Рішення
від 29.11.2022 по справі 240/6151/21
ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

29 листопада 2022 року м. Житомир справа № 240/6151/21

категорія 111010000

Житомирський окружний адміністративний суд у складі судді Шимонович Р.М., розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом Фермерського господарства "Межирічка" до Головного управління ДПС у Житомирській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,

встановив:

До Житомирського окружного адміністративного суду звернулося Фермерське господарство "Межирічка" (далі - ФГ "Межирічка") із позовом, у якому просить: визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Житомирській області від 23.12.2020 року №20870902.

Обгрунтовано позовні вимоги тим, що 16.11.2020 року до ФГ "Межирічка" прибули службові особи відповідача для проведення фактичної перевірки. Після ознайомлення з документами для їх допуску до проведення фактичної перевірки, ФГ "Межирічка" прийняло рішення не допускати таких осіб, з огляду на порушення вимог п. 81.1. ст. 81 Податкового кодексу України (далі- ПК України), в частині оформлення наказу від 06.11.2020 року №1720 про проведення фактичної перевірки. 04.01.2021 року ФГ "Межирічка" отримало примірник податкового повідомлення-рішення, що прийняте Головним управлінням ДПС у Житомирській області від 23.12.2020 року №20870902. Позивач вважає оскаржуване рішення необґрунтованими та таким, що не відповідає нормам чинного податкового законодавства, а тому звернувся до суду з цим позовом.

Ухвалою Житомирського окружного адміністративного суду від 20.04.2021 провадження у справі відкрито, справу призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

Від відповідача надійшов відзив на позовну заяву, за змістом якого позовні вимоги є безпідставними та такими, що не підлягають задоволенню, оскільки відповідач діяв на підставі та у межах повноважень, визначених чинним законодавством. Відтак, оскаржуване податкове повідомленням-рішенням є правомірним.

Всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для вирішення спору, суд встановив наступні обставини справи.

Судом встановлено, що 06.11.2020 начальником Головного управління ДПС у Житомирській області на підставі п.п. 80.2.2., п. 80.2 ст. 80 та пп.80.2.5 п.80.2 ст.80 Податкового кодексу України було прийнято наказ №1720 про проведення фактичних перевірок .

З матеріалів справи вбачається, що Додатком 32 до наказу №1720 "Перелік суб"єктів господарювання для проведення фактичних перевірок працівниками управління контролю за підакцизними товарами ГУ ДПС у Житомирській області на підставі ст.20, пп.75.1.3, п.75.1 ст.75, пп.80.2.2 п.80.2 ст.80 ПК України" визначено, що метою проведення перевірки є перевірка, що здійснюється за місцем фактичного провадження платником податків діяльності, розташування господарських або інших об"єктів права власності такого платника щодо дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, порядку здійснення платниками податку розрахункових операцій, наявності ліцензії, у тому числі про виробництво та обіг підакцизних товарів, дотримання законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками.

Перевірка буде проводитися за період діяльності з 01.07.2019 по дату закінчення перевірки, тривалістю 10 діб, починаючи з 16.11.2020, за адресою: вул.Древлянська,11, с.Межирічка, Радомишльський район, Житомирська область.

На підставі вказаного наказу було видано направлення на перевірку №247, 248 від 16.11.2020 на підставі пп.75.1.3, п.75.1 ст.75, пп.80.2.2 п.80.2 ст.80 ПК України, у зв"язку з чим, посадовими особами відповідача здійснено виїзд за адресою об`єкта перевірки.

Разом з тим, відповідно до письмових пояснень ФГ "Межирічка" від 23.11.2020 №43, посадових осіб органу ДПС до проведення фактичної перевірки за місцем її проведення не допущено.

На думку ФГ "Межирічка", наказ Головного управління ДПС у Житомирській області від 06.11.2020 року №1720 про проведення фактичних перевірок є незаконним, протиправним та таким, що не породжує правових наслідків.

Позивач, вважаючи спірний наказ протиправним, звернувся до суду із відповідним позовом.

04.01.2021 року ФГ "Межирічка" отримало примірник податкового повідомлення-рішення, що прийняте Головним управлінням ДПС у Житомирській області від 23.12.2020 року №20870902.

06.01.2021 року ФГ "Межирічка" звернулося до ДПС України, як до контролюючого органу вищого рівня, зі скаргою на податкове повідомлення-рішення, що прийняте Головним управлінням ДПС у Житомирській області від 23.12.2020 року №20870902.

Рішенням Житомирського окружного адміністративного суду від 26.01.2021 року у справі №240/21344/20 позов ФГ "Межирічка" задоволено, визнано протиправним та скасовано наказ Головного управління ДПС у Житомирській області №1720 від 06.11.2020 року про проведення фактичної перевірки ФГ "Межирічка" згідно з Додатком №32 до такого наказу.

05.04.2021 засобами поштового зв`язку ФГ "Межирічка" отримано рішення ДПС України від 01.04.2021 року про результати розгляду скарги, яким Головним управлінням ДПС у Житомирській області від 23.12.2020 року №20870902 залишено без змін, а скаргу без задоволення.

Не погоджуючись з таким рішенням контролюючого органу, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Відповідно до статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків та зборів, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює Податковий кодекс України (далі - ПК України).

Відповідно до п.61.1 ст.61 ПК України, податковий контроль - система заходів, що вживаються контролюючими органами та координуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Як слідує із вимог пп.62.1.3 п. 62.1. ст. 62 ПК України податковий контроль здійснюється шляхом перевірок та звірок відповідно до вимог цього Кодексу, а також перевірок щодо дотримання законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, у порядку, встановленому законами України, що регулюють відповідну сферу правовідносин.

Пунктом 75.1 ст. 75 ПК України передбачено, що контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.

Згідно з пп.75.1.3 п.75.1 ст.75 ПК України, фактичною вважається перевірка, що здійснюється за місцем фактичного провадження платником податків діяльності, розташування господарських або інших об`єктів права власності такого платника. Така перевірка здійснюється контролюючим органом щодо дотримання норм законодавства з питань регулювання обігу готівки, Порядку здійснення платниками податків розрахункових операцій, ведення касових операцій, (наявності ліцензій, свідоцтв, у тому числі про виробництво та обіг підакцизних товарів, дотримання роботодавцем законодавства що укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами).

Порядок проведення фактичних перевірок контролюючими органами передбачений статтею 80 Кодексу.

Згідно з пп.80.1 ст.80 ПК України, фактична перевірка здійснюється без попередження платника податків (особи).

Пунктом 81.1 статті 81 ПК України передбачено, що посадові особи контролюючого органу мають право приступити до проведення документальної виїзної перевірки, фактичної перевірки за наявності підстав для їх проведення, визначених цим Кодексом, та за умови пред`явлення або надіслання у випадках, визначених цим Кодексом, таких документів:

- направлення на проведення такої перевірки, в якому зазначаються дата видачі, найменування контролюючого органу, реквізити наказу про проведення відповідної перевірки, найменування та реквізити суб`єкта (прізвище, ім`я, по батькові фізичної особи - платника податку, який перевіряється) або об`єкта, перевірка якого проводиться, мета, вид (документальна планова/позапланова або фактична), підстави, дача початку та тривалість перевірки, посада та прізвище посадової (службової) особи, яка проводитиме перевірку. Направлення на перевірку у такому випадку є дійсним за наявності підпису керівника контролюючого органу або його заступника, що скріплений печаткою контролюючого органу;

- копії наказу про проведення перевірки, в якому зазначаються дата видачі, найменування контролюючого органу, найменування та реквізити суб`єкта (прізвище, ім`я, по батькові фізичної особи - платника податку, який перевіряється) та у разі проведення перевірки в іншому місці - адреса об`єкта, перевірка якого проводиться, мета, вид (документальна планова/позапланова або фактична перевірка), підстави для проведення перевірки, визначені цим Кодексом, дата початку і тривалість перевірки, період діяльності, який буде перевірятися. Наказ про проведення перевірки є дійсним за наявності підпису керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу та скріплення печаткою контролюючого органу;

- службового посвідчення осіб (належним чином оформленого відповідним контролюючим органом документа, що засвідчує посадову (службову) особу), які зазначені в направленні на проведення перевірки.

Як зазначено у пункті 86.1 статті 86 ПК України, результати перевірок (крім камеральних та електронних перевірок) оформлюються у формі акта або довідки, які підписуються посадовими особами контролюючого органу та платниками податків або їх законними представниками (у разі наявності). У разі встановлення під час перевірки порушень складається акт. Якщо такі порушення відсутні, складається довідка.

Пунктом 86.8 статті 86 ПК України встановлено, що податкове повідомлення-рішення приймається керівником контролюючого органу (його заступником) протягом десяти робочих днів з дня, наступного за днем вручення платнику податків акта перевірки у порядку, передбаченому статтею 58 цього Кодексу, для надсилання (вручення) податкових повідомлень-рішень (за результатами фактичної перевірки з дня реєстрації (надходження) акта такої перевірки до контролюючого органу за основним місцем обліку платника податків), а за наявності заперечень посадових осіб платника податків до акта перевірки приймається з урахуванням висновку про результати розгляду заперечень до акта перевірки протягом трьох робочих днів, наступних за днем розгляду заперечень і надання (надсилання) письмової відповіді платнику податків.

Аналіз наведених норм ПК України дає підстави для висновку, що здійснення перевірки є необхідною передумовою для винесення податкових повідомлень-рішень у разі встановлення контролюючим органом порушень податкового та іншого законодавства, дотримання якого контролюється податковими органами.

Разом з тим, перевірка є способом реалізації владних управлінських функцій податковим органом як суб`єктом владних повноважень, який зобов`язаний діяти тільки на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачений Конституцією України та законами України.

Лише дотримання умов та порядку прийняття контролюючими органами рішень про проведення перевірок є належною підставою для прийняття наказу про проведення перевірки.

Судом встановлено, що рішенням Житомирського окружного адміністративного суду від 26.01.2021 року у справі №240/21344/20 позов ФГ "Межирічка" задоволено, визнано протиправним та скасовано наказ Головного управління ДПС у Житомирській області №1720 від 06.11.2020 року про проведення фактичної перевірки ФГ "Межирічка" згідно з Додатком №32 до такого наказу. Вказане рішення

У вказаному рішенні суд дійшов висновку про те, що зазначення відповідачем в наказі лише підпункту 80.2.2 пункту 80.2 статті 80 ПК України, без посилання на конкретні обставини, не є підставою для проведення фактичної перевірки. Невказання відповідачем чітких підстав для проведення фактичної перевірки позивача призвело до перекручення законної мети її проведення. Адже, в такому разі контролюючий орган зіславшись лише на підпункт 80.2.2 пункту 80.2 статті 80 ПК України взяв собі за мету провести перевірку та дослідження тих питань господарської діяльності платника, які виходять за ті межі, які б визначалися підставою для проведення такої перевірки.

На підставі викладеного, суд дійшов висновку про те, що відповідачем не доведено наявність підстав визначених у пп. 80.2.2 пункту 80.2 статті 80 ПК України для проведення фактичної перевірки ФГ "Межирічка".

Відповідно до частини четвертої статті 78 КАС України, обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.

Отже, у випадку протиправності дій щодо проведення перевірки, прийнятий за її результатами акт індивідуальної дії підлягає безумовному визнанню протиправним та скасуванню.

Установлена у судовому порядку незаконність проведення документальної позапланової виїзної перевірки позивача унеможливлює виникнення правових наслідків такої, у тому числі, визначення за її наслідками зобов`язання оскаржуваним у цій справі податковим повідомленням-рішенням.

Подібна практика обґрунтована у постанові Верховного Суду від 01 червня 2022 року у справі № 520/14252/19.

Підсумовуючи наведене, суд дійшов висновку про наявність правових підстав для задоволення позовних вимог.

Відповідно до частини другої статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідачем протиправно, всупереч вимогам чинного законодавства прийнято оскаржуване податкове повідомлення-рішення від 23.12.2020 року №20870902, яке, з огляду на його безпідставність, підлягає скасуванню.

Згідно із частиною 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Керуючись статями2,9,77,90,139,242-246,250,255,295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,

вирішив:

Адміністративний позов Фермерського господарства "Межирічка" (вул. Древлянська, 11, с.Межирічка, Радомишльський район, Житомирська область, 12215, ЄДРПОУ 30617737) до Головного управління ДПС у Житомирській області (вул. Юрка Тютюнника, 7, м. Житомир, 10003, код ЄДРПОУ 43142501) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення - задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Житомирській області від 23.12.2020 року №20870902.

Стягнути на користь Фермерського господарства "Межирічка" за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Житомирській області 2270,00 грн. судових витрат зі сплаті судового збору.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Рішення суду може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повний текст рішення складено 29 листопада 2022 року.

Суддя Р.М.Шимонович

Дата ухвалення рішення29.11.2022
Оприлюднено05.12.2022
Номер документу107618224
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —240/6151/21

Ухвала від 04.03.2024

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Шимонович Роман Миколайович

Ухвала від 23.10.2023

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Шимонович Роман Миколайович

Постанова від 16.02.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Курко О. П.

Ухвала від 24.01.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Курко О. П.

Ухвала від 24.01.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Курко О. П.

Ухвала від 24.01.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Курко О. П.

Рішення від 29.11.2022

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Шимонович Роман Миколайович

Ухвала від 20.04.2021

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Шимонович Роман Миколайович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні