Постанова
від 29.11.2022 по справі 320/14468/21
ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУДСправа № 320/14468/21 Суддя (судді) першої інстанції: Леонтович А.М.

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

29 листопада 2022 року м. Київ

Шостий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючий суддя Грибан І.О.

судді: Бєлова Л.В.

Ключкович В.Ю.

розглянув у порядку письмового провадження апеляційну скаргу Вишневої міської ради Києво-Святошинського району Київської області на рішення Київського окружного адміністративного суду від 21 червня 2022 року у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Вишневої міської ради Києво-Святошинського району Київської області про зобов`язання вчинити дії, -

У С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 звернувся з позовом до Вишневої міської ради Києво-Святошинського району Київської області, у якому просив суд:

- визнати бездіяльність Вишневої міської ради Бучанського району Київської області щодо порушення строків розгляду клопотання позивача №4/08 від 12.08.2021 щодо передачі у приватну власність земельної ділянки з кадастровим номером 3222484001:01:019:5103 за рахунок земель комунальної форми власності відповідача - протиправною;

- визнати незаконним і скасувати рішення сесії Вишневої міської ради Бучанського району Київської області від 19.08.2021 за №1-01/VІІІ8-32 в частині, яка стосується позивача;

- зобов`язати Вишневу міську раду Бучанського району Київської області на найближчому пленарному засіданні сесії розглянути клопотання позивача №4/08 від 12.08.2021 щодо передачі у приватну власність земельної ділянки з кадастровим номером 3222484001:01:019:5103 за рахунок земель комунальної форми власності відповідача у порядку визначеному ст. ст. 118,122 Земельного кодексу України.

Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 21 червня 2022 року позовні вимоги задоволено частково:

- визнано незаконним і скасовано рішення сесії Вишневої міської ради №633/08/21-Р від 19.08.2021 в частині, яка стосується ОСОБА_1 ;

- зобов`язано Вишневу міську раду Бучанського району Київської області повторно розглянути на найближчому пленарному засіданні сесії Вишневої міської ради клопотання позивача щодо передачі у приватну власність земельної ділянки з кадастровим номером 3222484001:01:019:5103 за рахунок земель комунальної форми власності відповідача у порядку визначеному ст.ст. 118, 122 Земельного кодексу України, з урахуванням висновків суду.

У задоволенні решти адміністративного позову відмовлено.

Не погоджуючись з рішенням суду першої інстанції, вважаючи, що оскаржуване рішення прийняте з неповним з`ясуванням судом обставин, що мають значення для справи та неправильним застосуванням норм матеріального права, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просить оскаржуване рішення скасувати та ухвалити нове рішення, яким у задоволенні позовних вимог відмовити у повному обсязі.

В обґрунтування апеляційної скарги зазначає, що Вишневою міською радою Бучанського району Київської області було прийнято рішення №1-01/VІІІ8-32 від 19.08.2021 про відмову позивачу у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність у зв`язку з тим, що позначена на графічних матеріалах земельна ділянка перебуває у користуванні іншої особи, та у разі надання позивачу дозволу на розробку проекту землеустрою права цієї особи щодо такої земельної ділянки будуть порушені.

Ухвалами Шостого апеляційного адміністративного суду від 05 вересня 2022 року відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Вишневої міської ради Києво-Святошинського району Київської області на рішення Київського окружного адміністративного суду від 21 червня 2022 року та на підставі п. 3 ч. 1 ст. 311 КАС України призначено справу до апеляційного розгляду в порядку письмового провадження.

Відзив на апеляційну скаргу до суду не надходив, що не перешкоджає її розгляду по суті.

Переглядаючи справу в межах доводів апеляційної скарги на предмет законності та обґрунтованості оскаржуваного рішення, колегія суддів виходить з наступного.

Як убачається з матеріалів справи та встановлено судом першої інстанції, ОСОБА_1 , є громадянином України, що підтверджується паспортом серії НОМЕР_1 , виданим Новоград-Волинським МРВ УМВС України в Житомирській області 31.01.2007.

Позивач є особою з інвалідністю І групи, що підтверджується посвідченням № НОМЕР_2 від 05.04.1996.

Судом першої встановлено, що позивач звернувся до Вишневої міської ради із клопотанням від 12.08.2021, в якому просив передати у приватну власність земельну ділянку з кадастровим номером 3222484001:01:019:5103 для ведення особистого селянського господарства, площею 0,806 га за рахунок земель комунальної форми власності на території с. Крюківщина Бучанського району Київської області.

19.08.2021 на засіданні VІІІ сесії Вишневої міської ради Бучанського району Київської області було розглянуто питання про надання дозволу на розробку проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність на території міста Вишневе та села Крюківщина, однак не було підтримано депутатами під час голосування, про що було повідомлено позивача.

Вважаючи таку бездіяльність відповідача протиправною, позивач звернувся з даним позовом до суду.

Надаючи правову оцінку обставинам справи, колегія суддів зазначає наступне.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Земельні відносини регулюються Конституцією України, Земельним кодексом України, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Відповідно до частини першої статті 3 Земельного кодексу, земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Пунктом 34 частини першої статті 26 Закону України «Про місцеве самоврядування» від 21 травня 1997 р. № 280/97-ВР (далі - Закон № 280/97-ВР) визначено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання щодо вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.

Відповідно до вимог ч. 1, 2 ст. 59 Закону № 280/97-ВР рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.

Частиною 1 статті 71 Закону №280/97-ВР передбачено, що територіальні громади, органи та посадові особи місцевого самоврядування самостійно реалізують надані їм повноваження.

Право на земельну ділянку виникає і реалізується на підставах і в порядку, визначених Конституцією України, Земельним кодексом України та іншими законами України, що регулюють земельні відносини.

Згідно з вимогами ст. 12 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить розпорядження землями територіальних громад, передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу.

Зокрема, сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або в користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Згідно статті 116 Земельного кодексу, громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону (абзац перший частини першої). Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування (частина друга). Безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі: а) приватизації земельних ділянок, які перебувають у користуванні громадян; б) одержання земельних ділянок внаслідок приватизації державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; в) одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом (частина третя). Передача земельних ділянок безоплатно у власність громадян у межах норм, визначених цим Кодексом, провадиться один раз по кожному виду використання (частина четверта).

Статтею 118 Земельного кодексу встановлено, що громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.

У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства).

У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею (частина шоста).

Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні.

Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку (абзац перший частини сьомої).

Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розробляється за замовленням громадян суб`єктами господарювання, що є виконавцями робіт із землеустрою згідно із законом, у строки, що обумовлюються угодою сторін (абзац другий частини сьомої).

У разі якщо у місячний строк з дня реєстрації клопотання Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, не надав дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або мотивовану відмову у його наданні, то особа, зацікавлена в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності, у місячний строк з дня закінчення зазначеного строку має право замовити розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки без надання такого дозволу, про що письмово повідомляє Верховну Раду Автономної Республіки Крим, Раду міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування. До письмового повідомлення додається договір на виконання робіт із землеустрою щодо відведення земельної ділянки (абзац третій частини сьомої).

Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому статтею 186-1 цього Кодексу (частина восьма). Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, у двотижневий строк з дня отримання погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (а в разі необхідності здійснення обов`язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи) приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність (частина дев`ята).

Відмова органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у передачі земельної ділянки у власність або залишення клопотання без розгляду можуть бути оскаржені до суду (частина десята). У разі відмови органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у передачі земельної ділянки у власність або залишення заяви без розгляду питання вирішується в судовому порядку (частина одинадцята).

Судом першої інстанції встановлено, що 12.08.2021 позивач звернувся до Вишневої міської ради із заявою про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення та передачу у приватну власність земельної ділянки з кадастровим номером 3222484001:01:019:5103 для ведення особистого селянського господарства, площею 0,0806 га за рахунок земель комунальної форми власності на території с. Крюківщина Бучанського району Київської області.

19.08.2021 Рішенням № 1-01/VIII8-32 Вишневої міської ради Бучанського району Київської області в наданні дозволу позивачу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність на території міста Вишневе та села Крюківщина відмовлено.

Відмова мотивована: відсутністю належних документів до клопотань невідповідністю місця розташування земельних ділянок вимогам містобудівної документації, наявністю на земельних ділянках нерухомого майна, яке перебуває у власності інших осіб, перебуванням земельних ділянок у власності інших осіб.

Згідно зі ст. 321 Цивільного кодексу України, право власності є непорушним. Ніхто не може бути протиправно позбавлений цього права чи обмежений у його здійсненні.

Відповідно до ст. 347 Цивільного кодексу України встановлено, що особа може відмовитися від права власності на майно, заявивши про це або вчинивши дії, які свідчать про її відмову від права власності.

Згідно зі ст. 140 Земельного кодексу України підставою для припинення права власності на земельну ділянку, зокрема, є добровільна відмова власника від права на земельну ділянку.

Відповідно до частини 5 статті 116 ЗК України земельні ділянки, які перебувають у власності чи користуванні громадян або юридичних осіб, передаються у власність чи користування за рішенням органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування лише після припинення права власності чи користування ними в порядку, визначеному законом.

Як вбачається з матеріалів справи, оскаржуване рішення приймалося відповідачем на підставі інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єктів нерухомого майна № 270713427 від 16.08.2021 та скріну з Публічної карти, відповідно до яких спірна земельна ділянка з кадастровим номером 3222484000:02:002:6612 перебуває у приватній власності іншої особи.

Також, до клопотання заявника про передачу земельної ділянки у приватну власність не було надано заяви від фізичної особи - власника земельної ділянки з кадастровим номером 3222484000:02:002:6612 про добровільну відмову від земельної ділянки або про згоду на вилучення зазначеної земельної ділянки.

Таким чином, колегія суддів приходить до висновку, що Вишнева міська рада, приймаючи рішення про відмову в наданні дозволу ОСОБА_1 , врахувала правове регулювання питання розгляду клопотань громадян про виділення їм земельних ділянок, що визначені нормами Земельного Кодексу України.

Щодо висновку суду першої інстанції про те, що Вишневою міською радою не надано та позивачем не отримано доказів, що підтверджують перебування спірної ділянки у приватній власності іншої особи, колегія суддів зазначає наступне.

Відомості про право власності на земельну ділянку не є таємницею і є загальнодоступною інформацією, яку можна вільно отримати, скориставшись відкритим доступом до Публічної кадастрової карти України - офіційним сайтом на якому оприлюднені відомості Державного земельного кадастру (реєстр земельних ділянок) про зареєстровані земельні ділянки.

Колегія суддів зазначає, що як вбачається з наданих до суду доказів, які містяться в матеріалах справи, зокрема, скріну з Публічної кадастрової карти, в інформації про земельну ділянку з кадастровим номером 3222484001:01:019:5103 зазначено, що дана земельна ділянка перебуває у приватній власності.

Відтак, враховуючи вищевикладене, колегія суддів вважає необґрунтованим рішення суду першої інстанції в частині визнання незаконним і скасування рішення Вишневої міської ради №633/08/21-Р від 19.08.2021 в частині, яка стосується ОСОБА_1 та зобов`язання Вишневу міську раду повторно розглянути на найближчому пленарному засіданні сесії клопотання ОСОБА_1 щодо передачі у приватну власність спірної земельної ділянки, а висновки суду такими, що не відповідають обставинам справи та спростовуються наявними в справі доказами.

Доводи апеляційної скарги спростовують висновки суду першої інстанції, у зв`язку з чим, колегія суддів вважає за необхідне подану до суду апеляційну скаргу задовольнити та скасувати рішення суду першої інстанції, прийнявши нове рішення про відмову у задоволенні позовних вимог.

Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право скасувати судове рішення повністю або частково і ухвалити нове судове рішення у відповідній частині або змінити судове рішення.

Приписи п. п. 1, 4 ч. 1 ст. 317 КАС України визначають, що підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є: неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи; неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.

Керуючись ст. ст. 242-244, 250, 311, 315, 317, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України, суд

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Вишневої міської ради Києво-Святошинського району Київської області задовольнити.

Рішення Київського окружного адміністративного суду від 21 червня 2022 року скасувати та ухвалити у справі нове судове рішення, яким у задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 до Вишневої міської ради Києво-Святошинського району Київської області про зобов`язання вчинити дії відмовити в повному обсязі.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду в порядку і строки, визначені статтями 328, 329 КАС України.

Головуючий суддя І.О. Грибан

Судді: Л.В. Бєлова

В.Ю. Ключкович

(повний текст постанови складено 29.11.2022р.)

СудШостий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення29.11.2022
Оприлюднено02.12.2022
Номер документу107597741
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них

Судовий реєстр по справі —320/14468/21

Постанова від 29.11.2022

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Грибан Інна Олександрівна

Ухвала від 04.09.2022

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Грибан Інна Олександрівна

Ухвала від 04.09.2022

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Грибан Інна Олександрівна

Ухвала від 12.07.2022

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Грибан Інна Олександрівна

Рішення від 20.06.2022

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Леонтович А.М.

Ухвала від 30.11.2021

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Леонтович А.М.

Ухвала від 15.11.2021

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Леонтович А.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні