Рішення
від 28.11.2022 по справі 200/16270/21
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

28 листопада 2022 року Справа№200/16270/21

Донецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Аляб`єва І.Г., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області (місцезнаходження: вул. Митрополитська, буд. 175, м. Маріуполь, Донецька область, 87547) до Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю «Вікторія» (місцезнаходження: вул. Артема, буд. 24, с. Дем`янівка, Мангушський район, Донецька область, 87421) про застосування заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) об`єкту,

В С Т А Н О В И В:

Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області (далі - позивач) звернулось до суду з позовною заявою до Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю «Вікторія» (далі відповідач) в якому просить:

- застосувати заходи реагування у вигляді повного зупинення роботи Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю «Вікторія», розташованого за адресами: Донецька обл., Маріупольський р-н, Мангушська селищна рада, с. Дем`янівка, вул. Весела, 1-а; Донецька обл., Маріупольський р-н, Мангушська селищна рада, с. Дем`янівка, вул. Весела, 1-б; Донецька обл., Маріупольський р-н, Мангушська селищна рада, с. Дем`янівка, вул. Дзержинського, 76; Донецька обл., Маріупольський р-н, Мангушська селищна рада, с. Дем`янівка, вул. Дзержинського, 80; Донецька обл., Маріупольський р-н, Мангушська селищна рада, с. Дем`янівка, вул. Дзержинського, 82 до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки;

- встановити у судовому рішенні спосіб і порядок його виконання шляхом зобов`язання директора Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю «Вікторія» зупинити експлуатацію Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю «Вікторія», розташованого за адресами: Донецька обл., Маріупольський р-н, Мангушська селищна рада, с. Дем`янівка, вул. Весела, 1-а; Донецька обл., Маріупольський р-н, Мангушська селищна рада, с. Дем`янівка, вул. Весела, 1-б; Донецька обл., Маріупольський р-н, Мангушська селищна рада, с. Дем`янівка, вул. Дзержинського, 76; Донецька обл., Маріупольський р-н, Мангушська селищна рада, с. Дем`янівка, вул. Дзержинського, 80; Донецька обл., Маріупольський р-н, Мангушська селищна рада, с. Дем`янівка, вул. Дзержинського, 82 до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки.

В обґрунтування позовної заяви зазначено, що у період з 08.10.2021 по 11.10.2021 проведено позапланову перевірку приміщень та території Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю «Вікторія», розташованого за адресами: Донецька обл., Маріупольський р-н, Мангушська селищна рада, с. Дем`янівка, вул. Весела, 1-а; Донецька обл., Маріупольський р-н, Мангушська селищна рада, с. Дем`янівка, вул. Весела, 1-б; Донецька обл., Маріупольський р-н, Мангушська селищна рада, с. Дем`янівка, вул. Дзержинського, 76; Донецька обл., Маріупольський р-н, Мангушська селищна рада, с. Дем`янівка, вул. Дзержинського, 80; Донецька обл., Маріупольський р-н, Мангушська селищна рада, с. Дем`янівка, вул. Дзержинського, 82 встановлені численні порушення вимог Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05.03.2015 за №252/26697. У зв`язку з чим просить застосувати заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) об`єкту.

Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 24.11.2021 прийнято до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін.

Відповідно до розпорядження керівника апарату Донецького окружного адміністративного суду від 12.01.2022 № 29 щодо повторного автоматичного розподілу справ, у зв`язку з тимчасовою непрацездатністю судді Бабіча С.І., справу передано на розгляд судді Шуваловій Т.О.

Ухвалою суду від 13.01.2022 справу №200/16270/21 прийнято до провадження судді Шувалової Т.О.

Розпорядженням керівника апарату суду від 27.09.2022 № 459 проведено повторний автоматичний розподіл справ, у зв`язку з перебуванням судді Шувалової Т.О у відрядженні.

За результатами повторного автоматичного розподілу вказаної судової справи, справу передано на розгляд судді Аляб`єву І.Г.

Ухвалою суду від 27.09.2022 прийняти до провадження судді Аляб`єва І.Г. адміністративну справу № 200/16270/21.

Відповідачем подано відзив на позовну заяву, в якому просить відмовити в задоволенні позову. Зазначає, що у акті перевірки від 11.10.2021 № 194М зазначено, що «будинки, приміщення та споруди на об`єкті не обладнанні системами протипожежного захисту відповідно до ДБН.В.2.5-56:2014 «Системи протипожежного захисту», при цьому в акті перевірки позивачем не зазначено конкретну норму ДБН, яку порушено відповідачем.

Крім того, відповідач як сільськогосподарське підприємство польові роботи, обробку землі, внесення добрив, роботи необхідні в садівництві. Актом перевірки не встановлено порушень щодо виконання вказаних робіт, але не звертаючи на це увагу позивач просить повністю зупинити роботи на підприємстві.

Зазначає, що відповідач не має встановлених актом перевірки порушень у сфері пожежної та техногенної безпеки, а також цивільного захисту, які б охоплювали всі види діяльності відповідача. Отже, позивач не має підставі застосовувати повне зупинення роботи на підприємстві

За приписами частини п`ятої статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.

Враховуючи відсутність клопотань сторін щодо розгляду справи у судовому засіданні, справа розглядається за правилами спрощеного позовного провадження без проведення судового засідання та повідомлення сторін.

Дослідивши докази, що містяться у матеріалах справи, суд встановив наступне.

У період з 08.10.2021 по 11.10.2021 відповідно до вимог Кодексу цивільного захисту України, статті 6 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», окремого доручення Першого заступника Голови ДСНС України Мельчуцького О.Г. від 12.03.2021 № 02-3693/262-1, доручення Прем`єр-міністра України від 11.03.2021 № 10033/1/1-21, наказу ГУ ДСНС України у Донецькій області від 01.10.2021 № 498 «Про здійснення позапланових перевірок» проведено позапланову перевірку приміщень та території Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю «Вікторія» розташованого за адресами: Донецька обл., Маріупольський р-н, Мангушська селищна рада, с. Дем`янівка, вул. Весела, 1-а; Донецька обл., Маріупольський р-н, Мангушська селищна рада, с. Дем`янівка, вул. Весела, 1-б; Донецька обл., Маріупольський р-н, Мангушська селищна рада, с. Дем`янівка, вул. Дзержинського, 76; Донецька обл., Маріупольський р-н, Мангушська селищна рада, с. Дем`янівка, вул. Дзержинського, 80; Донецька обл., Маріупольський р-н, Мангушська селищна рада, с. Дем`янівка, вул. Дзержинського, 82.

Актом перевірки суб`єкту господарювання Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю «Вікторія», щодо додержання (виконання) вимог законодавства у сферах пожежної та техногенної безпеки, цивільного захисту від 11.10.2021 № 194М (далі - Акт) встановлені численні порушення вимог Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 № 1417, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05.03.2015 за № 252/26697 (далі ППБУ), та інших нормативно-правових актів, а саме:

-керівником підприємства не визначені обов`язки посадових осіб щодо забезпечення пожежної безпеки, не призначені відповідальні за пожежну безпеку окремих будівель, споруд, приміщень, дільниць, технологічного та інженерного устаткування, а також за утримання й експлуатацію засобів протипожежного захисту;

-на об`єкті відповідним документом (наказом, інструкцією тощо) не встановлений протипожежний режим, що може призвести до незнання користування первинними засобами пожежогасіння та первинних дій при виникненні пожежі;

-для кожного приміщення, об`єкту не розроблені та не затверджені керівником об`єкта або уповноваженою ним посадовою особою інструкції про заходи пожежної безпеки, що може призвести до незнання користування первинними засобами пожежогасіння та первинних дій при виникненні пожежі;

-для працівників охорони (сторожів, вахтерів, вартових) не розроблені інструкції, в якій необхідно визначити їхні обов`язки щодо контролю за додержанням протипожежного режиму, огляду території і приміщень, порядок дій в разі виявлення пожежі, спрацювання систем протипожежного захисту, а також указати, хто з посадових осіб об`єкта має бути викликаний у нічний час у разі пожежі;

-посадові особи та працівники не пройшли навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки у порядку, встановленому постановою Кабінету Міністрів України від 26 червня 2013 року № 444 «Про затвердження Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях», що призведе до паніки та невірним діям персоналу при виникненні пожежі, що в свою чергу сприяє розвитку пожежі, перешкоджає евакуації людей в окремих випадках при незнанні небезпечних чинників у технологічному процесі та його порушення може призвести до виникнення пожежі або вибуху;

-на об`єкті не визначена необхідна кількість первинних засобів пожежогасіння, що унеможливить гасіння пожежі на ранній стадії розвитку, сприяє беззахисності людини перед факторами пожежі та призводить до безперешкодного розповсюдження пожежі по будівельним конструкціям, їх руйнації, що в свою чергу створює загрозу життю та/або здоров`ю людей;

-використання суб`єктом господарювання об`єктів нерухомості розпочато без подання декларації відповідності матеріально-технічної бази суб`єкта господарювання вимогам законодавства з питань пожежної безпеки, у разі відсутності якої забороняється провадження господарської діяльності на об`єкті;

-трактористи, комбайнери, їх помічники та інші особи, задіяні на роботах по збиранню врожаю, не проходили протипожежний інструктаж, що призведе до паніки та невірним діям персоналу при виникненні пожежі, що в свою чергу сприяє розвитку пожежі, перешкоджає евакуації людей в окремих випадках при незнанні небезпечних чинників у технологічному процесі та його порушення може призвести до виникнення пожежі.

Адміністративна та складські будівлі за адресами: Донецька обл., Маріупольський р-н, Мангушська селищна рада, с. Дем`янівка, вул. Весела, 1-а, 1-б:

-територія, а також будинки, споруди, приміщення об`єкту не забезпечені відповідними знаками безпеки, що може призвести до перешкоджання знаходження шляхів евакуації та місцезнаходження первинних засобів пожежогасіння;

-в адміністративній будівлі дерев`яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) не оброблені засобами вогнезахисту, внаслідок чого вплив небезпечних факторів пожежі призводить до їх руйнування, поширення пожежі зі збільшенням продуктів горіння, чадного газу та впливу підвищених температур та їх розповсюдження до шляхів евакуації, що унеможливить евакуацію людей з будівлі;

- в адміністративній будівлі, з`єднання відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів не здійснюється за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів, що призводить до аварійної експлуатації освітлювальної та силової електромережі та зниження її технічних характеристик, яке призводить до виникнення пожежі та впливу небезпечних факторів пожежі (продуктів горіння, чадного газу та підвищених температур), та створює загрозу життю та/або здоров`ю людей. - В майстерні з`єднання відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів не здійснюється за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів, що призводить до аварійної експлуатації освітлювальної та силової електромережі та зниження її технічних характеристик, яке призводить до виникнення пожежі та впливу небезпечних факторів пожежі (продуктів горіння, чадного газу та підвищених температур), та створює загрозу життю та/або здоров`ю людей;

- в складських приміщеннях з`єднання відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів не здійснюється за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів, що призводить до аварійної експлуатації освітлювальної та силової електромережі та зниження її технічних характеристик, яке призводить до виникнення пожежі та впливу небезпечних факторів пожежі (продуктів горіння, чадного газу та підвищених температур), та створює загрозу життю та/або здоров`ю людей;

- у майстерні відбувається улаштування проводів (кабелів) з оболонками з горючих матеріалів відстань від них до горючих основ становить менше 0,01 метра, що призведе до аварійної експлуатації електровиробів, нагрівання горючого матеріалу, що може привести до займання та виникнення пожежі з подальшим впливом небезпечних факторів пожежі (продуктів горіння, чадного газу та підвищених температур) на людей та створить загрозу життю та/або здоров`ю людей;

-у побутовому складі відбувається улаштування проводів (кабелів) з оболонками з горючих матеріалів відстань від них до горючих основ становить менше 0,01 метра, що призведе до аварійної експлуатації електровиробів, нагрівання горючого матеріалу, що може привести до займання та виникнення пожежі з подальшим впливом небезпечних факторів пожежі (продуктів горіння, чадного газу та підвищених температур) на людей та створить загрозу життю та/або здоров`ю людей;

-електрощити, групові електрощитки не оснащені схемою підключення споживачів з пояснювальними написами і вказаним значенням номінального струму апарата захисту (плавкої вставки), що унеможливлює у разі виникнення пожежі відключення від електроживлення окреме приміщення;

- в адміністративній будівлі вимикачі та розетки, встановлені на горючій основі (конструкції) без підкладання під них суцільного негорючого матеріалу, що виступає за габарити апарата не менше ніж на 0,01 метра, що призведе до аварійної експлуатації електровиробів, нагрівання горючого матеріалу, що може привести до займання та виникнення пожежі з подальшим впливом небезпечних факторів пожежі (продуктів горіння, чадного газу та підвищених температур) на людей та створить загрозу життю та/або здоров`ю людей;

- відбувається використання пошкоджених відгалужувальних та з`єднувальних коробок, що призводить до аварійної експлуатації освітлювальної та силової електромережі та зниження її технічних характеристик розподільчих коробок, яке призводить до виникнення пожежі та впливу небезпечних факторів пожежі (продуктів горіння, чадного газу та підвищених температур) та створює загрозу життю та/або здоров`ю людей. - В майстерні відбувається експлуатація електроламп і світильників зі знятими ковпаками (розсіювачами), що може призвести до виникнення пожежі в наслідок великої температури поверхні лампи розжарювання;

-в майстерні відбувається підвішування світильників безпосередньо на струмопровідні проводи, що може призвести до порушення цілісності проводів та короткого замкнення та подальшого горіння;

- на об`єкті не проводиться замір опору ізоляції і перевірка спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання, що унеможливлює визначення можливості застосування освітлювальної та силової електромережі для безаварійної роботи або роботи в режимі короткого замкнення, яке призводить до виникнення пожежі та впливу небезпечних факторів пожежі (продуктів горіння, чадного газу та підвищених температур), що створює загрозу життю та/або здоров`ю людей;

- будинки, приміщення та споруди на об`єкті не обладнанні системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 «Системи протипожежного захисту», що призведе до пізнього виявлення пожежі, в зв`язку з чим первинні засоби пожежогасіння будуть не ефективними, не відбудеться оповіщення людей, які перебувають у приміщеннях, в зв`язку з чим продукти горіння та чадний газ унеможливить своєчасну та безпечну евакуацію з приміщень та може призвести до отруєння людей що перебуватимуть у ній, гасіння пожежі здійсниться лише після прибуття пожежних підрозділів з необхідними засобами гасіння;

-пожежний резервуар не захищено від замерзання води, що призводить до унеможливлення гасіння пожежі, допускає розповсюдження пожежі по будівельним конструкціям, їх руйнації, та збільшення продуктів горіння, чадного газу та вплив підвищених температур, що в свою чергу створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей унеможливлюючи евакуацію людей з будівлі;

-біля місця розташування пожежної водойми не встановлено покажчик з нанесеним на нього: літерним індексом ПВ, цифровими значеннями запасу води в кубічних метрах та кількості пожежних автомобілів, котрі можуть одночасно встановлюватися на майданчику біля водойми, що призводить до унеможливлення оперативного використання протипожежного водопостачання, гасіння пожежі, допускає збільшення часу розповсюдження пожежі по будівельним конструкціям, їх руйнації, та збільшення продуктів горіння, чадного газу та впливу підвищених температур, що в свою чергу створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей унеможливлюючи евакуацію людей з будівлі;

- територія об`єкту не в повному обсязі забезпечена первинними засобами пожежогасіння: вогнегасниками, ящиками з піском, бочками з водою, покривалами з негорючого теплоізоляційного матеріалу, пожежними відрами, совковими лопатами, пожежним інструментом, які використовуються для локалізації і ліквідації пожеж у їх початковій стадії розвитку, що унеможливить гасіння пожежі на ранній стадії розвитку, сприяє беззахисності людини перед факторами пожежі та призводить до безперешкодного розповсюдження пожежі по будівельним конструкціям, їх руйнації, що в свою чергу створює загрозу життю та/або здоров`ю людей;

- територія об`єкту не забезпечена в повному обсязі пожежними щитами (стендами), що унеможливить гасіння пожежі на ранній стадії розвитку, сприяє беззахисності людини перед факторами пожежі та призводить до безперешкодного розповсюдження пожежі по будівельним конструкціям, їх руйнації, що в свою чергу створює загрозу життю та/або здоров`ю людей;

- пожежні щити не повністю укомплектовані, до комплекту засобів пожежогасіння, які розміщуються на пожежному щиті, входять: вогнегасники - 3 шт., ящик з піском - 1 шт., протипожежне покривало - 1 шт., багор або лом та гак - 2 шт., лопати - 2 шт., сокири - 2 шт., що унеможливить гасіння пожежі на ранній стадії розвитку, сприяє беззахисності людини перед факторами пожежі та призводить до безперешкодного розповсюдження пожежі по будівельним конструкціям, їх руйнації, що в свою чергу створює загрозу життю та/або здоров`ю людей;

- технічне обслуговування вогнегасників не здійснюється відповідно до правил експлуатації вогнегасників, внаслідок чого вони можуть бути у несправному стані, що унеможливить гасіння пожежі на ранній стадії розвитку, сприяє беззахисності людини перед факторами пожежі та призводить до безперешкодного розповсюдження пожежі по будівельним конструкціям, їх руйнації, що в свою чергу створює загрозу життю та/або здоров`ю людей;

- дерев`яні конструкції будинків та навісів складів не оброблені вогнезахисними засобами, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності, внаслідок чого вплив небезпечних факторів пожежі призводить до їх руйнування, поширення пожежі зі збільшенням продуктів горіння, чадного газу та впливу підвищених температур та їх розповсюдження до шляхів евакуації, що унеможливить евакуацію людей з будівлі;

- ефективність вентиляційних установок резервуару для палива не перевіряється щорічно спеціалізованими організаціями з відміткою в журналі.

Складські будівлі та вагова за адресами: Донецька обл., Маріупольський р-н, Мангушська селищна рада, с. Дем`янівка, вул. Дзержинського, будинок 76, 80, 82:

-на об`єкті застосовуються саморобні некалібровані плавкі вставки, що призводить до аварійної експлуатації освітлювальної та силової електромережі та зниження її технічних характеристик, яке призводить до виникнення пожежі та впливу небезпечних факторів пожежі (продуктів горіння, чадного газу та підвищених температур), та створює загрозу життю та/або здоров`ю людей;

- в складських приміщеннях відбувається підвішування світильників безпосередньо на струмопровідні проводи, що може призвести до порушення цілісності проводів та короткого замкнення та подальшого горіння;

- на об`єкті не проводиться замір опору ізоляції і перевірка спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання, що унеможливлює визначення можливості застосування освітлювальної та силової електромережі для безаварійної роботи або роботи в режимі короткого замкнення, яке призводить до виникнення пожежі та впливу небезпечних факторів пожежі (продуктів горіння, чадного газу та підвищених температур), що створює загрозу життю та/або здоров`ю людей;

- в приміщенні вагової лінія живлення до побутового кондиціонера, не забезпечена автономним пристроєм електричного захисту, що призводить до аварійної експлуатації електромережі та зниження її технічних характеристик, яке призводить до виникнення пожежі та впливу небезпечних факторів пожежі (продуктів горіння, чадного газу та підвищених температур) та створює загрозу життю та/або здоров`ю людей;

- будинки, приміщення та споруди на об`єкті не обладнанні системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 «Системи протипожежного захисту», що призведе до пізнього виявлення пожежі, в зв`язку з чим первинні засоби пожежогасіння будуть не ефективними, не відбудеться оповіщення людей, які перебувають у приміщеннях, в зв`язку з чим продукти горіння та чадний газ унеможливить своєчасну та безпечну евакуацію з приміщень та може призвести до отруєння людей що перебуватимуть у ній, гасіння пожежі здійсниться лише після прибуття пожежних підрозділів з необхідними засобами гасіння;

- територія об`єкту не в повному обсязі забезпечена первинними засобами пожежогасіння: вогнегасниками, ящиками з піском, бочками з водою, покривалами з негорючого теплоізоляційного матеріалу, пожежними відрами, совковими лопатами, пожежним інструментом, які використовуються для локалізації і ліквідації пожеж у їх початковій стадії розвитку, що унеможливить гасіння пожежі на ранній стадії розвитку, сприяє беззахисності людини перед факторами пожежі та призводить до безперешкодного розповсюдження пожежі по будівельним конструкціям, їх руйнації, що в свою чергу створює загрозу життю та/або здоров`ю людей;

- територія об`єкту не забезпечена в повному обсязі пожежними щитами (стендами), що унеможливить гасіння пожежі на ранній стадії розвитку, сприяє беззахисності людини перед факторами пожежі та призводить до безперешкодного розповсюдження пожежі по будівельним конструкціям, їх руйнації, що в свою чергу створює загрозу життю та/або здоров`ю людей;

-пожежні щити не повністю укомплектовані, до комплекту засобів пожежогасіння, які розміщуються на пожежному щиті, входять: вогнегасники - 3 шт., ящик з піском - 1 шт., протипожежне покривало - 1 шт., багор або лом та гак - 2 шт., лопати - 2 шт., сокири - 2 шт., що унеможливить гасіння пожежі на ранній стадії розвитку, сприяє беззахисності людини перед факторами пожежі та призводить до безперешкодного розповсюдження пожежі по будівельним конструкціям, їх руйнації, що в свою чергу створює загрозу життю та/або здоров`ю людей;

У сфері цивільного захисту та техногенної безпеки:

-не проведено ідентифікацію потенційно небезпечного об`єкта з урахуванням усієї кількості небезпечних речовин та реальних відстаней до елементів селитебної території, промислових об`єктів зі складанням повідомлення про результати ідентифікації об`єктів підвищеної небезпеки за формою ОПН-1, що унеможливлює встановлення наявності або відсутності джерел небезпеки, які можуть ініціювати виникнення надзвичайних ситуацій, унеможливлює визначення рівнів можливих надзвичайних ситуацій;

- не здійснюється навчання керівного складу, працівників з питань цивільного захисту, у тому числі правилам техногенної безпеки, що призведе до паніки та невірним діям персоналу при виникненні надзвичайної ситуації, що в свою чергу сприяє розвитку надзвичайної ситуації, перешкоджає евакуації людей в окремих випадках при незнанні небезпечних чинників у технологічному процесі та його порушення може призвести до виникнення надзвичайної ситуації;

-не забезпечено працюючий персонал засобами індивідуального захисту органів дихання (протигазами та респіраторами) згідно діючих нормативних актів, що призведе до ураження органів дихання працюючого персоналу, що може збільшити кількість летальних випадків;

-керівником не призначена відповідальна особа з питань цивільного захисту. - Відбувається допуск до роботи працівників які не проходили навчань, інструктажів і перевірки знань з питань цивільного захисту, зокрема з техногенної безпеки, що призведе до паніки та невірним діям персоналу при виникненні надзвичайної ситуації, що в свою чергу сприяє розвитку надзвичайної ситуації, перешкоджає евакуації людей в окремих випадках при незнанні небезпечних чинників у технологічному процесі та його порушення може призвести до виникнення надзвичайної ситуації;

-не забезпечено аварійно-рятувальне обслуговування СТОВ «ВІКТОРІЯ», що унеможливлює надання послуг з проведення відповідних робіт із запобігання виникненню надзвичайних ситуацій (профілактики), локалізації і ліквідації наслідків аварій, інших послуг відповідно до укладеної угоди. Не виконання даного заходу унеможливлює якісно проводити заходи щодо локалізації та ліквідації надзвичайних ситуацій, що в свою чергу створює загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Отже, встановлені порушення створюють безпосередню загрозу виникнення пожежі, несуть загрозу життю та здоров`ю людей, перешкоджають вільній евакуації людей у разі настання надзвичайної ситуації (пожежі, аварії та ін.), ускладнюють гасіння пожежі.

Здійснивши оцінку обставин справи та надавши їм юридичної кваліфікації, суд прийшов до висновку про часткове задоволення позову, виходячи з такого.

При вирішенні спору суд виходить із того, що правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначено Законом України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» (далі - Закон № 877).

Відповідно до статті 1 цього Закону, державний нагляд (контроль) - це діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, прийнятного рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища; засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.

Частиною 5 статті 4 Закону № 877 визначено, що повне або часткове зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг допускається за постановою адміністративного суду, ухваленою за результатами розгляду позову органу державного нагляду (контролю) щодо застосування заходів реагування. Вжиття інших заходів реагування, передбачених законом, допускається за вмотивованим письмовим рішенням керівника органу державного нагляду (контролю) чи його заступника, а у випадках, передбачених законом, - із наступним підтвердженням обґрунтованості вжиття таких заходів адміністративним судом.

Отже, застосування заходів реагування включає в себе: зупинення виробництва суб`єкта господарювання, у тому числі експлуатації підприємства, виробничого об`єкта, окремого виробництва, робочого місця, будівлі, споруди, приміщення, машин і механізмів.

Повне або часткове зупинення виробництва розповсюджується на виготовлення або реалізацію продукції, виконання робіт, надання послуг.

Пунктом 7 статті 7 передбачено, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу, а у випадках, передбачених законом, також звертається у порядку та строки, встановлені законом, до адміністративного суду з позовом щодо підтвердження обґрунтованості вжиття до суб`єкта господарювання заходів реагування, передбачених відповідним розпорядчим документом.

Частина перша статті 67 Кодексу цивільного захисту України передбачає, що до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить, зокрема: здійснення державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства органами та суб`єктами господарювання, аварійно-рятувальними службами, зазначеними у статті 65 цього Кодексу; звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Відповідно до частин першої та другої статті 68 Кодексу цивільного захисту України, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, у тому числі невиконання їх законних вимог, зобов`язані застосовувати санкції, визначені законом.

У разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Як визначено частиною 1 статті 70 Кодексу цивільного захисту України, підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів може бути недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій; неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб`єктів господарювання.

Відповідно до частини 2 статті 70 Кодексу цивільного захисту України, повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.

Встановлення не усунення відповідачем зазначених вище порушень обумовлює звернення позивача до суду з позовом про застосування заходів державного нагляду (контролю).

При цьому застосування означених заходів можливе у випадку, коли порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки створюють загрозу життю та здоров`ю людей.

Як вже встановлено судом і підтверджено матеріалами справи, посадовими особами позивача проведено позапланову перевірку відповідача, за результатами якої складено акт щодо додержання відповідачем вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки від 11.10.2021 № 194М. Вказаним актом встановлено ряд порушень, допущених відповідачем у сфері пожежної та техногенної безпеки, а також цивільного захисту.

Судом встановлено, що під час проведення позапланової перевірки позивачем виявлено та зафіксовано в акті перевірки порушення відповідачем вимог законодавства у сферах пожежної та техногенної безпеки, що створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей, що стало підставою для звернення позивача до суду із даним позовом у передбачений Кодексом адміністративного судочинства України строк.

При цьому, суд звертає увагу, що відповідно до правової позиції Верховного Суду, викладеної у постанові від 20.06.2018 (справа №826/4267/16), законодавець пов`язує настання реальної загрози життю та здоров`ю людей від пожежі з обставинами, які можуть призвести до займання і розповсюдження вогню.

Суд зазначає, що згідно із частини 2 статті 5 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05.04.2007 №877-Vвідновлення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання після призупинення можливе з моменту отримання органом державного нагляду (контролю), який ініціював призупинення, повідомлення суб`єкта господарювання про усунення ним усіх встановлених судом порушень.

Стосовно позовних вимог щодо встановлення у судовому рішенні способу і порядку його виконання, шляхом зобов`язання директора Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю «Вікторія» зупинити експлуатацію Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю «Вікторія», розташованого за адресами: Донецька обл., Маріупольський р-н, Мангушська селищна рада, с. Дем`янівка, вул. Весела, 1-а; Донецька обл., Маріупольський р-н, Мангушська селищна рада, с. Дем`янівка, вул. Весела, 1-б; Донецька обл., Маріупольський р-н, Мангушська селищна рада, с. Дем`янівка, вул. Дзержинського, 76; Донецька обл., Маріупольський р-н, Мангушська селищна рада, с. Дем`янівка, вул. Дзержинського, 80; Донецька обл., Маріупольський р-н, Мангушська селищна рада, с. Дем`янівка, вул. Дзержинського, 82 до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, суд зазначає наступне.

Підставою для встановлення або зміни способу або порядку виконання, відстрочення чи розстрочення виконання судового рішення є обставини, що істотно ускладнюють виконання рішення або роблять його неможливим (ч.3 ст.378 КАС України).

Під зміною способу і порядку виконання рішення розуміється прийняття судом нових заходів для реалізації рішення в разі неможливості його виконання у порядку і способом, раніше встановленими.

Тобто, зі змісту вказаної норми випливає, що суд за наявності обґрунтованих підстав та належних доказів, може змінити спосіб та порядок виконання рішення суду, або ж відмовити по даному питанню, не змінюючи при цьому його змісту.

Враховуючи зазначене, встановлення способу і порядку виконання судового рішення проводиться під час виконання судового рішення, у разі неможливості його виконання у порядку і способом, раніше встановленими.

Крім того, суд звертає увагу, що позивачем не надано доказів неможливості виконання судового рішення обраним способом.

Виходячи з наведеного, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають частковому задоволенню.

Відповідно до ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства Українисудові витрати, понесені позивачем, з відповідача не стягуються.

Керуючись статтями 241-246, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, -

в и р і ш и в:

Адміністративний позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області (місцезнаходження: вул. Митрополитська, буд. 175, м. Маріуполь, Донецька область, 87547) до Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю «Вікторія» (місцезнаходження: вул. Артема, буд. 24, с. Дем`янівка, Мангушський район, Донецька область, 87421, код ЄДРПОУ 30774163) про застосування заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) об`єкту задовольнити частково.

Застосувати заходи реагування у вигляді повного зупинення роботи Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю «Вікторія» (код ЄДРПОУ 30774163), розташованого за адресами: Донецька обл., Маріупольський р-н, Мангушська селищна рада, с. Дем`янівка, вул. Весела, 1-а; Донецька обл., Маріупольський р-н, Мангушська селищна рада, с. Дем`янівка, вул. Весела, 1-б; Донецька обл., Маріупольський р-н, Мангушська селищна рада, с. Дем`янівка, вул. Дзержинського, 76; Донецька обл., Маріупольський р-н, Мангушська селищна рада, с. Дем`янівка, вул. Дзержинського, 80; Донецька обл., Маріупольський р-н, Мангушська селищна рада, с. Дем`янівка, вул. Дзержинського, 82 до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки.

В задоволені решти позовних вимог відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення може бути подана безпосередньо до суду апеляційної інстанції шляхом подання апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повний текст судового рішення складено 28 листопада 2022 року.

Суддя І.Г. Аляб`єв

СудДонецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення28.11.2022
Оприлюднено01.12.2022
Номер документу107565096
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них дозвільної системи, нагляду (контролю), реалізації держ-ї регуляторної політики у сфері госп-ї д-ті; ліцензування видів господарської д-ті; розроблення і застосування національних стандар., технічних регламентів та процедур оцінки відповідності

Судовий реєстр по справі —200/16270/21

Рішення від 28.11.2022

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Аляб'єв І.Г.

Ухвала від 27.09.2022

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Аляб'єв І.Г.

Ухвала від 13.01.2022

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Шувалова Т.О.

Ухвала від 24.11.2021

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Бабіч С.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні