №805/4256/17 від 08 лютого 2019 року.
При цьому суд зазначає, що застосування заходів реагування у вигляді зупинення експлуатації будівель, споруд, приміщень є тимчасовим заходом, який направлений на попередження настання негативних наслідків, викликаних наявністю на об`єкті порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей, до усунення таких порушень.
Враховуючи положення ч. 2 ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України, судові витрати відшкодуванню не підлягають.
Керуючись ст. ст.2,7-11,17-20,69-72,86,94,122-124,126-128,130,133-135,138-140,143,150-154,158-163,167,185,186,254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області (місцезнаходження: Донецька область, м. Маріуполь, вул. Митрополитська, 175, ЄДРПОУ: 38652962) до Волноваської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 1 Волноваської районної ради Донецької області (місцезнаходження: вул. 1 травня, буд. 95, м. Волноваха, Донецька область, 85700, ЄДРПОУ 25707189) за участю третьої особи, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору Відділу освіти Волноваської міської військово-цивільної адміністрації Волноваського району Донецької області (місцезнаходження: 85700, Донецька область, Волноваський район, м. Волноваха, вул. Центральна, буд. 88, ЄДРПОУ 44074684) про застосування заходів реагування задовольнити.
Застосувати заходи реагування у виді повного зупинення експлуатації (роботи) Волноваської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 1 Волноваської районної ради Донецької області (ЄДРПОУ: 25707189), місцезнаходження: вул. 1 травня, буд. 95, м. Волноваха, Донецька область, 85700, - шляхом заборони її експлуатації, до повного усунення порушень визначених в Акті № 21 від 12.02.2020 року складеному Головним управлінням Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки.
Рішення складене у повному обсязі та підписане 11 листопада 2022 року.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, або спрощеного позовного провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Апеляційна скарга на рішення може бути подана безпосередньо до Першого апеляційного адміністративного суду.
Текст рішення розміщений в Єдиному державному реєстрі судових рішень (веб-адреса сторінки: http://www.reyestr.court.gov.ua/).
Суддя А.Б. Христофоров
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.11.2022 |
Оприлюднено | 29.03.2024 |
Номер документу | 107283805 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них дозвільної системи, нагляду (контролю), реалізації держ-ї регуляторної політики у сфері госп-ї д-ті; ліцензування видів господарської д-ті; розроблення і застосування національних стандар., технічних регламентів та процедур оцінки відповідності |
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Христофоров А.Б.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні