ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
23 листопада 2022 р. м. Чернівці Справа № 600/1609/22-а
Чернівецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Брезіної Т.М., розглянувши в порядку спрощеного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Управління Міністерства внутрішніх справ України у Чернівецькій області, Державної установи «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Чернівецькій області» про визнання протиправною відмову та зобов`язання вчинити певні дії,-
ВСТАНОВИВ:
В поданому до суду адміністративному позові позивач просить суд винести рішення, яким:
- визнати протиправною відмову Ліквідаційної комісії УМВС України в Чернівецькій області в зарахуванні ОСОБА_1 до трудового стажу для обчислення пенсії за вислугою років період роботи з 05.05.1995 року по 13.01.1997 року;
- зобов`язати Ліквідаційну комісію УМВС України в Чернівецькій області зарахувати ОСОБА_1 до вислуги років період вимушеного прогулу з 05 травня 1995 року по 13 січня 1997 року у відповідності до пункту 12 Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" та подати до Головного управління Пенсійного фонду України в Чернівецькій області відповідні документи для перерахунку пенсії за вислугу років, враховуючи рішення Ленінського районного суду м. Чернівці від 27 грудня 1996 року у справі №2-1899.
В обґрунтування позовних вимог позивач вказав про наявність підстав для зарахування до вислуги років періоду вимушеного прогулу з 05.05.1995 року по 13.01.1997 року, оскільки звільнення позивача 05.05.1995 р. відбулось незаконно, що встановлено рішенням Ленінського районного суду м. Чернівці від 27 грудня 1996 року у справі №2-1899. Однак, позивач зазначає, що Ліквідаційною комісією УМВС України в Чернівецькій області відмолено позивачу щодо підтвердження стажу роботи з 05.05.1995 р. по 13.01.1997 р., а тому виникли підстави для звернення до адміністративного суду з даним позовом.
Відповідачем - Управлінням Міністерства внутрішніх справ України у Чернівецькій області не подано до суду відзив на позовну заяву.
Державна установа «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Чернівецькій області» надіслала до суду відзив, в якому заперечує проти задоволення позову та зазначає, що позивач не звертався до Державної установи щодо зарахування до трудового стажу для обчислення пенсії за вислугою років. Крім того, відповідач вказав, що не наділений повноваженнями щодо перерахунку вислуги років для призначення пенсії особам, які були раніше звільненні з органів міліції.
Рух справи у суді
Судом відкрито провадження у адміністративній справі та призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін.
Відповідачем 03.05.2022 р. подано клопотання про заміну неналежного відповідача.
Ухвалою суду від 09.05.2022 р. залучено Державну установу «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Чернівецькій області», як співвідповідача в адміністративній справі №600/1609/22-а.
Фактичні обставини справи, встановлені судом
Позивачу з 31.12.2003 р. призначено пенсію за вислугу 20 років служби (КВ 19 р.) у розмірі 55% від суми грошового забезпечення. (а.с. 9-10).
Представник позивача звертався до Управління Міністерства внутрішніх справ України у Чернівецькій області із адвокатським запитом щодо зарахування до трудового стажу період вимушеного прогулу з 05.05.1995 року по 13.01.1997 року. На вказаний адвокатський запит Ліквідаційною комісією УМВС України в Чернівецькій області відмолено позивачу щодо підтвердження стажу роботи з 05.05.1995 р. по 13.01.1997 р. (а.с. 13,15).
До матеріалів справи додано рішення Ленінського районного суду м. Чернівці №2-1899 від 27.12.1996 р. за позовом ОСОБА_1 на дії начальника УМВС України в Чернівецькій області. Вказаним рішенням визнано незаконним наказ начальника УМВС України в Чернівецькій області від 05.05.1995 р. №45 о/с про звільнення з органів внутрішніх справ ОСОБА_1 з посади старшого інспектора відділення державного пожежного нагляду Кельменецького районного відділу. Зобов`язано начальника УМВС України в Чернівецькій області поновити ОСОБА_1 на службі в органах внутрішніх справ на попередній посаді. 04.01.1996 р. видано виконавчий лист в даній справі. (а.с. 7-9).
До матеріалі справи додано рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 26.11.2021 р. у справі №600/3974/21-а за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Чернівецькій області про визнання протиправною відмову та зобов`язання вчинити дії. (а.с. 16-21).
Мотивувальна частина
Умови, норми і порядок пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували на військовій службі, службі в органах внутрішніх справ, осіб начальницького і рядового складу Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України, державній пожежній охороні, Державній службі спеціального зв`язку та захисту інформації України, органах і підрозділах цивільного захисту, податковій міліції чи Державній кримінально-виконавчій службі України, та деяких інших осіб, які мають право на пенсію за цим Законом визначає Закон України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб від 09 квітня 1992 pоку N 2262-XII (далі Закон №2262-XII.
Відповідно до п. б ч. 1 ст. 1-2 Закону №2262-XII право на пенсійне забезпечення на умовах цього Закону мають звільнені зі служби особи начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ України, поліцейські, співробітники Служби судової охорони, особи начальницького складу податкової міліції, особи начальницького і рядового складу Державної кримінально-виконавчої служби України, особи начальницького і рядового складу органів і підрозділів цивільного захисту.
Згідно обставин справи позивач дійсно проходив службу в органах внутрішніх справ з 1984 року по 2003 рік. Разом з цим, з 05 травня 1996 року позивача було звільнено зі служби в органах внутрішніх справ на підставі наказу УМВС №45 о/с від 05 травня 1995 року.
Рішенням Ленінського районного суду м. Чернівці від 27 грудня 1996 року у справі №2-1899 визнано незаконним наказ начальника УМВС України в Чернівецькій області від 5 травня 1995 року №45 о/с про звільнення з органів внутрішніх справ ОСОБА_1 та зобов`язано поновити останнього на службі в органах внутрішніх справ. З 13 січня 1997 року позивача поновлено на службі в органах внутрішніх справ. З наведеного вбачається, що позивач у період з 05 травня 1995 року по 13 січня 1997 року, фактично, не працював.
Водночас, як зазначив Верховний Суд у постанові від 20 листопада 2019 року (справа №200/1085/19-а), вимушений прогул - це час, протягом якого працівник з вини власника або уповноваженого ним органу був позбавлений можливості працювати. Моментом, з якого незаконно звільненого працівника необхідно вважати поновленим на роботі рішенням суду визначено день видання наказу про звільнення, а не день винесення судом рішення.
Тобто, весь час вимушеного прогулу зараховується до трудового стажу і за весь цей час на користь працівника стягується грошове забезпечення.
Таким чином, з урахуванням встановленої рішенням Ленінського районного суду м. Чернівці від 27 грудня 1996 року у справі №2-1899 протиправності наказу про звільнення позивача зі служби в органах внутрішніх справ, а в подальшому його скасування, то, позивач вважається таким, що у період з 05 травня 1995 року по 13 січня 1997 року знаходився у вимушеному прогулі, що, фактично, прирівнюється до проходження служби в органах внутрішніх справ.
Згідно з ч.ч. 1, 2 ст.2, ч. 4 ст. 17 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб» військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, які мають право на пенсійне забезпечення, пенсії відповідно до цього Закону призначаються і виплачуються після звільнення їх зі служби. Пенсіонерам з числа військовослужбовців та осіб, які отримують пенсію за цим Законом, у разі повторного прийняття їх на військову службу до Збройних Сил України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України та Державної спеціальної служби транспорту, службу до Національної поліції, Служби судової охорони, органів та підрозділів цивільного захисту, податкової міліції та Державної кримінально-виконавчої служби України виплата пенсій на час їх служби припиняється. При наступному звільненні із служби цих осіб виплата їм пенсій здійснюється з урахуванням загальної вислуги років на день останнього звільнення. При призначенні пенсій особам, які мають право на пенсію за цим Законом, враховуються тільки повні роки вислуги років або страхового стажу без округлення фактичного розміру вислуги років чи страхового стажу в бік збільшення.
Відповідно до ч. 3 ст. 43, абз. «б» ст. 50 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб» пенсії особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей обчислюються з розміру грошового забезпечення, враховуючи відповідні оклади за посадою, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Пенсії відповідно до цього Закону призначаються: особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби і військової служби за контрактом та деяким іншим особам, які мають право на пенсію за цим Законом відповідно до пунктів «а», «в» статті 12 цього Закону, - з наступного дня після звільнення їх зі служби, але не раніше того дня, по який їм сплачено грошове забезпечення, але не раніше того дня, по який йому сплачено грошове забезпечення або пенсію, крім випадків призначення їм пенсій з більш пізніх строків.
Згідно абз. 1, 3 п. 1, п. 6, абз. 1, 2 п. 7 Порядок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ, поліцейським, співробітникам Служби судової охорони та членам їхніх сімей, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.1992 року № 393, для призначення пенсій за вислугу років відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ, поліцейським, співробітникам Служби судової охорони, особам, зазначеним у пункті «ж» статті 1-2 такого Закону, до вислуги років зараховуються: служба в органах внутрішніх справ України, органах і підрозділах цивільного захисту на посадах начальницького і рядового складу, Службі судової охорони на посадах молодшого, середнього і вищого складу з дня призначення на відповідну посаду. Пенсії, які призначаються особам, зазначеним в абзаці першому пункту 1 цієї постанови, обчислюються із суми грошового забезпечення, що виплачується таким особам або виплачувалося державним службовцям, працівникам закладів освіти, закладів охорони здоров`я, науково-дослідних установ Міністерства внутрішніх справ або Національної поліції з числа колишніх працівників міліції, які станом на день опублікування Закону України «Про Національну поліцію» проходили службу в органах внутрішніх справ та мали календарну вислугу не менше п`яти років і продовжили роботу в Міністерстві внутрішніх справ або Національній поліції (їх територіальних органах, закладах та установах) на посадах, що заміщуються державними службовцями відповідно до Закону України «Про державну службу», а в закладах освіти, закладах охорони здоров`я та науково-дослідних установах Міністерства внутрішніх справ або Національної поліції - на будь-яких посадах на день звільнення із служби, а звільненим із служби до набрання чинності Законом України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» - із суми грошового забезпечення, установленого для відповідних категорій військовослужбовців, поліцейських, осіб начальницького та рядового складу органів внутрішніх справ на день набрання чинності таким Законом. Пенсії обчислюються з розміру грошового забезпечення, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 р. - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування з урахуванням таких його видів: відповідних окладів за посадою (для поліцейських, відряджених до органів державної влади, установ та організацій із залишенням на службі в Національній поліції, які отримували при цьому грошове забезпечення та звільнені із служби безпосередньо з посад у таких органах, установах та організаціях, - відповідних окладів, установлених за рівнозначними (аналогічними) посадами в Національній поліції), військовим (спеціальним) званням (для осіб рядового і начальницького складу органів і підрозділів цивільного захисту - щомісячної надбавки за спеціальне звання) та відсоткової надбавки за вислугу років у розмірах, установлених за останньою штатною посадою, займаною перед звільненням.
Таким чином, вказаними нормами передбачено, що призначення, обрахунок та виплата пенсій здійснюється з урахуванням загальної вислуги років на день останнього звільнення. До вислуги років зараховуються всі роки без виключень, при цьому нормами чинного законодавства не передбачено виключення з трудового стажу осіб періоду, які за рішенням суду визнані вимушеним прогулом.
При вирішені спору судом використано правові позиції, висловлені Верховним Судом у постановах від 20.11.2019 року у справі №200/1085/19-а, 25.09.2019 року у справі №242/3533/16-а.
Висновки за результатами розгляду справи
Відповідно до ч.1 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Згідно з ч.1 та ч. 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідачем - Ліквідаційною комісією УМВС України в Чернівецькій області не доведено суду правомірності відмови у зарахуванні ОСОБА_1 до трудового стажу для обчислення пенсії за вислугою років період роботи з 05.05.1995 року по 13.01.1997 року.
Статтею 17-1 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» №2262-ХІІ від 09 квітня 1992 року, порядок обчислення вислуги років та визначення пільгових умов призначення пенсій особам, які мають право на пенсію за цим Законом, встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Згідно з абз. 3 п. 1 постанови Кабінету Міністрів України «Про порядок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ, поліцейським, співробітникам Служби судової охорони та членам їхніх сімей» від 17 липня 1992 року №393, для призначення пенсій за вислугу років відповідно до Закону України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ, поліцейським, співробітникам Служби судової охорони, особам, зазначеним у пункті ж статті 1-2 такого Закону, до вислуги років зараховується, зокрема, служба в органах внутрішніх справ України.
Крім цього, відповідно до п. 1 Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", затвердженого постановою Правління Пенсійного фонду України від 30 січня 2007 року №3-1, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 15 лютого 2007 року за №135/13402 (далі Порядок №3-1), документи про призначення (перерахунок) пенсії подаються через уповноважені структурні підрозділи Міністерства оборони України, Міністерства внутрішніх справ України, Міністерства надзвичайних ситуацій України, Міністерства інфраструктури України, Служби безпеки України, Служби зовнішньої розвідки України, Управління державної охорони України, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України, Державної прикордонної служби України, Державної податкової служби України, Державної пенітенціарної служби України, Державної інспекції техногенної безпеки України (далі - міністерства та інші органи). Міністерства та інші органи, їх територіальні підрозділи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі визначають уповноважені структурні підрозділи, на які за їх рішенням покладаються функції щодо підготовки та подання до органів, що призначають пенсії, необхідних для призначення пенсії документів (далі - уповноважені структурні підрозділи).
Таким чином, підставою для призначення (перерахунку) пенсії є відповідні документи (зокрема, подання про призначення пенсії з обчисленою вислугою років, що є Додатком 2 до пункту 12 Порядку №3-1), надіслані на адресу пенсійного органу уповноваженим структурним підрозділом силового міністерства/відомства, в якому особа проходила службу, яким у даному випадку є уповноважений структурний підрозділ Міністерства внутрішніх справ України.
Відповідно до наказу МВС України від 25.09.2018 р. №787 «Про організаційно штатні зміни у МВС» при державній установі «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Чернівецькій області» з 01.02.2019 р. розпочав свою роботу сектор із соціально гуманітарних питань. До функціональних обов`язків сектору входить зокрема: перевірка правильності оформлення поданих документів для призначення пенсій, відповідальність викладених у них відомостей про особу даним паспорта громадянина України та іншим документам; розгляд звернень, заяв та скарг з питань пенсійного та соціального забезпечення осіб звільнених з ОВС та членів їх сімей, а також іншої кореспонденції з питань, що належать до компетенції сектору.
Відповідачем повідомлено суду, що на виконання листа МВС України від 25.02.2019 р. №2537/05/22-2019, ліквідаційною комісією УМВС здійснено передачу архівних облікових справ, документів, матеріалів та довідок, що стосується пенсійного та соціального забезпечення пенсіонерів ОВС Чернівецькій області, до новоутвореного сектору при ДУ ТМО.
Відповідно до наказу МВС України від 25.02.2019 р. №129 визначено, що сектор із соціально гуманітарних питань є підрозділом, уповноваженим на підготовку та подання до органів Пенсійного фонду України документів для призначення (перерахунку) пенсій.
Таким чином, сектор із соціально гуманітарних питань, створений при Державній установі «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Чернівецькій області» є уповноваженим органом на підготовку та подання до органів Пенсійного фонду України документів для призначення (перерахунку) пенсій, в тому числі й щодо перерахованого страхового стажу позивача, з урахуванням вимушеного прогулу з 05 травня 1995 року по 13 січня 1997 року.
Таким чином, належним способом відновлення порушеного права позивача буде зобов`язати Ліквідаційну комісію УМВС України в Чернівецькій області та Державну установу «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Чернівецькій області» зарахувати ОСОБА_1 до вислуги років період вимушеного прогулу з 05 травня 1995 року по 13 січня 1997 року та подати до Головного управління Пенсійного фонду України в Чернівецькій області відповідні документи, для перерахунку пенсії за вислугу років ОСОБА_1 , враховуючи рішення Ленінського районного суду м. Чернівці від 27 грудня 1996 року у справі №2-1899.
На підставі вказаного суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог.
Судові витрати
Відповідно до ч.1 ст. 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
У зв`язку із задоволенням позову, понесені судові витрати зі сплати судового збору підлягають стягненню на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача - УМВС України в Чернівецькій області.
Керуючись статтями 9, 14, 77, 78, 90, 139, 143, 241 - 246, 250, 262 Кодексу адміністративного судочинства України ,-
В И Р І Ш И В:
1. Адміністративний позов задовольнити повністю.
2. Визнати протиправною відмову Ліквідаційної комісії УМВС України в Чернівецькій області в зарахуванні ОСОБА_1 до трудового стажу для обчислення пенсії за вислугою років період роботи з 05.05.1995 року по 13.01.1997 року.
3. Зобов`язати Ліквідаційну комісію УМВС України в Чернівецькій області та Державну установу «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Чернівецькій області» зарахувати ОСОБА_1 до вислуги років період вимушеного прогулу з 05 травня 1995 року по 13 січня 1997 року у відповідності до пункту 12 Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" та подати до Головного управління Пенсійного фонду України в Чернівецькій області відповідні документи для перерахунку пенсії за вислугу років, враховуючи рішення Ленінського районного суду м. Чернівці від 27 грудня 1996 року у справі №2-1899.
4. Стягнути на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача Управління Міністерства внутрішніх справ України у Чернівецькій області судовий збір в сумі 793,92 грн згідно квитанції №3188-1927-7997-3294 від 12.04.2022 року.
Згідно статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У відповідності до статей 293, 295 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду першої інстанції можуть бути оскаржені в апеляційному порядку повністю або частково. Апеляційна скарга на рішення до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи подається до Сьомого апеляційного адміністративного суду через Чернівецький окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня його проголошення складання.
Найменування сторін:
Позивач: ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , код РНОКПП НОМЕР_1 );
Відповідачі: Управління Міністерства внутрішніх справ України у Чернівецькій області (вул.Головна, 24, м.Чернівці, 58002, код ЄДРПОУ 08592371); Державна установа «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Чернівецькій області» (вул.. Героїв Майдану, 228, м. Чернівці, 58013, код ЄДРПОУ 08734606).
Суддя Т.М. Брезіна
Суд | Чернівецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.11.2022 |
Оприлюднено | 25.11.2022 |
Номер документу | 107464558 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо звільнення з публічної служби, з них |
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Брезіна Тетяна Миколаївна
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Брезіна Тетяна Миколаївна
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Брезіна Тетяна Миколаївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні