ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
17 листопада 2022 року м. Київ № 640/16378/22
Окружний адміністративний суд м. Києва у складі судді Черникової А.О., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Державного реєстратора Департаменту нотаріату та державної реєстрації Міністерства юстиції України Довгань Аліни Анатоліївни, третя особа політична партія "Всеукраїнська партія "Дітей війни" про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,
У С Т А Н О В И В :
ОСОБА_1 (надалі по тексту також - позивач) звернувся до суду з адміністративним позовом до Державного реєстратора Департаменту нотаріату та державної реєстрації Міністерства юстиції України Довгань Аліни Анатоліївни (надалі по тексту також - відповідач), третя особа політична партія "Всеукраїнська партія "Дітей війни", в якому просить визнати протиправним та скасувати рішення Державного реєстратора Департаменту державної реєстрації Міністерства юстиції України Довгань Аліни Анатоліївни від 16.09.2022 № 193/19.4 про відмову в державній реєстрації змін до відомостей про Політичну партію "Всеукраїнська партія "Дітей війни", що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, у тому числі змін до статуту та програми, зобов`язавши повторно розглянути подані 24.02.2021 документи для внесення змін до відомостей про Політичну партію "Всеукраїнська партія "Дітей війни" з урахуванням висновків суду.
Позовні вимоги мотивовані тим, що посилання державного реєстратора при відмові у державній реєстрації змін до відомостей про Політичну партію "Всеукраїнська партія "Дітей війни" на розбіжність в тексті мети партії, яка вказана в заяві, протоколі та статуті є безпідставним.
Відповідач подав відзив на позовну заяву, у якому просив відмовити у задоволенні позовних вимог, оскільки за результатом повторного розгляду поданих документів для державної реєстрації змін до відомостей про Партію та з урахуванням рішення Окружного адміністративного суду м. Києва у справі № 640/19841/21 Міністерством юстиції України встановлено невідповідність відомостей, зазначених у заяві про державну реєстрацію, відомостям, зазначеним у документах, поданих для державної реєстрації, або відомостям, що містяться в Єдиному державному реєстрі чи інших інформаційних системах, використання яких передбачено цим Законом відповідно до пункту 103 частини першої статті 28 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань».
Представник третьої особи надав пояснення до суду, в яких підтримав позов та просив суд задовольнити позовні вимоги.
Розглянувши подані документи і матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, Окружний адміністративний суд міста Києва встановив наступне.
20.02.2021 рішенням З`їзду Політичної партії «Всеукраїнська партія «Дітей війни» було внесено зміни до найменування Партії (на ПП «КОНСЕРВАТИВНА ПАРТІЯ УКРАЇНИ»), змінено мету Партії, прийнято Статут та Програму в новій редакції, обрано новий склад керівних органів - зокрема Голову Партії ОСОБА_1, змінено КВЕД, місцезнаходження та інформацію про зв`язок.
24.02.2021 відповідні документи разом з заявою про державну реєстрацію змін до відомостей про юридичну особу були подані для державної реєстрації в Міністерство юстиції України.
26.03.2021 державним реєстратором Департаменту нотаріату та державної реєстрації Міністерства юстиції України Довгань Аліною Анатоліївною з посиланням на статтю 28 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань» було прийнято рішення № 126/19.4 про відмову в державній реєстрації змін до відомостей про Політичну партію Всеукраїнська партія «Дітей війни», що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, у тому числі змін до статуту та програми.
Згідно повідомлення про відмову від 26.03.2021 №126/19.4, підставою для відмови стали: суперечність документів Статуту, невідповідності відомостей, зазначених у заяві про державну реєстрацію, відомостям, зазначеним в документах, поданих для державної реєстрації, або відомостям, зазначеним у документах, поданих для державної реєстрації, або відомостям, що містяться в Єдиному державному реєстрі чи інших інформаційних системах, використання яких передбачено Законом України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань».
В обґрунтування відмови державний реєстратор в повідомленні про відмову вказує наступні причини:
- з поданих документів не можливо встановити, що З`їзд скликаний та проведений відповідно до статутних вимог, оскільки з поданого рішення (протокол № 3) З`їзду Партії неможливо визначити дату проведення засідання Ради Партії та не вбачається присутність членів Ради Партії на засіданні Ради Партії на якому прийнято рішення про скликання та встановлення норми представництва на З`їзд Партії;
- нова реакція програми Партії не містить цілей, завдань Партії, а також шляхів досягнення;
- в поданій Заяві зазначено мету діяльності сприяння формуванню та вираженню політичної волі громадян, участь у виборах та інших політичних заходах яка/містить розбіжності з метою діяльності Партії, зазначеній у новій редакції статуту Партії.
Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 04 травня 2022 року, залишеного без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 30 серпня 2022 року, адміністративний позов у справі № 640/19841/21 задоволено повністю; визнано протиправним та скасовано рішення Державного реєстратора Департаменту нотаріату та державної реєстрації Міністерства юстиції України Довгань Аліни Анатоліївни від 26.03.2021 № 126/19.4 про відмову в державній реєстрації змін до відомостей про Політичну партію "Всеукраїнська партія "Дітей війни", що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, у тому числі змін до статуту та програми; зобов`язано Державного реєстратора Департаменту нотаріату та державної реєстрації Міністерства юстиції України Довгань Аліни Анатоліївни повторно розглянути подані 24.02.2021 документи для внесення змін до відомостей про Політичну партію "Всеукраїнська партія "Дітей війни" з урахуванням висновків суду, наведених в мотивувальній частині даного рішення.
Рішенням від 16.09.2022 № 193/19.4 державний реєстратор Аліна Довгань відмовила в державній реєстрації змін до відомостей про «Всеукраїнську партію «Дітей війни», посилаючись на розбіжність в тексті мети партії, яка вказана в заяві, протоколі та статуті, а саме в поданій позивачем заяві зазначено мету діяльності: «сприяння формуванню та вираженню політичної волі громадян, участь у виборах та інших політичних заходах», а в протоколі та статуті: «сприяння формуванню та вираженню політичної волі громадян України, участь у виборах та інших політичних заходах.».
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що виникли між сторонами, суд зазначає наступне.
Відповідно до приписів статті 1 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань (далі також - Закон № 755-IV) Міністерство юстиції України є суб`єктом державної реєстрації, зокрема у разі державної реєстрації політичних партій.
Відповідно до статті 2 цього Закону відносини, що виникають у сфері державної реєстрації, регулюються Конституцією України, цим Законом та нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до цього Закону.
Згідно з частиною першою статті 4 Закону № 755-IV державна реєстрація базується на таких основних принципах:
1) обов`язковості державної реєстрації в Єдиному державному реєстрі;
2) публічності державної реєстрації в Єдиному державному реєстрі та документів, що стали підставою для її проведення;
3) врегулювання відносин, пов`язаних з державною реєстрацією, та особливостей державної реєстрації виключно цим Законом;
4) державної реєстрації за заявницьким принципом;
6) єдності методології державної реєстрації;
7) об`єктивності, достовірності та повноти відомостей у Єдиному державному реєстрі;
8) внесення відомостей до Єдиного державного реєстру виключно на підставі та відповідно до цього Закону;
9) відкритості та доступності відомостей Єдиного державного реєстру.
Відповідно до частини другої статті 6 Закону №755-IV державний реєстратор:
1) приймає документи;
1-1) встановлює черговість розгляду поданих документів для державної реєстрації;
2) перевіряє документи на наявність підстав для зупинення розгляду документів;
3) перевіряє документи на наявність підстав для відмови у державній реєстрації;
3-1) під час проведення реєстраційних дій у випадках, передбачених цим Законом, обов`язково використовує відомості реєстрів, автоматизованих інформаційних систем, держателем (розпорядником, володільцем, адміністратором) яких є державні органи, шляхом безпосереднього доступу до них, у тому числі відомості, що містять персональні дані особи, а також використовує відомості, отримані у порядку інформаційної взаємодії між Єдиним державним реєстром та інформаційними системами державних органів;
3-2) перевіряє дійсність довіреності, нотаріально посвідченої відповідно до законодавства України, за допомогою Єдиного реєстру довіреностей;
3-3) перевіряє використання спеціальних бланків нотаріальних документів, на яких викладені документи, що подаються для здійснення реєстраційних дій, за допомогою Єдиного реєстру спеціальних бланків нотаріальних документів;
4) проводить реєстраційну дію (у тому числі з урахуванням принципу мовчазної згоди) за відсутності підстав для зупинення розгляду документів та відмови у державній реєстрації шляхом внесення запису до Єдиного державного реєстру;
5) веде Єдиний державний реєстр;
6) веде реєстраційні справи;
6-1) надає в установленому порядку та у випадках, передбачених Законом України «Про виконавче провадження», інформацію органу державної виконавчої служби або приватному виконавцю;
7) здійснює інші повноваження, передбачені цим Законом.
Статтею 3 Закону № 755-IV передбачено, що цим Законом може бути встановлено особливості державної реєстрації громадських формувань.
Статтею 25 Закону № 755-IV визначено порядок проведення державної реєстрації та інших реєстраційних дій.
На виконання статті 25 вказаного Закону Міністерством юстиції України прийнято наказ від 09.02.2016 №359/5, яким затверджено Порядок державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи (далі - Порядок №359/5).
Відповідно до пункту 1 розділу ІІ Порядку № 359/5 державна реєстрація проводиться на підставі документів, поданих заявником, шляхом звернення до суб`єкта державної реєстрації, нотаріуса. Документи для державної реєстрації можуть подаватися у паперовій формі або у електронній формі.
Абзацами першим та другим пункту 10 розділу ІІ Порядку № 359/5 передбачено, що державний реєстратор у строки, визначені законом, здійснює перевірку зареєстрованих в Єдиному державному реєстрі документів на наявність підстав для зупинення їх розгляду та на наявність підстав для відмови в державній реєстрації.
У разі наявності підстав для зупинення розгляду документів державний реєстратор вносить до Єдиного державного реєстру вичерпний перелік таких підстав, передбачених законом.
Абзацом першим пункту 14 розділу ІІ Порядку № 359/5 визначено, що державний реєстратор за наявності підстав для відмови у державній реєстрації, визначених статтею 28 Закону, за допомогою програмних засобів ведення Єдиного державного реєстру формує повідомлення про відмову у державній реєстрації із зазначенням виключного переліку підстав для відмови та рішення суб`єкта державної реєстрації про відмову у державній реєстрації, що за допомогою програмних засобів ведення Єдиного державного реєстру розміщується на порталі електронних сервісів у день відмови у державній реєстрації.
Розділом V Порядку № 359/5 встановлено особливості проведення державної реєстрації політичних партій.
Так, відповідно до положень розділу V Порядку № 359/5 державна реєстрація політичних партій проводиться на підставі правового висновку за результатами правової експертизи поданих для державної реєстрації документів (пункт 1 вказаного розділу).
Правовий висновок готується державним реєстратором за допомогою програмних засобів ведення Єдиного державного реєстру в межах строку розгляду документів для державної реєстрації, встановленого Законом, але не пізніше ніж за 2 дні до закінчення такого строку (пункт 2 вказаного розділу).
Згідно з пунктом 3 вказаного розділу правовий висновок повинен містити: дату: число, місяць, рік; прізвище, ім`я та по батькові державного реєстратора; назву поданої заяви відповідно до наказу Міністерства юстиції України від 18.11.2016 №3268/5 Про затвердження форм заяв у сфері державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань . У разі подання заяви для державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі, додатково зазначається вид (перелік) таких змін; прізвище, ім`я, по батькові заявника; найменування політичної партії; обґрунтування з посиланням на конкретні норми законодавства щодо відповідності вимогам Конституції та законів України, статуту (положенню) відповідної політичної партії документів, поданих для державної реєстрації. У разі державної реєстрації створення політичної партії також зазначається кількість підписів громадян України, зібраних на підтримку рішення про створення політичної партії не менш як у двох третинах районів не менш як двох третин областей України, міст Києва і Севастополя та не менш як у двох третинах районів Автономної Республіки Крим. У разі невідповідності вимогам Конституції та законів України поданих для державної реєстрації документів у висновку зазначаються відповідні положення законодавства, яким суперечать (з якими не узгоджуються) подані для державної реєстрації документи та/або норми статуту (положення), які порушені при прийнятті політичною партією відповідних рішень.
Правовий висновок підписується державним реєстратором та після проходження процедури візування в установленому законодавством порядку подається на затвердження Міністру юстиції України або його заступнику відповідно до розподілу повноважень.
Згідно з пунктом 4 розділу V Порядку №359/5 правовий висновок в межах повноважень, визначених Законом, затверджується Міністром юстиції України або його заступником відповідно до розподілу повноважень.
Відповідно до пункту 6 цього розділу на підставі затвердженого правового висновку державний реєстратор приймає рішення про проведення державної реєстрації або про відмову в такій реєстрації, яке формується за допомогою програмних засобів ведення Єдиного державного реєстру в електронній формі, та підписує його.
Як свідчать матеріали справи, оскаржуване рішення державного реєстратора прийняте на підставі правового висновку Міністерства від 16.09.2022 щодо відповідності вимогам Конституції та законів України, документів, поданих для державної реєстрації змін до відомостей про Партію, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, в тому числі змін до статуту та програми.
З матеріалів справи вбачається, що на виконання пункту 14 розділу ІІ Порядку №359/5 до оскаржуваного рішення відповідачем долучено повідомлення про відмову в державній реєстрації змін до відомостей про Політичну партію «Всеукраїнська партія «Дітей війни», що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, у тому числі змін до статуту та програми від 16.09.2022 № 193/19.4.
В повідомленні відповідачем зазначено, що у поданій до реєструючого органу заяві щодо державної реєстрації юридичної особи - громадського формування Партії від 20 лютого 2021 року зазначено мету діяльності «сприяння формуванню та вираженню політичної волі громадян, участь у виборах та інших політичних заходах». Однак у протоколі З`їзду Партії від 20 лютого 2021 року (рішення (протокол) № 3) та новій редакції статуту Партії мета діяльності Партії зазначена як: «сприяння формуванню та вираженню політичної волі громадян України, участь у виборах та інших політичних заходах». Враховуючи викладене, відповідач дійшов висновку, що відомості, зазначені у заяві про державну реєстрацію, не відповідають відомостям, зазначеним у документах, поданих для державної реєстрації змін до відомостей про Партію.
Відповідно до пунктів 6 та 103 частини першої статті 28 Закону №755-IV підставою для відмови у державній реєстрації є:
- документи суперечать статуту громадського формування (пункт 6);
- невідповідність відомостей, зазначених у заяві про державну реєстрацію, відомостям, зазначеним у документах, поданих для державної реєстрації, або відомостям, що містяться в Єдиному державному реєстрі чи інших інформаційних системах, використання яких передбачено Законом (пункт 10.3).
Згідно з пунктом 5 частини першої статті 28 Закону №755-IV підставою для відмови у державній реєстрації є суперечність документів вимогам Конституції та законів України.
Як вбачається з правового висновку від 16.09.2022 відповідач посилався на те, що Окружним адміністративним судом міста Києва 04 травня 2022 року у справі № 640/19841/21 за позовом ОСОБА_1 до Державного реєстратора Департаменту нотаріату та державної реєстрації Міністерства юстиції України Довгань Аліни Анатоліївни, третя особа Політична партія «Всеукраїнська партія «Дітей війни» про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчини дії прийнято рішення про визнання протиправним та скасування рішення про відмову, зобов`язано державного реєстратора повторно розглянути подані 24 лютого 2021 року документи для внесення змін до відомостей про Партію з урахуванням висновків суду, наведених в мотивувальній частині даного рішення.
Державний реєстратор посилався на те, що у рішенні суду зазначено, що підставами для відмови позивачеві в державній реєстрації змін до відомостей про Політичну партію «Всеукраїнська партія «Дітей війни» слугували три підстави, дві з яких, спростовано судом під час розгляду справи, доводи чого наведено у рішенні суду, а інші доводи сторін не спростовують викладеного та не доводять протилежного.
Водночас суд наголошує, що в рішенні Окружного адміністративного суду міста Києва від 04 травня 2022 року як і в постанові Шостого апеляційного адміністративного суду від 30 серпня 2022 року зазначалось, що в поданій заяві Партією зазначено метою її діяльності сприяння формуванню та вираженню політичної волі громадян, участь у виборах та інших політичних заходах, а в новій редакції статуту - участь у виробленні державної політики у сфері соціального захисту дітей війни, розбудови суверенної, правової, соціально-орієнтованої держави, утвердженні умов вільного розвитку особистості, захисту прав і свобод людини, тобто іншу мету.
Натомість, такі посилання є помилковими, оскільки метою в статуті партії зазначено, як і в спірному рішенні відповідача, є сприяння формуванню та вираженню політичної волі громадян України, участь у виборах та інших політичних заходах.
В свою чергу, в заяві позивача зазначено метою партії сприяння формуванню та вираженню політичної волі громадян, участь у виборах та інших політичних заходах, що фактично не може вважатись невідповідністю в розумінні приписів Закону № 755-IV.
Враховуючи вищевикладене суд вважає, що оскаржуване рішення відповідача про відмову в державній реєстрації змін до відомостей про Політичну партію "Всеукраїнська партія "Дітей війни", є необґрунтованим та таким, що не ґрунтується на вимогах Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань» та Закону України «Про політичні партії в Україні», а тому підлягає скасуванню.
З метою належного захисту прав та інтересів позивача суд вважає за належне зобов`язати Державного реєстратора Департаменту нотаріату та державної реєстрації Міністерства юстиції України Довгань Аліни Анатоліївни повторно розглянути подані 24.02.2021 документи для внесення змін до відомостей про Політичну партію "Всеукраїнська партія "Дітей війни" з урахуванням висновків суду, наведених в мотивувальній частині даного рішення.
Згідно з частиною першою статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Частиною другою статті 74 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що обставини справи, які за законом мають бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
Згідно зі статтею 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Системно проаналізувавши приписи законодавства України, оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, суд дійшов висновку, що адміністративний позов підлягає задоволенню.
У відповідності до частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України на користь позивача підлягають стягненню за рахунок бюджетних асигнувань відповідача всі здійсненні ним судові витрати.
Керуючись ст. ст. 77, 90, 139, 241 - 246, 255, 293, 296 - 297 Кодексу адміністративного судочинства України,
В И Р І Ш И В:
1. Адміністративний позов ОСОБА_1 задовольнити.
2. Визнати протиправним та скасувати рішення Державного реєстратора Департаменту державної реєстрації Міністерства юстиції України Довгань Аліни Анатоліївни від 16.09.2022 № 193/19.4 про відмову в державній реєстрації змін до відомостей про Політичну партію "Всеукраїнська партія "Дітей війни", що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, у тому числі змін до статуту та програми.
3. Зобов`язати Державного реєстратора Департаменту нотаріату та державної реєстрації Міністерства юстиції України Довгань Аліну Анатоліївну повторно розглянути подані 24.02.2021 документи для внесення змін до відомостей про Політичну партію "Всеукраїнська партія "Дітей війни" з урахуванням висновків суду, наведених в мотивувальній частині даного рішення.
4. Стягнути на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) судові витрати, пов`язані зі сплатою судового збору у розмірі 992,40 грн (дев`ятсот дев`яносто дві гривні 40 коп.) за рахунок бюджетних асигнувань Департаменту нотаріату та державної реєстрації Міністерства юстиції України (01001, м. Київ, вул. Городецького, буд.13, код ЄДРПОУ 0015622).
Рішення набирає законної сили відповідно до ст. 255 КАС України та може бути оскаржене за правилами, встановленими ст. ст. 293, 295 - 297 КАС України відповідно.
Суддя А.О. Черникова
Суд | Окружний адміністративний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 17.11.2022 |
Оприлюднено | 18.11.2022 |
Номер документу | 107366669 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу забезпечення функціонування органів прокуратури, адвокатури, нотаріату та юстиції (крім категорій 107000000), зокрема у сфері |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Вівдиченко Тетяна Романівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Вівдиченко Тетяна Романівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Вівдиченко Тетяна Романівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Черпіцька Людмила Тимофіївна
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Києва
Черникова А.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні