Рішення
від 22.11.2022 по справі 686/10877/21
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 686/10877/21

Провадження № 2/686/1867/22

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

22 листопада 2022 року м. Хмельницький

Хмельницький міськрайонний суд Хмельницької області в складі :

головуючого судді - Заворотної О.Л.,

секретаря судового засідання - Сікори Ю.В. з участю представника позивача ОСОБА_1 представника відповідача ОСОБА_2 представника відповідача ОСОБА_3

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду м. Хмельницький цивільну справу за позовом ОСОБА_4 до ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області про визнання протиправними та скасування державних актів, скасування державної реєстрації земельних ділянок,

встановив:

В квітні 2021 року ОСОБА_4 звернувся до Хмельницького міськрайонного суду Хмельницької області суду із позовом до ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області про визнанняпротиправними таскасування державнихактів,скасування державноїреєстрації земельнихділянок,в обґрунтуванняякого вказав,що йому на підставі державного актуна правоприватної власностіна землю,виданого Стуфчинецькоюсільською радоюнародних депутатів3червня 1995року тазареєстрованого вКнизі записівдержавних актівна правоприватної власностіна землюза №360,на правіприватної власностіналежить земельна ділянка площею 0,10 га для ведення садівництва, що знаходиться на території садівничого товариства «Сонячний» Стуфчинецької сільської ради. З часу набуття права власності на дану земельну ділянку площею 0,10 га, він приступив до її використання у межах визначених вищезазначеним державним актом. Відтоді і по даний час у нього були відсутні будь-які конфлікти з суміжними землевласниками щодо меж земельних ділянок. З метою присвоєння належній земельній ділянці кадастрового номеру та її державної реєстрації він звернувся до Відділу у Хмельницькому районі Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області. Державним кадастровим реєстратором Відділу у Хмельницькому районі ГУ Держгеокадастру було прийнято рішення № РВ-6800539152019 від 23 жовтня 2019 року про відмову у внесенні відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру. Підставою відмови державний реєстратор зазначає: розташування в межах належної йому земельної ділянки, іншої земельної ділянки або її частини; невідповідність документу установленим вимогам, про що зазначено у протоколі проведення перевірки електронного документа. Згідно висновку щодо перевірки електронного документа, складеним Відділом у Хмельницькому районі ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області, на належну йому земельну ділянку накладаються земельні ділянки суміжних землевласників, а саме ОСОБА_7 , ОСОБА_5 та ОСОБА_6 . Власник сусідньої земельної ділянки ОСОБА_7 набула права власності на земельну ділянку кадастровий номер 6825088400:05:002:0051 на підставі договору купівлі-продажу від 06 грудня 2006 року № 5526. ОСОБА_7 межі земельної ділянки з ним не погоджувала. Підготовчі роботи з виготовлення державного акту на землю в повному обсязі відповідно до вимог ст. 198 ЗК України проведені не були. Це призвело до того, що належна ОСОБА_7 земельна ділянка частково накладається на належну йому земельну ділянку, що порушує його право власності. За таких обставин вважає видачу державного акту на право власності на земельну ділянку від 16 травня 2007 року № 010774300050 та державну реєстрацію земельної ділянки протиправними та такими, що підлягають скасуванню. А власники іншої сусідньої земельної ділянки ОСОБА_5 та ОСОБА_6 на підставі договору купівлі-продажу від 23 квітня 2008 року № 219 набули права власності по 1/2 частці на земельну ділянку кадастровий номер 6825088400:05:002:0306. Межі земельної ділянки ОСОБА_6 та ОСОБА_5 з ним не погоджувались. Підготовчі роботи з виготовлення державного акту на землю в повному обсязі відповідно до вимог ст. 198 ЗК України проведені не були. Це призвело до того, що належна ОСОБА_5 та ОСОБА_6 земельна ділянка частково накладається на належну йому земельну ділянку, що порушує його право власності. За таких обставин вважає видачу державного акту на право власності на земельну ділянку від 22 травня 2008 року № № 010874300096 та державну реєстрацію земельної ділянки протиправними та такими, що підлягають скасуванню.

22вересня 2021року Головнеуправління Держгеокадаструу Хмельницькійобласті подалодо судувідзив напозовну заяву,в якомупросить відмовитив задоволенніпозову.Мотивує тим,що Головне управління та його структурні підрозділи не розпоряджається спірною земельною ділянкою, оскільки вони належать до земель колективної власності, а не до земель державної власності. Вони не здійснювали діяльності спрямованої на порушення законних прав та свобод позивача, а державні акти з кадастровими номерами 6825088400:05:002:0051 та 6825088400:05:002:0306 видавалися відповідачам Хмельницькою РДА, а тому вони не належні відповідачі. При цьому, кадастровий реєстратор зареєстрував земельні ділянки згідно норм чинного законодавства та не було підстав для відмови у здійсненні реєстрації відповідачам.

В судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримала та просила задовольнити в повному обсязі з підстав викладених у позовній заяві.

Представника відповідача ОСОБА_5 - ОСОБА_2 в судовому засіданні просила відмовити в задоволенні позову, оскільки накладка із земельною ділянкою її довірителя не підтверджена і не доведена, що також спростовується листом кваліфікаційного оцінювача ОСОБА_8 від 17.08.2022 року.

Представника відповідача Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області - Варибок Т.В. просила відмовити в задоволенні позову, оскільки Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області не порушувало прав позивача.

Відповідач ОСОБА_6 в судове засідання не з`явився, подав клопотання про розгляд справи за його відсутності, просить в задоволенні позову відмовити.

Відповідач ОСОБА_7 в судове засідання не з`явилась, про час та місце судового розгляду повідомлялась в установленому законом порядку, причини неявки суду не повідомила, відзив на позов не подала.

Суд, заслухавши пояснення представника позивача, представників відповідачів, дослідивши докази у справі, встановив наступні обставини справи та відповідні правовідносини.

Згідно рішення виконавчого комітету Хмельницької районної Ради народних депутатів від 21.01.1988 року затверджено проект організації території під колективні сади для підприємств і організацій та установ.

Згідно рішення чотирнадцятої сесії Стуфчинецької сільської ради народних депутатів Хмельницького району Хмельницької області від 02.04.1994 року переведено земельну ділянку об`єднання «Хмельницьксадвинпром» площею 4 га визначеної для городництва в землі для ведення колективного садівництва.

Із рішення другої сесії Стуфчинецької сільської ради народних депутатів Хмельницького району Хмельницької області від 16.03.1995 року № 12 виділено земельну ділянку в кількості 5,5 га об`єднанню «Хмельницьксадвинпром» для ведення колективного садівництва.

Із архівного витягу з рішення третьої сесії Стуфчинецької сільської ради народних депутатів Хмельницького району Хмельницької області від 02.06.1995 року № 3 вбачається, що ОСОБА_4 подавав заяву на приватизацію землі в розмірі 0,10 га.

Згідно державного актуна правоприватної власностіна землю,виданого Стуфчинецькоюсільською радоюнародних депутатів3червня 1995року тазареєстрованого вКнизі записівдержавних актівна правоприватної власностіна землюза №360, ОСОБА_9 на правіприватної власностіналежить земельна ділянка площею 0,10 га для ведення садівництва, що знаходиться на території садівничого товариства «Сонячний» Стуфчинецької сільської ради.

18.09.2019 року Хмельницькою філією ДП «Вінницький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою» розроблено технічну документацію на земельну ділянку ОСОБА_4 , яка знаходиться та території садівничого товариства «Сонячний» Стуфчинецької сільської ради.

23.10.2019 року Відділом у Хмельницькому районі Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області розглянуто заяву ОСОБА_4 про внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру від 23.10.2019 року разом з доданими документами прийнято рішення про відмову у внесенні відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру. Підставою відмови державний реєстратор зазначає: електронний документ не відповідає установленим вимогам, розташування в межах належної йому земельної ділянки, іншої земельної ділянки або її частини.

Власник суміжної земельної ділянки ОСОБА_7 набула права власності на земельну ділянку кадастровий номер 6825088400:05:002:0051 на підставі договору купівлі-продажу від 06 грудня 2006 року № 5526. Державний акт на дану земельну ділянку зареєстровано 16.05.2007 року.

Власники іншої суміжної земельної ділянки, яка розташована та території садівничого товариства «Сонячний» Стуфчинецької сільської ради, ОСОБА_5 та ОСОБА_6 на підставі договору купівлі-продажу від 23 квітня 2008 року набули права власності по 1/2 частці на земельну ділянку кадастровий номер 6825088400:05:002:0306, продавець ОСОБА_10 , який в свою чергу 25.03.2008 року придбав дану земельну ділянку на підставі договору купівлі продажу у ОСОБА_11 .

Згідно листаГоловного управлінняДержгеокадастру уХмельницькій області від22.12.2021року вбачається,що відповіднодо інформаціїнаявної уВідділі таданих Державногоземельного кадастру:земельна ділянказ кадастровимномером 68:25088400:05:001:0020загальною площею0.1200га зцільовим призначеннямдля:індивідуального садівництваза адресою:Хмельницька область,Хмельницький район,за межаминаселених пунктівСтуфчинецької сільськоїради булазареєстрована вДержавному земельномукадастрі 04.04.2017року.Згідно данихДержавного земельногокадастру розробникомтехнічної документаціїіз землеустроюземельної ділянкивказано ТОВ«Ренесанс Груп».З 01.01.2013року згідноіз ЗакономУкраїни «Продержавну реєстраціюречових правна нерухомемайно таїх обтяжень»реєстрація речовихправ здійснюєтьсясистемою органівта суб`єктів,які здійснюютьповноваження усфері державноїреєстрації прав.31.05.2017року,в порядкуінформаційної взаємодіїміж органамиреєстрації речовихправ нанерухоме майнота органом,що здійснюєведення Державногоземельного кадастру,надійшли відомостіпро реєстраціюречового правана земельнуділянку зкадастровим номером6825088400:05:001:0020за гр. ОСОБА_12 23.06.2017року, впорядку інформаційноївзаємодії міжорганами реєстраціїречових правна нерухомемайно таорганом,що здійснюєведення Державногоземельного кадастру,надійшли відомостіпро реєстраціюречового правана земельнуділянку зкадастровим номером6825088400:05:001:0020за гр. ОСОБА_13 . В місцевомуфонді документаціїіз землеустроюВідділу №2відсутня документаціяна земельнуділянку,на підставіякої бувприсвоєний кадастровийномер 6825088400:05:001:0020та назберігання поакту приймання-передачічи велектронній формідо системидокументообігу Держгеокадаструвиконавцем-розробником непередавалась. Надали електронну копію поземельної книги на земельну ділянку з кадастровим номером 6825088400:05:001:0020.

Із листа Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 03.02.2022 року вбачається, що земельна ділянка з кадастровим номером 6825088400:05:002:0306 загальною площею 0.1060 га з цільовим призначенням для індивідуального садівництва за адресою: Хмельницька область, Хмельницький район, Стуфчинецька сільська рада СТ «Сонячний» була перенесена в автоматичному режимі з Державного реєстру земель до Державного земельного кадастру. Датою реєстрації земельної ділянки в Державному земельному кадастрі було зазначено 22.05.2008 року. Згідно даних переданих з Державного реєстру земель власниками земельної ділянки є гр. ОСОБА_14 та гр. ОСОБА_6 . На земельну ділянку з кадастровим номером 6825088400:05:002:0306 згідно даних Державного земельного кадастру речове право на нерухоме майно не зареєстроване. Згідно відомостей Державного земельного кадастру розробником технічної документації із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок від 15.05.2008 року вказано ХРФ ДП "Центр Державного земельного кадастру". В місцевому фонді документації із землеустрою є наявною документація із землеустрою щодо земельної ділянки за адресою: Хмельницька область, Хмельницький район, Стуфчинецька сільська рада СТ "Сонячний". Координати поворотних точок меж земельної ділянки з кадастровим номером 6825088400:05:002:0306, які містяться в документації із землеустрою не відповідають координатам поворотних точок меж вказаної земельної ділянки в Державному земельному кадастрі. Оскільки, земельна ділянка з кадастровим номером 6825088400:05:002:0306 перейшла до Державного земельного кадастру з координатами поворотних точок меж земельної ділянки, які зазначені в Державному земельному кадастрі, а також у Відділі №2 відсутні відомості про внесення будь-яких змін чи виправлених відомостей в Державному земельному кадастрі стосовно вищезазначеної земельної ділянки, тому рекомендуємо звернутись стосовно причини неточностей координат поворотних точок меж земельної ділянки з кадастровим номером 6825088400:05:002:0306 безпосередньо до розробника документації.

Із листакваліфікаційного оцінювача ОСОБА_8 від 17.08.2022року вбачається,що згіднонаданих представникомвідповідача документівта відомостей,які зазначенів публічнійкадастровій картіУкраїни:координати поворотнихточок межземельної ділянки(6825088400:05:002:0306) ОСОБА_5 та ОСОБА_6 ,які відображенів технічнійдокументації ізземлеустрою неспівпадають звідомостями відносноданої земельноїділянки (6825088400:05:002:0306),які зазначенів Публічнійкадастровій картіУкраїни.Зокрема,згідно поворотнихточок межземельної ділянки(6825088400:05:002:0306)та Публічнійкадастровій картіУкраїни,вищевказана земельнаділянка маєбути розміщеназначно вище.Такі неточностімогли бутив зв`язкуз неправильнимперенесенням координатповоротних точокна Публічнукадастрову картуУкраїни. Згідно технічних документацій накладення земельних ділянок ОСОБА_5 та ОСОБА_6 (6825088400:05:002:0306) та ОСОБА_4 відсутнє.

Із листа Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 01.09.2022 року вбачається, що Відділ № 1 Управління надання адміністративних послуг Головного управління Держгеокастру у Хмельницькій області повідомив, що координати поворотних точок меж земельної ділянки з кадастровим номером (6825088400:05:002:0306), які наявні в програмному забезпеченні Державного земельного кадастру, не відповідають координатам поворотних точок меж даної земельної ділянки, які наявні в технічній документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право власності на земельну ділянку, яка знаходиться та території садівничого товариства «Сонячний» Стуфчинецької сільської ради гр. ОСОБА_6 та гр. ОСОБА_5 , розробленої Хмельницьким районним відділом Хмельницької РФ ДП «ЦДЗК», що знаходиться в Місцевому фонді документації із землеустрою Відділу.

Кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу (частина перша статті 15, частина перша статті 16 ЦК України).

Відповідно до частини п`ятої статті 116ЗК України надання у користування земельної ділянки, що перебуває у власності або у користуванні, провадиться лише після вилучення (викупу) її в порядку, передбаченому цим Кодексом.

Відповідно до частин другої, третьої статті 152ЗК України власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою. Захист прав на земельні ділянки здійснюється шляхом: визнання прав; відновлення стану земельної ділянки, який існував до порушення прав, і запобігання вчиненню дій, що порушують права або створюють небезпеку порушення прав; визнання угоди недійсною; визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування; відшкодування заподіяних збитків; застосування інших, передбачених законом, способів.

Частиною першоюстатті 153ЗК України передбачено, щовласник не може бути позбавлений права власності на земельну ділянку, крім випадків, передбачених цим Кодексом та іншими законами України.

Згідно частини першої статті 155ЗК України у разі видання органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування акта, яким порушуються права особи щодо володіння, користування чи розпорядження належною їй земельною ділянкою, такий акт визнається недійсним.

Відповідно до частин другої, п`ятоїстатті 158 ЗК Українивиключно судом вирішуються земельні спори з приводу володіння, користування і розпорядження земельними ділянками, що перебувають у власності громадян і юридичних осіб, а також спори щодо розмежування територій сіл, селищ, міст, районів та областей. У разі незгоди власників землі або землекористувачів з рішенням органів місцевого самоврядування, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, спір вирішується судом.

У такому випадку як спосіб захисту порушеного цивільного права застаттею 16 ЦК Україниможе розглядатися та пред`являтися до суду для розгляду в порядку цивільного або господарського судочинства вимога про визнання рішення незаконним, якщо фактично підґрунтям і метою пред`явлення позовної вимоги про визнання рішення незаконним є оспорювання цивільного речового права особи, що виникло в результаті та після реалізації рішення суб`єкта владних повноважень. Подібні висновки викладені у постанові Великої Палати Верховного Суду від 30.05.2018 у справі №368/1158/16-ц, та у постанові Верховного Суду від 16.06.2021 у справі №303/5074/17.

Доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи (частина перша статті 76 ЦПК України).

Належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування (частина перша статті 77 ЦПК України).

Суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів) (стаття 89 ЦПК України).

Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом. Кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних із вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій (частина третя та четверта статті 12 ЦПК України).

У матеріалах справи відсутні докази на підтвердження того, що право позивача порушене, оскільки для таких висновків мають бути надані належні та допустимі докази, які б беззаперечно вказували, яка саме спірна земельна ділянка перебувала у власності позивача, де проходить її межа, чи порушена межа земельної ділянки відповідачами. Такі докази зазвичай можуть підтверджуватися висновками експерта чи спеціаліста.

Аналогічні висновки зроблені у постановах Верховного Суду у складі колегії суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду від 15 вересня 2021 року у справі №570/1721/20 (провадження № 61-10072св21), Верховного Суду у складі колегії суддів Третьої судової палати Касаційного цивільного суду від 20 жовтня 2020 року у справі № 372/2650/17 (провадження № 61-12760св19).

Так, ухвалою Хмельницького міськрайонного суду від 21.02.2022 року за клопотанням представника позивача була призначена судова земельно-технічна експертиза для вирішення питання з приводу накладки на земельну ділянку позивача. Оскільки оплата не була проведена позивачем, експертиза виконана не була.

Таким чином, судом не встановлено обставин на які посилається позивач, а саме, що належні відповідачам земельні ділянки частково накладаються на належну позивачу земельну ділянку, що порушує його право власності.

Також судом враховано лист кваліфікаційного оцінювача ОСОБА_8 від 17.08.2022 року, з якого вбачається, що згідно технічних документацій накладення земельних ділянок ОСОБА_5 та ОСОБА_6 (6825088400:05:002:0306) та ОСОБА_4 відсутнє.

Крім того, як вбачається із матеріалів справи, позивач не може зареєструвати своє право власності. Так, підставою відмови державний реєстратор зазначає: електронний документ не відповідає установленим вимогам, розташування в межах належної йому земельної ділянки, іншої земельної ділянки або її частини.

Право власності є непорушним. Ніхто не може бути протиправно позбавлений цього права чи обмежений у його здійсненні. Особа може бути позбавлена права власності або обмежена у його здійсненні лише у випадках і в порядку, встановлених законом (частини перша-друга статті 321 Цивільного кодексу України, далі - ЦК України).

Частиною першою статті 328 ЦК України передбачено, що право власності набувається на підставах, що не заборонені законом, зокрема із правочинів.

Згідно зі статтею 78 ЗК України право власності на землю - це право володіти, користуватися і розпоряджатися земельними ділянками. Право власності на землю набувається та реалізується на підставі Конституції України, цього Кодексу, а також інших законів, що видаються відповідно до них.

Відповідно до статті 79-1 ЗК України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера. Формування земельних ділянок (крім випадків, визначених у частинах шостій-сьомій цієї статті) здійснюється за проектами землеустрою щодо відведення земельних ділянок. Винесення в натуру (на місцевість) меж сформованої земельної ділянки до її державної реєстрації здійснюється за документацією із землеустрою, яка стала підставою для її формування. У разі встановлення (відновлення) меж земельних ділянок за їх фактичним використанням у зв`язку з неможливістю виявлення дійсних меж, формування нових земельних ділянок не здійснюється, а зміни до відомостей про межі земельних ділянок вносяться до Державного земельного кадастру. Земельна ділянка може бути об`єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї. Державна реєстрація речових прав на земельні ділянки здійснюється після державної реєстрації земельних ділянок у Державному земельному кадастрі. Межі суміжних земельних ділянок приватної власності можуть бути змінені їх власниками без формування нових земельних ділянок за технічною документацією із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості).

Відповідно до частини другої статті 90 ЗК України порушені права власників земельних ділянок підлягають відновленню в порядку, встановленому законом.

Відповідно дочастин першоїта другоїстатті 55Закону України«Про землеустрій»від 22травня 2003року №858-IVвстановлення (відновлення)меж земельноїділянки внатурі (намісцевості)здійснюється відповіднодо відомостейДержавного земельногокадастру,матеріалів Державногофонду документаціїіз землеустроюта оцінкиземель,матеріалів топографо-геодезичнихробіт. Технічна документація із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) розробляється за рішенням власника (розпорядника) земельної ділянки, землекористувача.

Згідно зі статтею 198 ЗК України кадастрові зйомки - це комплекс робіт, виконуваних для визначення та відновлення меж земельних ділянок. Кадастрова зйомка включає: геодезичне встановлення меж земельної ділянки; погодження меж земельної ділянки з суміжними власниками та землекористувачами; відновлення меж земельної ділянки на місцевості; встановлення меж частин земельної ділянки, які містять обтяження та обмеження щодо використання землі; виготовлення кадастрового плану.

Погодження меж земельної ділянки є складовою частиною кадастрового плану, який, у свою чергу, є складовою частиною технічної документації, необхідної для передачі земельних ділянок у власність чи в користування. Встановлення меж земельної ділянки по суті зводиться до вирішення питань, чи не належить земельна ділянка іншому власнику чи правомірному користувачеві та чи не накладаються межі земельної ділянки на суміжні земельні ділянки. Встановлення (відновлення) меж земельної ділянки здійснюється з метою визначення в натурі (на місцевості) метричних даних земельної ділянки, у тому числі місцеположення поворотних точок її меж та їх закріплення межовими знаками.

Згідно зі статтею 1 Закону України «Про Державний земельний кадастр» кадастровий номер земельної ділянки - це індивідуальна, що не повторюється на всій території України, послідовність цифр та знаків, яка присвоюється земельній ділянці під час її державної реєстрації і зберігається за нею протягом усього часу існування.

Внесення відомостей до Державного земельного кадастру і надання таких відомостей здійснюються державними кадастровими реєстраторами центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин. Державний кадастровий реєстратор: здійснює реєстрацію заяв про внесення відомостей до Державного земельного кадастру, надання таких відомостей; перевіряє відповідність поданих документів вимогам законодавства; формує поземельні книги на земельні ділянки, вносить записи до них, забезпечує зберігання таких книг; здійснює внесення відомостей до Державного земельного кадастру або надає відмову у їх внесенні; присвоює кадастрові номери земельним ділянкам; надає відомості з Державного земельного кадастру та відмову у їх наданні; здійснює виправлення помилок у Державному земельному кадастрі; передає органам державної реєстрації речових прав на нерухоме майно відомості про земельні ділянки (стаття 9 Закону України «Про Державний земельний кадастр»).

Відповідно до статті 11 вказаного Закону відомості про об`єкти Державного земельного кадастру під час внесення їх до Державного земельного кадастру мають відповідати існуючим характеристикам об`єктів у натурі (на місцевості), визначеним з точністю відповідно до державних стандартів, норм та правил, технічних регламентів.

За нормами статті 15 Закону України «Про Державний земельний кадастр» до Державного земельного кадастру включаються такі відомості про земельні ділянки: кадастровий номер; місце розташування, у тому числі дані Державного адресного реєстру (за наявності); опис меж; площа; міри ліній периметру; координати поворотних точок меж; дані про прив`язку поворотних точок меж до пунктів державної геодезичної мережі дані про якісний стан земель та про бонітування ґрунтів; відомості про інші об`єкти Державного земельного кадастру, до яких територіально (повністю або частково) входить земельна ділянка; цільове призначення (категорія земель, вид використання земельної ділянки в межах певної категорії земель); склад угідь із зазначенням контурів будівель і споруд, їх назв; відомості про обмеження у використанні земельних ділянок; відомості про частину земельної ділянки, на яку поширюється дія сервітуту, договору суборенди земельної ділянки; нормативна грошова оцінка; інформація про документацію із землеустрою та оцінки земель щодо земельної ділянки та інші документи, на підставі яких встановлено відомості про земельну ділянку тощо.

За змістом статті 16 цього Закону земельній ділянці, відомості про яку внесені до Державного земельного кадастру, присвоюється кадастровий номер; кадастровий номер земельної ділянки є її ідентифікатором у Державному земельному кадастрі.

Відповідно до статті 21 Закону України «Про державний земельний кадастр» відомості про межі земельної ділянки вносяться до Державного земельного кадастру на підставі: відповідної документації із землеустрою щодо формування земельних ділянок - у випадках, визначених статтею 79-1 ЗК України, при їх формуванні, на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) - у разі встановлення (відновлення) меж земельної ділянки за її фактичним використанням відповідно до статті 107 ЗК України та у разі зміни меж суміжних земельних ділянок їх власниками; на підставі проектів землеустрою щодо впорядкування існуючих землеволодінь - у разі зміни меж суміжних земельних ділянок їх власниками.

Згідно зі статтею 23 цього Закону документація із землеустрою та оцінки земель, яка є підставою для внесення відомостей до Державного земельного кадастру, подається органу, що здійснює внесення таких відомостей, також у формі електронного документа. Вимоги до змісту, структури і технічних характеристик електронного документа визначаються Порядком ведення Державного земельного кадастру. Електронний документ подається Державному кадастровому реєстратору, який здійснює внесення відповідних відомостей до Державного земельного кадастру, разом із документацією, яка є підставою для такого внесення, у паперовому вигляді.

Відповідно до частин першої та другої статті 24 Закону України «Про державний земельний кадастр» державна реєстрація земельної ділянки здійснюється при її формуванні шляхом відкриття Поземельної книги на таку ділянку. Державна реєстрація земельних ділянок здійснюється за місцем їх розташування відповідним Державним кадастровим реєстратором центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Для державноїреєстрації земельноїділянки Державномукадастровому реєстратору,який здійснюєтаку реєстрацію,подаються:Для державноїреєстрації земельноїділянки Державномукадастровому реєстратору,який здійснюєтаку реєстрацію,подаються:заява заформою,встановленою центральниморганом виконавчоївлади,що забезпечуєформування державноїполітики усфері земельнихвідносин; документація із землеустрою, що є підставою для формування земельної ділянки, в електронній формі та формі електронного документа. (частина четверта статті 24 Закону України «Про Державний земельний кадастр»).

Підставою для відмови у здійсненні державної реєстрації земельної ділянки є: подання заявником документів, передбачених частиною четвертою цієї статті, не в повному обсязі; невідповідність поданих документів вимогам законодавства; знаходження в межах земельної ділянки, яку передбачається зареєструвати, іншої земельної ділянки або її частини (частина шоста статті 24 Закону України «Про Державний земельний кадастр»).

Аналогічні вищенаведеним приписам містяться та деталізовані у Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2012 року № 1051.

Згідно ч.12ст.79-1 ЗК України, межі суміжних земельних ділянок приватної власності можуть бути змінені їх власниками без формування нових земельних ділянок за технічною документацією із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості).

Згідно з пунктом 4 Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про Державний земельний кадастр» у разі якщо після перенесення інформації про земельні ділянки з Державного реєстру земель до Державного земельного кадастру виявлені помилки у визначенні площ та/або меж земельних ділянок (розташування в межах земельної ділянки частини іншої земельної ділянки; невідповідність меж земельної ділянки, вказаних у Державному реєстрі земель, її дійсним межам; невідповідність площі земельної ділянки, вказаної у Державному реєстрі земель, її дійсній площі у зв`язку із зміною методів підрахунку (округлення); присвоєння декільком земельним ділянкам однакових кадастрових номерів), такі помилки за згодою власника земельної ділянки, користувача земельної ділянки державної чи комунальної власності можуть бути виправлені на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) або за матеріалами інвентаризації земель. Зміна меж земельної ділянки при виправленні вказаних помилок допускається за письмовим погодженням з особами, яким належить право власності (а щодо земель державної та комунальної власності - право користування) на суміжні земельні ділянки. Відсутність згоди власника земельної ділянки, користувача земельної ділянки державної чи комунальної власності на виправлення вказаних помилок не є підставою для відмови у перенесенні відомостей про відповідну земельну ділянку до Державного земельного кадастру, надання відомостей про земельну ділянку з Державного земельного кадастру. Про виявлені помилки центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, письмово безоплатно повідомляє власників (користувачів) земельних ділянок.

Так, з матеріалів справи вбачається, що рішення державного реєстратора про відмову у внесенні відомостей до Державного земельного кадастру стосувалося того, що електронний документ не відповідає установленим вимогам, розташування в межах належної йому земельної ділянки, іншої земельної ділянки або її частини.

Тобто, чинним законодавством встановлено порядок виправлення технічних помилок, допущених під час визначення меж суміжних земельних ділянок, однак у матеріалах справи відсутні докази того, що позивач скористався цим порядком для усунення помилок, зазначених у рішенні реєстратора про відмову у здійсненні реєстрації земельної ділянки.

До того ж, і електронний документ не відповідав установленим вимогам.

Крім того, внесення належної позивачу земельної ділянки до Державного земельного кадастру з присвоєнням кадастрового номеру, не вимагає скасування Державних актів на право власності на земельну ділянку та скасування державної реєстрації земельних ділянок відповідачів, оскільки порушення відповідачами права власності позивача на землю не доведено.

Отже, позивач не позбавлений можливості у позасудовому порядку скористатися визначеним у пункті 4 розділу VІІ Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про державний земельний кадастр» способом відновлення своїх порушених прав, шляхом усунення технічних помилок та приведення документації із землеустрою у відповідність до чинного законодавства.

Такий висновок узгоджується із позицією Верховного Суду, викладеною у постанові від 10 листопада 2021 року у справі № 360/2066/17. Та до подібних висновків дійшов Верховний Суд у постановах від 26 серпня2020 року у справі № 583/669/15-ц (провадження № 61-756св20), від 19 січня 2022 № 449/1165/17.

Таким чином, в задоволенні позову слід відмовити в повному обсязі у зв`язку із недоведеністю позивачем порушення відповідачами його права власності на землю.

Керуючись ст.ст.2,12,13,30,48,76,78,81,141,247,258,259,263-265 ЦПК України, суд -

ухвалив:

В позові ОСОБА_4 до ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 . Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області про визнання протиправними та скасування державних актів, скасування державної реєстрації земельних ділянок, відмовити.

Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Хмельницького апеляційного суду шляхом подання в 30-ти денний строк з дня проголошення рішення апеляційної скарги.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Рішення набуває законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним судом.

Позивач: ОСОБА_4 , РНОКПП НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 .

Відповідач: ОСОБА_5 , РНОКПП НОМЕР_2 , АДРЕСА_2 .

Відповідач : ОСОБА_6 , РНОКПП НОМЕР_3 . АДРЕСА_3 .

Відповідач : ОСОБА_7 . РНОКПП НОМЕР_4 , АДРЕСА_4 .

Відповідач : Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, код ЄДРПОУ 39767479, м. Хмельницький, вул. Інститутська, 4/1.

Дата складання повного тексту судового рішення: 30.11.2022.

Суддя:

СудХмельницький міськрайонний суд Хмельницької області
Дата ухвалення рішення22.11.2022
Оприлюднено02.12.2022
Номер документу107590053
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них: визнання незаконним акта, що порушує право власності на земельну ділянку

Судовий реєстр по справі —686/10877/21

Рішення від 22.11.2022

Цивільне

Хмельницький міськрайонний суд Хмельницької області

Заворотна О. Л.

Рішення від 22.11.2022

Цивільне

Хмельницький міськрайонний суд Хмельницької області

Заворотна О. Л.

Ухвала від 21.10.2022

Цивільне

Хмельницький міськрайонний суд Хмельницької області

Заворотна О. Л.

Ухвала від 14.07.2022

Цивільне

Хмельницький міськрайонний суд Хмельницької області

Заворотна О. Л.

Ухвала від 21.02.2022

Цивільне

Хмельницький міськрайонний суд Хмельницької області

Заворотна О. Л.

Ухвала від 05.05.2021

Цивільне

Хмельницький міськрайонний суд Хмельницької області

Заворотна О. Л.

Ухвала від 05.05.2021

Цивільне

Хмельницький міськрайонний суд Хмельницької області

Заворотна О. Л.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні