ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВН ИЙ СУД
АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИ М
вул. Київська, 150, м. Сімферо поль, Автономна Республіка К рим, Україна, 95493
ПОСТАНОВА
Іменем України
21.07.10 Справа №2а-6535/10/15/0170
Окружний адміністрати вний суд Автономної Республі ки Крим у складі головуючої с удді Тоскіної Г.Л., при секрета рі Налбандян Р.В., за участю
представник позивача, Ба харева Н.Ю.,
представників відповідача - Новикова С.С., Надежкін ої О.Л.,
розглянув у відкритому суд овому засіданні адміністрат ивну справу
за позовом Кримського респ убліканського відділення Фо нду соціального захисту інва лідів
до Комунального підприємс тва "Завітненський сількомун госп"
про стягнення адміністрат ивно - господарських санкці й у розмірі 4091,00 грн.,
Обставини справи: Кримське республіканське відділення Фонду соціального захисту і нвалідів звернулось до Окруж ного адміністративного суду з адміністративним позовом до Комунального підприємств а "Завітненський сількомунго сп" про стягнення адміністра тивно - господарських санкц ій у розмірі 4091,00 грн.
Позовні вимоги мотивовані тим, що відповідач відповідн о до Закону України “Про осно ви соціальної захищеності ін валідів в Україні” зобов' яз аний виконувати норматив роб очих місць для працевлаштува ння інвалідів, а в разі недотр имання цієї норми повинен сп латити штрафні санкції за не зайняті інвалідами робочі м ісця.
Ухвалою Окружного адмініс тративного суду Автономної Р еспубліки Крим від 21.05.2010 року ві дкрито провадження в адмініс тративній справі.
Ухвалою Окружного адмініс тративного суду Автономної Р еспубліки Крим від 21.05.2010 року з акінчено підготовче провадж ення і справу призначено до с удового розгляду.
Представник позивача у суд овому засіданні 21.07.2010р. підтрим ав позовні вимоги у повному о бсязі з підстав, викладених у адміністративному позові та пояснив, що відповідач не заб езпечив у 2009 році працевлашту вання одного інваліда на під приємстві, у зв' язку з чим зо бов' язаний сплатити позива чу адміністративно-господар ські санкції, сума яких визна чається в розмірі середньорі чної заробітної плати за кож не робоче місце, призначене д ля працевлаштування інвалід а і не зайняте ним.
Представники відповідача у судовому засіданні проти п озову заперечували. 01.07.2010 року н адали суду письмові поясненн я, де зазначили, що Комунальне підприємство "Завітненський сількомунгосп" займається п ошуком до працевлаштування і нвалідів шляхом спілкування з людьми, звернення до Завітн енського амбулаторію, до упр авління праці та соціального захистку населення Совєтськ ої РДА, центр зайнятості, але п ошук результатів не дає. Крім того зазначив, що Комунальне підприємство "Завітненський сількомунгосп" є збитковим п ідприємством, не отримує при бутку, тому повинне бути звіл ьнене від сплати адміністрат ивно-господарських санкцій, відповідно до частини 3 статт і 20 Закону України “Про основи соціальної захищеності інва лідів в Україні”. Таким чином , на думку представників відп овідача, у позові повинно бут и відмовлено.
Розглянувши матеріали спр ави, дослідивши надані доказ и, заслухавши представника п озивача та представників від повідача, суд -
ВСТАНОВИВ:
Комунальне підприємство "З авітненський сількомунгосп " зареєстровано як юридична о соба Совєтською районною дер жавною адміністрацією АР Кри м 26.10.2001 рок, про що свідчить витя г з Єдиного державного реєст ру підприємств та організаці й України (а.с.6).
Відповідно до ст. 43 Конститу ції України держава створює умови для повного здійснення громадянами права на працю і гарантує рівні можливості д ля його реалізації. Законом У країни “Про основи соціально ї захищеності інвалідів в Ук раїні” від 21.03.1991р. №875 зі змінами та доповненнями (далі Закон), п ередбачені гарантії для забе зпечення інвалідів рівними п равами з іншими громадянами.
Відповідно до статті 19 Зако ну України “Про основи соціа льної захищеності інвалідів в Україні”від 21.03.1991 року № 875 (дал і - Закон) для підприємств, ус танов, організацій, у тому чис лі підприємств, організацій громадських організацій інв алідів, фізичних осіб, які вик ористовують найману працю, у становлюється норматив робо чих місць для працевлаштуван ня інвалідів у розмірі чотир ьох відсотків середньооблік ової чисельності штатних пра цівників облікового складу з а рік, а якщо працює від 8 до 25 ос іб, - у кількості одного робочо го місця.
Відповідно до звіту про зай нятість та працевлаштування інвалідів за 2009 рік за формою № 10-ПІ, затвердженим наказом Мін праці України від 10.02.2007р. №42, від 24.02.2010 року середньооблікова кі лькість штатних працівників облікового складу відповіда ча становить 11 осіб (а.с.9). Отже, в ідповідно до частини 1 статті 19 Закону для відповідача вста новлюється норматив робочих місць для працевлаштування інвалідів у кількості одного робочого місця. Відповідно д о звіту на 2009 рік відповідач ви значив норматив робочих місц ь для працевлаштування інвал ідів у кількості одного місц я та з них середньооблікова к ількість штатних працівникі в, яким відповідно до чинного законодавства встановлена і нвалідність, склала 0 осіб Від повідно до даних звіту у 2009 роц і на підприємстві не працюва ла жодна особа, якій відповід но до чинного законодавства встановлена інвалідність. Ві дповідач самостійно у звіті визначив суму адміністратив но-господарських санкцій у р озмірі 4091,00 гривень
Судом встановлено, що згідн о відповіді Советського райо нного центру зайнятості від 26.05.2010 року КП "Завітненський сі лькомунгосп" за період з 01.01.2009 р оку по 01.01.2010 року не надавав зві тів за формою З-ПН «Звіт про на явність вакансій», де зазнач ені вакансії для працевлашту вання інвалідів.
Частиною 1 ст. 20 Закону встано влено, підприємства, установ и, організації, у тому числі пі дприємства, організації гром адських організацій інвалід ів, фізичні особи, які викорис товують найману працю, де сер едньооблікова чисельність п рацюючих інвалідів менша, ні ж установлено нормативом, пе редбаченим статтею 19 цього За кону, щороку сплачують відпо відним відділенням Фонду соц іального захисту інвалідів а дміністративно-господарськ і санкції, сума яких визначає ться в розмірі середньої річ ної заробітної плати на відп овідному підприємстві, устан ові, організації, у тому числі підприємстві, організації г ромадських організацій інва лідів, фізичної особи, яка вик ористовує найману працю, за к ожне робоче місце, призначен е для працевлаштування інвал іда і не зайняте інвалідом. Дл я підприємств, установ, орган ізацій, у тому числі підприєм ств, організацій громадських організацій інвалідів, фізи чних осіб, на яких працює від 8 до 15 осіб, розмір адміністрат ивно-господарських санкцій з а робоче місце, призначене дл я працевлаштування інваліда і не зайняте інвалідом, визна чається в розмірі половини с ередньої річної заробітної п лати на відповідному підприє мстві, в установі, організаці ї, у тому числі підприємстві, о рганізації громадських орга нізацій інвалідів, у фізично ї особи, яка використовує на йману працю.
Відповідно до п. 2 Порядку сп лати підприємствами, установ ами, організаціями та фізичн ими особами, що використовую ть найману працю, суми адміні стративно-господарських сан кцій та пені за невиконання н ормативу робочих місць для п рацевлаштування інвалідів, з атвердженого Постановою Каб інету Міністрів України N 70 ві д 31.01.2007р. роботодавці сплачують суму адміністративно-господ арських санкцій відділенням Фонду соціального захисту і нвалідів (далі - відділення Фо нду) за місцем їх державної ре єстрації як юридичних осіб а бо фізичних осіб - підприємці в на рахунки, відкриті в орган ах Державного казначейства, до 15 квітня року, що настає за р оком, в якому відбулося поруш ення нормативу робочих місць для працевлаштування інвалі дів. Обчислення суми адмініс тративно-господарських санк цій проводиться роботодавця ми самостійно згідно з поряд ком заповнення звіту про зай нятість і працевлаштування і нвалідів, затвердженим Мінпр аці за погодженням з Держком статом.
Судом встановлено, що розмі р середньорічної заробітної плати на підприємстві у 2009 роц і складав 8182,00 грн. (а.с.9).
Відповідно до ст.1 Закону Ук раїни “Про реабілітацію інва лідів в Україні” робоче місц е інваліда - місце або виробни ча ділянка постійного або ти мчасового знаходження особи у процесі трудової діяльнос ті на підприємствах, в устано вах і організаціях; спеціаль не робоче місце інваліда - окр еме робоче місце або ділянка виробничої площі, яка потреб ує додаткових заходів з орга нізації праці особи з урахув анням її індивідуальних функ ціональних можливостей, обум овлених інвалідністю, шляхом пристосування основного і д одаткового устаткування, тех нічного обладнання тощо.
Відповідно до ч. 1 ст. 218 ГК Укра їни підставою господарсько-п равової відповідальності уч асника господарських віднос ин є вчинене ним правопоруше ння у сфері господарювання.
Частиною 2 вищенаведеної ст атті встановлено, що учасник господарських відносин відп овідає за невиконання або не належне виконання господарс ького зобов' язання чи поруш ення правил здійснення госпо дарської діяльності, якщо не доведе, що ним вжито усіх зале жних від нього заходів для не допущення господарського пр авопорушення.
Відповідно до підпункту 3 пу нкту 4 Положення про Фонд соці ального захисту інвалідів (з атверджене постановою Кабін ету Міністрів України № 1434 від 26 вересня 2002 року), Фонд соціаль ного захисту інвалідів як ур ядовий орган державного упра вління (та його територіальн і відділення) відповідно до п окладених на нього завдань з дійснює контроль за своєчасн им перерахуванням сум штрафн их санкцій, що надходять від п ідприємств, установ і органі зацій за недодержання ними н ормативів робочих місць для забезпечення працевлаштува ння інвалідів.
Таким чином, відповідач у 2009 році повинен був перерахуват и до Кримського республіканс ького відділення Фонду соціа льного захисту інвалідів 4091,00 г рн. адміністративно - господ арських санкцій за одне робо че місце, призначене для прац евлаштування інваліда і не з айняте ним.
Крім того звертає уваг у представників відповідача , що посилання на п.10 «Положенн я про робоче місця інваліда т а порядок працевлаштування і нвалідів» є безпідставним, о скільки дна підставі Постано ви КМУ від 31 січня 2007 року за №70 « Про реалізацію статей 19 і 20 Зак ону України « Про основи соці альної захищеності інваліді в в Україні» це Положення втр атило чинність.
Суд не приймає до уваги дово ди представників відповідач а, що у зв' язку з відсутністю прибитку у підприємства, ця о бставина відповідно до части ни 3 статті 20 Закону України “П ро основи соціальної захищен ості інвалідів в Україні” ві д 21.03.1991 року № 875 звільняє від спл ати адміністративно-господа рських санкцій, виходячи з на ступного.
Згідно частини 3 статті 20 Зак ону України від 21.03.1991 № 875-ХІІ (дал і Закон) сплату адміністрати вно-господарських санкцій і пені підприємства, установи, організації, у тому числі під приємства, організації грома дських організацій інваліді в, фізичні особи, які використ овують найману працю, провод ять відповідно до закону за р ахунок прибутку, який залиша ється в їх розпорядженні піс ля сплати всіх податків і збо рів (обов'язкових платежів).
Однак відповідно до частин и 4 статті 20 Закону у разі відсу тності коштів
адміністра тивно-господарські санкції м ожуть бути застосовані шляхо м звернення на
майно підпр иємства (об'єднання), установи і організації в порядку, пере дбаченому законом.
Таким чином, норми пункту 3 с татті 20 Закону регулюють поря док та джерело виплати адмін істративно-господарських са нкцій, а саме механізм добров ільної оплати санкції за не с творені робочі місця для інв алідів.
Визначення, згідно з яким «с плату адміністративно-госпо дарських санкцій підприємст ва (об'єднання), установи і орг анізації проводять відповід но до закону за рахунок прибу тку», означає, що кошти, сплаче ні як відповідні адміністрат ивно-господарські санкції, п ідприємство відносить у своє му бухгалтерському обліку, н е на витрати виробництва, а за рахунок свого прибутку. У раз і відсутності прибутку суми сплачених штрафних санкцій в ідносяться до збитку підприє мства.
Доводи представників відп овідача, що підприємство сам остійно займалося пошуком ін валідів для працевлаштуванн я на підприємстві, та у зв' яз ку з відсутністю інвалідів, я ки бажають працювати на підп риємстві, у місці знаходженн я підприємства, що, на думку пр едставників відповідача вик лючає застосування санкцій д о підприємства, суд вваж є нео бґрунтованими, та зазначає н аступне.
Згідно зі статтею 18 Закону № 875-ХІІ (у редакції до 18 березня 20 06 року) працевлаштування інва лідів здійснюється централь ним органом виконавчої влади з питань праці та соціальної політики, органами місцевог о самоврядування, громадськи ми організаціями інвалідів. Законом від 23 лютого 2006 року № 3 483-IV зазначену статтю було викл адено в іншій редакції, а Зако н № 875-ХІІ доповнено статтею 18-1, з а змістом якої пошук підходя щої роботи для інваліда здій снює державна служба зайнято сті.
Наказом Міністерства прац і та соціальної політики Укр аїни від 19.12.2005р. №420, зареєстрован им в Міністерстві юстиції Ук раїни 21.12.2005р. за №1534/11814 затверджен а Інструкція щодо заповнення форми звітності №3-ПН “Звіт пр о наявність вакансій».
У абзаці 1 Інструкції щодо з аповнення форми звітності №3 -ПН “Звіт про наявність вакан сій”, зазначено, що відповідн о до Закону України "Про зайня тість населення" підприємств а, установи й організації, їх с труктурні підрозділи та філі ї незалежно від форми власно сті та господарювання повинн і за наявності вакансій у пов ному обсязі подавати інформа цію про наявність вільних ро бочих місць (вакансій) центра м зайнятості за місцем їх реє страції як платника страхови х внесків.
Таким чином, Закон не вимага є від підприємства самостійн о займатися пошуком інваліді в, але відповідно до Закону (ст аття 18 Закону № 875-ХІІ) саме на пі дприємство покладено наданн я до центру зайнятості відпо відних звітів. Обов'язок підп риємства зі створення робочи х місць для інвалідів не супр оводжується його обов'язком займатись пошуком інвалідів для працевлаштування. Але су д зазначає, що невиконання пр иписів Закону стаття (18 Закону № 875-ХІІ) є підставою для застос ування до підприємства адмін істративно-господарських са нкцій.
Суд не приймає до уваги запе речення відповідача про те, щ о обов' язок по сплаті адмін істративно-господарських са нкцій виникає за наявності 2 у мов, а саме створення робочог о місця для працевлаштування інваліда та працевлаштуванн я інваліда на вказане спеціа льне робоче місце, оскільки ц і умови можуть бути реалізов ані лише після виконання від повідачем обов' язку, передб аченого пунктом 4 ст. 20 Закону У країни “Про зайнятість насел ення” про необхідність подан ня до центру зайнятості відп овідних звітів, які подаютьс я щомісячно, тоді як цього обо в' язку відповідач не викона в, і не спростував такого обов ' язку, втім позивач довів, щ о відповідач не подавав звіт ів №3-ПН за період з 01.01.09 р. по 01.01.2010 р оку до Советського міського центру зайнятості.
Посилання представників в ідповідача на ту обставину, щ о підприємство було зареєстр овано у відділенні Фонді соц іального захисту інвалідів т ільки 21.09.2009 року, тому у позивач а відсутні підстави для стяг нення адміністративно-госпо дарських санкцій суд, вважає необґрунтованим, оскільки о бов' язок реєстрації відпов ідно до статті 19 Закону № 875-ХІІ покладень саме на відповіда ча, та відсутність реєстраці ї відповідно до норм цього за кону не виключає застосуванн я до відповідача адміністрат ивно-господарських санкцій з а порушення норм цього Закон у.
Як вбачається з матеріалів справи відповідач не викона в встановлений Законом норма тив щодо працевлаштування ін валідів на 2009 рік в кількості 1 робочого місця та повинен бу в самостійно сплатити адміні стративно-господарські санк ції до 15.04.2010 року.
На підставі викладеного су д вважає, що позовні вимоги пі длягають задоволенню у повно му обсязі.
Вступна та резолютивна час тини постанови проголошені в судовому засіданні 21.07.2010 року. У повному обсязі постанову с кладено та підписано 26.07.2010 року .
Керуючись ст.ст.160-163, ст.167 Кодек су адміністративного судочи нства України, суд
ПО СТАНОВИВ:
Адміністративний позов за довольнити повністю.
Стягнути з Комунального пі дприємства "Завітненський сі лькомунгосп" (ЄДРПОУ 31591521) на ко ристь Кримського республіка нського відділення Фонду соц іального захисту інвалідів ( ЄДРПОУ 20701802) 4091,00 грн. заборговано сті зі сплати адміністративн о - господарських санкцій.
У разі неподання заяви про а пеляційне оскарження, постан ова набирає законної сили че рез 10 днів з дня її проголошен ня, а в разі складення постано ви у повному обсязі відповід но до статті 160 Кодексу адміні стративного судочинства Укр аїни - з дня складення в повном у обсязі.
Якщо постанову було прогол ошено у відсутності особи, як а бере участь у справі, то пост анова набирає законної сили через 10 днів з дня отримання о собою копії постанови, у разі неподання нею заяви про апел яційне оскарження.
Якщо після подачі заяви пр о апеляційне оскарження, апе ляційна скарга не подана, пос танова вступає в законну сил у через 20 днів після подання з аяви про апеляційне оскарже ння.
Постанова може бути оскарж ена в порядку і строки передб ачені ст. 186 Кодексу адміністр ативного судочинства Україн и.
Суддя Тоскіна Г.Л.
Суд | Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим |
Дата ухвалення рішення | 21.07.2010 |
Оприлюднено | 17.08.2010 |
Номер документу | 10741832 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Тоскіна Г.Л.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні