Придніпровський районний суд м.Черкаси
Справа № 711/3746/22
Номер провадження2/711/1892/22
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
(заочне)
15 листопада 2022 року Придніпровський районний суд м. Черкаси в складі:
головуючого судді Демчика Р.В.
при секретарі Кофановій А.О.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду м. Черкаси цивільну справу за позовом Департаменту соціальної політики Черкаської міської ради до ОСОБА_1 про стягнення надміру виплаченої державної соціальної допомоги,
в с т а н о в и в :
Департамент соціальної політики ЧМР звернувся до Придніпровського районного суду м. Черкаси з позовом до ОСОБА_1 про стягнення надміру виплаченої державної соціальної допомоги.
В обґрунтування позову вказує, що ОСОБА_1 перебувала на обліку в департаменті соціальної політики черкаської міської ради, як одержувач соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям та державної допомоги на дітей одиноким матерям. При проведення перевірки достовірності наданої відповідачем інформації відділом державних соціальних інспекторів департаменту, з`ясовано, що ОСОБА_1 має у власності земельну ділянку площею 2.0 га. для ведення особистого селянського господарства. При звернення до департаменту із заявами від 16.10.2015, 13.04.2016, 02.02.2017, 31.10.2018 про призначення вищевказаних видів соціальної допомоги ОСОБА_1 не повідомила про наявність у власності земельної ділянки, що вплинуло на визначення розміру допомог. Також позивач зазначив, що середньомісячні доходи громадян від особистого селянського господарства ураховуються як доходи, отримані від земельної ділянки особистого селянського господарства за відповідними нормативами, виходячи з площі ділянки понад 0,06гектара.
Позивач вказав, що відповідно до пункту 25 Постанови №250 виплата раніше призначеної соціальної допомоги припиняється: якщо сім`єю приховано або навмисно подано недостовірні дані про її доходи та майновий стан, що вплинули на встановлення права на соціальну допомогу і визначення її розміру, внаслідок чого були надміру виплачені кошти ,- з місяця в якому виявлено порушення.
Пунктом 49 Постанови № 1751 визначено, що особи, яким виплачується державна допомога сім`ям з дітьми, зобов`язані повідомляти органи, що призначають і виплачують зазначену допомогу, про зміну всіх обставин , які впливають на виплату державної допомоги (зміни у складі сім`ї, перевищення середньомісячного сукупного доходу сім`ї тощо).
Згідно з розрахунками відділу соціальних допомог відповідачці внаслідок подання документів з недостовірними відомостями, були надмірно нараховані та виплачені кошти в сумі 3347 рн. 14 коп. за період з 01.10.2015 року по 31.03.2019 року.
З метою досудового врегулювання спору ОСОБА_1 листами від 19.09.2019 року № 7306/28-5/01-10 та від 30.10.2019 року № 8671/2/-5/01-10 була повідомлена про надміру виплачену соціальну допомогу в сумі 3347 грн. 14 коп. з одночасним проханням повернути кошти на рахунок департаменту. Однак вказані кошти відповідачкою до даного часу не повернуті.
А тому, просить стягнути із ОСОБА_1 на користь Департаменту соціальної політики Черкаської міської ради надміру виплачені кошти державної допомоги у сумі 3347 грн. 14 коп. та судовий збір в розмірі 2481.00 грн.
Ухвалою Придніпровського районного суду м.Черкаси від 11 серпня 2022 року позов Департаменту соціальної політики ЧМР залишено без руху, з наданням терміну для усунення недоліків.
18.08.2022 року на виконання ухвали суду, представником позивача Тараненко К., через канцелярію суду подано заяву про усунення недоліків, зазначених в ухвалі від 11.08.2022 року.
Ухвалою Придніпровського районного суду м. Черкаси від 22 серпня 2022 року відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження. Відповідачу наданий строк для надання відзиву на позовну заяву.
В судове засідання представник позивача Департаменту соціальної політики Черкаської міської ради - Старчевод С.А. не з`явився. Разом з тим, через канцелярію суду подав заяву в якій зазначив про повне підтримання позовних вимог та наполягав на їх задоволенні.
Відповідач ОСОБА_1 в судове засідання не з`явився. Причину неявки суду не повідомив. Про день, час та місце розгляду справи був вчасно та належним чином повідомлений.
Відповідно до вимог ч.1 ст. 223 ЦПК України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час та місце пат: засідання не перешкоджає розгляду справи по суті.
У відповідності до ч.2 ст. 247 ЦПК України фіксування судового засідання технічним засобом здійснює секретар судового засідання. У разі неявки в судове засідання всіх у часників справи чи в разі якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється судом за відсутності учасників справи, фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Згідно вимог ч.1 ст. 280 ЦПК України суд може ухвалити заочне рішення на підставі наявних у справі доказів за одночасного існування таких умов: 1) відповідач належним чином повідомлений про дату, час і місце судового засідання; 2) відповідач не з`явився в су лове засідання без поважних причин або без повідомлення причин; 3) відповідач не подав відзив: 4) позивач не заперечує проти такого вирішення справи.
Про заочний розгляд справи суд постановляє ухвалу відповідно до вимог ст. 281 ЦПК України.
Враховуючи вище викладене, та той факт що відповідач належним чином повідомлявся про дату, час і місце судового засідання, але не з`явився в судове засідання без поважних причин або без повідомлення причин; відповідач не подав відзив; а позивач не заперечує проти такого вирішення справи, суд вважає за можливе провести заочний розгляд справи.
Дослідивши матеріали справи, суд дійшов висновку, що позов підлягає задоволенню з наступних підстав.
Відповідно до ст. 4 ЦПК України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів.
Відповідно до ст. 13 ЦПК України суд розглядає цивільні справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках.
Відповідно до положень ст.ст. 12, 81 ЦПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом. Докази подаються сторонами та іншими учасниками процесу. Доказування не може ґрунтуватись на припущеннях.
Достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання (ст. 80 ЦПК України).
Порядок призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям затвердженийпостановою КМУ від 24.02.2003 № 250(зі змінами та доповненнями) визначає умови призначення і виплати малозабезпеченим сім`ям державної соціальної допомоги, передбаченої Законом України «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям».
Статтею 3 Закону України «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям» визначено, що право на державну соціальну допомогу мають малозабезпечені сім`ї, які постійно проживають на території України.
В судовому засіданні встановлено, що відповідачка ОСОБА_1 16.10.2015 року звернулася до Департаменту соціальної політики Черкаської міської ради з заявою про призначення державної допомоги при народженні дитини та державної допомоги малозабезпеченим сім`ям.
В судовому засіданні також встановлено, що відповідачка ОСОБА_1 13.04.2016 року звернулася до Департаменту соціальної політики Черкаської міської ради із заявою про призначення державної соціальної допомоги при народженні дитини та державної допомоги малозабезпеченим сім`ям.
Цього ж дня ОСОБА_1 подала Декларацію про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги, в якій, в Розділі V. Відомості про земельні ділянки, що перебувають у власності або володіння (користуванні) членів сім`ї або зареєстрованих у житловому приміщенні/будинку осіб, членів сім`ї, що проживають окремо (дружини, чоловіка, неповнолітніх дітей), що за період з 01.10.2015 року по 31.03.2016 року вона та члени сім`ї не мають.
На підставі вказаної заяви та доданих до неї документів, рішенням про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям від 03.03.2016 року ОСОБА_1 була призначена з 01.04.216 по 30.04.2016 та з 01.05.2016 року по 30.09.2016 року та виплачувалась державна соціальна допомога малозабезпеченим сім`ям в розмірі 2688.30 грн. та 2874.51 грн.
Також, відповідачка ОСОБА_1 02.02.2017 року звернулася до Департаменту соціальної політики Черкаської міської ради із заявою про призначення державної соціальної допомоги при народженні дитини та державної допомоги малозабезпеченим сім`ям. Разом із заявою відповідачкою було подано Декларацію про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги, в якій, в Розділі V. Відомості про земельні ділянки, що перебувають у власності або володіння (користуванні) членів сім`ї або зареєстрованих у житловому приміщенні/будинку осіб, членів сім`ї, що проживають окремо (дружини, чоловіка, неповнолітніх дітей), що за період з 08.2016 року по 01.2017 року вона та члени сім`ї не мають.
Рішенням про призначення державної соціальної допомог малозабезпеченій сім`ї від 17.01.2017 року ОСОБА_1 була призначена з 01.02.2017 по 31.07.2017 року та виплачувалась державна соціальна допомога малозабезпеченим сім`ям в розмірі 1538.58 грн..
Рішенням про призначення державної соціальної допомоги сім`ям від 22.02.2017 року ОСОБА_1 була призначена з 01.02.2017 по 31.07.2017 року та виплачувалась державна соціальна допомога одиноким матерям в розмірі 1152.13 грн..
31.10.2018 року відповідачка ОСОБА_1 звернулася до Департаменту соціальної політики Черкаської міської ради із заявою про призначення державної соціальної допомоги при народженні дитини та державної допомоги малозабезпеченим сім`ям. Разом із заявою відповідачкою було подано Декларацію про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги, в якій, в Розділі V. Відомості про земельні ділянки, що перебувають у власності або володіння (користуванні) членів сім`ї або зареєстрованих у житловому приміщенні/будинку осіб, членів сім`ї, що проживають окремо (дружини, чоловіка, неповнолітніх дітей), що за період з 01.04.2018 року по 01.10.2018 року вона та члени сім`ї не мають.
Рішенням про призначення державної соціальної допомоги сім`ям від 15.11.2018 року ОСОБА_1 була призначена допомога одиноким матерям з 01.10.2018 по 31.03.019 року в розмірі 1327.90 грн..
Рішенням про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченій сім`ї від 15.11.2018 року ОСОБА_1 була призначена соціальна допомога з 01.10.2018 по 31.03.019 року в розмірі 1152.13 грн..
Відповідно до Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта ОСОБА_1 на праві приватної власності належить земельна ділянка, кадастровий номер 7121882000:04:000:1434, відповідно до свідоцтва про право власності виданого 24.12.2014 Реєстраційною службою Кам`янського районного управління юстиції Черкаської області.
Крім того, за Відомостями з державного реєстру речових прав на нерухоме майно, земельна ділянка, кадастровий номер 7121882000:04:000:1434, перебуває в оренді, відповідно до договору оренди землі, серія та номер:б/н, виданий 10.07.2015. Орендар ТОВ «Олімп», орендодавець ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ).
Згідно з довідкою ТОВ «Олімп» від 11 вересня 2019 р №352. ОСОБА_1 , за період з 01.01.2019 р. по 31.07.2019 р. нараховано дохід помісячно, на загальну суму 950 грн.60 коп.
Пунктом 6 Порядку призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, затвердженогопостановою КМУ від 24.02.2003 року № 250визначено, що для призначення соціальної допомоги уповноважений представник сім`ї подає органу праці та соціального захисту населення такі документи: заяву; документ, що посвідчує особу уповноваженого представника сім`ї; довідку про склад сім`ї;декларацію про доходита майно (заповнюється на підставі довідок про доходи кожного члена сім`ї); довідку про наявність та розмір земельної частки (паю).
Відповідно до Порядку призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 24.02.2003 № 250 (що діяв на момент виникнення спірних правовідносин), а також до Порядку призначення і виплати державної допомоги сім`ям з дітьми, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2001 № 1751 (що діяв на момент виникнення спірних правовідносин) середньомісячний сукупний дохід сім`ї визначається згідно з Методикою обчислення сукупного доходу сім`ї для всіх видів соціальної допомоги на підставі довідки про доходи і декларації про доходи та майновий стан осіб, що звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги.
Відповідно до Методики обчислення сукупного доходу сім`ї для всіх видів соціальної допомоги, затвердженої наказом Міністерства праці та соціальної політики України, Міністерством економіки з питань європейської інтеграції України, Міністерством фінансів України, Державного комітету статистики України , Державного комітету молодіжної політики, спорту і туризму України від 15.11.2001 № 486/202/524/455/3370 (діяла на момент виникнення спірних правовідносин) до сукупного доходу сімей (одержувачів) входять, зокрема, дохід від особистого селянського господарства, земельних ділянок, наданих для ведення городництва (садівництва), сінокосіння, випасання худоби, та земельної частки (паю), виділеної внаслідок розпаювання землі. При визначенні сукупного доходу одержувачів допомоги дохід від земельних ділянок різних видів призначення враховується як дохід осіб, яким вони передані у власність, володіння або користування за нормативами, які затверджуються місцевими органами виконавчої влади на календарний рік. Середньомісячні доходи громадян від особистого селянського господарства ураховуються як доходи, отримані від земельної ділянки особистого селянського господарства за відповідними нормативами, виходячи з площі ділянки понад 0,06 гектара.
Відповідно до пункту 25 Постанови № 250 виплата раніше призначеної соціальної допомоги припиняється: якщо сім`єю приховано або навмисно подано недостовірні дані про її доходи та майновий стан, що вплинули на встановлення права на соціальну допомогу і визначення її розміру, внаслідок чого були надміру виплачені кошти, - з місяця, в жому виявлено порушення.
Відповідно до пункту 49 Постанови № 1751 особи, яким виплачується державна допомога сім`ям з дітьми, зобов`язані повідомляти органи, що призначають і виплачують зазначену допомогу, про зміну всіх обставин, які впливають на виплату державної допомоги (зміни у складі сім`ї, перевищення середньомісячного сукупного доходу сім`ї тощо). Виплата раніше призначеної соціальної допомоги припиняється: якщо сім`єю приховано або навмисно подано недостовірні дані про її доходи та майновий стан, що вплинули на встановлення права на соціальну допомогу і визначення її розміру, внаслідок чого були надміру виплачені кошти, - місяця, в якому виявлено порушення.
Згідно з розрахунком відділу соціальних допомог, відповідачці ОСОБА_1 внаслідок подання документів з недостовірними відомостями, були надмірно нараховані та виплачені кошти в сумі 4551 грн. 14 коп. - за період з 01.10.2015 року по 31.03.2019 року в розмірі 1385.66 грн., по державній допомозі малозабезпеченим сім`ям та по державній допомозі на дітей одиноким матерія за період з 01.02.2017 по 31.03.2019 в розмірі 3165.48 грн..
Відповідно до пункту 28 Порядку призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, затвердженого постановою КМУ від 24.02.2003 року № 250, якщо сім`єю приховано або навмисно подано недостовірні дані про її доходи та майновий стан, що вплинуло на встановлення права на призначення соціальної допомоги та визначення її розміру, внаслідок чого були надміру виплачені кошти, органи праці та соціального захисту населення визначають обсяг надміру виплачених коштів та встановлюють строки їх повернення залежно від матеріального стану сім`ї. Також, повідомляють уповноваженого представника малозабезпеченої сім`ї про обсяг надміру виплачених коштів та строки їх повернення та у разі врахування надміру виплачених коштів при виплаті соціальної допомоги у наступні періоди провадять щомісячні відрахування на підставі своїх рішень у розмірі не більш як 20 відсотків суми, що підлягає виплаті. У разі неповернення надміру виплачених коштів добровільно в установлені строки вирішують питання про їх стягнення у судовому порядку.
Згідно з рішенням департаменту від 12.09.2019 року проводилось відрахування у розмірі 20% з діючої допомоги при народженні дитини. Утримано 1204.00 грн.
Як вбачається із матеріалів справи, що відповідачка ОСОБА_1 листами від 19.09.2019 року № 7306/28-5/01-10 та від 30.10.2019 року № 8671/2/-5/01-10 була повідомлена про надміру виплачену соціальну допомогу в сумі 3347 грн. 14 коп. з одночасним проханням повернути кошти на рахунок департаменту, проте, вказані листи залишені без реагування.
Відповідно до положеньст. 1212 ЦК Україниособа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.
За висновками Верховного Суду України по справі № 6-2711цс16 від 01.02.2017 року, зобов`язання у зв`язку з безпідставним набуттям майна виникають за наявності трьох умов: набуття або зберігання майна; набуття або зберігання майна за рахунок іншої особи; відсутність правових підстав для такого набуття чи зберігання або припинення таких підстав згодом. За наявності певних обставин законодавець вважає недоцільним повертати майно одній особі, навіть якщо інша особа набула таке майно за відсутності правових підстав. Так, відповідно достатті 1215 ЦК Українине підлягає поверненню безпідставно набуті: 1) заробітна плата і платежі, що прирівнюються до неї, пенсії, допомоги, стипендії, відшкодування шкоди, завданої каліцтвом, іншим ушкодженням здоров`я або смертю, аліменти та інші грошові суми, надані фізичній особі як засіб до існування, якщо їх виплата проведена фізичною або юридичною особою добровільно, але за умови відсутності: а) рахункової помилки зі сторони платника; б) недобросовісності з боку набувача; 2) інше майно, якщо це встановлено законом.
Оскільки в судовому засіданні встановлено, що відповідачка ОСОБА_1 не повідомила позивача про те, що має у власності земельну ділянку для ведення особистого селянського господарства та яка перебуває в оренді у ТОВ «Олімп», що стало наслідком призначення та безпідставного отримання нею з 01.02.2015 року по 31.03.2019 року державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям та одиноким матерям в загальній сумі 3347 грн. 14 коп., і вказані виплати не повернуті відповідачкою на вимогу позивача до даного часу, тому суд приходить до висновку про задоволення позову Департаменту соціальної політики Черкаської міської ради до ОСОБА_1 про стягнення надміру виплаченої державної соціальної допомоги.
Крім того, на підставіст. 141 ЦПК Українита Закону України «Про судовий збір», суд вважає за необхідне стягнути з відповідачки на користь позивача витрати по сплаті судового збору в сумі 2481.00 грн. 00 коп., сплаченого позивачем при подачі позову до суду.
На підставі вищевикладеного та керуючись ст.15,16,256,261,257,253,1212,1215, ЦК України, ст.ст.4,5,10,12,13,76-81,141,259,265,268,273,280-289 ЦПК України, Порядком призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, затвердженимпостановою КМУ від 24.02.2003 року № 250, суд, -
в и р і ш и в:
Позовні вимоги Департаменту соціальної політики Черкаської міської ради до ОСОБА_1 про стягнення надміру виплаченої державної соціальної допомоги задовольнити.
Стягнути з ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНКПП НОМЕР_1 , за адресою: АДРЕСА_1 ) на користь Департаменту соціальної політики Черкаської міської ради (місце знаходження м.Черкаси бул.Шевченка, буд.307, UA 938201720343130028000079620, код 37853109, банк ДКСУ м.Київ) 3347 грн. 14 коп.
Стягнути з ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНКПП НОМЕР_1 , за адресою: АДРЕСА_1 ) на користь Департаменту соціальної політики Черкаської міської ради (місце знаходження м.Черкаси бул.Шевченка, буд.307, UA 958201720344250046000079620, код 37853109, банк ДКСУ м.Київ) судовий збір в розмірі 2481.00 грн.
Заочне рішення може бути переглянуто судом, що його ухвалив, за письмовою заявою відповідача. Заяву про перегляд заочного рішення може бути подано відповідачем протягом тридцяти днів з дня отримання його копії.
Рішення може бути оскаржене безпосередньо до Черкаського апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Учасник справи, якому повне заочне рішення суду не було вручене у день його проголошення, має право на поновлення пропущеного строку на подання заяви про його перегляд - якщо така заява подана протягом двадцяти днів з дня вручення йому повного заочного рішення суду.
Головуючий: Р. В. Демчик
Суд | Придніпровський районний суд м.Черкас |
Дата ухвалення рішення | 15.11.2022 |
Оприлюднено | 21.11.2022 |
Номер документу | 107368799 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи у спорах про недоговірні зобов’язання, з них про повернення безпідставно набутого майна (коштів) |
Цивільне
Придніпровський районний суд м.Черкас
Демчик Р. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні