Ухвала
від 22.11.2022 по справі 757/33105/22-к
ПЕЧЕРСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД МІСТА КИЄВА

печерський районний суд міста києва

Справа № 757/33105/22

У Х В А Л А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

22 листопада 2022 року слідчий суддя Печерського районного суду міста Києва ОСОБА_4 при секретарі ОСОБА_5, за участю прокурора: ОСОБА_6, захисника: ОСОБА_7, підозрюваного: ОСОБА_1 , розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду у місті Києві клопотання старшого слідчого Головного слідчого управління Державного бюро розслідувань ОСОБА_8 про застосування запобіжного заходу у вигляді особистого зобов`язання відносно підозрюваного ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , який підозрюється у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 368 КК України, -

В С Т А Н О В И В :

22 листопада 2022 року в провадження слідчого судді ОСОБА_4 надійшло клопотання старшого слідчого Головного слідчого управління Державного бюро розслідувань ОСОБА_8, за погодженням із старшим групи прокурорів - прокурором першого відділу другого управління процесуального керівництва досудовим розслідуванням та підтримання публічного обвинувачення Департаменту нагляду за додержанням законів органів Державного бюро розслідувань Офісу Генерального прокурора ОСОБА_6, про застосування запобіжного заходу у вигляді особистого зобов`язання відносно підозрюваного ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , який підозрюється у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 368 КК України.

Клопотання обґрунтоване тим, що у провадженні слідчих Управління з досудового розслідування кримінальних правопорушень, вчинених працівниками правоохоронних органів та суддями, Головного слідчого управління Державного бюро розслідувань перебуває кримінальне провадження № 42022000000000254 від 11.02.2022 за фактами вимагання службовими особами митного посту «Столичний» Київської митниці Держмитслужби неправомірної вигоди за не створення штучних перешкод у здійсненні митних формальностей під час розмитнення господарських товарів, за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 368 КК України.

Процесуальне керівництво у вищевказаному кримінальному провадженні здійснюється прокурорами Офісу Генерального прокурора.

За вказаних обставин, слідчий просить застосувати до підозрюваного ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , запобіжний захід у виді особистого зобов`язання, з покладенням обов`язків визначених ч. 5 ст. 194 КПК України, а саме: прибувати за викликом до слідчого, прокурора чи суду; не відлучатися із м. Києва, без дозволу слідчого, прокурора або суду; утримуватися від спілкування із свідками, експертами та іншими підозрюваними, визначеними слідчим або прокурором; повідомляти слідчого, прокурора чи суд про зміну свого місця проживання; здати на зберігання до відповідних органів державної влади свій паспорт (паспорти) для виїзду за кордон, інші документи, що дають право на виїзд з України і в`їзд в Україну.

В судовому засіданні прокурор клопотання підтримав, посилаючись на викладені у ньому підстави.

Підозрюваний та його захисник в судовому засіданні щодо застосування запобіжного заходу у вигляді особистого зобов`язання заперечували.

Слідчий суддя, заслухавши думку учасників кримінального провадження, дослідивши матеріали, якими обґрунтовується внесене клопотання, приходить до наступних висновків.

У провадженні слідчих Управління з досудового розслідування кримінальних правопорушень, вчинених працівниками правоохоронних органів та суддями, Головного слідчого управління Державного бюро розслідувань перебуває кримінальне провадження № 42022000000000254 від 11.02.2022 за фактами вимагання службовими особами митного посту «Столичний» Київської митниці Держмитслужби неправомірної вигоди за не створення штучних перешкод у здійсненні митних формальностей під час розмитнення господарських товарів, за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 368 КК України.

Процесуальне керівництво у вищевказаному кримінальному провадженні здійснюється прокурорами Офісу Генерального прокурора.

Досудове розслідування розпочате на підставі заяви ОСОБА_2 про злочин від 10.02.2022 за фактом вимагання неправомірної вигоди службовими особами Київської митниці Держмитслужби за не створення штучних перешкод під час розмитнення господарських товарів.

Досудовим розслідуванням встановлено, що ОСОБА_1 наказом начальника Київської митниці Держмитслужби від 14.01.2022 №54-о «Про призначення посадових осіб за результатами конкурсу» переведено на посаду головного державного інспектора відділу митного оформлення № 1 митного поста «Столичний» Київської митниці Держмитслужби.

Наказом начальника Київської митниці Держмитслужби від 06.12.2021 №887-о «Про тимчасове виконання обов`язків» на державного інспектора відділу митного оформлення № 1 митного поста «Столичний» ОСОБА_1 тимчасово з 06.12.2021 по 04.01.2022 покладено виконання обов`язків заступника начальника митного поста - начальника відділу митного оформлення № 1 «Столичний» Київської митниці Держмитслужби, увільнивши від виконання обов`язків за посадою, без права використання особистого митного забезпечення закріпленого за ним, за його згодою.

Наказом начальника Київської митниці Держмитслужби від 04.01.2022 №05-о «Про тимчасове виконання обов`язків» (із змінами внесеними наказом від 18.01.2022 № 77-о) на головного державного інспектора відділу митного оформлення № 1 митного поста «Столичний» ОСОБА_1 тимчасово з 06.01.2022 по 04.02.2022 покладено виконання обов`язків заступника начальника митного поста - начальника відділу митного оформлення № 1 «Столичний» Київської митниці Держмитслужби, увільнивши від виконання обов`язків за посадою, без права використання особистого митного забезпечення закріпленого за ним, за його згодою.

Наказом начальника Київської митниці Держмитслужби від 28.01.2022 №127-о «Про тимчасове виконання обов`язків» на головного державного інспектора відділу митного оформлення № 1 митного поста «Столичний» ОСОБА_1 тимчасово з 07.02.2022 по 08.03.2022 покладено виконання обов`язків заступника начальника митного поста - начальника відділу митного оформлення № 1 «Столичний» Київської митниці Держмитслужби, увільнивши від виконання обов`язків за посадою, без права використання особистого митного забезпечення закріпленого за ним, за його згодою.

Наказом начальника Київської митниці Держмитслужби від 01.04.2022 №293-о «Про тимчасове виконання обов`язків» на головного державного інспектора відділу митного оформлення № 1 митного поста «Столичний» ОСОБА_1 тимчасово з 01.04.2022 по 30.04.2022 покладено виконання обов`язків заступника начальника митного поста - начальника відділу митного оформлення № 1 «Столичний» Київської митниці Держмитслужби, увільнивши від виконання обов`язків за посадою, без права використання особистого митного забезпечення закріпленого за ним, за його згодою.

Наказом начальника Київської митниці Держмитслужби від 28.04.2022 №361-о «Про тимчасове виконання обов`язків» на головного державного інспектора відділу митного оформлення № 1 митного поста «Столичний» ОСОБА_1 тимчасово з 02.05.2022 по 31.05.2022 покладено виконання обов`язків заступника начальника митного поста - начальника відділу митного оформлення № 1 «Столичний» Київської митниці Держмитслужби, увільнивши від виконання обов`язків за посадою, без права використання особистого митного забезпечення закріпленого за ним, за його згодою.

Таким чином ОСОБА_1 починаючи з 06.12.2021 по 31.05.2022 з незначними перервами у часі виконував обов`язки заступника начальника митного поста - начальника відділу митного оформлення № 1 «Столичний» Київської митниці Держмитслужби.

Відповідно до Положення про митний пост «Столичний» Київської митниці, затвердженого наказом в.о. начальника Київської митниці Державної митної служби України від 01.07.2021 № 29 «Про затвердження Положення про Митний пост «Столичний» Київської митниці» Митний пост «Столичний» Київської митниці (далі - Митний пост) є митним органом, який входить до складу Київської митниці (далі - Митниця) як структурний підрозділ і в зоні своєї діяльності забезпечує виконання завдань покладених на Митницю.

Згідно з посадовою інструкцією заступника начальника митного поста - начальника відділу митного оформлення № 1 «Столичний» Київської митниці Держмитслужби, з якою ОСОБА_1 ознайомлений 06.12.2021, на нього покладено наступні посадові обов`язки:

- здійснює в межах повноважень та у спосіб, визначений митним кодексом України, керівництво діяльністю та організацію роботи відділу відповідно до Положення про митний пост та відділ; забезпечує визначення пріоритетів роботи відділу та шляхи виконання покладених на нього завдань; організовує та забезпечує контроль у межах компетенції виконання відділом Конституції України, законів України, актів і доручень Президента України, актів Кабінету Міністрів України, рішень Колегії Держмитслужби, доручень керівництва митниці (визначених наказами і розпорядженнями митниці, протокольними дорученнями апаратних нарад керівного складу, планами роботи тощо), запитів і звернень народних депутатів України, запитів територіальних підрозділів центральних органів виконавчої влади (далі - ЦОВВ), місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, посадових осіб, громадян та платників податків. В межах компетенції надає обов`язкові до виконання доручення працівникам відділу з питань, що належать до сфери діяльності відділу, здійснює контроль за їх виконанням;

- забезпечує, в межах компетенції, розгляд звернень ЦОВВ та їх територіальних органів, судової гілки влади, правоохоронних органів, органів місцевого самоврядування, територіальних органів Держмитслужби, платників податків та єдиного соціального внеску, установ, організацій усіх форм власності, об`єднань громадян, по суті поставлених питань;

- забезпечує організацію розробки положення про відділ, його погодження та надання на затвердження керівництву митниці; вимог до професійної компетенції державних службовців категорій «Б» і «В»; посадових інструкцій на посади кожного працівника відділу; організацію надання пропозицій до планування роботи митного поста, митниці;

- забезпечує контроль, у межах компетенції, додержання працівниками відділу: виконавської дисципліни; порядку ведення діловодства; правил внутрішнього службового (трудового) розпорядку; вимог нормативно-правових актів з охорони праці; правил пожежної безпеки; розгляд скарг на дії працівників; систематичний щотижневий аналіз стану виконавської дисципліни при виконанні контрольних завдань та вживає заходи щодо поліпшення її рівня. Забезпечує організацію економічного (професійного) навчання у відділі;

- забезпечує підготовку пропозицій та (або) прийняття рішень щодо: кадрових питань, розгляду вхідної кореспонденції; стану організації роботи відділу. Підписує службові документи відповідно до своїх повноважень. В межах компетенції забезпечує проведення особистого прийому громадян; надання консультацій в усній формі під час прийому платників податків;

- забезпечує участь, в межах компетенції, у нарадах та заходах, які проводять місцеві органи виконавчої влади; участь у заслуховуваннях, нарадах, що проводить керівництво Держмитслужби та митниці. Забезпечує підготовку та надання керівництву митного поста та митниці інформаційних та аналітичних матеріалів відповідно до компетенції відділу. Проводить наради з особовим складом відділу. Забезпечує взаємодію зі структурними підрозділами митниці для прийняття узгодженого рішення та надання у межах компетенції методичної та практичної допомоги;

- забезпечує здійснення прогнозно-аналітичної роботи в частині повноти та своєчасності надходжень митних платежів до бюджетів відповідно до наявної бази оподаткування, динаміки та структури надходжень у попередніх періодах, темпах зростання економічних показників з урахуванням зовнішньоекономічної діяльності бюджетоформуючих суб`єктів господарювання, проводячи з представниками таких підприємств робочі зустрічі, та налагодження належної взаємодії;

- приймає рішення про скасування митної формальності з Переліку митних формальностей, крім випадків, коли нормативно-правовими актами з питань митної справи визначено інші вимоги;

- забезпечує організацію та контроль, в межах повноважень, виконання в підрозділі існуючих вимог щодо: режиму секретності у зв`язку з роботою, яка передбачає доступ до державної таємниці працівників відділу; порядку поводження з відкритою інформацією та інформацією з обмеженим доступом працівниками відділу; захисту інформації (режиму секретності) в автоматизованих системах (автоматизованих робочих місць) працівниками відділу; дотримання порядку захисту інформації в відділі;

- у разі відсутності начальника митного поста виконує його обов`язки.

Крім цього, посадовою інструкцією передбачено, що заступник начальника митного поста - начальника відділу митного оформлення № 1 «Столичний» Київської митниці Держмитслужби має право: надавати посадовим особам відділу доручення та контролювати їх виконання. Підписувати службові документи відповідно до своїх повноважень. У межах своєї компетенції вживати заходів до усуненн причин, що призвели до порушення законних прав та інтересів суб`єктів підприємницької діяльності й громадян. У межах своєї компетенції запитувати й одержувати в установленому законом порядку від структурних підрозділів митниці, фізичних та юридичних осіб необхідну інформацію й довідкові матеріали для виконання завдань, покладених на відділ. За дорученням керівництва митниці представляти інтереси митниці в державних та інших органах. За дорученням керівництва митниці брати участь у роботі.

Також, посадовою інструкцією передбачено, що заступник начальника митного поста - начальника відділу митного оформлення № 1 «Столичний» Київської митниці Держмитслужби взаємодіє з керівництвом та структурними підрозділами митниці, іншими митницями Держмитслужби; структурними підрозділами ГУ Державної податкової служби Украіни; правоохоронними органами у порядку, встановленому законодавством; відповідними територіальними органами ЦОВВ, місцевими держадміністраціями, органами місцевого самоврядування в межах повноважень, установлених законом; з іншими державними органами, що здійснюють контроль під час переміщення товарів через митний кордон України; організаціями й об`єднаннями працівників, експедиторами, перевізниками, незалежними фінансовими посередниками, страховими організаціями та фінансово-кредитними установами, митними брокерами, декларантами тощо, які задіяні в процесі митного оформлення.

Як вбачається із ст. 544 Митного кодексу України (надалі - МК України (в редакції від 16.04.2022), здійснюючи митну справу, митні органи виконують такі основні завдання:

- забезпечення правильного застосування, неухильного дотримання та запобігання невиконанню вимог законодавства України з питань митної справи;

- забезпечення виконання зобов`язань, передбачених міжнародними договорами України з питань митної справи, укладеними відповідно до закону;

- здійснення митного контролю та виконання митних формальностей щодо товарів, транспортних засобів комерційного призначення, що переміщуються через митний кордон України, у тому числі на підставі електронних документів (електронне декларування), за допомогою технічних засобів контролю тощо;

- забезпечення справляння митних платежів, контроль правильності обчислення, своєчасності та повноти їх сплати, застосування заходів щодо їх примусового стягнення у межах повноважень, визначених цим Кодексом, Податковим кодексом України та іншими актами законодавства України, організація застосування гарантій забезпечення сплати митних платежів, взаємодія з банківськими установами та незалежними фінансовими посередниками, що надають такі гарантії;

- застосування передбачених законом заходів митно-тарифного та нетарифного регулювання зовнішньоекономічної діяльності, здійснення контролю за дотриманням усіма суб`єктами зовнішньоекономічної діяльності та громадянами встановлених законодавством заборон та обмежень щодо переміщення окремих видів товарів через митний кордон України; здійснення заходів щодо недопущення переміщення через митний кордон України товарів, на які встановлені заборони та/або обмеження щодо переміщення через митний кордон України, а також товарів, які не відповідають вимогам якості та безпеки;

- здійснення державного експортного контролю в межах повноважень, покладених на митні органи відповідно до цього Кодексу та інших законів України;

- здійснення контролю за дотриманням правил переміщення валютних цінностей через митний кордон України;

- сприяння захисту прав інтелектуальної власності, вжиття заходів щодо запобігання переміщенню через митний кордон України товарів з порушеннями охоронюваних законом прав інтелектуальної власності, недопущення переміщення через митний кордон України контрафактних товарів;

- запобігання та протидія контрабанді, боротьба з порушеннями митних правил на всій митній території України;

- здійснення в межах повноважень, визначених цим Кодексом, контролю за діяльністю підприємств, які надають послуги з декларування товарів, перевезення та зберігання товарів, що переміщуються через митний кордон України чи перебувають під митним контролем, та здійснюють інші операції з такими товарами, надання дозволів на здійснення зазначених видів діяльності; надання авторизації АЕО, та інші завдання.

Відповідно до абз. 1 ч. 1 ст. 2 Закону України «Про державний захист працівників суду і правоохоронних органів» (в редакції від 24.11.2021) правоохоронні органи - органи прокуратури, Національної поліції, служби безпеки, Військової служби правопорядку у Збройних Силах України, Національне антикорупційне бюро України, органи охорони державного кордону, Бюро економічної безпеки України, органи і установи виконання покарань, слідчі ізолятори, органи державного фінансового контролю, рибоохорони, державної лісової охорони, інші органи, які здійснюють правозастосовні або правоохоронні функції.

Згідно положення п. «е» абз. 2 ч. 1 ст. 2 Закону України «Про державний захист працівників суду і правоохоронних органів» відповідно до цього Закону захисту підлягають судді Конституційного Суду України, судді та працівники апаратів судів, працівники правоохоронних органів, зазначені у частині першій цього пункту, а також співробітники кадрового складу розвідувальних органів України, військовослужбовці Сил спеціальних операцій Збройних Сил України, співробітники Служби судової охорони, працівники Антимонопольного комітету України та уповноважені особи Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку, які беруть безпосередню участь відповідно у контролі за переміщенням людей, транспортних засобів, товарів та інших предметів чи речовин через державний і митний кордон України.

Відповідно до п. 1 Положення про Державну митну службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06.03.2019 № 227 (в редакції від 26.02.2021), Державна митна служба України (Держмитслужба) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується та координується Кабінетом Міністрів України через Міністра фінансів.

Держмитслужба реалізує державну митну політику, державну політику у сфері боротьби з правопорушеннями під час застосування законодавства з питань митної справи.

Відповідно до п. 3 цього Положення, основними завданнями Держмитслужби є:

1) забезпечення реалізації державної митної політики, зокрема забезпечення митної безпеки та захисту митних інтересів України і створення сприятливих умов для розвитку зовнішньоекономічної діяльності, збереження належного балансу між митним контролем і спрощенням законної торгівлі;

2) забезпечення реалізації державної політики у сфері боротьби з правопорушеннями під час застосування законодавства з питань митної справи, запобігання та протидії контрабанді, боротьби з порушеннями митних правил;

3) внесення пропозицій щодо забезпечення формування державної митної політики на розгляд Міністра фінансів.

Згідно з п. 4 цього Положення, Держмитслужба відповідно до покладених на неї завдань, зокрема: забезпечує та здійснює контроль за дотриманням вимог законодавства з питань митної справи та в межах повноважень, визначених законом, законодавства з інших питань, контроль за дотриманням якого покладено на Держмитслужбу, під час переміщення товарів через митний кордон України та після завершення операцій з митного контролю та митного оформлення; забезпечує та здійснює контроль за дотриманням вимог законодавства з питань митної справи на всій території України, у тому числі у вільних митних зонах, територіальному морі, пунктах пропуску через державний кордон, прикордонній смузі та контрольованих прикордонних районах, виключній (морській) економічній зоні України та прилеглій зоні України; забезпечує та здійснює контроль за дотриманням підприємствами і громадянами установленого законодавством порядку переміщення товарів, транспортних засобів через митний кордон України; забезпечує та здійснює контроль за застосуванням митних режимів, цільовим використанням товарів, поміщених у відповідний митний режим; організовує та здійснює провадження у справах про порушення митних правил, контролює дотримання вимог законодавства під час провадження у справах про порушення митних правил; запобігає та протидіє контрабанді, здійснює боротьбу з порушеннями митних правил на митній території України; забезпечує та здійснює контроль за правильністю визначення митної вартості товарів відповідно до законодавства з питань митної справи, а також за правильністю класифікації та визначення країни походження товарів, що переміщуються через митний кордон України, в тому числі після завершення операцій з митного контролю та митного оформлення.

Із положень вказаних нормативних актів вбачається, що митні органи здійснюють правозастосовні та правоохоронні функції.

Відповідно до ч.ч. 1, 4 ст. 7 МК України, встановлені порядок і умови переміщення товарів через митний кордон України, їх митний контроль та митне оформлення, застосування механізмів тарифного і нетарифного регулювання зовнішньоекономічної діяльності, справляння митних платежів, ведення митної статистики, обмін митною інформацією, ведення Української класифікації товарів зовнішньоекономічної діяльності, здійснення відповідно до закону державного контролю нехарчової продукції при її ввезенні на митну територію України, запобігання та протидія контрабанді, боротьба з порушеннями митних правил, організація і забезпечення діяльності митних органів та інші заходи, спрямовані на реалізацію державної митної політики, становлять митну справу, а безпосереднє керівництво здійсненням митної справи покладається на центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну митну політик.

Статтею 18 Кримінального кодексу України (далі - КК України (в редакції від 23.04.2022) передбачено, що службовими особами є особи, які постійно, тимчасово чи за спеціальним повноваженням здійснюють функції представників влади чи місцевого самоврядування, а також обіймають постійно чи тимчасово в органах державної влади, органах місцевого самоврядування, на державних чи комунальних підприємствах, в установах чи організаціях посади, пов`язані з виконанням організаційно-розпорядчих чи адміністративно-господарських функцій, або виконують такі функції за спеціальним повноваженням, яким особа наділяється повноважним органом державної влади, органом місцевого самоврядування, центральним органом державного управління зі спеціальним статусом, повноважним органом чи повноважною особою підприємства, установи, організації, судом або законом.

Відповідно до пункту 1 примітки до ст. 364 КК України службовими особами у статтях 364, 368, 3685, 369 цього Кодексу є особи, які постійно, тимчасово чи за спеціальним повноваженням здійснюють функції представників влади чи місцевого самоврядування, а також обіймають постійно чи тимчасово в органах державної влади, органах місцевого самоврядування, на державних чи комунальних підприємствах, в установах чи організаціях посади, пов`язані з виконанням організаційно-розпорядчих чи адміністративно-господарських функцій, або виконують такі функції за спеціальним повноваженням, яким особа наділяється повноважним органом державної влади, органом місцевого самоврядування, центральним органом державного управління із спеціальним статусом, повноважним органом чи повноважною особою підприємства, установи, організації, судом або законом.

Таким чином, ОСОБА_1 на час вчинення кримінального правопорушення (злочину) являвся працівником правоохоронного органу, тобто службовою особою, яка постійно здійснювала функції представника влади.

У своїй діяльності ОСОБА_1 , як працівник Державної митної служби, керується та повинен знати Конституцію України, Митний кодекс України, Податковий кодекс України, Закон України «Про державну службу», Закон України «Про запобігання корупції», тощо.

Згідно з положеннями ст. 19 Конституції України органи державної влади, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ст. 1 Закону України «Про запобігання корупції», в редакції від 13.02.2022 та 07.05.2022, неправомірна вигода - це грошові кошти або інше майно, переваги, пільги, послуги, нематеріальні активи, будь-які інші вигоди нематеріального чи негрошового характеру, які обіцяють, пропонують, надають або одержують без законних на те підстав.

Нормами ст. 22 Закону України «Про запобігання корупції» встановлено, що особам, зазначеним у частині першій ст. 3 цього Закону, забороняється використовувати свої службові повноваження або своє становище та пов`язані з цим можливості з метою одержання неправомірної вигоди для себе чи інших осіб, у тому числі використовувати будь-яке державне чи комунальне майно або кошти в приватних інтересах.

Згідно ст. 23 вказаного Закону України посадовим та службовим особам органів, що реалізують державну митну політику, забороняється безпосередньо або через інших осіб вимагати, просити, одержувати подарунки для себе чи близьких їм осіб від юридичних або фізичних осіб у зв`язку із здійсненням такими особами діяльності, пов`язаної із виконанням функцій держави.

Відповідно до ст. 24 Закону України «Про запобігання корупції» особа, уповноважена на виконання функцій держави, у разі надходження пропозиції щодо неправомірної вигоди або подарунка, незважаючи на приватні інтереси, зобов`язана невідкладно вжити заходів щодо: відмови від пропозиції; за можливості ідентифікувати особу, яка зробила пропозицію; залучити свідків, якщо це можливо, у тому числі з числа співробітників; письмово повідомити про пропозицію безпосереднього керівника (за наявності) або керівника відповідного органу, підприємства, установи, організації, спеціально уповноважених суб`єктів у сфері протидії корупції.

Положеннями частин 1 - 3 ст. 318 МК України визначено, що митному контролю підлягають усі товари, транспортні засоби комерційного призначення, які переміщуються через митний кордон України (ч. 1); митний контроль здійснюється виключно митними органами відповідно до цього Кодексу та інших законів України (ч. 2); митний контроль передбачає виконання митними органами мінімуму митних формальностей, необхідних для забезпечення додержання законодавства України з питань державної митної справи (ч. 3).

Відповідно до положень частин 1 - 3 ст. 320 МК України, форми та обсяги митного контролю обираються: 1) посадовими особами митних органів на підставі результатів застосування системи управління ризиками; та/або 2) автоматизованою системою управління ризиками. Не допускається визначення форм та обсягів митного контролю іншими органами державної влади, а також участь їх посадових осіб у здійсненні митного контролю (ч. 1).

Форми та обсяг митного контролю після завершення митного оформлення, визначаються в порядку, встановленому цим Кодексом. На вимогу власника товарів, щодо яких визначено форму та обсяг митного контролю, або уповноваженої ним особи митні органи зобов`язані письмово повідомити про це протягом години, якщо інший строк повідомлення не визначено цим Кодексом (ч. 2).

Якщо автоматизованою системою управління ризиками або посадовою особою митного органу за результатами застосування системи управління ризиками не визначено необхідності проведення митного огляду товарів, транспортних засобів комерційного призначення, митне оформлення та випуск цих товарів, транспортних засобів здійснюється без проведення їх митного огляду (ч. 3).

Частиною 1 ст. 336 МК України визначено, що митний контроль здійснюється безпосередньо посадовими особами митних органів шляхом:

1) перевірки документів та відомостей, які відповідно до ст. 335 цього Кодексу надаються митним органам під час переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України;

2) митного огляду (огляду та переогляду товарів, транспортних засобів комерційного призначення, огляду та переогляду ручної поклажі та багажу, особистого огляду громадян);

3) обліку товарів, транспортних засобів комерційного призначення, що переміщуються через митний кордон України;

4) усного опитування громадян та посадових осіб підприємств;

5) огляду територій та приміщень складів тимчасового зберігання, митних складів, вільних митних зон, магазинів безмитної торгівлі та інших місць, де знаходяться товари, транспортні засоби комерційного призначення, що підлягають митному контролю, чи провадиться діяльність, контроль за якою відповідно до цього Кодексу та інших законів України покладено на митні органи;

6) перевірки обліку товарів, що переміщуються через митний кордон України та/або перебувають під митним контролем;

7) проведення документальних перевірок дотримання вимог законодавства України з питань державної митної справи, у тому числі своєчасності, достовірності, повноти нарахування та сплати митних платежів;

8) направлення запитів до інших державних органів, установ та організацій, уповноважених органів іноземних держав для встановлення автентичності документів, поданих митному органу.

Положеннями ч. 1 ст. 494 МК України визначено, що про кожний випадок виявлення порушення митних правил уповноважена посадова особа митного органу, яка виявила таке порушення, невідкладно складає протокол за формою, установленою центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Відповідно до пункту 3 розділу VII Порядку здійснення аналізу та оцінки ризиків, розроблення і реалізації заходів з управління ризиками для визначення форм та обсягів митного контролю, що затверджений наказом Міністерства фінансів України від 31.07.2015 № 684 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 22.01.2021 № 32) та зареєстрований в Міністерстві юстиції України 21.08.2015 за № 1021/27466, форми та обсяги контролю, визначені в Переліку митних формальностей за результатами застосування системи управління ризиками, виконуються посадовими особами митниці (митних постів) Держмитслужби при проведенні митного контролю та митного оформлення з урахуванням виду митної формальності та повідомлення до митної формальності, а також відповідно до вимог нормативно-правових актів, що регулюють порядок проведення митного контролю та митного оформлення товарів і транспортних засобів.

Однак, в порушення вище зазначених норм чинного законодавства, а також нівелюючи основні засади державної служби в Україні, виконувач обов`язків заступника начальника - начальник відділу митного оформлення № 1 митного поста «Столичний» Київської митниці Держмитслужби ОСОБА_1 , діючи за попередньою змовою із начальником митного поста «Столичний» Київської митниці Держмитслужби ОСОБА_3 , будучи наділеним владними повноваженнями в межах своєї компетенції, вчинив корупційний злочин у сфері службової діяльності, у скоєнні якого підозрюється, за наступних обставин.

У невстановлений досудовим розслідуванням час у ОСОБА_1 та ОСОБА_3 виник умисел на систематичне отримання неправомірної вигоди від представників суб`єктів господарювання за нестворення штучних перешкод при розмитненні відповідних товарів, які переміщуються в режимі «Внутрішній транзит», «Транзит», «Імпорт».

Встановлено, що ТОВ «АРСБУК» (код ЄДРПОУ 44045229), здійснює діяльність, пов`язану з поставкою різноманітних товарів широкого вжитку. Поставка товарів здійснюється до м. Одеса або м. Київ в режимі «Внутрішній транзит», «Транзит», «Імпорт». Відповідно до наказу № 09/11/21 від 09.11.2021 ОСОБА_2 є директором ТОВ «АРСБУК».

ОСОБА_2 , будучи директором ТОВ «АРСБУК», 18.04.2022 прибув до митного поста «Столичний» Київської митниці Держмитслужби, який знаходиться за адресою: м. Київ, вул Новопирогівська, 58, з метою здійснення акредитації, переакредитації ТОВ «АРСБУК», а також декларування товарів, які належать підприємству та переміщуються через митний кордон України, де безпосередньо познайомився з ОСОБА_1 та між ними склались робочі відносини. Під час зустрічі з ОСОБА_1 було обговорено питання оптимізації оподаткування та визначення його форми та домовлено про подальші зустрічі.

У подальшому 21.04.2022, у заздалегідь обумовлений з ОСОБА_1 час, ОСОБА_2 прибув на територію митного поста «Столичний» Київської митниці Держмитслужби, де зустрівся з останнім у будівлі митного посту. ОСОБА_1 запропонував ОСОБА_2 проїхатись з ним на його автомобілі по території митного посту.

У період часу з 12 год до 12 год 08 хв, знаходячись у транспортному засобі марки «Toyota» чорного кольору, перебуваючи на території митного поста «Столичний» Київської митниці Держмитслужби, ОСОБА_1 , діючи за попередньою змовою із ОСОБА_3 , переслідуючи корисливий мотив, спрямований на одержання неправомірної вигоди, в завуальованій формі повідомив ОСОБА_2 , що проведення митних формальностей із товарами, які поставлятимуться ТОВ «АРСБУК», без відповідних штучних перепон, можливе за умови передачі неправомірної вигоди, розмір якої має розраховуватись за кожен контейнер товарів, з яким необхідно провести встановлені законом митні формальності. Лише у разі прийняття ОСОБА_2 таких умов та передачі неправомірної вигоди ОСОБА_1 та ОСОБА_3 , останні забезпечать безперешкодне проходження митних формальностей у найкоротші строки, організують швидке проведення митних оглядів та переоглядів контейнерів з товарами, або взагалі нададуть вказівку не проводити огляд та вивантаження товарів.

Вислухавши ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , розуміючи, що у разі непогодження із вищевказаними вимогами про передачу неправомірної вигоди, митне оформлення товарів для ТОВ «АРСБУК» буде здійснюватися проблематично, у результаті чого підприємство може понести значні матеріальні витрати, був вимушений погодитися на умови ОСОБА_1 щодо передачі неправомірної вигоди у розмірі 300 доларів США (станом на 21.04.2022 згідно з курсом НБУ становило 8 776,47 грн) за кожен контейнер, з яким будуть проведені митні формальності.

ОСОБА_1 , діючи за попередньою змовою з ОСОБА_3 , довів до відома ОСОБА_2 , що розмір неправомірної вигоди та інші умови здійснення митних формальностей потребують додаткового узгодження з начальником митного поста «Столичний» ОСОБА_3 .

ОСОБА_1 разом з ОСОБА_2 на транспортному засобі марки «Toyota» чорного кольору під`їхали до входу адміністративної будівлі митного посту «Столичний», де перебував ОСОБА_3 . Вийшовши з автомобілю ОСОБА_1 познайомив ОСОБА_2 з ОСОБА_3 , після чого вони обговорили умови безперешкодного здійснення митних формальностей, а ОСОБА_3 погодив неправомірну вигоду у розмірі 300 доларів США (станом на 21.04.2022 згідно з курсом НБУ становило 8 776,47 грн) за кожен контейнер, з яким будуть проведені митні формальності.

При цьому ОСОБА_1 та ОСОБА_3 , являючись фахівцями в митній справі, будучи ознайомленими з специфікою роботи та профілями ризиків Автоматизованої системи аналізу та управління ризиками (АСАУР), з метою мінімізації офіційних митних платежів та запобігання належній оцінці ризиків за відповідними митними деклараціями ТОВ «АРСБУК» (код ЄДРПОУ 44045229) Автоматизованою системою аналізу та управління ризиками (АСАУР), ОСОБА_3 , у присутності ОСОБА_2 , доручив ОСОБА_1 здійснювати подальшу взаємодію з ОСОБА_2 , а також контроль оформлення митної документації ОСОБА_2 щодо проведення митних формальностей з товарами, які мали імпортуватись вказаним підприємством.

Протягом 4 та 5 травня 2022 року інспекторами митного посту «Столичний» виконані митні формальності з двома контейнерами з товарами господарського призначення, які завезені ТОВ «АРСБУК» з Китайської Народної Республіки за митними деклараціями: UA100320/2022/307304 та UA100320/2022/307092.

Разом з цим, 05.05.2022 приблизно о 13 год 30 хв ОСОБА_1 , діючи за попередньою змовою з ОСОБА_3 , передзвонивши ОСОБА_2 за допомогою месенджера «WhatsApp», повідомив останньому, що для швидкого і безперешкодного здійснення розмитнення товарів, необхідно буде доплатити неправомірну вигоду у розмірі 50 доларів США (станом на 05.05.2022 згідно з курсом НБУ становило 1 462,75 грн) з кожного контейнера, з ким будуть проведені митні формальності.

У подальшому, у заздалегідь обумовлений з ОСОБА_1 час, а саме 06.05.2022 близько 15 год 00 хв ОСОБА_2 прибув на територію митного поста «Столичний» Київської митниці Держмитслужби для зустрічі з ОСОБА_1

ОСОБА_1 , діючи за попередньою змовою з ОСОБА_3 , продовжуючи реалізацію спільного злочинного умислу, направленого на отримання від директора ТОВ «АРСБУК» ОСОБА_2 неправомірної вигоди в сумі 700 доларів США із розрахунку 350 доларів США за кожний із 2 розмитнених контейнерів, що відповідає зазначеним вище 2 митним деклараціям, запропонував ОСОБА_2 сісти до його автомобіля марки «Toyota Camry» д.н.з. НОМЕР_1 чорного кольору.

Знаходячись в салоні вказаного автомобіля, ОСОБА_1 , діючи за попередньою змовою з ОСОБА_3 , у завуальованій формі висунув вимогу ОСОБА_2 , що останній має додатково до раніше обумовленої суми у 300 доларів США сплатити по 50 доларів США за кожен контейнер з товарами, з якими здійснено митні формальності. Після цього ОСОБА_1 , діючи за попередньою змовою з ОСОБА_3 , одержав від ОСОБА_2 неправомірну вигоду в розмірі 700 доларів США (станом на 06.05.2022 згідно з курсом НБУ становило 20 478,43 грн), ідентифікаційні ознаки яких попередньо зафіксовані для проведення контролю за вчиненням злочину у формі спеціального слідчого експерименту, за безперешкодне митне оформлення товарів та пришвидшення процедури митного оформлення контейнерів із товарами згідно із зазначеними електронними митними деклараціями.

У подальшому, на підставі раніше прийнятих домовленостей, 11.05.2022 та 18.05.2022 ОСОБА_1 зустрічався з ОСОБА_2 на території митного посту «Столичний» Київської митниці Держмитслужби. Під час цих зустрічей ОСОБА_1 , діючи за попередньою змовою з ОСОБА_3 , висунув вимогу ОСОБА_2 щодо надання неправомірної вигоди за безперешкодне митне оформлення товарів та пришвидшення процедури митного оформлення контейнеру із товарами за новим розрахунком, а саме у розмірі 30 відсотків від різниці між ринковою вартістю та митною вартістю, а у разі якщо розрахований розмір неправомірної вигоди буде меншим її раніше визначеного розміру у 350 доларів США, то ОСОБА_2 має сплачувати 350 доларів США за кожний розмитнений контейнер.

Також 11.05.2022 у приміщенні митного поста «Столичний» Київської митниці Держмитслужби ОСОБА_2 зустрівся з ОСОБА_3 , який діючи за попередньою змовою з ОСОБА_1 , підтвердив вимогу останнього, висловлену 06.05.2022 ОСОБА_2 про збільшення розміру неправомірної вигоди, та повідомив, що останній має додатково до раніше обумовленого розміру неправомірної вигоди сплачувати по 50 доларів США за кожен контейнер з товарами, з якими буде здійснено митні формальності, з метою прикриття їх злочинної діяльності від невстановлених досудовим розслідуванням працівників Служби безпеки України.

Протягом 17.05.2022, 19.05.2022 та 26.05.2022 на митному посту «Столичний» виконані митні формальності з трьома контейнерами з товарами господарського призначення, які завозились ТОВ «АРСБУК» з Китайської Народної Республіки за митними деклараціями: UA100320/2022/307304; UA100320/2022/307092; UA100320/2022/307092.

У подальшому, у заздалегідь обумовлений з ОСОБА_1 час, а саме 30.05.2022 близько 15 год. 30 хв. ОСОБА_2 прибув до митного поста «Столичний» Київської митниці Держмитслужби, що розташований за адресою: м. Київ, вул. Новопирогівська 58.

Знаходячись в приміщенні митного поста «Столичний» Київської митниці Державної митної служби України, 30.05.2022 близько 15 год 30 хв ОСОБА_1 , діючи за попередньою змовою з ОСОБА_3 , продовжуючи реалізацію заздалегідь розробленого плану, переслідуючи корисливий мотив, спрямований на одержання неправомірної вигоди від директора ТОВ «АРСБУК» ОСОБА_2 неправомірної вигоди вказав ОСОБА_2 , передати грошові кошти у розмірі 1050 доларів США (станом на 30.05.2022 згідно з курсом НБУ становило 30 717, 64 грн.) із розрахунку 350 доларів США за кожний із 3 розмитнених контейнерів, що відповідає зазначеним вище 3 митним деклараціям, ідентифікаційні ознаки яких попередньо зафіксовані для проведення контролю за вчиненням злочину у формі спеціального слідчого експерименту, за безперешкодне митне оформлення товарів та пришвидшення процедури митного оформлення контейнерів із товарами згідно із зазначеними електронними митними деклараціями, провівши його до кабінету № 213, де вказав покласти грошові кошти до шухляди стола в цьому кабінеті.

У такий спосіб ОСОБА_1 та ОСОБА_3 одержали неправомірну вигоду в розмірі 1050 доларів США.

Загалом ОСОБА_1 , діючи за попередньою змовою з ОСОБА_3 , одержав від директора ТОВ «АРСБУК» ОСОБА_2 неправомірну вигоду за безперешкодне митне оформлення товарів та пришвидшення процедури митного оформлення контейнерів із товарами згідно із електронними митними деклараціями ТОВ «АРСБУК» на загальну суму 1750 доларів США, що згідно з курсом НБУ на дати отримання становило 51 196,07 грн.

30.05.2022 ОСОБА_1 затримано за вчинення кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 368 КК України.

30.05.2022 ОСОБА_1 затримано за вчинення кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 368 КК України. 31.05.2022 ОСОБА_1 повідомлено про підозру у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 368 КК України.

21.11.2022 ОСОБА_1 повідомлено про зміну раніше повідомленої підозри.

Під час проведення досудового розслідування по даному кримінальному провадженню було встановлено достатній обсяг обставин, що дають підстави обґрунтовано підозрювати ОСОБА_1 у вчиненні вищевказаного злочину, що підтверджуються зібраними під час досудового розслідування доказами, а саме:

1. заявою ОСОБА_2 від 10.02.2022 про злочин;

2. протоколами допиту свідка ОСОБА_2 від 21.04.2022, 13.05.2022; 30.05.2022; 31.05.2022

3. протоколом затримання ОСОБА_1 в порядку, передбаченому ст. 208 КПК України від 30.05.2022;

4. наказом Київської митниці Держмитслужби №54-о від 14.01.2022 яким ОСОБА_1 з 18.01.2022 призначено на посаду головного державного інспектора відділу митного оформлення № 1 митного поста «Столичний» Київської митниці Держмитслужби;

5. посадовою інструкцією, затвердженою 01.07.2021, з якою ОСОБА_1 ознайомився 18.01.2022 та якою на ОСОБА_1 покладені обов`язки головного державного інспектора відділу митного оформлення № 1 митного поста «Столичний» Київської митниці Держмитслужби;

6. положенням про Митний пост «Столичний» Київської митниці Держмитслужби;

7. табелями обліку використання робочого часу від 09.05.2022 та від 23.05.2022

8. протоколами огляду та вручення заздалегідь ідентифікованих засобів (грошових коштів) від 06.05.2022 та від 30.05.2022.

9. протоколами обшуків від 30.05.2022;

10. протоколами за результатами проведення негласних слідчих (розшукових) дій від 21.04.2022 та від 11.05.2022;

11. іншими матеріалами досудового розслідування у своїй сукупності.

Відповідно до ст. 177 КПК України підстави застосування до підозрюваного ОСОБА_1 запобіжного заходу у виді особистого зобов`язання обґрунтовуються можливістю настання таких ризиків:

- переховуватися від органів досудового розслідування та/або суду, що обґрунтовується тяжкістю вчиненого злочину, покаранням за його вчинення, так злочин, вчинення якого йому інкримінується, є тяжким і за який законом передбачено покарання від п`яти до десяти років з позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на строк до трьох років, з конфіскацією майна. Крім того інкримінований ОСОБА_1 злочин є корупційним, що зумовлює застосування суттєвих законодавчих обмежень щодо звільнення особи від кримінальної відповідальності, покарання або його відбування, а також призначення більш м`якого покарання, ніж передбачено законом;

- підозрюваний може знищити, сховати або спотворити будь-яку із речей чи документів, які мають істотне значення для встановлення обставин кримінального правопорушення. На цей час досудове розслідування кримінального провадження триває, проводяться та заплановане проведення низки слідчих дій з метою отримання доказів, які підозрюваний може знищити, сховати або спотворити;

- особисто незаконно впливати на заявника, свідків, експертів у вказаному кримінальному провадженні, у тому числі через свої зв`язки у правоохоронних органах, з метою схилити їх у будь-який спосіб до зміни або відмови від раніше наданих ними показань чи взагалі надання будь-яких показань, спонукання службових осіб митного поста «Столичний» Київської митниці Держмитслужби до знищення чи спотворення інформації, яка міститься в документах та речах, що перебувають у володінні;

- перешкоджати кримінальному провадженню іншим чином, оскільки підозрюваний будучи співробітником правоохоронного органу обізнаний про форми та методи роботи органів досудового розслідування.

Таким чином, є достатні підстави вважати, що підозрюваний обґрунтовано підозрюється у вчиненні тяжкого кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 368 КК України, санкція статті якого передбачає покарання у вигляді позбавленням волі на строк до 10 років.

У ході досудового розслідування встановлено ризики, визначені ст. 177 КПК України, що є підставами для застосування запобіжного заходу у вигляді особистого зобов`язання підозрюваному ОСОБА_1 з покладенням обов`язків визначених ч. 5 ст. 194 КПК України, а саме прибувати за кожною вимогою до суду, слідчого, прокурора, а також утримуватися від спілкування з визначеними особами.

Зокрема наявні ризики, які свідчать про можливість незаконного впливу ОСОБА_1 на потерпілих, свідків, інших підозрюваних та обвинувачених.

З матеріалів, якими обґрунтовується клопотання, вбачається, що ОСОБА_1 підозрюється у вчиненні тяжкого злочину, за яке законом передбачено покарання у виді позбавлення волі строком до десяти років і вказані обставини доведені стороною кримінального провадження та свідчать про наявність обґрунтованої підозри у вчиненні підозрюваною кримінального правопорушення.

Згідно встановлених нормами Глави 18 КПК України правил вирішення питання про застосування запобіжних заходів належить до виняткової компетенції слідчого судді або суду, тому слідчий суддя вважає за доцільне застосувати до підозрюваного ОСОБА_1 передбачений ст. 179 КПК України запобіжний захід у вигляді особистого зобов`язання.

Застосовуючи такий вид запобіжного заходу слідчий суддя виходить з необхідності уникнення ризиків, визначених ст. 177 КПК України, викладених у клопотанні сторони кримінального провадження - прокурора, аргументів щодо запобіганням спробам переховуватись від органів досудового розслідування та суду.

Крім цього, застосовуючи до підозрюваного запобіжний захід у вигляді особистого зобов`язання, слід зобов`язати підозрюваного: прибувати за викликом до слідчого, прокурора чи суду; утримуватися від спілкування із свідками, експертами та іншими підозрюваними, визначеними слідчим або прокурором; повідомляти слідчого, прокурора чи суд про зміну свого місця проживання; здати на зберігання до відповідних органів державної влади свій паспорт (паспорти) для виїзду за кордон, інші документи, що дають право на виїзд з України і в`їзд в Україну.

За таких обставин клопотання органу досудового розслідування підлягає частковому задоволенню.

Керуючись ст. 29 Конституції України, ст.ст. 177, 178, 179, 194, 205, 309 КПК України, слідчий суддя, -

У Х В А Л И В :

Клопотання старшого слідчого Головного слідчого управління Державного бюро розслідувань ОСОБА_8 про застосування запобіжного заходу у вигляді особистого зобов`язання відносно підозрюваного ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , який підозрюється у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 368 КК України - задовольнити частково.

Застосувати щодо підозрюваного ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженця міста м. Мінськ, Республіки Білорусь, зареєстрованого та фактично проживаючого за адресою: АДРЕСА_1 , громадянина України, запобіжний захід у вигляді особистого зобов`язання, в межах строку досудового розслідування до 22 січня 2023 року включно.

Покласти на підозрюваного ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , обов`язки, зокрема:

- прибувати за викликом до слідчого, прокурора чи суду;

- утримуватися від спілкування із свідками, експертами та іншими підозрюваними, визначеними слідчим або прокурором;

- повідомляти слідчого, прокурора чи суд про зміну свого місця проживання;

- здати на зберігання до відповідних органів державної влади свій паспорт (паспорти) для виїзду за кордон, інші документи, що дають право на виїзд з України і в`їзд в Україну.

Роз`яснити підозрюваному ОСОБА_1 , що в разі невиконання покладених на нього обов`язків, до нього може бути застосований більш жорсткий запобіжний захід, а також накладено грошове стягнення в розмірі від 0,25 до 2 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

В решті вимог клопотання відмовити.

Контроль за виконанням обов`язків покласти на прокурора у вказаному кримінальному провадженні, а в разі направлення кримінального провадження до суду на прокурора.

Ухвала слідчого судді оскарженню не підлягає.

Слідчий суддя ОСОБА_4

СудПечерський районний суд міста Києва
Дата ухвалення рішення22.11.2022
Оприлюднено29.11.2022
Номер документу107526605
СудочинствоКримінальне
КатегоріяПровадження за поданням правоохоронних органів, за клопотанням слідчого, прокурора та інших осіб про застосування запобіжних заходів

Судовий реєстр по справі —757/33105/22-к

Ухвала від 22.11.2022

Кримінальне

Печерський районний суд міста Києва

Бусик О. Л.

Ухвала від 22.11.2022

Кримінальне

Печерський районний суд міста Києва

Бусик О. Л.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні