Постанова
від 08.11.2022 по справі 320/7535/20
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

іменем України

08 листопада 2022 року справа 320/7535/20

Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючий суддя Суховаров А.В.

судді Головко О.В., Ясенова Т.І.,

при секретарі Діденко Ю.О.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Дніпрі апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Київській області на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 29.10.2021 (суддя Лазаренко М.С.) в адміністративній справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Екстенсо ЛТД» до Головного управління ДПС у Київській області, Державної податкової служби України про скасування рішення про відмову в реєстрації податкової накладної та зобов`язання зареєструвати податкову накладну

ВСТАНОВИВ:

ТОВ «Екстенсо ЛТД» 21.08.2020 звернулось до Київського окружного адміністративного суду з позовом до ГУ ДПС у Київській області, ДПС України, в якому просить:

- визнати протиправним і скасувати рішення Комісії ГУ ДПС у Київській області №1773852/42100717 від 28.07.2020 про відмову у реєстрації податкової накладної №26 від 27.09.2019;

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №26 від 27.09.2019.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду 12.07.2021 справу передано за підсудністю до Запорізького окружного адміністративного суду.

Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 29.10.2021, прийнятому в спрощеному провадженні, позов задоволений.

В апеляційній скарзі ГУ ДПС у Київській області просить рішення суду скасувати та відмовити в задоволенні позовних вимог. Посилаються на те, що рішення про відмову в реєстрації податкових накладних прийнято в межах діючого законодавства оскільки позивачем не надано складських документів (інвентаризаційних описів). Обов`язок довести реальність господарської операції та підтвердити її належними документами покладається виключно на позивача. Рішення про зобов`язання зареєструвати податкові накладні є втручанням в дискреційні повноваження ДПС України.

Переглядаючи справу, колегія суддів виходить з наступного:

ТОВ «Екстенсо ЛТД» зареєстровано як юридична особа 02.05.2018 за номером 10711020000040725, видами діяльності є (код КВЕД): 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля (основний); 46.19 Діяльність посередників у торгівлі товарами широкого асортименту; 47.19 Інші види роздрібної торгівлі в неспеціалізованих магазинах; 47.99 Інші види роздрібної торгівлі поза магазинами; 63.99 Надання інших інформаційних послуг, н.в.і.у.

Між ТОВ «Екстенсо ЛТД» (Постачальник) та ТОВ «Елтранс - Україна» (Покупець) 07.09.2019 укладено договір №201907.2, за умовами якого Постачальник зобов`язується в порядку і на умовах, визначених у Договорі, надати Покупцю товар, визначений у специфікаціях до договору, а Покупець зобов`язується в порядку і на умовах, визначених у Договорі, прийняти і оплатити цей товар.

На виконання умов Договору 27.09.2019 Позивач поставив Покупцю товар (відеоскоп) згідно Специфікації №2 від 13.08.2019, що підтверджується рахунком на оплату №2 від 13.08.2019, видатковою накладною №2709-1 від 27.09.2019, товарно-транспортною накладною №Р2709-1 від 27.09.2019, актом приймання-передачі ТМЦ №1 від 27.09.2019.

Сплата за поставлений товар виконана в повному обсязі, що підтверджується платіжними дорученнями №1948 від 13.08.2019, № 2094 від 24.10.2019, №2099 від 25.10.2019.

За цією поставкою була підписана накладна №26 від 27.09.2019 року.

На виконання умов зазначеного договору позивачем податкову накладну №26 від 27.09.2019 направлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Відповідно до Квитанції від 15.10.2019 реєстрація податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних була зупинена відповідно до п. 201.16 ст. 201 ПКУ реєстрація ПН/РК, з тих підстав, що ПН/РК відповідає вимогам підпункту 1.6 пункту 1 Критеріїв ризиковості платника податку. Запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН».

24 липня 2020 року Позивачем були надані письмові пояснення та скановані копії первинних документів на підтвердження господарської операції, а саме: Супровідний лист; Витяг ПДВ; Виписка з ЄДР; Наказ про призначення на посаду директора; Протокол про зміну засновника; Довідка 20-ОПП Склад; Договір оренди складу №1/СО від 13.06.2018; Акт приймання-передачі приміщення(Склад); Договір оренди офісу№104-ОФ від 13.06.2018; Акт приймання-передачі приміщення(Офіс); Додаткова угода №1 до договору оренди №1/СО від 01.01.2019; Додаткова угода №2 до договору оренди №1/СО від 01.01.2020; Додаткова угода №1 до договору оренди №104-ОФ від 01.01.2019; Додаткова угода №2 до договору оренди №104-ОФ від 01.01.2019; Договір поставки №20 від 09.08.2019; Специфікація№1 від 09.08.2019 до договору №20 від 09.08.2019; Рахунок-фактура №111 від 12.08.2019; Видаткова накладна №104 від 27.09.2019; Гарантійний талон б/н від 27.09.2019; Платіжне доручення (вихідне) №188 від 13.08.2019 на суму 884 619,07 грн; Договір поставки №201907.2 від 07.07.2019; Специфікація №1 від 08.08.2019 до договору поставки №201907.2 від 07.07.2019; Специфікація №2 від 13.08.2019 до договору поставки №201907.2 від 07.07.2019; Рахунок-фактура №2 від 13.08.2019; Видаткова накладна №2709-1 від 27.09.2019; Товарно-транспортна накладна №Р2709-1 від 27.09.2019; Платіжне доручення (вхідне) №1948 від 13.08.2019 на суму 1179763,20 грн.; Платіжне доручення (вхідне) №2094 від 24.10.2019 на суму 14940,80 грн; Платіжне доручення (вхідне) №2099 від 25.10.2019 на суму 280000,00 грн; Договір надання транспортних послуг №02.2019 від 01.02.2019; Акт здачі-прийняття робіт №ОУ-0000271 від 27.09.2019; Рахунок-фактура №СФ-0000271 від 27.09.2019; Платіжне доручення (вихідне) №317 від 25.10.2019 на суму 5000,00 грн; Акт приймання-передачі ТМЦ№1 від 27.09.2019; Оборотно-сальдова відомість по рахунку №631; Оборотно-сальдова відомість по рахунку №361.

Комісією ГУ ДПС у Київській області прийнято рішення № 1773852/42100717 про відмову в реєстрації податкової накладної №26 від 27.09.2019р. в Єдиному реєстрі податкових накладних з підстав ненадання платником податків копій документів, а саме: первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні та зазначено (документи, які не надані; необхідно підкреслити).

Не погодившись з рішенням про відмову в реєстрації податкової накладної, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Відповідно до абзацу 1 пункту 201.7 статті 201 Податкового Кодексу України, податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів, послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).

Відповідно до абзацу 1 пункту 201.10 статті 201 Податкового Кодексу України, при здійсненні операцій з постачання товарів, послуг платник податку продавець зобов`язаний в установлений термін скласти податкову накладну, зареєструвати її в єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Відповідно до абзацу 5 пункту 201.10 статті 201 Податкового Кодексу України, підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної або розрахунку коригування до єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді в текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Відповідно до абзацу 10 пункту 201.10 статті 201 Податкового Кодексу України, якщо надіслані податкові накладні / розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також в разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді в текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового Кодексу України, реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування в єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до цієї норми та підпункту 56.23.2 пункту 56.23 статті 56 Податкового кодексу України Кабінет Міністрів України прийняв постанову від 11.12.2019 року №1165 Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, яка набрала чинності 01.02.2020 року (далі Порядок - №1165).

Відповідно до пунктів 6, 7, 10, 11 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Так, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Реєстрацію податкових накладних позивача зупинено з підстав невідповідності пп1.6 п. 1 Критеріїв ризиковості платника податку.

Запропоновано надати пояснення та копії документів достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Оцінюючи наведені в квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної підстави зупинення реєстрації, варто зазначити, що

Постановою Кабінетом Міністрів України прийнято постанову № 117 від 21.02.2018, чинною на час виникнення спірних правовідносин, затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та зобов`язано Державну фіскальну службу України визначити критерії оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, та погодити їх з Міністерством фінансів України.

Вказаним Порядком встановлено, що у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:

1) номер та дата складання податкової накладної / розрахунку коригування;

2) порядковий номер, номенклатура товарів/послуг продавця, код товару згідно з УКТЗЕД/послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, зазначені у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрація яких зупинена;

3) критерій(ї) ризиковості платника податку та/або критерій(ї) ризиковості здійснення операцій, на підставі якого(их) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;

4) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.

На час виникнення спірних правовідносин критерії ризиковості здійснення операцій були визначені листом Державної фіскальної служби України № 959/99-99-07-18 від 21.03.2018, який погоджено з Міністерством фінансів України. Критерії погоджено за умови, що вони будуть переглянуті протягом місяця.

Пунктом 1.6 вказаного листа визначено, що комісії Головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДФС можуть розглядати питання щодо встановлення ризиковості платника податків, а саме: платник податку зареєстрований (перереєстрований) за адресою, що знаходиться на непідконтрольній території України (зона АТО, АР Крим); дата реєстрації платником податку на додану вартість не перевищує трьох місяців з дати такої реєстрації; платник податку юридична особа, який не має відкритих рахунків у банківських установах, крім рахунків в органах державної казначейської служби України (крім бюджетних установ); платник податку, посадова особа та/або засновник якого був посадовою особою та/або засновником суб`єкта господарювання, якого ліквідовано за процедурою банкрутства протягом останніх трьох років; платником податку не подано контролюючому органу податкову звітність з податку на додану вартість за два останні звітні періоди в супереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та абзацу першого пункту 49.2 і пункту 49.18 статті 49 Податкового кодексу України; платником податку на прибуток не подано контролюючому органу фінансову звітність за останній звітний період всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та пункту 46.2 статті 46 Податкового кодексу України; наявна податкова інформація, що свідчить про наявність ознак здійснення ризикових операцій платником.

Таким чином, вказаним пунктом визначено різні критерії ризиковості платника податків, проте з рішення про зупинення реєстрації податкових накладних не можливо встановити, що саме стало підставою для такого зупинення та унеможливлює з боку позивача самостійно визначити обсяг та перелік необхідних документів, а тому дані рішення не відповідають критерію правової визначеності.

Верховний Суду постанові від 16.04.2019 у справі № 826/10649/17 виклав правову позицію, якає обов`язковою для застосування в силу приписів ст. 242 КАС України, вказавши, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення фіскальним органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків. Вживання податковим органом загального посилання на пункт шостий Критеріїв оцінки, без наведення відповідного підпункту, є неконкретизованим та призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд.

Всупереч цьому, в оскарженому рішенні міститься лише загальний перелік документів, передбачений формою такого рішення, без зазначення тих документів, які, на думку контролюючого органу, позивачем не надані. Суд зазначає, що контролюючий орган обмежився формальним підходом до виконання своїх обов`язків, не дослідивши первинні документи підприємства за спірними накладними за їх наявності.

Відтак, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності та як наслідок його скасування.

Також, варто звернути увагу на позицію Верховного Суду який у своїх постановах від 23.10.2018 у справі №822/1817/18, від 21.05.2019 у справі №0940/1240/18 зробив висновок про те, що здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.

Колегією суддів не приймаються доводи відповідачів про втручання в дискреційні повноваження ДПС України.

Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до частини 1 статті 2 КАС України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Відповідно до частини 1 статті 5 КАС України, кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутись до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом ...4) визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.

Відповідно до частини 2 статті 245 КАС України, в разі задоволення позову суд може прийняти рішення про ...4) визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.

Відповідно до частини 4 статті 245 КАС України, у випадку, визначеному пунктом 4 частини 2 цієї статті, суд може зобов`язати відповідача - суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд. У випадку, якщо прийняття рішення на користь позивача передбачає право суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд, суд зобов`язує суб`єкта владних повноважень вирішити питання, щодо якого звернувся позивач, з урахуванням його правової оцінки, наданої судом в рішенні.

Не заперечуючи компетенцію контролюючого органу у питанні реєстрації податкових накладних, суд вказує, що у будь-якому випадку у разі виникнення спору саме на суд покладено компетенцію з перевірки правомірності рішень, дій та бездіяльності суб`єкта владних повноважень. Відповідно, скасувавши рішення контролюючого органу про відмову у реєстрації податкової накладної, суд першої інстанції не втрутився у дискрецію відповідача.

Враховуючи той факт, що рішення про відмову в реєстрації податкової накладної визнане судом протиправним, суд погоджує висновок суду першої інстанції про наявність правових підстав для задоволення позовних вимог щодо зобов`язання ДПС зареєструвати в ЄРПН податкову накладну датою її фактичного подання на реєстрацію.

З урахуванням доводів і заперечень сторін, наданих ними доказів, колегія суддів дійшла висновку, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Керуючись статтями 241-244, 315, 316, 321, 322 КАС України, суд

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Київській області залишити без задоволення, а рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 29.10.2021 без змін.

Постанова набирає законної сили з 08.11.2022 та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом 30 днів з дня складання повної постанови, у випадках, передбачених пунктом 2 частини 5 статті 328 КАС України.

Повну постанову складено 14.11.2022.

Головуючий А.В. Суховаров

суддяО.В. Головко

суддяТ.І. Ясенова

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення08.11.2022
Оприлюднено21.11.2022
Номер документу107398327
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —320/7535/20

Ухвала від 11.01.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Блажівська Н.Є.

Ухвала від 08.12.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Блажівська Н.Є.

Постанова від 08.11.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Суховаров А.В.

Постанова від 08.11.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Суховаров А.В.

Ухвала від 11.10.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Суховаров А.В.

Ухвала від 05.09.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Суховаров А.В.

Ухвала від 09.05.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Суховаров А.В.

Ухвала від 30.01.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Суховаров А.В.

Ухвала від 02.12.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Суховаров А.В.

Ухвала від 02.12.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Суховаров А.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні