Постанова
від 19.09.2022 по справі 280/5804/21
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

19 вересня 2022 року м. Дніпросправа № 280/5804/21

Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого - судді Чабаненко С.В.,

суддів: Чумака С.Ю., Юрко І.В.,

розглянувши в порядку письмового провадження в місті Дніпрі апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Запорізькій області на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 28 вересня 2021 року у справі №280/5804/21 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «НАФТА ПРАЙМ ГРУП» до Головного управління ДПС у Запорізькій області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

ТОВ «НАФТА ПРАЙМ ГРУП» звернулось до суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Запорізькій області, як відокремленого підрозділу Державної податкової служби України, в якому просило:

- визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС у Запорізькій області (ідентифікаційний код відокремленого підрозділу 44118663) №40287/6/08-01-09-04-14 від 05 липня 2021 року про відмову ТОВ «НАФТА ПРАЙМ ГРУП» у видачі ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним за адресою: м. Запоріжжя, вул. Шкільна 4.

- зобов`язати ГУ ДПС у Запорізькій області видати ТОВ «НАФТА ПРАЙМ ГРУП» ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним за адресою: м. Запоріжжя, вул. Шкільна 4.

Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 28 вересня 2021 року позов задоволено. Визнано протиправним та скасовано Рішення ГУ ДПС у Запорізькій області №40287/6/08-01-09-04-14 від 05 липня 2021 року про відмову ТОВ «НАФТА ПРАЙМ ГРУП» (у видачі ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним за адресою: м. Запоріжжя, вул. Шкільна, 4. Зобов`язано ГУ ДПС у Запорізькій області видати ТОВ «НАФТА ПРАЙМ ГРУП» ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним за адресою: м. Запоріжжя, вул. Шкільна, 4.

Не погоджуючись з прийнятим судовим рішенням, відповідач звернулась з апеляційною скаргою, в якій, посилаючись на порушення норм матеріального та процесуального права, просить рішення суду скасувати та прийняти нове рішення, яким відмовити в задоволені позову в повному обсязі.

Дана справа розглянуто в порядку письмового провадження відповідно до приписів ст. 311 КАС України.

Перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду, дослідивши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, суд апеляційної інстанції вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Як вбачається з матеріалів справи та підтверджено письмовими доказами, наявними в матеріалах справи, ТОВ «Таксопарк Плюс» є постійним правокористувачем земельної ділянки, кадастровий номер 2310100000:01:005:0200, площею 2,7841 га, за адресою: м. Запоріжжя, вул. Шкільна, 4, на підставі державного акту на право постійного користування землею серія та номер І-ЗП №000773, виданого 09 грудня 1997 року Запорізькою міською радою.

На підставі Договору оренди №10/21 від 20 січня 2021 року ТОВ «Таксопарк Плюс» надало строком до 31 грудня 2023 року позивачу ТОВ «НАФТА ПРАЙМ ГРУП» в строкове платне користування майно, а саме автозаправну станцію літ. А, паркан інв. №24 та замощення ІІ з твердим покриттям, загальною площею 150 кв.м., що розташоване на вищевказаній земельній ділянці за адресою: м. Запоріжжя, вул. Шкільна, 4.

ТОВ «НАФТА ПРАЙМ» до Головного управління ДПС у Запорізькій області подано заяву від 23 червня 2021 року на отримання ліцензії роздрібної торгівлі пальним, додавши при цьому до заяви перелік документів, визначених нормами статті 15 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» від 19 грудня 1995 року №481/95-ВР (далі Закон № 481).

ГУ ДПС у Запорізькій області рішенням від 05 липня 2021 року №40287/6/08-01-09-04-14 відмовило у видачі ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним за адресою: м. Запоріжжя, вул. Шкільна, 4, обґрунтовуючи своє рішення тим, що позивачем не надано дозвіл на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки та акт вводу в експлуатацію об`єкта або акт готовності об`єкта до експлуатації, або сертифікат про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, або інші документи, що підтверджують прийняття об`єктів в експлуатацію відповідно до законодавства, щодо всіх об`єктів у місці оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, необхідних для оптової або роздрібної торгівлі пальним.

Не погоджуючись з таким рішенням, позивач звернувся до суду з позовом.

Вирішуючи спір, суд першої інстанції дійшов висновку, що рішення ГУ ДПС у Запорізькій області №40287/6/08-01-09-04-14 від 05 липня 2021 року про відмову ТОВ «НАФТА ПРАЙМ ГРУП» у видачі ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним за адресою: м. Запоріжжя, вул. Шкільна, 4, не відповідає критеріям, визначеним частиною 2 статті 2 КАС України, є протиправним та таким, що підлягає скасуванню.

Колегія суддів погоджується з таким висновком суду першої інстанції з огляду на наступне.

Так, нормами статті 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з ч.20 ст. 15 Закону № 481 передбачено, що роздрібна торгівля алкогольними напоями (крім столових вин) або тютюновими виробами або пальним може здійснюватися суб`єктами господарювання всіх форм власності, у тому числі їх виробниками, за наявності у них ліцензій на роздрібну торгівлю.

Приписами ч.31 ст. 15 Закону №481 передбачено, що ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним видаються уповноваженими Кабінетом Міністрів України органами виконавчої влади за місцем торгівлі суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) терміном на п`ять років.

Відповідно до ч.ч. 32, 33,35 ст. 15 Закону №481 ліцензія видається за заявою суб`єкта господарювання, до якої додається документ, що підтверджує внесення річної плати за ліцензію. У заяві зазначається вид господарської діяльності, на провадження якого суб`єкт господарювання має намір одержати ліцензію (оптова, роздрібна торгівля алкогольними напоями, тютюновими виробами, оптова, роздрібна торгівля пальним або зберігання пального). У заяві про видачу ліцензії на роздрібну торгівлю алкогольними напоями або пальним додатково зазначаються адреса місця торгівлі, перелік реєстраторів розрахункових операцій (книг обліку розрахункових операцій), які знаходяться у місці торгівлі, а також інформація про них: модель, модифікація, заводський номер, виробник, дата виготовлення; реєстраційні номери посвідчень реєстраторів розрахункових операцій (книг обліку розрахункових операцій), які знаходяться у місці торгівлі, та дата початку їх обліку в органах державної фіскальної служби.

Приписами ч.38 ст. 15 Закону №481 визначено, що для отримання ліцензії на право оптової або роздрібної торгівлі пальним або на право зберігання пального разом із заявою додатково подаються завірені заявником копії таких документів:

- документи, що підтверджують право власності або право користування земельною ділянкою, або інше передбачене законодавством право землекористування на земельну ділянку, на якій розташований об`єкт оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, чинні на дату подання заяви та/або на дату введення такого об`єкта в експлуатацію, будь-якого цільового призначення;

- акт вводу в експлуатацію об`єкта або акт готовності об`єкта до експлуатації, або сертифікат про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, або інші документи, що підтверджують прийняття об`єктів в експлуатацію відповідно до законодавства, щодо всіх об`єктів у місці оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, необхідних для оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального;

- дозвіл на початок виконання робіт підвищеної небезпеки та початок експлуатації (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки.

Відповідальність за достовірність даних у документах, поданих разом із заявою, несе заявник.

У разі якщо зазначені документи видані (оформлені) іншій особі, ніж заявник, такий заявник додатково подає документи, що підтверджують його право на використання відповідного об`єкта.

Після видачі/призупинення/анулювання ліцензії на право оптової або роздрібної торгівлі пальним або на зберігання пального центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, вносить відповідні відомості до Єдиного реєстру ліцензіатів та місць обігу пального не пізніше наступного робочого дня з дня видачі/призупинення/анулювання відповідної ліцензії.

При цьому вказаною нормою передбачено, що вимагати представлення інших документів, крім зазначених у цьому Законі, забороняється.

Отже з наведеного вбачається, що для отримання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним суб`єкт господарювання подає відповідну заяву та документи, перелічені у частині 38 статті 15 Закону №481.

Згідно з ч. 3 ст. 18 Закону №481 тимчасово, до 1 січня 2022 року, суб`єкти господарювання можуть отримувати ліцензію на право виробництва пального, право оптової або роздрібної торгівлі пальним або на право зберігання пального на відповідне місце здійснення такої діяльності без подання акта вводу в експлуатацію об`єкта або акта готовності об`єкта до експлуатації, або сертифіката про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, або інших документів, що підтверджують прийняття об`єктів в експлуатацію відповідно до законодавства, щодо об`єктів, необхідних для здійснення відповідної діяльності, за умови подання копій документів, що підтверджують право власності на такі об`єкти нерухомого майна, виданих у встановленому законодавством порядку до 1 січня 2014 року.

В той же час, як вбачається з матеріалів справи, на підставі Договору оренди №10/21 від 20 січня 2021 року ТОВ «Таксопарк Плюс» надало строком до 31 грудня 2023 року ТОВ «НАФТА ПРАЙМ ГРУП» в строкове платне користування майно, а саме автозаправну станцію літ. А, паркан інв. №24 та замощення ІІ з твердим покриттям, загальною площею 150 кв.м., що розташоване на земельній ділянці за адресою: м. Запоріжжя, вул. Шкільна, 4.

02 березня 2021 року на підставі поданої Декларації відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з питань охорони праці Головним управлінням Держпраці у Запорізькій області позивачу було надано Дозвіл №011.21.23 на виконання робіт підвищеної небезпеки газонебезпечні роботи та роботи у вибухопожежонебезпечних зонах строком дії з 02 березня 2021 року до 02 березня 2026 року.

При цьому Департамент державної архітектурно-будівельної інспекції у Запорізькій області листом №1008-1.18/929 від 15 червня 2021 року зазначив, що рухоме майно згідно висновку за результатами проведення експертного будівельно-технічного дослідження №2021-37 від 07 червня 2021 року (модуль заправки автомобілів моторним паливом «Шельф 10/1/Н/200-2/0 ТУ У 29.1 30838462-007:2010») за адресою: м. Запоріжжя, вул. Шкільна, 4, не має приналежності об`єктів будівництва та питання розміщення рухомого майна не належить до повноважень Департаменту.

Також позивачем надано висновок судового експерта Редькіна Ю.М. №2021-37 від 07 червня 2021 року за результатами проведення експертного будівельно-технічного дослідження, виходячи з аналізу чинного законодавства та нормативно-правових актів у галузі будівництва, за результатами проведення будівельно-технічного дослідження встановлено, що модуль заправки автомобілів моторним паливом «Шельф 10/1/Н/200-2/0 ТУ У 29.1 30838462-007:2010», який розташований за адресою: м. Запоріжжя, вул. Шкільна, 4, за своїми характерними ознаками не є об`єктом нерухомого майна, оскільки може бути переміщений без руйнації, знецінення та зміни цільового призначення та може бути вільно переміщений у просторі без заподіяння йому шкоди, тобто є рухомим майном.

Отже, з викладених норм права та обставин справи вбачається, що встановлена автозаправна станція (модульний заправник) є пересувним виробом заводського виготовлення, що встановлюється без фундаменту, а тому не є об`єктом нерухомості, оскільки нерухомим майном (нерухомістю) є земельна ділянка без поліпшень або земельна ділянка з поліпшеннями, які з нею нерозривно пов`язані, будівлі, споруди, їх частини, а також інше майно, що згідно із законодавством належить до нерухомого майна.

Модульні заправники є рухомим майном, тобто матеріальним об`єктом, який може бути переміщеним без заподіяння йому шкоди.

Дані об`єкти не підпадають під визначення об`єктів завершеного будівництва в зв`язку з тим, що будь-яких будівельних робіт щодо їх створення не здійснювалось.

Таким чином, розміщення модульних заправників автомобілів моторним паливом та зрідженим газом, установка та монтаж (зборка) яких проводилась без здійснення будівельних робіт та без улаштування фундаменту, не потребують документів, що дають право на їх виконання, а такі модульні заправники автомобілів моторним паливом та зрідженим газом, після закінчення робіт по їх установці та монтажу (зборці) не підлягають прийняттю в експлуатацію в розумінні Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" від 17 лютого 2011 року №3038-VI.

Аналогічні висновки викладені в постанові Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 22 липня 2021 року, справа №640/19955/19, адміністративне провадження №К/9901/16151/20 та відповідно до приписів ч.5 ст. 242 КАС України враховується судом.

Крім того, з матеріалів справи вбачається, що позивачем додатково було надано відповідачу засвідчену копію акту введення в експлуатацію основних засобів за адресою: м.Запоріжжя, вул. Шкільна, 4, а саме об`єкта резервуару горизонтального сталевого наземного РГСН, оскільки стаття 15 Закону №481 надає можливість надати будь-який інший документ, що підтверджує прийняття об`єкта в експлуатацію.

Доводи апелянта з приводу ненадання дозволу на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, колегія суддів вважає неспроможними, з огляду на таке.

Приписами ст. 21 Закону України «Про охорону праці» передбачено, що роботодавець повинен одержати дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки та експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки.

Процедуру видачі або відмови в видачі, переоформлення, анулювання дозволів визначає Порядок видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, затверджений постановою КМУ від 26 жовтня 2011 року №1107 (далі Порядок).

Згідно з вимогами пункту 21 Порядку, виконання робіт підвищеної небезпеки, що зазначені у групі Б додатка 2, експлуатація (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, зазначених у групі Б переліку машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, затвердженого постановою КМУ від 03 лютого 2021 року No 77, здійснюється на підставі декларації відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з питань охорони праці, яка подається роботодавцем не пізніше ніж за п`ять робочих днів до початку виконання робіт підвищеної небезпеки та експлуатації машин, устаткування підвищеної небезпеки за формою, згідно з додатком 8.

В той же час, як зазначалось вище ТОВ «НАФТА ПРАЙМ ГРУП» була надана та зареєстрована від 01 березня 2021 року, реєстр №3523 Декларація на експлуатацію машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, а саме: обладнання та захисних систем, призначених для експлуатації (застосування) у потенційно вибухонебезпечному середовищі.

При цьому до набрання чинності змін до Порядку, внесених постановою КМУ №77 від 03.02.2021 року «Про затвердження переліку машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки та внесення змін до деяких постанов КМУ, якою внесено зміни до Порядку, та які набули чинності з 10 березня 2021 року, експлуатація вище зазначеного устаткування здійснюється саме на підставі Декларації.

Отже, надана ТОВ «НАФТА ПРАЙМ ГРУП» Декларація на експлуатацію машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, зареєстрована 01 березня 2021 року за №3523, тобто до набрання чинності постанови №77 є чинною, а тому позивач має безперешкодне право експлуатувати зазначене в Декларації устаткування без одержання відповідного дозволу на експлуатацію такого устаткування до внесення будь-яких змін до зареєстрованої Декларації.

Колегія суддів, враховуючи викладене доходить висновку, що оскільки позивачем для отримання ліцензії було надано контролюючому органу всі документи, передбачені положеннями ст. 15 Закону України № 481, тому останній, приймаючи рішення №40287/6/08-01-09-04-14 від 05 липня 2021 року, яким відмовив у видачі ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним за адресою: м. Запоріжжя, вул. Шкільна, 4, діяв не у спосіб та не на підставі, визначених приписами чинного законодавства.

Доводи апеляційної скарги не спростовують правового обґрунтування, покладеного в основу судового рішення, тому не можуть бути підставою для скасування постанови суду першої інстанції.

Згідно ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Керуючись ст.ст. 311, 315, 316, 321, 322, 327, 329 КАС України, суд,-

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Запорізькій області залишити без задоволення.

Рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 28 вересня 2021 року у справі №280/5804/21 залишити без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції за наслідками перегляду набирає законної сили з дати її прийняття і касаційному оскарженню не підлягає, крім випадків, передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України.

Головуючий - суддяС.В. Чабаненко

суддяС.Ю. Чумак

суддяІ.В. Юрко

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення19.09.2022
Оприлюднено28.11.2022
Номер документу107517621
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них дозвільної системи, нагляду (контролю), реалізації держ-ї регуляторної політики у сфері госп-ї д-ті; ліцензування видів господарської д-ті; розроблення і застосування національних стандар., технічних регламентів та процедур оцінки відповідності

Судовий реєстр по справі —280/5804/21

Ухвала від 08.06.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стеценко С.Г.

Ухвала від 16.01.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стеценко С.Г.

Постанова від 19.09.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чабаненко С.В.

Ухвала від 30.11.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чабаненко С.В.

Ухвала від 30.11.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чабаненко С.В.

Ухвала від 15.11.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чабаненко С.В.

Рішення від 28.09.2021

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Татаринов Дмитро Вікторович

Ухвала від 26.07.2021

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Татаринов Дмитро Вікторович

Ухвала від 12.07.2021

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Татаринов Дмитро Вікторович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні