Рішення
від 28.11.2022 по справі 240/44311/21
ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

28 листопада 2022 року м. Житомир справа № 240/44311/21

категорія 110000000

Житомирський окружний адміністративний суд у складі: судді Чернової Г.В., розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом Державної екологічної інспекції Поліського округу до Товариства з обмеженою відповідальністю "Агро-Контак 1" про застосування заходів реагування,

встановив:

Державна екологічна інспекція Поліського округу звернулася до Житомирського окружного адміністративного суду із позовною заявою, в якій просить застосувати заходи реагування до : Товариство з обмеженою відповідальністю «Агро - Контакт 1» шляхом часткової зупинки діяльності, а саме до моменту:

-отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря,

- проведення реєстрації право на земельну ділянку, що використовується для провадження господарської діяльності;

- визначення складу і властивостей відходів, що утворюються під час господарської діяльності;

- забезпечення ведення первинного поточного обліку кількості, типу і складу відходів, що утворюються, збираються, перевозяться, зберігаються, обробляються, утилізуються, знешкоджуються та видаляються;

- проведення розрахунків показника загального утворення відходів.

В обґрунтування позову зазначає, що відповідачем порушено низку вимог чинного законодавства щодо поводження з відходами та у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, що є підставою для вжиття заходів реагування.

Провадження у справі відкрито за правилами спрощеного позовного провадження.

Відзив на позовну заяву не подано.

Відповідно до частини четвертої статті 243 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) судове рішення, постановлене у письмовому провадженні, повинно бути складено у повному обсязі не пізніше закінчення встановлених цим Кодексом строків розгляду відповідної справи, заяви або клопотання.

Згідно з частиною п`ятою статті 250 КАС України датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.

Дослідивши матеріали справи, допитавши свідка, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов таких висновків.

Судом встановлено, що підставою для проведення позапланового заходу (контролю) є звернення фізичної особи ОСОБА_1 від 13.08.2021, про те що, на території сіл Шахворостівка, Машина, Горіхове, Коростишівського району вивозять: відходи виробництва від птахофабрики (мертву птицю, пір`я) ТОВ «Агроконтакт 1 ».

Листом від 01.09.2021 №2-05/4334 «Про погодження на проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю)» копії вищевказаних звернень разом з Інформаційною довідкою Інспекцією скеровано до Державної екологічної інспекції України.

Згідно направлення № 602 від 09.09.2021 на проведення позапланової перевірки та наказу № 257-ОД від 09.09.2021 державними інспекторами з охорони навколишнього природного середовища інспекції в період з 09.09.2021 по 17.09.2021 проведено позаплановий захід державного нагляду (контролю) щодо дотримання ТОВ «Агро-Контакт 1», місцем провадження господарської діяльність якого Житомирська обл., Житомирський р-н. с. Кропивня, вул. Перемоги, 51, код ЄДРПОУ 37481873.

Відповідно до вимог статті 7 Закону № 877-V за результатами проведення Інспекцією планової перевірки щодо дотримання Комунальним виробничо-господарським підприємством вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціональноговикористання, відтворення і охорони природних ресурсів складено Акт № 559 від 17.09.2021 в якому зафіксовано ряд порушень та винесено припис від №77/2.1 від 17.09.2021.

Згідно направлення № 807 від 19.11.2021 на проведення позапланової перевірку та наказу № 343-ОД від 19.09.2021 державними інспекторами з охорони навколишнього природного середовища Інспекції в період з 26.11.2021 по 29.11.2021 проведено позаплановий захід державного нагляду (контролю) щодо дотримання ТОВ «Агро-Контакт 1" місцем провадження господарської діяльність якого Житомирська обл., Житомирський р-н. с. Кропивня, вул. Перемоги, 51, код ЄДРПОУ 37481873.

У зв`язку з виявленням порушень, зазначених в описовійчастині виявлени порушеньвимог законодавства зафіксованих в акті № 794 від 29.11.2021, зафіксовано повне не виконання І вимог припису ТОВ «Агро-Контакт 1 ».

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.

Статтею 16 Конституції України передбачено забезпечення екологічної безпеки і підтримання екологічної рівноваги на території України, подолання наслідків Чорнобильської катастрофи - катастрофи планетарного масштабу, збереження генофонду Українського народу є обов`язком держави.

Відповідно до п. "в" ч. 1 ст. 20-2 Закону "Про охорону навколишнього природного середовища" від 25.06.1991 №1264-ХІІ визначено, що до компетенції центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, у сфері охорони навколишнього природного середовища належить обмеження чи зупинення (тимчасове) діяльності підприємств і об`єктів незалежно від їх підпорядкування та форми власності, якщо їх експлуатація здійснюється з порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища, законодавства про оцінку впливу на довкілля, вимог дозволів на використання природних ресурсів, з перевищенням нормативів гранично допустимих викидів впливу фізичних та біологічних факторів і лімітів скидів забруднюючих речовин.

Пунктом 2 розділу II Положення про територіальні та міжрегіональні територіальні органи Держекоінспеції, затвердженого наказом Міністерства енергетики та захисту довкілля України від 07.04.2020 №230, Державна екологічна інспекція Південно-Західного округу є міжрегіональним територіальним органом Держекоінчпекції та їй підпорядковуються. Державна екологічна інспекція Південно-Західного округу (Миколаївська та Одеська області) здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням територіальними органами центральних органів виконавчої влади, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності І господарювання, громадянами

Згідно пункту 6 Положення Державна екологічна інспекція Поліськогоокругу звертається до суду із позовом щодо обмеження чи зупинення діяльності суб`єктів господарювання і об`єктів незалежно від їх підпорядкування та форми власності, якщо їх експлуатація здійснюється з порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища, вимог дозволів на використання природних ресурсів, з перевищенням нормативів гранично допустимих викидів в атмосферне повітря забруднюючих речовин, впливу фізичних та біологічних факторів, лімітів скидів забруднюючих речовин.

Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначає Закон України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності №877-V від 05.04.2007 (далі - Закон №877).

За приписами ч.5 ст.4 Закону №877 встановлено, що виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду.

Відповідно до ч. 7 ст. 7 Закону №877 на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

Відповідно до ч.1 ст.8 Закону №877 орган державного нагляду (контролю) в межах повноважень, передбачених законом, під час здійснення державного нагляду (контролю) має право: вимагати від суб`єкта господарювання усунення виявлених порушень вимог законодавства; вимагати припинення дій, які перешкоджають здійсненню державного нагляду (контролю); надавати (надсилати) суб`єктам господарювання обов`язкові для виконання приписи про усунення порушень і недоліків; застосовувати санкції до суб`єктів господарювання, їх посадових осіб та вживати інших заходів у межах та порядку, визначених законом.

Із наведеного вбачається, що контроль за охороною навколишнього природного середовища та використання природних ресурсів покладено на Державну екологічну інспекцію України та її територіальні органи. З цією метою вони в межах своїх повноважень та у визначеному законодавством порядку проводять перевірки, з-поміж іншого, суб`єктів господарювання на предмет дотримання вимог природоохоронного законодавства. На підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду.

При цьому, застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) є необхідним оперативним та превентивним способом впливу на порушника з метою усунення існування загрози забруднення навколишнього середовища.

Підставою для звернення до суду з вказаним позовом стало встановлення за результатами перевірки дотримання відповідачем вимог законодавства наступних порушень:

- викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря від стаціонарних джерел під час здійснення господарської діяльності ТОВ "Агро-Контакт-1" здійснювати лише за наявності дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря;

- зареєструвати право на земельну ділянку, що використовується для провадження господарської діяльності;

- забезпечити визначення складу і властивостей відходів, що утворюються під час господарської діяльності;

- забезпечити ведення первинного поточного обліку кількості, типу і складу відходів, що утворюються, збираються, перевозяться, зберігаються, обробляються, утилізують ся, знешкоджуються та видаляються;

- провести розрахунок показників загального утворення відходів.

Згідно ст. 10 Закону України "Про охорону атмосферного повітря" підприємства, установи, організації та громадяни-суб`єкти підприємницької діяльності, що здійснюють викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря та діяльність яких пов`язана з впливом фізичних та біологічних факторів на його стан, зобов`язані здійснювати організаційно-господарські, технічні та інші заходи щодо забезпечення виконання вимог, передбачених стандартами та нормативами екологічної безпеки у галузі охорони атмосферного повітря, дозволами на викиди забруднюючих речовин тощо. Здійснювати контроль за обсягом і складом забруднюючих речовин, що викидаються в атмосферне повітря, і рівнями фізичного впливу та вести їх постійний облік. Заздалегідь розробляти спеціальні заходи. Забезпечувати здійснення інструментально-лабораторних вимірювань параметрів викидів забруднюючих речовин стаціонарних і пересувних джерел та ефективності роботи газоочисних установок.

Відповідно до ст. 11 Закону України "Про охорону атмосферного повітря", викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами можуть здійснюватися після отримання дозволу, виданого суб`єкту господарювання, об`єкт якого належить до другої або третьої групи, обласними, Київською, Севастопольською міськими державними адміністраціями, органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення.

Відповідно до п. 1.14.5 "Інструкції про зміст та порядок складанню звіту проведення інвентаризації викидів забруднюючих речовин на підприємстві", затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки України від 10 лютого 1995 року № 7, стаціонарне джерело забруднення атмосфери - підприємство, цех, агрегат, установка або інший нерухомий об`єкт, що зберігає свої просторові координати протягом певного часу і здійснює викиди забруднюючих речовин в атмосферу.

Відповідно до ст. 1 Закону України "Про охорону атмосферного повітря" забруднення атмосферного повітря - змінення складу і властивостей атмосферного повітря в результаті надходження або утворення в ньому фізичних, біологічних факторів і (або) хімічних сполук, що можуть несприятливо впливати на здоров`я людини та стан навколишнього природного середовища.

Забруднююча речовина - речовина хімічного або біологічного походження, що присутня або надходить в атмосферне повітря і може прямо або опосередковано справляти негативний вплив на здоров`я людини та навколишнього природного середовища.

Викид - надходження в атмосферне повітря забруднюючих речовин або суміші таких речовин.

Джерело викиду - об`єкт (підприємство, цех, агрегат, установка, транспортний засіб тощо), з якого надходить в атмосферне повітря забрудню речовина або суміш таких речовин.

Статтею 51 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" визначено: "при проектуванні, розміщенні, будівництві, введенні в дію нових і реконструкції діючих підприємств, споруд та Інших об`єктів, удосконаленні існуючих і впровадженні нових технологічних процесів та устаткування, а також в процесі експлуатації цих об`єктів забезпечується екологічна безпека людей, раціональне використання природних ресурсів, додержання нормативів шкідливих впливів на навколишнє природне середовище. При цьому повинні передбачатися вловлювання, утилізація, знешкодження шкідливих речовин і відходів або повна їх ліквідація, виконання інших вимог щодо охорони навколишнього природного середовища і здоров`я людей.

Підприємства, установи й організації, діяльність яких пов`язана з шкідливим впливом на навколишнє природне середовище, незалежно від часу введення їх у дію повинні бути обладнані спорудами, устаткуванням і пристроями для очищення викидів і скидів або їх знешкодження, зменшення впливу шкідливих факторів, а також приладами контролю за кількістю і складом забруднюючих речовин та за характеристиками шкідливих факторів.

Відтак, всупереч положень ст. ст. 10, 11 Закону України "Про охорону атмосферного повітря", дозвільний документ на викиди забруднюючих речовин у позивача" - відсутній.

Відповідачем не надано суду доказів усунення порушень вимог природоохоронного законодавства, встановлених під час проведення перевірки та виконання вимог припису.

Визначаючись щодо заявлених позовних вимог, судом враховується, що захід реагування у вигляді повного або часткового зупинення робіт є виключним заходом, обрання якого є можливим у разі, якщо виявлені порушення реально створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей. При обранні такого заходу реагування позивачем як суб`єктом владних повноважень, і судом, відповідно, мають враховуватися принцип співмірності обраного заходу реагування тим порушенням, які виникли, та тим, які залишилися не усунутими на час розгляду справи, а також дотримання справедливого балансу між інтересами відповідача і публічними інтересами.

Застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) є необхідним оперативним та превентивним способом впливу на порушника з метою усунення існування загрози життю та здоров`ю людей. Застосування таких заходів обумовлюється виключно наявністю підстав, які свідчать про наявність для життя і здоров`я людей загрози внаслідок забруднення довкілля.

Відповідно до п. "в" ч. 1 ст. 20-2 Закону №1264-ХІІ визначено, що до компетенції центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, у сфері охорони навколишнього природного середовища належить обмеження чи зупинення (тимчасове) діяльності підприємств і об`єктів незалежно від їх підпорядкування та форми власності, якщо їх експлуатація здійснюється з порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища, законодавства про оцінку впливу на довкілля, вимог дозволів на використання природних ресурсів, з перевищенням нормативів гранично допустимих викидів впливу фізичних та біологічних факторів і лімітів скидів забруднюючих речовин.

Аналізуючи наведені правові норми слід дійти висновку про те, що застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) є необхідним оперативним та превентивним способом впливу на порушника з метою усунення існування загрози забруднення навколишнього середовища.

Відтак, оскільки порушення встановлені за результатами перевірки відповідачем не усунуто, доказів протилежного не надано, суд дійшов висновку про наявність підстав для застосування заходів реагування.

Враховуючи викладене, суд задовольняє позов у повному обсязі.

Керуючись статтями 242-246, 295 Кодексу адміністративного судочинства України,

вирішив:

Адміністративний позов Державної екологічної інспекції Поліського округу (вул. Леха Качинського, 12 А,Житомир,10014, РНОКПП 42163803) до Товариства з обмеженою відповідальністю "Агро-Контак 1" (вул. Перемоги, 51,Кропивня,Володарсько - Волинський район, Житомирська облас,12111, код ЄДРПОУ 37481873) про застосування заходів реагування - задовольнити.

Застосувати заходи реагування до Товариства з обмеженою відповідальність "Агро-Контак 1" шляхом тимчасового зупинення діяльності, а саме: до моменту отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря, проведення реєстрації право на земельну ділянку, що використовується для провадження господарської діяльності, визначення складу і властивостей відходів, що утворюються під час господарської діяльності, забезпечення ведення первинного поточного обліку кількості, типу і складу відходів, що утворюються, збираються, перевозяться, зберігаються, обробляються, утилізуються, знешкоджуються та видаляються проведення розрахунків, показника загального утворення відходів.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Рішення суду може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя Г.В. Чернова

СудЖитомирський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення28.11.2022
Оприлюднено01.12.2022
Номер документу107565745
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу охорони навколишнього природного середовища, зокрема щодо

Судовий реєстр по справі —240/44311/21

Ухвала від 19.06.2024

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Чернова Ганна Валеріївна

Ухвала від 02.02.2023

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Чернова Ганна Валеріївна

Рішення від 28.11.2022

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Чернова Ганна Валеріївна

Ухвала від 13.01.2022

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Чернова Ганна Валеріївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні