Постанова
від 17.11.2022 по справі 373/1055/21
КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

Справа № 373/1055/21 Головуючий 1 інстанція - Свояк Д.В.

Провадження № 22-ц/824/5359/2022 Доповідач 2 інстанція - Суханова Є.М.

П О С Т А Н О В А

іменем України

17 листопада 2022 року м. Київ

Київський апеляційний суд у складі колегії суддів судової палати в цивільних справах:

головуючого судді: Суханової Є.М.,

суддів: Сушко Л.П., Олійника В.І.

розглянувши в порядку письмового провадження цивільну справу за апеляційною скаргою Управління соціального захисту населення Переяславської міської ради на рішення Переяслав-Хмельницького міськрайонного суду Київської області від 01 грудня 2021 року по справі за позовом Управління соціального захисту населення Переяславської міської ради до ОСОБА_1 про стягнення надміру виплаченої субсидії для відшкодування витрт на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива,-

ВСТАНОВИВ:

Управління соціального захисту населення Переяславської міської ради в особі представника Гуща М.В., звернувся до Переяслав-Хмельницького міськрайонного суду Київської області із позовом та просив зобов`язати ОСОБА_1 повернути до державного бюджету виплачену субсидію для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива в розмірі 15117,04 грн., та стягнути з відповідачки судові витрати.

Позовні вимоги обґрунтовує тим, що 26.10.2018 року відповідачка звернулася до позивача з заявою про призначення житлової субсидії, надавши деклаврцію про доходи і витрати. При цьому, відповідачка не зазначила письмово про придбання одним із членів домогосподарства 24.11.2016 року причепа, 2016 року випуску (з дати випуску якого минуло менше п`яти років), що було виявлено при здійсненні перевірки достовірності інформації, зазначеної в декларації про доходи 16.09.2019 року та позбавляє її права а отримання субсидії. Позивачем проведено перерахунок житової субсидії і виявлено переплату коштів в розмірі 15 117,04 грн., які підлягають поверненню до державного бюджету. ОСОБА_1 на вимогу позивача не здійснила добровільне повернення до бюджету коштів у зазначеному розмірі, що змусило Управління звернутися з позовом до суду.

Рішенням Переяслав-Хмельницького міськрайонного суду Київської області від 01 грудня 2021 року відмовлено в задоволенні позовних вимог Управління соціального захисту населення Переяславської міської ради до ОСОБА_1 про стягнення надміру виплаченої субсидії длч відшкодування витрат на оплату житво-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива.

Не погоджуючись з рішенням суду першої інстанції Управлнням соціального хачисту населення Переяславської міської ради подано апеляційну скаргу, посилаючись на те, що воно ухвалене з порушенням норм процесуального та матеріального права, з неповним та всебічним дослідженням усіх обставин справи та невідповідністю висновків суду обставинам справи.

Відповідно до ч.1 ст.368 ЦПК України справа розглядається судом апеляційної інстанції за правилами, встановленими для розгляду справи в порядку спрощеного позовного провадження, з особливостями, встановленими главою І розділу V ЦПК України.

Відповідно до ч.1. ст.369 ЦПК України, апеляційні скарги на рішення суду у справах з ціною позову менше ста розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб, крім тих, які не підлягають розгляду в порядку спрощеного позовного провадження, розглядаються судом апеляційної інстанції без повідомлення учасників справи.

Згідно ч.13 ст.7 ЦПК України розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами, якщо цим Кодексом не передбачено повідомлення учасників справи. У такому випадку судове засідання не проводиться.

Враховуючи вищевикладене, розгляд справи здійснено в порядку письмового провадження, без повідомлення учасників справи.

Перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції та обставини справи в межах доводів апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скаргапідлягає задоволенню, з наступних підстав.

Частина перша статті 15 Цивільного кодексу України закріплює право кожної особи на захист свого права в разі його порушення, невизнання або оспорювання.

Відповідно до частини першої статті 16 ЦК України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.

Разом з тим, вимогами цивільного процесуального законодавства суд зобов`язаний установити: чи були порушені, не визнані або оспорені права, свободи чи інтереси позивача; у чому полягає таке порушення прав; якими доказами воно підтверджується. Залежно від встановленого суд повинен вирішити питання про задоволення позовних вимог або відмову в їх задоволенні.

Відмовляючи в задоволенні позовних вимог позивача до ОСОБА_1 про стягнення надміру виплаченої державної соціальної допомоги суд першої інстанції виходив з відсутності доказів недобросовісності, умисності неповідомлення відомостей про придбання причепу, та доказів перерахування (виплати) житлової субсидії відповідачці зазначених у позовній заяві коштів у визначеному розмірі .

Колегія суддів не може погодитись із вказаними висновками суду першої інстанції, з огляду на наступне.

Загальні підстави для виникнення зобов`язання у зв`язку з набуттям, збереженням майна без достатньої правової підстави визначені нормами глави 83 ЦК України.

Відповідно до частини першої статті 1212 ЦК України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.

Статтею 1215 ЦК України встановлено, що не підлягає поверненню безпідставно набуті заробітна плата і платежі, що прирівнюються до неї, пенсії, допомоги, стипендії, відшкодування шкоди, завданої каліцтвом, іншим ушкодженням здоров`я або смертю, аліменти та інші грошові суми, надані фізичній особі як засіб до існування, якщо їх виплата проведена фізичною або юридичною особою добровільно, за відсутності рахункової помилки з її боку і недобросовісності з боку набувача.

Відповідно до п.п. 6, 7, 8, 12, 13 Положення про порядок призначення та надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 1995 року № 848 (далі - Положення), у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, субсидія призначається одній із зареєстрованих у житловому приміщенні (будинку) осіб. Субсидія розраховується виходячи з кількості зареєстрованих у житловому приміщенні (будинку) осіб (осіб, які фактично проживають), яким нараховується плата за житлово-комунальні послуги, у тому числі осіб, призваних на строкову військову службу. Кількість зазначених осіб визначається на початок місяця, з якого призначається субсидія

Для призначення субсидії сукупний дохід обчислюється виходячи з нарахованих особам доходів без урахування податку з доходів фізичних осіб, відомості про які надаються структурним підрозділам з питань соціального захисту населення ДФС, Пенсійним фондом України, фондами соціального страхування, у порядку, визначеному пунктом 13 цього Положення, а також розмірів державної соціальної допомоги, що виплачується структурними підрозділами з питань соціального захисту населення (крім частини допомоги при народженні дитини, виплата якої здійснюється одноразово, частини допомоги при усиновленні дитини, виплата якої здійснюється одноразово, одноразової винагороди жінкам, яким присвоєно почесне звання України "Мати-героїня", державної соціальної допомоги на дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг).

Субсидія для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг призначається виходячи з розміру середньомісячного сукупного доходу осіб, зазначених у пункті 7 цього Положення, а субсидія для придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива - виходячи з річного доходу осіб за попередній календарний рік.

Для призначення субсидії громадянин, особа якого посвідчується паспортом або іншим документом, подає структурному підрозділу з питань соціального захисту населення за місцем реєстрації (орендарі - за місцем проживання): заяву про призначення житлової субсидії та декларацію про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії, за встановленими формами; довідки про доходи - у разі зазначення в декларації інших отриманих доходів, інформація про які відсутня у ДФС, Пенсійному фонді України, фондах соціального страхування, і відповідно до законодавства не може бути отримана за запитом структурного підрозділу з питань соціального захисту населення у порядку, встановленому цим Положенням. У разі зазначення в декларації інших отриманих доходів, інформація про які відсутня у ДФС, Пенсійному фонді України, фондах соціального страхування, та неможливості підтвердити такі доходи довідкою до декларації додається письмове пояснення з зазначенням їх розміру; договір найму (оренди) житла (за наявності).

Відповідно до ч. 4 п. 13 Положення, громадянин несе відповідальність за надані відомості про доходи, майно, що вплинули або могли вплинути на встановлення права на призначення субсидії та на визначення її розміру.

Згідно з п. 20 Положення, надання субсидії припиняється, якщо громадянин приховав або свідомо подав недостовірні дані про доходи (не зазначив один із видів доходів) та майновий стан, що вплинули на встановлення права на субсидію, внаслідок чого йому була надміру перерахована сума субсидії. Сума субсидії, перерахованої (виплаченої) надміру внаслідок свідомого подання громадянином документів з недостовірними відомостями або неповідомлення громадянином про зміни, зазначені у пункті 14 цього Положення, повертається ним за вимогою органу, що призначив субсидію. У разі коли громадянин добровільно не повернув надміру перераховану (виплачену) суму субсидії, питання про її стягнення органи, що призначають субсидії, вирішують у судовому порядку.

Судом першої інстанції встановлено, ОСОБА_1 26.10.2018 року звернулась до позивача із заявою про призначення житлової субсидії, що підтверджується її копією.

26.10.2018 року на підтвердження свого матеріального стану ОСОБА_1 подала декларацію про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії, де у Розділі ІVДекларації «Відомості про транспортні засоби, які зареєстровані в установленому порядку і з дати випуску яких минуло менше ніж 5 років (крім мопеда), що перебувають у власності або володінні осіб, які входять до складу домогосподарства, а також членів сім`ї осіб зі складу домогосподарства незалежно від реєстрації їхнього місця проживання (фактичного місця проживання)» зазначений автомобіль марки Шевролет Авео, д.н. НОМЕР_1 , рік випуску 2007, власник - ОСОБА_2 .

Відповідно до копії листа Територіального сервісного центру №3248 Регіонального сервісного центру МВС в Київській області №31/10-627 від 12.09.2019 року, у власності ОСОБА_2 , знаходиться причіп ПГМФ 830200, 2016 року випуску, дата реєстрації 24.11.2016 рік.

Як вбачається з копії довідки про склад сім`ї Виконавчого комітету Переяслав-Хмельницької міської ради №6255 від 25.10.2018 року, до складу сім`ї ОСОБА_1 входять: чоловік ОСОБА_2 , народжений 1968 року та сини ОСОБА_3 , народжений 2004 року, ОСОБА_4 , народжений 1988 року.

16.09.2019року державним соціальним інспектором управління соціального захисту населення Переяслав-Хмельницької міської ради на підставі рішення начальника управління про проведення перевірки від 25.07.2019 року за №74 проведено перевірку достовірності інформації, зазначеної в декларації про доходи і витрати та майновий стан ОСОБА_1 (субсидія № 12011 ) та встановлено, що остання в декларації про доходи від 26.10.2018 рокуне вказала, що член її сім`ї ОСОБА_2 , 24.11.2016 року здійснив купівлю транспортного засобу вартістю 4700 грн, 2016 року випуску, з дати випуску якого минуло менше 5 років. Встановлено, що з жовтня 2018 року домогосподарство не мало права на субсидію і тому підлягає перерахунку і поверненню в державний бюджет. Зазначене підтверджується копією акту від 16.09.2019 року про проведення перевірки достовірності інформації, зазначеної в декларації про доходи і витрати та майновий стан, що надається заявником для призначення житлових субсидій та соціальної допомоги.

Відповідно до копії довідки-розрахунку загальна сума переплати субсидії, що нараховувалась відповідачці, з жовтня 2018 року по квітень 2019 року становить 15117,04 грн.

Отже, у зв`язку з тим, що відповідач не повідомила позивача про придбання членом родини транспортного засобу, з дати випуску якого (2016 року) минуло менше п`яти років, остання безпідставно з жовтня 2018 року по ківтень 2019 року отримувала субсидію на оплату житлово-комунальних послуг у розмірі 15 117,04грн.

Згідно з п. 20 Постанови № 848 «Про спрощення порядку надання населенню субсидії для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного, побутового палива», сума субсидії перерахованої (виплаченої) надміру, внаслідок свідомого подання громадянином документів з недостовірними відомостями повертається ним за вимогою органу, що призначив субсидію.

Повідомленням Управління соціального захисту населення Переяславської міської ради про припинення надання житлової субсидії від 31.10.2019 року ОСОБА_1 повідомлено про необхідність повернення надмірно нарахованих коштів у розмірі 15117,04 (а.с.11), однак в добровільному порядку відповідачем грошові кошти не повернуті, що нею не спростовано.

Відповідно довідки Управління соціального захисту населення Переяславської міської ради ОСОБА_1 за період з 01.10.2018 року по 30.04.2019 року була здійснена виплата жилової субсидії на загальну суму 15 117,04 грн. (а.с. 68).

Відповідно до п. 2 «Про затвердження Порядку повернення коштів, надміру виплачених за призначеними субсидіями» (далі за текстом - Порядок повернення коштів, надміру виплачених за призначеними субсидіями), в разі виявлення при перевірках подання громадянами свідомо документів із неправильними відомостями, органи соціального захисту населення вживають таких заходів: припиняють надання субсидії; повідомляють рекомендованим листом отримувачів житлової субсидії про припинення надання житлової субсидії, необхідність і терміни повернення надміру виплачених коштів (додаток 1); подають позовні заяви до суду (додаток 2) про стягнення надміру виплачених коштів (при неповерненні їх добровільно у встановлені терміни); повідомляють надавачів послуг про припинення надання субсидії; терміни повернення надміру виплачених коштів встановлюються органом соціального захисту населення в кожному конкретному випадку з урахуванням матеріального стану отримувача субсидії, але не менше місяця з дня отримання повідомлення.

За таких обставин, колегія суддів вважає, що позовні вимоги про стягнення з відповідача надміру виплаченої субсидії на оплату житлово-комунальних послуг у розмірі 15 117,04 грн. підлягають задоволенню.

Згідно вимог ч. 13 ст. 141 ЦПК України, якщо суд апеляційної чи касаційної інстанції, не передаючи справи на новий розгляд, змінює рішення або ухвалює нове, цей суд відповідно змінює розподіл судових витрат.

Відповідно до ч. 1 цієї статті, судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Згідно п.1 ч.2 ст. 141 ЦПК України інші судові витрати, пов`язані з розглядом справи, покладаються на відповідача в разі задоволення позову.

На підставі ст. 141 ЦПК України, з відповідача ОСОБА_1 на користь позивача Управління соціального захисту населення Переяславскьої міської ради підлягають стягненню витрати, понесені позивачем та підтвердженні належними та допустимим доказами на сплату судового збору за подання позовної заяви в розмірі 2 270,00 грн. та сплату судового збору за подання апеляційної скарги в розмірі 3 405,00 грн.

Керуючись ст.ст.7,367, 369, 374, 375, 381, 382, 389 ЦПК України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Управління соціального захисту населення Переяславської міської ради задовольнити.

Рішення Переяслав-Хмельницького міськрайоного суду Київської області від 01 грудня 2021 року скасувати та постановити нове судове рішеня наступного змісту.

Позовні вимоги Управління соціального захисту населення Переяславської міської ради до ОСОБА_1 про стягнення надміру виплаченої субсидії для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива задовольнити.

Стягнути з ОСОБА_1 , ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП: НОМЕР_3 , місце реєстрації проживання: АДРЕСА_1 на користь Управління соціального захисту населення Переяславської міської ради (вул.. Шевченка, 20, м. Переяслав, Київська область, код ЄДРПОУ 05408622, р/р UA848201720343130042000005586 в ДКСУ в м. Києві, МФО 820172, отримувач УСЗН Переяславської міської ради надміру виплачену субсидію для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг в розмірі 15 117,04 (п`ятнадцять тисяч сто сімнадцять) грн. 04 коп.

Стягнути з ОСОБА_1 на користь Управління соціального захисту населення Переяславської міської ради судовий збір за подання позовної заяви в розмірі 2 270 (дві тисячі двісті сімдесят) грн. та судовий збір за подання апеляційної скарги в розмірі 3 405 (три тисячі чотириста п`ять) грн.

Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дня її прийняття та касаційному оскарженню не підлягає, окрім випадків, передбачених ч. 3 ст. 389 ЦПК України.

Повна постанова складена 17.11.2022.

Головуючий: Є.М. Суханова

Судді: Л.П. Сушко

В.І. Олійник

Дата ухвалення рішення17.11.2022
Оприлюднено24.11.2022
Номер документу107457349
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —373/1055/21

Постанова від 17.11.2022

Цивільне

Київський апеляційний суд

Суханова Єлизавета Миколаївна

Ухвала від 09.08.2022

Цивільне

Київський апеляційний суд

Суханова Єлизавета Миколаївна

Ухвала від 06.06.2022

Цивільне

Київський апеляційний суд

Суханова Єлизавета Миколаївна

Рішення від 01.12.2021

Цивільне

Переяслав-Хмельницький міськрайонний суд Київської області

Свояк Д. В.

Рішення від 01.12.2021

Цивільне

Переяслав-Хмельницький міськрайонний суд Київської області

Свояк Д. В.

Ухвала від 03.11.2021

Цивільне

Переяслав-Хмельницький міськрайонний суд Київської області

Свояк Д. В.

Ухвала від 28.09.2021

Цивільне

Переяслав-Хмельницький міськрайонний суд Київської області

Свояк Д. В.

Ухвала від 12.07.2021

Цивільне

Переяслав-Хмельницький міськрайонний суд Київської області

Свояк Д. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні