ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
79014, м. Львів, вул. Личаківська, 128
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
03.11.2022 Справа № 914/1225/22
за позовом: Першого заступника керівника Стрийської окружної прокуратури Львівської області в інтересах держави в особі
позивача: Сколівської міської ради Стрийського району Львівської області, м. Сколе, Львівська обл.
до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю Сколівська ВЕС, с. Орів, Дрогобицький р-н, Львівська обл.
про розірвання договору оренди земельної ділянки та зобовязання повернути земельну ділянку
Суддя Коссак С.М.
за участі секретаря Брошко І.
Представники:
Від прокуратури: Леонтьєва Наталія Теодорівна прокурор;
Від позивача: Марочкович Василь Миколайович представник;
Від відповідача: не зявився
На розгляд до Господарського суду Львівської області надійшла позовна заява Першого заступника керівника Стрийської окружної прокуратури Львівської області в інтересах держави в особі позивача Сколівської міської ради Стрийського району Львівської області, м. Сколе, Львівська обл. до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю Сколівська ВЕС, с. Орів, Дрогобицький р-н, Львівська обл., в якій прокурор просить: 1. розірвати договір оренди земельної ділянки кадастровий номер 4624588600:02:000:0097 від 20.11.2014 №41/20/11-14, укладений між Головним управлінням Держземагенства у львівській області (79019, м. Львів, проспект Чорновола, 4, ідентифікаційний код 39769942) та Товариством з обмеженою відповідальністю Сколівська ВЕС (82610, Львівська обл., Дрогобицький р-н, с. Орів, вул. Шевченка, 174, ідентифікаційний код 38740608); 2. зобовязати Товариство з обмеженою відповідальністю Сколівська ВЕС (82610, Львівська обл., Дрогобицький р-н, с. Орів, вул. Шевченка, 174, ідентифікаційний код 38740608) повернути на користь держави в особі органу, уповноваженого здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах Сколівської міської ради Стрийського району Львівської області, земельну ділянку площею 1,0010 га з кадастровим номером 4624588600:02:000:0097, розташовану за межами населеного пункту на території Сколівської міської ради Стрийського району Львівської області; 4. стягнути з відповідача на користь Львівської обласної прокуратури судовий збір у сумі 4962,00грн.
Ухвалою суду від 20.06.2022 року позов залишено без руху, прокурору встановлено строк для виправлення виявлених недоліків.
05.07.2022 року від першого заступника керівника Стрийської окружної прокуратури Львівської області на електронну адресу суду та на поштову адресу суду надійшов супровідний лист з поясненням за вх.№14210/22 про усунення недоліків позовної заяви, відповідно до якої прокурором усунено недоліки позовної заяви та надано документи згідно вказаного додатку.
Ухвалою господарського суду Львівської області від 11.07.2022 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження та розгляд підготовчого засідання призначено на 04.08.2022 року на 10год. 00хв.
01.08.2022 року на електронну адресу суду від позивача - Сколівської міської ради Стрийського району Львівської області, м. Сколе, Львівська обл. надійшло клопотання за вх.№16223/22 про розгляд справи без участі його представника та в якому підтримує позовні вимоги у повному обсязі.
У судовому засіданні 04.08.2022 року, судом повідомлено прокурора, що від позивача надійшла заява про розгляд справи без їх участі та від відповідача повернувся конверт, проте адреса зазначена згідно ЄДР, відтак, у звязку з неявкою в судове засідання позивача та відповідача у справі, суд постановив підготовче засідання відкласти на 08.09.2022 року на 10год. 15хв.
19.09.2022 року на електронну адресу суду від позивача надійшов лист за вх.№19292/22, яким надано суду інформацію про стан заборгованості з орендної плати по місяцях за спірний період і ступінь її погашення відповідачем у справі.
У судовому засіданні 29.09.2022 року, судом озвучено присутнім прокурору та представнику позивача, що від представника відповідача надійшло клопотання про відкладення розгляду справи , відтак у звязку з неявкою в судове засідання відповідача у справі та враховуючи думку присутніх учасників справи, суд постановив підготовче засідання відкласти на 13.10.2022 року на 11год. 45хв.
У судовому засіданні 13.10.2022 року, прокурором заявлено клопотання про відкладення підготовчого судового засідання у зв`язку з неявкою Сколівської міської ради та ненадання останньою деталізованого розрахунку, відтак у звязку з неявкою в судове засідання позивача у справі, суд постановив: прокуратурі та позивачу надати детальний розрахунок заборгованості зі сплати орендної плати за земельну ділянку; учасникам справи надати інформацію про стан погашення боргу з орендної плати станом на час розгляду справи та відкласти розгляд справи на 20.10.22 о 14:45 год.
13.10.2022 року від позивача - Сколівської міської ради Стрийського району Львівської області, надійшла інформація по орендній платі за вх.№ 21160/22.
20.10.2022 року прокуратурою подано через канцелярію суду додаткові пояснення по справі за вх.№ 21668/22.
Ухвалою суду від 20.10.2022 року закрито підготовче провадження та призначено справу до розгляду по суті в судовому засіданні на 03.11.2022 р. о 14:30 год.
У судове засідання 03.11.2022 року прокурор та позивач явку представників забезпечили, які не заперечили щодо закриття підготовчого провадження та переходу до розгляду справи по суті.
В судове засідання 03.11.2022 року відповідач явку представника не забезпечив, хоча йому було відомо про дату, час та місце розгляду справи в судовому засіданні 13.10.2022 року, в яке зявився директор відповідача, про що ним зроблено напис про повідомлення про дату та час судового засідання. 20.10.2022 року відповідачем подано через канцелярію суду супровідний з банківськими виписками в підтвердження оплати оренди по земельних ділянках, орендованих відповідачем.
Ухвали суду надіслані учасникам справи за встановленими адресами, відтак вони належним чином повідомлені про місце, дату та час судового засідання, що підтверджується списками розсилки поштової кореспонденції, які знаходяться в матеріалах справи.
Крім того, процесуальні документи щодо розгляду спору у даній справі офіційно оприлюднені у Єдиному державному реєстрі судових рішень - www.reyestr.court.gov.ua, та знаходяться у вільному доступі.
Отже, в матеріалах справи достатньо доказів для з`ясування обставин справи і прийняття судового рішення.
З урахуванням того, що розгляд справи відбувається за правилами загального позовного провадження, в суду відсутні підстави для відкладення розгляду справи, які передбачені статтями 202, 216 ГПК України.
Суд ухвалив у судовому засіданні вступну та резолютивну частини рішення.
Аргументи прокуратури.
Стрийською окружною прокуратурою Львівської області вивчено законність користування Товариством з обмеженою відповідальністю Сколівська ВЕС земельною ділянкою з кадастровим номером №4624588600:02:000:0097 від 20.11.2014, розташованої за межами населених пунктів на території Ямельницької сільської ради Сколівського району (на даний час на території Сколівської міської ради Стрийського району).
У позовній заяві прокурор зазначає, що згідно умов п. 1.1. Договору №41/20/11-14 (ділянка № 10-я) «Орендодавець» (ГУ Держземагентства у Львівській області) на підставі Наказу від 04.08.2014 №13-1303/16-14-СГ надає в оренду земельну ділянку із земель сільськогосподарського призначення, а «Орендар» (ТзОВ «Сколівська ВЕС») приймає земельну ділянку для будівництва та обслуговування вітрової електростанції, яка знаходиться за межами с.Ямельниця, Сколівського району, Львівської області.
Відповідно до п.п. 2, 3 Договору, в оренду передається земельна ділянка площею 1,0010 га (кадастровий номер 4624588600:02:000:0097, у тому числі - 1,0010 га сіножаті). На земельній ділянці відсутні будь-які об`єкти нерухомого майна чи інфраструктури.
Прокурор стверджує, що право оренди ТзОВ «Сколівська ВЕС» земельної ділянки державної власності кадастровий номер 4624588600:02:000:0097 на підставі вказаного Договору було зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно. В подальшому, 18.02.2022 державним реєстратором зареєстровано право комунальної власності на вказану земельну ділянку за Сколівською міською радою (код ЄДРПОУ 04056262) (номер запису про право власності: 46833218), що підтверджується витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності (витяг додається). Підставою для здійснення реєстрації права комунальної власності на земельну ділянку став Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин» від 28.04.2021. Інші відомості про спірну земельну ділянку в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно відсутні.
Окрім того, саме Головне управлінням Держгеокадастру у Львівській області є стороною спірного договору. Як вбачається з інформації ГУ ДПС у Львівській області № від 06.05.2022 року, вбачається, що ТзОВ «Сколівська ВЕС» допускається систематична заборгованість з орендної плати за землю, зокрема за Договором, предметом якого є земельна ділянка площею 1 га з кадастровим номером 4624588600:02:000:0097, відтак станом на 03.05.2022 рік обліковується заборгованість по орендній платі за землю в сумі 262 705,75грн.
З огляду на те, що фактичний борг за оренду земельної ділянки 4624588600:02:000:0097, площею 1,0010 га рахується в розмірі 239 575,90, яка виникла станом на 01.04.2019 рік, а остання проплата проведена 01.07.2021 року в сумі 160 000,00 грн. та те, що орендна плата за землю від Відповідача не поступала з травня 2020 року і таким чином вказаний борг зростав впродовж 2021 та 2022 років, вбачається, що Орендар взагалі не сплачував орендної плати за землю впродовж 10 місяців, а саме з 01 07.2021 року по 03.05.2022 рік. Наведене свідчить про систематичне порушення Відповідачем умов Договору в частині повноти та своєчасності сплати орендної плати та є самостійною підставою для розірвання договору оренди землі.
У зв`язку з тим, що відповідачем постійно допускалася заборгованість з орендної плати за землю, яка відповідачем визнана та сплачена, то відповідно ч. 2 ст. 651 Цивільного кодексу України стало підставою для звернення прокурора в інтересах держави шляхом подання позову до суду. Відтак прокурор просить розірвати договір оренди земельної ділянки кадастровий номер 4624588600:02:000:0097, площею 1,0010 га та зобов`язати відповідача ТзОВ «Сколівська ВЕС» повернути на користь держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Львівській області земельну ділянку площею 1,0010 га кадастровий номер 4624588600:02:000:0097, яка розташована за межами населених пунктів.
Аргументи позивача.
19.09.2022 року на електронну адресу суду від позивача надійшов лист за вх.№19292/22, яким надано суду інформацію про стан заборгованості з орендної плати по місяцях за спірний період і ступінь її погашення відповідачем у справі, в якому також зазначено, що згідно інформації, отриманої Сколівською міською радою 12.09.2022 року від фінансового відділу Сколівської міської ради, надходження коштів 16.08.2022 року до міського бюджету по орендній платі за землю юридичних осіб від ТзОВ «Сколівська ВЕС» у сумі 68 915,93грн. відбулось з призначенням платежу: орендна плата за землю з ЮО згідно рішення Львівського ОАС від 28.02.2020 року №380/47/20 тобто, як наслідок накладеного арешту на кошти та інші цінності ТзОВ «Сколівська ВЕС», що знаходяться у банках.
13.10.2022 року на електронну адресу суду від позивача надійшов лист, яким надано інформацію про стан внесення до Сколівського міського бюджету орендної плати ТзОВ «Сколівська ВЕС». А саме, згідно доданого листа фінансового відділу Сколівської міської ради №191 від 07.10.2022 року, вбачається, що орендна плата за земельну ділянку (кадастровий номер 4624588600:02:000:0097) згідно договору від 20.11.2014 року №41/20/11-14, укладеного між ГУ Держземагенства у Львівській області та ТзОВ «Сколівська ВЕС», до Сколівського міського бюджету орендарем за період з 02.07.2021 року по 15.08.2022 року не сплачувалась.
Аргументи відповідача.
Згідно поданого до суду супровідного листа №4 від 20 жовтня 2022 року за вх.№21761/22 від 20.10.2022 року, відповідачем подано інформацію в підтвердження оплати оренди по орендованих земельних ділянках ТзОВ «Сколівська ВЕС», а саме додано копію виписок з банку, з яких вбачається, що останні проплати орендної плати здійснювались на виконання рішення Львівського ОАС від 28.02.2020 року №380/47/20.
Відзиву відповідачем не подано, станом на час розгляду справи жодних процесуальних документів від відповідача не надходило.
Фактичні обставини справи.
Наказом Головного управління Держземагентства у Львівській області від 04.08.2014 року №13-1303/16-14-СГ, затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки ТзОВ «Сколівська ВЕС» за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності на території Ямельницької сільської ради (за межами населених пунктів) Сколівського району, площею 1,0010 га, зі зміною цільового призначення - для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об`єктів енергогенеруючих підприємств: для будівництва та обслуговування вітрових електростанції. Пунктом 2 Наказу передбачено передати ТзОВ «Сколівська ВЕС» земельну ділянку площею 1,0010 га (кадастровий №4624588600:02:000:0097) в оренду на 49 років для будівництва та обслуговування вітроелектростанції на території Ямельницької сільської ради Сколівського району (на даний час на території Сколівської міської ради Стрийського району).
На підставі Наказу, 20.11.2014 між ГУ Держземагентства у Львівській області (Орендодавець) та ТзОВ «Сколівська ВЕС» (Орендар) укладено договір оренди землі №41/20/11-14, за умовами п.1 якого, ГУ Держземагентства у Львівській області на підставі Наказу від 04.08.2014 №13-1303/16-14-СГ надає в оренду земельну ділянку із земель сільськогосподарського призначення, а ТзОВ «Сколівська ВЕС» приймає земельну ділянку для будівництва та обслуговування вітроелектростанції, яка знаходиться за межами с.Ямельниця, Сколівського району, Львівської області.
Відповідно до п.п. 2, 3 Договору, в оренду передається земельна ділянка площею 1,0010 га (кадастровий номер 4624588600:02:000:0097, у тому числі - 1,0010 га сіножаті). На земельній ділянці відсутні будь-які об`єкти нерухомого майна чи інфраструктури.
Пунктом 5 Договору передбачено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки складає 150 600 грн. Пунктом 8 Договору визначено, що такий укладено на 49 (сорок дев`ять) років до 20.11.2063.
Згідно із пунктом 9 Договору, орендна плата складає 4 518,00 грн. (чотири тисячі п`ятсот вісімнадцять гривень) на рік, встановлюється в розмірі 3 % від нормативної грошової оцінки згідно із статтею 288.5.2., пункт (а), розділу 13 Податкового Кодексу України. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі рівними частинами щомісячно.
Пунктом 10 Договору передбачено, що обчислення розміру орендної плати за земельні ділянки державної власності здійснюється з урахуванням їх цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюються під час укладання або зміни умов договору оренди чи продотвження його дії.
У відповідності до п. 11 Договору орендна плата вноситься шляхом безготівкового перерахунку, рівними частинами, не пізніше як через 30 днів після закінчення звітного періоду на р/р 33210812700539 в УДКСУ у Львівській області, МФО 825014, ЄДРПОУ 37904831, одержувач платежу Ямельницька сільська рада.
Відповідно до п. 28 Договору Орендодавець має право вимагати від Орендаря своєчасного внесення орендної плати, а Орендар відповідно до п. 31 Договору зобов`язаний своєчасно її вносити.
Пунктом 31 договору передбачено, що орендар зобов`язаний у відповідності до цього договору своєчасно вносити орендну плату.
Пунктом 36 Договору визначено, що його дія припиняється шляхом розірвання на підставі рішення суду на вимогу однієї із сторін внаслідок невиконання другою стороною обов`язків, передбачених договором.
На виконання договору оренди землі між орендодавцем та орендарем підписано акт приймання-передачі в оренду земельної ділянки площею 1 га, кадастровий № 4624588600:02:000:0097, в тому числі 1,0010 га в натурі із встановленими межовими знаками, для розміщення, будівництва, обслуговування, експлуатації об`єктів енергетики, які виробляють електричну енергію з відновлювальних джерел енергії, включаючи технологічну структуру, яка знаходиться за межами с. Ямельниця Сколівського району Львівської області.
Право оренди ТзОВ «Сколівська ВЕС» земельної ділянки державної власності кадастровий номер 4624588600:02:000:0097 на підставі вказаного Договору було зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно. В подальшому, 18.02.2022 державним реєстратором зареєстровано право комунальної власності на вказану земельну ділянку за Сколівською міською радою (код ЄДРПОУ 04056262) (номер запису про право власності: 46833218), що підтверджується витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності (витяг додається). Інші відомості про спірну земельну ділянку в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно відсутні.
Відтак, 18.02.2022 року Сколівська міська рада Стрийського району Львівської області набула право власності на спірну земельну ділянку та до останної перейшли права по орендованій земельній ділянці.
Так, з інформації ГУ ДПС у Львівській від 06.05.2022 вбачається, що ТзОВ «Сколівська ВЕС» допускається систематична заборгованість з орендної платі за землю, зокрема за Договором, предметом якого є земельна ділянки площею 1 га з кадастровим номером 4624588600:02:000:0097. Станом на 03.05.2022 облікову заборгованість по орендній платі за землю, зокрема за Договором, предметом якого є земельна ділянки площею 1,0010 га з кадастровим номером 4624588600:02:000:0097, в сумі 262 705,75 грн.
Окрім цього, на запит окружної прокуратури від 07.02.2022, ГУ ДПС Львівській області листом від 11.02.2022 направлено до окружної прокуратури завірені копії декларацій з плати за землю, поданих Відповідачем за 2020 та 2021 роки та розрахунок податкового боргу з орендної плати Відповідача.
Із поданої 17.02.2021 ТзОВ «Сколівська ВЕС» податкової декларації за 2021 вбачається, що Відповідачем самостійно задекларовано податкові зобов`язання орендної плати (річний розмір орендної плати) за спірну земельну ділянку кадастровий номер 4624588600:02:000:0097 площею 1,0010 га на 2021 рік становить - 4518 грн.
Також, факт систематичного порушення ТзОВ «Сколівська ВЕС» строків внесення орендної плати за землю підтверджено листом Сколівської міської ради 07.10.2021, згідно якого вбачається, що 01.07.2021 востаннє від ТзОВ «Сколів ВЕС» поступили кошти по сплаті орендної плати за землю у сумі 160 000 гривень. Таким чином, при наявності у ТзОВ «Сколівська ВЕС» станом на 03.05.2022 заборгованості з орендної плати за землю на суму 262 705,75 грн. та договір зобов`язання про щомісячне внесення орендної плати за землю не пізніше як через 30 днів після закінчення звітного періоду, встановлено відсутність будь-яких проплат з орендної плати за землю, в тому числі за оренду земельної ділянки кадастровий номер 4624588600:02:000:0097 площею 1,0010 га, більше як за три місяці підряд, а саме з 01.07.2021 по 03.05.2022 (тобто більше 10 місяців).
Наведене свідчить про систематичне порушення Відповідачем умов Договору в частині повноти та своєчасності сплати орендної плати та є підставою для розірвання договору оренди землі.
Окрім цього, як підтвердження фактів систематичної несплати орендної Відповідачем, в тому числі і за спірним Договором, є звернення ГУ ДПС у Львівській області до Львівського окружного адміністративного суду із позовами про стягнення до бюджету податкового боргу по орендній платі за земельні ділянки, за результатами розгляду якого судом прийнято рішення від 28.02.2020 у справі №380/47/20, яким задоволено позовну заяву ГУ ДПС у Львівській області до ТзОВ «Сколівська ВЕС» про накладання арешту на кошти платника в сумі 353 610,14 грн.
З матеріалів справи вбачається, що розмір заборгованості з орендної плати за землю ТзОВ «Сколівська ВЕС» станом на 03.05.2022 рік становить 262 705,75грн.
Відтак, з підстав систематичної несплати орендної плати за користування земельною ділянкою за Договором оренди землі від 20.11.2014 року №41/20/11-14, прокурор просить суд розірвати договір оренди земельної ділянки кадастровий номер 4624588600:02:000:0097, площею 1,0010 га, укладений між ГУ Держземагенства у Львівській області та ТзОВ «Сколівська ВЕС» та зобов`язати відповідача ТзОВ «Сколівська ВЕС» повернути на користь держави в особі Сколівської міської ради Стрийського району Львівської області, як власника земельної ділянки, площею 1,0010 га кадастровий номер 4624588600:02:000:0097, яка розташована за межами населених пунктів.
Щодо підставності звернення першого заступника керівника Стрийської окружної прокуратури Львівської області до суду та щодо порушення інтересів держави в даному випадку, суд зазначає наступне.
Відповідно до п. 3 ч.1 ст. 131-1 Конституції України в Україні діє прокуратура, яка здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.
Згідно з частинами 3, 5 статті 53 ГПК України у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами. У разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі набуває статусу позивача.
Відповідно до частини четвертої вказаної статті прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує: 1) в чому полягає порушення інтересів держави, 2) необхідність їх захисту, 3) визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає 4) орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.
Згідно з положеннями частини 1 статті 23 Закону України "Про прокуратуру" представництво прокурором держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів держави, у випадках та порядку, встановлених законом.
Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження (далі - компетентний орган), а також у разі відсутності такого органу (ч. 3 ст. 23 закону України Про прокуратуру).
Наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором у суді. Прокурор здійснює представництво інтересів громадянина або держави в суді виключно після підтвердження судом підстав для представництва. Прокурор зобов`язаний попередньо, до звернення до суду, повідомити про це громадянина та його законного представника або відповідного суб`єкта владних повноважень. У разі підтвердження судом наявності підстав для представництва прокурор користується процесуальними повноваженнями відповідної сторони процесу. Наявність підстав для представництва може бути оскаржена громадянином чи її законним представником або суб`єктом владних повноважень (абзаци 1 -3 частини 4 зазначеної статті).
Велика Палата Верховного Суду у постановах від 26.06.2019 у справі №587/430/16-ц та від 26.05.2020 у справі № 912/2385/18 вказала, що системне тлумачення абзацу 1 частини 3 статті 23 Закону Про прокуратуру дозволяє дійти висновку, що прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави у двох випадках: 1) якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені повноваження здійснювати такий захист у спірних правовідносинах; 2) якщо немає органу державної влади, органу місцевого самоврядування чи іншого суб`єкта владних повноважень, до компетенції якого віднесені повноваження здійснювати захист законних інтересів держави у спірних правовідносинах.
Порушення інтересів держави полягає у тому, що Відповідач за оренду земельної ділянки з кадастровим номером 4624588600:02:000:0097 площею 1,0010 га, на підставі договору оренди землі від 20.11.2014 року №41/20/11-14, не сплачував на користь Позивача за період з 01.07.2021 року по 03.05.2022 рік орендної плати, яка становить помісячно 376,5грн. (за рік 4518грн.), внаслідок чого, уподовж даного періоду такої несплати, у Відповідача утворилася заборгованість за цим договором більше як за 10 місяців.
Позивач, як власник земельної ділянки, був зобов`язаний контролювати стан використання Відповідачем (орендарем) відповідної земельної ділянки. Виявлена заборгованість, яка утворилася впродовж тривалого проміжку часу (10 місяців), та систематична несплата орендної плати за попередні періоди, вказує на неналежний контроль з боку Позивача за станом з використання землі Відповідачу, яка знаходиться у його власності.
Таким чином, самі факти виникнення уподовж 2 років заборгованості за оренду землі та систематична несплата орендної плати за попередні періоди, обґрунтовано вказують на бездіяльність Позивача щодо звернення до суду з позовними вимогами про стягнення заборгованості з орендної плати, розірвання договору оренди та повернення земельної ділянки.
Окрім того, самоусунення Позивача доводиться листуванням між ними та Стрийською окружною прокуратурою, з якого вбачається, що дані уповноважені органи будучи проінформованими про наявність порушень інтересів держави з боку Відповідача, впродовж тривалого проміжку часу не вживали необхідних заходів для захисту інтересів держави шляхом звернення з відповідним позовом до суду.
Вказані обставини свідчать про самоусунення органу місцевого самоврядування та контролюючого органу від реалізації функції захисту порушених інтересів держави та територіальної громади, як наслідок, наявність передбачених ч. 3 ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» підстав для їх представництва.
Стрийська окружна прокуратура листом від № 14.57/05-42-1814вих-22 від 15.04.2022 повідомила Позивача про звернення до суду від його імені із відповідною позовною заявою до Відповідача, що свідчить про дотримання прокурором порядку, передбаченого ст. 23 Закону України «Про прокуратуру».
У даному випадку прокурор звернувся до суду в інтересах Сколівської міської ради Стрийського району Львівської області, оскільки спірна земельна ділянка розташована за межами населених пунктів на території Сколівської міської ради Стрийського району Львівської області та всупереч приписам земельного законодавства є систематична несплата відповідачем орендної плати за землю, що є істотним порушенням умов договору, що в свою чергу спричиняє ненадходження коштів до місцевого бюджету.
Отже, в основі інтересу держави (національного, суспільного інтересу) лежить потреба у здійсненні дій, спрямованих на охорону землі як національного багатства. Порушення у сфері земельних відносин є підставою для втручання органів прокуратури, у тому числі для звернення з позовом до суду в інтересах держави.
Норми права та мотиви суду.
У відповідності з пунктами 1, 3 частини першої статті 129 Конституції України, основними засадами судочинства є: рівність усіх учасників судового процесу перед законом і судом; змагальність сторін та свобода в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Відповідно до ч.1 ст.11 Цивільного кодексу України, цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки.
Згідно ч.1 ст.15 ЦК України, кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.
Статтею 16 ЦК України передбачено, що кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.
Відповідно до ч.1 ст.173 Господарського кодексу України, господарським визнається зобов`язання, що виникає між суб`єктом господарювання та іншим учасником (учасниками) відносин у сфері господарювання з підстав, передбачених цим Кодексом, в силу якого один суб`єкт (зобов`язана сторона, у тому числі боржник) зобов`язаний вчинити певну дію господарського чи управлінсько-господарського характеру на користь іншого суб`єкта (виконати роботу, передати майно, сплатити гроші, надати інформацію тощо), або утриматися від певних дій, а інший суб`єкт (управнена сторона, у тому числі кредитор) має право вимагати від зобов`язаної сторони виконання її обов`язку.
У відповідності до вимог ст.174 Господарського кодексу України, господарські зобов`язання можуть виникати з господарського договору та інших угод, передбачених законом, а також з угод, не передбачених законом, але таких, які йому не суперечать.
Статтею 629 Цивільного кодексу України встановлено, що договір є обов`язковим для виконання сторонами.
Статтею 193 Господарського кодексу України передбачено, що господарські зобов`язання повинні виконуватись належним чином відповідно до закону, інших правових актів і договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання - відповідно до вимог , що у певних умовах звичайно ставляться; кожна сторона повинна вжити усіх заходів, необхідних для належного виконання нею зобов`язання, враховуючи інтереси другої сторони та забезпечення загальногосподарського інтересу; до виконання господарських договорів застосовуються відповідні положення Цивільного кодексу України з урахуванням особливостей, передбачених Господарським кодексом України.
Згідно із ст.526 Цивільного кодексу України, зобов`язання має виконуватись належним чином відповідно до умов договору та вимог цього кодексу, інших актів цивільного законодавства. Статтею 525 Цивільного кодексу України передбачено, що одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.
Приписами ч.1 ст.527 ЦК України передбачено, що боржник зобов`язаний виконати свій обов`язок.
Статтею 530 ЦК України встановлено, якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін). Зобов`язання, строк (термін) виконання якого визначений вказівкою на подію, яка неминуче має настати, підлягає виконанню з настанням цієї події. Якщо строк (термін) виконання боржником обов`язку не встановлений або визначений моментом пред`явлення вимоги, кредитор має право вимагати його виконання у будь-який час. Боржник повинен виконати такий обов`язок у семиденний строк від дня пред`явлення вимоги, якщо обов`язок негайного виконання не випливає із договору або актів цивільного законодавства.
Відповідно до ч.7 ст.179 ГК України господарські договори укладаються за правилами, встановленими Цивільним кодексом України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами щодо окремих видів договорів.
Відповідно до ч.1 ст.759 Цивільного кодексу України, за договором найму (оренди) наймодавець передає або зобов`язується передати наймачеві майно у користування за плату на певний строк.
Відповідно до ст.13 Закону України Про оренду землі договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Приписами ст.17 Закону України Про оренду землі передбачено, що об`єкт за договором оренди землі вважається переданим орендодавцем орендареві з моменту державної реєстрації права оренди, якщо інше не встановлено законом.
Відповідно до ст.19 Закону України Про оренду землі строк дії договору оренди землі визначається за згодою сторін, але не може перевищувати 50 років.
Згідно ч.1 ст.762 Цивільного кодексу України, за користування майном з наймача справляється плата, розмір якої встановлюється договором найму.
Відповідно до ч.1 ст.286 Господарського кодексу України, орендна плата це фіксований платіж, який орендар сплачує орендодавцю незалежно від наслідків своєї господарської діяльності. Розмір орендної плати може бути змінений за погодженням сторін, а також в інших випадках, передбачених законодавством.
Орендодавець має право вимагати від орендаря використання земельної ділянки за цільовим призначенням згідно з договором оренди; своєчасного внесення орендної плати (п.п.1, 4 ч.1 ст.24 Закону України Про оренду землі).
Відповідно до ст.141 ЗК України підставою припинення права користування земельною ділянкою є, серед іншого, використання земельної ділянки не за цільовим призначенням та систематична несплата земельного податку або орендної плати.
Статтею 651 ЦК України передбачено, що зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом. Істотним є таке порушення стороною договору, коли внаслідок завданої цим шкоди друга сторона значною мірою позбавляється того, на що вона розраховувала при укладенні договору.
Згідно приписів частини третьої статті 291 ГК України договір оренди може бути розірваний за згодою сторін. На вимогу однієї із сторін договір оренди може бути достроково розірваний з підстав, передбачених Цивільним кодексом України для розірвання договору найму, в порядку, встановленому статтею 188 цього Кодексу.
Аналогічну норму містить ст.31 Закону України Про оренду землі, згідно з якою договір оренди землі може бути розірваний за згодою сторін. На вимогу однієї із сторін договір оренди може бути достроково розірваний за рішенням суду в порядку, встановленому законом.
Згідно ч.1 ст.34 Закону України Про оренду землі у разі припинення або розірвання договору оренди землі орендар зобов`язаний повернути орендодавцеві земельну ділянку на умовах, визначених договором. Орендар не має права утримувати земельну ділянку для задоволення своїх вимог до орендодавця.
Суд зазначає, і аналогічну правову позицію викладено, зокрема у пункті 7 постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17.12.2013р. №14 Про деякі питання практики застосування законодавства про відповідальність за порушення грошових зобов`язань, що за відсутності інших підстав припинення зобов`язання, передбачених договором або законом, зобов`язання, в тому числі й грошове, припиняється його виконанням, проведеним належним чином (стаття 599 ЦК України).
Статтею 599 Цивільного кодексу України визначено, що зобов`язання припиняється виконанням, проведеним належним чином.
Згідно ст.610 Цивільного кодексу України, порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).
Приписами ч.1 ст.612 Цивільного кодексу України, боржник вважається таким, що прострочив, якщо він не приступив до виконання зобов`язання або не виконав його у строк, встановлений договором або законом.
У постанові Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 12.03.2020р. у справі №910/4994/19 зазначено, що договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї з сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом. Істотним є таке порушення стороною договору, коли внаслідок завданої цим шкоди друга сторона значною мірою позбавляється того, на що вона розраховувала при укладенні договору. Тобто йдеться про таке порушення договору однією зі сторін, яке тягне для другої сторони неможливість досягнення нею цілей договору. Істотність порушення визначається виключно за об`єктивними обставинами, що склалися у сторони, яка вимагає розірвання договору. У такому випадку вина (як суб`єктивний чинник) сторони, що припустилася порушення договору, не має будь-якого значення і для оцінки порушення як істотного, і для виникнення права вимагати розірвання договору на підставі частини другої статті 651 Цивільного кодексу України. Наведена правова позиція викладена у постановах Верховного Суду від 07.08.2018р. у справі №910/22259/17, від 14.08.2018р. у справі №910/22454/17, від 28.08.2018р. у справі №910/20932/17 від 02.10.2018р. у справі №910/21033/17 від 16.10.2018р. у справі №910/3568/18, від 19.02.2019р. у справі №910/4427/18.
Так, підставою для розірвання договору є несплата орендної плати Відповідачем упродовж 2021-2022 років (за період з 01.07.2021 по 03.05.2022 рік - 10місяців).
Внаслідок вказаних обставин Позивач значною мірою позбавляються того, на що розраховував при укладенні Договору і йому завдається цим значна матеріальна шкода, оскільки упродовж 2021-2022 років відповідачем не сплачувалась орендна плата за землю на користь позивача (одержувача коштів). Відтак, позовні вимоги Прокурора про розірвання договору оренди земельної ділянки кадастровий номер 4624588600:02:000:0097, площею 1,0010 га, укладений між ГУ Держземагенства у Львівській області та ТзОВ «Сколівська ВЕС» та зобов`язання відповідача ТзОВ «Сколівська ВЕС» повернути на користь держави в особі Сколівської міської ради Стрийського району Львівської області, земельну ділянку, площею 1,0010 га за кадастровим номером 4624588600:02:000:0097, яка розташована за межами населених пунктів., є мотивованими та обґрунтованими, підлягають до задоволення у повному обсязі.
Враховуючи наведене вище, суд зазначає про вмотивованість та обґрунтованість позовних вимог про зобов`язання відповідача ТзОВ «Сколівська ВЕС» повернути на користь держави в особі Сколівської міської ради Стрийського району Львівської області земельну ділянку площею 1,0010 га кадастровим номером 4624588600:02:000:0097.
Надані відповідачем докази про погашення заборгованості не містять інформації про погашення заборгованості саме за спірний період. Отже, доказів погашення заборгованості з орендної плати на момент виникнення спору відповідачем суду не надано.
Таким чином, в матеріалах справи відсутні будь-які оплати ТзОВ «Сколівська ВЕС» з орендної плати за землю за період з 01.07.2021 по 03.05.2022 рік.
З наведеного вбачається, що ТзОВ «Сколівська ВЕС», орендарем земельної ділянки фактично не сплачувалася орендна плата за землю упродовж 2021-2022 років, що свідчить про систематичне порушення Відповідачем умов Договору в частині повноти та своєчасності сплати орендної плати та є самостійною підставою для розірвання договору оренди землі.
Частиною 1 статті 74 ГПК України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.
Відповідно до ст. 77 ГПК України обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
Відповідно до ст.86 ГПК України, суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Зазначені вище норми процесуального закону спрямовані на реалізацію статті 13 ГПК України. Згідно з положеннями цієї статті судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.
Судові витрати.
Відповідно до ст. 123 ГПК України, судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.
Львівською обласною прокуратурою при поданні позову до суду сплачено судовий збір в сумі 4962,00грн., що підтверджується платіжним дорученням №1228 від 01 липня 2022 року.
Відповідно до п.2 ч.1 ст. 129 ГПК України, у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
Враховуючи наведене, у зв`язку з задоволенням позовних вимог, до стягнення з відповідача на користь Львівської обласної прокуратури підлягає судовий збір в сумі 4962,00 грн.
Керуючись статтями 10, 12, 20, 73, 76 - 79, 123, 129, 232, 233, 236, 237, 238, 240 ГПК України, суд -
УХВАЛИВ:
1. Позов задоволити.
2. Розірвати договір оренди земельної ділянки від 20.11.2014 №41/20/11-14 (ділянка: кадастровий номер 4624588600:02:000:0097, площею 1,0010га), укладений між Головним управлінням Держземагенства у Львівській області (79019, місто Львів, проспект Чорновола, будинок 4; ідентифікаційний код юридичної особи 39769942) та Товариством з обмеженою відповідальністю Сколівська ВЕС (82610, Львівська область, Дрогобицький район, село Орів, вулиця Шевченка, будинок 174; ідентифікаційний код 38740608).
3. Зобов`язати Товариство з обмеженою відповідальністю Сколівська ВЕС (82610, Львівська область, Дрогобицький район, село Орів, вулиця Шевченка, будинок 174; ідентифікаційний код юридичної особи 38740608) повернути на користь держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції в спірних правовідносинах - Сколівської міської ради Стрийського району Львівської області, земельну ділянку площею 1,0010 га з кадастровим номером 4624588600:02:000:0097, розташовану за межами населеного пункту на території Сколівської міської ради Стрийського району Львівської області.
4. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю Сколівська ВЕС (82610, Львівська область, Дрогобицький район, село Орів, вулиця Шевченка, будинок 174; ідентифікаційний код 38740608) на користь Львівської обласної прокуратури (79005, місто Львів, проспект Шевченка, будинок 17/19; ідентифікаційний код 02910031, UA 138201720343140001000000774 у ДКСУ у м. Києві) 4 962,00 грн судового збору.
5. Рішення набирає законної сили в порядку, передбаченому ст. 241 ГПК України.
6. Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Західного апеляційного господарського суду в порядку, встановленому розділом IV ГПК України.
Інформацію у справі, яка розглядається можна отримати за такою веб-адресою - http://lv.arbitr.gov.ua/sud5015/, а також у Єдиному державному реєстрі судових рішень за веб-адресою http://reyestr.court.gov.ua.
Повний текст складено та підписано 14.11.2022 року.
Суддя Коссак С.М.
Суд | Господарський суд Львівської області |
Дата ухвалення рішення | 03.11.2022 |
Оприлюднено | 16.11.2022 |
Номер документу | 107290030 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин |
Господарське
Господарський суд Львівської області
Коссак С.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні