ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
22 листопада 2022 року м. Київ № 826/7046/18
Окружний адміністративний суд міста Києва у складі судді Добрівської Н.А.,
розглянувши у спрощеному провадженні адміністративну справу
за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у м. Києві
до Товариства з обмеженою відповідальністю «ПІ.ДІ.ЕМ»
про застосування заходів реагування, -
В С Т А Н О В И В:
Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у м. Києві (далі по тексту - позивач, ГУ ДСНС у м. Києві) звернулося до Окружного адміністративного суду м. Києва з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю «ПІ.ДІ.ЕМ» (далі по тексту - відповідач, ТОВ «ПІ.ДІ.ЕМ»), у якому просило:
- застосувати заходи реагування у вигляді зупинення експлуатації приміщень виномаркету «Поляна» ТОВ «ПІ.ДІ.ЕМ» за адресою: вулиця Кудряшова, 20-А у Солом`янському районі м. Києва, до повного усунення порушень, зазначених в акті перевірки;
- обов`язок щодо забезпечення виконання судового рішення шляхом опечатування та відімкнення від джерел електроживлення покласти на ГУ ДСНС у м. Києві;
- контроль за виконанням судового рішення щодо усунення відповідачем порушень вимог пожежної та техногенної безпеки та погодження термінів усунення порушень за письмовим зверненням суб`єкта господарювання, в тому числі право відтермінування зупинення експлуатації приміщень, покласти на позивача.
В обґрунтування заявлених вимог позивач вказує, що за результатами планової перевірки відповідача встановлено 8 порушень позивачем пожежної та техногенної безпеки, які створюють реальну загрозу життю та здоров`ю людей, які працюють, перебувають на об`єкті, а також особам, які будуть здійснювати гасіння виниклої пожежі та зазначено, що заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації приміщень виномаркету «Поляна» до повного усунення порушень, зазначених в акті, направлені на попередження настання негативних наслідків, викликаних наявністю на об`єкті порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей.
Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 04 травня 2018 року позовну заяву залишено без руху з наданням позивачу строку для усунення недоліків.
Ухвалою суду від 11 липня 2018 року відкрито провадження в адміністративній справі №826/7046/18 і призначено її до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження (без виклику сторін).
Відповідач, належним чином повідомлений про наявність відповідного судового провадження, своїм правом надати відзив на позовну заяву не скористався, доказів на спростування заявлених позивачем вимог не надав, що відповідно до частини четвертої статті 159 Кодексу адміністративного судочинства України, може бути кваліфіковано судом як визнання позову.
Ознайомившись із письмово викладеними доводами позивача, дослідивши наявні в матеріалах справи документи і матеріали, суд встановив такі обставини справи.
Наказом ГУ ДСНС у м. Києві від 16 березня 2018 року №158 призначено, зокрема і планову перевірку щодо додержання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки.
Відповідачу направлено повідомлення про проведення планової перевірки від 20 березня 2018 року №21/758, отримане відповідачем 28 березня 2018 року.
На підставі зазначеного вище наказу позивачем видано посвідчення на проведення перевірки від 22 березня 2018 року №425.
За наслідками проведеної планової перевірки щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки ТОВ «ПІ.ДІ.ЕМ» позивачем складено акт №46 (далі по тексту - акт перевірки). Перевіркою встановлено такі порушення:
- не надані підтверджуючі документи щодо проходження посадовою особою відповідального за протипожежний стан навчання та перевірки знань з пожежної безпеки у порядку, встановленому постановою КМУ від 26 червня 2013 року №444 «Про затвердження Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях», що є порушенням пункту 16 розділу ІІ ППБУ;
- не наданий договір на технічне обслуговування АСПГ зі спеціалізованою організацією, яка отримала ліцензію на право виконання цих робіт в порушення ДБН В.2.5-56:2014 «Системи протипожежного захисту», що є порушенням пункту 1.4 розділу V ППБУ;
- не наданий договір на вивід тривожних сповіщень від приймально-контрольного приладу систем протипожежного захисту на пульт централізованого пожежного спостерігання в порушення ДБН В.2.5-56:2014 «Системи протипожежного захисту», що є порушенням пункту 1.4 розділу V ППБУ;
- не наданий акт відповідності змонтованих систем протипожежного захисту в порушення ДБН В.2.5-56:2014 «Системи протипожежного захисту», що є порушенням пункту 1.4 розділу V ППБУ;
- дерев`яне оздоблення стін в приміщеннях не оброблене вогнезахисною сумішшю, що є порушенням пункту 2.5 розділу ІІІ ППБУ;
- не надано підтверджуючі документи щодо проведення замірів опору ізоляції і перевірки спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання, що є порушенням пункту 1.20 розділу IV ППБУ;
- електричні розетки, вимикачі та перемикачі в приміщеннях встановлені на горючій основі без підкладання під них суцільного негорючого матеріалу, що виступає за габарити апарата не менш ніж на 0,01 м з кожного боку, що є порушенням пункту 1.17 розділу ІV ППБУ;
- допускається улаштування та експлуатація тимчасових електромереж, що є порушенням пункту 1.8 розділу ІV ППБУ.
Акт перевірки містить відмітку про отримання та не містить опису пояснень, зауважень або заперечень.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з такого.
Статтею 1 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» встановлено, що державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Відповідно до статті 64 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб.
Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення. До складу центрального органу виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, і його територіальних органів входять:
1) органи державного нагляду у сфері пожежного нагляду;
2) органи державного нагляду у сфері цивільного захисту і техногенної безпеки;
3) підрозділи забезпечення та інші структурні підрозділи.
Пунктом 12 частини першої статі 67 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Згідно з частиною другою статті 68 Кодексу цивільного захисту України у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Підстави для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів визначені в статті 70 Кодексу цивільного захисту України.
Так, згідно зі статтею 70 Кодексу цивільного захисту України, підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є:
1) недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами;
2) порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення;
3) випуск і реалізація вибухопожежонебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки;
4) нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій;
5) відсутність на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи;
6) невідповідність кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення нимипрацівників суб`єкта господарювання, їх непридатність або відсутність;
7) порушення правил поводження з небезпечними речовинами;
8) відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об`єктів або об`єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій;
9) відсутність на об`єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовність до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту;
10) неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб`єктів господарювання;
11) проведення робіт з будівництва будинків та споруд, розміщення інших небезпечних об`єктів, інженерних і транспортних комунікацій, які порушують встановлений законодавством з питань техногенної безпеки порядок їх проведення або проведення яких створює загрозу безпеці населення, суб`єктам господарювання, обладнанню та майну, що в них перебувають.
Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.
Аналогічні положення викладено у приписах частини п`ятої статті 4 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», згідно з якими виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду.
Згідно зі статтею 69 Кодексу цивільного захисту України, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у межах своїх повноважень видають відповідно приписи, розпорядження чи постанови, зокрема, з питань пожежної безпеки у разі, поміж іншого, недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-гіравовими актами, стандартами, нормами і правилами, та з питань техногенної безпеки.
Частиною сьомою статті 7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» встановлено, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
Отже, за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва орган державного нагляду звертається з позовом до адміністративного суду, а у разі необхідності вжиття інших заходів реагування (тобто не зупинення роботи) орган державного нагляду складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
Таким чином, звернення контролюючого органу до суду щодо вжиття до суб`єкта господарювання заходів реагування - не єдиний спосіб впливу на порушника та уникнення небезпеки персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій, оскільки позивач наділений відповідними повноваженнями державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки, у тому числі повноваженнями застосування до суб`єктів господарювання певних заходів реагування (зокрема, складання приписів, протоколів, розпоряджень про усунення виявлених порушень вимог техногенної та пожежної безпеки), з огляду на що захід реагування у вигляді повного зупинення будівництва об`єкту підприємства до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки є крайнім заходом, обрання якого є доцільним лише у разі, якщо допущенні порушення реально створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.
При цьому, захід реагування у вигляді повного зупинення будівництва (робіт) є виключним заходом, обрання якого є можливим у разі, якщо виявлені порушення реально створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей. При обранні такого заходу реагування, позивачем як суб`єктом владних повноважень, і судом, відповідно, мають враховуватися принцип співмірності обраного заходу реагування тим порушенням, які виникли та тим, які залишилися не усунутими на час розгляду справи, а також дотримання справедливого балансу між інтересами відповідача і публічними інтересами.
Позивач, як на підставу для звернення до суду посилається на пункти 1,4, 10 частини першої статті 70 Кодексу цивільного захисту України, а саме: недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій: неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб`єктів господарювання.
Позивачем зазначено, що виявлені порушення створюють загрозу життю та здоров`ю людей, а тому застосування заходів реагування шляхом повного зупинення експлуатації приміщень виномаркету «Поляна», що розташований за адресою: вулиця Кудряшова, 20-А у Солом`янському районі м. Києва, до повного усунення порушень, зазначених в акті перевірки необхідне з метою попередження настання негативних наслідків, викликаних наявністю на об`єкті перевірки порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки.
Згідно змісту позовної заяви та доданих до неї матеріалів, виявлені порушення, вказані в акті перевірки, що є підставою для звернення до суду з даним позовом, відповідачем не усунуто.
ТОВ «ПІ.ДІ.ЕМ.» не надано до суду доказів усунення порушень, зафіксованих в акті перевірки.
Позивач, в свою чергу, зазначає, щодо виявлених порушень, що відсутність необхідних знань правил пожежної безпеки працівників може призвести до паніки та невміння користуватись первинними засобами під час виникнення пожежі; відсутність договору на технічне обслуговування системи АПС ставить під сумнів її працездатність, як наслідок, збільшується час на гасіння пожежі, що приводить до швидкого поширення вогню; невиконання технічного обслуговування систем протипожежного захисту підтверджує факт її непрацездатності, що збільшує час виявлення та гасіння пожежі та оповіщення працівників та може призвести до загрози життю та здоров`ю людей, завдати значних матеріальних збитків; не наданий акт відповідності змонтованих систем протипожежного захисту підтверджує факт непрацездатності системи протипожежного захисту; дерев`яне оздоблення стін в приміщеннях не оброблене вогнезахисною сумішшю створює загрозу швидкому займанню горючого облицювання та сприяє швидкому розповсюдженню пожежі, що може призвести до загибелі людей; ненадання підтверджуючих документів щодо проведення замірів опору ізоляції і перевірки спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання сприяє швидкому розповсюдженню пожежі; порушення щодо улаштування та експлуатації електромереж і електрообладнання створює загрозу виникнення пожежі від дії теплових проявів електричної енергії та сприяє швидкому розповсюдженню пожежі; порушення щодо улаштування, утримання та експлуатації електромереж і електрообладнання створює загрозу виникнення пожежі від дії теплових проявів енергії та сприяє швидкому розповсюдженню пожежі.
Суд звертає увагу на те, що поняття «загроза життю та/або здоров`ю людини» є оціночним поняттям, який лежить у сфері захисту населення, територій, навколишнього природного середовища та майна, функція контролю (нагляду) за чим, зокрема, покладена на позивача, посадові особи якого володіють спеціальними знаннями у цій сфері.
З урахуванням викладеного, оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, а також, враховуючи те, що на час розгляду справи судом відповідачем не надано суду доказів усунення порушень, вказаних в акті перевірки та взагалі не надано жодних заперечень з приводу позовних вимог, суд дійшов до висновку про задоволення позовних вимог щодо застосування заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації приміщень виномаркету «Поляна», що розташований за адресою: вулиця Кудряшова, 20-А у Солом`янському районі м. Києва, до повного усунення порушень, зазначених в акті від 06 квітня 2018 року №46.
При цьому, суд наголошує, що існування хоча б одного з порушень виявлених позивачем, як таких, що загрожують життю та здоров`ю людей, вже є самостійною достатньою правовою підставою для застосування до відповідача заходів реагування у вигляді повної зупинки експлуатації будівель та приміщень.
Аналогічні висновки викладені в постанові Верховного Суду від 26 червня 2018 року по справі № 823/589/16, та, відповідно до частини п`ятої статті 242 Кодексу адміністративного судочинства України, є обов`язковими для суду при розгляді даної справи.
Відповідно до положень статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень стягнення судового збору з відповідача не передбачено.
На підставі вищевикладеного та керуючись статтями 2, 5-11, 73-77, 90, 139, 241-246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
В И Р І Ш И В:
1. Адміністративний позов Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у м. Києві задовольнити.
2. Застосувати заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації приміщень виномаркету «Поляна» Товариства з обмеженою відповідальністю «ПІ.ДІ.ЕМ» за адресою: місто Київ, Солом`янський район, вулиця Кудряшова, 20-А, до повного усунення порушень, зазначених в акті перевірки.
3. Обов`язок щодо забезпечення виконання судового рішення шляхом опечатування та відімкнення від джерел електроживлення покласти на Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у м. Києві.
4. Контроль за виконанням судового рішення щодо усунення Товариством з обмеженою відповідальністю «ПІ.ДІ.ЕМ» порушень вимог пожежної та техногенної безпеки та погодження термінів усунення порушень за письмовим зверненням суб`єкта господарювання, в тому числі, право відтермінування зупинення експлуатації приміщень, покласти на Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у м. Києві.
Рішення набирає законної сили у порядку, встановленому в статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржено до суду апеляційної інстанції в порядку, визначеному статтями 293, 296, 297 Кодексу адміністративного судочинства України протягом 30 днів з моменту складення повного тексту
Позивач - Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у м. Києві (код ЄДРПОУ 38620155; адреса: 01601, м. Київ, вул. Володимирська, буд. 13);
Відповідач - Товариство з обмеженою відповідальністю «ПІ.ДІ.ЕМ» (код ЄДРПОУ 39398410; адреса: 04053, м. Київ, вул. Обсерваторна, буд. 12 А).
Суддя: Н.А. Добрівська
Суд | Окружний адміністративний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 22.11.2022 |
Оприлюднено | 24.11.2022 |
Номер документу | 107465040 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо охорони праці |
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Києва
Добрівська Н.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні