ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
УХВАЛА
15.11.2022Справа№ 914/3357/21
Господарський суд Львівської області у складі судді Іванчук С.В. та секретаря судового засідання Мельник Б.І, розглянувши матеріали заяви: Приватного підприємства ЮеМСІ Холдинг про заміну сторони виконавчого провадження
у справі № 914/3357/21
за позовом Приватного підприємства ЮеМСІ Холдинг, м. Перемишляни, Львівська область
до відповідача Департаменту розвитку та експлуатації житлово-комунального господарства Львівської обласної державної адміністрації, м. Львів
за участю третьої особи 1, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача: Департаменту паливно-енергетичного комплексу, енергоефективності та житлово-комунального господарства Львівської обласної державної адміністрації, м. Львів
за участю третьої особи 2, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача: Львівської обласної державної адміністрації, м. Львів
про стягнення 63 137, 96 грн
За участю представників сторін:
від позивача: Вовк Уляна Ярославівна
від відповідача: не з`явився
від третьої особи1: Денис Наталія Вікторівна
від третьої особи2: Брильовська Оксана Романівна
ВСТАНОВИВ:
На розгляд Господарського суду Львівської області поступила заява вх.№ 399/22 приватного підприємства ЮеМСІ Холдинг про заміну сторони виконавчого провадження.
Ухвалою суду від від 21.10.22р. розгляд заяви призначено на 31.10.22р.Ухвалою від 31.10.22р. розгляд заяви відкладено до 15.11.22р.
31.10.22р. Департаментом паливно-енергетичного комплексу, енергоефективності та житлово-комунального господарства подано відзив на заяву вх.22453/22від 31.10.22р.
01.11.22р. ПП ЮеМСІ Холдинг подано додаткові пояснення до заяви про заміну сторони виконавчого провадження.
07.11.22р. Департаментом паливно-енергетичного комплексу, енергоефективності та житлово-комунального господарства подано пояснення щодо заяви про заміну сторони виконавчого провадження.
07.11.22р. Львівською обласною державною адміністрацією подано заяву по долучення додатковх доказів.
В судове засідання 15.11.22р. представник заявника явку забезпечив, надав пояснення по суті заяви та просив її задоволити.
В судове засідання 15.11.22р. представники відповідача та третьої особи 2 явку забезпечили надали свої пояснення та заперечили проти задоволення заяви просили в задоволенні заяви відмовити.
Відповідно до ч. ч. 1-3,5 ст. 334 Господарського процесуального кодексу України у разі вибуття однієї із сторін виконавчого провадження суд замінює таку сторону її правонаступником. Заяву про заміну сторони її правонаступником може подати сторона (заінтересована особа), державний або приватний виконавець. Суд розглядає заяву про заміну сторони її правонаступником у десятиденний строк з дня її надходження до суду у судовому засіданні з повідомленням учасників справи та заінтересованих осіб. Неявка учасників справи та інших осіб не є перешкодою для вирішення питання про заміну сторони виконавчого провадження. Положення цієї статті застосовуються також у випадку необхідності заміни боржника або стягувача у виконавчому листі до відкриття виконавчого провадження.
Як встановлено судом, на виконання рішень Господарського суду Львівської області від 21.12.2021 та від 18.01.22р. у справі №914/3357/21, які набрали законної сили, було видано накази від 09.02.2022 та від 11.02.22р.
У вказаній заяві Приватне підприємство «ЮеМСІ Холдинг» просить замінити боржника у виконавчих документах - Департамент розвитку та експлуатації житлово-комунального господарства Львівської обласної державної адміністрації на правонаступника - Департамент паливно-енергетичного комплексу, енергоефективності та житлово-комунального господарства Львівської обласної державної адміністрації.
Заявник у поданій заяві в обґрунтування необхідності заміни сторони боржника у виконавчому провадженні покликається на те, що відповідний наказ був скерований стягувачем на примусове виконання до Головного управління Державної казначейської служби України у Львівській області. Однак, листом б/н від 12.08.2022 наказ було повернуто у зв`язку із відсутністю відкритих рахунків боржника та ліквідацією шляхом реорганізації (приєднання) боржника - Департаменту розвитку та експлуатації житлово-комунального господарства Львівської обласної державної адміністрації (ідентифікаційний код: 38853521), правонаступником якого є Департамент паливно-енергетичного комплексу, енергоефективності та житлово-комунального господарства Львівської обласної державної адміністрації (ідентифікаційний код: 40303264).
Заперечуючи, щодо задоволення заяви про заміну боржника у справі № 914/3357/21, Департамент розвитку та експлуатації житлово-комунального господарства Львівської обласної державної адміністрації та Львівська обласна державна адміністрація стверджують, що моментом переходу прав до правонаступника юридичної особи слід вважати дату внесення відповідного запису до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань. У поясненні на заяву про заміну сторони зазначено, що, як вбачається з реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань Департамент розвитку та експлуатації житлово-комунального господарства Львівської обласної державної адміністрації перебуває в процесі припинення. Тому Департамент розвитку та експлуатації житлово-комунального господарства Львівської обласної державної адміністрації вважає, що посилання в якості обґрунтування заяви процесуального правонаступництва у справі є безпідставним, оскільки лише з моменту внесення запису до Єдиного державного реєстру юридична особа вважається такою, що припинена як суб`єкт господарювання.
У поясненнях, відзиві на заяву про заміну сторони Департамент розвитку та експлуатації житлово-комунального господарства Львівської обласної державної адміністрації зазначає, що місцеві державні адміністрації відіграють важливу роль у фінансуванні заходів будівництва, розширення, реконструкції, ремонту та утримання виробничих підприємств, транспорту, мереж тепло-, водо-, газо, енергозабезпечення, шляхів, зв`язку, служб з обслуговування населення, закладів охорони здоров`я, торгівлі, освіти, культури, соціального забезпечення житлово-комунальних об`єктів у спільних інтересах територіальних громад. Також вказує, що в разі зміни сторони можливе блокування розрахункових рахунків Департаменту паливно-енергетичного комплексу, енергоефективності та житлово-комунального господарства Львівської облдержадміністрації, що в свою чергу може призвести до невиконання Департаментом повноважень передбачених Законом України «Про місцеві державні адміністрації», а зупинка видаткових операцій по рахунках департаменту може поставити під загрозу виконання покладених на департамент повноважень в період дії правового режиму воєнного стану. Також Департамент розвитку та експлуатації житлово-комунального господарства Львівської обласної державної адміністрації та Львівська обласна державна адміністрація зазначають, що оскільки у правонаступника не було укладених договорів і договірних зобов`язань з позивачем і вони не були передані департаменту від відповідача з причин їх відсутності, тому вимоги позивача про заміну боржника є не правомірними.
Приватним підприємством «ЮеМСІ Холдинг» подано заперечення в яких заявник звертає увагу на те, що Департамент розвитку та експлуатації житлово-комунального господарства Львівської обласної державної адміністрації є юридичною особою публічного права, а тому на нього поширюються норми цивільного права щодо порядку правонаступництва з певними особливостями, які зумовлені правовою природою суб`єкта публічного права. Заявник зазначає, що відповідно до ч. 1 ст. 106 Цивільного кодексу України злиття, приєднання, поділ та перетворення юридичної особи здійснюються за рішенням його учасників або органу юридичної особи, уповноваженого на це установчими документами, а у випадках, передбачених законом, - за рішенням суду або відповідних органів державної влади. Отже, заявник стверджує, що розпорядження голови Львівської обласної державної адміністрації від 20.05.2021 № 383/0/5-21 «Про зміни в структурі обласної державної адміністрації» дає підставу вважати, що правонаступництво відбулося, на що вказує Головне управління Державної казначейської служби України у Львівській області у своєму листі б/н від 12.08.2022 про повернення виконавчих документів. Заявник вказує, що таким чином, ГУ Державної казначейської служби України у Львівській області припинило обслуговування департаменту розвитку та експлуатації житлово-комунального господарства Львівської обласної державної адміністрації та проводить фінансові операції, які були заплановані на ліквідований департамент через його єдиного законного правонаступника (універсальне правонаступництво) департамент паливно-енергетичного комплексу, енергоефективності та житлово-комунального господарства Львівської обласної державної адміністрації.
Відповідно до ч. ч. 1, 2 ст. 1 Закону України «Про місцеві державні адміністрації» виконавчу владу в областях і районах, містах Києві та Севастополі здійснюють місцеві державні адміністрації. Місцева державна адміністрація є місцевим органом виконавчої влади і входить до системи органів виконавчої влади.
Згідно із ч. 1 ст. 5 вказаного закону склад місцевих державних адміністрацій формують голови місцевих державних адміністрацій.
У ст. 6 Закону України «Про місцеві державні адміністрації» на виконання Конституції України, законів України, актів Президента України, актів Кабінету Міністрів України, міністерств та інших центральних органів виконавчої влади, які відповідно до закону забезпечують нормативно-правове регулювання власних і делегованих повноважень, голова місцевої державної адміністрації в межах своїх повноважень видає розпорядження, а керівники структурних підрозділів - накази. Розпорядження голів місцевих державних адміністрацій, прийняті в межах їх компетенції, є обов`язковими для виконання на відповідній території всіма органами, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами та громадянами. Акти місцевих державних адміністрацій, які відповідно до закону є регуляторними актами, розробляються, розглядаються, приймаються та оприлюднюються з урахуванням вимог Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності».
Як встановлено судом, розпорядженням голови Львівської обласної державної адміністрації від 20.05.2021 № 383/0/5-21 «Про зміни в структурі обласної державної адміністрації» припинено діяльність Департаменту розвитку та експлуатації житлово-комунального господарства Львівської обласної державної адміністрації (зі статусом юридичної особи) шляхом реорганізації (приєднання) до Департаменту паливно-енергетичного комплексу, енергоефективності та житлово-комунального господарства Львівської обласної державної адміністрації (п. 2 розпорядження).
У п. 3 вказаного розпорядження визначено визнати правонаступником Департаменту розвитку та експлуатації житлово-комунального господарства Львівської обласної державної адміністрації Департамент паливно-енергетичного комплексу, енергоефективності та житлово-комунального господарства Львівської обласної державної адміністрації.
Згідно з частинами 1 і 5 ст. 104 Цивільного кодексу України юридична особа припиняється в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації. У разі реорганізації юридичних осіб майно, права та обов`язки переходять до правонаступників. Юридична особа є такою, що припинилася, з дня внесення до єдиного державного реєстру запису про її припинення.
У п. 53 постанови Великої Палати Верховного Суду від 30.06.2020 у справі №264/5957/17, суд будь-якої інстанції незалежно від стадії судового процесу зобов`язаний залучити до участі у справі правонаступника сторони або третьої особи, якщо спірні правовідносини допускають правонаступництво прав та обов`язків відповідної особи, а правонаступник існує. Не є перешкодами для з`ясування підстав процесуального правонаступництва межі розгляду справи у суді відповідної інстанції, а також предмет доказування за відповідними позовними вимогами.
Відповідно до частин 2, 3 ст. 107 Цивільного кодексу України після закінчення строку для пред`явлення вимог кредиторами та задоволення чи відхилення цих вимог комісія з припинення юридичної особи складає передавальний акт (у разі злиття, приєднання або перетворення) або розподільчий баланс (у разі поділу), який має містити положення про правонаступництво щодо майна, прав та обов`язків юридичної особи, що припиняється шляхом поділу, стосовно всіх її кредиторів та боржників, включаючи зобов`язання, які оспорюються сторонами. Передавальний акт та розподільчий баланс затверджуються учасниками юридичної особи або органом, який прийняв рішення про її припинення, крім випадків, встановлених законом.
У постанові Верховного Суду у складі Об`єднаної палати Касаційного цивільного суду від 14.09.2020 у справі №296/443/16-ц вказано, що тлумачення вказаних у ній норм свідчить, що у ст.ст. 104 та 107 ЦК України не визначається момент переходу прав та обов`язків від юридичної особи, яка припиняється шляхом приєднання. Такий момент не може пов`язуватися із внесенням запису до державного реєстру про припинення юридичної особи, яка приєднується. При реорганізації шляхом приєднання немає значення, чи вказано в передавальному акті про правонаступництво щодо певного майна, прав чи обов`язків. Внаслідок приєднання правонаступником є лише одна особа і будь-який розподіл прав та обов`язків при такому виді реорганізації неможливий.
У постанові Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 3.12.20 у справі №805/4361/17-а, зокрема зазначено, що публічне правонаступництво органів державної влади є окремим, особливим видом правонаступництва, під таким терміном розуміється перехід в установлених законом випадках прав та обов`язків одного суб`єкта права іншому. При цьому обов`язок по відновленню порушених прав особи покладається на орган, компетентний відновити такі права. Такий підхід щодо переходу до правонаступника обов`язку відновити порушене право відповідає принципу верховенства права, оскільки метою правосуддя є ефективне поновлення порушених прав, свобод і законних інтересів. Отже, коли відбувається публічне правонаступництво, вирішальним є встановлення факту переходу повністю чи частково функцій (адміністративної компетенції) від одного суб`єкта владних повноважень до іншого, а не факту державної реєстрації припинення вибувшого з публічних правовідносин суб`єкта владних повноважень як юридичної особи.
Отже, з урахуванням того, що згідно з розпорядженням голови Львівської обласної державної адміністрації від 20.05.2021 № 383/0/5-21 припинено діяльність Департаменту розвитку та експлуатації житлово-комунального господарства Львівської обласної державної адміністрації (зі статусом юридичної особи) шляхом реорганізації (приєднання), Департамент паливно-енергетичного комплексу, енергоефективності та житлово-комунального господарства Львівської обласної державної адміністрації є правонаступником усього майна, всіх прав та обов`язків та не пов`язується з державною реєстрацією припинення Департаменту розвитку та експлуатації житлово-комунального господарства Львівської обласної державної адміністрації, датою виникнення універсального правонаступництва Департаменту паливно-енергетичного комплексу, енергоефективності та житлово-комунального господарства Львівської обласної державної адміністрації щодо Департаменту розвитку та експлуатації житлово-комунального господарства Львівської обласної державної адміністрації, який припиняється шляхом приєднання, слід вважати дату видання відповідного розпорядження, з якої він є правонаступником Департаменту розвитку та експлуатації житлово- комунального господарства Львівської обласної державної адміністрації.
Згідно зі ст. 1 Закону України «Про виконавче провадження», виконання судового рішення є завершальною стадією судового провадження.
Частиною 1 ст. 15 Закону України «Про виконавче провадження» передбачено, що сторонами виконавчого провадження є стягувач і боржник.
Відповідно до ч. 5 ст. 15 Закону України «Про виконавче провадження», у разі вибуття однієї із сторін виконавець за заявою сторони, а також заінтересована особа мають право звернутися до суду із заявою про заміну сторони її правонаступником. Для правонаступника усі дії, вчинені до його вступу у виконавче провадження, є обов`язковими тією мірою, якою вони були б обов`язковими для сторони, яку правонаступник замінив.
Згідно з ч. 1 ст. 334 Господарського процесуального кодексу України, у разі вибуття однієї із сторін виконавчого провадження суд замінює таку сторону її правонаступником.
Відповідно до ч. 5 ст. 334 Господарського процесуального кодексу України, положення цієї статті застосовуються також у випадку необхідності заміни боржника або стягувача у виконавчому листі до відкриття виконавчого провадження.
Враховуючи вищевикладене, надані пояснення та докази в їх сукупності, заява про заміну сторони (боржника) у виконавчому провадженні (у виконавчих документах) є обгрунтованою та підлягає задоволенню .
Керуючись ст. ст. 234, 235, 334 Господарського процесуального кодексу України, суд
УХВАЛИВ:
1. Заяву Приватного підприємства «ЮеМСІ Холдинг»(вх.№3399/22 від 20.10.22р.) про заміну сторони виконавчого провадження у справі № 914/3357/21 задоволити.
2. Замінити сторону (боржника) у виконавчих документах - наказах Господарського суду Львівської області від 09.02.22р. та від 11.02.22р. у справі 914/3357/21 з Департаменту розвитку та експлуатації житлово-комунального господарства Львівської обласної державної адміністрації (79008, м. Львів, вул. Винниченка, 6; ідентифікаційний код: 38853521) на правонаступника - Департамент паливно-енергетичного комплексу, енергоефективності та житлово-комунального господарства Львівської обласної державної адміністрації (79008, м. Львів, вул. Винниченка, 18; ідентифікаційний код: 40303264).
Ухвала набирає законної сили відповідно до вимог ст. 235 ГПК України і може бути оскаржена в порядку та у строки передбачені ст. 256 ГПК України.
Веб-адреса сторінки на офіційному веб-порталі судової влади України в мережі інтернет, за якою учасники справи можуть отримати інформацію по справі, що розглядається - lv.arbitr.gov.ua/sud5015/.
Повний текст ухвали складено 18.11.2022
Суддя Іванчук С.В.
Суд | Господарський суд Львівської області |
Дата ухвалення рішення | 15.11.2022 |
Оприлюднено | 21.11.2022 |
Номер документу | 107388600 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Львівської області
Іванчук С.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні