ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
17 листопада 2022 року м. Київ № 640/8043/20
Окружний адміністративний суд міста Києва у складі судді Погрібніченка І.М., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін адміністративну справуза позовомДержавної служби геології та надр УкраїнидоТовариства з обмеженою відповідальністю "Компанія Азов-Ойл"проанулювання дозволу від 12.06.2012 року № 5575,
ОБСТАВИНИ СПРАВИ:
Державна служба геології та надр України звернулася до Окружного адміністративного суду м. Києва з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Компанія Азов-Ойл", в якому просить суд:
припинити право користування надрами, шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 12.06.2012 року № 5575, наданого Товариству з обмеженою відповідальністю "Компанія Азов-Ойл".
Позовні вимоги обґрунтовано тим, що ТОВ «Компанія Азов-Ойл» допустило порушення вимог спеціального дозволу на користування надрами від 12.06.2012 року № 5575 та у встановлений строк не усунуло наведені у приписі від 04.04.2019 року № 22 порушення, що в свою чергу стало підставою для звернення до суду з позовом про припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами, наданого відповідачу.
Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 03 червня 2019 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито спрощене позовне провадження без повідомлення (виклику сторін) та проведення судового засідання за наявними у справі матеріалами.
Копію вказаної ухвали суду надіслано на адресу Товариства з обмеженою відповідальністю «Компанія Азов-Ойл», зазначену в позовній заяві (04073, м. Київ, вул. Рилєєва, 10А) та яка відповідає даним Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань. Втім поштова кореспонденція повернулася на адресу суду з відміткою "за закінченням терміну зберігання".
Відповідно до інформації з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, відповідач не перебуває в процесі припинення та станом на дату винесення рішення у справі, до суду будь-які відомості про зміну місцезнаходження відповідача не надходили.
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, Окружний адміністративний суд міста Києва, -
В С Т А Н О В И В:
Товариство з обмеженою відповідальністю «Компанія Азов-Ойл» надано спеціальний дозвіл на користування надрами від 12.06.2012 року № 5575, з метою видобування вуглеводнів.
Також між ТОВ «Компанія Азов-Ойл» та Державною службою геології та надр України (далі - Держгеонадра) укладено Угоду про умови користування надрами, яка є невід`ємною частиною спеціального дозволу на користування надрами № 5575 від 12.06.2012 року.
28 листопада 2018 року Держгеонадра прийнято наказ № 450 «Про затвердження Річного плану здійснення заходів державного нагляду (контролю) Державною службою геології та надр України на 2019 рік».
10 січня 2019 року Держгеонадра прийнято наказ № 22 «Про проведення планових заходів державного нагляду (контролю) Державною службою геології та надр України у лютому 2019 року», згідно якого до перевірки підлягає і ТОВ «Компанія Азов-Ойл» (код 37827462).
18 січня 2019 року Держгеонадра надіслано на адресу ТОВ «Компанія Азов-Ойл» повідомлення № 1039/09/14-19, яким останнього доведено до відома, що у строк з 04 по 15 лютого 2019 року посадовими особами Державної служби геології та надр України буде проведена планова перевірка дотримання вимог законодавства у сфері надрокористування ТОВ «Компанія Азов-Ойл», якому видано дозволи на користування надрами №5575 від 12.06.2012 року, № 5576 від 12.06.2012 року.
Копію вказаного повідомлення ТОВ «Компанія Азов Ойл» отримано 23.01.2019 року, про що свідчить повідомлення про вручення поштового відправлення.
31 січня 2019 року Держгеонадра видано направлення № 08 на проведення планової перевірки дотримання вимог законодавства у сфері надрокористування ТОВ «Компанія Азов-Ойл», якому видано дозволи на користування надрами №5575 від 12.06.2012 року, № 5576 від 12.06.2012 року.
За результатами спроби проведення перевірки співробітниками Держгеонадра складено акт про недопущення до перевірки від 04 лютого 2019 року №23/5575, у якому зазначено про неможливість проведення перевірки у зв`язку із відсутністю відповідача за юридичною адресою, а телефони, зазначені у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, не відповідає, чим порушено вимоги статей 10, 11 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності».
За результатами проведення перевірки уповноважені особи Держгеонадра направили відповідачу припис від 04 лютого 2019 року №22, згідно з яким зобов`язано у строк до 11 лютого 2019 року усунути порушення вимог законодавства у сфері надрокористування та подати в письмовій формі до Північного міжрегіонального відділу Департаменту державного геологічного контролю Держгеонадра належним чином засвідчених копій документів та матеріалів, що підтверджують дотримання вимог законодавства про надрокористування.
Наказом Держгеонадра від 09 серпня 2019 року №266 зупинено дію спеціальних дозволів на коригування надрами згідно з переліком, наведеним у додатку 2 до цього наказу, у тому числі ТОВ «Компанія Азов-Ойл» (№5 у Витягу з переліку спеціальних дозволів, дію яких зупинено).
На адресу відповідача направлено лист від 14 серпня 2019 року №16747/01/14-19 з повідомленням про зупинення спеціального дозволу на користування надрами. Згідно з копією повідомлення про вручення поштового відправлення, вказаний лист повернувся відправнику з відміткою «за закінченням терміну зберігання».
Держгеонадра також направило відповідачу листа від 03 грудня 2019 року №23803/01-14-19, у якому запропонувала ТОВ «Компанія Азов-Ойл» надати у 15 денний строк власну позицію щодо згоди або незгоди з припиненням права користування надрами, згідно з спеціальним дозволом на користування надрами від 12 червня 2012 року №5575.
Як визначає частина друга статті 26 Кодексу України про надра, право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів, - у судовому порядку.
Враховуючи, що відповідач не надав відповіді на листи Держгеонадр, позивач звернувся до суду з позовом про анулювання спеціального дозволу.
Відповідно до п. 1 Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.15 №1174 (далі - Положення № 1174), Державна служба геології та надр України (Держгеонадра) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра екології та природних ресурсів і який реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр.
Згідно з пп. 10, 12 п. 4 Положення № 1174 Держгеонадра відповідно до покладених на неї завдань: зупиняє та анулює в установленому порядку дію спеціальних дозволів на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами), поновлює їх дію у разі зупинення; здійснює державний контроль за геологічним вивченням надр (державний геологічний контроль) та раціональним і ефективним їх використанням.
Частиною першою статті 19 Кодексу України про надра визначено, що надра надаються у користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр. Право на користування надрами засвідчується актом про надання гірничого відводу.
В силу приписів статті 24 Кодексу України про надра користувачі надр зобов`язані: 1) використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано; 2) забезпечувати повноту геологічного вивчення, раціональне, комплексне використання та охорону надр; 3) забезпечувати безпеку людей, майна та навколишнього природного середовища; 4) приводити земельні ділянки, порушені при користуванні надрами, в стан, придатний для подальшого їх використання у суспільному виробництві; 4-1) надавати та оприлюднювати інформацію про загальнодержавні та місцеві податки і збори, інші платежі, а також про виробничу (господарську) діяльність, необхідну для забезпечення прозорості у видобувних галузях, відповідно до порядку, затвердженого Кабінетом Міністрів України; 5) виконувати інші вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та угодою про розподіл продукції.
Згідно із ст. 26 Кодексу України про надра право користування надрами припиняється у разі: 1) якщо відпала потреба у користуванні надрами; 2) закінчення встановленого строку користування надрами; 3) припинення діяльності користувачів надр, яким їх було надано у користування; 4) користування надрами з застосуванням методів і способів, що негативно впливають на стан надр, призводять до забруднення навколишнього природного середовища або шкідливих наслідків для здоров`я населення; 5) використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр; 6) якщо користувач без поважних причин протягом двох років не приступив до користування надрами; 7) вилучення у встановленому законодавством порядку наданої у користування ділянки надр.
Відповідно до ч. 2 ст. 26 Кодексу України про надра право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів, - у судовому порядку.
Питання надання спеціальних дозволів на користування надрами у межах території України, її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони, а також процедуру продовження строку дії, переоформлення, зупинення дії чи анулювання дозволу та внесення до нього змін регулює Порядок надання спеціальних дозволів на користування надрами, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 № 165 (далі - Порядок № 615).
Пунктом 22 Порядку № 615 визначено, що дія дозволу може бути зупинена органом з питань надання дозволу безпосередньо або за поданням центральних органів виконавчої влади, що реалізують державну політику у сфері здійснення державного гірничого нагляду, епідеміологічного нагляду (спостереження), державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, органів місцевого самоврядування, органів ДФС у разі порушення надрокористувачем умов користування надрами, передбачених дозволом або угодою про умови користування ділянкою надр; невиконання в установлений строк приписів уповноважених органів щодо усунення порушень законодавства у сфері надрокористування або охорони навколишнього природного середовища.
Згідно з пунктом 23 Порядку № 615 право користування надрами припиняється з підстав та у порядку, передбаченому Кодексом України про надра та законом України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності".
Відповідно до п. 2 ч. 7 ст. 4 Закону України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності" № 2806-IV від 06 вересня 2005 року дозвільний орган, що видав документ дозвільного характеру, може звернутися до адміністративного суду з позовом про застосування заходу реагування у виді анулювання документа дозвільного характеру за наявності хоча б однієї з таких підстав: здійснення суб`єктом господарювання певних дій щодо провадження господарської діяльності або видів господарської діяльності, на які отримано документ дозвільного характеру, з порушенням вимог законодавства, щодо яких дозвільний орган видавав припис про їх усунення із наданням достатнього часу для їх усунення.
За змістом частини першої статті 64 Кодексу України про надра спори з питань користування надрами розглядаються органом державного геологічного контролю, органом державного гірничого нагляду, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, місцевими радами або судом у порядку, встановленому законодавством України.
Таким чином, орган, який надав надра у користування (Держгеонадра), повноважний припинити право користування надрами у випадку, передбаченому пунктом 5 частини 1 статті 26 Кодексу України про надра, лише за наявності згоди на це користувача надрами.
Водночас згідно з правовими висновками Верховного Суду (постанови від 10.05.2018 у справі № 802/4846/13-а, від 26.06.2018 у справі № 802/923/14-а та від 06.11.2018 у справі № 805/4098/17-а) право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, самостійно або у судовому порядку. У разі відсутності спору відповідач має право у випадках, передбачених пунктами 1, 2, 3, 7 частини першої статті 26 Кодексу, самостійно припиняти право користування надрами, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів, це право припиняється у судовому порядку.
Виходячи з наведених вище положень Кодексу України про надра, Закону України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності" та Порядку № 615, анулювання раніше зупиненого спеціального дозволу можливе, зокрема, у разі, якщо надрокористувачем не усунуто порушення, які стали підставою для видання уповноваженим органом припису про їх усунення та зупинення дії дозволу.
Як встановлено вище, Держгеонадра ТОВ «Компанія Азов-Ойл» лист від 03 грудня 2019 року №23803/01-14-19 із пропозицією надати у 15 денний строк власну позицію щодо згоди або незгоди з припиненням права користування надрами, згідно з спеціальним дозволом на користування надрами від 12 червня 2012 року №55765.
Підставою для припинення права користування надрами є пункт 5 частини першої статті 26 Кодексу України про надра - використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр.
Відповідно до частини другої статті 24 Кодексу України про надра користувачі надр зобов`язані: 1) використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано; 2) забезпечувати повноту геологічного вивчення, раціональне, комплексне використання та охорону надр; 3) забезпечувати безпеку людей, майна та навколишнього природного середовища; 4) приводити земельні ділянки, порушені при користуванні надрами, в стан, придатний для подальшого їх використання у суспільному виробництві; 41) надавати та оприлюднювати інформацію про загальнодержавні та місцеві податки і збори, інші платежі, а також про виробничу (господарську) діяльність, необхідну для забезпечення прозорості у видобувних галузях, відповідно до порядку, затвердженого Кабінетом Міністрів України; 5) виконувати інші вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та угодою про розподіл продукції.
Відповідно до пункту 10 Порядку №615 невід`ємною частиною дозволу є угода про умови користування надрами, що укладається між органом з питань надання дозволу і надрокористувачем і містить програму робіт, яка оформляється як додаток, та особливі умови надрокористування, що передбачають: вимоги до ефективності робіт; сучасні технології видобування та переробки корисних копалин; порядок видобування корисних копалин, зокрема з метою запобігання негативним екологічним наслідкам і забезпечення безпеки забудованих територій; види, обсяги і строки виконання робіт на ділянці надр; підстави для припинення діяльності, пов`язаної з використанням надр.
Як зазначено у позовній заяві та не спростовано відповідачем, згідно з пунктом 5.3 Угоди про умови користування надрами від 12 червня 2012 року №5575, встановлено обов`язки користувача надр, серед яких, зокрема:
забезпечувати повноту геологічного вивчення, охорону надр та довкілля в межах ділянки надр, наданої в користування, а також забезпечувати приведення порушених земель у стан, придатний для використання, відповідно до програми робіт;
дотримуватись вимог законодавства України, чинних стандартів, правил, норм, виконання робіт, пов`язаних з користуванням надрами;
допускати представників Держгеонадр для здійснення державного геологічного контролю;
використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано;
дотримувати вимог, передбачених Дозволом та цією Угодою;
надавати в установленому порядку Держгеонадрам інформацію щодо користування надрами.
Як встановлено судом та підтверджено матеріалами справи, відповідач на жоден з листів Держгеонадр, в тому числі на припис про усунення порушень, на повідомлення про зупинення спеціального дозволу та про його анулювання відповіді не надав, та не усунув порушень, які стали підставою для зупинення дії спеціального дозволу.
При цьому суд звертає увагу, що відповідач, що усунення виявлених порушень є обов`язком, а не правом надрокористувача.
Враховуючи викладене, суд дійшов висновку про наявність правових підстав для припинення права користування надрами ТОВ «Компанія Азов-Ойл» шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 12 червня 2012 року №5576.
У відповідності до частини 2 статті 73 Кодексу адміністративного судочинства України предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Згідно із частиною 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Оцінюючи подані сторонами докази, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді всіх обставин справи в їх сукупності, та враховуючи, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається, як на підставу своїх вимог і заперечень, з урахуванням обставин зазначених вище, суд прийшов до переконання про доведеність позивачем заявлених вимог та необхідності задоволення адміністративного позову.
Відповідно до ч. 2 ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведення експертиз.
Керуючись ст.ст. 2, 6, 8, 9, 77, 243 - 246, 263 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
В И Р І Ш И В:
1. Адміністративний позов Державної служби геології та надр України (03057, м. Київ, вул. Антона Цедіка, 16, код ЄДРПОУ 37536031) задовольнити повністю.
2. Припинити право користування надрами, шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 12.06.2012 року № 5575, наданого Товариству з обмеженою відповідальністю "Компанія Азов-Ойл".
Рішення суду набирає законної сили в строк і порядку, передбачені статтею 255 Кодексу адміністративного судочинства України.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Суддя І.М. Погрібніченко
Суд | Окружний адміністративний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 17.11.2022 |
Оприлюднено | 18.11.2022 |
Номер документу | 107366692 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них дозвільної системи, нагляду (контролю), реалізації держ-ї регуляторної політики у сфері госп-ї д-ті; ліцензування видів господарської д-ті; розроблення і застосування національних стандар., технічних регламентів та процедур оцінки відповідності |
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Києва
Погрібніченко І.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні