Рішення
від 15.11.2022 по справі 440/7811/22
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

15 листопада 2022 року м. ПолтаваСправа № 440/7811/22

Полтавський окружний адміністративний суд у складі судді Супруна Є.Б., розглянувши у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження справу №440/7811/22 за позовом Приватного підприємства "Великобагачанський комбікормовий завод" до Головного управління ДПС у Полтавській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,

В С Т А Н О В И В:

13.09.2022 до Полтавського окружного адміністративного суду від адвоката Бондаренко Ольги Володимирівни надійшов позов, заявлений в інтересах Приватного підприємства "Великобагачанський комбікормовий завод" (надалі - Завод, Підприємство) до Головного управління ДПС у Полтавській області (надалі - ГУДПС), Державної податкової служби України (надалі - ДПС), в якому заявник просить суд:

- визнати протиправними та скасувати рішення ДПС в особі відокремленого підрозділу ГУДПС від 25.07.2022 №7102809/32738656, №7102810/32738656, №7102811/32738656, №7102812/32738656, №7102813/32738656, №7102814/32738656, №7102815/32738656, №7102816/32738656;

- зобов`язати ДПС в особі відокремленого підрозділу ГУДПС зареєструвати у день надходження в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні (надалі - ЄРПН) №9 від 20.04.2022, №4 від 09.04.2022, №6 від 11.04.2022, №11 від 27.04.2022, №10 від 25.04.2022, №8 від 15.04.2022, №7 від 14.04.2022, №3 від 08.04.2022.

Наявність обставин, які свідчать про порушення прав добросовісного платника податків, заявник пов`язує з фактом протиправних, як на його думку, мотивів відмови в реєстрації податкових накладних за наявності усіх передбачених Податковим кодексом України на те передумов, зокрема пояснень і первинних документів, наданих на підтвердження господарських операцій з поставки позивачем зерна кукурудзи до ТОВ "Інтерстарч Україна" на склад ПрАТ "Дніпровський крохмалепатоковий комбінат".

Ухвалою судді Полтавського окружного адміністративного суду від 13.09.2022 вищевказану позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження та призначено справу до розгляду по суті за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників (у письмовому провадженні).

Відповідачі позов не визнали. У спільному відзиві на позов, що надійшов до суду через систему "Електронний суд" 30.09.2022, представник вказує на те, що в ході опрацювання документів, наданих Підприємством до податкових накладних №9 від 20.04.2022, №4 від 09.04.2022, №6 від 11.04.2022, №11 від 27.04.2022, №10 від 25.04.2022, №8 від 15.04.2022, №7 від 14.04.2022, №3 від 08.04.2022 на реалізацію зерна кукурудзи, контролюючим органом сформовано висновок про те, що платником не надано товарно-транспортні накладні і документи на підтвердження оплати за товар. Крім того, платником не надано документи на придбання зерна кукурудзи від контрагентів постачальників. З цих міркувань представник обстоює позицію правомірності спірних рішень про відмову у реєстрації податкових накладних (а.с. 191-198).

Ухвалою суду від 11.10.2022 заперечення представника ГУДПС проти розгляду за правилами спрощеного позовного провадження справи залишено без задоволення.

Розгляд справи, відповідно до статті 258, частини п`ятої статті 262 КАС України, здійснюється в порядку спрощеного позовного провадження без виклику учасників.

Суд, вивчивши матеріали справи, встановив наступні обставини та відповідні до них правовідносини.

З витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань суд встановив, що юридичну особу позивача включено до реєстру 02.12.2004, про що вчинено запис №15591020000000015. Зареєстрованими видами економічної діяльності позивача за КВЕД є, зокрема: 01.11 Вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур (основний); 01.46 Розведення свиней; 01.61 Допоміжна діяльність у рослинництві; 01.62 Допоміжна діяльність у тваринництві; 10.61 Виробництво продуктів борошномельно-круп`яної промисловості; 10.71 Виробництво хліба та хлібобулочних виробів; виробництво борошняних кондитерських виробів, тортів і тістечок нетривалого зберігання; 10.81 Виробництво цукру; 10.91 Виробництво готових кормів для тварин, що утримуються на фермах; 47.29 Роздрібна торгівля іншими продуктами харчування в спеціалізованих магазинах (а.с. 164-170). Позивач має статус платника ПДВ.

В межах зареєстрованих видів господарської діяльності 06.04.2021 між Заводом (Продавець) та ТОВ "Інтерстарч Україна" (Покупець) був укладений договір поставки №ІС-14630 (надалі - Договір), предметом якого є реалізація сільськогосподарської продукції в асортименті, за ціною, якістю, у кількості та на умовах, узгоджених з Покупцем і вказаних у даному Договорі та додатках до даного Договору (а.с. 10-16).

За договором поставки з 08.04.2022 по 01.05.2022 з боку Заводу поставлено зерно кукурудзи на ПрАТ "Дніпровський КПК" (смт. Дніпровське, вул. Олександра Островського, 11) в кількості 1530,64 т. Перевезення здійснювалося автотранспортом за рахунок продавця.

На виконання умов договору поставки №IC-14630 від 06.04.2022 Завод здійснив продаж товару, на підтвердження чого надано накладні №25 від 08.04.2022, №26 від 09.04.2022, №27 від 10.04.2022, №28 від 11.04.2022, №29 від 14.04.2022, №30 від 15.04.2022, №31 від 20.04.2022, №33 пiд 25.04.2022, №34 від 27.04.2022, №35 від 28.04.2022, №36 від 29.04 2022, №37 від 30.04.2022 (а.с. 17-28).

Згідно з додатком №1 до договору поставки №IC-14630 від 06.04.2022 Завод направив до ТОВ "Інтерстарч Україна" зерно кукурудзи (урожаю 2021 року) з терміном поставки з 06.04.2022 до 01.05.2022 (а.с. 29-30).

Ціна на товар узгоджувалася протоколами узгодження ціни до договору №IC-14630 від 06.04.2022 (а.с. 31-43).

За наслідками здійснення цих господарських операцій за правилом "першої події" відповідно до п. 201.10 ст. 201 ПК України (відвантаження товару) позивачем були складені та направлені для реєстрації в ЄРПН податкові накладні від 08.04.2022 №3 (а.с. 44-45), від 09.04.2022 №4 (а.с. 47-48), від 11.04.2022 №6 (а.с. 50-51), від 14.04.2022 №7 (а.с. 53-54), від 15.04.2022 №8 (а.с. 56-57), від 20.04.2022 №9 (а.с. 59-60), від 25.04.2022 №10 (а.с. 62-63), від 27.04.2022 №11 (а.с. 65-66).

Проте замість повідомлення про реєстрацію цих накладних позивач отримав вісім аналогічних квитанції, у яких зазначено: "Документ прийнято. Реєстрація зупинена". Відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація податкових накладних від 08.04.2022 №3, від 09.04.2022 №4, від 11.04.2022 №6, від 14.04.2022 №7, від 15.04.2022 №8, від 20.04.2022 №9, від 25.04.2022 №10, від 27.04.2022 №11 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1005, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомляємо: показник "D"=4.2056%, "Р"=0" (а.с. 46, 49, 52, 55, 58, 61, 64, 67).

Реагуючи на ці повідомлення, позивач надавав письмові пояснення від 21.07.2021 №1 (а.с. 68-69) щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, та підтверджуючі документи.

У своїх поясненнях платник зазначав, що Підприємство створене 02.12.2004. Основний вид діяльності господарства - вирощування зернових культур (код згідно КВЕД 01.11). Директором товариства з 02.12.2004 є Діденко І.Г. Підприємство є платником єдиного податку четвертої групи. Для здійснення господарської діяльності господарство орендує у фізичних осіб земельні ділянки сільськогосподарського призначення площею 5027,4595 га. Ці ділянки включені в декларацію платника єдиного податку четвертої групи, яка подана до органу ДПС 21.02.2022. Для здійснення господарської діяльності є такі основні засоби (власні та орендовані): трактор Беларус-1025, трактор Беларус-82,1, трактори Джон Дір - 5 шт, трактори Кейс - 3 шт, оприскувач самохідний Джон Дір, оприскувач самохідний Кейс, автомобіль Камаз - 3 шт, автомобіль ЗІЛ 554, автомобіль ГАЗ 3508, автомобіль КРАЗ 250, комбайн Джон Дір - 3 шт, сівалки - 4 шт, культиватори - 4 шт, жатки - 5 шт, плуги - 6 шт, борони важкі - 6 шт, навантажувач Маніту, бункер-накопичувач ПБН-30, екскаватор JSB, складські приміщення та амбари для зберiгання зерна, палива та технiки. В наявності ліцензія на зберiгання пального для власних потреб. Інформація про наявні основні засоби подана до органу ДПС за формою № 20-ОГШ 14.07.2020, 23.09.2021, 15.06.2022.

Позивач також пояснював, що на Підприємстві працює 40 працівників. Посадові оклади визначено штатним розписом. Заробітна плата нараховується та сплачується вчасно згідно з трудовим законодавством, податки утримуються, нараховуються та сплачуються до бюджету, що відображаються у формі №1ДФ та звіті про ЄСВ. До органів статистики подаються звіти за формами №50-сг, №4-сг, №37-сг, №29-сг, №21-заг та iн. Основними постачальниками сировини (паливо, добрива, насіння, запасні частини) с ТОВ "Старлайн Плюс" (код ЄДРПОУ 41085908), ТОВ "Захід Агробізнес" (код ЄДРПОУ 37022936), ТОВ "Петроліум Плюс" (код ЄДРПОУ 43907660), TOB фiрма "Ерідон" (код ЄДРПОУ 43106699), ТОВ "Ніка-Грейн" ((код ЄДРПОУ 41541739), ТОВ "НМФ Агро" (код ЄДРПОУ 39206071), TOB "Ерідон Тех" (код ЄДРПОУ 33870417). Вирощена продукція постачається здебільшого ТОВ "Сібкор Торгівельна компанія" (код ЄДРПОУ 39916868), ТОВ "Катеринопільський елеватор" (код ЄДРПОУ 32580463), ТОВ "Ерідон" (код ЄДРПОУ 43106699), ТОВ "Гермес Трейдінг" (код ЄДРПОУ 31867274), ТОВ "Інтерстарч Україна" (код ЄДРПОУ 38307757), ТОВ "Гідросенд" (код ЄДРПОУ 34996776) за договорами купівлі-продажу. ТОВ "Інтерстарч Україна" - є одним з основним покупців кукурудзи у Підприємства. Вiдповiдно до договору поставки №IC-14630 вiд 06.04.2022, укладеного з ТОВ "Інтерстарч Україна" (код ЄДРПОУ 38307757), з 08.04.2022 по 01.05.2022 було завезено зерно кукурудзи на ПрАТ "Дніпровський КПК" (смт. Дніпровське вул. Олександра Островського 11) в кількості 1530,64 т. Перевезення здiйснювалося автотранспортом за рахунок Продавця. За вищевказаною поставкою зерна кукурудзи (в рамках виконання договору поставки) по виписаних податкових накладних реєстрацію було частково зупинено. Дiяльнiсть за означеними кодами згідно КВЕД є постійною, регулярною і впливає на фінансовий результат. Продукція є власновирощеною, що підтверджується статистичними звітами 4-СГ та 37 СГ.

25.07.2022 Комісією, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН або відмову в такій реєстрації, були прийняті рішення №7102809/32738656, №7102810/32738656, №7102811/32738656, №7102812/32738656, №7102813/32738656, №7102814/32738656, №7102815/32738656, №7102816/32738656 про відмову в реєстрації податкових накладних №9 від 20.04.2022, №4 від 09.04.2022, №6 від 11.04.2022, №11 від 27.04.2022, №10 від 25.04.2022, №8 від 15.04.2022, №7 від 14.04.2022, №3 від 08.04.2022 відповідно в ЄРПН з огляду на факт ненадання платником податків копій документів, додаткова інформація: не надано товарно-транспортні накладні, документи на підтвердження оплати за товар. Також платником не надано документи на придбання зерна кукурудзи від контрагентів постачальників (а.с. 73-88).

Не погоджуючись із правомірністю вказаних рішень Комісії, позивач 08.08.2022 оскаржив їх в адміністративному порядку (а.с. 89-96).

У скарзі від 08.08.2022 №204 (а.с. 153-155) позивач окрім вищезазначених пояснень, зазначав, що по господарським операціям з ТОВ "Інтерстарч Україна" оплату проведено в сумі 9 332 361,63 грн (реєстр платіжних доручень додається). Дебіторська заборгованість станом на 08.08.2022 становить 614 435,01 грн. Перевезення здійснювалося автотранспортом за рахунок Продавця (копії товарно-транспортних накладних додаються).

Рішеннями Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН від 25.08.2022 №34308/32738656/2, №34309/32738656/2, №34370/32738656/2, №34371/32738656/2, №34316/32738656/2, №34307/32738656/2, №34372/32738656/2, №34322/32738656/2 скарги платника залишено без задоволення, а рішення Комісії регіонального рівня - без змін (а.с. 156-163).

Не погоджуючись із правомірністю мотивів, покладених в основу рішень Комісії від 25.07.2022 №7102809/32738656, №7102810/32738656, №7102811/32738656, №7102812/32738656, №7102813/32738656, №7102814/32738656, №7102815/32738656, №7102816/32738656, про відмову у реєстрації податкових накладних в ЄРПН, позивач звернувся до суду з цим позовом за правовим захистом.

Надаючи правову оцінку спірним рішенням суб`єкта владних повноважень та відповідним доводам сторін, суд виходить з такого.

Податковий кодекс України (надалі ПК України) регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.

Відповідно до підпунктів 16.1.2, 16.1.3 статті 16 ПК України, платник податків зобов`язаний вести в установленому порядку облік доходів і витрат, складати звітність, що стосується обчислення і сплати податків та зборів, подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів.

Згідно з пп. "а" п. 185.1 ст. 185 ПК України, об`єктом оподаткування є операції платників податку з: постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з безоплатної передачі та з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу у володіння та користування лізингоодержувачу/орендарю.

Відповідно до п. 187.1 ст. 187 ПК України, датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку. Для документів, складених в електронній формі, датою оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку, вважається дата, зазначена у самому документі як дата його складення відповідно до Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", незалежно від дати накладення електронного підпису.

Відповідно до п. 201.7 ст. 201 ПК України, податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).

При здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України (п. 201.10 ст. 201 ПК України).

Відповідно до пп. 14.1.60 п. 14.1 ст. 14 ПК України, єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.

Положенням пункту 201.10 статті 201 ПК України також визначено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 01.07.2017 в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Помилки в реквізитах, визначених пунктом 201.1 цієї статті (крім коду товару згідно з УКТ ЗЕД), які не заважають ідентифікувати здійснену операцію, її зміст (товар/послугу, що постачаються), період, сторони та суму податкових зобов`язань, не можуть бути причиною неприйняття податкових накладних у електронному вигляді.

Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Отже, платник податку - постачальник з настанням першої із умов виникнення податкових зобов`язань, визначених у пункті 187.1 статті 187 ПК України, зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Відповідно до пункту 2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246 (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин), податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі - Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Податкова накладна та/або розрахунок коригування складаються та реєструються постачальником (продавцем) - платником податку, крім випадків, визначених пунктом 9 цього Порядку (пункт 8 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних).

Згідно з пунктом 12 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 01.07.2015 року); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 Кодексу; дотримання вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", Закону України "Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Відповідно до пунктів 13-15 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДФС.

У квитанції зазначаються дата та час її формування, реквізити податкової накладної та/або розрахунку коригування та результат перевірки. Якщо у податковій накладній та/або розрахунку коригування за результатами проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), виявлено порушення, платнику податку надсилається квитанція про неприйняття податкової накладної та/або розрахунку коригування із зазначенням причини такого неприйняття.

Згідно з п. 201.16 ст. 201 ПК України, реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

11.12.2019 Кабінетом Міністрів України прийнято постанову "Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних" №1165, якою, крім іншого, затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі - Порядок №1165).

Пунктом 1 Порядку №1165 встановлено, що цей Порядок визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.

За змістом пункту 2 Порядку №1165, автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.

Згідно з пунктом 5 Порядку №1165, платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Податкова накладна / розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Платник податку отримує інформацію щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, через електронний кабінет (п. 8 Порядку №1165).

Пунктами 10, 11 Порядку №1165 передбачено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Згідно з приписами пункту 6 Порядку №1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.

У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4).

У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Додатком 1 до Порядку №1165 визначено Критерії ризиковості платника податку на додану вартість, пунктом 1 яких передбачено, що платника податку на додану вартість (далі - платник податку) зареєстровано (перереєстровано) на підставі недійсних (втрачених, загублених) та підроблених документів згідно з інформацією, наявною в контролюючих органах.

Наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 за №1245/34216, затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі - Порядок №520), що, відповідно до пункту 1, визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Згідно з пунктом 2 Порядку №520, прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).

Пунктом 4 Порядку №520 передбачено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.

Відповідно до пункту 5 Порядку №520, перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Згідно з пунктом 11 Порядку №520, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/ оформлених із порушенням законодавства.

Як передбачено ч. 2 ст. 73 КАС України, предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Аналіз наведених вище положень Порядку №1165 свідчить на користь висновку про те, що контролюючий орган, після надходження податкової накладної / розрахунку коригування до ДПС для реєстрації в ЄРПН, в автоматизованому режимі здійснює її розшифрування та проводить відповідну перевірку, зокрема щодо наявності підстав для зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування через відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Автоматизований моніторинг відповідності платника податку, яким складено податкову накладну, критеріям оцінки ступеня ризиків здійснюється відповідно до ознак, наведених у пунктах 1-8 критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість (додаток 1 до Порядку №1165).

У разі, якщо за результатами моніторингу визначено, що цей платник податку відповідає критеріям ризиковості платника податку, реєстрація податкової накладної зупиняється, про що платнику протягом операційного дня надсилалася відповідна квитанція.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної контролюючий орган зобов`язаний, зокрема, вказати конкретний критерій ризиковості платника податку, на підставі якого зупинено реєстрацію податкової накладної, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку, а також запропонувати платнику надати пояснення та копії документів, необхідних та достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН.

Всупереч наведеному, зупиняючи реєстрацію податкових накладних від 08.04.2022 №3, від 09.04.2022 №4, від 11.04.2022 №6, від 14.04.2022 №7, від 15.04.2022 №8, від 20.04.2022 №9, від 25.04.2022 №10, від 27.04.2022 №11, контролюючий орган 10.06.2022 через Автоматизовану систему "Єдине вікно подання електронних документів" ДПС України направив платнику 8 квитанцій, у яких відсутня будь-яка інформація на обґрунтування такого висновку податкового органу.

Надаючи правову оцінку підставам зупинення реєстрації складених Заводом податкових накладних в ЄРПН, суд звертає увагу на те, що Порядок №1165 не містить вимоги про прийняття контролюючим органом окремого рішення з питання зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН.

Водночас, виходячи з наведених вище положень пунктів 10, 11 Порядку №1165, зміст такого рішення наводиться податковим органом у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

При цьому пунктом 11 Порядку №1165 передбачені вимоги до змісту такої квитанції, а саме - у ній обов`язково мають бути зазначені: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Дослідивши залучені до матеріалів справи копії квитанцій від 10.06.2022, суд встановив, що у них не зазначено ані конкретної інформації про відповідність позивача критеріям ризиковості платника податку, ані вимог до платника податків в частині надання конкретних пояснень та документів з метою реєстрації податкової накладної в ЄРПН.

Наведене, на переконання суду, унеможливлює визначення платником порядку своїх дій, які він має вчинити з метою прийняття контролюючим органом позитивного рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування у ЄРПН.

При цьому суд виходить з того, що Порядок №1165 не передбачає можливості проведення контролюючим органом консультацій, листування з платником податку на етапі прийняття рішення про реєстрацію / відмову у реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН чи залучення платника податку до процесу прийняття цього рішення в інший спосіб. Тобто, у такому випадку платник податку фактично позбавлений можливості на участь у процесі прийняття суб`єктом владних повноважень відповідного рішення. Як наслідок, визначальне значення для дотримання законності цієї процедури і забезпечення прав платника податку під час її проведення має конкретизація контролюючим органом підстав для зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН та зазначення у квитанції про зупинення чітких і зрозумілих вказівок такому платнику щодо того, які саме пояснення та копії документів має надати цей платник задля розгляду питання про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН.

Верховний Суд у постанові від 08.02.2022 у справі №380/8213/21 зазначив, що зупинення реєстрації податкових накладних без переліку документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної не надало позивачу можливості надати достатній обсяг підтверджуючих документів. Можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення фіскальним органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків.

Однак, у цій справі надіслані позивачу квитанції містили лише загальне посилання на наявність у нього права подати пояснення та копії документів без зазначення їх конкретного переліку.

Посилання представника відповідачів на те, що перелік документів, надання яких є необхідним для розгляду питання про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН, визначений пунктом 5 Порядку №520, суд визнає безпідставними, оскільки зазначеною нормою передбачено орієнтовний перелік таких документів (застосовано словосполучення "може включати"), що не дає платнику податків можливість достовірно визначити обсяг необхідних документів, надання яких податковому органу буде достатнім для реєстрації податкової накладної у ЄРПН.

До того ж суд враховує ту обставину, що наданий представником відповідачів витяг з протоколу засідання Комісії №2 ГУДПС з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН від 25.07.2022 №78 взагалі не містить будь-якої інформації, що свідчила би про відповідність Підприємства критеріям ризиковості (а.с. 204-205).

Верховний Суд у постанові від 05.01.2021 у справі №640/11321/20 зазначив, що незважаючи на те, що затверджена Порядком №1165 форма рішення, яка не передбачає конкретизації підстав у разі відповідності пунктам 1-8 критеріїв ризиковості платника податку, не скасовує обов`язок податкового органу необхідності доказування, передбаченого ч. 2 ст. 77 КАС України.

У ході розгляду цієї справи відповідачами не надано пояснень разом з їх документальним підтвердженням щодо підстав встановлення відповідності Підприємства пункту 1 Критеріїв ризиковості платника податку.

За наведених обставин суд дійшов висновку про те, що відповідачами у ході розгляду цієї справи не доведено наявність визначених законом підстав для зупинення реєстрації податкових накладних від 08.04.2022 №3, від 09.04.2022 №4, від 11.04.2022 №6, від 14.04.2022 №7, від 15.04.2022 №8, від 20.04.2022 №9, від 25.04.2022 №10, від 27.04.2022 №11 у ЄРПН.

Окрім того суд враховує те, що позивач після отримання квитанцій про зупинення реєстрації податкової накладної надіслав до податкового органу письмові пояснення разом з копіями документів на підтвердження обґрунтованості їх складення.

Як слідує зі змісту витягу з протоколу засідання Комісії ГУДПС з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН від 25.07.2022 №78, підставою для ухвалення рішень про відмову у реєстрації податкових накладних від 08.04.2022 №3, від 09.04.2022 №4, від 11.04.2022 №6, від 14.04.2022 №7, від 15.04.2022 №8, від 20.04.2022 №9, від 25.04.2022 №10, від 27.04.2022 №11 (а.с. 204-205) податковий орган визначив ненадання позивачем до повідомлення товарно-транспортних накладних і документів на підтвердження оплати за товар. Крім того, платником не надано документи на придбання зерна кукурудзи від контрагентів постачальників.

З цього приводу суд зазанчає, що згадані документи були надані до скарг на рішення про відмову у реєстрації податкових накладних, оскільки квитанції про зупинення реєстрації податкових накладних у ЄРПН не містили посилань на конкретний перелік документів, надання яких було необхідним задля реєстрації податкових накладних у ЄРПН.

Таким чином комісія регіонального рівня не мала достатніх підстав для ухвалення рішень про відмову у реєстрації податкових накладних від 08.04.2022 №3, від 09.04.2022 №4, від 11.04.2022 №6, від 14.04.2022 №7, від 15.04.2022 №8, від 20.04.2022 №9, від 25.04.2022 №10, від 27.04.2022 №11 у ЄРПН.

Загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як актів правозастосування, є їх обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав їх прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів їх прийняття.

Невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.

За вищевикладених обставин суд дійшов висновку про те, що контролюючий орган безпідставно застосував до позивача процедуру зупинення реєстрації податкових накладних в ЄРПН, передбачену Порядком №1165, за відсутності об`єктивних ознак неможливості здійснення позивачем операцій з постачання товарів та ймовірності уникнення виконання свого податкового обов`язку. Зупинивши реєстрацію податкових накладних у ЄРПН, контролюючий орган не довів відповідність Підприємства критеріям ризиковості платника ПДВ та не вказав на необхідний перелік документів на підтвердження правомірності складення податкової накладної, які позивач мав надати на пропозицію контролюючого органу.

Враховуючи вищенаведене у своїй сукупності, суд дійшов висновку про протиправність рішень комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації в ЄРПН податкових накладних від 08.04.2022 №3, від 09.04.2022 №4, від 11.04.2022 №6, від 14.04.2022 №7, від 15.04.2022 №8, від 20.04.2022 №9, від 25.04.2022 №10, від 27.04.2022 №11, та, як наслідок, обґрунтованість позовних вимог платника податку в цій частині.

В силу абз. 3 п. 19 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246 (у редакції постанови від 21.04.2021 №378), податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій - набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування.

Як визначено пунктом 20 цього ж Порядку, внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абз. 10 п. 12 цього ж Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку. Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.

Тож з метою повного відновлення порушеного права позивача у спірних відносинах слід зобов`язати ДПС зареєструвати відповідні податкові накладні у ЄРПН.

Відтак позов належить задовольнити у повному обсязі у спосіб обраний позивачем.

Відповідно до частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Факт сплати позивачем судового збору на суму 19 848,00 грн підтверджується платіжними дорученнями №№4188, 4189, 4190, 4191, 4192, 4193, 4194, 4195 від 05.09.2022 (а.с. 4-9).

Тож сплачена позивачем сума судового збору в розмірі 19 848,00 грн (за 8 вимог немайнового характеру) підлягає стягненню за рахунок бюджетних асигнувань відповідача, який першим допустив порушення прав платника податків.

Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

Позов Приватного підприємства "Великобагачанський комбікормовий завод" до Головного управління ДПС у Полтавській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити.

Визнати протиправними та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 25.07.2022 №7102809/32738656, №7102810/32738656, №7102811/32738656, №7102812/32738656, №7102813/32738656, №7102814/32738656, №7102815/32738656, №7102816/32738656.

Зобов`язати Державну податкову службу України (Львівська площа, 8, м. Київ, 04655, код ЄДРПОУ 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні №9 від 20.04.2022, №4 від 09.04.2022, №6 від 11.04.2022, №11 від 27.04.2022, №10 від 25.04.2022, №8 від 15.04.2022, №7 від 14.04.2022, №3 від 08.04.2022 днем подання їх на реєстрацію Приватним підприємством "Великобагачанський комбікормовий завод" (код ЄДРПОУ 32738656).

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Полтавській області (вул. Європейська, 4, м. Полтава, 36000, код ЄДРПОУ 44057192) на користь Приватного підприємства "Великобагачанський комбікормовий завод" (вул. Каштанова, 124, сел. Велика Багачка, Полтавська область, 38300, код ЄДРПОУ 32738656) судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 19 848 (дев`ятнадцять тисяч вісімсот сорок вісім) грн 00 коп.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Другого апеляційного адміністративного суду впродовж тридцяти днів з моменту його підписання.

Суддя Є.Б. Супрун

Дата ухвалення рішення15.11.2022
Оприлюднено18.11.2022
Номер документу107333980
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії

Судовий реєстр по справі —440/7811/22

Ухвала від 08.05.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Хохуляк В.В.

Постанова від 10.04.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Присяжнюк О.В.

Ухвала від 01.03.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Присяжнюк О.В.

Ухвала від 01.03.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Присяжнюк О.В.

Ухвала від 26.12.2022

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Присяжнюк О.В.

Рішення від 15.11.2022

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Є.Б. Супрун

Ухвала від 11.10.2022

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Є.Б. Супрун

Ухвала від 15.09.2022

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Є.Б. Супрун

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні