ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
18 листопада 2022 року м. Житомир
справа № 240/2637/22
категорія 109000000
Житомирський окружний адміністративний суд у складі
головуючого судді Горовенко А.В.,
розглянувши у письмовому провадженні у приміщенні суду за адресою: 10014, місто Житомир, вул. Мала Бердичівська, 23, адміністративну справу за позовом Державної служби геології та надр України до Приватного підприємства "ОМТ-МИР" про анулювання спеціального дозволу,-
встановив:
Державна служба геології та надр України звернулась до суду з позовом, в якому просить:
- припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами №3846 від 06.06.2006, наданого Приватному підприємству "ОМТ-МИР".
В обґрунтування позовних вимог зазначає, що за результатами перевірки відповідача позивачем складено акт про недопущення до перевірки. На підставі зазначеного акта перевірки складено припис щодо усунення порушень вимог законодавства. У встановлений строк, відповідач не усунув порушення, зазначені в приписі вимог не виконав, припис відповідачем не оскаржувався. У подальшому, згідно з наказом позивача припинено дію спеціального дозволу на користування надрами та надано 30 календарних днів для усунення порушень. У зв`язку із невиконанням відповідачем вимог припису про усунення порушень вимог законодавства у сфері надрокористування, позивач звернувся до суду з позовом про припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами.
Відповідно до ухвали Житомирського окружного адміністративного суду від 01.02.2022 провадження у справі відкрито, справу призначено до розгляду у відкритому судовому засіданні за правилами спрощеного позовного провадження.
Ухвала про відкриття провадження була направлена позивачу та відповідачу за адресою місцезнаходження (місця проживання), що зазначена в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців.
Відповідач у строк, встановлений ч.1 ст.261 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), зазначений в ухвалі про відкриття провадження у справі не надіслав до суду відзив на позовну заяву.
Відповідно до положень ч.1ст.130 КАС України судом розміщено повідомлення через оголошення на офіційному веб-порталі судової влади України про розгляд адміністративної справи про анулювання спеціального дозволу Приватному підприємству "ОМТ-МИР", а тому відповідач вважається повідомленим належним чином про розгляд даної справи.
Відповідно до положень ч. 5 ст.262, ч. 1 ст.263 Кодексу адміністративного судочинства України (далі -КАС України) суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у письмовому провадженні) за наявними у справі матеріалами.
Суд зазначає, що судове рішення у справі, постановлене у письмовому провадженні, складене у повному обсязі відповідно до ч.4ст.243 КАС України.
Згідно з ч.5ст.250 КАС України датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.
Суд, розглянувши матеріали справи, оцінивши наявні докази за своїм внутрішнім переконанням, зазначає наступне.
Судом встановлено, що Приватному підприємству "ОМТ-МИР" (далі ПП "ОМТ-МИР") надано спеціальний дозвіл на користування надрами №3846 від 06 червня 2006 року на видобування незміненого габро, придатного для виробництва блоків та облицювальних виробів з них, порушене вивітрюванням габро та відходи виробництва придатні для виробництва каменю бутового та щебеню будівельного (а.с.8).
Як додаток до спеціального дозволу на користування надрами №3846 від 06 червня 2006 року, укладено Угоду про умови користування надрами з метою видобування корисних копалин від 30.10.2017, яка є невід`ємною частиною спеціального дозволу (а.с.9-15).
Наказом Державної служби геології та надр України №440 від 28 листопада 2019 року зупинено дію спеціальних дозволів, зокрема №3846 від 06.06.2006 у зв`язку порушенням ст.24 Кодексу України про надра та ст.11 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" та надано ПП "ОМТ-МИР" 15 календарних днів для усунення порушень (а.с.16 та 16 зворот).
Наказом Державної служби геології та надр України від 20 листопада 2020 року №528 затверджено річний план здійснення заходів державного нагляду (контролю) Державною службою геології та надр України на 2021 рік, відповідно до якого початок перевірки ПП "ОМТ-МИР" призначено на 18 травня 2021 року, строком на 10 днів (а.с. 17, 18).
Відповідно до наказу Державної служби геології та надр України від 14 квітня 2021 року №291 «Про проведення планових заходів державного нагляду (контролю) Державною службою геології та надр України у травні 2021 року» Департаменту державного геологічного контролю було доручено провести планові перевірки надрокористувачів, зокрема ПП "ОМТ-МИР", у зв`язку з чим відповідачу направлено повідомлення №6048/01/07-21 від 19.04.2021 про проведення планової перевірки з 18 по 31 травня 2021 року (а.с. 19, 20, 21, 21 зворот, ).
За результатами реалізації вказаного наказу та направлень на перевірку позивачем складено акт №06-02/23/2021-26/п (69) від 31 травня 2021 року, у якому зазначено, що суб"єкт господарювання не допустив посадових осіб Держаної служби геології та надр України до здійснення заходів державного нагляду (контролю) за умови дотримання порядку здійснення державного нагляду (контролю), встановленого законодавством (а.с.23-34).
07 червня 2021 року за результатами планової перевірки ПП "ОМТ-МИР", на підставі акта про недопущення до перевірки позивачем складено припис №733-14/06 (далі - припис), яким відповідачу надано строк для усунення виявлених перевіркою порушень до 09 липня 2021 року (а.с.36).
У встановлений строк, відповідач не усунув порушення, зазначені в приписі, вимог не виконав, припис відповідачем не оскаржувався.
Наказом Державної служби геології та надр України №591 від 13.08.2021, зокрема, внесені зміни до пункту 8 додатку 2 наказу Держгеонадра України від 28.11.2019 №440 шляхом доповнення підстав зупинення дії дозволу, надано 30 календарних днів для усунення порушень (а.с. 44-44 зворот).
Наказом Державної служби геології та надр України №705 від 28.09.2021, зокрема надано відповідачу 30 календарних днів для усунення порушень (а.с. 47-47 зворот).
Листом від 01.10.2021 №12245/01/02-21 позивач повідомив ПП "ОМТ-МИР" про прийняття наказу №705 від 28.09.2021 (а.с.48).
В подальшому, зважаючи на наявність не усунених відповідачем порушень, Державна служба геології та надр України листом №19386/01-1/02-21 від 03 листопада 2021 року запропоновувала ПП "ОМТ-МИР" у 15 денний строк надати до Держгеонадр власну позицію (згоду/незгоду) на припинення права користування надрами (а.с.50).
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.
Відповідно до ч.1 ст.4 Кодексу України про надра (зі змінами та доповненнями) надра є виключною власністю Українського народу і надаються тільки у користування. Угоди або дії, які в прямій або прихованій формі порушують право власності Українського народу на надра, є недійсними. Український народ здійснює право власності на надра через Верховну Раду України, Верховну Раду Автономної Республіки Крим і місцеві ради.
Згідно із ч.1 ст.13 Кодексу України про надра користувачами надр можуть бути підприємства, установи, організації, громадяни України, а також іноземці та особи без громадянства, іноземні юридичні особи.
Статтею 14 Кодексу України про надра визначено, що надра надаються у користування для: геологічного вивчення, в тому числі дослідно-промислової розробки родовищ корисних копалин загальнодержавного значення; видобування корисних копалин; будівництва та експлуатації підземних споруд, не пов`язаних з видобуванням корисних копалин, у тому числі споруд для підземного зберігання нафти, газу та інших речовин і матеріалів, захоронення шкідливих речовин і відходів виробництва, скидання стічних вод; створення геологічних територій та об`єктів, що мають важливе наукове, культурне, санітарно-оздоровче значення (наукові полігони, геологічні заповідники, заказники, пам`ятки природи, лікувальні, оздоровчі заклади та ін.); виконання робіт (здійснення діяльності), передбачених угодою про розподіл продукції; задоволення інших потреб.
Відповідно до ст.15 Кодексу України про надра, надра надаються у постійне або тимчасове користування. Постійним визнається користування надрами без заздалегідь встановленого строку. Тимчасове користування надрами може бути короткостроковим (до 5 років) і довгостроковим (до 50 років). У разі необхідності строки тимчасового користування надрами може бути продовжено. Перебіг строку користування надрами починається з дня одержання спеціального дозволу (ліцензії) на користування надрами, якщо в ньому не передбачено інше, а в разі укладення угоди про розподіл продукції - з дня, зазначеного в такій угоді.
Згідно із пунктом 1 частини 1 статті 24 Кодексу України про надра користувачі надр мають право здійснювати на наданій їм ділянці надр геологічне вивчення, комплексну розробку родовищ корисних копалин та інші роботи згідно з умовами спеціального дозволу або угоди про розподіл продукції.
Згідно з частиною другою ст.24 Кодексу України про надра користувачі надр зобов`язані:
використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано;
забезпечувати повноту геологічного вивчення, раціональне, комплексне використання та охорону надр;
забезпечувати безпеку людей, майна та навколишнього природного середовища;
приводити земельні ділянки, порушені при користуванні надрами, в стан, придатний для подальшого їх використання у суспільному виробництві;
надавати та оприлюднювати інформацію про загальнодержавні та місцеві податки і збори, інші платежі, а також про виробничу (господарську) діяльність, необхідну для забезпечення прозорості у видобувних галузях, відповідно до порядку, затвердженого Кабінетом Міністрів України;
виконувати інші вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та угодою про розподіл продукції.
Статтею 60 Кодексу України про надра передбачено, що державний контроль і нагляд за веденням робіт по геологічному вивченню надр, їх використанням та охороною спрямовані на забезпечення додержання всіма державними органами, підприємствами, установами, організаціями та громадянами встановленого порядку користування надрами, виконання інших обов`язків щодо охорони надр, встановлених законодавством України.
Згідно із частиною першою статті 61 Кодексу України про надра державний контроль за геологічним вивченням надр (державний геологічний контроль) та раціональним і ефективним використанням надр України здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр.
Відповідно до частини першої статті 57 Кодексу України про надра у разі порушення вимог статті 56 та інших статей цього Кодексу користування надрами може бути обмежено, тимчасово заборонено (зупинено) або припинено центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, або іншим державним органом, уповноваженим на застосування таких заходів реагування, в порядку, встановленому законодавством.
Питання надання спеціальних дозволів на користування надрами (далі - дозволи) у межах території України, її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони, а також процедуру продовження строку дії, переоформлення, видачі дубліката, зупинення дії чи анулювання дозволу та внесення до нього змін визначає Порядок надання спеціальних дозволів на користування надрами, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 року № 615 (далі - Порядок №615).
Відповідно до пункту 10 Порядку №615 невід`ємною частиною дозволу є угода про умови користування надрами, що укладається між органом з питань надання дозволу і надрокористувачем і містить програму робіт, яка оформляється як додаток, та особливі умови надрокористування, що передбачають: вимоги до ефективності робіт; сучасні технології видобування та переробки корисних копалин; порядок видобування корисних копалин, зокрема з метою запобігання негативним екологічним наслідкам і забезпечення безпеки забудованих територій; види, обсяги і строки виконання робіт на ділянці надр; підстави для припинення діяльності, пов`язаної з використанням ділянки надр.
Пунктом 22 Порядку №615 визначено, що право користування надрами припиняється з підстав та у порядку, передбаченому Кодексом України про надра та Законом України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності».
Частиною сьомою статті 4-1 Закону України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності» передбачено, що дозвільний орган, що видав документ дозвільного характеру, може звернутися до адміністративного суду з позовом про застосування заходу реагування у виді анулювання документа дозвільного характеру за наявності хоча б однієї з таких підстав:
1) встановлення факту надання в заяві про видачу документа дозвільного характеру та документах, що додаються до неї, недостовірної інформації;
2) здійснення суб`єктом господарювання певних дій щодо провадження господарської діяльності або видів господарської діяльності, на які отримано документ дозвільного характеру, з порушенням вимог законодавства, щодо яких дозвільний орган видавав припис про їх усунення із наданням достатнього часу для їх усунення. Законом можуть передбачатися інші підстави для анулювання документа дозвільного характеру.
Відповідно до частин першої, другої статті 26 Кодексу України про надра право користування надрами припиняється у разі:
1) якщо відпала потреба у користуванні надрами;
2) закінчення встановленого строку користування надрами;
3) припинення діяльності користувачів надр, яким їх було надано у користування;
4) користування надрами з застосуванням методів і способів, що негативно впливають на стан надр, призводять до забруднення навколишнього природного середовища або шкідливих наслідків для здоров`я населення;
5) використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр;
6) якщо користувач без поважних причин протягом двох років, а для нафтогазоперспективних площ та родовищ нафти та газу - 180 календарних днів не приступив до користування надрами;
7) вилучення у встановленому законодавством порядку наданої у користування ділянки надр.
Право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, а у випадках, передбачених пунктах 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів, - у судовому порядку. При цьому, питання про припинення права користування земельною ділянкою вирішується у встановленому земельним законодавством порядку.
Згідно зі статтею 7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» для здійснення планового або позапланового заходу орган державного нагляду (контролю) видає відповідний наказ, який має містити найменування суб`єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися захід, і предмет перевірки, та на підставі якого оформляється посвідчення (направлення) на проведення заходу, що підписується керівником або заступником керівника органу державного нагляду (контролю) (із зазначенням прізвища, ім`я та по батькові) і засвідчується печаткою. Перед початком перевірки суб`єкта господарювання посадові особи, які проводять перевірку, пред`являють керівнику суб`єкта господарювання або уповноваженій ним особі направлення та службове посвідчення, що засвідчує посадову особу, і надають суб`єкту господарювання копію направлення на перевірку, а також інформують цих осіб про мету перевірки.
За результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю) складає акт. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
Припис - обов`язкова для виконання у визначені строки письмова вимога посадової особи органу державного нагляду (контролю) суб`єкту господарювання щодо усунення порушень вимог законодавства. Припис не передбачає застосування санкцій щодо суб`єкта господарювання. Припис видається та підписується посадовою особою органу державного нагляду (контролю), яка здійснювала перевірку.
Статтею 11 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» передбачено, що суб`єкт господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) зобов`язаний:
допускати посадових осіб органу державного нагляду (контролю) до здійснення заходів державного нагляду (контролю) за умови дотримання ними порядку здійснення державного нагляду (контролю), передбаченого цим Законом;
не створювати перешкоди органам державного нагляду (контролю) чи їх посадовим особам при здійсненні ними заходів державного нагляду (контролю), за умови що зазначені заходи здійснюються такими особами відповідно до вимог закону;
виконувати вимоги органу державного нагляду (контролю) щодо усунення виявлених порушень вимог законодавства;
надавати документи, зразки продукції, пояснення в обсязі, який він вважає необхідним, довідки, відомості, матеріали з питань, що виникають під час державного нагляду (контролю), відповідно до закону;
одержувати примірник акта та/або припису органу державного нагляду (контролю) за результатами здійсненого планового чи позапланового заходу.
З огляду на системний аналіз наведених норм права, суд дійшов висновку, що право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, самостійно або у судовому порядку. У разі відсутності спору відповідач має право у випадках, передбачених пунктами 1, 2, 3, 7 частини першої статті 26 Кодексу України про надра, самостійно припиняти право користування надрами, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів це право припиняється у судовому порядку.
Матеріали справи свідчать, що підставою для зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами №3846 від 06 червня 2006 року та, як наслідок, звернення позивача до суду з даним позовом, стало неусунення відповідачем порушень, зазначених у приписі від 07 червня 2021 року №733-14/06 щодо усунення порушень вимог законодавства, в якому, зокрема, зазначено про недопуск посадових осіб Державної служби геології та надр України до здійснення державного нагляду (контролю), які проводились з дотриманням порядку здійснення державного нагляду (контролю), чим порушено положення ст.11 Закону України «Про основні засади нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» (а.с. 34).
Суд звертає увагу на те, що припис від 07 червня 2021 року №733-14/06 відповідачем не оскаржувався, доказів протилежного суду не надано, а тому відповідно до статті 7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» є обов`язковим до виконання.
Також суд вказує, що предметом спору у даній справі є не правомірність винесення зазначеного припису або наказу про проведення перевірки, а наявність або відсутність підстав для припинення права користування надрами шляхом анулювання дії спеціального дозволу на користування надрами №3846 від 06 червня 2006 року, наданого відповідачу.
Оскільки відповідачем не допущено позивача до перевірки та не виконано вимог припису і, як наслідок, порушено вимоги статті 11 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» та Угоди про умови користування надрами, яка є невід`ємною частиною спеціального дозволу на користування надрами, в частині обов`язку надрокористувача допускати представників Держгеонадра для здійснення державного геологічного контролю та надання документів і матеріалів щодо користування надрами відповідно до умов спеціального дозволу на користування надрами, то суд дійшов висновку про допущення відповідачем порушень вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр, що є підставою для припинення права користування надрами відповідно до пункту 5 частини першої статті 26 Кодексу України про надра та частини сьомої статті 4-1 Закону України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності».
Зазначений висновок узгоджується з правовою позицією, висловленою Верховним Судом у постановах від 09 вересня 2021 року у справі № 824/160/19-а, від 08 грудня 2021 року у справі№240/5395/18, від 17 грудня 2021 року у справі № 822/1076/16 та від 20 травня 2022 року у справі № 811/1163/17.
Підсумовуючи наведене, суд дійшов висновку, що відповідачем не вжито заходів для усунення порушень, які стали підставою для зупинення дії спеціального дозволу, зокрема, не виконано в установлений строк припис №733-14/06 від 07.06.2021, незважаючи на неодноразовість надання строку для їх усунення, а тому наявні підстави для припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами №3846 від 06.06.2006 згідно зі статтею 26 Кодексу України про надра та пункту 23 Порядку №615.
Згідно зі ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, а суд, згідно ст. 90 цього Кодексу, оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
З огляду на викладене та зважаючи на те, що відповідач доказів на спростування позовних вимог не надав, суд вважає позовні вимоги обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
Враховуючи положення до ч.2 ст.139 КАС України та відсутність судових витрат суб`єкта владних повноважень, пов`язаних із залученням свідків та проведенням експертиз, судові витрати по сплаті судового збору, понесені позивачем, з відповідача не стягуються.
Керуючись статтями 4, 6-9, 32, 77, 90, 139, 205, 229, 242-246, 255, 258, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, Житомирський окружний адміністративний суд, -
вирішив:
Позов Державної служби геології та надр України (вул.Антона Цедіка, 16,Мсп 680, Південна Частина Києва, Київ, 03057, код ЄДРПОУ 37536031) до Приватного підприємства "ОМТ-МИР" (вул.Леніна, 40, Добринь, Хорошівський район, Житомирська област,12112, код ЄДРПОУ 32694483) про анулювання спеціального дозволу, -задовольнити.
Припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами №3846 від 06.06.2006, виданого Приватному підприємству "ОМТ-МИР".
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складення повного судового рішення.
Рішення складено в повному обсязі 18 листопада 2022 року.
Суддя А.В. Горовенко
Суд | Житомирський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.11.2022 |
Оприлюднено | 21.11.2022 |
Номер документу | 107401061 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері |
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Горовенко Анна Василівна
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Горовенко Анна Василівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні