ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
і м е н е м У к р а ї н и
14 листопада 2022 року м. Ужгород№ 260/4119/22 Закарпатський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді головуючого судді Плеханова З.Б. розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовною заявою Керівника Хустської окружної прокуратури Сергій Зовдун в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Закарпатській області (вул. 900-річчя Хуста, буд. 16,м. Хуст,Закарпатська область,90400) до Підприємства споживчої кооперації "Коопунівермаг" Іршавської районної спілки споживчих товариств, (площа Народна, буд. 7,м. Іршава, Іршавський район, Закарпатська область,90100), третя особа: Іршавська районна спілка споживчих товариств ( вул. Білецька, буд. 9,м. Іршава, Іршавський район, Закарпатська область,90100 ) про зобов`язання вчинити дії,
В С Т А Н О В И В:
Керівник Хустської окружної прокуратури Сергій Зовдун в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Закарпатській області звернувся до Закарпатського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Підприємства споживчої кооперації "Коопунівермаг" Іршавської районної спілки споживчих товариств, третя особа: Іршавська районна спілка споживчих товариств про зобов`язання вчинити дії.
1.Позиції сторін
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що Хустською окружною прокуратурою вивчено стан законності щодо додержання вимог Кодексу цивільного захисту України та іншого законодавства України в сфері цивільного захисту на території Хустського району. За інформації Головного управління ДСНС у Закарпатській області від 08.09.2022 вбачається, що ПРУ № 25538 в ПСК «Коопунівермаг» Іршавської райспоживспілки, перебуває в стані обмеженої готовності до використання за призначенням. З аналізу актів оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту, які проводились балансоутримувачем із участю працівників Іршавського РВ ГУ ДСНС України у Закарпатській області встановлено, що стан протирадіаційного укриття № 25538 з 2018 по 2021 рік оцінювався як обмежено готовий до прийняття осіб, що укриваються та рекомендовано привести ПРУ у відповідність до вимог чинного законодавства України, вищевказані порушення із року в рік є ідентичними, що свідчить про їх тривалий та системний характер та, як наслідок, ігнорування та невжиття відповідних заходів балансоутримувачем задля усунення зафіксованих порушень та приведення захисної споруди у стан придатний до готовності. Таким чином, в ході здійснення щорічної оцінки стану готовності захисної споруди до використання, актами від 06.06.2018, 05.09.2019, 23.09.2020 та 09.07.2021 встановлено та підтверджено обмежену готовність до експлуатації зазначеної захисної споруди з обліковим номером 25538, що розташована за адресою площа Народна, 7 м. Іршава, Хустського району. Зокрема, вказана споруда залишається необладнаною системами вентиляції, пожежної сигналізації альтернативної електроенергії, а також відсутнє опалення приміщення.
Систематичне невжиття визначених законодавством заходів з метою протирадіаційного укриття з обліковим номером 25538, що розташована за адресою площа Народна, 7 м. Іршава, Хустського району до стану готовності, суперечить інтересам держави у сфері підготовки країни до оборони в умовах воєнного стану та захисту життя людини.
28 жовтня 2022 року на адресу суду від Підприємства споживчої кооперації "Коопунівермаг" Іршавської районної спілки споживчих товариств та Іршавської районної спілки споживчих товариств надійшли листи відповідно до яких зазначено, що позов прокурора вважають підставним, позовні вимоги визнають у повному обсязі та не заперечують проти їх задоволення. Просять розгляд справи проводити без участі представників.
2. Обставини, встановлені судом.
Судом встановлено, що на території міста Іршава розташована захисна споруда цивільного захисту - протирадіаційне укриття № 25538.
Згідно з паспорту захисної споруди власником ПРУ є Іршавська райспоживспілка, балансоутримувач - Підприємство споживчої кооперації «Коопунівермаг» Іршавської райспоживспілки. Споруда прийнята в експлуатацію у 1984 році.
Вказана захисна споруда цивільного захисту відповідно до паспорту протирадіаційного укриття № 25538 розміщена за адресою площа Народна, 7 (вбудоване підвальне приміщення) у місті Іршава та перебуває у приватній власності Іршавської райспоживспілки.
Загальна площа протирадіаційного укриття (далі ПРУ) згідно технічного паспорту № 63/37, виготовленого 04.08.2014 Іршавським бюро технічної інвентаризації, становить 1053,2 кв.м. та розрахована на 600 осіб.
Згідно статуту Підприємства споживчої кооперації «Коопунівермаг» Іршавської райспоживспілки затвердженого постановою п`ятих зборів ради Іршавської райспоживспілки 29.12.202, засновником та власником ПСК «Коопунівермаг» Іршавської райспоживспілки є районна спілка споживчих товариств (п. 1.1).
Відповідно до п. 1.3 Підприємство є юридичною особою, має відокремлене майно, самостійний баланс, фірмовий бланк, печатку та штамп.
Пунктом 5.2 статуту передбачено, що майно підприємства складається з основних засобів, переданих засновником Підприємства - Правлінням Іршавської районної спілки споживчих товариств в оперативне управління, а також інших цінностей набутих в процесі господарської діяльності, які відображаються в самостійному балансі підприємства, що свідчить про перебування такого майна на бапансі підприємства.
Водночас, з інформації Головного управління ДСНС у Закарпатській області від 08.09.2022 вбачається, що ПРУ № 25538 в ПСК «Коопунівермаг» Іршавської райспоживспілки, перебуває в стані обмеженої готовності до використання за призначенням.
Протирадіаційне укриття, балансоутримувачем якого є Відповідач, за інформацією ДСНС, найбільше ум. Іршава (місткістю 600 осіб), знаходиться в центрі міста. На першому та другому поверсі будівлі, куди вбудоване дане сховище, знаходяться торгові зали, зокрема маркет «Амбар», магазин товарів для дому та товарів повсякденного попиту мережі «Копійочка», та інші. У радіусі 500 - 700 м знаходяться: Іршавська міська рада, Іршавська дитяча школа мистецтв. Комунальний заклад «Іршавський міський будинок культури», Іршавський районний будинок дитячої творчості, Комунальний заклад "Іршавський центр первинноїмедико-санітарної допомоги" та інші заклади, які протягом дня відвідують сотні людей.
Обмежена готовність ПРУ № 25538 підтверджується інформацією самого підприємства від 13.09.2022 № 10 та актами оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту, які проведено 06.06.2018, 05.09.2019, 23.09.2020 та 09.07.2021 балансоутримувачем за участю працівників Іршавського РВ ГУ ДСНС України у Закарпатській області.
Зазначеними актами оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту з року в рік фіксувались такі порушення: відсутність противибухових пристроїв, витяжної, припливної систем вентиляції, несправність електроручних вентиляторів, відсутність протипилових фільтрів, фільтрів-поглиначів, герметичних клапанів, клапанів надмірного тиску, приладу для виміру підпору повітря, системи регенерації повітря, відсутність безнапірних та напірних баків для питної води, водопровідних труб, санвузлів, насосів відкачування, запірної арматури, системи опалення, системи оповіщення, автоматичної системи пожежогасіння та сигналізації, неукомплектованість первинними засобами пожежегасіння, відсутність системи евакуації, вимірювальних приладів, тощо.
Тобто, серед вказаних порушень, у тому числі, зазначено, що технічний стан захисної споруди цивільного захисту не відповідає вимогам з утримання, захисна споруда не забезпечена необхідним майном та засобами на розрахункову чисельність населення, яке підлягає укриттю, захисна споруда не обладнана системами оповіщення та зв`язку, системи життєзабезпечення захисної споруди не утримуються в належному стані (система водопостачання, система оповіщення та сигналізації).
З аналізу вищезазначених актів оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту, які проводились балансоутримувачем із участю працівників Іршавського РВ ГУ ДСНС України у Закарпатській області встановлено, що стан протирадіаційного укриття № 25538 з 2018 по 2021 рік оцінювався як обмежено готовий до прийняття осіб, що укриваються та рекомендовано привести ПРУ у відповідність до вимог чинного законодавства України.
Таким чином, з урахуванням наведених порушень, в ході здійснення щорічної оцінки стану готовності захисної споруди до використання, актами від 06.06.2018, 05.09.2019, 23.09.2020 та 09.07.2021 встановлено та підтверджено обмежену готовність до експлуатації зазначеної захисної споруди з обліковим номером 25538, що розташована за адресою площа Народна, 7 м. Іршава, Хустського району.
Із змісту актів прослідковується, що вищевказані порушення із року в рік є ідентичними, що свідчить про їх тривалий та системний характер та, як наслідок, ігнорування та невжиття відповідних заходів балансоутримувачем задля усунення зафіксованих порушень та приведення захисної споруди у стан придатний до готовності
Судом також встановлено, що Іршавським РВ ДСНС України у Закарпатській області в межах наданих повноважень у 2021 році здійснено відповідну перевірку дотримання суб`єктом господарювання - ПСК «Коопунівермаг» Іршавської райспоживспілки вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, в тому числі і щодо питань цивільного захисту.
Так, в ході планового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки складено акт № 110 від 17.05.2021.
За результатами перевірки, з метою приведення протирадіаційного укриття № 25538 у готовність до використання за призначенням, Іршавським РВ ГУ ДСНС України у Закарпатській області керівнику ПСК «Коопунівермаг» Іршавської райспоживспілки 19.05.2021 внесено припис № 51 про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки зі строком виконання до 19.07.2021.
Проте, згідно інформації ПСК «Коопунівермаг» Іршавської райспоживспілки від 13.09.2022 № 10, станом на теперішній час підприємством лише частково усунуто порушення, зазначені вказаним органом контролю у приписі від 19.05.2021. Зокрема, вказана споруда залишається необладнаною системами вентиляції, пожежної сигналізації альтернативної електроенергії, а також відсутнє опалення приміщення.
Також, свідченням того, що вказане порушення має триваючий характер є акт №39 складений за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду від 21.02.2020, за результатами якого винесено припис №37 від 24.02.2020 у якому зазначено порушення, яке необхідно усунути - привести приміщення захисної споруди у відповідність до Правил утримання захисних споруд цивільного захисту відповідно до Наказу МВС № 579 від 09.07.2018 у строк до 24.04.2020. Отримання припису директором ПСК «Коопунівермаг» Іршавської РСС Ханас М.М. підтверджується її особистим підписом та відтиском печатки підприємства.
Слід зазначити, що відповідачем акти оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту, акт перевірки від 17.05.2021 та припис від 19.05.2021 не оскаржу валися.
Крім того, системність не приведення у відповідний стан ПРУ № 25538 також засвідчується і постановою Іршавського районного суду від 18.02.2015 у справі про адміністративне правопорушення щодо притягення до адміністративної відповідальності заступника голови правління Іршавської райспоживспілки за от. 188-16 ч.І КУпАП, а саме невиконання вимоги акту комплексної перевірки захисної споруди цивільного захисту від 18.06.2014.
Хустською окружною прокуратурою 14.09.2022 на адресу ГУ ДСНС України у Закарпатській області скеровано лист № 07.54-4190 ВИХ-22 з вимогою надати інформацію про вжиті заходи, а також про вжиття заходів спрямованих на усунення виявлених порушень утримання та використання захисної споруди цивільного захисту № 25538, розташованої за адресою: площа Народна, 7 м. Іршава Хустського району.
Так, у відповідь на лист окружної прокуратури ГУ ДСНС у Закарпатській області № 52 02-4783/52 12-02 від 26.09.2022 повідомило окружну прокуратуру, що у період з 17.02.2020 по 21.02.2020 було проведено позаплановий захід державного нагляду (контролю) щодо дотримання законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки ПСК «Коопунівермаг» Іршавської распоживспілки, на балансі якого перебуває захисна споруда цивільного захисту ПРУ № 25538, за результатами якого керівнику підприємства вручено припис № 37 від 24.02.2020 про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної пожежної безпеки та цивільного захисту, а керівника притягнуто до адміністративної відповідальності за порушення, передбачені статтею 175 Кодексу України про адміністративні правопорушення.
Разом із цим, у період з 11.05.2021 по 17.05.2021 проведено плановий захід державного нагляду (контролю) щодо дотримання законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки ПСК «Коопунівермаг» Іршавської распоживспілки. В ході проведеного заходу (перевірки) керівнику ПСК «Коопунівермаг» Іршавської райспоживспілки вручено припис № 51 від 19.05.2021 про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, запобіжні заходи не вживались.
Також, у цьому листі ГУ ДСНС в Закарпатській області зазначає, що відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 13.03.2022 № 303 «Про припинення заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду в умовах воєнного стану» на період воєнного стану припинено проведення планових та позапланових заходів державного нагляду (контролю).
3. Мотиви суду та норми права, застосовані судом.
Відповідно до статті 50 Конституції України кожен має право на безпечне для життя і здоров`я довкілля та на відшкодування завданої порушенням цього права шкоди.
Статтею 27 Конституції України також визначено, що кожна людина має невід`ємне право на життя, обов`язок держави - захищати життя людини.
Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022 №64/2022 на території України з 24.02.2022 на 30 діб введено воєнний стан, який продовжений до 21.11.2022 на підставі указів Президента України Про продовження строку дії воєнного стану в Україні від 14.03.2022 №133/2022, від 18.04.2022 №259/2022, від 17.05.2022 №341/2022, від 12.08.2022 №573/2022.
Відповідно до статті 2 Закону України «Про оборону України» оборона України базується на готовності та здатності органів державної влади, усіх складових сектору безпеки і оборони України, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту, національної економіки до переведення, при необхідності, з мирного на воєнний стан та відсічі збройній агресії, ліквідації збройного конфлікту, а також готовності населення і території держави до оборони.
Згідно із статтею 3 Закону України «Про оборону України» підготовка держави до оборони в мирний час, серед іншого, включає: забезпечення готовності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту об`єктів критичної інфраструктури до виконання завдань цивільного захисту в особливий період, зокрема у воєнний час, з урахуванням норм міжнародного гуманітарного права.
Відповідно до пункту 14 частини першої статті 2 Кодексу цивільного захисту України (далі - Кодекс) захисні споруди цивільного захисту - інженерні споруди, призначені для захисту населення від впливу небезпечних факторів, що виникають внаслідок надзвичайних ситуацій, воєнних дій або терористичних актів. До захисних споруд цивільного захисту належать сховища та протирадіаційні укриття, а також споруди подвійного призначення.
Цивільним захистом, відповідно до статті 4 Кодексу, є - комплекс заходів, які реалізуються на території України в мирний час та в особливий період і спрямовані на захист населення, територій, навколишнього природного середовища, майна, матеріальних і культурних цінностей від надзвичайних ситуацій та інших небезпечних подій, запобігання виникненню таких ситуацій та подій, ліквідацію їх наслідків, надання допомоги постраждалим, здійснення державного нагляду (контролю) у сфері пожежної та техногенної безпеки.
Відповідно до пункту 2 частини першої статті 21 Кодексу громадяни України мають право на забезпечення засобами колективного та індивідуального захисту та їх використання.
Відповідно до частини четвертої статті 32 Кодексу для вирішення питань щодо укриття категорій населення, визначених частиною третьою цієї статті, центральні органи виконавчої влади, інші органи державної влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації, органи місцевого самоврядування та суб`єкти господарювання завчасно створюють фонд таких споруд
Відповідно до частини п`ятої статті 32 Кодексу порядок створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку визначається КМУ.
Пунктом 3 Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 №138 (далі - Порядку) визначено, що утримання захисних споруд - комплекс заходів організаційного, матеріально-технічного, інженерного, фінансового та іншого характеру, що спрямовані на забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням.
Відповідно до частини восьмої статті 32 Кодексу утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням здійснюється їх власниками, користувачами, юридичними особами, на балансі яких вони перебувають (у тому числі споруд, що не увійшли до їх статутних капіталів у процесі приватизації (корпоратизації), за рахунок власних коштів.
Пунктом 9 Порядку передбачено, що утримання фонду захисних споруд у готовності до використання за призначенням здійснюється їх балансоутримувачами.
У відповідності до пункту 3 Порядку балансоутримувач захисної споруди - власник захисної споруди або юридична особа, яка утримує її на балансі.
Згідно із пунктом 10 Порядку балансоутримувач забезпечує утримання захисних споруд та інших споруд, що повинні використовуватися для укриття населення, а також підтримання їх у стані, необхідному для приведення у готовність до використання за призначенням відповідно до вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд.
Конкретний строк приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням (крім споруд, що відповідно до законодавства повинні перебувати в постійній готовності) зазначається в паспорті захисної споруди, а саме: не більше 12 годин - для захисних споруд, призначених для укриття працівників (персоналу, найбільшої працюючої зміни) суб`єктів господарювання, віднесених до відповідних категорій цивільного захисту; не більше 24 годин - для інших захисних споруд, споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів.
Частиною першою статті 20 Кодексу визначено, що до завдань та обов`язків суб`єктів господарювання у сфері цивільного захисту, серед інших, належить: забезпечення дотримання вимог законодавства щодо створення, зберігання, утримання, використання та реконструкції захисних споруд цивільного захисту; здійснення обліку захисних споруд цивільного захисту, які перебувають на балансі (утриманні); утримання у справному стані засобів цивільного та протипожежного захисту, недопущення їх використання не за призначенням, тощо.
Згідно із пунктом 11 Порядку вимоги щодо утримання та експлуатації захисних споруд визначаються МВС.
Відповідно до пункту 1 Розділу ІІ «Загальні вимоги до утримання та експлуатації фонду захисних споруд», затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 №579, споруди фонду захисних споруд мають утримуватися та експлуатуватися у стані, що дозволяє привести їх у готовність до використання за призначенням у визначені законодавством терміни.
Захисні пристрої призначені для захисту осіб, що переховуються у сховищах, від надмірного тиску повітряної ударної хвилі під час застосування звичайної зброї та засобів масового ураження. До захисних пристроїв, якими обладнуються сховища, належать захисно-герметичні і герметичні двері, віконниці (ставні), захисні секції, клапани-відтиначі, КНТ тощо (підпункт 1 пункту 2 розділу III Вимог).
Балансоутримувач відповідно до норм цих Вимог забезпечує утримання, контроль за станом, проведення перевірок, технічного обслуговування, поточних та капітальних ремонтів конструктивних елементів, спеціального обладнання, інженерних мереж та систем життєзабезпечення захисних споруд під час усього періоду використання сховищ у режимі ПРУ (пункт 6 Розділу VIII Вимог).
Відповідно до підпункту 1 пункту 2 розділу VI Вимог для забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням їх балансоутримувачі здійснюють оцінку стану їх готовності, організовують періодичні огляди стану захисних споруд, перевірку працездатності їх основного обладнання, планують і проводять технічне обслуговування обладнання та систем життєзабезпечення захисних споруд.
Оцінка стану готовності захисних споруд (далі - оцінка стану готовності) - здійснюється щороку з метою виявлення недоліків у стані утримання та експлуатації захисних споруд, передбачення заходів щодо приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням. Крім того, оцінка стану готовності здійснюється в таких випадках: у разі проведення технічної інвентаризації захисної споруди як об`єкта нерухомого майна; у разі підготовки пропозицій щодо подальшого використання захисної споруди; після пожеж, аварій, катастроф та інших надзвичайних ситуацій, що могли негативно вплинути на технічний стан захисної споруди; у разі здійснення ДСНС заходів державного нагляду (контролю) за станом готовності захисних споруд відповідно до Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності».
За результатами оцінки стану готовності складається акт оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту за формою згідно з додатком 11 до цих Вимог.
Результати оцінки стану готовності, отримані під час нагляду, ураховуються під час складення документів (актів, приписів) за його результатами (підпункт 4 пункту 2 Розділу VI Вимог).
Підпунктами 5, 6 пункту 2 розділу VI Вимог визначено, що залучення фахівців структурних підрозділів із питань цивільного захисту міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування, органів і підрозділів ДСНС до оцінки стану готовності, проведення інших обстежень захисних споруд (за винятком оцінки стану готовності під час нагляду) здійснюється за зверненням балансоутримувача.
Відповідно до підпункту 8 пункту 2 Розділу VI Вимог під час оцінки стану готовності перевіряються: загальний стан приміщень, входів, оголовків аварійних виходів, гідроізоляції, повітрозабірних і витяжних каналів, обвалування окремо розташованих і підсипки покриття у вбудованих захисних спорудах, покрівлі та бічних поверхонь гірничих виробок, кріплень і захисно-герметичних перемичок (зовнішнім оглядом); двері (ворота, ставні), механізми задраювання, захисні пристрої, системи вентиляції, водопостачання, каналізації, електропостачання, зв`язку, автоматики та іншого інженерного обладнання (випробуванням на працездатність); температура і відносна вологість повітря всередині захисної споруди; наявність і стан засобів пожежогасіння; герметичність захисної споруди.
За результатами оцінки стану готовності захисну споруду може бути визнано як готову, обмежено готову або неготову до використання за призначенням. Захисна споруда вважається обмежено готовою або неготовою, якщо вона має хоча б один із недоліків, зазначених в основних недоліках в утриманні захисних споруд, що погіршують стан їх готовності, наведених у додатку 13 до цих Вимог.
У разі відсутності таких недоліків захисна споруда вважається готовою до використання за призначенням (підпункт 8 пункту 2 Розділу VI Вимог).
Таким чином, утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням покладається на суб`єктів господарювання, на балансі яких вони перебувають, за рахунок власних коштів, що передбачено пунктом 8 статті 32 Кодексу та пунктом 9 Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 №138.
Систематичне невжиття визначених законодавством заходів з метою приведення протирадіаційного укриття № 25538 до стану готовності, суперечить інтересам держави у сфері підготовки країни до оборони в умовах воєнного стану та захисту життя людини.
Аналогічних правових позицій за позовами прокурора притримується Верховний Суд у справі № 826/12192/16 - постанова від 03.10.2018 та у справі № 820/5164/15 - постанова від 25.07.2019 у справі.
Окрім того. Велика Палата Верховного Суду у справі № 820/4717/16 - постанова від 15.09.2019 (тотожні правовідносини) дійшла висновку про те, що спір такого характеру розглядається у порядку адміністративного судочинства, а також підтвердила право прокурора на звернення до суду з таким позовом в інтересах держави в особі територіального органу ДСНС.
Віповідач не заперечує щодо невідповідності стану готовності протирадіаційного укриття № 25538 що знаходиться за адресою:площа Народна, 7 м. Іршава Хустського району Закарпатської області,«Вимогам щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту», затверджених наказом МВС України №579 від 09.07.2018 та визнає позов в повному обсязі.
Відповідно до статті 131-1 Конституції України на прокуратуру України покладається представництво інтересів держави в суді.
Право на звернення прокурора або його заступника до суду в інтересах держави передбачене статтями 2, 23 Закону України «Про прокуратуру» та статтею 53 Кодексу адміністративного судочинства України.
Згідно із положеннями статті 23 Закону України «Про прокуратуру» представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом. Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави.
Обираючи форму представництва, прокурор визначає, у чому полягає порушення або загроза порушення інтересів держави, обґрунтовує необхідність їх захисту.
В частині 4 статті 53 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.
В даному випадку, спеціально уповноваженим державною органом на здійснення контролю за утриманням та станом готовності захисних споруд цивільного захисту є ГУДСНС України у Закарпатській області. Разом з тим, тривале невиконання відповідачем чинного законодавства щодо приведення у відповідність протирадіаційного укриття № 25538 та не вжиття ГУДСНС України у Закарпатській області заходів з метою зобов`язання балансоутримувача вчинити певні дії, стало підставою для звернення прокурора до суду з даним позовом.
Таким чином, оскільки питання утримання захисної споруди у готовому до використання стані відповідає інтересам держави, а отримана прокурором під час листування інформація свідчила про наявність ознак порушення законодавства, наявність підстав для його звернення в суд обґрунтована та підтверджена.
Крім того, описані ГУ ДСНС в Закарпатській області заходи є недостатніми, оскільки ні здійснення перевірок, ні винесення приписів, ні притягнення посадових або уповноважених осіб суб`єкта господарювання до адміністративної відповідальності жодним чином не відновлюють порушені інтереси держави, а тому прокурором обраний спосіб захисту с єдиним, який дасть змогу усунути порушення та привести захисну споруду цивільного захисту у придатному до використання за призначенням стан.
Згідно із частиною першою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Частинами першою-третьою статті 90 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
З огляду на сукупність викладених обставин, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими, з огляду на що позов слід задовольнити повністю.
Керуючись статтями 262,295 КАС України, суд
В И Р І Ш И В:
1. Позов Керівника Хустської окружної прокуратури Сергій Зовдун в інтересах держави (вул. 900-річчя Хуста, 16, м. Хуст) в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Закарпатській області (вул. Болгарська, 2. м. Ужгород ,Закарпатська область,88020, код ЄДРПОУ 38629032 ) до Підприємства споживчої кооперації "Коопунівермаг" Іршавської районної спілки споживчих товариств (площа Народна, буд. 7,м. Іршава, Іршавський район, Закарпатська область,90100, код ЄДРПОУ 01750884 ), третя особа: Іршавська районна спілка споживчих товариств ( вул. Білецька, буд. 9,м. Іршава, Іршавський район, Закарпатська область,90100, код ЄДРПОУ 01750855 ) про зобов`язання вчинити дії - задовольнити повністю.
2. Зобов`язати Підприємство споживчої кооперації «Коопунівермаг» Іршавської районної спілки споживчих товариств (площа Народна, буд. 7,м. Іршава, Іршавський район, Закарпатська область,90100, код ЄДРПОУ 01750884 ) привести у стан готовності захисну споруду - протирадіаційне укриття № 25538, яке розташоване за адресою: площа Народна, 7 м. Іршава Хустського району Закарпатської області, з метою використання її за призначенням у відповідності до Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 №.579.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Восьмого апеляційного адміністративного протягом тридцяти днів з дня виготовлення повного тексту судового рішення.
СуддяЗ.Б.Плеханова
Суд | Закарпатський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 14.11.2022 |
Оприлюднено | 16.11.2022 |
Номер документу | 107284367 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо цивільного захисту |
Адміністративне
Закарпатський окружний адміністративний суд
Плеханова З.Б.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні