ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
11 листопада 2022 року м. ПолтаваСправа № 440/6891/22
Полтавський окружний адміністративний суд у складі судді Слободянюк Н.І.,
за участю:
секретаря судового засідання - Макаренко Н.А.,
представника позивача - Іваненко О.О.,
представника відповідачів - Масюк П.С.,
розглянувши у судовому засіданні за правилами загального позовного провадження справу за позовом Приватного підприємства "БЛР" до Головного управління ДПС у Полтавській області та Державної податкової служби України, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача, - Приватне підприємство "Ручки-Агро" про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,
В С Т А Н О В И В:
Приватне підприємство "БЛР" /далі - позивач, ПП "БЛР"/ звернулося до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Головного управління ДПС у Полтавській області /далі - відповідач-1, ГУ ДПС у Полтавській області/ та Державної податкової служби України /далі - віповідач-2, ДПС України/ про:
- визнання протиправними та скасування рішення Головного управління ДПС у Полтавській області як відокремленого підрозділу №6949056/38645171 від 22 червня 2022 року про відмову у реєстрації податкової накладної №3 від 13 вересня 2021 року в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №3 від 13 вересня 2021 року, датою її фактичного отримання /а.с. 1-8/.
Позов обґрунтований тим, що позивачем надано контролюючому органу всі необхідні документи, які підтверджують факт здійснення господарської операції за податковою накладною №3 від 13 вересня 2021 року, у реєстрації якої було відмовлено, та рішення комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №6949056/38645171 від 22 червня 2022 року є необґрунтованим та підлягає скасуванню як протиправне.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 18 серпня 2022 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі, а також вирішено проводити розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи, залучено до участі у справі як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача, - Приватне підприємство "Ручки-Агро" /далі - третя особа, ПП "Ручки-Агро"/, витребувано докази, а ухвалою від 11 жовтня 2022 року вирішено розгляд справи здійснювати за правилами загального позовного провадження, продовжено строк підготовчого провадження у справі та призначено підготовче засідання.
Відповідачі позов не визнали та у відзиві на позовну заяву /а.с. 159-163/ зазначили, що за результатами опрацювання первинних документів, поданих позивачем до податкової накладної №3 від 13 вересня 2021 року, встановлено, що платником не надано копій розрахункових документів та / або банківських виписок з особових рахунків, а саме: не подано акт звірки з покупцем та оборотно-сальдову відомість по бухгалтерському рахунку 361 «Розрахунки з вітчизняними покупцями», у зв`язку з чим комісією Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових №6949056/38645171 від 22 червня 2022 року.
Третя особа правом на подання письмових пояснень не скористалася.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду 11 листопада 2022 року закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду.
В судовому засіданні представник позивача підтримала заявлений позов, а представник відповідачів проти його задоволення заперечувала.
Третя особа свого уповноваженого представника в судове засідання не направила, заявивши клопотання про розгляд справи за відсутності її представника /а.с. 200/.
Відповідно до частини третьої статті 194 Кодексу адміністративного судочинства України учасник справи має право заявити клопотання про розгляд справи за його відсутності.
Зважаючи на те, що третя особа заявила клопотання про розгляд справи за відсутності її представника, суд визнав за можливе розглядати справу за відсутності представника третьої особи.
Заслухавши пояснення представників сторін та дослідивши письмові докази, суд встановив такі обставини та відповідні до них правовідносини.
Приватне підприємство "БЛР" зареєстроване як юридична особа та включено до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань з ідентифікаційним кодом 38645171 /а.с. 9/.
Відповідно до відомостей, внесених до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, основним зареєстрованим видом діяльності ПП "БЛР" є: 01.61"Допоміжна діяльність у рослинництві (основний)".
06 вересня 2021 року між Приватним підприємством "Ручки-Агро" (замовник) та Приватним підприємством "БЛР" (виконавець) укладено договір про надання сільськогосподарських послуг №06/09/2021-сон /а.с. 83-87/, яким передбачено, що в порядку та на умовах, визначених цим договором, виконавець бере на себе зобов`язання надати послуги із збирання зернових врожаю 2021 року власною зернозбиральною технікою з власними паливно-мастильними матеріалами, а замовник бере на себе зобов`язання оплатити вартість наданих послуг (пункт 1.1); орієнтовна площа збирання - 260,0 га. Остаточна площа визначається на підставі акту приймання- передачі виконаних робіт (наданих послуг) (пункт 1.2); вартість послуг за 1 га - 950,00 грн, ПДВ 20%-190,00 грн, всього - 1140,00 грн з ПДВ (пункт 1.4); дата, вид культури до збирання, орієнтовна площа полів визначається на підставі заявки на збір зернових, яка є додатком 1 до договору та невід`ємною частиною договору. Заявка подається замовником не пізніше, ніж за 1 добу до початку збору зернових (пункт 1.5); на підставі заявки замовника виконавець складає графік збору зернових, в якому визначається дата подачі техніки, вид, марка, ДНЗ, водій. Графік збору зернових є додатком 2 до договору та є його невід`ємною частиною (пункт 1.6); виконавець зобов`язаний після завершення надання послуг, визначених заявкою на збір врожаю, надати замовнику засобами електронного зв`язку: рахунок на оплату, акт наданих послуг (підпункт 2.1.7), виконавець зобов`язаний після завершення надання послуг впродовж 3 робочих днів надати замовнику: оригінал акту наданих послуг, рахунок на оплату послуг (підпункт 2.1.8); замовник зобов`язаний сплатити виконавцю відповідно до умов договору вартість наданих послуг, передбачених цим договором (підпункт 2.2.3), замовник зобов`язаний підписувати акт наданих послуг впродовж п`яти робочих днів з моменту його отримання та відсутності зауважень до виконавця щодо наданих послуг (підпункт 2.2.4); оплата послуг здійснюється шляхом перерахування замовником коштів у безготівковій формі в національній валюті України на рахунок виконавця, який зазначений у розділі 12 цього договору, на підставі документів, зазначених у підпункті 2.1.8, впродовж 60 банківських днів після підписання сторонами акту наданих послуг (пункт 3.1); замовник підписує наданий виконавцем акт наданих послуг протягом 5 робочих днів з моменту отримання оригіналів документів, зазначених в підпункті 2.1.8 , в разі відсутності зауважень до наданих послуг або надає виконавцю вмотивовані письмові зауваження до наданих послуг із зазначенням строків на їх усунення. Послуги за цим договором вважаються наданими після підписання сторонами акту наданих послуг (пункт 3.2); договір вступає в силу з моменту його підписання уповноваженими представниками та скріплення печатками сторін та діє до 31 грудня 2021 року, але в будь кому випадку до повного виконання сторонами своїх зобов`язань за договором (пункт 10.1).
Згідно з заявкою на збір зернових № 1 від 06 вересня 2021 року до договору №06/09/2021-сон від 06 вересня 2021 року про надання сільськогосподарських послуг (додаток №1 до договору) /а.с.89/ ПП "Ручки-Агро" замовлено збір врожаю соняшнику 09 вересня 2021 року орієнтовною площею 30 га, 10 вересня 2021 року орієнтовною площею 35 га, 11 вересня 2021 року орієнтовною площею 80 га, 12 вересня 2021 року орієнтовною площею 80 га, 13 вересня 2021 року орієнтовною площею 43 га.
Графіком збору зернових (до заявки №1 від 06 вересня 2021 року) до договору №06/09/2021-сон від 06 вересня 2021 року ( додаток №2 до договору) /а.с.91/ визначено, що ПП "БЛР" зобов`язується надати комплекс послуг по збору зернових відповідно до заявки №1 від 06 вересня 2021 року та умов договору №06/09/2021-сон від 06 вересня 2021 року про надання сільськогосподарських послуг згідно наступного графіку:
дата подачі с/г техніки - 08 вересня 2021 року, вид марка с\г техніки - Комбайн New Holland, ДНЗ - НОМЕР_1 , водій / тракторист - ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , назва культури - соняшник;
дата подачі с/г техніки - 10 вересня 2021 року, вид марка с\г техніки - Комбайн Claas Lexion, ДНЗ - НОМЕР_2 , водій / тракторист - ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , назва культури - соняшник.
Згідно з актом здачі-прийняття робіт (надання послуг) №п-00000045 від 13 вересня 2021 року /а.с. 93/ ПП «БЛР» були проведені такі роботи (надані такі послуги) за договором №06/09/2021-сон від 06 вересня 2021 року та за рахунком №п-00000059 від 13 вересня 2021 року: послуги по збиранню врожаю соняшнику 258 га загальною вартістю 245100,00 грн (без ПДВ), ПДВ 20% - 49020,00 грн, загальною вартістю з ПДВ - 294120,00 грн.
Відповідно до платіжного доручення №40 від 29 жовтня 2021 року /а.с. 103/ ПП "Ручки-Агро" здійснено оплату ПП "БЛР" вартості послуг по збиранню врожаю соняшника згідно договору № 06/09/2021-сон від 06 вересня 2021 року в сумі 294120,00 грн, у т.ч. ПДВ 20% - 49020,00 грн.
На виконання пункту 201.10 статті 201 ПК України ПП "БЛР" склало та направило для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 3 від 13 вересня 2021 року по факту надання ПП "Ручки-Агро" послуги по збиранню врожаю соняшнику вартістю 245100,00 грн, ПДВ 20% - 49020,00 грн, всього з ПДВ - 294120,00 грн /а.с. 10-11, 148/.
За результатами розгляду податкової накладної № 3 від 13 вересня 2021 року контролюючий орган 30 вересня 2021 року направив ПП "БЛР" квитанцію про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, в якій зазначено: "Документ прийнято. Реєстрація зупинена. Відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України реєстрація ПН/РК № 3 від 13 вересня 2021 року в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН. Додатково повідомляємо: показник «D"=9.4849%, «Р»=0» /а.с. 12, 149/.
У зв`язку з зупиненням реєстрації податкової накладної № 3 від 13 вересня 2021 року ПП "БЛР" направило контролюючому органу повідомлення №2 від 17 червня 2022 року із письмовими поясненнями та додатковими документами на підтвердження вчинення господарської операції з ПП "Ручки-Агро", зокрема: наказ про затвердження штатного розкладу №21/од, штатний розклад підприємства; рамковий договір фінансового лізингу №7011-FL; договір купівлі-продажу №7011-S/1 від 14 липня 2020 року, специфікацію до вказаного договору та акт прийому-передачі; договір купівлі-продажу №7011-S/12 від 04 серпня 2020 року, специфікацію до вказаного договору та акт прийому-передачі; видаткові накладні №22722 від 23 липня 2020 року, №24960 від 11 серпня 2020 року; свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу НОМЕР_3 , 30098; договір оренди 01/04/2021-оз від 01 квітня 2021 року, додаток до такого договору та акт прийому-передачі до такого договору; акт здачі -приймання робіт №106 від 30 вересня 2021 року; свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу 7785; договір №06/09/2021-сон від 06 вересня 2021 року про надання сільськогосподарських послуг, заявку №1 до такого договору, графік №1 до договору №06/09/2021-сон; акт здачі-прийняття робіт №п-00000045 від 13 вересня 2021 року; обліковий лист тракториста-машиніста за вересень 2021 року б/н; подорожній лист за вересень 2021 року б/н; платіжне доручення №40 від 29 жовтня 2021 року; договір постачання нафтопродуктів№111/ми від 25 вересня 2020 року; оборотно-сальдову відомість по рахунку 203 «Паливо» вересень 2021 року; видаткову накладну №11754 від 06 вересня 2021 року; товарно-транспортну накладну на відпуск нафтопродуктів Р11754 від 06 вересня 2021 року; платіжні доручення №388 від 21 вересня 2021 року та №542 від 26 травня 2022 року /а.с. 13-117/.
Відповідно до Витягу з протоколу засідання Комісії ГУ ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 55 від 22 червня 2022 року в ході опрацювання копій документів, поданих ПП "БЛР" до податкової накладної № 3 від 13 вересня 2021 року на суму ПДВ 49020,00 грн, встановлено , що платником не надано акт звірки з покупцем та оборотно-сальдову відомість по бухгалтерському рахунку 361 «Рахунки з вітчизняними покупцями» /а.с. 152/.
22 червня 2022 року Комісією ГУ ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення №6949056/38645171 про відмову в реєстрації податкової накладної № 3 від 13 вересня 2021 року /а.с. 118-120, 153/.
Вказане рішення обґрунтовано ненаданням платником податків розрахункових документів та/ або банківських виписок з особових рахунків, а саме: відсутність акту звірки з покупцем та оборотно-сальдової відомості по бухгалтерському рахунку 361 «Розрахунки з вітчизняними покупцями».
Не погодившись з рішенням Комісії ГУ ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №6949056/38645171 від 22 червня 2022 року, позивач звернувся до суду з цим позовом.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Спеціальним законом з питань оподаткування є Податковий кодекс України від 02 грудня 2010 року № 2755-VI /далі - ПК України у відповідних редакціях/.
Відповідно до підпунктів 16.1.2, 16.1.3, пункту 16.1 статті 16 ПК України платник податків зобов`язаний вести в установленому порядку облік доходів і витрат, складати звітність, що стосується обчислення і сплати податків та зборів, подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів.
Пунктом 44.1 статті 44 ПК України встановлено, що для цілей оподаткування платники податків зобов`язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством. Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим цього пункту.
Згідно з підпунктами "а", "б" пункту 185.1 статті 185 ПК України об`єктом оподаткування є операції платників податку з:
а) постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з безоплатної передачі та з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу у володіння та користування лізингоодержувачу/орендарю;
б) постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу;
Пунктом 187.1 статті 187 ПК України встановлено, що датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;
б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку. Для документів, складених в електронній формі, датою оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку, вважається дата, зазначена у самому документі як дата його складення відповідно до Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", незалежно від дати накладення електронного підпису.
Згідно з абзацом першим пункту 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Пунктом 201.10 статті 201 ПК України встановлено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Помилки в реквізитах, визначених пунктом 201.1 цієї статті (крім коду товару згідно з УКТ ЗЕД), які не заважають ідентифікувати здійснену операцію, її зміст (товар/послугу, що постачаються), період, сторони та суму податкових зобов`язань, не можуть бути причиною неприйняття податкових накладних у електронному вигляді.
Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Таким чином, платник податку - постачальник з настанням першої із умов виникнення податкових зобов`язань, визначених у пункті 187.1 статті 187 ПК України, зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Кабінетом Міністрів України прийнято постанову "Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних" від 11 грудня 2019 року №1165 (набрала чинності 01 лютого 2020 року), якою, зокрема, затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних /далі - Порядок №1165/.
Пунктом 1 Порядку №1165 встановлено, що цей Порядок визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.
За змістом пункту 2 Порядку №1165 автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.
Згідно з пунктом 5 Порядку №1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
З аналізу наведених норм вбачається, що підставами для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є наступна відповідність: 1) платника податку - критеріям ризиковості платника податку; 2) податкової накладної/ розрахунку коригування - критеріям ризиковості здійснення операції.
Додатком 1 до Порядку №1165 визначено Критерії ризиковості платника податку на додану вартість, одним із яких відповідно до пункту 8 є: у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.
Відповідно до пункту 6 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.
У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Таким чином, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу буде встановлено, що у контролюючого органу наявна податкова інформація, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданій для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування, платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, вважається таким, що відповідає одному із критеріїв ризиковості платника податку, та реєстрація такої податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Пунктами 10, 11 Порядку №1165 передбачено, що у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
З тексту квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної № 3 від 13 вересня 2021 року судом встановлено, що підставою для зупинення реєстрації цієї податкової накладної стала відповідність платника податку критерію ризиковості платника податку, визначеному пунктом 8 Критеріїв ризиковості платника податку.
Так, 21 січня 2021 року Головою Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС в Полтавській області було прийнято Рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку № 552 /а.с. 154/ з підстави відповідності Приватного підприємства «БЛР» критерію ризиковості платника податку, визначеному пунктом 8 Критеріїв ризиковості платника податку, у зв`язку з тим, що платником неспростована інформація щодо участі у формуванні ймовірно ризикового податкового кредиту.
Відповідно до пунктів 25-26 Порядку № 1165 комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Комісія регіонального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком та Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Мінфіном.
Порядок прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних затверджений наказом Міністерства фінансів України 12 грудня 2019 року № 520, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 13 грудня 2019 року за № 1245/34216 /далі - Порядок № 520/.
Пунктами 4 та 5 Порядку № 520 передбачено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Отже, визначений Порядком № 520 перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, не є вичерпним та залежить від умов конкретного договору (контракту), що укладений між його сторонами.
З огляду на те, що на реєстрацію платник ПДВ подає лише податкову накладну/розрахунок коригування та не подає документи, на підставі яких складено цю податкову накладну/розрахунок коригування, то в квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування міститься загальне посилання на документи, які пропонується надати платнику для підтвердження інформації, що зазначена в податковій накладній/розрахунку коригування. Відповідно які саме документи надати до пояснень платник визначає самостійно, виходячи із умов укладеного ним договору (контракту) та фактично складених на виконання такого договору (контракту) первинних документів.
Відповідно до пункту 11 Порядку № 520 Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;
та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;
та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Тож підставою для відмови в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування може бути ненадання платником податку копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та передбачених пунктом 5 Порядку № 520, та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Хоч обсяг документів, який надається платником з метою усунення сумнівів у контролюючого органу щодо легальності відповідної операції, за наслідками якої складено подану на реєстрацію податкову накладну/розрахунок коригування, і є завжди унікальним та залежить від організації господарських взаємовідносин між суб`єктами господарювання, змісту договірних відносин між такими, а також від особливостей законодавчого врегулювання діяльності тієї чи іншої сфери бізнесу, суд вважає, що поданими документами платник повинен довести наявність об`єкту оподаткування ПДВ, тобто фактичну передачу товару (виконання роботи чи надання послуги). Відтак, підставою для відмови в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування може бути ненадання платником податку саме таких документів. При цьому при прийнятті рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарської операції позивача на предмет її реальності, адже змістовна оцінка господарської операції може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами ПК України.
Підставою для відмови в реєстрації податкової накладної № 3 від 13 вересня 2021 року згідно оскаржуваного рішення та Витягу з протоколу засідання Комісії ГУ ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 22 червня 2022 року № 55 стало ненадання акту звірки з покупцем та оборотно-сальдову відомість по бухгалтерському рахунку 361 «Розрахунки з вітчизняними покупцями».
Надаючи оцінку такій підставі для відмови у реєстрації податкової накладної № 3 від 13 вересня 2021 року, суд виходить з наступного.
Згідно з пунктом 201.7 статті 201 ПК України податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг або на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).
Таким чином, з аналізу цієї норми та норми пункту 187.1 статті 187 ПК України слідує, що податкова накладна складається на дату виникнення податкових зобов`язань за правилом "першої події": на кожне повне або часткове постачання товарів / послуг або на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс), а зі змісту положень статті 44 ПК України - що при формуванні показників податкової звітності можуть бути враховані лише ті господарські операції, які підтверджені належним чином оформленими первинними документами.
Загальні вимоги до оформлення первинних документів містяться у статті 9 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" .
Так, відповідно до частини другої цієї статті первинні та зведені облікові документи можуть бути складені у паперовій або в електронній формі та повинні мати такі обов`язкові реквізити, якщо інше не передбачено окремими законодавчими актами України: назву документа (форми); дату складання; назву підприємства, від імені якого складено документ; зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції; посади осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення; особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.
З матеріалів справи слідує, що податкову накладну № 3 від 13 вересня 2021 року складено позивачем за фактом надання послуг згідно з актом здачі-прийняття робіт (надання послуг) №п-00000045 від 13 вересня 2021 року, підписаним ПП "Ручки-Агро" та ПП "БЛР" про те, що ПП "БЛР" були проведені такі роботи (надані такі послуги) за договором про надання сільськогосподарських послуг №06/09/2021-сон від 06 вересня 2021 року та за рахунком №п-00000059 від 13 вересня 2021 року: послуги по збиранню врожаю соняшнику 258 га загальною вартістю 245100,00 грн (без ПДВ), ПДВ 20% - 49020,00 грн, загальною вартістю з ПДВ - 294120,00 грн.
Зауважень до змісту та форми акту здачі-прийняття робіт (надання послуг) №п-00000045 від 13 вересня 2021 року, а також інших первинних документів, складених на виконання договору про надання сільськогосподарських послуг №06/09/2021-сон від 06 вересня 2021 року, у відповідача-1 не виникло, а відтак відповідач-1 погодився з повнотою зазначених в них реквізитів і відомостей, що дають можливість ідентифікувати надані послуги по збиранню врожаю соняшнику 258 га загальною вартістю 245100,00 грн (без ПДВ), ПДВ 20% - 49020,00 грн, загальною вартістю з ПДВ - 294120,00 грн.
Оскільки позивачем був поданий пакет документів, достатній для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної № 3 від 13 вересня 2021 року, суд доходить висновку, що рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Полтавській області про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №6949056/38645171 від 22 червня 2022 року підлягає скасуванню як протиправне.
З приводу ненадання позивачем разом з повідомленням про надання пояснень та копій документів: акту звірки з покупцем та оборотно-сальдової відомості по бухгалтерському рахунку 361 «Розрахунки з вітчизняними покупцями», суд зауважує, що відсутність (ненадання таких документів) не може свідчити про відсутність об`єкту оподаткування ПДВ : господарської операції з надання послуги по збиранню врожаю ПП "Ручки-Агро".
Крім того, під час судового розгляду справи позивачем надано до суду оборотно-сальдову відомість по рахунку 361 та картку рахунку 361 по контрагенту ПП "Ручки-Агро" згідно договору 06/09/21со за період з 01 вересня 2021 року по 10 листопада 2022 року, що сформовані 10 листопада 2022 року /а.с. 184-185/. Також представник позивача повідомила, що акт звірки, який не є первинним документом, а є документом, що підтверджує наявність або відсутність між сторонами договору заборгованості на певну дату, не складався.
Пунктами 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1246 від 29 грудня 2010 року, передбачено, що податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку. Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.
Беручи до уваги викладене, суд доходить висновку, що належним та ефективним способом захисту прав позивача є: визнання протиправним та скасування рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Полтавській області про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №6949056/38645171 від 22 червня 2022 року та зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №3 від 13 вересня 2021 року датою її фактичного подання на реєстрацію, а тому відповідні позовні вимоги належить задовольнити.
Таким чином, адміністративний позов ПП "БЛР" підлягає задоволенню.
Згідно з частиною першою статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
За подання позову до суду позивач поніс витрати у вигляді сплати судового збору у сумі 2481,00 грн, що підтверджується платіжним дорученням Акціонерного банку "Південний" №605 від 11 серпня 2022 року /а.с. 121/. Доказів понесення позивачем інших судових витрат матеріали справи не містять.
Таким чином, стягненню на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача підлягають витрати зі сплати судового збору у сумі 2481,00 грн.
Керуючись статтями 6-9, 72-77, 211, 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України,
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Приватного підприємства "БЛР" (вул. Базарна, буд.31, м. Решетилівка, Полтавський район, Полтавська область, 38400, ідентифікаційний код 38645171) до Головного управління ДПС у Полтавській області (вул. Європейська, буд. 4, м. Полтава, Полтавська область, 36014, ідентифікаційний код ВП 44057192) та Державної податкової служби України (Львівська площа, буд. 8, м. Київ, 04053, ідентифікаційний код 43005393), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача, - Приватне підприємство "Ручки-Агро" (вул. Т. Шевченка, буд. 40, с. Ручки, Гадяцький район, Полтавська область, 37336, ідентифікаційний код 33268457) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Полтавській області про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №6949056/38645171 від 22 червня 2022 року.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №3 від 13 вересня 2021 року датою її фактичного подання на реєстрацію.
Стягнути з Головного управління ДПС у Полтавській області на користь Приватного підприємства "БЛР" судовий збір в сумі 2481,00 грн (дві тисячі чотириста вісімдесят одна гривня нуль копійок).
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною восьмою статті 18, частинами сьомою-восьмою статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, а також з урахуванням особливостей подання апеляційних скарг, встановлених підпунктом 15.5 підпункту 15 пункту 1 розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складено 21 листопада 2022 року.
Суддя Н.І. Слободянюк
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.11.2022 |
Оприлюднено | 22.11.2022 |
Номер документу | 107415199 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
Н.І. Слободянюк
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні