ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
24 листопада 2022 року м. Київ № 640/32746/20
Окружний адміністративний суд міста Києва у складі судді Маруліної Л.О., вирішивши у порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін адміністративну справу за позовом
за позовом ОСОБА_1 доМіністерства юстиції України, Державної кримінально-виконавчої служби України про визнання протиправними дій, зобов`язати вчинити дії, -ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 (далі також - позивач) звернувся до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовом до Міністерства юстиції України (далі також - відповідач 1), Державної кримінально-виконавчої служби України (далі також - відповідач 2), в якому просить:
- визнати протиправними дії Міністерства юстиції України, Державної кримінально-виконавчої служби України щодо відмови ОСОБА_1 у підготовці та поданні до Головного управління Пенсійного фонду України в місті Києві оновленої довідки про розмір його грошового забезпечення станом на 05.03.2019, у відповідності до вимог 63 Закону України від 09.04.1992 №2262-ХІІ "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", положень постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 №704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб", обов`язковим зазначенням відомостей про розміри щомісячних податкових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії, для здійснення обчислення та перерахунку з 01.04.2019 основного розміру його пенсії;
- зобов`язати Міністерство юстиції України, Державну кримінально-службу України підготувати та надати до Головного управління Пенсійного фонду України в місії Києві нову довідку про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 , станом на 05.03.2019, у відповідності до вимог статей 43 і 63 Закону України від 09.04.1992 №2262-ХІІ "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, деяких інших осіб", статті 9 Закону України від 20.12.1991 №2011-ХІІ "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" та з врахуванням положень постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 №704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб", із обов`язковим зазначенням відомостей про розміри щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії, для проведення з 01.04.2019 перерахунку основного розміру його пенсії.
Адміністративний позов обґрунтовано тим, що листом Міністерства юстиції України від 03.08.2020 року №34272/П-21361/16.3.2 повідомлено позивача про відсутність підстав для видачі довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії , про видачу якої просить позивач.
В свою чергу, на звернення позивача до Державної кримінально-виконавчої служби України про видачу довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії останньою відповіді не надано.
Водночас, з огляду на те, що з 05.03.2019 року (дня набрання законної сили судовим рішенням у справі №826/3858/18) у позивача виникли підстави для перерахунку пенсії, ОСОБА_1 вважає протиправною відмову Міністерства юстиції України та Державної кримінально-виконавчої служби України у видачі довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії.
Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 29.01.2021 року відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін.
Відповідачі, належним чином повідомлені про відкриття провадження у справі №640/32746/20 право на подання відзивів не скористалися, будь-яких заяв/клопотань відповідачами також не подано.
Згідно з частиною шостою статті 162 Кодексу адміністративного судочинства України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.
Дослідивши матеріали справи, судом встановлено наступне.
Згідно з копією витягу з наказу Державного департаменту з питань виконання покарань від 16.08.2010 року №96о/с «По особовому складу» звільнено у запас Збройних Сил України за пунктом 64 «г» (через скорочення штатів) полковника внутрішньої служби ОСОБА_1 .
З 18.08.2010 року ОСОБА_1 перебуває на обліку у Головному управлінні Пенсійного фонду України в місті Києві.
27.07.2020 року позивачем подано Міністерству юстиції України заяву про видачу довідки про розмір грошового забезпечення перерахунку пенсії з урахуванням усіх видів грошового забезпечення.
Листом Міністерства юстиції України від 03.08.2020 року №34272/П-21361/16.3.2 повідомлено, що Міністерством юстиції України визначені уповноважені органи для видачі довідок про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсій особам, які проходили службу в Державній кримінально - виконавчій службі України, у Вашому випадку - це Департамент з питань виконання кримінальних покарань Міністерства юстиції.
Також позивачу повідомлено, що Міністерство соціальної політики України на запити Мін`юсту про порядок видачі довідок про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсій особам рядового і начальницького складу Державної кримінально - виконавчої служби України повідомило, що після 21.02.2018року рішень про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб Кабінетом Міністрів України не приймалося. Підстави для видачі довідок про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсій згідно із листами Міністерства соціальної політики України від 03.03.2020 року № 3224/0/2-20/54 та віл 17.07.2020 року № 2260/0/5-20/29, відсутні.
02.09.2020 року позивачем складено та направлено Державній кримінально-виконавчій службі України лист підготовку та подання до Головного управління Пенсійного фонду України в місті Києві оновленої довідки про розмір його грошового забезпечення станом на 05.03.2019, у відповідності до вимог 63 Закону України від 09.04.1992 №2262-ХІІ "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", положень постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 №704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб", обов`язковим зазначенням відомостей про розміри щомісячних податкових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії, для здійснення обчислення та перерахунку з 01.04.2019 основного розміру його пенсії.
Разом з тим, відповіді позивачем не отримано.
Вважаючи протиправними дії відповідачів щодо не видачі позивачу довідки, останній звернувся до суду за захистом своїх прав.
Всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов наступних висновків.
Спеціальним законом, який регулює правовідносини у сфері пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували на військовій службі, є, зокрема, Закон України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб".
Статтею 9 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" визначено, що держава гарантує військовослужбовцям достатнє матеріальне, грошове та інші види забезпечення в обсязі, що відповідає умовам військової служби, стимулює закріплення кваліфікованих військових кадрів.
Згідно з частиною 21, 3 статті 9 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" до складу грошового забезпечення входять: посадовий оклад, оклад за військовим званням; щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія); одноразові додаткові види грошового забезпечення.
Грошове забезпечення визначається залежно від посади, військового звання, тривалості, інтенсивності та умов військової служби, кваліфікації, наукового ступеня і вченого звання військовослужбовця. Грошове забезпечення підлягає індексації відповідно до закону.
Статтею 43 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" передбачено, що пенсії особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей обчислюються з розміру грошового забезпечення, враховуючи відповідні оклади за посадою, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Вказана норма статті 43 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" міститься в розділі V "Обчислення пенсії", тобто в загальному розділі, та безпосередньо визначає складові грошового забезпечення для обчислення пенсій. При цьому під обчисленням слід розуміти процес отримання результату за допомогою дій над числами, кожне з яких є конкретним цифровим вираженням розміру складових грошового забезпечення.
Такий висновок міститься у постанові Верховного Суду від 12.11.2019 року у справі №826/3858/18.
Питання перерахунку раніше призначених пенсій регламентовано статтею 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" згідно із якою перерахунок раніше призначених пенсій військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом та членам їх сімей у зв`язку із введенням в дію цього Закону провадиться за документами, що є у пенсійній справі, а також додатковими документами, поданими пенсіонерами на час перерахунку.
Якщо пенсіонер згодом подасть додаткові документи, які дають право на подальше підвищення пенсії, то пенсія перераховується за нормами цього Закону. При цьому перерахунок провадиться за минулий час, але не більш як за 12 місяців з дня подання додаткових документів і не раніше, ніж з дня введення в дію цього Закону.
Усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим із служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.
Отже, Кабінету Міністрів України надано право на встановлення умов та порядку перерахунку пенсій, а також розміри складових грошового забезпечення для такого перерахунку.
Кабінет Міністрів України постановою від 13 лютого 2008 року №45 затвердив Порядок проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (далі також - Порядок №45).
Пунктом 1 Порядку №45 передбачено, що пенсії, призначені відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію згідно із Законом, перераховуються на умовах та в розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України.
21.02.2018 року Кабінет Міністрів України прийняв постанову №103 "Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб" (далі також - Постанова №103).
Пунктом 1 Постанови №103 встановлено перерахувати пенсії, призначені згідно із Законом України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" до 1 березня 2018 року з урахуванням розміру окладу за посадою, військовим (спеціальним) званням, відсоткової надбавки за вислугу років за відповідною або аналогічною посадою, яку особа займала на дату звільнення із служби, що визначені станом на 1 березня 2018 року відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року №704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб".
Абзацом першим пункту 5 Порядку №45 в редакції Постанови №103 передбачено, що під час перерахунку пенсій використовуються такі види грошового забезпечення, як посадовий оклад, оклад за військовим (спеціальним) званням та відсоткова надбавка за вислугу років на момент виникнення права на перерахунок пенсії за відповідною або аналогічною посадою та військовим (спеціальним) званням.
У додатку 2 до Порядку №45 міститься форма довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій, яку Постановою №103 викладено в новій редакції та, в якій відсутні такі складові грошового забезпечення, як щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення).
Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 12 грудня 2018 року в адміністративній справі №826/3858/18, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 05.03.2019 року, визнано протиправними та нечинними пункти 1, 2 Постанови №103 та зміни до пункту 5 і додатку 2 Порядку №45.
У компетенцію Кабінету Міністрів України входить прийняття, зміна чи припинення дії Порядку №45. Проте, зміни внесені Постановою №103, зокрема до додатку 2 до Порядку №45, в якому визначено форму довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії, визнані судом протиправними та нечинними, а тому з 05 березня 2019 року - дня набрання законної сили рішенням у справі №826/3858/18, діє редакція додатку 2 до Порядку №45, яка діяла до зазначених змін.
Водночас алгоритм дій, який повинні вчинити, зокрема ГУ ПФУ та уповноважений орган у зв`язку із втратою чинності положеннями пунктів 1, 2 Постанови №103 та змін до пункту 5 і додатку 2 Порядку №45 не змінився.
Зокрема, на час звернення позивача до відповідача із заявою про видачу оновленої довідки про розміри його грошового забезпечення пункт 3 Порядку №45 передбачав, що на підставі списків уповноважені органи готують довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій, для кожної особи, зазначеної в списку, за формою згідно з додатками 2 і 3 (далі - довідки) та у місячний строк подають їх головним управлінням Пенсійного фонду України.
Довідки видаються державним органом, з якого особи були звільнені із служби, якщо інше не передбачено цим Порядком.
У разі ліквідації зазначених державних органів довідки видаються правонаступниками таких органів, а в разі їх відсутності - державними органами, визначеними відповідними актами Кабінету Міністрів України.
Так, з матеріалів справи судом встановлено, що згідно з копією витягу з наказу Державного департаменту з питань виконання покарань від 16.08.2010 року №96о/с «По особовому складу» звільнено у запас Збройних Сил України за пунктом 64 «г» (через скорочення штатів) полковника внутрішньої служби ОСОБА_1 .
Отже, позивача звільнено з Державного департаменту з питань виконання покарань (код ЄДРПОУ 08562542), правонаступником якої є Державна пенітенціарна служби України (код 37534799), яку ліквідовано постановою Кабінету Міністрів України від 18 травня 2016 року № 348, на підставі якої визначено, що міжрегіональні управління з питань виконання кримінальних покарань та пробації Міністерства юстиції, що утворюються згідно з пунктом 2 цієї постанови, є правонаступниками територіальних органів управління Державної пенітенціарної служби, які ліквідуються. Так, згідно з вказаної постанови Центральне міжрегіональне управління з питань виконання кримінальних покарань та пробації Міністерства юстиції (м. Київ) стало правонаступником управління Державної пенітенціарної служби, зокрема, в м. Києві та Київській області.
Згідно із постановою Кабінету Міністрів України від 24.01.2020 року №20 "Деякі питання територіальних органів Міністерства юстиції" Департамент з питань виконання кримінальних покарань є правонаступником територіальних органів Міністерства юстиції: Адміністрації Державної кримінально-виконавчої служби України та Центрального міжрегіонального управління з питань виконання кримінальних покарань та пробації Міністерства юстиції.
Тобто, саме на Департамент з питань виконання кримінальних покарань покладено функції по складанню довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії позивача, як про те вірно зазначено у листі Міністерства юстиції України від 03.08.2020 року №34272/П-21361/16.3.2.
Враховуючи викладене, ні Міністерством юстиції України, ні Державною кримінально-виконавчою службою України не могло бути порушено прав позивача щодо підготовки та подання до Головного управління Пенсійного фонду України в місті Києві оновленої довідки про розмір його грошового забезпечення станом на 05.03.2019 року, в той час, як доказів звернення до належного уповноваженого органу для видачі довідок про розмір грошового забезпечення - Департаменту з питань виконання кримінальних покарань, суду не надано.
Серед іншого, з комп`ютерної програми "Діловодство спеціалізованого суду" встановлено, що у провадженні Окружного адміністративного суду міста Києва перебуває справа №640/7755/22 за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України, предметом спору якої є визнання протиправними дій пенсійного органу щодо відмови у проведенні перерахунку пенсії на підставі Довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсії від 30.12.2021 року №9/1-1653, виданої ОСОБА_1 Департаментом з питань виконання кримінальних покарань за нормами, чинними на 05.03.2019 року.
Тобто, довідка, яку просить позивач оформити та надати до пенсійного органу відповідачів у справі №640/32746/20, є виготовленою Департаментом з питань виконання кримінальних покарань - належним уповноваженим органом.
Отже, у суду відсутні правові підстави для задоволення позову.
Водночас, позивач скористався правом на судовий захист, та йому такий надано згідно із способом захисту, обраним позивачем.
Враховуючи вище встановлені обставини, керуючись статтями 2, 6, 9, 11, 73 - 78, 90, 241- 246, 250, 255, 263 Кодексу адміністративного судочинства України, Окружний адміністративний суд міста Києва, -
ВИРІШИВ:
У задоволенні позову відмовити повністю.
Рішення суду набирає законної сили в строк і порядку, передбачені статтею 255 Кодексу адміністративного судочинства України. Рішення суду може бути оскаржено за правилами, встановленими статті 293, 295 - 297 Кодексу адміністративного судочинства України.
Відповідно до пункту 4 частини п`ятої статті 246 Кодексу адміністративного судочинства України:
Позивач: ОСОБА_1 (іпн. НОМЕР_1 , адреса: АДРЕСА_1 );
Відповідач 1: Міністерство юстиції України (код ЄДРПОУ 00015622, адреса: 0100, м. Київ, вул. Архітектора Городецького, 13);
Відповідач 2: Державна кримінально-виконавча служба України (адреса: 04050, м. Київ, вул. Юрія Іллєнка, 81).
Повне рішення складено 24.11.2022 року.
Суддя Л.О. Маруліна
Суд | Окружний адміністративний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 24.11.2022 |
Оприлюднено | 02.12.2022 |
Номер документу | 107568790 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного соціального страхування, у тому числі |
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Києва
Маруліна Л.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні