Рішення
від 18.11.2022 по справі 340/10533/21
КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

18 листопада 2022 року м. Кропивницький Справа № 340/10533/21

Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі судді Черниш О.А.,

розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу

позивач: Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Кіровоградській області (25015, м. Кропивницький, вул. Пашутінська, 1, код ЄДРПОУ 38613719)

відповідач: відділ культури та туризму Суботцівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області (27444, Кіровоградська область, Кропивницький район, с. Суботці, вул. Центральна, 24, код ЄДРПОУ 44515193)

про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю), -

В С Т А Н О В И В :

Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Кіровоградській області (надалі ГУ ДСНС України у Кіровоградській області) звернулося до суду з позовом до відділу освіти, культури, молоді та спорту Суботцівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю).

Позов ГУ ДСНС України у Кіровоградській області мотивовано тим, що у ході планового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки у приміщенні Суботцівського будинку культури, розташованому за адресою: Кіровоградська область, Кропивницький район, с. Суботці, вул. Центральна, 22, виявлені порушення, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей, про що складено акт №336 від 25.10.2021 року. У зв`язку з виникненням такої загрози, з метою недопущення заподіяння шкоди життю та здоров`ю людей, позивач на підставі цього акту просить суд застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) до відділу освіти, культури, молоді та спорту Суботцівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області, на балансі якого перебуває будівля будинку культури, у вигляді зупинення її роботи (експлуатації) та опечатування (опломбування) вхідних дверей до вказаної будівлі.

Ухвалою судді від 20.12.2021 року відкрито спрощене позовне провадження у справі за вказаним позовом та призначено судове засідання для розгляду справи по суті.

Ухвалою від 29.09.2022 року суд замінив відповідача у справі - відділ освіти, культури, молоді та спорту Суботцівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області - його процесуальним правонаступником - відділом культури та туризму Суботцівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області.

Відповідач правом подачі відзиву на позовну заяву не скористався.

У ході розгляду справи сторони подали заяви про розгляд справи в порядку письмового провадження.

Відповідно до частини 9 статті 205 КАС України якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.

Розглянувши справу в порядку письмового провадження, дослідивши надані докази, суд установив такі обставини та дійшов до таких висновків.

Відділ освіти, культури, молоді та спорту Суботцівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області з 28.12.2020 року був зареєстрований як юридична особа публічного права та як орган місцевого самоврядування здійснював повноваження щодо управління закладами культури, що є комунальною власністю та перебувають у його безпосередньому підпорядкуванні, зокрема щодо Суботцівського сільського будинку культури, який розташований за адресою: Кіровоградська область, Кропивницький район, с. Суботці, вул. Центральна, 22.

Наказом Кропивницького районного управління ГУ ДСНС України у Кіровоградській області №39 від 17.09.2021 року "Про проведення планових перевірок" призначено проведення планової перевірки додержання (виконання) відділом освіти, культури, молоді та спорту Суботцівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області вимог нормативно-правових актів та нормативних документів у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, зокрема, на об`єкті, розташованому за адресою: Кіровоградська область, Кропивницький район, с. Суботці, вул. Центральна, 22, у період з 11.10.2021 року по 25.10.2021 року.

Посадовою особою Кропивницького районного управління ГУ ДСНС України у Кіровоградській області на підставі посвідчення на проведення заходу державного нагляду (контролю) №171 від 30.09.2021 року проведено перевірку об`єктів відділу освіти, культури, молоді та спорту Суботцівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області, за результатами чого складено акт №336 від 25.10.2021 року проведення планового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки.

В акті №336 від 25.10.2021 року зафіксовані такі порушення у приміщенні Суботцівського сільського будинку культури:

- не проведено обробку дерев`яних елементів горищного покриття (крокв, лат) будівлі засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності (пункти 2.5, 2.6 глави 2 розділу III Правил пожежної безпеки в Україні);

- приміщення будинку культури не обладнано системою протипожежного захисту (установкою автоматичної пожежної сигналізації) (пункт 1.2 глави 1 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні, підпункт 5.3 пункту 5 таблиці А.1 додатка А та пункт 6 таблиці Б.1. додатка Б ДБНВ.2.5-56-2014);

- усі горючі декорації, сценічне оформлення та дерев`яні конструкції сценічної коробки не оброблено вогнезахисними засобами, що забезпечують І групу вогнезахисної ефективності (пункт 2.3 глави 2 розділу VI Правил пожежної безпеки в Україні);

- пожежні кран-комплекти утримуються в несправному стані та недоступні для використання (підпункт 9 пункту 2.2 глави 2 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні);

- пожежні крани в будівлі не укомплектовані пожежними рукавами, стволами та важелями для полегшення відкривання вентилів (підпункт 2 пункту 2.2 глави 2 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні);

- на дверцятах пожежних шаф у приміщеннях будівлі не нанесено літерні індекси "ПК", порядкові номери кранів та номер телефону для виклику пожежної охорони (підпункт 8 пункту 2.2 глави 2 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні);

- після закінчення спектаклю не прибрано зі сцени всі декорації й бутафорії (пункт 2.6 глави 2 розділу VI Правил пожежної безпеки в Україні);

- допускається захаращення шляхів евакуації із будівлі меблями, обладнанням та різними матеріалами (пункт 2.37 глави 2 розділу III Правил пожежної безпеки в Україні).

Також в акті №336 від 25.10.2021 року зафіксовані такі порушення загальних вимог до об`єктів:

- на технічне обслуговування об`єкта одночасно відправляється більше 50% вогнегасників від їх загальної кількості (пункти 3, 10 глави 3 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні);

- територію закладу, будівлю та приміщення не забезпечено відповідними знаками безпеки (пункт 8 розділу II Правил пожежної безпеки в Україні);

- посадові особи не пройшли навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки (пункт 16 глави 1 розділу II Правил пожежної безпеки в Україні);

- об`єкти не забезпечено адресними вказівниками (назва вулиці, номер будинку) та не встановлено на фасаді будівлі або інших видних місцях і освітлюваним у темний час доби (пункт 2.22 глави 2 розділу III Правил пожежної безпеки в Україні);

- працюючий персонал не забезпечено засобами індивідуального захисту (пункт 2 частини 1 статті 20 Кодексу цивільного захисту України);

- керівним складом та фахівцями, діяльність яких пов`язана з організацією і здійсненням заходів з питань цивільного захисту, не пройдено навчання (пункти 10 постанови Кабінету Міністрів України №819 від 23.10.2013 року);

- на об`єктах відсутній інформаційно-довідковий куточок з питань цивільного захисту з урахуванням особливостей виробничої діяльності (стаття 40 Кодексу цивільного захисту України).

Примірник цього акту перевірки 25.10.2021 року вручений начальнику відділу освіти, культури, молоді та спорту Суботцівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області Марікуці С.М. та підписаний нею без зауважень. (а.с. 31)

З метою усунення виявлених порушень посадовою особою Кропивницького районного управління ГУ ДСНС України у Кіровоградській області 25.10.2021 року ОСОБА_1 також видано припис про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки №231 від 25.10.2021 року.

У зв`язку з наявністю порушень, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей та які зафіксовані в акті перевірки №336 від 25.10.2021 року, позивач як територіальний орган Державної служби України з надзвичайних ситуацій 15.12.2021 року звернувся до суду з цим позовом про застосування до відповідача заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю), які можуть бути застосовані виключно за рішенням суду.

Вирішуючи спір, суд виходив з того, що правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначає Закон України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності".

Відповідно до абзацу 2 статті 1 цього Закону державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Згідно зі статтею 47 Кодексу цивільного захисту України (тут і надалі - у редакції, чинній на час проведення перевірки) державний нагляд (контроль) державний нагляд (контроль) з питань цивільного захисту здійснюється за додержанням та виконанням вимог законодавства у сферах техногенної та пожежної безпеки, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій природного і техногенного характеру, за діяльністю аварійно-рятувальних служб, а також у сфері промислової безпеки та гірничого нагляду, поводження з радіоактивними відходами відповідно до Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", цього Кодексу та інших законодавчих актів.

Частинами 1, 2 статті 64 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб. Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення.

Згідно з частиною 1 статті 67 Кодексу цивільного захисту України до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить, зокрема: 1) здійснення державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства органами та суб`єктами господарювання, аварійно-рятувальними службами, зазначеними у статті 65 цього Кодексу; 11) складення актів перевірок, приписів про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки у разі виявлення таких порушень; 12) звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Постановою Кабінету Міністрів України від 16.12.2015 року №1052 затверджено Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, відповідно до якого Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра внутрішніх справ і який реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності.

ДСНС здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи. (п.7 цього Положення).

Відповідно до статті 51 Кодексу цивільного захисту України діяльність із забезпечення техногенної безпеки є складовою виробничої, експлуатаційної та іншої діяльності відповідних посадових осіб і працівників підприємств, установ, організацій. Ця вимога відображається у відповідних статутах або положеннях. Забезпечення техногенної безпеки суб`єкта господарювання покладається на його керівника. Забезпечення техногенної безпеки в жилих приміщеннях державного, комунального, приватного житлового фонду, фонду житлово-будівельних кооперативів покладається на житлово-експлуатаційні організації, квартиронаймачів та власників квартир, а в жилих будинках приватного житлового фонду - на їх власників або наймачів, якщо це обумовлено договором найму.

Статтею 55 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що діяльність із забезпечення пожежної безпеки є складовою виробничої та іншої діяльності посадових осіб і працівників підприємств, установ та організацій. Зазначена вимога відображається у трудових договорах (контрактах), статутах та положеннях. Забезпечення пожежної безпеки суб`єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб`єктів господарювання.

Згідно з пунктом 30 частини 2 статті 19 Кодексу цивільного захисту України до повноважень органів місцевого самоврядування у сфері цивільного захисту належить зокрема реалізація заходів, спрямованих на поліпшення пожежної безпеки суб`єктів господарювання комунальної форми власності.

У статті 68 Кодексу цивільного захисту України передбачені санкції за порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки.

Відповідно до частин 1, 2, 3 статті 68 Кодексу цивільного захисту України посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, у тому числі невиконання їх законних вимог, зобов`язані застосовувати санкції, визначені законом.

У разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Приписи, постанови, розпорядження центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, щодо усунення порушень встановлених законодавством вимог з питань техногенної та пожежної безпеки можуть бути оскаржені до суду в установлений законом строк.

Підстави для зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів передбачені статтю 70 Кодексу цивільного захисту України.

Згідно з частиною 1 статті 70 Кодексу цивільного захисту України підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є: 1) недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; 2) порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення; 3) випуск і реалізація вибухопожежонебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки; 4) нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій; 5) відсутність на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи; 6) невідповідність кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб`єкта господарювання, їх непридатність або відсутність; 7) порушення правил поводження з небезпечними речовинами; 8) відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об`єктів або об`єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій; 9) відсутність на об`єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовність до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту; 10) неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб`єктів господарювання; 11) проведення робіт з будівництва будинків та споруд, розміщення інших небезпечних об`єктів, інженерних і транспортних комунікацій, які порушують встановлений законодавством з питань техногенної безпеки порядок їх проведення або проведення яких створює загрозу безпеці населення, суб`єктам господарювання, обладнанню та майну, що в них перебувають.

Частиною 2 статті 70 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.

Згідно з частиною 5 статті 4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду.

Відновлення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання після призупинення можливе з моменту отримання органом державного нагляду (контролю), який ініціював призупинення, повідомлення суб`єкта господарювання про усунення ним усіх встановлених судом порушень.

Відповідно до частин 7, 11 статті 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

У разі виконання в повному обсязі та у встановлений строк припису, розпорядження, рішення, іншого розпорядчого документа про усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу нагляду (контролю), фінансові та адміністративні санкції, заходи реагування до суб`єкта господарювання, його посадових осіб не застосовуються.

Відтак, позивач як територіальний орган Державної служби України з надзвичайних ситуацій у разі виявлення порушень вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, що створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей, вправі ініціювати повне або часткове зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання, а також повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів.

Як свідчать матеріали справи, за результатами здійснення позивачем у жовтні 2021 року планового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки у приміщенні Суботцівського сільського будинку культури, який на той час перебував на балансі відділу освіти, культури, молоді та спорту Суботцівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області, виявлені численні порушення вимог пожежної безпеки.

На підставі рішень Суботцівської сільської ради №1963 від 28.10.2021 року, №1964 від 28.10.2021 року, передавального акту, затвердженого рішенням Суботцівської сільської ради №2606 від 04.02.2022 року, правонаступником майнових прав та обов`язків відділу освіти, культури, молоді та спорту Суботцівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області щодо управління та утримання Суботцівського сільського будинку культури став інший орган - відділ культури та туризму Суботцівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області.

У ході розгляду справи представник відділу культури та туризму Суботцівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області, допущений як процесуальний правонаступник первісного відповідача, надав суду пояснення та докази на підтвердження того, що частину порушень вимог пожежної безпеки усунено, зокрема територію Суботцівського сільського будинку культури (будівлі та приміщення) забезпечено відповідними знаками безпеки, відповідальні особи пройшли навчання з пожежної безпеки та цивільного захисту, у серпні 2022 року виділено 12918 грн. на технічне обслуговування вогнегасників закладів культури Суботцівської сільської ради та у жовтні 2022 року укладено та виконано відповідний договір, працюючий персонал забезпечено засобами індивідуального захисту органів дихання, на дверцятах пожежних шаф у приміщеннях будівлі нанесено літерні індекси "ПК", порядкові номери кранів та номер телефону для виклику пожежної охорони, зі сцени прибрано всі декорації й бутафорії, прибрано всі захаращення шляхів евакуації із будівлі меблями, обладнанням та різними матеріалами, а також створено інформаційно-довідковий куточок з питань цивільного захисту.

Воднораз у зв`язку із введенням воєнного стану в Україні та обмеженням видатків місцевих бюджетів наразі не виділяються кошти на усунення решти порушень вимог пожежної безпеки, зокрема, для того, аби провести оброблення вогнезахисними засобами, що забезпечують І групу вогнезахисної ефективності, усіх горючих декорацій, сценічного оформлення та дерев`яних конструкцій сценічної коробки, обладнати приміщення системою протипожежного захисту та укомплектувати пожежні крани в будівлі пожежними рукавами, стволами та важелями для полегшення відкривання вентилів.

У пункті 33 частини 1 статті 2 Кодексу цивільного захисту України визначено, що пожежна безпека - відсутність неприпустимого ризику виникнення і розвитку пожеж та пов`язаної з ними можливості завдання шкоди живим істотам, матеріальним цінностям і довкіллю.

Наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30.12.2014 року №1417, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 05.03.2015 року за № 252/26697, затверджено Правила пожежної безпеки в Україні, які встановлюють загальні вимоги з пожежної безпеки до будівель, споруд різного призначення та прилеглих до них територій, іншого нерухомого майна, обладнання, устаткування, що експлуатуються, будівельних майданчиків, а також під час проведення робіт з будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту, технічного переоснащення будівель та споруд (далі - об`єкт). Ці Правила є обов`язковими для виконання суб`єктами господарювання, органами державної влади, органами місцевого самоврядування (далі - підприємства), громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, які перебувають в Україні на законних підставах.

Відповідно до пункту 4 розділу І Правил пожежної безпеки в Україні пожежна безпека повинна забезпечуватися шляхом проведення організаційних заходів та технічних засобів, спрямованих на запобігання пожежам, забезпечення безпеки людей, зниження можливих майнових втрат і зменшення негативних екологічних наслідків у разі їх виникнення, створення умов для успішного гасіння пожеж.

Суд вважає, що виявлені позивачем порушення правил пожежної безпеки та невжиття відповідачем заходів щодо їх усунення пов`язані з ризиком настання реальної загрози життю та здоров`ю людей, зокрема працівників та відвідувачів будинку культури.

Суд зазначає, що через непроведення вогнезахисного обробляння дерев`яних конструкцій не забезпечено належний рівень вогнестійкості конструкції, що у разі пожежі може призвести до їх руйнування та швидкого розповсюдження вогню. Відсутність в будівлях систем протипожежного захисту також пов`язана з ризиком настання реальної загрози життю та здоров`ю людей від пожежі та є обставиною, що може перешкоджати завчасному виявленню пожежі, повідомленню (оповіщенню) людей про пожежу, а також оперативній евакуації людей на ранній стадії виявлення пожежі.

Такий висновок відповідає правовій позиції, наведеній у постановах Верховного Суду від 19.02.2020 року у справі №804/5713/16, від 09.07.2020 року у справі №640/18916/18, від 29.07.2020 року у справі №160/1903/19 від 10.09.2020 року у справі №620/1857/19 щодо оцінки цих порушень вимог пожежної безпеки як таких, що об`єктивно створюють загрозу життю та здоров`ю людей, можуть призвести до тяжких наслідків та є підставою для застосування за рішенням суду заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств та об`єктів.

Верховний Суд у постановах від 23.12.2019 року у справі №804/8378/17, від 26.06.2020 року у справі №620/1860/19 сформулював правовий висновок, згідно з яким захід реагування у вигляді повного зупинення будівництва (робіт) є виключним заходом, обрання якого є можливим у разі, якщо виявлені порушення реально створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей. При обранні такого заходу реагування, позивачем як суб`єктом владних повноважень, і судом, відповідно, мають враховуватися принцип співмірності обраного заходу реагування тим порушенням, які виникли та тим, які залишилися не усунутими на час розгляду справи, а також дотримання справедливого балансу між інтересами відповідача і публічними інтересами.

За правовою позицією, висловленою у постановах Верховного Суду від 09.07.2020 року у справі №640/18916/18, від 16.09.2020 року у справі 826/13931/15, застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) є необхідним оперативним та превентивним способом впливу на порушника з метою усунення існування загрози життю та здоров`ю людей. Застосування таких заходів обумовлюється виключно наявністю підстав, передбачених статтею 70 Кодексу цивільного захисту України, зокрема, фактом недотримання вимог пожежної безпеки. Такий захід реагування як повне зупинення роботи будівлі є превентивним заходом, який спрямований на недопущення існування невиправданого ризику виникнення надзвичайних ситуацій, а часткове усунення відповідачем порушень не свідчить про усунення ризиків завдання шкоди життю і здоров`ю людей.

У ході судового розгляду справи доведено, що приміщення Суботцівського сільського будинку культури, що розташоване за адресою: Кіровоградська область, Кропивницький район, с. Суботці, вул. Центральна, 22, наразі експлуатується відділом культури та туризму Суботцівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області з порушеннями вимог законодавства у сфері пожежної безпеки, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей. Відповідач не надав належних доказів того, що ці порушення усунуті.

Доводи відповідача про відсутність бюджетного фінансування на проведення робіт з обладнання приміщення будинку культури системою протипожежного захисту, оброблення дерев`яних конструкцій та горючих декорацій засобами вогнезахисту, належного укомплектування пожежних кранів, суд відхиляє, оскільки такі обставини не виправдовують вчинення порушень вимог законодавства у сфері пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей.

Відтак позов ГУ ДСНС України у Кіровоградській області про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) про заборону використання (експлуатації) будівлі будинку культури до повного усунення порушень слід задовольнити.

Суд зазначає, що застосований до відповідача захід реагування має тимчасовий характер. Відновлення роботи цього об`єкту можливе з моменту отримання позивачем повідомлення відповідача про усунення усіх установлених судом порушень.

Відповідно до частини 2 статті 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз. Такі судові витрати позивачем у даній справі не понесені.

Керуючись статтями 9, 90, 139, 242-246, 250, 251, 255, 262, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

В И Р І Ш И В :

Адміністративний позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Кіровоградській області задовольнити.

Застосувати до відділу культури та туризму Суботцівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді зупинення експлуатації приміщення Суботцівського сільського будинку культури, що розташоване за адресою: Кіровоградська область, Кропивницький район, с. Суботці, вул. Центральна, 22, до повного усунення порушень у сфері пожежної безпеки, встановлених судом.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржене до Третього апеляційного адміністративного суду у 30-денний строк, установлений статтею 295 КАС України.

Суддя Кіровоградського окружного

адміністративного суду О.А. Черниш

СудКіровоградський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення18.11.2022
Оприлюднено21.11.2022
Номер документу107400246
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них дозвільної системи, нагляду (контролю), реалізації держ-ї регуляторної політики у сфері госп-ї д-ті; ліцензування видів господарської д-ті; розроблення і застосування національних стандар., технічних регламентів та процедур оцінки відповідності

Судовий реєстр по справі —340/10533/21

Ухвала від 02.12.2022

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

О.А. Черниш

Рішення від 18.11.2022

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

О.А. Черниш

Ухвала від 29.09.2022

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

О.А. Черниш

Ухвала від 20.12.2021

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

О.А. Черниш

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні