Рішення
від 10.11.2022 по справі 921/257/22
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ТЕРНОПІЛЬСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

10 листопада 2022 року м. ТернопільСправа № 921/257/22

Господарський суд Тернопільської області

у складі судді Бурди Н.М.

при секретарі судового засідання Крутіній Ю.С.

розглянувши матеріали справиза позовом: Керівника Чортківської окружної прокуратури, вул. Горбачевського, 4, м. Чортків, Тернопільська область, 46001, в інтересах держави в особі: - Заводської селищної ради, вул. Чарнецького, 7, смт Заводське, Чортківський район, Тернопільська область, 48523 до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю ЗАЛІССЯ СОЛАР ЕНЕРДЖІ, вул. Млинки, 52, с. Залісся, Чортківський район, Тернопільська область, 48561про розірвання договору оренди землі та зобов`язання повернути земельну ділянку.

За участі представників:

Прокурора: Горбачевської Людмили Яківни, довіреність №15-7ВИХ-22 від 04.01.2022р.

Позивача: не прибув.

Відповідача: не прибув.

В порядку ст.222 Господарського процесуального кодексу України (надалі ГПК України) судом здійснювалося фіксування судового засідання (звукозапис) за допомогою технічних засобів, а саме: програмно-апаратного комплексу "EasyCon".

ВСТАНОВИВ:

09.06.2022 Керівник Чортківської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Заводської селищної ради звернувся до Господарського суду Тернопільської області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю ЗАЛІССЯ СОЛАР ЕНЕРДЖІ про:

- розірвання договору оренди земельних ділянок загальною площею 18,2176 га, склад угідь землі промисловості, за кадастровими номерами 6125588000:01:001:1721 10,5415 га та 6125583200:01:002:0002 7,6761 га, які розташовані в межах населеного пункту с. Залісся, Чортківського району, Тернопільської області, укладений 02.05.2019 між Залісянською сільською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю ЗАЛІССЯ САЛАР ЕНЕРДЖІ, код ЄДРПОУ 42665752, с. Залісся, Чортківський район, вул. Млинки, 52, право оренди зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 10.05.2019;

- зобов`язання Товариства з обмеженою відповідальністю ЗАЛІССЯ СОЛАР ЕНЕРДЖІ код ЄДРПОУ 42665752, с. Залісся, Чортківський район, вул. Млинки, 52, повернути у володіння та користування Заводській селищній раді, код ЄДРПОУ 04525550, Тернопільська область, смт. Заводське, вул. Чарнецького, 7, земельні ділянки загальною площею 18,2176 га за кадастровими номерами 6125588000:01:001:1721 10,5415 га та 6125583200:01:002:0002 7,6761 га, які розташовані в межах населеного пункту с. Залісся, Чортківського району, Тернопільської області.

Позовні вимоги мотивовані тим, що внаслідок неналежного виконання відповідачем умов договору оренди земельних ділянок від 02.05.2019 укладеного між Залісянською сільською радою (правонаступником якої є Заводська селищна рада, відповідно до рішення першої сесії Заводської селищної ради VIII скликання від 27.11.2020 №9 Про реорганізацію Залісянської сільської ради, Шманьківської сільської ради, Шманьківчицької сільської ради та Швайківської сільської ради шляхом приєднання до Заводської селищної ради) та Товариством з обмеженою відповідальністю ЗАЛІССЯ СОЛАР ЕНЕРДЖІ, виникла необхідність у розірванні договору та поверненню даних земельних ділянок загальною площею 18,2176 га, склад угідь землі промисловості, за кадастровими номерами 6125588000:01:001:1721 10,5415 га та 6125583200:01:002:0002 7,6761 га, які розташовані в межах населеного пункту с. Залісся, Чортківського району, Тернопільської області орендодавцю.

Ухвалою суду від 15.06.2022 відкрито провадження у справі №921/257/22 за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче судове засідання на 04.08.2022 з подальшим його відкладенням на 18.08.2022.

29.07.2022 через канцелярію суду прокурором подано клопотання №1940ВИХ-22 від 27.07.2022 (вх. № 4860 від 29.07.2022), в якому просить долучити до матеріалів справи інформацію з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно щодо земельних ділянок 6125588000:01:001:1721 та 6125583200:01:002:0002.

Представник позивача через електронну адресу суду подав заяву (клопотання) №438 від 01.08.2022 (вх. № 4912 від 01.08.2022) в якій зазначив, що позовні вимоги прокурора підтримує в повному обсязі, а також просив розгляд справи здійснювати без його участі.09.08.2022 через канцелярію суду прокурором подано клопотання №2081ВИХ-22 від 05.08.2022 (вх. № 5103 від 09.08.2022) згідно якого просить долучити до матеріалів справи інформацію з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань щодо Товариством з обмеженою відповідальністю ЗАЛІССЯ СОЛАР ЕНЕРДЖІ станом на 05.08.2022р.

Ухвалою суду від 18.08.2022 закрито підготовче провадження у справі та призначено справу до судового розгляду по суті на 22.09.2022, з подальшим його відкладенням востаннє на 20.10.2022.

Представник прокуратури у судове засідання 10.11.2022 прибув, позовні вимоги підтримав.Представник позивача Заводської селищної ради у зазначене судове засідання не прибув, згідно поданої заяви (клопотання) №438 від 01.08.2022 (вх. № 4912 від 01.08.2022) просив розгляд справи здійснювати без його участі, позовні вимоги прокурора підтримав у повному обсязі.

Представник відповідача в судові засідання 04.08.2022, 18.08.2022, 22.09.2022, 20.10.2022, 10.11.2022 не прибув, жодних заяв, пояснень у справу не подав, через канцелярію суду подав клопотання б/н від 19.10.2022 (вх.№6875 від 20.10.2022) про відкладення розгляду справи. Процесуальні документи надсилались судом за адресою зазначеною у позовній заяві, і яка є у сфоромованому Витязі з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань: вул. Млинки, 52, с. Залісся, Чортківський район, Тернопільська область, 48561. Однак повідомлення про вручення поштової кореспонденції (як-то ухвали суду від 16.06.2022 про відкриття провадження у справі № 921/759/21 та призначення підготовчого судового засідання, ухвали суду від 22.09.2022, від 20.10.2022) повернулися адресату з відміткою Підприємства зв`язку адресат відсутній за вказаною адресою).

За змістом пунктів 116, 117 Правил надання послуг поштового зв`язку, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 05.03.2009 №270, вбачається, що у разі неможливості вручення одержувачам поштові відправлення зберігаються об`єктом поштового зв`язку місця призначення протягом одного місяця з дня їх надходження. Поштові відправлення повертаються об`єктом поштового зв`язку відправнику у разі, зокрема, закінчення встановленого строку зберігання.

Відповідно до частини 5 статті 242 ГПК України, учасникам справи, які не були присутні в судовому засіданні, або якщо судове рішення було ухвалено поза межами судового засідання чи без повідомлення (виклику) учасників справи, копія судового рішення надсилається протягом двох днів з дня його складення у повному обсязі в електронній формі у порядку, визначеному законом, - у випадку наявності в особи офіційної електронної адреси, або рекомендованим листом з повідомленням про вручення, якщо така адреса відсутня. Отже, у разі якщо копію прийнятого судового рішення (ухвали, постанови, рішення) направлено судом листом за належною поштовою адресою, тобто повідомленою суду учасником справи, і повернено підприємством зв`язку з посиланням на відсутність (вибуття) адресата, відмову від одержання чи закінчення строку зберігання поштового відправлення, то вважається, що адресат повідомлений про прийняте судове рішення. Водночас, суд зазначає, що за змістом статей 2, 4 Закону України "Про доступ до судових рішень" вбачається, що кожен має право на доступ до судових рішень у порядку, визначеному цим Законом. Усі судові рішення є відкритими та підлягають оприлюдненню в електронній формі. Для реалізації права доступу до судових рішень, внесених до Реєстру, користувачу надаються можливості пошуку, перегляду, копіювання та роздрукування судових рішень або їхніх частин.

Отже, відповідач не позбавлений права та можливості ознайомитись з ухвалами суду по даній справі у Єдиному державному реєстрі судових рішень.

Тому, застосовуючи принципи змагальності, диспозитивності та пропорційності господарського судочинства, що закріплені в п.4 ч.3 ст. 129 Конституції України, ст.ст. 13-15 ГПК України, та беручи до уваги забезпечення сторонам рівних та належних умов для надання доказів, необхідних для розгляду справи, суд вважає за можливе розглянути справу в даному судовому засіданні за наявними у ній матеріалами.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення прокурора у судовому засіданні, всебічно та повно вивчивши зібрані у справі докази, судом встановлено наступне.02.05.2019 між Залісянською сільською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю «ЗАЛІССЯ СОЛАР ЕНЕРДЖІ» (далі - ТОВ «ЗАЛІССЯ COJIAP ЕНЕРДЖІ») укладено договір оренди землі. В оренду передається земельна ділянка загальною площею 18,2192 га, склад угідь - землі промисловості, за кадастровими номерами 6125588000:016001: 1721 10,5415 га та 6125583200:01 :002:0002 - 7, 6761 га, які розташовані в межах населеного пункту с. Залісся, Чортківського району Тернопільської області.Рішенням тридцять п`ятої сесії сьомого скликання Залісянської сільської ради від 02.05.2019 №711 затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки.Інше речове право - право оренди вказаної земельної ділянки зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 13.05.2019, номер запису про інше речове право 31518833 та 31518305.Згідно Витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку, власником земельної ділянки за кадастровим номером 6125588000:01 :001: 1721- 10.5415 га та 6125583200:01:002:0002 - 7, 6761 га є Залісянська сільська рада, а орендарем ТОВ «ЗАЛІССЯ СОЛАР ЕНЕРДЖІ».

Орендар - ТОВ "ЗАЛІССЯ СОJІАР ЕНЕРДЖІ» приймає в платне строкове користування земельну ділянку для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об`єктів енергогенеруючих підприємств, установ і організацій, яка використовуватиметься Орендарем для будівництва сонячної електростанції (п.1 Договору).

Договір укладено строком на 49 років від дня державної реєстрації права оренди до 2068 року (п.7 Договору).Орендна плата вноситься Орендарем у грошовій формі у розмірі 3% від нормативної грошової оцінки земельних ділянок і становить 226 402, 16 гривень (п.8 Договору). Обчислення розміру орендної плати здійснюється із урахуванням річного індексу споживчих цін на товари і послуги (грудень до грудня попереднього року) за рік, що передує року за який проводиться виплата орендної плати, яка визначається Державною службою статистики України (п.9 Договору).

Орендна плата вноситься щомісячно в розмірі 1/12 річної орендної плати (п.10 Договору).Земельні ділянки надаються для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об`єктів енергогенеруючих підприємств, установ і організацій, які використовуватимуться для будівництва сонячної електростанції (п. 13 Договору). Цільове призначення земельної ділянки для розміщення будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об`єктів енергогенеруючих підприємств, установ і організацій (п.14 Договору). Умови збереження стану земельної ділянки: використовувати земельну ділянку за цільовим призначенням (п.15 Договору).Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 12.02.2020 №1724-р затверджено територію територіальних громад Тернопільської області. Згідно додатку до даного розпорядження Залісянська громада увійшла до Заводської територіальної громади.27.11.2020 першою сесією Заводської селищної ради VIII скликання прийнято рішення №9 «Про реорганізацію Залісянської сільської ради, та Шманьківської сільської ради, Шманьківчицької сільської ради та Швайківської сільської ради шляхом приєднання до Заводської селищної ради», відповідно до якого реорганізовано Залісянську сільську раду шляхом приєднання до Заводської селищної ради та Заводська селищна рада є правонаступником всього майна, прав та обов`язків Залісянської сільської ради.Комісією Заводської селищної ради проведено обстеження земельних ділянок для розміщення, будівництва експлуатації та обслуговування будівель та споруд об`єктів енергогенеруючих підприємств, установ і організацій, за кадастровим номером 6125588000:01:001:1721 - 10,5415 га та 6125583200:01:002:0002 - 7,6761 га, які орендуються ТОВ «ЗАЛІССЯ СОЛАР ЕНЕРДЖІ». Згідно з актом обстеження від 29.03.2022 земельні ділянки орендарем з часу укладення договору оренди по теперішній час за цільовим призначенням не використовувалися.

Згідно інформації Головного управління ДПС у Тернопільській області №815/5/5/19-00-04-01-11/4216 віл 09.02.2022 вбачається, що згідно даних ІТС "Податковий блок» станом на 08.02.2022 податковий борг по орендній платі з ТОВ «ЗЛJІІССЯ СОЛАР ЕНЕРДЖІ» по Заводській селищній раді, за земельні ділянки, які перебувають у його користуванні на умовах оренди з кадастровими номерами 6125588000:01:001:1721 та 6125583200:01:002:0002 становить 201 640,62 гривень.

Згідно інформаційного листа Заводської селищної ради №27 від 18.01.2022 орендна плата ТОВ "ЗАЛІССЯ СОЛАР ЕНЕРДЖІ» за договором оренди земельних ділянок за рік становить 226 402, 16 гривень.Відповідно до інформаційного листа Заводської селищної ради №8 від 27.01.2022 ТОВ "ЗАЛІССЯ СОЛАР ЕНЕРДЖІ» за 2021 сплатило орендну плату у сумі 43 313,23 грн.Крім цього, Головним управлінням ДПС у Тернопільській області у 2021 році до суду пред`явлено адміністративний позов про стягнення податкового боргу по орендній платі з ТОВ «ЗАЛІССЯ СОЛАР ЕНЕРДЖІ» у сумі 75 145,94 гривень. Рішенням Тернопільського окружного адміністративного суду від 20.09.2021 у справі №500/4531/21 адміністративний позов задоволено.

Станом на 08.02.2022 наявний податковий борг у ТОВ «ЗАЛІССЯ СОЛАР ЕНЕРДЖІ» по орендній платі за землю у сумі 201 640, 62 гривень.

Заводська селищна рада, яка є правонаступником Залісянської сільської ради, 24.01.2022 зверталася з листом №7 до ТОВ «ЗАЛІССЯ СОЛАР ЕНЕРДЖІ» про необхідність погашення вказаної заборгованості, проте останній залишився без відповіді. Підсумовуючи вищезазначене, невиконання ТОВ «ЗАЛІССЯ СОЛАР ЕНЕРДЖІ» умов договору оренди землі від 02.05.2019 з огляду на систематичну несплату ним орендних платежів відповідно до вимог договору та чинного законодавства, на думку позивача, є підставою у судовому порядку вимагати розірвання вищезазначеного договору та повернення цих земельних ділянок Заводській селищній раді.

Щодо правомірності представництва інтересів держави у суді прокуратурою, суд зазначає наступне.

Згідно зі ст. 6 Конституції України органи законодавчої, виконавчої та судової влади здійснюють свої повноваження у встановлених цією Конституцією межах і відповідно до законів України.

Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Положеннями ст. 131-1 Конституції України передбачено, що в Україні діє прокуратура, на яку, крім іншого, покладено обов`язок представництва інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

Статтею 23 Закону України "Про прокуратуру" визначено, що представництво прокурором інтересів держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів держави, у випадках та порядку, встановлених законом. Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу. Наявність таких обставин обґрунтовується прокурором у порядку, передбаченому частиною четвертою цієї статті.

Перший виключний випадок передбачає наявність органу, який може здійснювати захист інтересів держави самостійно, а другий відсутність такого органу. Однак, підстави представництва інтересів держави прокуратурою у цих двох випадках істотно відрізняються.

У першому випадку прокурор набуває право на представництво, якщо відповідний суб`єкт владних повноважень не здійснює захисту або здійснює неналежно.

Як зазначено у постанові Великої Палати Верховного Суду від 13.02.2019 у справі № 826/13768/16, нездійснення захисту виявляється в усвідомленій пасивній поведінці уповноваженого суб`єкта владних повноважень він усвідомлює порушення інтересів держави, має відповідні повноваження для їх захисту, але всупереч цим інтересам за захистом до суду не звертається, а здійснення захисту неналежним чином виявляється в активній поведінці (сукупності дій та рішень), спрямованій на захист інтересів держави, але яка є неналежною.

Відповідно до положень ч. 4 ст. 23 Закону України "Про прокуратуру" наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором у суді. Прокурор здійснює представництво інтересів громадянина або держави в суді виключно після підтвердження судом підстав для представництва. Прокурор зобов`язаний попередньо, до звернення до суду, повідомити про це громадянина та його законного представника або відповідного суб`єкта владних повноважень. У разі підтвердження судом наявності підстав для представництва прокурор користується процесуальними повноваженнями відповідної сторони процесу. Наявність підстав для представництва може бути оскаржена громадянином чи її законним представником або суб`єктом владних повноважень.

Під час здійснення представництва інтересів громадянина або держави у суді прокурор має право в порядку, передбаченому процесуальним законом та законом, що регулює виконавче провадження: 1) звертатися до суду з позовом (заявою, поданням); 2)вступати у справу, порушену за позовом (заявою, поданням) іншої особи, на будь-якому етапі судового провадження; 3) ініціювати перегляд судових рішень, у тому числі у справі, порушеній за позовом (заявою, поданням) іншої особи; 4) брати участь у розгляді справи; 5) подавати цивільний позов під час кримінального провадження у випадках та порядку, визначених кримінальним процесуальним законом; 6) брати участь у виконавчому провадженні при виконанні рішень у справі, в якій прокурором здійснювалося представництво інтересів громадянина або держави в суді; 7) з дозволу суду ознайомлюватися з матеріалами справи в суді та матеріалами виконавчого провадження, робити виписки з них, отримувати безоплатно копії документів, що знаходяться у матеріалах справи чи виконавчого провадження (ч. 6 ст. 23 Закону України "Про прокуратуру").

Таким чином, наведена вище норма закону передбачає різні форми представництва прокуратурою в суді, серед яких є, зокрема, така форма представництва як звернення до суду з позовом.

Відповідно до ч. 3 та ч.4 ст. 53 ГПК України у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами. Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.

У разі відкриття провадження за позовною заявою особи, якій законом надано право звертатися до суду в інтересах інших осіб (крім прокурора), особа, в чиїх інтересах подано позов, набуває статусу позивача.

При відкритті провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі набуває статусу позивача.

Виключними випадками, за яких прокурор може здійснювати представництво інтересів держави в суді, є порушення або загроза порушення інтересів держави. Ключовим для застосування цієї норми є поняття "інтерес держави".

Поняття "орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах" означає орган, на який державою покладено обов`язок щодо здійснення конкретної діяльності у відповідних правовідносинах, спрямованої на захист інтересів держави.

У рішенні Конституційного Суду України у справі за конституційними поданнями Вищого арбітражного суду України та Генеральної прокуратури України щодо офіційного тлумачення положень ст. 2 АПК України (справа про представництво прокуратурою України інтересів держави в арбітражному суді) від 08.04.1999 № 3-рп/99 Конституційний Суд України, з`ясовуючи поняття інтереси держави висловив позицію про те, що інтереси держави відрізняються від інтересів інших учасників суспільних відносин. В основі перших завжди є потреба у здійсненні загальнодержавних (політичних, економічних, соціальних та інших) дій, програм, спрямованих на захист суверенітету, територіальної цілісності, державного кордону України, гарантування її державної, економічної, інформаційної, екологічної безпеки, охорону землі як національного багатства, захист прав усіх суб`єктів права власності та господарювання тощо (п. 3 мотивувальної частини).

Інтереси держави можуть збігатися повністю, частково або не збігатися зовсім з інтересами державних органів, державних підприємств та організацій чи з інтересами господарських товариств з часткою державної власності у статутному фонді. Проте держава може вбачати свої інтереси не тільки в їх діяльності, але й в діяльності приватних підприємств, товариств.

Із врахуванням того, що "інтереси держави" є оціночним поняттям, прокурор чи його заступник у кожному конкретному випадку самостійно визначає з посиланням на законодавство, на підставі якого подається позов, в чому саме відбулося чи може відбутися порушення матеріальних або інших інтересів держави, обґрунтовує у позовній заяві необхідність їх захисту.

Відповідно до ч.ч.1, 2 ст. 2 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції та законів України. Місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами, сіл, селищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст.

Згідно з ч. 1 ст. 10 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Одним із принципів місцевого самоврядування є судовий захист прав місцевого самоврядування, що передбачено ст. 4 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні».

Статтею 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначено, що землі комунальної власності є матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування.

Стаття 4 Закону України "Про місцеве самоврядування» закріплює основні принципи місцевого самоврядування, серед яких, зокрема, поєднання місцевих і державних інтересів.

Таким чином, інтереси держави у даному випадку збігаються з інтересами жителів територіальної громади.

Інтереси держави полягають не тільки у захисті прав державних органів влади чи тих, які відносяться до їх компетенції, а також у захисті прав та свобод органів місцевого самоврядування, яке не носить загальнодержавного характеру, але направлене на виконання функцій держави на конкретній території та реалізуються у визначеному законом порядку та способі, який відноситься до їх відання. Органи місцевого самоврядування у визначених законом випадках є рівними за статусом носіями державної влади як і державні органи.

Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду у справі №4/166 "Б" від 02.10.2018.

Окрім того, враховуючи конституційний статус землі як національного багатства, що перебуває піл особливою охороною держави, позицію викладену у Рішенні Конституційного Суду України у справі за конституційними поданнями Вищого арбітражного суду України та Генеральної прокуратури України щодо офіційного тлумачення положень статті 2 Арбітражного процесуального кодексу України (справа про представництво прокуратурою України інтересів держави в арбітражному суді) від 08.04.1999 №3-рп/99, порушення вимог земельного законодавства щодо законного та раціонального використання земельної ділянки, у тому числі комунальної форми власності, безсумнівно становитиме державний інтерес.

Статтею 12 Земельного кодексу України передбачено, що до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селиш, міст належить здійснення контролю за використанням та охороною земель комунальної власності, додержанням земельного та екологічного законодавства.

Відповідно до абзацу першого пункту 71 розділу V "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до прийняття закону про адміністративно-територіальний устрій України визначення адміністративних центрів територіальних громад та затвердження територій територіальних громад здійснює Кабінет Міністрів України.

Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 12.02.2020 №724-р затверджено територію територіальних громад Тернопільської області. Згідно додатку до даного розпорядження Залісянська громада увійшла до Заводської територіальної громади.

Так, відповідно до п. 34 ч. 1 ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» виключно компетенцією сільських, селищних, місцевих рад є вирішення питання регулювання земельних відносин. Отже, в даному випадку Заводська селищна рада є органом, уповноваженим здійснювати зазначені функції у спірних правовідносинах та, відповідно, є таким органом, в інтересах якого прокурор має право звернутися до суду.

Чортківська окружна прокуратура листом №319вих-22 від 26.01.2022 повідомила Заводську селищну раду про факт порушення земельного законодавства ТОВ «ЗАЛІССЯ СОЛАР ЕНЕРДЖІ», а саме наявність боргу з орендної плати за землю та вимогою повідомити чи зверталася Заводська селищна рада з позовом до ТОВ «ЗАЛІССЯ СОЛАР ЕНЕРДЖІ» про розірвання договору оренди землі та зобов`язання повернути земельні ділянки комунальної власності.

У відповідь Заводська селищна рада листом №9 від 27.01.2022 повідомила, що з позовом до суду про розірвання договору оренди землі з ТОВ «ЗАЛІССЯ СОЛАР ЕНЕРДЖІ» не зверталася, оскільки в бюджеті селищної ради не передбачені кошти на сплату судового збору, а направила лист-претензію від 24.01.2022 на адресу ТОВ «ЗАЛІССЯ СОЛАР ЕНЕРДЖІ» про сплату заборгованості по орендній платі.

Чортківська окружна прокуратура листом №6ЗЗвих-22 17.02.2022 повторно повідомила Заводську селищну раду про факт порушення земельного законодавства ТОВ «ЗАЛІССЯ СОЛАР ЕНЕРДЖІ».

У відповідь Заводська селищна рада листом №157 від 17.03.2022 зазначила, що ТОВ «ЗАЛІССЯ СОЛАР ЕНЕРДЖІ» земельні ділянки згідно договору оренди землі за призначенням не використовувало, заходи щодо розірвання договору оренди землі Заводською селищною радою не вживалися, і з позовом до суду не зверталася.

На виконання вимог ст.23 Закону України «Про прокуратуру» Чортківська окружна прокуратура листом №1333ВИХ-22 від 06.06.2022 попередньо повідомлено Заводську селищну раду про вжиття заходів представницького характеру в її інтересах, шляхом подання позовної заяви до суду.

Враховуючи наведене у сукупності, приймаючи до уваги те, що при наявності у ТОВ «ЗАЛІССЯ СОЛАР ЕНЕРДЖІ» заборгованості за договором оренди землі, орган місцевого самоврядування - Заводська селищна рада, до компетенції якої відноситься повноваження по вжиттю заходів до примусового стягнення вказаного боргу, вжитті заходів щодо розірвання договору оренди, у судовому порядку не вживає відповідних заходів та не здійснює захист порушених законних економічних (матеріальних) інтересів місцевого самоврядування, територіальної громади міста та як наслідок й інтересів держави в цілому, суд дійшов висновку щодо правомірного та обґрунтованого звернення керівника Чортківської окружної прокуратури до суду для представництва інтересів держави у даній справі.

Суд, на підставі ст. 86 ГПК України, оцінивши подані докази, наведені прокурором доводи, прийшов до висновку, що позов підлягає до задоволення. При цьому, суд виходив із наступного.

Правовідносини щодо користування земельною ділянкою на умовах оренди врегульовані Цивільним кодексом України (далі - ЦК України, Господарським кодексом України (далі - ГК України), Земельним кодексом України (далі - ЗК України) та Законом України "Про оренду землі" (далі - Закон), який є спеціальним законом, що регулює правовідносини з передачі земельної ділянки в оренду.

Відповідно до частини 1 статті 93 Земельного кодексу України та статті 1 Закону України "Про оренду землі" право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.

Згідно з вимогами статті 13 Закону України "Про оренду землі", договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору вимог земельного законодавства.

Визначення договору оренди земельної ділянки містить і стаття 792 Цивільного кодексу України, відповідно до якої за договором найму (оренди) земельної ділянки наймодавець зобов`язується передати наймачеві земельну ділянку на встановлений договором строк у володіння та користування за плату.

Судом встановлено, що 02.05.2019 між Залісянською сільською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю «ЗАЛІССЯ СОЛАР ЕНЕРДЖІ» (далі - ТОВ «ЗАЛІССЯ COJIAP ЕНЕРДЖІ») укладено договір оренди землі. Відповідно до Акту приймання-передачі від 02.05.2019 Залісянська сільська рада передала в строкове платне користування земельні ділянки для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об`єктів енергогенеруючих підприємств, установ і організацій, яка використовуватиметься ТОВ "ЗАЛІССЯ СОЛАР ЕНЕРДЖІ" (орендарем) для будівництва сонячної електростанції загальною площею 18, 2176 га, склад угідь землі промисловості, з кадастровими номерами 6125588000:01:001:1721 10,5415 га, 6125583200:01:002:0002 7,6761 га, які розташовані в межах населеного пункту с. Залісся, Залісянської сільської ради, Чортківського району, Тернопільської області.

Відповідно до Витягів з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права від 13.05.2019 право орендного користування на земельні ділянки за кадастровими номерами: 6125588000:01:001:1721 10,5415 га та 6125583200:01:002:0002 7,6761 га зареєстровано за ТОВ "ЗАЛІССЯ СОЛАР ЕНЕРДЖІ".

Відповідно до статті 15 Закону України "Про оренду землі" істотними умовами договору оренди землі, є об`єкт оренди, строк дії договору та оренда плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату. За згодою сторін у договорі оренди землі можуть зазначатися інші умови.

Статтею 21 цього ж Закону встановлено, що орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

Стаття 24 Закону України "Про оренду землі" визначає права та обов`язки орендодавця, зокрема: орендодавець має право вимагати від орендаря своєчасного внесення орендної плати.

Згідно пункту "в" частини 1 статті 96 Земельного кодексу України, землекористувачі зобов`язані своєчасно сплачувати оренду плату.

Відповідно до частини 1 статті 612 Цивільного кодексу України, частини 1 статті 286 Господарського кодексу України орендар сплачує орендодавцю орендну плату незалежно від наслідків своєї господарської діяльності і вважається таким, що прострочив, якщо не приступив до виконання зобов`язання або не виконав його у строк, встановлений законом або договором.

Цим приписам кореспондують пункти 10, 24 Договору оренди землі, відповідно до яких орендна плата вноситься щомісячно в розмірі 1/12 річної орендної плати. Орендодавець має право вимагати від орендаря своєчасного внесення орендної плати.

Пунктами 8, 9 Договору від 02.05.2019 передбачено, що орендна плата вноситься Орендарем у грошовій формі у розмірі 3% від нормативної грошової оцінки земельних ділянок і становить 226 402, 16 гривень. Обчислення розміру орендної плати здійснюється із урахуванням річного індексу споживчих цін на товари і послуги (грудень до грудня попереднього року) за рік, що передує року за який проводиться виплата орендної плати, яка визначається Державною службою статистики України.

Судом встановлено, що відповідач взятих на себе договірних зобов`язань згідно Договору оренди землі від 02.05.2019 в частині сплати орендної плати не виконав, у зв`язку з чим в нього виникла заборгованість, що підтверджується рішенням Тернопільського окружного адміністративного суду від 20.09.2021 у справі №500/4531/21 про стягнення податкового боргу по орендній платі з ТОВ "ЗАЛІССЯ СОЛАР ЕНЕРДЖІ" у сумі 75 145,94 грн та інформацією Головного управління ДПС у Тернопільській області №815/5/5/19-00-04-01-11/4216 від 09.02.2022 про наявний податковий борг по орендній платі у ТОВ «ЗАЛІССЯ СОЛАР ЕНЕРДЖІ» перед Заводською селищною радою (яка є правонаступником Залісянської сільської ради відповідно до рішення першої сесії Заводської селищної ради VIII скликання від 27.11.2020 №9 Про реорганізацію Залісянської сільської ради, Шманьківської сільської ради, Шманьківчицької сільської ради та Швайківської сільської ради шляхом приєднання до Заводської селищної ради), за земельні ділянки, які перебувають у його користуванні на умовах оренди з кадастровими номерами 6125588000:01:001:1721 та 6125583200:01:002:0002 і станом на 08.02.2022 становить 201 640, 62 гривень.

Станом на час розгляду справи доказів, які б свідчили про протилежне або про добровільне погашення ним вказаної суми боргу, відповідачем не надано, а судом не здобуто.

Відповідно до ст.193 ГК України, ст.525, ст.526 ЦК України, зобов`язання повинні виконуватися належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання - відповідно до вимог що у певних умовах звичайно ставляться.

Одностороння відмова від виконання зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.

Статтею 651 Цивільного кодексу України передбачено, що зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом. Істотним є таке порушення стороною договору, коли внаслідок завданої цим шкоди друга сторона значною мірою позбавляється того, на що вона розраховувала при укладенні договору.

Виходячи з системного аналізу наведених положень законодавства та враховуючи, що до відносин, пов`язаних з орендою землі застосовуються також положення ЦК України, слід дійти висновку, що при вирішення судом питання щодо розірвання договору оренди землі за обставин систематичного невнесення орендної плати, застосуванню також підлягають положення частини другої статті 651 ЦК України.

Відповідна правова позиція була викладена Верховним Судом України у постанові від 11.10.2017 року у справі 36-1449цс17, та у постанові Верховного Суду від 27.11.2018 у справі №912/1385/17.

Відповідно до абз. 2 п.31 Договору оренди землі від 02.05.2019 дія договору припиняється шляхом його розірвання за рішенням суду на вимогу орендодавця унаслідок прострочення сплати орендарем орендної плати понад три місяці після закінчення терміну розрахунку з вини орендаря, або на вимогу орендаря внаслідок випадкового знищення, пошкодження орендованої земельної ділянки, яке істотно перешкоджає її використання земельної ділянки, а також з інших підстав визначених законами.

Відповідно до статті 31 Закону України Про оренду землі договір оренди землі може бути розірваний за згодою сторін. На вимогу однієї із сторін договір оренди може бути достроково розірваний за рішенням суду в порядку, встановленому законом.

Абзацом 1 статті 32 Закону визначено, що на вимогу однієї із сторін договір оренди землі може бути достроково розірваний за рішенням суду в разі невиконання сторонами обов`язків, передбачених статтями 24 і 25 цього Закону та умовами договору, в разі випадкового знищення чи пошкодження об`єкта оренди, яке істотно перешкоджає передбаченому договором використанню земельної ділянки, а також на підставах, визначених Земельним кодексом України та іншими законами України.

Статтею 141 Земельного кодексу України передбачені підстави припинення права користування земельною ділянкою, зокрема, пунктом "д" такою підставою визначено систематичну несплату земельного податку або орендної плати.

Абзацом першим п.2.23 постанови пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011 №6 «Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин» роз`яснено, що розглядаючи справи зі спорів про розірвання договору оренди з підстав заборгованості з орендної плати, потрібно мати на увазі, що згідно із статтями 1, 13 Закону У країни «Про оренду землі» основною метою договору оренди земельної ділянки та одним з визначальних прав орендодавця є своєчасне отримання останнім орендної плати у встановленому розмірі .

Як встановлено судом, на час розгляду даної справи, умови договору оренди землі в частині сплати орендної плати за земельні ділянки, які перебувають у користуванні ТОВ "ЗАЛІССЯ СОЛАР ЕНЕРДЖІ" на умовах оренди з кадастровими номерами 6125588000:01:001:1721 та 6125583200:01:002:0002 станом на 08.02.2022 залишаються невиконаними, має місце систематична несплата ТОВ "ЗАЛІССЯ СОЛАР ЕНЕРДЖІ" орендних платежів відповідно до умов Договору та чинного законодавства.

Окрім цього, за умовами укладеного сторонами Договору оренди землі від 02.05.2019 земельні ділянки передавались в оренду ТОВ «ЗАЛІССЯ СОЛАР ЕНЕРДЖІ» для будівництва будівель і споруд об`єктів енергогенеруючих підприємств, установ, організацій. Отже, укладаючи спірний договір, орган місцевого самоврядування розраховував на їх забудову та подальше утримання даних земельних ділянок в належному стані.

Однак, як встановлено судом із долученого до матеріалів справи акту обстеження земельних ділянок від 29.03.2022 ТОВ "ЗАЛІССЯ СОЛАР ЕНЕРДЖІ" орендовані земельні ділянки згідно їх цільового призначення: для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель та споруд об`єктів енергогенеруючих підприємств, установ і організацій площею 7, 6761 га за кадастровим номером 6125583200:01:002:0002 та площею 10,5415 га за кадастровим номером 6125588000:01:001:1721, які розташовані в межах населеного пункту с. Залісся, Залісянської сільської ради, Чортківського району, Тернопільської області, з часу укладення договору оренди землі по теперішній час за цільовим призначенням не використовує.І оскільки укладення договору оренду землі від 02.05.2019 було спрямоване перш за все на отримання орендарем права користування земельною ділянкою, а орендодавцем отримання - коштів від сплати орендної плати за землю до місцевого бюджету, а відтак, довготривале невнесення відповідачем орендної плати свідчить про наявність істотного порушення умов договору, внаслідок якого орендодавець в значній мірі позбавлений результату, для досягнення якого ці договори було укладено , що з урахуванням вимог ст. 651 ЦК України, статті 141 Земельного кодексу України та п. 31 договору має наслідком його розірвання в судовому порядку.

Відповідно до положень статей 13, 14 Конституції України, статті 11 Цивільного кодексу України, статей 123, 124, 127, 128 Земельного кодексу України, рішення органу місцевого самоврядування або державної адміністрації про надання земельної ділянки господарюючому суб`єкту у власність або у користування втілює волевиявлення власника землі і реалізується у цивільних правовідносинах з урахуванням вимог Земельного кодексу України, спрямованих на раціональне використання землі як об`єкта нерухомості.

З огляду на встановлені судом факти порушення відповідачем істотних умов Договору оренди землі від 02.05.2019, відповідно, наявність передбачених договором та встановлених законом підстав для їх розірвання, позовна вимога Керівника Чортківської окружної прокуратури, заявлена в інтересах держави в особі Заводської сільської ради в частині розірвання договору оренди земельних ділянок загальною площею 18,2176 га, склад угідь землі промисловості, за кадастровими номерами 6125588000:01:001:1721 10,5415 га та 6125583200:01:002:0002 7,6761 га, які розташовані в межах населеного пункту с. Залісся, Чортківського району, Тернопільської області є правомірною, обґрунтованою і такою, що підлягає задоволенню.

Розірвання зазначеного договору свідчить про відсутність правових підстав для займання відповідачем орендованих земельних ділянок та про його обов`язок їх повернення на користь орендодавця.

Відповідно до приписів статті 34 Закону України "Про оренду землі", у разі припинення або розірвання договору оренди землі орендар зобов`язаний повернути орендодавцеві земельну ділянку на умовах, визначених договором. Орендар не має права утримувати земельну ділянку для задоволення своїх вимог до орендодавця.

Таким чином, вимога прокурора про зобов`язання Товариства з обмеженою відповідальністю ЗАЛІССЯ СОЛАР ЕНЕРДЖІ повернути у володіння та користування Заводській селищній раді земельні ділянки загальною площею 18,2176 га за кадастровими номерами 6125588000:01:001:1721 10,5415 га та 6125583200:01:002:0002 7,6761 га, які розташовані в межах населеного пункту с. Залісся, Чортківського району, Тернопільської області є правомірною і такою, що також підлягає задоволенню

Вирішуючи питання розподілу судового збору, суд керується частиною першою статті 129 Господарського процесуального кодексу України, відповідно до якої судовий збір у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підставі, покладається на сторони пропорційно розміру задоволених вимог.

З огляду на викладене судовий збір в розмірі 4 962,00 грн. покладається на ТОВ "ЗАЛІССЯ СОЛАР ЕНЕРДЖІ" та підлягає стягненню на користь Тернопільської обласної прокуратури.

Керуючись ст.ст. 73, 74, 76-79, 91, 129-130, 238, 240-241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -

ВИРІШИВ:

1.Позов задовольнити.

2.Договір оренди земельних ділянок загальною площею 18,2176 га, склад угідь землі промисловості, за кадастровими номерами 6125588000:01:001:1721 10,5415 га та 6125583200:01:002:0002 7,6761 га, які розташовані в межах населеного пункту с. Залісся, Чортківського району Тернопільської області, укладений 02.05.2019 між Залісянською сільською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "ЗАЛІССЯ СОЛАР ЕНЕРДЖІ" (ідентифікаційний код 42665752, вул. Млинки, 52, с. Залісся, Чортківський район, Тернопільська область, 48561), право оренди зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 10.05.2019 розірвати.

3. Зобов`язати Товариство з обмеженою відповідальністю "ЗАЛІССЯ СОЛАР ЕНЕРДЖІ" (ідентифікаційний код 42665752, вул. Млинки, 52, с. Залісся, Чортківський район, Тернопільська область, 48561) повернути у володіння та користування Заводській селищній раді (вул. Чарнецького, 7, смт. Заводське, Чортківський район, Тернопільська область, 48523 , ідентифікаційний код 04525550) земельні ділянки загальною площею 18,2176 га за кадастровими номерами 6125588000:01:001:1721 10,5415 га та 6125583200:01:002:0002 7,6761 га, які розташовані в межах населеного пункту с. Залісся, Чортківського району, Тернопільської області.

4. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю ЗАЛІССЯ СОЛАР ЕНЕРДЖІ (вул. Млинки, 52, с. Залісся, Чортківський район, Тернопільська область, 48561, ідентифікаційний код 42665752) 4 962 (чотири тисячі дев`ятсот шістдесят дві) грн. 00 коп в повернення сплаченого судового збору на користь Тернопільської обласної прокуратури (вул. Листопадова, 4, м. Тернопіль, р/р UA 498201720343190002000004091 в ДКСУ м. Київ, ідентифікаційний код 02910098, МФО 820172).

Повне рішення складено і підписано 22.11.2022 року.

Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів, в порядку та строки встановлені ст.ст. 256-257 ГПК України. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасники справи можуть отримати інформацію по справі на офіційному веб-порталі судової влади України в мережі Інтернет за веб-адресою: https://te.court.gov.ua/sud5022.

Суддя Н.М. Бурда

СудГосподарський суд Тернопільської області
Дата ухвалення рішення10.11.2022
Оприлюднено24.11.2022
Номер документу107460714
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Розірвання договорів (правочинів) оренди

Судовий реєстр по справі —921/257/22

Рішення від 10.11.2022

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Бурда Н.М.

Рішення від 10.11.2022

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Бурда Н.М.

Ухвала від 20.10.2022

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Бурда Н.М.

Ухвала від 21.09.2022

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Бурда Н.М.

Ухвала від 17.08.2022

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Бурда Н.М.

Ухвала від 03.08.2022

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Бурда Н.М.

Ухвала від 14.06.2022

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Бурда Н.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні