Рішення
від 21.11.2022 по справі 280/2845/22
ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21 листопада 2022 року Справа № 280/2845/22 м.ЗапоріжжяЗапорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Мінаєвої К.В., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом

Товариства з обмеженою відповідальністю «Лідер Маркет Торг»

до Головного управління ДПС у Запорізькій області

про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень,

ВСТАНОВИВ:

До Запорізького окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю «Лідер Маркет Торг» (далі позивач, ТОВ «Лідер Маркет Торг») до Головного управління ДПС у Запорізькій області (далі відповідач, ГУ ДПС у Запорізькій області), у якій позивач просить суд: визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення від 12.01.2022 №00005450709, №00005440709.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що не погоджується з податковими повідомленнями-рішеннями від 12.01.2022 №00005440709 та №00005450709, згідно яких до позивача застосовані штрафні санкції в сумі 5657,00 грн. та 44000,00 грн. відповідно. З посиланням на норми Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» від 19.12.1995 №481/95-ВР (далі Закон №481/95-ВР) вказує, що до суб`єктів господарювання застосовуються фінансові санкції у вигляді штрафів у разі оптової і роздрібної торгівлі спиртом етиловим, коньячним і плодовим та зерновим дистилятом, спиртом етиловим ректифікованим плодовим, біоетанолом, алкогольними напоями, тютюновими виробами та рідинами, що використовуються, в електронних сигаретах, без наявності ліцензій 200 % вартості товару, але не менше 17000,00 гривень. Тобто законодавець не розділяє фінансові санкції окремо за відсутності двох ліцензій на алкогольні напої та тютюнові вироби, вони зазначені в одній нормі однієї статті. Перевіркою встановлено факт роздрібного продажу до отримання підприємством ліцензії алкогольних напоїв на суму 531,00 грн., і тютюнових виробів на суму 392,90 грн. 200 відсотків від загальної суми проданих товарів становить 1 316,80 грн., що не перевищує мінімальний розмір санкції 17000,00 грн. Застосування контролюючим органом подвійної ставки штрафних санкцій є порушенням чинного законодавства. Що стосується порушення вимоги пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України «Про встановлення розміру мінімальних оптово-відпускних і роздрібних цін на окремі види алкогольних напоїв» від 30.10.2008 №957 (далі Постанова №957), то такий факт взагалі був відсутній, будь-якими первинними документами не підтверджений. Просить позов задовольнити.

Ухвалою суду від 10.05.2022 позовну заяву залишено без руху, надано позивачу строк для усунення недоліків позовної заяви. Ухвалою суду від 09.08.2022 відкрито провадження в адміністративній справі, призначено справу до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення та виклику сторін.

06.09.2022 відповідач подав відзив на позовну заяву, в якому заперечує проти задоволення позовних вимог та зазначає, що в ході проведення перевірки позивача встановлено порушення останнім п.п. 1, 2, 11 статті 3 Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» від 06.07.1995 №265/95-ВР (далі Закон №265/95-ВР), ч.20 ст.15 Закону №481/95-ВР, пункту 1 Постанови №957. За матеріалами перевірки були прийняті спірні податкові повідомлення-рішення від 12.01.2022 №00005450709, №00005440709. Вважає спірні податкові повідомлення-рішення правомірними. Просить позов задовольнити.

Дослідивши наявні в матеріалах справи письмові докази, суд встановив такі обставини.

Згідно з наказом ГУ ДПС у Запорізькій області від 02.12.2021 №3530-н, прийнятого на підставі ст. 19-1, 20, пп.75.1.3 п.75.1 ст.75, пп.80.2.2 п.80.2 ст.80, п.52-2 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України, було призначено проведення фактичної перевірки магазину за адресою: Запорізька область, Більмацький район, с.Новоукраїнка, вул.Центральна, 66, де здійснює діяльність ТОВ «Лідер Маркет Торг» за період з 01.06.2021 по день закінчення фактичної перевірки, з питань дотримання норм законодавства, які є обов`язковими до виконання при здійсненні оптової та роздрібної торгівлі підакцизними товарами; вимог законодавства, яке регулює ведення касових операцій; наявності ліцензій та інших документів; установлених правил торгівлі підакцизними товарами, а також інших питань, що регулюють виробництво та обіг підакцизних товарів в Україні.

За результатами фактичної перевірки складено акт перевірки від 17.12.2021 №12559/08/01/07/09/42485091.

Перевіркою встановлено порушення ТОВ «Лідер Маркет Торг» вимог:

п.п. 1, 2, 11 статті 3 Закону №265/95-ВР (реалізація позивачем товарів на суму 557,00 грн., по яким розрахункові операції проведені без застосування РРО, а саме на місці проведення розрахунків 08.12.2021 о 12 год. 55 хв. знаходились 557,00 грн. від реалізації товарів за 08.12.2021 без застосування реєстратора розрахункових операцій; проведення розрахункових операцій через РРО з порушенням використання режиму попереднього програмування найменування підакцизних товарів із зазначенням коду УКТ ЗЕД, а саме при реалізації 28.08.2021 1 пляшки пива Opillia Export KOR за ціною 24 грн. в чеку не зазначено код товарної підкатегорії згідно УКТ ЗЕД);

- ч.20 ст.15 Закону №481/95-ВР (реалізація позивачем алкогольних напоїв в період з 24.07.2021 по 27.07.2021 на суму 531 грн. без наявності ліцензії на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями в магазині позивача за адресою: Запорізька область, Більмацький район, с.Новоукраїнка, вул.Центральна, 66; реалізація тютюнових виробів в період з 24.07.2021 по 27.07.2021 на суму 392,00 грн. без наявності ліцензії на право роздрібної торгівлі тютюновими виробами в магазині позивача за адресою: Запорізька область, Більмацький район, с.Новоукраїнка, вул.Центральна, 66);

- пункту 1 Постанови №957 (реалізація алкогольних напоїв в роздрібній мережі за ціною нижче встановлених державою, а саме 08.12.2021 реалізовано 1 пляшку шампанського Брют «Ореанда» 0,75 л за ціною 95,00 грн., в той час коли державою встановлена мінімальна роздрібна ціна на шампанське та ігристі вина у розмірі 109,00 грн.).

За результатами фактичної перевірки 12.01.2022 прийнято податкові повідомлення-рішення:

№00005450709 (форма «С»), яким застосовано до позивача штрафну (фінансову) санкцію у розмірі 44 000 грн., за порушення пункту 1 Постанови №957 та частини 20 статті 15 Закону №481/95-ВР;

№00005440709 (форма «С»), яким застосовано до позивача штрафну (фінансову) санкцію у розмірі 5657,00 грн., за порушення п.п. 1, 2, 11 статті 3 Закону №265/95-ВР.

Вважаючи протиправними податкові повідомлення-рішення від 12.01.2022 №00005450709, №00005440709, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Суд, дослідивши матеріали справи, оцінивши надані докази, їх достатність і взаємний зв`язок у сукупності, дійшов висновку, що позов не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Відповідно до ч.1 ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Частиною 2 статті 2 КАС України визначено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відносини, які виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, у тому числі податку на прибуток та податку на додану вартість, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства, врегульовані Податковим кодексом України.

Відповідно до пп. 20.1.4 п.20.1 ст.20 Податкового кодексу України (тут та надалі - в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) контролюючі органи мають право проводити відповідно до законодавства перевірки і звірки платників податків (крім Національного банку України), у тому числі після проведення процедур митного контролю та/або митного оформлення.

Пунктом 75.1 ст.75 Податкового кодексу України визначено право контролюючих органів проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.

Згідно з пп.75.1.3 п.75.1 ст.75 Податкового кодексу України фактичною вважається перевірка, що здійснюється за місцем фактичного провадження платником податків діяльності, розташування господарських або інших об`єктів права власності такого платника. Така перевірка здійснюється контролюючим органом щодо дотримання норм законодавства з питань регулювання обігу готівки, порядку здійснення платниками податків розрахункових операцій, ведення касових операцій, наявності ліцензій, патентів, свідоцтв, у тому числі про виробництво та обіг підакцизних товарів, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами).

Фактична перевірка здійснюється без попередження платника податків (особи) (п.80.1 ст.80 Податкового кодексу України).

За положеннями пп.80.2.2 п.80.2 ст.80 Податкового кодексу України фактична перевірка може проводитися на підставі рішення керівника контролюючого органу, оформленого наказом, копія якого вручається платнику податків або його уповноваженому представнику, або особам, які фактично проводять розрахункові операції під розписку до початку проведення такої перевірки, у разі наявності та/або отримання в установленому законодавством порядку інформації від державних органів або органів місцевого самоврядування, яка свідчить про можливі порушення платником податків законодавства, контроль за яким покладено на контролюючі органи, зокрема, щодо здійснення платниками податків розрахункових операцій, ведення касових операцій, наявності патентів, ліцензій та інших документів, контроль за наявністю яких покладено на контролюючі органи, виробництва та обігу підакцизних товарів;

Як встановлено судом, згідно з наказом ГУ ДПС у Запорізькій області від 02.12.2021 №3530-н, прийнятого на підставі ст. 19-1, 20, пп.75.1.3 п.75.1 ст.75, пп.80.2.2 п.80.2 ст.80, п.52-2 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України, було призначено проведення фактичної перевірки магазину за адресою: Запорізька область, Більмацький район, с.Новоукраїнка, вул.Центральна, 66, де здійснює діяльність ТОВ «Лідер Маркет Торг» за період з 01.06.2021 по день закінчення фактичної перевірки, з питань дотримання норм законодавства, які є обов`язковими до виконання при здійсненні оптової та роздрібної торгівлі підакцизними товарами; вимог законодавства, яке регулює ведення касових операцій; наявності ліцензій та інших документів; установлених правил торгівлі підакцизними товарами, а також інших питань, що регулюють виробництво та обіг підакцизних товарів в Україні.

За результатами фактичної перевірки складено акт перевірки від 17.12.2021 №12559/08/01/07/09/42485091. На підставі вказаного акту прийняті оскаржувані податкові повідомлення-рішення від 12.01.2022 №00005450709, №00005440709.

Так, оскаржуваним податковим-повідомленням рішенням №00005450709 від 12.01.2022 до позивача застосовано штрафну (фінансову) санкцію у розмірі 44000,000 грн., за порушення ч.20 ст.15 Закону №481/95-ВР та п.1 Постанови №957.

Відповідно до ч.20 ст.15 Закону №481/95-ВР роздрібна торгівля алкогольними напоями (крім столових вин) або тютюновими виробами, або рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, або пальним може здійснюватися суб`єктами господарювання (у тому числі іноземними суб`єктами господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) всіх форм власності, у тому числі їх виробниками, за наявності у них ліцензій на роздрібну торгівлю.

Згідно зі ст.1 Закону №481/95-ВР роздрібна торгівля - діяльність по продажу товарів безпосередньо громадянам та іншим кінцевим споживачам для їх особистого некомерційного використання незалежно від форми розрахунків, у тому числі на розлив у ресторанах, кафе, барах, інших суб`єктах господарювання громадського харчування; ліцензія (спеціальний дозвіл) - документ державного зразка, який засвідчує право суб`єкта господарювання на провадження одного із зазначених у цьому Законі видів діяльності протягом визначеного строку.

У відповідності до ч.2 ст.17 Закону №481/95-ВР до суб`єктів господарювання (у тому числі іноземних суб`єктів господарювання, які діють через своє зареєстроване постійне представництво) застосовуються фінансові санкції у вигляді штрафів у разі: оптової і роздрібної торгівлі спиртом етиловим, коньячним і плодовим та зерновим дистилятом, спиртом етиловим ректифікованим виноградним, спиртом етиловим ректифікованим плодовим, біоетанолом, алкогольними напоями, тютюновими виробами та рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, без наявності ліцензій (крім випадків, передбачених цим Законом), - 200 відсотків вартості отриманої партії товару, але не менше 17000 гривень.

Проведенням фактичної перевірки було встановлено факт роздрібної торгівлі алкогольними напоями та тютюновими виробами в період з 24.07.2021 по 27.07.2021 без відповідних ліцензій (наявні у позивача ліцензії почали діяти з 28.07.2021).

За змістом позовної заяви позивач не заперечує встановлений перевіркою факт здійснення у період з 24.07.2021 по 27.07.2021 в магазині за адресою: Запорізька область, Більмацький район, с.Новоукраїнка, вул.Центральна, 66, реалізації алкогольних напоїв та тютюнових виробів без наявності відповідних ліцензій.

Аналіз змісту позовної заяви дає підстави для висновку, що позивач заперечує правильність розрахунку податковим органом штрафних санкцій за вищевказане порушення, посилаючись на те, що відповідачем протиправно застосовано штрафні санкції у розмірі 17000,00 грн. за відсутність ліцензії на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями та у розмірі 17000,00 грн. за відсутність ліцензії на право роздрібної торгівлі тютюновими виробами, оскільки на думку позивача чинне законодавство не передбачає подвійне застосування штрафних санкцій за вказаний вид порушення.

З даного приводу суд зазначає, що за змістом ст.15 Закону №481/95-ВР роздрібна торгівля алкогольними напоями та тютюновими виробами є окремими видами господарської діяльності, право на здійснення яких передбачає необхідність отримання різних ліцензій. А отже, встановлення контролюючим органом фактів реалізації алкогольних напоїв та тютюнових виробів, як окремих видів господарської діяльності, без відповідних ліцензій є підставою для застосування штрафних санкцій за кожне порушення, у розмірах передбачених ч.2 ст.17 Закону №481/95-ВР.

З огляду на вказане, аргументи позивача про протиправне подвійне застосування контролюючим органом штрафних санкцій є необґрунтованими.

Крім того, п.1 Постанови №957 установлено розмір мінімальних оптово-відпускних і роздрібних цін на окремі види алкогольних напоїв згідно з додатком.

Перевіркою встановлено факт реалізації позивачем алкогольних напоїв в роздрібній мережі за ціною нижче встановлених Постановою №957, а саме 08.12.2021 реалізовано 1 пляшку шампанського Брют «Ореанда» 0,75 л за ціною 95,00 грн., при цьому, мінімальна роздрібна ціна на шампанське та ігристі вина становить - 109,00 грн. Вказані обставини підтверджуються поясненнями директора ТОВ «Лідер Маркет Торг» ОСОБА_1 та службовим чеком від 08.12.2021. З огляду на вищевказане, суд відхиляє доводи позивача про те, що порушення ТОВ «Лідер Маркет Торг» п.1 Постанови №957 не підтверджено первинними документами.

Таким чином, суд не знаходить підстав для визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення №00005450709 від 12.01.2022.

Щодо оскаржуваного податкового повідомлення-рішення №00005440709 від 12.01.2022, суд зазначає, що згідно вказаного рішення до позивача застосовано штрафну (фінансову) санкцію у розмірі 5 657,00 грн., за порушення п.п.1, 2, 11 статті 3 Закону №265/95-ВР.

Згідно п.п.1, 2, 11 ст. 3 Закону №265/95-ВР суб`єкти господарювання, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням електронних платіжних засобів, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, а також операції з приймання готівки для подальшого її переказу зобов`язані:

- проводити розрахункові операції на повну суму покупки (надання послуги) через зареєстровані, опломбовані у встановленому порядку та переведені у фіскальний режим роботи реєстратори розрахункових операцій або через зареєстровані фіскальним сервером контролюючого органу програмні реєстратори розрахункових операцій зі створенням у паперовій та/або електронній формі відповідних розрахункових документів, що підтверджують виконання розрахункових операцій, або у випадках, передбачених цим Законом, із застосуванням зареєстрованих у встановленому порядку розрахункових книжок.

Використання програмних реєстраторів розрахункових операцій при оптовій та/або роздрібній торгівлі пальним забороняється;

- надавати особі, яка отримує або повертає товар, отримує послугу або відмовляється від неї, включаючи ті, замовлення або оплата яких здійснюється з використанням мережі Інтернет, при отриманні товарів (послуг) в обов`язковому порядку розрахунковий документ встановленої форми та змісту на повну суму проведеної операції, створений в паперовій та/або електронній формі (у тому числі, але не виключно, з відтворюванням на дисплеї реєстратора розрахункових операцій чи дисплеї пристрою, на якому встановлений програмний реєстратор розрахункових операцій QR-коду, який дозволяє особі здійснювати його зчитування та ідентифікацію із розрахунковим документом за структурою даних, що в ньому міститься, та/або надсиланням електронного розрахункового документа на наданий такою особою абонентський номер або адресу електронної пошти);

- проводити розрахункові операції через реєстратори розрахункових операцій та/або через програмні реєстратори розрахункових операцій для підакцизних товарів з використанням режиму програмування із зазначенням коду товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД, найменування товарів, цін товарів та обліку їх кількості, а також із зазначенням цифрового значення штрихового коду марки акцизного податку (серія та номер) при роздрібній торгівлі алкогольними напоями.

Перевіркою, крім іншого, встановлено: реалізацію позивачем товарів на суму 557,00 грн., по яким розрахункові операції проведена без застосування РРО, а саме на місце проведення розрахунків 08.12.2021 о 12 год. 55 хв. знаходились 557,00 грн. від реалізації товарів за 08.12.2021 без застосування реєстратора розрахункових операцій; проведення розрахункових операцій через РРО з порушенням використання режиму попереднього програмування найменування підакцизних товарів із зазначенням коду УКТ ЗЕД, а саме при реалізації 28.08.2021 1 пляшки пива Opillia Export KOR за ціною 24 грн. в чеку не зазначено код товарної підкатегорії згідно УКТ ЗЕД.

За змістом позовної заяви позивач не наводить спростувань допущених ним вищевказаних правопорушень.

З огляду на вказане, у суду відсутні правові підстави для визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення №00005440709 від 12.01.2022.

Згідно з частинами 1, 2 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. Суб`єкт владних повноважень повинен подати суду всі наявні у нього документи та матеріали, які можуть бути використані як докази у справі.

Відповідно до положень статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Підсумовуючи вищенаведене, з урахуванням встановлених обставин справи та наведених норм чинного законодавства, яке регулює спірні відносини, що виникли між сторонами у цій справі, суд дійшов висновку про відмову у задоволенні адміністративного позову.

Оскільки суд дійшов до висновку про відмову у задоволенні позову, то відсутні підстави для розподілу судових витрат.

Керуючись ст.ст. 2, 5, 72, 77, 139, 241, 243-246, 255, 295 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

У задоволенні адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю «Лідер Маркет Торг» до Головного управління ДПС у Запорізькій області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень - відмовити.

Розподіл судових витрат не здійснюється.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення безпосередньо до Третього апеляційного адміністративного суду.

Повне найменування сторін:

Позивач Товариство з обмеженою відповідальністю «Лідер Маркет Торг», місцезнаходження: 69035, м.Запоріжжя, пр.Маяковського, буд.7, кв.13; код ЄДРПОУ 42485691.

Відповідач Головне управління ДПС у Запорізькій області, місцезнаходження: 69107, м.Запоріжжя, пр.Соборний, буд.166; код ЄДРПОУ ВП 44118663.

Повне судове рішення складено 21.11.2022.

Суддя К.В. Мінаєва

Дата ухвалення рішення21.11.2022
Оприлюднено24.11.2022
Номер документу107450594
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них акцизного податку, крім акцизного податку із ввезених на митну територію України підакцизних товарів (продукції)

Судовий реєстр по справі —280/2845/22

Рішення від 21.11.2022

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Мінаєва Катерина Володимирівна

Ухвала від 09.05.2022

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Мінаєва Катерина Володимирівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні