Рішення
від 16.11.2022 по справі 917/764/22
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Зигіна, 1, м. Полтава, 36000, тел. (0532) 61 04 21 E-mail: inbox@pl.arbitr.gov.ua, https://pl.arbitr.gov.ua/sud5018/ Код ЄДРПОУ 03500004

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

16.11.2022 Справа № 917/764/22

Господарський суд Полтавської області у складі судді Тимощенко О.М., при секретарі судового засіданні Михатило А. В., розглянувши справу № 917/764/22

за позовною заявою Комунального виробничого підприємства "Кременчуцьке міське управління капітального будівництва" Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області, вул. Генерала Жадова, 12, м. Кременчук, Полтавська область, 39600

до відповідача фізичної особи - підприємця Мазур Валерія Володимировича, юридична адреса: АДРЕСА_1 , фактична адреса: АДРЕСА_2

про стягнення 81 197,99 грн. заборгованості

Без виклику учасників справи

ВСТАНОВИВ:

21.07.2022 до господарського суду Полтавської області надійшла позовна заява Комунального виробничого підприємства "Кременчуцьке міське управління капітального будівництва" Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області до відповідача фізичної особи - підприємця Мазур Валерія Володимировича про стягнення попередньої оплати та штрафних санкцій у розмірі 81 197,99 грн за договором підряду №71 «Реконструкція елементів благоустрою з влаштуванням бігової доріжки в КЗКВ «Парк Миру» в м. Кременчуці» (код ДК 021:2015 - 45000000 - 7 Будівельні роботи та поточний ремонт) від 17.11.2021 року. В прохальній частині позовної заяви позивач також просив стягнути на його користь судовий збір у розмірі 2481,00 грн (вх. № 836/22).

Позовні вимоги обґрунтовано неналежним виконанням фізичною особою - підприємцем Мазур Валерієм Володимировичем умов договору підряду №71 «Реконструкція елементів благоустрою з влаштуванням бігової доріжки в КЗКВ «Парк Миру» в м. Кременчуці» (код ДК 021:2015 - 45000000 - 7 Будівельні роботи та поточний ремонт) від 17.11.2021 року.

Ухвалою від 25.07.2022 суд прийняв позовну заяву до розгляду, відкрив провадження у справі № 917/764/22 в порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін (без проведення судового засідання). Встановив відповідачу строк для подання відзиву на позов з урахуванням вимог ст. 165 ГПК України протягом 15 днів з дня отримання ухвали; після отримання від позивача відповіді на відзив - подати до суду заперечення в строк 5 днів з дня отримання такої відповіді від позивача з урахуванням вимог ст. 167, 184 ГПК України. Встановив позивачу строк для подання відповіді на відзив з урахуванням вимог ст. 166 ГПК України - 5 днів з моменту отримання від відповідача відзиву на позов.

Направлення сторонам в паперовому вигляді ухвали суду від 25.07.2022 року відбулось поза межами строку, передбаченого ст. 242 ГПК України, у зв`язку з відсутністю окремих номіналів поштових марок та тимчасовим припиненням господарським судом Полтавської області відправлення поштової кореспонденції у паперовому вигляді, про що відповідальними працівниками суду складено відповідний акт від 26.07.2022 року (а. с. 36).

11.08.2022 року судом було здійснено направлення копії ухвали від 25.07.2022 року на електронну адресу, вказану в позовній заяві (tov.valsan@ukr.net) (а. с.37).

Відповідач своїм правом на подання відзиву на позов у визначений у відповідності до положень Господарського процесуального кодексу України строк не скористався, копію ухвали суду від 25.07.2022 року отримав 14.10.2022 року, що підтверджується поштовим рекомендованим повідомленням (а. с. 38).

За таких обставин, справа підлягає вирішенню за наявними матеріалами з огляду на приписи ч. 9 ст. 165 та ч. 2 ст. 178 Господарського процесуального кодексу України.

У разі неявки всіх учасників справи у судове засідання, яким завершується розгляд справи, розгляду справи без повідомлення (виклику) учасників справи суд підписує рішення без його проголошення (ч. 4 ст. 240 ГПК України).

Датою ухвалення рішення є дата його проголошення (незалежно від того, яке рішення проголошено - повне чи скорочене). Датою ухвалення рішення, ухваленого за відсутності учасників справи, є дата складення повного судового рішення (ч. 5 ст. 240 ГПК України).

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, господарський суд встановив наступне.

17.11.2022 року Комунальне виробниче підприємство "Кременчуцьке міське управління капітального будівництва" Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області (далі - позивач, замовник) та фізична особа - підприємець Мазур Валерій Володимирович (далі - відповідач, підрядник) уклали договір підряду №71 «Реконструкція елементів благоустрою з влаштуванням бігової доріжки в КЗКВ «Парк Миру» в м. Кременчуці» (код ДК 021:2015 - 45000000 - 7 Будівельні роботи та поточний ремонт) (далі - договір) (а. с. 7 - 11).

В укладеному договорі сторони узгодили, зокрема, наступне:

- замовник доручає, а підрядник зобов`язується власними або залученими силами виконати, зазначені в тендерній документації роботи, які забезпечать введення в експлуатацію об`єкта «Реконструкція елементів благоустрою з влаштуванням бігової доріжки в КЗКВ «Парк Миру» в м. Кременчуці» (код ДК 021:2015 - 45000000 - 7 Будівельні роботи та поточний ремонт) (далі - роботи), в обумовлений цим договором термін та з належною якістю в межах затвердженої проектно - кошторисної документації та узгодженої ціни робіт, вимог національних стандартів, будівельних норм і правил, вимог техніки безпеки і охорони праці. Предмет договору визначений на основі ДСТУ Б.Д.1.1-1:2013 «Правила визначення вартості будівництва», затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунальних господарств від 05.07.2013 року за № 293 (п. 1.1 договору),

- ціна цього договору є динамічною і становить - 3 426 239,00 грн, без ПДВ. Ціна договору враховує усі витрати підрядника на виконання предмету договору (п. 2.1 договору),

- розмір бюджетного призначення для фінансування робіт передбачених договором на 2021 рік становить 955 000,00 грн (п. 2.1 договору),

- розрахунки по даному договору проводяться у відповідності до законодавства України у сфері бюджетного фінансування в межах та за рахунок коштів, перерахованих Головним розпорядником коштів - виконавчим комітетом Кременчуцької міської ради, наданих для фінансування предмету договору (п. 3.1 договору),

- замовник може здійснювати попередню оплату в розмірі 30 % відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 04.12.2019 року №1070 "Деякі питання здійснення розпорядниками (одержувачами) бюджетних коштів попередньої оплати товарів, робіт і послуг, що закуповуються за бюджетні кошти", за рішенням головного розпорядника бюджетних коштів - виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області, на підставі отриманого від нього листа-погодження. Підрядник підтверджує використання коштів, перерахованих як попередньої оплати, згідно актів приймання-передачі виконаних робіт в строк не більше трьох місяців. Після закінчення строку повернення попередньої оплати, невикористані суми авансу повертаються замовнику. Попередня оплата здійснюється шляхом перерахування бюджетних коштів підряднику на небюджетні рахунки, відкриті на його ім`я в органах Державної казначейської служби у встановленому законодавством порядку, з подальшим використанням зазначених коштів виключно з таких рахунків на цілі, визначені договором, з наданням підтвердних документів органам Державної казначейської служби для здійснення платежів (п. 3.2 договору),

- підрядник звітує перед замовником про використання отриманих коштів шляхом надання актів приймання виконаних будівельних робіт (форма №2КБ) і довідок про вартість виконаних будівельних робіт та витрат (форма №КБ-3) у обсягах, що відповідають отриманим асигнуванням з бюджету (п. 3.4 договору),

- за даним договором розрахунки між сторонами щодо фінансування робіт здійснюються у безготівковій формі у національній валюті України шляхом перерахування замовником відповідних сум на банківський рахунок підрядника, вказаний у договорі (п. 3.4 договору),

- перерахування коштів за виконані роботи після підписання сторонами довідки про вартість виконаних будівельних робіт та витрат за формою КБ-3, акту приймання виконаних робіт за формою КБ-2В, складених підрядником відповідно до вимог ДСТУ Б. Д.1.1-1:2013, в межах договірної ціни цього договору, здійснюється замовником з міського бюджету через Управління Державної Казначейської служби України в м. Кременчуці Полтавської області до 10 (десяти) календарних днів після надходження коштів для фінансування предмета договору на рахунок замовника (п. 3.5 договору),

- сторони визнають для себе обов`язковими «Правила визначення вартості будівництва» (ДСТУ Б. Д.1.1-1:2013), у зв`язку з чим на підрядника покладається обов`язок складання акту приймання виконаних будівельних робіт за формою № КБ-2В і довідок про вартість виконаних будівельних робіт та витрат за формою №КБ-3 в трьох примірниках, які засвідчуються печатками сторін (п. 3.6 договору),

- терміни виконання робіт встановлюються договором підряду, визначаються датою їх початку та закінчення. Невід`ємною частиною договору є календарний графік виконання робіт, в якому визначаються дати початку та закінчення всіх видів (етапів, комплексів) робіт, передбачених договором підряду, який складається та виконується відповідно до реального фінансування вид атів. Можливе уточнення календарного графіку виконання робіт, після надходження, отримання або уточнення інших документів та рішень, які впливають на показники плану фінансування, у тому числі дозвільні документи на початок виконання робіт. У разі затримки фінансування, можливе збільшення строку виконання робіт (п. 4.1 договору),

- строки виконання робіт: листопад 2021 - грудень 2022 р. Місце виконання робіт: 39600, Україна, Полтавська область, м. Кременчук (п. 4.2 договору),

- підрядник при виникненні обставин, що не залежать від нього і перешкоджають виконанню робіт у встановлені строки, може ставити перед замовником питання про їх перегляд. Рішення про перегляд строків оформляється додатковою угодою з обґрунтуванням обставин. Додатковою угодою затверджуються зміни до графіка виконання робіт або нова редакція графіка виконання робіт або додатковий графік виконання робіт (п. 4.4 договору),

- замовник може приймати рішення про уповільнення термінів виконання робіт, їх зупинення або прискорення з внесенням відповідних змін у договорі підряду (п. 4.5 договору),

- строки виконання робіт можуть бути змінені з внесенням відповідних змін у договір у разі: виникнення обставин непереборної сили; невиконання або неналежного виконання замовником своїх зобов`язань (порушення умов фінансування, несвоєчасне надання будівельного майданчика, проектної документації, ресурсів тощо); внесення змін до проектної документації; дій третіх осіб, що унеможливлюють належне виконання робіт, за винятком випадків, коди ці дії зумовлені залежними від підрядника обставинами; виникнення інших обставин, що можуть вплинути на строки виконання робіт (п. 4.7 договору),

- відповідно до розділу 5 договору замовник має право: відмовитися від договору підряду та вимагати відшкодування збитків, якщо підрядник своєчасно не розпочав роботи або виконує їх настільки повільно, що закінчення їх у строк , визначений цим договором підряду, стає неможливим; відмовитися від договору підряду в будь-який час до закінчення виконання робіт, оплативши підряднику виконану частину робіт; замовник зобов`язаний: надати підряднику два примірники проектної документації, надати підряднику інформацію щодо реєстрацію довільного документа на виконання будівельних робіт в органах державного архітектурно - будівельного контролю, передати підряднику будівельний майданчик, здійснювати контроль за якістю і технічний нагляд щодо щодо відповідності виконаних робіт проектно-кошторисній документації національним стандартам України, будівельним нормам і правилам, не втручаючись в господарську діяльність підрядника, приймати виконані роботи згідно акту виконаних будівельних робіт за формою КБ - 2В, довідки про вартість будівельних робіт та витрат за формою КБ-3, своєчасно та в повному обсязі оплачувати виконані роботи,

- відповідно до розділу 5 договору підрядник має право: зупиняти роботи у разі невиконання замовником своїх зобов`язань за договором підряду, що призвело до ускладнення або до неможливості проведення підрядником робіт, ініціювати внесення змін у договір підряду; підрядник зобов`язаний: інформувати замовника в письмовій формі про початок і закінчення робіт; забезпечити замовнику та проектній організації можливість вільного доступу об`єкта будівництва для здійснення технічного та авторського нагляду за виконанням робіт, інформувати замовника про хід виконання зобов`язань за договором підряду, обставини, що перешкоджають його виконанню, а також про заходи, необхідні для їх усунення.

- прийняття замовником обсягів виконаних робіт здійснюється та оформляється актами приймання виконаних будівельних робіт за формою №КБ-2В та довідками про вартість виконаних будівельних робіт за формою №КБ-3 (п. 6.3 договору);

- розрахунок вартості фактично виконаних робіт у формі КБ-2В та КБ-3 виконується підрядником згідно з вимогами національних стандартів України, будівельних норм, узгодженої договірної ціни, проектно - кошторисної документації (п. 6.4 договору),

- замовник зобов`язаний з моменту отримання актів КБ-2В з додатками та довідок КБ-3 зробити огляд результатів виконання робіт підрядником (п. 6.6),

- підрядник, разом з актами приймання виконаних будівельних робіт за формою № КБ-2В та довідками про вартість виконаних будівельних робіт за формою №КБ-3 надає замовнику завірені належним чином копії підтверджуючих документів (накладні на матеріальні ресурси, калькуляції на виготовлення матеріальних ресурсів, талони, акти про надання послуг орендованих машин та механізмів, довідки на послуги, відповідні розрахунки заміни машин та механізмів), оригінали та належним чином завірені копії виконавчої документації (сертифікати на матеріали, паспорти, виконавчі схеми, акти огляду прихованих робіт та інші виконавчі документи за вимогою відповідальної особи, що здійснює технічний нагляд за об`єктом) на обсяг виконаних робіт (п. 6.7 договору),

- у разі невиконання чи неналежного виконання своїх зобов`язань за договором сторони несуть відповідальність згідно з чинним законодавством (п. 10.1 договору),

- у разі невиконання або несвоєчасного виконання зобов`язань при закупівлі робіт за бюджетні кошти підрядник сплачує замовнику штрафні санкції із розрахунку 0,1 % від вартості робіт, з яких допущено прострочення виконання, за кожен день прострочення, а за прострочення понад тридцять днів додатково стягується штраф у розмірі 7% вказаної вартості; у разі здійснення попередньої оплати підрядник, крім сплати зазначеної неустойки, повертає замовнику кошти з урахуванням індексу інфляції (п. 10.2 договору),

- цей договір набуває чинності з моменту його підписання та діє до 31.12.2022 року, але втрачає свою дію не раніше виконання робіт підрядником та проведення остаточних взаєморозрахунків (п. 14.1 договору),

- всі спори та розбіжності, що виникають між сторонами в процесі виконання цього договору, або у зв`язку з ним, вирішуються шляхом переговорів (п. 15.1 договору),

- у випадку неможливості вирішення спору шляхом переговорів кожна із сторін вправі передати такий спір на розгляд господарського суду відповідно до положень чинного законодавства України (п. 15.2 договору),

- невід`ємною частиною цього договору є: договірна ціна з розрахунками, протокол погодження договірної ціни, календарний графік виконання робіт, план фінансування будівництва (розділ 17 договору).

Відповідно до протоколу погодження договірної ціни на виконання робіт по об`єкту (додаток 2 до договору) (а. с. 12) сторонами була погоджена договірна ціна по виконанню робіт з «Реконструкція елементів благоустрою з влаштуванням бігової доріжки в КЗКВ «Парк Миру» в м. Кременчуці» код за показниками другої - п`ятої цифр Єдиного закупівельного словника: ДК 021:2015: ДК: 021:2015:45000000-7 - Будівельні роботи та поточний ремонт, на загальну суму - 3 426 239,00 грн (без ПДВ). Цей протокол є підставою для проведення взаємних розрахунків та платежів між замовником та підрядником.

Договірна ціна складає 3 426 239,00 грн (без ПДВ) (додаток № 1 до договору, а. с. 15).

Відповідно до підписаного сторонами плану фінансування будівництва (на 2021 рік) (додаток № 4 до договору, а. с. 13) та календарного графіка (додаток №3 до договору, а. с. 14) обсяг робіт у листопаді та грудні 2021 р. (І черга) мав був виконаний на 824 912,14 грн, у грудні 2021 року (ІІ черга) - на суму 130 087,86 грн, а в 2022 році - на суму 2 471 239,00 грн.

Згідно з листом про надання попередньої оплати за вих. № 01-57/11611 від 11.11.2021 року виконавчий комітет Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області (к головний розпорядник бюджетних коштів) дозволив здійснення попередньої оплати ФОП Мазур В. В. на виконання будівельних робіт по об`єкту «Реконструкція елементів благоустрою з влаштуванням бігової доріжки в КЗКВ «Парк Миру» в м. Кременчуці», в межах виділених бюджетних асигнувань, в розмірі 30% договору, в сумі 286 500,00 грн та строком погашення протягом трьох місяців з дати перерахування коштів, але не пізніше 31.12.2021 року (а. с. 21).

На виконання умов договору позивач (відповідно до рахунку на оплату № 32 від 24.11.2021 року) платіжним дорученням № 34 від 30.11.2021 року перерахував фізичній особі - підприємцю Мазур Валерію Володимировичу попередню оплату у розмірі 286 500,00 грн.

Протягом строку використання попередньої оплати підрядником використано коштів на суму 231 304,35 грн, що підтверджується довідкою про вартість виконаних будівельних робіт та витрати за грудень 2021 року, складеною за формою КБ-3 (а. с. 16) та актом приймання виконаних будівельних робіт за грудень 2021 року (а. с. 17 - 20).

Відповідач звернувся до позивача 28.12.2021 року (вих. № 28/12-21) з листом, відповідно до якого зазначив, що в грудні місяці ним було частково виконані роботи по влаштуванню бігової доріжки (2000 м.п.) на загальну суму 231 304,35 грн, однак через несприятливі погодні умови (пов`язані з настанням зимового періоду) технологічно не можливо виконати весь запланований обсяг робіт до 31.12.2021 року. Він просив продовжити строк погашення попередньої оплати на залишок невиконаних робіт в сумі 55 195,65 грн до 24.02.2022 року, що не перевищує трьох місяців з дати перерахування коштів та не суперечить умовам укладеного договору підряду. У разі невиконання робіт (на залишок авансу) в зазначений термін зобов`язувався за умовами договору повернути залишок невикористаних коштів до місцевого бюджету (а. с. 24).

Однак, як вказує позивач, станом на дату подачі позовної заяви частина будівельних робіт в сумі 55 195,65 грн залишається невиконаною, а грошові кошти не повернуто замовнику.

На підставі розділу 10 договору у зв`язку порушенням умов договору позивач нарахував відповідачу штрафні санкції:

- 6 954,65 грн пені за період з 25.02.2022 року по 01.07.2022 року,

- 3 863,69 грн - 7% штрафу,

- 15 184,00 грн інфляційних збитків за період з 25.02.2022 року по 01.07.2022 року.

Вважаючи свої права порушеними позивач звернувся до суду з позовом про стягнення з відповідача 81 197,99 грн, з яких: 55 195,65 грн - сума основної заборгованості, 6 954,65 грн - пеня, 3 863,69 грн - 7% штрафу,15 184,00 грн - інфляційні збитки.

На підтвердження обґрунтованості позовних вимог позивач надав наступні копії доказів: виписку з ЄДР відносно позивача, договір підряду №71 від 17.11.2021 року, Протокол погодження договірної ціни на виконання робіт по об`єкту (додаток № 2), план фінансування будівництва на 2021 рік (додаток № 4), календарний графік (додаток №3), договірна ціна (додаток № 1), довідка про вартість виконаних будівельних робіт та витрат за грудень 2021 року, акт №1 приймання виконаних будівельних робіт за грудень 2021 року, лист за вих. № 01-57/11611 від 11.11.2021 року, рахунок на оплату №32 від 24.11.021 року, платіжне доручення № 34 від 30.11.2021 року, лист за вих. № 28/12-21 від 28.12.2021 року.

При прийнятті рішення суд керувався наступним.

Спір у даній справі стосується з`ясування питання щодо виконання фізичною особою - підприємцем Мазур Валерієм Володимировичем умов укладеного з Комунальним виробничим підприємством "Кременчуцьке міське управління капітального будівництва" Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області договору і, як наслідок, наявності підстав для повернення залишку невикористаної попередньої оплати.

Згідно із статтею 509 Цивільного кодексу України, зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку. Відповідно до статті 11 Цивільного кодексу України, однією з підстав виникнення зобов`язань, є зокрема, договори та інші правочини.

Як передбачено статтею 174 Господарського кодексу України, однією з підстав виникнення господарського зобов`язання є господарський договір та інші угоди, передбачені законом, а також угоди не передбачені законом, але які йому не суперечать.

Відповідно до частини 1 статті 626 Цивільного кодексу України, договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.

Сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості (частина 1 статті 627 Цивільного кодексу України).

Статтею 629 Цивільного кодексу України визначено, що договір є обов`язковим для виконання сторонами.

У силу вимог ст. ст. 525, 526, 610, 628, 629 ЦК України зобов`язання підлягає виконанню належним чином у встановлений строк. Невиконання зобов`язання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання, є порушенням зобов`язання (неналежне виконання).

Боржник вважається таким, що прострочив, якщо він не приступив до виконання зобов`язання або не виконав його у строк, встановлений договором або законом (ст. 612 ЦК України).

Стаття 611 ЦК України визначає, що у разі порушення зобов`язання настають правові наслідки, встановлені договором або законом, зокрема, сплата неустойки.

Частиною 1 ст. 530 ЦК України визначено, що якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).

Згідно з ч. 1 ст. 610 ЦК України порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).

Згідно зі ст. ст. 628, 629 ЦК України зміст договору, становлять погоджені за згодою сторін умови, і договір є обов`язковим до виконання сторонами.

Як встановлено судом, підставою виникнення правовідносин між сторонами є договір підряду №71 «Реконструкція елементів благоустрою з влаштуванням бігової доріжки в КЗКВ «Парк Миру» в м. Кременчуці» (код ДК 021:2015 - 45000000 - 7 Будівельні роботи та поточний ремонт) від 17.11.2021 року.

Укладений між сторонами договір за своїм змістом та правовою природою є договором підряду.

Відповідно до ст. ст. 837, 843, 854 ЦК України за договором підряду одна сторона (підрядник) зобов`язується на свій ризик виконати певну роботу за завданням другої сторони (замовника), а замовник зобов`язується прийняти та оплатити виконану роботу. Договір підряду може укладатися на виготовлення, обробку, переробку, ремонт речі або на виконання іншої роботи з переданням її результату замовникові. У договорі підряду визначається ціна роботи або спроби її визначення. Якщо договором підряду не передбачена попередня оплата виконаної роботи або окремих її етапів, замовник зобов`язаний сплатити підрядникові обумовлену ціну після остаточної здачі роботи за умови, що роботу виконано належним чином і в погоджений строк або, за згодою замовника, - достроково.

Строки виконання роботи або її окремих етапів встановлюються у договорі підряду (ч. 1 ст. 846 ЦК України).

Відповідно до п. 18 Порядку державного фінансування капітального будівництва, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2001 № 1764 (надалі порядок), розрахунки за виконані роботи, поставлену продукцію та надані послуги в будівництві (далі - роботи) здійснюються за договірними цінами відповідно до укладених договорів (контрактів), вимог законодавства та проводяться платежами за об`єкт у цілому або проміжними платежами (за етапи, черги будівництва, пускові комплекси або окремі види робіт, конструктивні елементи). Розрахунки здійснюються на підставі актів приймання виконаних робіт.

Абзацом 2 пункту 19 Порядку передбачено, що замовник перераховує підряднику аванс, якщо це передбачено договором (контрактом). Розмір авансу не може перевищувати 30 відсотків вартості річного обсягу робіт. Підрядник зобов`язується використати одержаний аванс на придбання і постачання необхідних для виконання робіт матеріалів, конструкцій, виробів протягом трьох місяців після одержання авансу. По закінченні тримісячного терміну невикористані суми авансу повертаються замовнику.

Відповідно до п. 3.2 договору замовник може здійснювати попередню оплату в розмірі 30 % відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 04.12.2019 року №1070 "Деякі питання здійснення розпорядниками (одержувачами) бюджетних коштів попередньої оплати товарів, робіт і послуг, що закуповуються за бюджетні кошти", за рішенням головного розпорядника бюджетних коштів - виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області, на підставі отриманого від нього листа-погодження. Підрядник підтверджує використання коштів, перерахованих як попередньої оплати, згідно актів приймання-передачі виконаних робіт в строк не більше трьох місяців. Після закінчення строку повернення попередньої оплати, невикористані суми авансу повертаються замовнику. Попередня оплата здійснюється шляхом перерахування бюджетних коштів підряднику на небюджетні рахунки, відкриті на його ім`я в органах Державної казначейської служби у встановленому законодавством порядку, з подальшим використанням зазначених коштів виключно з таких рахунків на цілі, визначені договором, з наданням підтвердних документів органам Державної казначейської служби для здійснення платежів.

Замовник на виконання умов договору своєчасно та в повному обсязі здійснив попередню оплату 30 % в розмірі 286 500,00 грн, що підтверджується рахунком на оплату №32 від 24.11.2021 року та платіжним дорученням № 34 від 30.11.2021 року на суму 286 500,00 грн (а. с. 22, 23).

Як стверджує позивач, відповідач у встановлені договором строки не виконав визначені умовами договору роботи.

Статтею 610 ЦК України встановлено, що порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).

У разі порушення зобов`язання настають правові наслідки, встановлені договором або законом, зокрема:1) припинення зобов`язання внаслідок односторонньої відмови від зобов`язання, якщо це встановлено договором або законом, або розірвання договору;2) зміна умов зобов`язання; 3) сплата неустойки;4) відшкодування збитків та моральної шкоди ( ст. 611 ЦК України).

За приписами ст. 612 ЦК України боржник вважається таким, що прострочив, якщо він не приступив до виконання зобов`язання або не виконав його у строк, встановлений договором або законом. Боржник, який прострочив виконання зобов`язання, відповідає перед кредитором за завдані простроченням збитки і за неможливість виконання, що випадково настала після прострочення. Якщо внаслідок прострочення боржника виконання зобов`язання втратило інтерес для кредитора, він може відмовитися від прийняття виконання і вимагати відшкодування збитків.

Як вбачається з матеріалів справи, відповідачем (згідно довідки про вартість виконаних будівельних робіт та витрати за грудень 2021 року, складеною за формою КБ-3 , та до акту №1 приймання виконаних будівельних робіт за грудень 2021 року) станом на 28.12.2021 року зазначена вартість виконаних будівельних з єдиним податком становить 231 304,35 грн.

Згідно п. 4.4 договору, підрядник при виникненні обставин, що не залежать від нього і перешкоджають виконанню робіт у встановлені строки, може ставити перед замовником питання про їх перегляд. Рішення про перегляд строків оформляється додатковою угодою з обґрунтуванням обставин. Додатковою угодою затверджуються зміни до графіка виконання робіт або нова редакція графіка виконання робіт або додатковий графік виконання робіт.

Відповідач листом за вих. № 28/12-21 від 28.12.2021 року підтвердив, що в грудні місяці ним було частково виконані роботи по влаштуванню бігової доріжки (2000 м.п.) на загальну суму 231 304,35 грн, однак через несприятливі погодні умови (пов`язані з настанням зимового періоду) технологічно не можливо виконати весь запланований обсяг робіт до 31.12.2021 року. Також він просив продовжити строк погашення попередньої оплати на залишок невиконаних робіт в сумі 55 195,65 грн до 24.02.2022 року, що не перевищує трьох місяців з дати перерахування коштів та не суперечить умовам укладеного договору підряду. У разі невиконання робіт (на залишок авансу) в зазначений термін зобов`язувався за умовами договору повернути залишок невикористаних коштів до місцевого бюджету.

Доказів оформлення додаткової угоди із затвердженням зміни до графіка виконання робіт або нової редакції графіка виконання робіт, або додаткового графіка суду не надано (п. 4.4 договору).

Враховуючи вищенаведене та умови договору, суд доходить висновку що відповідач був обізнаний про необхідність виконання робіт на суму попередньої оплати зі складанням підтверджуючих документів на її використання, або повернення невикористаної суми попередньої оплати у строк протягом трьох місяців з моменту надходження коштів, зазначене також вбачається з листа (вих. №28/12-21 від 28.12.2021р.).

Допустимих доказів в спростування зазначеного чи будь-яких обґрунтованих заперечень по сумі боргу відповідач суду не надав.

Факт прострочення відповідачем виконання зобов`язань з виконання робіт у межах строку договору та до теперішнього часу підтверджується матеріалами справи та відповідачем при розгляді справи не спростовано.

Встановлено, що у межах строку договору та до теперішнього часу відповідні роботи підрядником не виконано, невикористану суму попередньої оплати за договором у розмірі 55 195,65 грн замовнику не повернуто.

З огляду на вищевикладене, перерахована сума попередньої оплати в розмірі 55 195,65 грн підлягає поверненню позивачеві.

Відповідно до статті 193 Господарського Кодексу України, суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться. Кожна сторона повинна вжити усіх заходів, необхідних для належного виконання нею зобов`язань, враховуючи інтереси другої сторони та забезпечення загальногосподарського інтересу. Порушення зобов`язань є підставою для застосування господарських санкцій, передбачених цим Кодексом, іншими законами або договором.

Згідно з ч. 2 ст. 218 Господарського кодексу України, учасник господарських відносин відповідає за невиконання або неналежне виконання господарського зобов`язання. У разі, якщо інше не передбачено законом або договором, суб`єкт господарювання за порушення господарського зобов`язання несе господарсько-правову відповідальність.

Відповідно до ч. 1 ст. 216 Господарського кодексу України, учасники господарських відносин несуть господарсько-правову відповідальність за правопорушення у сфері господарювання шляхом застосування до правопорушників господарських санкцій на підставах і в порядку, передбачених цим Кодексом, іншими законами та договором.

Стаття 230 Господарського Кодексу України штрафними санкціями у розумінні цього Кодексу визначає господарські санкції у вигляді грошової суми (неустойка, штраф, пеня), яку учасник господарських відносин зобов`язаний сплатити у разі порушення ним правил здійснення господарської діяльності, невиконання або неналежного виконання господарського зобов`язання. А частина 4 статті 231 Господарського Кодексу України встановлює, що у разі якщо розмір штрафних санкцій законом не визначено, санкції застосовуються в розмірі, передбаченому договором.

Відповідно до частини 6 статті 232 Господарського Кодексу України нарахування штрафних санкцій за прострочення виконання зобов`язання, якщо інше не встановлено законом або договором, припиняється через шість місяців від дня, коли зобов`язання мало бути виконано.

Згідно з частиною 2 статті 625 Цивільного кодексу України боржник, який прострочив виконання грошового зобов`язання, на вимогу кредитора зобов`язаний сплатити суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також три проценти річних від простроченої суми, якщо інший розмір процентів не встановлений договором або законом.

Згідно з п. 10.1 договору у разі невиконання чи неналежного виконання своїх зобов`язань за договором сторони несуть відповідальність згідно з чинним законодавством.

Пунктом 10.2 договору передбачено, що у разі невиконання або несвоєчасного виконання зобов`язань при закупівлі робіт за бюджетні кошти підрядник сплачує замовнику штрафні санкції із розрахунку 0,1 % від вартості робіт, з яких допущено прострочення виконання, за кожен день прострочення, а за прострочення понад тридцять днів додатково стягується штраф у розмірі 7% вказаної вартості; у разі здійснення попередньої оплати підрядник, крім сплати зазначеної неустойки, повертає замовнику кошти з урахуванням індексу інфляції (п. 10.2 договору).

На підставі наведених положень договору та закону позивач нарахував відповідачу за період з 25.02.2022 року по 01.07.2022 року :

- пеню від вартості робіт, з яких допущено прострочення виконання (55 195,65 грн) в сумі 6 954,65 грн.,

- 7 % штрафу від вартості невиконаних робіт в сумі 3 863,69 грн,

- інфляційні втрати в сумі 15 184,00 грн.

Перевіряючи розмір заявлених позивачем до стягнення пені та інфляційних втрат, суд звертає увагу на наступне. При нарахуванні пені та інфляційних втрат за період з 25.02.2022 р. по 01.07.2022 р. позивачем не вірно визначено початок перебігу строку прострочення, а саме без врахування положень ст. 253 ЦК України.

Так, пунктом 3.2 договору сторони узгодили, що замовник може здійснювати попередню оплату в розмірі 30 % відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 04.12.2019 року №1070 "Деякі питання здійснення розпорядниками (одержувачами) бюджетних коштів попередньої оплати товарів, робіт і послуг, що закуповуються за бюджетні кошти", за рішенням головного розпорядника бюджетних коштів - виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області, на підставі отриманого від нього листа-погодження. Підрядник підтверджує використання коштів, перерахованих як попередньої оплати, згідно актів приймання-передачі виконаних робіт в строк не більше трьох місяців. Після закінчення строку повернення попередньої оплати, невикористані суми авансу повертаються замовнику. Попередня оплата здійснюється шляхом перерахування бюджетних коштів підряднику на небюджетні рахунки, відкриті на його ім`я в органах Державної казначейської служби у встановленому законодавством порядку, з подальшим використанням зазначених коштів виключно з таких рахунків на цілі, визначені договором, з наданням підтвердних документів органам Державної казначейської служби для здійснення платежів.

Як вбачається з матеріалів справи, платіжним дорученням №34 від 29.11.2021 року позивачем було перераховано фізичній особі - підприємцю Мазур Валерію Володимировичу попередню оплату у розмірі 286 500,00 грн. В даному платіжному дорученні зазначено, що вищезазначену суму було проведено Державною казначейською службою 30.11.2021 року.

Статтею 251 ЦК України визначено, що строком є певний період у часі, зі спливом якого пов`язана дія чи подія, яка має юридичне значення. Терміном є певний момент у часі, з настання якого пов`язана дія чи подія, яка має юридичне значення. Строк та термін можуть бути визначені актами цивільного законодавства, правочином або рішенням суду.

Згідно статті 252 ЦК України строк визначається роками, місяцями, тижнями, днями або годинами. Термін визначається календарною датою або вказівкою на подію, яка має неминуче настати.

Згідно ст. 253 ЦК України, перебіг строку починається з наступного дня після відповідної календарної дати або настання події, з якою пов`язано його початок.

Отже, перебіг трьохмісячного строку використання коштів попередньої оплати розпочався 01.12.2021 року, а закінчився - 01.03.2022 року (саме ця дата і є останнім днем строку повернення невикористаної суми попередньої оплати).

Виходячи з наведеного, прострочення має місце з 02.03.2022 року.

Таким чином, позивач нарахував пеню та інфляційні нарахування починаючи з 25.02.2022 року необґрунтовано, оскільки вимога про повернення невикористаної суми попередньої оплати на той момент ще не настала.

За розрахунком суду (здійсненого за допомогою програми "Калькулятор підрахунку заборгованості та штрафних санкцій" системи інформаційно-правового забезпечення "Ліга: закон") за період з 02.03.2022 року по 01.07.2022 пеня складає 6 733,87 грн, інфляційні втрати - 7 770,76 грн

Підстави для задоволення позовних вимог в частині стягнення 220,78 грн пені та 7 413,24 грн інфляційних втрат у суду відсутні.

Перевіривши наданий позивачем розрахунок 7% штрафу у розмірі 3 863,69 грн, судом встановлено, що такий розрахунок є арифметично вірним, обґрунтованим та відповідає вимогам законодавства.

Отже, всього підлягає до стягнення 6 733,87 грн пені, 7 770,76 грн інфляційних втрат та 3 863,69 грн 7% штрафу. В іншій частині вимог про стягнення пені та інфляційних нарахувань суд відмовляє.

Згідно із ч.2-3 ст.13 ГПК України, учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.

Судом досліджено всі докази, наявні у матеріалах справи.

Відповідно до ч.1 ст.73 ГПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

За приписами ч.1 ст.74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Статтею 76 ГПК України визначено, що належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Відповідно до ч.1 ст.77 ГПК України обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

За приписами ч.1 ст.86 ГПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.

Допустимих доказів в спростування вищевикладеного чи будь-яких обґрунтованих заперечень по суті спору відповідач суду не надав.

За таких обставин з відповідача на користь позивача підлягає стягненню 73 563,97 грн заборгованості за договором підряду №71 від 17.11.2021 року, з яких: 55 195,65 грн сума попередньої оплати, 6733,87 грн пеня; 3863,69 грн 7% штрафу та 7770,76 інфляційні втрати.

У задоволенні позовних вимог про стягнення пені у розмірі 220,78 грн та інфляційних втрат у розмірі 7 413,24 грн слід відмовити.

У відповідності до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України судовий збір покладається на відповідача пропорційно розміру задоволених вимог.

Керуючись статтями 129, 232-233,237-238, 240 ГПК України, суд, -

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити частково.

2. Стягнути з фізичної особи - підприємця Мазур Валерія Володимировича (юридична адреса: АДРЕСА_1 , фактична адреса: АДРЕСА_2 , код ЄДРПОУ НОМЕР_1 ) на користь Комунального виробничого підприємства "Кременчуцьке міське управління капітального будівництва" Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області (вул. Генерала Жадова, 12, м. Кременчук, Полтавська область, 39600, 04057617) 55 195,65 грн залишку не використаної попередньої оплати, 6 733,87 грн. пені, 3 863,69 грн. 7% штрафу, 7770,76 грн інфляційних нарахувань та 2 247,74 грн. витрат по сплаті судового збору.

Видати наказ після набрання рішенням законної сили.

3. В іншій частині позовних вимог - відмовити.

Повне рішення складено 16.11.2022 року

Суддя О. М. Тимощенко

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду (ч.1,2 ст.241 ГПК України). Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо у судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Згідно ст.257 ГПК України, апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції.

СудГосподарський суд Полтавської області
Дата ухвалення рішення16.11.2022
Оприлюднено21.11.2022
Номер документу107369856
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань підряду

Судовий реєстр по справі —917/764/22

Судовий наказ від 02.01.2023

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Тимощенко О.М.

Рішення від 16.11.2022

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Тимощенко О.М.

Ухвала від 25.07.2022

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Тимощенко О.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні