Рішення
від 22.11.2022 по справі 200/2332/22
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

22 листопада 2022 року Справа№200/2332/22

Донецький окружний адміністративний суд у складі

головуючого судді Аляб`єва І.Г.,

розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Клімат УА» до Головного управління ДПС у Донецькій області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,-

ВСТАНОВИВ:

Позивач, ТОВ «Клімат УА» звернулось до Донецького окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС у Донецькій областів якому просить:

- визнати протиправним та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Донецької області від 14.01.2022 №159 про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризикованості платника податків;

- зобов`язати відповідача виключити ТОВ «Клімат УА» з переліку ризикових платників податків.

- судові витрати покласти на Відповідача.

Позов обґрунтований тим, що позивач вважає, що податковий орган безпідставно включив його до ризикових платників, наголошує, що оскаржуване рішення не містить жодної мотивації його прийняття. Відсутні докази наявності податкової інформації, що свідчить про наявність ознак придбання невідомого товару та не зазначено взагалі його назву і перелік. При цьому віднесення позивача до ризикових платників створює перешкоди у здійснені ним господарської діяльності, що полягає у обмежені права реєструвати податкові накладні за господарськими операціями та надавати податковий кредит своїм контрагентам.

Відповідачем подано відзив на позовну заяву. В обґрунтування позову зазначає, що Комісією Головного управління ДПЄ у Донецькій області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних 14.01.2022 прийнято рішення про відповідність ТОВ « Клімат УА» (ЄДРПОУ 44284502) п.8 критеріїв ризиковості платника, затверджених Постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року №1165 по причині встановлено наявність ризикових операцій.

Так, за результатами проведеного моніторингу інформаційних ресурсів ДПЄ України АІЄ «Податковий блок», даних ЄРПН та аналізу інформаційних баз даних щодо здійснення фінансово-господарських операцій суб`єктів господарювання встановлено, що ТОВ « Клімат УА» перебуває на обліку в ГУ ДПЄ у Донецькій області. Основний вид діяльності - монтаж водопровідних мереж, систем кондиціонування. З проведеного моніторингу вбачається, що ТзОВ « Клімат УА» числиться З (троє) працівників. Звіт ЄСВ 2022 рік не подано. Окрім цього платником подано звіт 20-ОПП щодо використання в господарській діяльності: склад та офіс. Відповідно до схеми руху ТОВ « Клімат УА» за період з 01.01.2021 по грудень 2021 року встановлено, що позивачем придбано ТМЦ ! послуг на (сума ПДВ 6 348 тис.грн.) та реалізовано на (сума ПДВ 6534 тис.грн.).

За результатами проведеного моніторингу інформаційних ресурсів ДПС України АІС «Податковий блок», даних ЄРПН та аналізу інформаційних баз даних щодо здійснення фінансово-господарських операцій суб`єктів господарювання встановлено наявність ризикових операцій.

В результаті обговорення з членами Комісії та дослідження фінансово- господарської діяльності даного платника прийнято рішення про відповідність ТзОВ « Клімат УА» критеріям ризиковості, оскільки встановлено ризикові операції, а також відсутність трудових ресурсів необхідних для здійснення фінансового-господарської діяльності, відсутня наявність технічного персоналу для ведення господарської діяльності, а саме не може один працівник (мастер) виконувати таку кількість робіт по монтажу та ремонту, що може свідчити про відсутність реального факту здійснення господарської діяльності та безтоварність угод укладених між вказаними товариствами та підприємствами - постачальниками/покупцями.

Крім цього, Головне управління ДПС у Донецькій області звертає увагу суду на те, що позовна вимога щодо виключення платника податків із переліку ризикових, на думку відповідача, є неправомірною, так як суд в даному випадку перебирає функцію органу ДПС щодо зібрання, опрацювання та контролю за своєчасністю та достовірністю сплатою коштів до бюджету.

Отже, позовні вимоги в частині виключення із ризикових Позивача у справі є протиправними, оскільки суд лише може зобов`язати Головне управління ДПС у Донецькій області повторно розглянути документи з урахуванням рішення суду у разі встановлення судом його протиправності.

Виходячи з наведеного просить суд відмовити в задоволенні позову.

Ухвалою суду від 14.02.2022 відкрито провадження в адміністративній справі за правилами загального позовного провадження, підготовче засідання призначено на 14.03.2022.

Ухвалою суду від 22.11.2022 закрито підготовче провадження у справі, ухвалено розгляд справи по суті проводити в письмовому провадженні.

Представник позивача та відповідача до судового засідання не з`явилися, про дату, час та місце його проведення повідомлені належним чином.

Законом України від 24.02.2022 №2102-IX, затверджено Указ Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні", згідно якого, у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, введено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24.02.2022 строком на 30 діб.

Указом Президента України №133/2022 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні", у зв`язку з триваючою широкомасштабною збройною агресією Російської Федерації проти України, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 26.03.2022 строком на 30 діб.

Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" від 21.04.2022 № 2212-IX, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 25.04.2022 строком на 30 діб.

Указом Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" від 17.05.2022 №341/2022 продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 25.05.2022 строком на 90 діб.

Враховуючи викладене, станом на час постановлення цієї ухвали в Україні продовжує діяти воєнний стан.

Відповідно до ст. 12-2 Закону України "Про правовий режим воєнного стану" від 12.05.2015 № 389-VIII, в умовах правового режиму воєнного стану суди, органи та установи системи правосуддя діють виключно на підставі, в межах повноважень та в спосіб, визначені Конституцією України та законами України.

Рішенням Ради суддів України від 24.02.2022 №9, з урахуванням положень статті 3 Конституції України про те, що людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю рекомендовано зборам суддів, головам судів, суддям судів України у випадку загрози життю, здоров`ю та безпеці відвідувачів суду, працівників апарату суду, суддів оперативно приймати рішення про тимчасове зупинення здійснення судочинства певним судом до усунення обставин, які зумовили припинення розгляду справ.

Згідно п. 4 Рекомендацій Ради суддів України, опублікованих 02.03.2022, щодо роботи судів в умовах воєнного стану, судам України рекомендовано усіх доступних працівників, по можливості, перевести на дистанційну роботу.

Місцезнаходження Донецького окружного адміністративного суду визначено м.Слов`янськ Донецької області.

У зв`язку з активізацією проведення бойових дій на території Донецької області та прилеглих областей, виникнення загрози безпеці, здоров`ю та життю людей, головою Донецького окружного адміністративного суду 26.02.2022 прийнято наказ №14/І-г "Про запровадження особливого режиму роботи Донецького окружного адміністративного суду у вигляді дистанційної роботи". Наказом запроваджено особливий режим роботи з 26.02.2022 до закінчення воєнного стану, і до дня відновлення роботи суду у звичайному режимі.

Дослідивши докази, що містяться у матеріалах справи, суд встановив наступне.

Позивач, товариство з обмеженою відповідальністю «Клімат УА» (ідентифікаційний код: 44284502), відповідно до витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань зареєстроване як юридична особа і здійснює наступні види економічної діяльності: 43.22 Монтаж водопровідних мереж, систем опалення та кондиціонування (основний); 22.23 Виробництво будівельних виробів із пластмас; 25.11 Виробництво будівельних металевих конструкцій і частин конструкцій; 25.12 Виробництво металевих дверей і вікон; 25.61 Оброблення металів та нанесення покриття на метали; 25.99 Виробництво інших готових металевих виробів, н. в. і. у.; 27.12 Виробництво електророзподільчої та контрольної апаратури; 28.14 Виробництво інших кранів і клапанів; 28.25 Виробництво промислового холодильного та вентиляційного устатковання; 33.11 Ремонт і технічне обслуговування готових металевих виробів; 33.12 Ремонт і технічне обслуговування машин і устатковання промислового призначення; 33.14 Ремонт і технічне обслуговування електричного устатковання; 33.15 Ремонт і технічне обслуговування суден і човнів; 33.20 Установлення та монтаж машин і устатковання; 35.30 Постачання пари, гарячої води та кондиційованого повітря; 36.00 Забір, очищення та постачання води; 37.00 Каналізація, відведення й очищення стічних вод; 41.10 Організація будівництва будівель; 41.20 Будівництво житлових і нежитлових будівель; 42.11 Будівництво доріг і автострад; 42.13 Будівництво мостів і тунелів; 42.21 Будівництво трубопроводів; 42.22 Будівництво споруд електропостачання та телекомунікацій; 42.99 Будівництво інших споруд, н. в. і. у.; 43.11 Знесення; 43.12 Підготовчі роботи на будівельному майданчику; 43.13 Розвідувальне буріння; 43.21 Електромонтажні роботи; 43.29 Інші будівельно-монтажні роботи; 43.31 Штукатурні роботи; 43.32 Установлення столярних виробів; 43.33 Покриття підлоги й облицювання стін; 43.34 Малярні роботи та скління; 43.39 Інші роботи із завершення будівництва; 43.91 Покрівельні роботи; 43.99 Інші спеціалізовані будівельні роботи, н. в. і. у.; 46.13 Діяльність посередників у торгівлі деревиною, будівельними матеріалами та санітарно-технічними виробами; 46.15 Діяльність посередників у торгівлі меблями, господарськими товарами, залізними та іншими металевими виробами; 46.18 Діяльність посередників, що спеціалізуються в торгівлі іншими товарами; 46.19 Діяльність посередників у торгівлі товарами широкого асортименту; 46.43 Оптова торгівля побутовими електротоварами й електронною апаратурою побутового призначення для приймання, записування, відтворювання звуку й зображення; 46.47 Оптова торгівля меблями, килимами й освітлювальним приладдям; 46.49 Оптова торгівля іншими товарами господарського призначення; 46.51 Оптова торгівля комп`ютерами, периферійним устаткованням і програмним забезпеченням; 46.62 Оптова торгівля верстатами; 46.65 Оптова торгівля офісними меблями; 46.69 Оптова торгівля іншими машинами й устаткованням; 46.72 Оптова торгівля металами та металевими рудами; 46.73 Оптова торгівля деревиною, будівельними матеріалами та санітарно-технічним обладнанням; 46.74 Оптова торгівля залізними виробами, водопровідним і опалювальним устаткованням і приладдям до нього; 46.77 Оптова торгівля відходами та брухтом; 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля;47.19 Інші види роздрібної торгівлі в неспеціалізованих магазинах; 47.52 Роздрібна торгівля залізними виробами, будівельними матеріалами та санітарно-технічними виробами в спеціалізованих магазинах; 47.54 Роздрібна торгівля побутовими електротоварами в спеціалізованих магазинах; 47.91 Роздрібна торгівля, що здійснюється фірмами поштового замовлення або через мережу Інтернет; 47.99 Інші види роздрібної торгівлі поза магазинами; 49.42 Надання послуг перевезення речей (переїзду); 52.24 Транспортне оброблення вантажів; 62.02 Консультування з питань інформатизації; 64.91 Фінансовий лізинг; 68.10 Купівля та продаж власного нерухомого майна; 68.20 Надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна; 71.11 Діяльність у сфері архітектури; 71.12 Діяльність у сфері інжинірингу, геології та геодезії, надання послуг технічного консультування в цих сферах; 71.20 Технічні випробування та дослідження; 74.10 Спеціалізована діяльність із дизайну; 77.32 Надання в оренду будівельних машин і устатковання; 77.39 Надання в оренду інших машин, устатковання та товарів. н. в. і. у.; 81.21 Загальне прибирання будинків; 95.22 Ремонт побутових приладів, домашнього та садового обладнання.

За інформацією витягу № 2205844500001 з реєстру платників податку на додану вартість від 10.01.2022 позивач зареєстрований платником податку на додану вартість 01.05.2021.

До суду надана копія договору оренди об`єкту нерухомості № 128-о від 01.07.2021, який укладено між Приватним акціонерним товариством «АТП-1» і позивачем щодо прийняття позивачем у тимчасове платне користування нежитлового приміщення за адресою АДРЕСА_1 площею 16.5 квадратних метрів на 1 поверсі літ. «А» зі строком дії з 01.07.2021 по 30.06.2022 (включно).

Також до суду надані акти прийому-передачі нежитлових приміщень до договору оренди об`єкту нерухомості № 128-о від 01.07.2021 від 01.07.2021 і від 01.09.2021.

Відповідно до додаткової угоди від 01.09.2021 до договору оренди об`єкту нерухомості № 128-о від 01.07.2021 сторони вирішили внести зміни в частині загальної площі нежитлових приміщень: - 16.5 квадратних метрів на 1 поверсі літ. «А»; - 8,8 квадратних метрів на 1 поверсі літ. «Щ», із зазначенням загальної площі 25,3 квадратних метрів.

Відповідно до договору №1 оренди об`єкта нерухомості від 14.12.2021 між ТОВ «ОВК «Гефест» та позивачем укладено договір на підставі якого ТОВ «ОВК «Гефест» зобов`язується передати у тимчасове платне користування нежитлового приміщення за адресою: м.Маріуполь, вул.Лавицького, будинок 5 офіс 18.

Також до суду надані акти прийому-передачі об`єкта нерухомості відповідно до договору оренди об`єкту нерухомості № 1 від 14.12.2021 - від 04.01.2022.

Згідно витягу з протоколу від 14.01.2022 на засіданні комісії Головного управління ДПС у Донецькій області розглядалось питання щодо відповідності ТОВ «КЛІМАТ УА» критеріям ризиковості, визначеним Постановою КМУ від 11.12.2019 № 1165 та прийнято рішення шляхом відкритого голосування комісією про відповідність платників податку, наведених у додатку 1,2 критеріям ризиковості ТОВ «КЛІМАТ УА».

За наслідками засідання комісією прийнято рішення від 14.01.2022 № 159 про відповідність ТОВ «КЛІМАТ УА» пункту 8 Критеріїв ризиковості платника на підставі наявної податкової інформації.

25.01.2022 представник позивача звернулася до ГУ ДПС у Донецькій області з адвокатським запитом в якому просила надати:

- витяг з протоколу засідання Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Донецькій області згідно, якого комісією прийнято рішення про відповідність платників податку, наведених у додатку 1 до протоколу, критеріям ризиковості платника податку зокрема ТОВ "КЛІМАТ УА";

- висновок інформаційно-аналітичної довідки щодо виявлення суб`єкта господарювання, який відповідає критеріям ризиковості платника податків на додану вартість ТОВ "КЛІМАТ УА" відповідає критеріям ризиковості платника ПДВ згідно з пунктами 8 критеріїв ризиковості додатку 1 до Порядку зупинення №1165 та документів на підставі, яких прийнято такий висновок;

- протокол Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Донецькій області, яким зафіксовано процес обговорення спірного питання конкретної податкової інформації, що визначає ризиковість здійснення ТОВ "КЛІМАТ УА" господарської операції на е-таі1: акапоуа.ес@цтаі1.сопі та_на-поштову адресу адвоката.

Листом ГУ ДПС у Донецькій області від 31.01.2022 надано: витяг з протоколу засідання Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Донецькій області згідно, якого комісією прийнято рішення про відповідність платників податку, наведених у додатку 1 до протоколу, критеріям ризиковості платника податку зокрема ТОВ "КЛІМАТ УА".

Крім того повідомлено, що інформаційна-довідка та документи, на підставі якої визначено відповідність ТОВ «КЛІМАТ УА» пункту 8 критеріїв ризиковості платника податку міститься в інформаційні системі ДПС України, пов`язана з процесом прийняття комісією рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 14.01.2022 №159 та є службовою інформацією, тобто інформацією з обмеженим доступом. Таким чином, інформаційно-аналітична довідка та документи, на підставі якої визначено відповідність ТОВ «КЛІМАТ УА» критеріям ризиковості платника податку не підлягає розголошенню.

Також зазначено, що згідно з вимогами підпункту 17.1.9 пункту 17.1 статті 17 ПК України платники податків мають право на нерозголошення контролюючим органом (посадовими особами) відомостей про такого платника без його письмової згоди та відомостей, що становлять конфіденційну інформацію, державну, комерційну чи банківську таємницю та стали відомі під час виконання посадовими особами службових обов`язків, крім випадків, коли це прямо передбачено законами.

Згідно з підпунктами 21.1.6 пункту 21.1 статті 21 Кодексу посадові та службові особи контролюючих органів зобов`язані не допускати розголошення інформації з обмеженим доступом, що одержується, використовується, зберігається під час реалізації функцій, покладених на контролюючі органи.

Статтею 20 Закону № 2657 визначено, що за порядком доступу інформація поділяється на відкриту інформацію та інформацію з обмеженим доступом. Будь-яка інформація є відкритою, крім тієї, що віднесена законом до інформації з обмеженим доступом.

До публічної інформації з обмеженим доступом належить конфіденційна інформація, таємна та службова інформація (стаття 21 Закону № 2657).

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи, суд зазначає наступне.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з приписів ч. 2 ст. 2 КАС України, якою визначено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суду перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони, зокрема: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо.

Податковий кодекс України регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства. (п. 1.1 ст. 1 Податкового кодексу України)

Відповідно до п. 201.1 ст. 201 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Так, згідно п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України При здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових .накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для .покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.

Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України. Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних.

Згідно з п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Постановою Кабінету Міністрів України № 1165 від 11.12.2019 затверджено Порядок, який визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (Порядок № 1165).

Відповідно до пункту 6 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.

У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4).

У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Так, контролюючими органами позивача віднесено до переліку ризикових платників податків на підставі пункту 8 Критеріїв ризиковості платників податку відповідно до Порядку, який визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №1165 від 11.12.2019,

Додатком 1 до Порядку №1165 установлено наступні Критерії ризиковості платника податку на додану вартість:

1. Платника податку на додану вартість (далі - платник податку) зареєстровано (перереєстровано) на підставі недійсних (втрачених, загублених) та підроблених документів згідно з інформацією, наявною в контролюючих органах.

2. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) в органах державної реєстрації фізичними особами з подальшою передачею (оформленням) у володіння чи управління неіснуючим, померлим, безвісти зниклим особам згідно з інформацією, наявною в контролюючих органах.

3. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) в органах державної реєстрації фізичними особами, що не мали наміру провадити фінансово-господарської діяльності або здійснювати повноваження, згідно з інформацією, наданою такими особами.

4. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) та ним проваджено фінансово-господарську діяльність без відома і згоди його засновників і призначених у законному порядку керівників згідно з інформацією, наданою такими засновниками та/або керівниками.

5. Платник податку - юридична особа не має відкритих рахунків у банківських установах, крім рахунків в органах Казначейства (крім бюджетних установ).

6. Платником податку не подано контролюючому органу податкової звітності з податку на додану вартість за два останніх звітних (податкових) періоди всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та абзацу першого пункту 49.2 і пункту 49.18 статті 49 Податкового кодексу України.

7. Платником податку на прибуток підприємств не подано контролюючому органу фінансової звітності за останній звітний період всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та пункту 46.2 статті 46 Податкового кодексу України.

8. У контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.

Водночас, пунктом 6 Порядку №1165 передбачено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.

У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4).

У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Відповідно до пункту 25 Порядку № 1165 комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Комісія регіонального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком та Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Мінфіном.

Комісія центрального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком (пункт 26 Порядку №1165).

За умовами абзацу 8 пункту 40 Порядку № 1165 під час засідання секретарем комісії контролюючого органу ведеться протокол, в якому фіксуються прийняті рішення та надані доручення.

Відповідно до пункту 43 Порядку № 1165 матеріали засідання комісії контролюючого органу зберігаються десять років.

У додатку 4 до Порядку № 1165 зазначено, що рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.

Так, у затвердженій формі рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку передбачено необхідність зазначення контролюючим органом однієї із двох підстав для прийняття такого рішення, а саме:

- у зв`язку з виявленням обставин та/або отриманням інформації контролюючим органом у процесі поточної діяльності

або

- з урахуванням отриманих від платника податку інформації та копій відповідних документів від.р. № -.

У формі рішенні вказано про необхідність зазначення пункту критерію ризиковості платника податку, а у разі відповідності суб`єкта пункту 8 критеріїв ризиковості платника податку необхідно також зазначити, яка саме інформація була підставою для висновків про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

При цьому, в оскаржуваному рішенні від 14.01.2022 №159 відповідачем не вказано, на підставі чого було прийнято таке рішення, зокрема: відсутня позначка у колонках «у зв`язку з виявленням обставин та/або отриманням інформації контролюючим органом у процесі поточної діяльності» або «з урахуванням отриманих від платника податку інформації та копій відповідних документів від … р. N».

В рішенні 14.01.2022 №159 зазначено, що рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку прийнято, оскільки встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (встановлено наявність ризикових операцій).

Однак, доказів того, які документи та інформація стали підставою для прийняття саме такого рішення, матеріали справи не містять, відповідачами їх також не надано.

Крім того, в оскаржуваних рішеннях відповідачами, в рядку «Податкова інформація» вказано « встановлено наявність ризикових операцій».

При цьому, пункт 8 Критеріїв ризиковості визначає можливість віднесення платника податку до ризикових у випадку наявності у контролюючих органах податкової інформації, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.

Водночас, рішення не містять посилання на жодну господарську операцію та/або на податкові накладні, отже, не є законодавчо визначеною підставою для віднесення до Критеріїв ризиковості платників податку.

Оскільки, оскаржувальне рішення не містять обґрунтувань підстав та причин віднесення позивача до ризикових платників податків відповідно до пункту 8 Критеріїв ризиковості платників податку.

Посилання на зазначену вище «податкову інформацію» не свідчить про наявність ознак ризиковість здійснення господарської операції, що зумовило включення позивача до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

Суд зазначає, що комісія контролюючого органу, приймаючи рішення з посиланням на те, що у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування, має обґрунтувати суду на підставі якої інформації комісія дійшла такого висновку та надати належні, допустимі докази в підтвердження цієї інформації.

Водночас, впродовж розгляду справи відповідач не надав жодного доказу, який би досліджувався під час засідань комісій, і який слугував підставою для прийняття оскаржуваного рішення, рішення комісії не містять мотивів та обґрунтувань віднесення позивача до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості.

З огляду на викладене, суд дійшов висновку, що законодавчо встановлені підстави для віднесення товариства до пункту 8 Критеріїв ризиковості відсутні, а рішення від 14.01.2022 №159 про відповідність ТОВ «КЛІМАТ УА» критеріям ризиковості платника податку є протиправними та підлягають скасуванню.

Відповідно до частини 1 статті 6 Кодексу адміністративного судочинства України суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави.

Положеннями частини 2 статті 6 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.

Закон України «Про судоустрій і статус суддів» встановлює, що правосуддя в Україні функціонує на засадах верховенства права відповідно до європейських стандартів та спрямоване на забезпечення права кожного на справедливий суд.

Відповідно до статті 17 Закону України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини» суди застосовують як джерело права при розгляді справ положення Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод та протоколів до неї, а також практику Європейського суду з прав людини та Європейської комісії з прав людини.

У даній справі, суд враховує правову позицію висловлену Європейським судом з прав людини у рішеннях від 14.10.2011 у справі «Щокін проти України» (заява N 23759/03) та від 07.07.2011 у справі «Серков проти України» (заява N 39766/05) в яких ЄСзПЛ дійшов висновку, про те що, по-перше, національне законодавство не було чітким та узгодженим та не відповідало вимозі «якості» закону і не забезпечувало адекватного захисту від свавільного втручання у майнові права заявника; по-друге, національними органами не було дотримано вимоги законодавства щодо застосування підходу, який був би найбільш сприятливим для заявника-платника податку, коли в його справі національне законодавство допускало неоднозначне трактування.

Оскільки судом визнано протиправним та скасовано рішення Головного управління ДПС у Донецькій області 14.01.2022 №159, задоволенню підлягає і похідна вимога про зобов`язання відповідача у встановленому законом порядку виключити ТОВ «КЛІМАТ УА» з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості.

Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд виходить з положень ч.1 ст.139 КАС України, якими встановлено, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

З огляду на викладене, на користь ТОВ «КЛІМАТ УА» за рахунок бюджетних асигнувань відповідачів необхідно стягнути судові витрати по сплаті судового збору у розмірі 2481,00 грн. відповідно до платіжного доручення від 07.02.2022.

Керуючись ст.ст.2-15, 19-21, 72-79, 90, 94, 122, 123, 132, 159-161, 164, 192-194, 224-228, 241-247, 255, 253-263, 293-295 КАС України, суд,

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «Клімат УА» (код ЄДРПОУ 44284502, 87525, Донецька обл., місто Маріуполь, вулиця Лавицького, буд.5, кімн.18) до Головного управління ДПС у Донецькій області (код ВП 44070187, Україна, 87515, Донецька обл., місто Маріуполь, вулиця Італійська, будинок 59) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії - задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Донецької області від 14.01.2022 №159 про відповідність Товариства з обмеженою відповідальністю «Клімат УА» платника податку на додану вартість критеріям ризикованості платника податків.

Зобов`язати Головне управління ДПС у Донецькій області (код ВП 44070187, Україна, 87515, Донецька обл., місто Маріуполь, вулиця Італійська, будинок 59) виключити Товариство з обмеженою відповідальністю «Клімат УА» (код ЄДРПОУ 44284502, 87525, Донецька обл., місто Маріуполь, вулиця Лавицького, буд.5, кімн.18) з переліку ризикових платників податків.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Донецькій області (код ВП 44070187, Україна, 87515, Донецька обл., місто Маріуполь, вулиця Італійська, будинок 59) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Клімат УА» (код ЄДРПОУ 44284502, 87525, Донецька обл., місто Маріуполь, вулиця Лавицького, буд.5, кімн.18) судовий збір в розмірі 2481,00 гривень.

Рішення набирає законної сили у строк та у порядку, що визначені статтею 255 КАС України, і може бути оскаржене до Першого апеляційного адміністративного суду шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до суду апеляційної інстанції протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повний текст рішення виготовлений та підписаний 22 листопада 2022 року.

Суддя І.Г. Аляб`єв

СудДонецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення22.11.2022
Оприлюднено24.11.2022
Номер документу107449569
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них

Судовий реєстр по справі —200/2332/22

Ухвала від 17.11.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гімон М.М.

Ухвала від 31.10.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гімон М.М.

Ухвала від 09.08.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Пасічник С.С.

Постанова від 03.07.2023

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гайдар Андрій Володимирович

Постанова від 03.07.2023

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гайдар Андрій Володимирович

Ухвала від 03.07.2023

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гайдар Андрій Володимирович

Ухвала від 01.05.2023

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гайдар Андрій Володимирович

Ухвала від 11.01.2023

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гайдар Андрій Володимирович

Ухвала від 22.12.2022

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гайдар Андрій Володимирович

Рішення від 22.11.2022

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Аляб'єв І.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні