Рішення
від 16.11.2022 по справі 520/8200/22
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710 Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

м. Харків

16 листопада 2022 р. справа № 520/8200/22

Суддя Харківського окружного адміністративного суду Біленський О.О., розглянувши матеріали адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю "АВ ТРЕЙД УКРАЇНА" (Харківська область, місто Харків, вулиця Клочківська, будинок 192А, 61045, код ЄДРПОУ 38278014) до Державної податкової служби України (код ЄДРПОУ 43005393, 04053, м. Київ, Львівська площа, 8) та Головного управління ДПС у Рівненській області (Рівненська область, м.Рівне, вул. Відінська, 12, 33023, код ЄДРПОУ 44070166) про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити пені дії,-

В С Т А Н О В И В:

Товариство з обмеженою відповідальністю "АВ ТРЕЙД УКРАЇНА" звернулось до Харківського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС у Рівненській області та Державної податкової служби України, в якому просить суд:

- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Рівненській області від 01.09.2022 року № 7283320/38278014 про відмову в реєстрації податкової накладної в ЄРПН від 04.05.2022 року № 9;

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю "АВ ТРЕЙД УКРАЇНА" від 04.05.2022 року № 9 на суму 82266,00 грн., в т.ч. ПДВ 13711,00 грн., в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її фактичного отримання контролюючим органом, тобто 14.06.2022 року;

- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Рівненській області від 01.09.2022 року № 7283321/38278014 про відмову в реєстрації податкової накладної в ЄРПН від 09.05.2022 року № 16;

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю "АВ ТРЕЙД УКРАЇНА" від 09.05.2022 року № 16 на суму 1235000,00 грн., в т.ч. ПДВ 205833,33 грн., в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її фактичного отримання контролюючим органом, тобто 14.06.2022 року.

Суд зазначає, що дана адміністративна справа не належить до переліку справ, які не можуть бути розглянуті за правилами спрощеного позовного провадження та має незначну складність.

Відповідно до положень ч.1 ст.257 КАС України, за правилами спрощеного позовного провадження розглядаються справи незначної складності.

Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 11.10.2022 року відкрито спрощене провадження в адміністративній справі згідно з положеннями ст.ст. 258, 262 КАС України, якою унормовано що розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження здійснюється судом за правилами, встановленими цим Кодексом для розгляду справи за правилами загального позовного провадження, з особливостями, визначеними у цій главі.

Згідно з положеннями ч.4 ст.229 КАС України, у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Відповідно до положень ст.258 КАС України, суд розглядає справи за правилами спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.

Згідно з положеннями ч.2,3,4,5 ст.262 КАС України, розгляд справи по суті за правилами спрощеного позовного провадження починається з відкриття першого судового засідання. Якщо судове засідання не проводиться, розгляд справи по суті розпочинається через тридцять днів, а у випадках, визначених статтею 263 цього Кодексу, - через п`ятнадцять днів з дня відкриття провадження у справі. Підготовче засідання при розгляді справи за правилами спрощеного позовного провадження не проводиться. Якщо для розгляду справи у порядку спрощеного позовного провадження відповідно до цього Кодексу судове засідання не проводиться, процесуальні дії, строк вчинення яких відповідно до цього Кодексу обмежений першим судовим засіданням у справі, можуть вчинятися протягом тридцяти днів, а у випадках, визначених статтею 263 цього Кодексу, - протягом п`ятнадцяти днів з дня відкриття провадження у справі. Перше судове засідання у справі проводиться не пізніше тридцяти днів із дня відкриття провадження у справі. За клопотанням сторони суд може відкласти розгляд справи з метою надання додаткового часу для подання відповіді на відзив та (або) заперечення, якщо вони не подані до першого судового засідання з поважних причин. Суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.

В обґрунтування позовних вимог позивачем зазначено, що Контролюючий орган - ГУ ДПС у Рівненській області (в особі Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних) відмовив у реєстрації наступних податкових накладних: № 9 від 04.05.2022р. на суму 82266,00 грн., в т.ч. ПДВ 13711,00 грн., про що виніс рішення від 01.09.2022р. № 7283320/38278014; № 16 від 09.05.2022р. на суму 1235000,00 грн., в т.ч. ПДВ 205833,33 грн., про що виніс рішення від 01.09.2022р. № 7283321/38278014. Позивач вважає рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Рівненській області від 01.09.2022р. №7283320/38278014 та від 01.09.2022р. № 7283321/38278014 протиправними та такими, що підлягають скасуванню.

Через канцелярію суду від представника відповідачів надійшов відзив на позовну заяву, в якому зазначено, що станом на дату зупинення реєстрації податкових накладних №9 від 04.05.2022 року та №16 від 09.05.2022 року булочинне рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника. Таким чином, на підставі норм чинного законодавства та фактичних обставин справи, зупинення реєстрації податкових накладних №9 від 04.05.2022 року та №16 від 09.05.2022 року було правомірним, з огляду на наявність на момент зупинення реєстрації вищевказаної податкової накладної чинного рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника. Позивачем було направлено контролюючому органу повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, а саме: повідомлення №1, 2 від 26.08.2022 року щодо податкових накладних №9 від 04.05.2022 та №16 від 09.05.2022 року, що не містило вичерпного переліку первинних документів відповідно до п. 5 Порядку №520. На думку представника відповідачів, матеріали справи не містять належних і достатніх доказів на спростування висновків контролюючого органу. Натомість, відповідачем, як суб`єктом владних повноважень, наведено відповідні мотиви прийняття спірних рішень про відмову у реєстрації податкових накладних Комісією Головного управління ДПС у Рівненській області, на підставі наданого позивачем переліку документів, а відтак, підтверджено правомірність рішень контролюючого органу. З огляду на викладене представник відповідачів просив відмовити у задоволенні позовних вимог.

Дослідивши матеріали справи, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок наявних у справі доказів у їх сукупності, суд зазначає наступне.

Судом встановлено, що ТОВ «АВ ТРЕЙД УКРАЇНА», код ЄДРПОУ 38278014 зареєстроване департаментом реєстрації Харківської міської ради 16 липня 2012 році за №14801020000053311. Адреса реєстрації товариства: 61145, м. Харків, вул. Клочківська, буд. 192-А. Взято на облік в контролюючих податкових органах від 17.07.2012 №72238. Відповідно до Свідоцтва про реєстрацію платника податку на додану вартість від 01.11.2012 №200073745 є платником ПДВ та має індивідуальний податковий номер - 382780120307. Основним видом діяльності товариства є неспеціалізована оптова торгівля (КВЕД 46.90).

Для здійснення господарської діяльності підприємство використовує орендовані складські нежитлові приміщення:

- згідно договору від 31.12.2018 року №31/12-2008 з ТОВ «Фрутіс Трейд» (код 33818166) площею 1750 кв.м. за адресою: м. Харків, вул. Велика Панасівська, 185;

- згідно договору від 12.11.2021 року №1211 з ТОВ «Капуста хотел» (код 38384187) площею 234 кв.м. за адресою: м. Харків, вул. Копиловська, 27;

- згідно договору від 26.03.2022 року №1/03 з ТОВ «МЕДОНОС» (код 39690532) площею 953 кв.м. за адресою: Кіровоградська область, м. Олександрія, вул. Пилипи Гриценка, буд. 82 та буд.86;

- від 22.04.2022 року №б/н з ПрАТ «УКРАГРОМАРШСЕРВІС» (код 13772201) площею 1080 кв.м. за адресою: Кіровоградська область, м. Олександрія, провулок Кіндрата Рожнова, буд.25.

Також, з наявних матеріалів справи вбачається, що для переміщення вантажів на складах товариство використовує в м. Харкові власний автонавантажувач та в м. Олександрія (згідно договору від 26.03.2022 року №2/03 з ТОВ «МЕДОНОС», код ЄДРПОУ 39690532) орендує автонавантажувач. Крім цього, товариство має власний вантажний автомобіль (марки - DAF XF 105.460, 10т) та орендує у ФО-П ОСОБА_1 (код НОМЕР_1 ) рухоме майно (офісне обладнання) та офісні приміщення площею 286 кв.м. за адресою: АДРЕСА_1.

Судом встановлено, що ТОВ «АВ ТРЕЙД УКРАЇНА» (код ЄДРПОУ 38278014), в якості - Постачальника, укладено договір від 15.01.2018 року №16/01 (далі за текстом - Договір) із ТОВ «ОКЕАН СМАКУ» (код ЄДРПОУ 38983027), в якості - Покупця, предметом якого є поставка у власність Покупця певного товару. На виконання даного Договору ТОВ «АВ ТРЕЙД УКРАЇНА» було поставлено ТОВ «ОКЕАН СМАКУ» товар (крохмаль картопляний, мальтодекстрин, лимонна кислота), що підтверджується наступними документами:

- видаткова накладна від 04.05.22 №АВ-0000235 на суму 82266,00 грн., в т.ч. ПДВ - 13711,00грн; рахунок - фактура від 04.05.22 №АВ-0000234 на суму 82266,00 грн.; товарно-транспортна накладна від 04.05.22 №1035; довіреність ТОВ «ОКЕАН СМАКУ» від 11.01.22 №9;

- видаткова накладна від 11.05.22 №АВ-000027 на суму 741000,00 грн., в т.ч. ПДВ - 123500,00 грн., видаткова накладна від 19.05.22 №АВ-0000273 на суму 494000,00 грн., в т.ч. ПДВ - 82333,33 грн.; рахунок-фактура від 09.05.22 №АВ-0000238 на суму 1235000,00 грн.; товарно-транспортна накладна від 11.05.22 №1045; товарно- транспортна накладна від 19.05.22 №1058; довіреність ТОВ «ОКЕАН СМАКУ» від 11.01.22 №9.

Відвантаження товару здійснювалося згідно п. 2.4. Договору на умові FCA - адреса складу Постачальника, автотранспортом (найманим перевізником) Покупця та за його рахунок.

За результатами здійснених господарських операцій та на виконання вимог ст. 201 Податкового кодексу України ТОВ «АВ ТРЕЙД УКРАЇНА» складено (сформовано) та за допомогою програми електронного документообігу направлено їх до контролюючого органу для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних:

- податкову накладну від 04.05.22 №9 на суму 82266,00 грн., в т.ч. ПДВ - 13711,00 грн. (по факту події - дата відвантаження товару, згідно п. 187.1 ст. 187 Податкового кодексу України);

- податкову накладну від 09.05.22 №16 на суму 1235000,00 грн., в т.ч. ПДВ - 205833,33грн (по факту події - дата зарахування коштів як оплата товару, згідно п.187.1 ст.187 Податкового кодексу України).

Згідно квитанцій від 14.06.2022 року було повідомлено, що документи прийнято, однак відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України реєстрація податкових накладних (від 04.05.22 №9 та від 09.05.22 №16) в ЄРПН зупинена. Також зазначено, що ТОВ «АВ ТРЕЙД УКРАЇНА» відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку та запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН.

Також, отримано рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН ГУ ДПС у Рівненській області від 13.06.2022 №142378 про відповідність товариства критеріям ризиковості платника податку.

Керуючись Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних затверджений постановою КМУ від 11.12.2019р. № 1165, товариством подано пояснення та копії документів, за результатами розгляду яких отримано рішення від 08.08.2022 року №148953 про невідповідність ТОВ «АВ ТРЕЙД УКРАЇНА» критеріям ризиковості платника податку.

З метою підтвердження реальності здійснених господарських операцій за вищевказаними податковими накладними та їх реєстрації в ЄРПН ТОВ «АВ ТРЕЙД УКРАЇНА» за допомогою програми електронного документообігу надіслано контролюючому органу повідомлення № 1 від 26.08.2022 року та № 2 від 26.08.2022 року про подання пояснень та копії документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено (кількість додатків до повідомлення 19 та 25 відповідно). Згідно яких було надано підтвердження поставки товару та документальне підтвердження щодо походження (придбання) товару, який в подальшому був реалізований.

За наслідками розгляду таких пояснень та копій документів Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН ГУ ДПС у Рівненській області прийнято рішення №7283320/38278014 від 01.09.2022 року та №7283321/38278014 від 01.09.2022 року про відмову в реєстрації в ЄРПН податкових накладних № 9 від 04.05.2022 року та № 16 від 09.05.2022 року, відповідно. Підставою відмови в реєстрації вказано про ненадання платником податків копій документів, а саме: первинних документів: договорів, з додатками до них, первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції; складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактур/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних, розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків. При цьому в графі «Додаткова інформація» зазначено, що не надано підтверджуючі документи на місце зберігання товару, документи з перевізником та транспортування реалізованого товару, оборотно-сальдові відомості по рах. 281, 631,361.

Не погодившись з вказаними рішеннями, ТОВ «АВ ТРЕЙД УКРАЇНА» 11.09.2022 року оскаржено їх до Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних центрального рівня ДПС України, яка своїми рішеннями № 45927/38278014/1 від 22.09.22 та № 46041/38278014/2 від 22.09.2022 року скарги ТОВ «АВ ТРЕЙД УКРАЇНА» залишила без задоволення, а оскаржувані вищезазначені рішення комісії регіонального рівні - без змін.

Вважаючи зазначені дії відповідача протиправними позивач звернувся до суду з даним позовом.

Відповідно до п.187.1 ст.187 Податкового кодексу України, датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

З огляду на факт першої події, позивачем виписано та подано на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних: податкову накладну від 04.05.22 №9 на суму 82266,00 грн., в т.ч. ПДВ - 13711,00 грн. (по факту події - дата відвантаження товару, згідно п. 187.1 ст. 187 Податкового кодексу України); податкову накладну від 09.05.22 №16 на суму 1235000,00 грн., в т.ч. ПДВ - 205833,33грн (по факту події - дата зарахування коштів як оплата товару, згідно п.187.1 ст.187 Податкового кодексу України).

Судом встановлено із наявних в матеріалах справи, що позивач своєчасно за встановленою формою та в повному обсязі, у відповідності до приписів Порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджених Постановою Кабінету Міністрів України №1165 від 11.12.2019 року та п.п.201.16.1, п.п.201.16.2 п..201.16 ст.201 ПК України подано ГУ ДПС у Рівненській області інформацію та документи, які є достатніми для прийняття ГУ ДПС у Рівненській області рішення про реєстрацію податкових накладних. Жодних зауважень чи претензій до правоздатності і дієздатності юридичних осіб, які є сторонами правочину, відповідності правочину вимогам закону відповідачем не пред`являлось.

Також судом встановлено, що позивачем отримано рішення від 08.08.2022 року №148953 про невідповідність ТОВ «АВ ТРЕЙД УКРАЇНА» критеріям ризиковості платника податку. Таким чином, з 08.08.2022 року ТОВ «АВ ТРЕЙД УКРАЇНА» на момент прийняття оскаржуваних рішень Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Рівненській області, не відповідала критеріям ризиковості платника податку відповідно до прийнятого Комісією рішення.

Надаючи правову оцінку спірних правовідносинам, суд керується наступними приписами норм чинного законодавства.

Відповідно до п. 2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26 квітня 2017 року № 341) (далі - Порядок № 1246), податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі також - Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Згідно з п.12 Порядку №1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 року); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації / зупинення реєстрації / відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", "Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Пунктом 13 Порядку № 1246 передбачено, що за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).

Відповідно до приписів п.201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року № 1165 затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та Порядок розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі також - Порядок № 1165 та Порядок розгляду скарги, відповідно).

Згідно з п.10 та п.11 Порядку №1165, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (пункт 25 Порядку № 1165).

Зі змісту Квитанцій про зупинення реєстрації податкової накладної вбачається, що платник податків, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податків.

Положеннями п.5 Порядку №1165 визначено, що платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється (пункт 7 Порядку № 1165).

Згідно п. 1 додатку 3 Порядку № 1165 "Критерії ризиковості здійснення операцій" відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб - сайті ДПС.

Суд зазначає, що належної мотивації підстав та причин віднесення поданої позивачем податкових накладних № 9 від 04.05.2022 року та № 16 від 09.05.2022 року до категорії ризиковості здійснення операцій відповідачами ані у спірному рішенні, ані до суду не надано.

Також, наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року № 520 затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі також - Порядок № 520).

Пунктами 2-7 Порядку № 520 передбачено, що прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).

Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.

У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.

Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки - фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.

Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних/розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних/розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг", "Про електронні довірчі послуги" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Згідно пунктів 9-11 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Разом з тим, у пункті 6 Порядку № 1165 вказано, що інформація та копії документів подаються платником податку до ДПС в електронній формі засобами електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України Про електронні документи та електронний документообіг, Про електронні довірчі послуги та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном.

Отже, з урахуванням положень наведених норм, комісією регіонального рівня приймається рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі за результатами розгляду інформації та копій документів платника податку.

Тобто, контролюючий орган має запропонувати платнику податків надати документи та пояснення на спростування наявних у органу ДПС сумнівів, пов`язаних з легальністю діяльності юридичної особи, вказавши які саме аспекти належить висвітлити платнику податків у своїх поясненнях.

Також аналіз наведених правових норм дає підстави для висновку, що рішення комісії контролюючого органу повинно містити чітку підставу для відмови в реєстрації податкової накладної.

В Квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних відсутній конкретний перелік копій документів, необхідних для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкових накладних в ЄРПН, що призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, а не будь-яких на власний розсуд.

Суд також вважає за необхідне зазначити, що факт зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунку коригування у ЄРПН не спростовує ані факту здійснення платником податків господарських операцій, ані факту наявності дати виникнення саме першої події (придбання товарів/послуг або отримання коштів), що підтверджується тільки первинними документами, на підставі яких складається податкова накладна/розрахунок коригування.

З матеріалів справи встановлено, що позивачем за допомогою програми електронного документообігу надіслано контролюючому органу повідомлення № 1 від 26.08.2022 року та № 2 від 26.08.2022 року про подання пояснень та копії документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, що підтверджено наявними матеріалами справи.

При цьому, підставою для зупинення реєстрації податкової накладної слугувало саме те, що платник податків, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податків.

Проте, у Рішеннях №7283320/38278014 від 01.09.2022 року та №7283321/38278014 від 01.09.2022 року про відмову в реєстрації в ЄРПН податкових накладних № 9 від 04.05.2022 року та № 16 від 09.05.2022 року зазначено іншу підставу, а саме: ненадання платником податків копій первинних документів: договорів, з додатками до них, первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції; складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактур/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних, розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків.

Відповідно до ч.2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, незважаючи на зазначене повідомлення позивача та додані до нього документи про підтвердження реальності здійснення операцій по ПН/РК, реєстрація якої зупинена, прийнято оскаржувані рішення №7283320/38278014 від 01.09.2022 року та №7283321/38278014 від 01.09.2022 року про відмову в реєстрації в ЄРПН податкових накладних № 9 від 04.05.2022 року та № 16 від 09.05.2022 року.

Отже, позиція відповідача щодо ненадання платником податку копій документів, згідно з п.201.16 статті 201 ПК України, Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року №1165, Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року №520, є необґрунтованою, а в оскаржуваних рішеннях не наведено обґрунтувань причин відмови в реєстрації податкових накладних, складених позивачем.

При цьому, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.

Аналогічний правовий висновок викладено Верховним Судом у постановах від 04 грудня 2018 року у справі № 821/1173/17, від 02.07.2019 у справі №140/2160/18.

Суд зазначає, що рішення суб`єкта владних повноважень повинно ґрунтуватися на оцінці усіх фактів та обставин, що мають значення. Мають значення, як правило, ті обставини, які передбачені нормою права, що застосовується. Суб`єкт владних повноважень повинен врахувати усі ці обставини, тобто надати їм правову оцінку: прийняти до уваги або відхилити. У разі відхилення певних обставин висновки повинні бути мотивованими, особливо, коли має місце несприятливе для особи рішення.

Таким чином, суд дійшов висновку, що зважаючи на наявність передбачених законодавством документів, які свідчать про проведення господарських операцій, та на те, що такі документи були надані контролюючому органу, останній не мав правових підстав для відмови позивачу у реєстрації податкових накладних.

Відповідачем не надано до суду доказів подання платником податку контролюючому органу копій документів, які складені з порушенням законодавства.

З урахуванням наведеного суд приходить до висновку, що за відсутності належного мотивування податковим органом рішень про відмову у реєстрації податкових накладних з підстав ненадання певних документів без їх деталізації, таке рішення не узгоджується з вимогами наведених вище нормативно-правових актів, а тому підлягає визнанню протиправним та скасуванню.

Така позиція узгоджується також із позицією Верховного Суду, викладеною у постанові від 21.05.2020 року у справі № 560/391/19.

Відтак, суд дійшов висновку, що рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Рівненській області від 01.09.2022 року № 7283320/38278014 про відмову в реєстрації податкової накладної в ЄРПН від 04.05.2022 року № 9 та рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Рівненській області від 01.09.2022 року № 7283321/38278014 про відмову в реєстрації податкової накладної в ЄРПН від 09.05.2022 року № 16, є необґрунтованими та протиправними, оскільки платником податків надано всі необхідні документи, які засвідчують факт здійснення господарської операції за вказаними податковими накладними в реєстрації яких відмовлено, а тому є такими, що підлягають скасуванню.

Щодо позовних вимог зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю "АВ ТРЕЙД УКРАЇНА" від 04.05.2022 року № 9 на суму 82266,00 грн., в т.ч. ПДВ 13711,00 грн., в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її фактичного отримання контролюючим органом, тобто 14.06.2022 року та зареєструвати податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю "АВ ТРЕЙД УКРАЇНА" від 09.05.2022 року № 16 на суму 1235000,00 грн., в т.ч. ПДВ 205833,33 грн., в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її фактичного отримання контролюючим органом, тобто 14.06.2022 року, суд зазначає наступне.

Згідно п. 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246 внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку. Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.

З урахуванням вищевикладеного суд приходить до висновку про те, що належним способом відновлення порушеного права позивача, а також із метою усунення порушень, допущених відповідачем у спірних правовідносинах, є зобов`язання ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні Товариства з обмеженою відповідальністю "АВ ТРЕЙД УКРАЇНА" від 04.05.2022 року № 9 та від 09.05.2022 року № 16 датою набрання законної сили таким рішенням.

Судом враховується, що згідно п. 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.

Статтею 19 Конституції України передбачено, що правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч. 2 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

За приписами ч.1 ст.77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Розглянувши подані учасниками справи документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до висновку про обґрунтованість заявлених позовних вимог.

Судові витрати підлягають розподілу відповідно до приписів ст.139 Кодексу адміністративного судочинства України.

Керуючись ст.ст. 19, 139, 241-247, 250, 255, 293, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "АВ ТРЕЙД УКРАЇНА" (Харківська область, місто Харків, вулиця Клочківська, будинок 192А, 61045, код ЄДРПОУ 38278014) до Державної податкової служби України (код ЄДРПОУ 43005393, 04053, м. Київ, Львівська площа, 8) та Головного управління ДПС у Рівненській області (Рівненська область, м.Рівне, вул. Відінська, 12, 33023, код ЄДРПОУ 44070166) про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити пені дії - задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Рівненській області від 01.09.2022 року № 7283320/38278014 про відмову в реєстрації податкової накладної в ЄРПН від 04.05.2022 року № 9.

Зобов`язати Державну податкову службу України (код ЄДРПОУ 43005393, 04053, м. Київ, Львівська площа, 8) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 04.05.2022 року № 9 на суму 82266,00 грн., в т.ч. ПДВ 13711,00 грн., складену Товариством з обмеженою відповідальністю "АВ ТРЕЙД УКРАЇНА" (Харківська область, місто Харків, вулиця Клочківська, будинок 192А, 61045, код ЄДРПОУ 38278014) у день набрання законної сили таким рішенням.

Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Рівненській області від 01.09.2022 року № 7283321/38278014 про відмову в реєстрації податкової накладної в ЄРПН від 09.05.2022 року № 16.

Зобов`язати Державну податкову службу України (код ЄДРПОУ 43005393, 04053, м. Київ, Львівська площа, 8) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 09.05.2022 року № 16 на суму 1235000,00 грн., в т.ч. ПДВ 205833,33 грн., складену Товариством з обмеженою відповідальністю "АВ ТРЕЙД УКРАЇНА" (Харківська область, місто Харків, вулиця Клочківська, будинок 192А, 61045, код ЄДРПОУ 38278014) у день набрання законної сили таким рішенням.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Рівненській області (Рівненська область, м.Рівне, вул. Відінська, 12, 33023, код ЄДРПОУ 44070166) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "АВ ТРЕЙД УКРАЇНА" (Харківська область, місто Харків, вулиця Клочківська, будинок 192А, 61045, код ЄДРПОУ 38278014) судовий збір у сумі 2481 (дві тисячі чотириста вісімдесят одна) грн. 00 коп.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань з Державної податкової служби України (код ЄДРПОУ 43005393, 04053, м. Київ, Львівська площа,8) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "АВ ТРЕЙД УКРАЇНА" (Харківська область, місто Харків, вулиця Клочківська, будинок 192А, 61045, код ЄДРПОУ 38278014) судовий збір у сумі 2481 (дві тисячі чотириста вісімдесят одна) грн. 00 коп.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення, з урахуванням приписів п.3 Прикінцевих положень КАС України.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення (ухвали) суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повне судове рішення складено 16.11.2022 року.

Суддя Біленський О.О.

Дата ухвалення рішення16.11.2022
Оприлюднено18.11.2022
Номер документу107337482
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —520/8200/22

Ухвала від 09.08.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Білоус О.В.

Постанова від 04.07.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мельнікова Л.В.

Постанова від 04.07.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мельнікова Л.В.

Ухвала від 22.06.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мельнікова Л.В.

Ухвала від 18.05.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мельнікова Л.В.

Ухвала від 18.05.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мельнікова Л.В.

Ухвала від 18.05.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мельнікова Л.В.

Ухвала від 11.01.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мельнікова Л.В.

Рішення від 16.11.2022

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Біленський О.О.

Ухвала від 11.10.2022

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Біленський О.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні