Рішення
від 29.11.2022 по справі 140/6185/22
ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

29 листопада 2022 року ЛуцькСправа № 140/6185/22

Волинський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого-судді Костюкевича С.Ф.,

розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом керівника Ковельської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Волинській області, Ковельської районної військової адміністрації до Відділу культури, туризму та охорони культурної спадщини Любомльської міської ради, третя особа на стороні відповідача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору Любомльська міська рада про визнання бездіяльності протиправною, зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

Керівник Ковельської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Волинській області (далі ГУ ДСНС у Волинській області, позивач 1), Ковельської районної військової адміністрації (далі Ковельська РВА, позивач 2) звернувся з позовом до Відділу культури, туризму та охорони культурної спадщини Любомльської міської ради (далі відповідач) про визнання протиправною бездіяльності Відділу культури, туризму та охорони культурної спадщини Любомльської міської ради щодо приведення до стану готовності захисної споруди №07172, що розташована за адресою: Волинська область, с. Запілля, вул. Мічуріна, 81, з метою використання її за призначенням; зобов`язання привести у стан готовності захисну споруду №07172, що знаходиться за адресою: Волинська область, с. Запілля, вул. Мічуріна, 81, з метою використання її за призначенням у відповідності до «Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту», затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України №579 від 09.07.2018.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що систематичне невжиття визначених законодавством заходів з метою приведення протирадіаційного укриття №07172, що розташоване за адресою: Волинська область, с. Запілля, вул. Мічуріна, 81, яке розміщене в будинку культури філії с. Запілля Любомльської міської ради, до стану готовності, суперечить інтересам держави у сфері підготовки країни до оборони в умовах воєнного стану та захисту життя людини.

Ухвалою судді Волинського окружного адміністративного суду від 26.09.2022 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі за вказаним позовом та ухвалено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи.

У ідентичних по змісту відзиві від 19.10.2022 та письмових поясненнях від 20.10.2022, представник відповідача та представник третьої особи відповідно, вважають позов безпідставним та просять відмовити у його задоволенні, оскільки відсутні визначені законом підстави для звернення до адміністративного суду як суб`єкта владних повноважень, так і прокурора в інтересах держави (за наявності органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції) з адміністративним позовом про зобов`язання власника суб`єкта господарювання привести у стан готовності захисну споруду № 07172, що знаходиться за адресою: Волинська область, с. Запілля, вул. Мічуріна, 81.

Окрім того, захисна споруда № 07172, що знаходиться за адресою: Волинська область, с. Запілля, вул. Мічуріна, 81, підлягає виключенню із фонду захисних споруд, оскільки вона постійно затоплена ґрунтовими водами і її технічно не можливо привести в стан готовності.

Відділом культури, туризму та охорони культурної спадщини враховуючи, що експлуатація захисної споруди на даний час неможлива, після узгодження питання щодо визначення іншої споруди в с. Запілля під укриття, буде проводитись підготовка документів щодо виключення споруди № 07172 з фонду захисних про що листом було повідомлено Любомльську міську раду.

У відповіді на відзив керівник Ковельської окружної прокуратури підтвердив свої доводи, зазначені у позовній заяві та просив у задовольнити його позовні вимоги. Окрім того, зазначив, що у вказаній справі прокурором визначено позивачем відповідний суб`єкт владних повноважень - ГУ ДСНС України у Волинській області, про що зазначено у позовній заяві, а також викладено повноваження згаданого органу та підстави для представництва прокурором інтересів держави в особі даного органу в суді. Велика Палата Верховного Суду у справі № 820/4717/16 - постанова від 15.09.2019 (тотожні правовідносини) дійшла висновку про те, що спір такого характеру розглядається у порядку адміністративного судочинства, а також підтвердила право прокурора на звернення до суду з таким позовом в інтересах держави в особі територіального органу ДСНС.

Вказав, що відповідачем будь-які дієві заходи щодо приведення сховища № 07172 у стан готовності (капітальний ремонт або реконструкція) чи навіть його виключення з фонду захисних не вживалися.

Дослідивши письмові докази, письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, суд дійшов висновку, що позов підлягає до задоволення, з наступних мотивів та підстав.

Судом встановлено, що згідно інформації Ковельського РУ ГУ ДСНС у Волинській області від 05.08.2022 на території Любомльської об`єднаної територіальної громади наявна захисна споруда цивільного захисту укриття, пристосоване під протирадіаційне № 07172, яке знаходиться в будинку культури філії с. Запілля Любомльської міської ради, стан готовності не готове.

Відповідно до наданого Любомльською міськрадою паспорту сховища № 07172- останнє знаходиться по вул. Мічуріна, 81 у с. Запілля та становить площу 69,9 м. кв. Введена в експлуатацію вказана споруда у 1989 році.

З облікової,картки даної захисної споруди цивільного захисту вбачається, що обліковий номер укриття, що пристосоване під протирадіаційне у с. Запілля Любомльської міської ради - 07172, форма власності - комунальна, дане сховище у разі наявної загрози розраховане на утримання в ньому 50 осіб, стан готовності - не готове.

Відповідно до технічного паспорту на захисну споруду цивільного захисту (цивільної оборони) станом на 22.08.2012 встановлено, що укриття пристосоване під протирадіаційне (обліковий номер 07172) розташоване в підвальному приміщенні будинку культури с. Запілля, що фактично знаходиться по АДРЕСА_1 .

З інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності вбачається, що право комунальної власності на будівлю, яка розташована по вул. Мічуріна, 81 в с. Запілля Ковельського району не зареєстровано, проте, відповідно до даних Державного реєстру речових прав на нерухоме майно за адресою с. Запілля, вул. Мічуріна, 81 зареєстровано право комунальної власності на земельну ділянку з кадастровим номером 0723381700:01:001:0103, з цільовим призначенням для будівництва та обслуговування будівель закладів культурно-просвітницького обслуговування.

Згідно положення про відділу культури, туризму та охорони культурної спадщини Любомльської міської ради майно Відділу, до якого також належить захисна споруда цивільного захисту, закріплене за ним на праві оперативного управління (ст. 137 ГК України), що свідчить про перебування такого майна на балансі відділу.

Відповідно до розпорядження Любомльської міської ради № 20-рр від 12.04.2018 «Про передачу нерухомого майна з балансу міської ради» передано приміщення будинку культури с. Запілля на баланс відділу культури, туризму та охорони культурної спадщини Любомльської міської ради.

Крім цього, п. 3 рішення Любомлської міської ради від 14.05.2021 за № 8/14 затверджено базову мережу закладів культури, засновником яких є Любомльська міська рада. Згідно з п. 6 Додатку до вказаного рішення, будинку культури - філії у с. Запілля присвоєно адресу: Волинська область, Ковельський район, с. Запілля, вул. Мічуріна, 81.

Водночас, з інформації, отриманої від Ковельського РУ ГУ ДСНС у Волинській області від 05.08.2022 вбачається, що укриття пристосоване під протирадіаційне (обліковий номер 07172) у с. Запілля Ковельського району, 1989 року введення в експлуатацію, оцінено як не готове до експлуатації.

Неготовність укриття пристосованого під протирадіаційне (обліковий номер 07172) у с. Запілля Ковельського району підтверджується інформацією Любомльської міської ради від 15.08.2022 та долученими актами оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту, що проведено 18.03.2019, 03.11.2020, 13.10.2021 та 10.02.2022 балансоутримувачем із участю працівників Ковельського РУ ГУ ДСНС України у Волинській області.

Зазначеними актами оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту встановлено відсутність спеціальної таблички, павільйонів, засобів для доступу осіб із інвалідністю. Крім цього, відсутні захисно-герметичні ворота (двері), противибухові пристрої, вентиляційна система (повітропроводи, припливної системи вентиляції, електроручних вентиляторів), протипилові фільтри, герметичні клапани, клапани надмірного тиску, а також прилади для виміру підпору повітря. Не створено систему регенерації повітря, систему водопостачання, каналізаційну систему, систему опалення. Також відсутня система електропостачання та електроосвітлення, система зв`язку та оповіщення, заземлення електрообладнання, гідроізоляція (захисна споруда підтоплюється ґрунтовими водами), автоматичні системи пожежогасіння та сигналізації. Не обладнано протирадіаційне укриття дизельною електростанцією, відсутні захисні двері (ворота), ставні, механізми задраювання

Також актом оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту від 18.03.2019 встановлено, що балансоутримувачу надано рекомендації щодо приведення захисної споруди у готовність до використання за призначенням, а саме: встановити на видимих місцях покажчики руху до ЗСЦЗ, укомплектувати приміщення місцями для сидіння та нарами, установити та заповнити ємності питною водою, установити та підключити телефони та гучномовці, забезпечити захисну споруду інструментом, приладами та необхідними матеріалами відповідно до табеля оснащення, провести капітальний ремонт.

Актами оцінки стану готовності споруди від 03.11.2020, 13.10.2021, 10.02.2022 рекомендації не надавались, проте зазначено пропозицію про підготовку документів щодо виключення споруди з фонду захисних.

Відповідно до інформації відділу культури, туризму та охорони культурної спадщини Любомльської міської ради від 31.08.2022 за № 22/01.10 після узгодження питання щодо іншої споруди в с. Запілля, яка пристосована під укриття, здійснюватиметься підготовка документів щодо виключення вказаної споруди з фонду захисних.

Поряд з цим, згідно інформації Ковельського РУ ГУ ДСНС у Волинській області від 30.08.2022 за №48-3-01-845/48-3.03 документи щодо неможливості подальшого утримання та експлуатації протирадіаційного укриття № 07172 балансоутримувачем не надавались, матеріали щодо виключення протирадіаційного укриття із фонду захисних споруд не погоджувались.

З урахуванням наведених порушень, які унеможливлюють функціонування системи життєзабезпечення укриття пристосованого під протирадіаційне (обліковий номер 07172), комісією, створеною балансоутримувачем з метою забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням в ході здійснення щорічної оцінки стану готовності захисної споруди до використання, актами від 18.03.2019, 03.11.2020, 13.10.2021 та 10.02.2022 встановлено та підтверджено не готовність до експлуатації зазначеної захисної споруди.

Наведене свідчить про тривалість та систематичність порушень у сфері цивільного захисту, а саме: невжиття відповідних заходів балансоутримувачем з метою усунення зафіксованих порушень та приведення захисної споруди у стан придатний до готовності.

Також, Ковельська районна військова адміністрація (Ковельська районна державна адміністрація), реалізуючи повноваження, визначені ст. 19 Кодексу цивільного захисту України, зокрема щодо здійснення контролю за утриманням та станом готовності захисних споруд цивільного захисту, неодноразово проводила засідання колегії, районної комісії з питань техногенно - екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій, де також розглядалися питання цивільного захисту району, а також питання, щодо приведення захисних споруд у придатний для використання стан.

13.01.2022 на засіданні районної комісії з питань техногенно - екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій розглядалося питання проведення в готовність, проведення технічної інвентаризації та зняття з обліку захисних споруд цивільного захисту в районі, за наслідками якого, протокольним рішенням № 1, вирішено балансоутримувачам вжити заходів для приведення у належний стан захисних споруд цивільного захисту. Термін виконання даного заходу встановлено до 15.02.2022

Однак, питання приведення укриття пристосованого під протирадіаційне за № 07172 балансоутримувачем не вирішено до цього часу.

Крім цього, в подальшому розпорядженням Ковельської районної державної адміністрації від 19.01.2022 № 11 «Про підвищення рівня готовності захисних споруд цивільного захисту для укриття населення району», виконавчі комітети сільських, селищних, міських рад району забезпечити виконання Плану заходів з підвищення рівня готовності захисних споруд цивільного захисту для укриття населення області, що затверджено розпорядженням голови облдержадміністрації № 9 від 14.01.2022 «Про підвищення рівня готовності захисних споруд цивільного захисту для укриття населення області» та інформувати до 25 травня 2022 року відділ з питань оборонної роботи, цивільного захисту та взаємодії з правоохоронними органами райдержадміністрації про стан його виконання.

26.01.2022 на колегії Ковельської районної державної адміністрації розглядалось питання готовності захисних споруд цивільного захисту для укриття населення району, щодо якого прийнято рішення № 1/1 «Про підвищення рівня готовності захисних споруд цивільного захисту для укриття населення району», проте незважаючи на прийняте Ковельською районною військовою адміністрацією (Ковельською районною державною адміністрацією) рішення відділом культури,; туризму та охорони культурної спадщини Любомльської міської ради та Любомльською міською радою будь - які заходи, спрямовані на усунення допущених порушень у сфері цивільного захисту, не вжито.

Крім цього, Ковельською окружною прокуратурою 01.08.2022 внесено відомості до ЄРДР під № 42022032110000065 за ознаками злочину, передбаченого ч. 1 ст. 367 КК України, за фактом неналежного виконання своїх службових обов`язків через несумлінне ставлення до них службовими особами органів державної влади та місцевого самоврядування Ковельського району, що призвело до неготовності ряду захисних споруд цивільного захисту, які знаходяться на території району до використання за призначенням.

В межах здійснення досудового розслідування даного кримінального провадження 18.08.2022 слідчим із участю спеціаліста - провідного фахівця цивільного захисту Ковельського РУ ГУДСНС у Волинській області Денисюка Б.Б. та представників органу місцевого самоврядування проведеного огляд місця події - укриття пристосованого під протирадіаційне № 07172.

В ході даного огляду підтверджено наявність наступних порушень у сфері цивільного захисту населення, що допущено балансоутримувачем, а саме: необхідність встановлення піднавісу захисту від атмосферних опадів, таблички з вказанням захисної споруди та місця зберігання ключів, відсутність освітлення (зовнішнього та внутрішнього), відсутні захисні герметичні двері, відсутність гідроізоляції, місця для сидіння, питна вода, засоби медичної допомоги, продукти харчування, відсутня система опалення та зв`язку. Під час огляду наявне підтоплення ґрунтовими водами близько 15 см. води

На думку позивача, зазначені порушення є підставою для зобов`язання відділу культури, туризму та охорони культурної спадщини Любомльської міської ради вжити відповідних заходів задля приведення укриття пристосоване під протирадіаційне в стан готовності.

Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд зазначає таке.

Відповідно до статті 50 Конституції України кожен має право на безпечне для життя і здоров`я довкілля та на відшкодування завданої порушенням цього права шкоди.

Статтею 27 Конституції України також визначено, що кожна людина має невід`ємне право на життя, обов`язок держави - захищати життя людини.

Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022 №64/2022 на території України з 24.02.2022 на 30 діб введено воєнний стан, який продовжений до 21.11.2022 на підставі указів Президента України Про продовження строку дії воєнного стану в Україні від 14.03.2022 №133/2022, від 18.04.2022 №259/2022, від 17.05.2022 №341/2022, від 12.08.2022 №573/2022.

Відповідно до статті 2 Закону України «Про оборону України» оборона України базується на готовності та здатності органів державної влади, усіх складових сектору безпеки і оборони України, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту, національної економіки до переведення, при необхідності, з мирного на воєнний стан та відсічі збройній агресії, ліквідації збройного конфлікту, а також готовності населення і території держави до оборони.

Згідно із статтею 3 Закону України «Про оборону України» підготовка держави до оборони в мирний час, серед іншого, включає: забезпечення готовності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту об`єктів критичної інфраструктури до виконання завдань цивільного захисту в особливий період, зокрема у воєнний час, з урахуванням норм міжнародного гуманітарного права.

Відповідно до пункту 14 частини першої статті 2 Кодексу цивільного захисту України (далі - Кодекс) захисні споруди цивільного захисту - інженерні споруди, призначені для захисту населення від впливу небезпечних факторів, що виникають внаслідок надзвичайних ситуацій, воєнних дій або терористичних актів. До захисних споруд цивільного захисту належать сховища та протирадіаційні укриття, а також споруди подвійного призначення.

Цивільним захистом, відповідно до статті 4 Кодексу, є - комплекс заходів, які реалізуються на території України в мирний час та в особливий період і спрямовані на захист населення, територій, навколишнього природного середовища, майна, матеріальних і культурних цінностей від надзвичайних ситуацій та інших небезпечних подій, запобігання виникненню таких ситуацій та подій, ліквідацію їх наслідків, надання допомоги постраждалим, здійснення державного нагляду (контролю) у сфері пожежної та техногенної безпеки.

Відповідно до пункту 2 частини першої статті 21 Кодексу громадяни України мають право на забезпечення засобами колективного та індивідуального захисту та їх використання.

Відповідно до частини четвертої статті 32 Кодексу для вирішення питань щодо укриття категорій населення, визначених частиною третьою цієї статті, центральні органи виконавчої влади, інші органи державної влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації, органи місцевого самоврядування та суб`єкти господарювання завчасно створюють фонд таких споруд

Відповідно до частини п`ятої статті 32 Кодексу порядок створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку визначається КМУ.

Пунктом 3 Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 №138 (далі - Порядку) визначено, що утримання захисних споруд - комплекс заходів організаційного, матеріально-технічного, інженерного, фінансового та іншого характеру, що спрямовані на забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням.

Відповідно до частини восьмої статті 32 Кодексу утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням здійснюється їх власниками, користувачами, юридичними особами, на балансі яких вони перебувають (у тому числі споруд, що не увійшли до їх статутних капіталів у процесі приватизації (корпоратизації), за рахунок власних коштів.

Пунктом 9 Порядку передбачено, що утримання фонду захисних споруд у готовності до використання за призначенням здійснюється їх балансоутримувачами.

У відповідності до пункту 3 Порядку балансоутримувач захисної споруди - власник захисної споруди або юридична особа, яка утримує її на балансі.

Згідно із пунктом 10 Порядку балансоутримувач забезпечує утримання захисних споруд та інших споруд, що повинні використовуватися для укриття населення, а також підтримання їх у стані, необхідному для приведення у готовність до використання за призначенням відповідно до вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд.

Конкретний строк приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням (крім споруд, що відповідно до законодавства повинні перебувати в постійній готовності) зазначається в паспорті захисної споруди, а саме: не більше 12 годин - для захисних споруд, призначених для укриття працівників (персоналу, найбільшої працюючої зміни) суб`єктів господарювання, віднесених до відповідних категорій цивільного захисту; не більше 24 годин - для інших захисних споруд, споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів.

Частиною першою статті 20 Кодексу визначено, що до завдань та обов`язків суб`єктів господарювання у сфері цивільного захисту, серед інших, належить: забезпечення дотримання вимог законодавства щодо створення, зберігання, утримання, використання та реконструкції захисних споруд цивільного захисту; здійснення обліку захисних споруд цивільного захисту, які перебувають на балансі (утриманні); утримання у справному стані засобів цивільного та протипожежного захисту, недопущення їх використання не за призначенням, тощо.

Згідно із пунктом 11 Порядку вимоги щодо утримання та експлуатації захисних споруд визначаються МВС.

Відповідно до пункту 1 Розділу ІІ «Загальні вимоги до утримання та експлуатації фонду захисних споруд», затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 №579, споруди фонду захисних споруд мають утримуватися та експлуатуватися у стані, що дозволяє привести їх у готовність до використання за призначенням у визначені законодавством терміни.

Захисні пристрої призначені для захисту осіб, що переховуються у сховищах, від надмірного тиску повітряної ударної хвилі під час застосування звичайної зброї та засобів масового ураження. До захисних пристроїв, якими обладнуються сховища, належать захисно-герметичні і герметичні двері, віконниці (ставні), захисні секції, клапани-відтиначі, КНТ тощо (підпункт 1 пункту 2 розділу III Вимог).

Балансоутримувач відповідно до норм цих Вимог забезпечує утримання, контроль за станом, проведення перевірок, технічного обслуговування, поточних та капітальних ремонтів конструктивних елементів, спеціального обладнання, інженерних мереж та систем життєзабезпечення захисних споруд під час усього періоду використання сховищ у режимі ПРУ (пункт 6 Розділу VIII Вимог).

Відповідно до підпункту 1 пункту 2 розділу VI Вимог для забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням їх балансоутримувачі здійснюють оцінку стану їх готовності, організовують періодичні огляди стану захисних споруд, перевірку працездатності їх основного обладнання, планують і проводять технічне обслуговування обладнання та систем життєзабезпечення захисних споруд.

Оцінка стану готовності захисних споруд (далі - оцінка стану готовності) - здійснюється щороку з метою виявлення недоліків у стані утримання та експлуатації захисних споруд, передбачення заходів щодо приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням. Крім того, оцінка стану готовності здійснюється в таких випадках: у разі проведення технічної інвентаризації захисної споруди як об`єкта нерухомого майна; у разі підготовки пропозицій щодо подальшого використання захисної споруди; після пожеж, аварій, катастроф та інших надзвичайних ситуацій, що могли негативно вплинути на технічний стан захисної споруди; у разі здійснення ДСНС заходів державного нагляду (контролю) за станом готовності захисних споруд відповідно до Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності».

За результатами оцінки стану готовності складається акт оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту за формою згідно з додатком 11 до цих Вимог.

Результати оцінки стану готовності, отримані під час нагляду, ураховуються під час складення документів (актів, приписів) за його результатами (підпункт 4 пункту 2 Розділу VI Вимог).

Підпунктами 5, 6 пункту 2 розділу VI Вимог визначено, що залучення фахівців структурних підрозділів із питань цивільного захисту міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування, органів і підрозділів ДСНС до оцінки стану готовності, проведення інших обстежень захисних споруд (за винятком оцінки стану готовності під час нагляду) здійснюється за зверненням балансоутримувача.

Відповідно до підпункту 8 пункту 2 Розділу VI Вимог під час оцінки стану готовності перевіряються: загальний стан приміщень, входів, оголовків аварійних виходів, гідроізоляції, повітрозабірних і витяжних каналів, обвалування окремо розташованих і підсипки покриття у вбудованих захисних спорудах, покрівлі та бічних поверхонь гірничих виробок, кріплень і захисно-герметичних перемичок (зовнішнім оглядом); двері (ворота, ставні), механізми задраювання, захисні пристрої, системи вентиляції, водопостачання, каналізації, електропостачання, зв`язку, автоматики та іншого інженерного обладнання (випробуванням на працездатність); температура і відносна вологість повітря всередині захисної споруди; наявність і стан засобів пожежогасіння; герметичність захисної споруди.

За результатами оцінки стану готовності захисну споруду може бути визнано як готову, обмежено готову або неготову до використання за призначенням. Захисна споруда вважається обмежено готовою або неготовою, якщо вона має хоча б один із недоліків, зазначених в основних недоліках в утриманні захисних споруд, що погіршують стан їх готовності, наведених у додатку 13 до цих Вимог.

У разі відсутності таких недоліків захисна споруда вважається готовою до використання за призначенням (підпункт 8 пункту 2 Розділу VI Вимог).

Таким чином, утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням покладається на суб`єктів господарювання, на балансі яких вони перебувають, за рахунок власних коштів, що передбачено пунктом 8 статті 32 Кодексу та пунктом 9 Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 №138.

Аналізуючи наведені норми чинного законодавства та встановлені обставини справи, суд приходить до висновку, що станом на початок збройної агресії проти України захисна споруда цивільного захисту укриття №07172, що розташоване за адресою: Волинська область, с. Запілля, вул. Мічуріна, 81, перебуває в стані неготовності до використання за призначенням, через що не здатне забезпечити захист цивільного населення.

Систематичне невжиття відповідачем визначених законодавством заходів з метою приведення протирадіаційного укриття № 07172 укриття, яке знаходиться в будинку культури філії с. Запілля Любомльської міської ради, до стану готовності суперечить інтересам держави у сфері підготовки країни до оборони в умовах воєнного стану та захисту життя людини.

Аналогічна правова позиція викладена у постановах Верховного Суду від 03.10.2018 у справі №826/12192/16 та від 25.07.2019 у справі№820/5164/15 та в силу приписів частини п`ятої статті 242 КАС України враховується судом при вирішенні даного спору.

У поданому відзиві представник Відділу культури, туризму та охорони культурної спадщини Любомльської міськради вказує, що захисна споруда № 07172, яка знаходиться за адресою: Волинська область, с. Запілля, вул. Мічуріна, 81, підлягає виключенню із фонду захисних споруд, оскільки вона постійно затоплена ґрунтовими водами і її технічно не можливо привести в стан готовності. При цьому, зазначає, що Відділом культури, туризму та охорони культурної спадщини, враховуючи неможливість експлуатації захисної споруди на даний час, після узгодження питання щодо визначення іншої споруди в с. Запілля під укриття, буде проводитись підготовка документів щодо виключення споруди № 07172 з фонду захисних про що листом було повідомлено Любомльську міську раду.

Суд враховує, що на виконання пропозицій РУ ГУ ДСНС України у Волинській області за результатами перевірок від 03.11.2020, 13.10.2021, 10.02.2022 щодо виключення споруди № 07172 з фонду захисних, як слідує із дослідженого судом листа Ковельського РУ ГУ ДСНС у Волинській області від 30.08.2022 за №48-3-01-845/48-3.03, відповідачем документи щодо неможливості подальшого утримання та експлуатації протирадіаційного укриття № 07172 балансоутримувачем не надавались, матеріали щодо виключення протирадіаційного укриття із фонду захисних споруд не погоджувались. Доказів протилежного відповідачем не надано.

Відтак суд вважає, що відповідач не усунув обставини, які слугували підставою та предметом позову, не привів у стан готовності захисну споруду №07172, що знаходиться за адресою: Волинська область, с. Запілля, вул. Мічуріна, 81, згідно акту оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту від18.03.2019 з метою використання її за призначенням у відповідності до «Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту», затверджених наказом МВС У №579 від 09.07.2018 та не виконав пропозиції РУ ГУ ДСНС України у Волинській області за результатами перевірок від 03.11.2020, 13.10.2021, 10.02.2022 щодо виключення споруди № 07172 з фонду захисних.

Крім того, суд вважає безпідставним твердження відповідача щодо відсутності визначених законом підстави для звернення до адміністративного суду як суб`єкта владних повноважень (органу ДСНС), так і прокурора в інтересах держави (за наявності органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції) з адміністративним позовом про зобов`язання власника суб`єкта господарювання привести у стан готовності захисну споруду № 07172, що знаходиться за адресою: Волинська область, с. Запілля, вул. Мічуріна, 81, з огляду на наступне.

Відповідно до статті 131-1 Конституції України на прокуратуру України покладається представництво інтересів держави в суді.

Право на звернення прокурора або його заступника до суду в інтересах держави передбачене статтями 2, 23 Закону України «Про прокуратуру» та статтею 53 Кодексу адміністративного судочинства України.

Згідно із положеннями статті 23 Закону України «Про прокуратуру» представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом. Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави.

Обираючи форму представництва, прокурор визначає, у чому полягає порушення або загроза порушення інтересів держави, обґрунтовує необхідність їх захисту.

В частині 4 статті 53 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.

В даному випадку, спеціально уповноваженим державною органом на здійснення контролю за утриманням та станом готовності захисних споруд цивільного захисту є ГУДСНС України у Волинській області. Разом з тим, тривале невиконання відповідачем чинного законодавства щодо приведення у відповідність протирадіаційного укриття № 07172 та не вжиття ГУДСНС України у Волинській області заходів з метою зобов`язання балансоутримувача вчинити певні дії, стало підставою для звернення прокурора до суду з даним позовом.

Таким чином, оскільки питання утримання захисної споруди у готовому до використання стані відповідає інтересам держави, а отримана прокурором під час листування інформація свідчила про наявність ознак порушення законодавства, наявність підстав для його звернення в суд обґрунтована та підтверджена.

Ідентичний правовий висновок щодо права прокурора на звернення до суду з аналогічним позовом в інтересах держави в особі територіального органу ДСНС викладений у постанові Великої Палати Верховного Суду від 15.09.2019 у справі № 820/4717/16.

Згідно із частиною першою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частинами першою-третьою статті 90 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

З огляду на сукупність викладених обставин, суд дійшов висновку, що позовні вимоги керівника Ковельської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Волинській області та Ковельської районної військової адміністрації до Відділу культури, туризму та охорони культурної спадщини Любомльської міської ради, третя особа на стороні відповідача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору Любомльська міська рада про визнання бездіяльності протиправною, зобов`язання вчинити дії є обґрунтованими, з огляду на що позов слід задовольнити повністю.

Керуючись статтями 243-246, 262, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Позов керівника Ковельської окружної прокуратури (45008; Волинська область, м. Ковель, вул. Шевченка, 7) в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Волинській області (43020; Волинська область, м. Луцьк, вул. Електроапаратна, 6; ЄДРПОУ: 38592652), Ковельської районної військової адміністрації (45000; Волинська область, м. Ковель, вул. Незалежності, 73; ЄДРПОУ: 04051402) до Відділу культури, туризму та охорони культурної спадщини Любомльської міської ради (44301; Волинська область, м. Любомль, вул. Незалежності, 23; ЄДРПОУ: 42025918), третя особа на стороні відповідача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору Любомльська міська рада (44301; Волинська область, м. Любомль, вул. Незалежності, 23; ЄДРПОУ: 04051336) про визнання бездіяльності протиправною, зобов`язання вчинити дії задовольнити повністю.

Визнати протиправною бездіяльність Відділу культури, туризму та охорони культурної спадщини Любомльської міської ради щодо приведення до стану готовності захисної споруди №07172, що розташована за адресою: Волинська область, с. Запілля, вул. Мічуріна, 81, з метою використання її за призначенням.

Зобов`язати Відділ культури, туризму та охорони культурної спадщини Любомльської міської ради привести у стан готовності захисну споруду №07172, що розташована за адресою: Волинська область, с. Запілля, вул. Мічуріна, 81, з метою використання її за призначенням у відповідності до вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 №579.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Суддя С.Ф. Костюкевич

СудВолинський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення29.11.2022
Оприлюднено05.12.2022
Номер документу107617418
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо цивільного захисту

Судовий реєстр по справі —140/6185/22

Постанова від 11.05.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Кухтей Руслан Віталійович

Ухвала від 27.04.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Кухтей Руслан Віталійович

Ухвала від 20.04.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Кухтей Руслан Віталійович

Ухвала від 13.02.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Кухтей Руслан Віталійович

Ухвала від 13.02.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Кухтей Руслан Віталійович

Рішення від 29.11.2022

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Костюкевич Сергій Федорович

Ухвала від 29.11.2022

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Костюкевич Сергій Федорович

Ухвала від 29.11.2022

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Костюкевич Сергій Федорович

Ухвала від 26.09.2022

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Костюкевич Сергій Федорович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні