Рішення
від 01.12.2022 по справі 320/3899/22
КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

01 грудня 2022 року Київ № 320/3899/22

Київський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Басая О.В., розглянувши у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ВТТК" до Головного управління ДПС у Київській області як відокремленого підрозділу Державної податкової служби України та Державної податкової служби України про визнання протиправним і скасування рішень та зобов`язання вчинити певні дії,

в с т а н о в и в:

До Київського окружного адміністративного суду звернулось Товариство з обмеженою відповідальністю "ВТТК" з позовом до Головного управління ДПС у Київській області як відокремленого підрозділу Державної податкової служби України та Державної податкової служби України Головного управління ДПС у Київській області як відокремленого підрозділу Державної податкової служби України та Державної податкової служби України, у якому просить суд:

- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління Державної податкової служби у Київській області від 09.11.2021 № 3349687/43197660 про відмову в реєстрації податкової накладної Товариства з обмеженою відповідальністю "ВТТК" (код ЄДРПОУ: 43197660) від 31.08.2021 № 6 на суму 72 354, 67 грн, у т.ч. ПДВ 12 059, 11 грн;

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю "ВТТК" (код ЄДРПОУ: 43197660) від 31.08.2021 № 6 на суму 72 354, 67 грн, у т.ч. ПДВ 12 059, 11 грн у Єдиному реєстрі податкових накладних датою її фактичного подання.

Відповідно до ухвали від 05.05.2022, суд відкрив провадження в даній адміністративній справі, визначив, що справа буде розглядатися за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін за наявними у справі матеріалами.

Згідно з ухвалою від 07.06.2022 суд замінив Головне управління ДПС у Київській області (ідентифікаційний код 43141377) на правонаступника - Головне управління ДПС у Київській області як відокремлений підрозділ Державної податкової служби України (ідентифікаційний код 44096797; місцезнаходження: 03151, м. Київ, вул. Народного Ополчення, 5-а).

Також відповідно до ухвали від 07.06.2022 суд відмовив у задоволенні клопотання Головного управління ДПС у Київській області як відокремленого підрозділу Державної податкової служби України про розгляд справи в судовому засіданні з повідомленням сторін.

Позивач в обґрунтуванні позовних вимог зазначає, що 09.11.2021 позивач отримав рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування у Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - ЄРПН) за № 3349687/43197660 з відмовою у реєстрації податкової накладної від 31.08.2021 № 6 (у сумі 72 354, 67 грн, у тому числі ПДВ 12 059, 11 грн), де підставою зазначено: не надання платником податків копії документів - первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунку-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних. Позивач скористався адміністративною процедурою оскарження - подав скаргу до ДПС України на оскаржуване рішення. 22.11.2021 позивачем отримано рішення комісії ДПС України з питань розгляду скарг № 54130/43197660/2 з відмовою у задоволенні скарги позивача та залишено рішення без змін із зазначенням таких підстав: ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунку-фактури/інвойси. Позивачем було подано ряд документів, що підтверджують реальність здійснення господарської операції із перевезення, тому у відповідача були відсутні підстави для відмови у реєстрації податкової накладної. Разом з тим, позивач неодноразово подавав таблицю даних платника податків на додану вартість до контролюючого органу, проте відповідач кожного разу їх відхиляє. Вважаючи протиправним оскаржуване рішення, просить суд зареєструвати податкову накладну датою її фактичного подання на реєстрацію.

Головне управління ДПС у Київській області позов не визнало, 24.05.2022 (згідно з відтиском поштового штемпеля Укрпошти на конверті) подав до суду відзив на позовну заяву, де зазначив про відсутність реальних правовідносин між позивачем та його контрагентом, позаяк фактичне здійснення господарських операцій та їх виконання з метою провадження господарської діяльності не підтверджені належними доказами. Проаналізувавши надані позивачем до повідомлення документи, податковим органом встановлено відсутність первинних документів для здійснення та підтвердження реальності господарських операцій, а саме: не надано банківські виписки/платіжні доручення на оплату орендованого транспортного засобу, згідно з договором оренди транспортного засобу. Обов`язковими первинними документами, що підтверджують правомірність формування та подання податкової накладної, є документи, що доводять факт виникнення першої з подій або дати отримання постачальником/продавцем коштів від покупця/замовника, або дати відвантаження товарів. Для підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної з операції постачання товарів надання видаткових та/або розрахункових документів є обов`язковим. Позивачем подано документи, проте надані первинні документи не підтверджують дійсність господарської операції враховуючи галузеву специфіку позивача. Таким чином, подані позивачем документи не відповідають вичерпному переліку, встановленому пунктом 5 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН. З матеріалів справи вбачається, що ні під час подання пояснень до податкового органу, ні у позові до суду, позивач не посилався на те, що рішення про зупинення реєстрації податкової накладної для нього є незрозумілим і що правова невизначеність створює для нього перешкоди для досягнення мети реєстрації податкової накладної. Заявлена позивачем позовна вимога зареєструвати податкову накладу в обхід порядку формальної перевірки ГУ ДПС у Київській області документів для такої реєстрації та повноважень ДПС України щодо прийняття рішення про реєстрацію є порушенням дискреційних повноважень податкового органу щодо подання відповідачу висновку щодо реєстрації податкової накладної. Заявлений позивачем спосіб захисту щодо зобов`язання ДПС України зареєструвати податкову накладну датою подання, суперечить порядку реєстрації, визначеному законодавством та втручається у дискреційні повноваження податкового органу, а тому не може бути застосований судом. Просить відмовити у задоволенні адміністративного позову повністю.

Державна податкова служба України правом на подання відзиву на позовну заяву не скористалась.

Розглянувши подані документи і матеріали, оцінивши повідомлені сторонами аргументи/доводи щодо обставин справи, належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів сукупно, суд встановив таке.

Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Товариство з обмеженою відповідальністю "ВТТК" є юридичною особою, зареєстрована 29.08.2019 за юридичною адресою: вул. Березняки, буд. 37, с. Рогозів, Бориспільський район, Київська область. Керівником товариства є ОСОБА_1 . Основним видом діяльності товариства є вантажний автомобільний транспорт (КВЕД 49.41), що підтверджується випискою з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 03.09.2020 (том 1, а.с.12).

09.08.2021 між ТОВ "ВТТК" (виконавець за договором) та ТОВ "Трансплюс ЛТД" (замовник за договором) укладено договір транспортно-експедиційних послуг № 09-08-03/2021 (далі договір № 09-08-03/2021).

Відповідно до пункту 1.1 договору № 09-08-03/2021 в порядку та на умовах, визначених цим договором, виконавець бере на себе зобов`язання доставити автомобільним транспортом довірений йому замовником вантаж (згідно із транспортною накладною) з місця відправлення до пункту призначення і видати вантаж вантажоодержувачу. Замовник бере на себе зобов`язання сплатити за перевезення вантажу обумовлену плату. Тип вантажу, тип рухомого складу, спосіб завантаження, найменування вантажовідправника і вантажоодержувача, пункт відправлення (завантаження) та пункт призначення (розвантаження) вантажу, час відправлення вантажу, обумовлюються у заявці замовника та вказуються у транспортній накладній. Заявка зберігається у замовника та за вимогою може бути переслана поштою виконавцю.

Згідно з пунктом 4.1 договору № 09-08-03/2021 вартість перевезення вантажу визначається виконавцем та вказується у рахунках-фактурах.

Відповідно до пункту 4.2 договору № 09-08-03/2021 розрахунки між виконавцем і замовником здійснюються шляхом перерахування коштів на поточний рахунок виконавця протягом 14 банківських днів після виконання перевезення та надання замовнику складеного виконавцем акту здачі-приймання виконаних робіт (наданих послуг) та оформлення: товарно-транспортної накладної із відміткою вантажоодержувача, рахунку на оплату. Якщо у заявці передбачено інший порядок розрахунків, ніж передбачений даним пунктом, то застосовується порядок розрахунків, що передбачений сторонами у заявці, що є невід`ємною частиною даного договору.

Згідно з пунктом 4.3. договору № 09-08-03/2021 датою виконання перевезення є дата підписання акту виконаних робіт, направленого виконавцем. У випадку відсутності акту виконаних робіт з будь-яких причин, датою виконання перевезення вважається дата перевезення, що зазначена в будь-якому іншому документі, що може підтвердити факт виконання робіт.

Відповідно до пункту 8.2 договору № 09-08-03/2021 відповідно до Податкового кодексу України виконавець зобов`язаний зазначати в податкових накладних код товару згідно з УКТ ЗЕД, для послуг код послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг; платники податків, крім випадків постачання підакцизних товарів та товарів, ввезених на митну територію України, мають право зазначати код товару згідно з УКТ ЗЕД або код послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг повністю, але не менше ніж чотири перших цифри відповідного коду.

На підтвердження виконання умов договору № 09-08-03/2021 позивачем надано такі товарно-транспортні накладні:

- від 16.08.2021 № 0025 здійснено перевезення вантажу (компост), тара 14,76 тон (маса брутто - 43,32 тон), автомобілем ДАФ НОМЕР_1 , причіп/напівпричіп НОМЕР_2 , водій ОСОБА_2 (прибуття 10:00 вибуття 10:25);

- від 16.08.2021 № 0026 здійснено перевезення вантажу (компост), тара 16,64 тон (маса брутто - 50,82 тон), автомобілем ДАФ НОМЕР_3 , причіп/напівпричіп НОМЕР_4 , водій ОСОБА_1 (прибуття 09:53 вибуття 11:44);

- від 16.08.2021 № 0027 здійснено перевезення вантажу (компост), тара 15,74 тон (маса брутто - 43,8 тон), автомобілем ДАФ НОМЕР_5 , причіп/напівпричіп НОМЕР_6 , водій ОСОБА_3 (прибуття 10:08 вибуття 11:52);

- від 16.08.2021 № 0028 здійснено перевезення вантажу (компост), тара 16,16 тон (маса брутто - 50,04 тон), автомобілем ДАФ НОМЕР_7 , причіп/напівпричіп НОМЕР_8 , водій ОСОБА_4 (прибуття 10:05 вибуття 11:57);

- від 16.08.2021 № 0042 здійснено перевезення вантажу (компост), тара 16,64 тон (маса брутто - 47,62 тон), автомобілем ДАФ НОМЕР_3 , причіп/напівпричіп НОМЕР_4 , водій ОСОБА_1 (прибуття 09:53 вибуття 17:33);

- від 16.08.2021 № 0043 здійснено перевезення вантажу (компост), тара 15,74 тон (маса брутто - 47,98 тон), автомобілем ДАФ НОМЕР_5 , причіп/напівпричіп НОМЕР_6 , водій ОСОБА_3 (прибуття 10:08 вибуття 17:43);

- від 16.08.2021 № 0044 здійснено перевезення вантажу (компост), тара 14,76 тон (маса брутто - 43,14 тон), автомобілем ДАФ НОМЕР_1 , причіп/напівпричіп НОМЕР_2 , водій ОСОБА_2 (прибуття 10:00 вибуття 17:51);

- від 16.08.2021 № 0047 здійснено перевезення вантажу (компост), тара 16,16 тон (маса брутто - 48,44 тон), автомобілем ДАФ НОМЕР_7 , причіп/напівпричіп НОМЕР_8 , водій ОСОБА_4 (прибуття 10:05 вибуття 18:02);

- від 22.08.2021 № 0009 здійснено перевезення вантажу (курячий послід), тара 16,54 тон (маса брутто - 47,86 тон), автомобілем ДАФ НОМЕР_3 , причіп/напівпричіп НОМЕР_4 , водій ОСОБА_1 (прибуття 07:02 вибуття 08:21);

- від 22.08.2021 № 0033 здійснено перевезення вантажу (курячий послід), тара 15,60 тон (маса брутто - 52,48 тон), автомобілем ДАФ НОМЕР_5 , причіп/напівпричіп НОМЕР_6 , водій ОСОБА_3 (прибуття 06:12 вибуття 13:58);

- від 22.08.2021 № 0036 здійснено перевезення вантажу (курячий послід), тара 14,66 тон (маса брутто - 49,82 тон), автомобілем ДАФ НОМЕР_1 , причіп/напівпричіп НОМЕР_2 , водій ОСОБА_2 (прибуття 06:14 вибуття 14:19);

- від 22.08.2021 № 0037 здійснено перевезення вантажу (курячий послід), тара 16,10 тон (маса брутто - 53,28 тон), автомобілем ДАФ НОМЕР_7 , причіп/напівпричіп НОМЕР_8 , водій ОСОБА_4 (прибуття 07:07 вибуття 14:25).

Відповідно до копій наданих товарно-транспортних накладних замовником (платником) та вантажоодержувачем визначено ТОВ НВФ "Урожай" ВП "Пішки", вантажовідправником визначено ТОВ НВФ "Урожай" СП "Степанці", автомобільним перевізником визначено ТОВ "Трансплюс ЛТД", вид перевезення автомобільні, пункт навантаження ТОВ НВФ "Урожай" СП "Степанці" Куріловка чеки/Копіювате чеки, пункт розвантаження ТОВ НВФ "Урожай" ВП "Пішки".

При цьому в товарно-транспортних накладних не зазначене конкретне місцезнаходження пункту навантаження та розвантаження, що ускладнює оцінку зазначеної інформації щодо часу та відстані, необхідного для перевезення одним і тим же транспортним засобом і водієм товару (одночасне прибуття за ТТН та різний час вибуття одними і тими ж водіями), не зазначено інформації щодо розвантажувальних операцій (лише щодо навантаження товару).

31.08.2021 ТОВ "ВТТК" за договором № 09-08-03/2021 було виставлено рахунок на оплату № 21, де зазначено: перевезення вантажу (1 класу на відстань від 76 до 100 км), кількість 34652,62, одиниця виміру ткм, ціна без ПДВ 1, 74 грн, сума без ПДВ 60 295, 56 грн, всього з ПДВ 72 354, 67 грн.

На підтвердження виконання умов договору № 09-08-03/2021 між ТОВ "ВТТК" та ТОВ "Трансплюс ЛТД" було складено та підписано акт виконаних робіт від 31.08.2021 № 22 та виставлено замовнику рахунок на оплату від 31.08.2021 (том 1, а.с.27-28).

03.09.2021 на банківський рахунок ТОВ "ВТТК" від ТОВ "Трансплюс ЛТД" надійшло 281 575, 00 грн з призначенням платежу за перевезення вантажу згідно з договором від 09.08.2021 № 09-08-03/2021, що підтверджується платіжним дорученням № 213.

За наслідками здійснення господарських операцій з перевезення вантажу, позивачем 31.08.2021 складено та подано на реєстрацію податкову накладну № 6 на суму 72 354, 67 грн, у т.ч. ПДВ 12 059, 11 грн (за перевезення вантажу (1 класу на відстань від 76 до 100 км), послуги згідно з ДКПП 49.41, одиниця виміру ткм, кількість 34652,62, ціна без ПДВ 1, 74 грн).

З доданих до позовної заяви копій договорів оренди транспортних засобів вбачається, що ТОВ "ВТТК" орендує такі транспортні засоби для здійснення вантажних перевезень як по території України, так і за її межами:

- автомобіль марки DAF, модель FT XF 105.460, 2007 року випуску, номер шасі (кузова, рами) НОМЕР_9 , тип ТЗ спеціалізований вантажний сідловий тягач-Е, колір синій, реєстраційний номер НОМЕР_7 , зареєстрований Центром 3241 26.07.2017 у фізичної особи ОСОБА_5 (договір оренди від 07.11.2019, посвідчений приватним нотаріусом Бориспільського районного нотаріального округу Київської області Пєшою Т.М. за № 1881);

- автомобіль марки KRONE, модель SDP 27, 1998 року випуску, номер шасі (кузова, рами) НОМЕР_10 , тип ТЗ спеціалізований напівпричіп спеціалізований н/пр-самоскид-Е, колір синій, реєстраційний номер НОМЕР_4 , зареєстрований ТСЦ 3241 10.01.2019 у фізичної особи ОСОБА_5 (договір оренди від 07.11.2019, посвідчений приватним нотаріусом Бориспільського районного нотаріального округу Київської області Пєшою Т.М. за № 1882);

- автомобіль марки PACTON, модель TXD 339, 1997 року випуску, номер шасі (кузова, рами) НОМЕР_11 , тип ТЗ спеціалізований напівпричіп спеціалізований н/пр-самоскид-Е, колір синій, реєстраційний номер НОМЕР_8 , зареєстрований ТСЦ 3241 21.12.2017 у фізичної особи ОСОБА_5 (договір оренди від 07.11.2019, посвідчений приватним нотаріусом Бориспільського районного нотаріального округу Київської області Пєшою Т.М. за № 1883);

- автомобіль марки DAF, модель FT XF 105.410, 2009 року випуску, номер шасі (кузова, рами) НОМЕР_12 , тип ТЗ спеціалізований вантажний сідловий тягач-Е, колір білий, реєстраційний номер НОМЕР_1 , зареєстрований ТСЦ 3241 27.03.2018 у фізичної особи ОСОБА_6 (договір оренди від 07.11.2019, посвідчений приватним нотаріусом Бориспільського районного нотаріального округу Київської області Пєшою Т.М. за № 1878);

- автомобіль марки DAF, модель FT XF 105.410, 2009 року випуску, номер шасі (кузова, рами) НОМЕР_13 , тип ТЗ спеціалізований вантажний сідловий тягач-Е, колір жовтий, реєстраційний номер НОМЕР_3 , зареєстрований ТСЦ 3241 27.03.2018 у фізичної особи ОСОБА_6 (договір оренди від 07.11.2019, посвідчений приватним нотаріусом Бориспільського районного нотаріального округу Київської області Пєшою Т.М. за № 1879);

- автомобіль марки DAF, модель XF, 2009 року випуску, номер шасі (кузова, рами) НОМЕР_14 , тип ТЗ спеціалізований напівпричіп спеціалізований вантажний сідловий тягач-Е, колір білий, реєстраційний номер НОМЕР_5 , зареєстрований ТСЦ 3241 27.07.2019 у фізичної особи ОСОБА_1 (договір оренди від 07.11.2019, посвідчений приватним нотаріусом Бориспільського районного нотаріального округу Київської області Пєшою Т.М. за № 1886);

- автомобіль марки NEVILLE CHARROLD, модель 40 3А, 1996 року випуску, номер шасі (кузова, рами) НОМЕР_15 , тип ТЗ спеціалізований напівпричіп спеціалізований н/пр-самоскид-Е, колір червоний, реєстраційний номер НОМЕР_6 , зареєстрований ТСЦ 3241 30.07.2019 у фізичної особи ОСОБА_1 (договір оренди від 07.11.2019, посвідчений приватним нотаріусом Бориспільського районного нотаріального округу Київської області Пєшою Т.М. за № 1887);

- автомобіль марки STAS, модель S3-SA334K, 2007 року випуску, номер шасі (кузова, рами) НОМЕР_16 , тип ТЗ спеціалізований напівпричіп спеціалізований н/пр-самоскид-Е, колір сірий, реєстраційний номер НОМЕР_2 , зареєстрований ТСЦ 3241 23.01.2019 у фізичної особи ОСОБА_1 (договір оренди від 07.11.2019, посвідчений приватним нотаріусом Бориспільського районного нотаріального округу Київської області Пєшою Т.М. за № 1888).

Як зазначив у позові позивач, для забезпечення виконання вантажних перевезень позивачем закуповується дизельне паливо, що підтверджується договором поставки від 28.07.2021 № 20, рахунком на оплату від 28.07.2021 № 254, видатковою накладною від 28.07.2021 № 254, товарно-транспортною накладною від 28.07.2021 № 254 та платіжним дорученням від 18.08.2021 № 348.

На виконання умов договору № 09-08-03/2021 з надання транспортно-експедиційних послуг, 31.08.2021 ТОВ "ВТТК" було подано на реєстрацію податкову накладну № 6 на загальну суму з ПДВ 72 354, 67 грн.

15.09.2021 автоматизованою системою "Єдине вікно подання електронних документів" ДПС України було сформовано квитанцію про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до поадктової накладної в ЄРПН, відповідно до якої податкову накладну від 31.08.2021 № 6 (реєстраційний номер документа: 9268824277) у сумі з ПДВ 72 354, 67 грн прийнято, проте реєстрацію зупинено. Зазначено, що коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 49.41 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної у ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК у ЄРПН. Додатково повідомляємо: показник "D"=15.2057 %, "P"=5494 14.

28.10.2021 позивачем було направлено на розгляд комісії ГУ ДПС у Київській області пояснення № 28-10-01-п/2021 щодо правомірності складення та реєстрації податкових накладних № 3, 4 та 6 з первинними документами, вказаними у поясненнях.

Так, у наданих поясненнях щодо поданої податкової накладної від 31.08.2021 № 6 зазначено, що контрагент, з яким укладено договір ТОВ "Трансплюс ЛТД" (код ЄДРПОУ: 38568237); вид договору, на підставі якого виникають розрахунки договір про надання транспортно-експедиційних послуг від 09.08.2021 № 09-08-03/2021; документ, на підставі якого здійснювалася оплата рахунок на оплату від 31.08.2021 № 21; "перша подія", на підставі якої було здійснено нарахування ПЗ акт надання послуг від 31.08.2021 № 22 на суму 72 354, 67 грн, у тому числі ПДВ 20 % - 12 059, 11 грн. Документ, що підтверджує сплату даної операції: платіжне доручення від 01.09.2021 № 208 на суму 20 000, 00 грн, платіжне доручення від 03.09.2021 № 213 на суму 281 575, 00 грн та платіжне доручення від 06.09.2021 № 216 на суму 20 000, 00 грн. Документи, на підставі яких здійснювалися надані послуги: товарно-транспортні накладні від 16.08.2021 № 0025, № 0026, № 0027, № 0028, № 0042, № 0043, № 0044 та № 0047, а також товарно-транспорті накладні від 22.08.2021 № 0009, № 0033, № 0036 та № 0037.

09.11.2021 головою комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування у ЄРПН прийнято рішення № 3349687/43197660 про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН у зв`язку з ненаданням платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (документи, які не надано, підкреслити).

16.11.2021 позивачем подано скаргу на рішення про відмову в реєстрації податкової накладної у ЄРПН від 09.11.2021 № 3349687/43197660.

22.11.2021 головою комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування у ЄРПН прийнято рішення № 54130/43197660/2 за результатами розгляду скарги щодо рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, скаргу залишено без задоволення, а рішення Комісії регіонального рівня від 09.11.202 № 3349687/43197660 без змін.

Не погоджуючись із прийнятим рішенням контролюючого органу від 09.11.2021 № 3349687/43197660 про відмову в реєстрації податкової накладної від 31.08.2021 № 6, позивач звернувся до суду.

Спірні правовідносини, що виникли між сторонами, регулюються Конституцією України, Податковим кодексом України, який регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.

Відповідно до статті 67 Конституції України кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку та розмірах, встановлених законом.

Згідно з статтею 68 Конституції України кожен зобов`язаний неухильно додержуватися Конституції України, законів України. Податковий кодекс України від 02.12.2010 № 2755-VI (далі ПК України) є спеціальним законом з питань оподаткування та установлює порядок погашення зобов`язань юридичних або фізичних осіб перед бюджетами та державними цільовими фондами з податків і зборів (обов`язкових платежів), нарахування і сплати пені та штрафних санкцій, що застосовуються до платників податків, визначені заходи, які вживаються контролюючим органом з метою погашення платниками податків податкового боргу.

Відповідно до підпунктів 16.1.2, 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 ПК України платник податків зобов`язаний вести в установленому порядку облік доходів і витрат, складати звітність, що стосується обчислення і сплати податків та зборів, подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів.

Згідно з підпунктами а, б пункту 185.1 статті 185 ПК України об`єктом оподаткування податком на додану вартість є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України та постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України.

Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг згідно з пунктом 187.1 статті 187 ПК України вважається дата, що припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню; б) дата відвантаження товарів.

База оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (пункт 188.1 статті 188 ПК України).

Відповідно до пункту 201.1 статті 201 ПК України платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в ЄРПН у встановлений цим Кодексом термін.

Відповідно до підпункту 14.1.60 пункту 14.1 статті 14 ПК України визначено, що ЄРПН є реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, що ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.

Згідно з пунктом 201.10 статті 201 ПК України під час здійснення операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в ЄРПН та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в ЄРПН платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту. Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 01.07.2017 в ЄРПН платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження. Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до ЄРПН є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, що надсилається протягом операційного дня. Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 ПК України, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин. Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.

Згідно з пунктом 2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 № 1246 (далі - Порядок № 1246) податкова накладна - електронний документ, що складається платником податку на додану вартість згідно вимог Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Відповідно до пункту 12 Порядку № 1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 ПК України; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 ПК України; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 ПК України (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 01.07.2015); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України; дотримання вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", "Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Згідно з пунктом 13 Порядку № 1246 передбачено, що за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

Відповідно до підпункту 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінету Міністрів України.

Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН визначений Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 (далі - Порядок № 1165).

Відповідно до пункту 3 Порядку № 1165 податкові накладні/розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених у разі зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку), що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності таким ознакам безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування (далі - ознаки безумовної реєстрації):

1) податкова накладна, яка не підлягає наданню отримувачу (покупцю) та/або складена за операцією, звільненою від оподаткування;

2) обсяг постачання, зазначений платником податку в податкових накладних/розрахунках коригування (крім розрахунків коригування, поданих для реєстрації в іншому місяці, ніж місяць, в якому вони складені), зареєстрованих у Реєстрі в поточному місяці, з урахуванням поданої для реєстрації в Реєстрі податкової накладної/розрахунку коригування, становить менше 500 тис. гривень за умови, що обсяг постачання товарів/послуг, зазначений у них у поточному місяці за операціями з одним отримувачем - платником податку, не перевищує 50 тис. гривень, сума податку на додану вартість з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг), сплачена у попередньому місяці, становить більше 20 тис. гривень, та керівник - посадова особа такого платника податку є особою, яка займає аналогічну посаду не більше ніж у трьох (включно) платників податку;

3) одночасно виконуються такі умови:

загальна сума податку на додану вартість з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг), сплачена за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування, платником податку та його відокремленими підрозділами, якими подано податкову накладну/розрахунок коригування на реєстрацію в Реєстрі, становить більше 1 млн. гривень;

значення показника D, розрахованого згідно з цим підпунктом, становить більше 0,05. Показник D розраховується за такою формулою:

D= S/T,

де S - загальна сума сплачених за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування, сум єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та податків і зборів, контроль за справлянням яких покладено на ДПС, платником податку та його відокремленими підрозділами;

T - загальна сума постачання товарів/послуг на митній території України, що оподатковуються за ставками 0, 20 і 7 відсотків, зазначеними платником податку в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування;

значення показника P є меншим, ніж значення, розраховане за такою формулою:

P = Pм х 1,4,

де P - сума податку на додану вартість, зазначена платником податку в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі у звітному (податковому) періоді, з урахуванням поданої на реєстрацію в Реєстрі податкової накладної/розрахунку коригування;

Pм - найбільша місячна сума податку на додану вартість, зазначена у податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих платником податку в Реєстрі за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування.

Значення показників D та P відображаються в електронному кабінеті платнику податку.

4) у податковій накладній/розрахунку коригування відображена операція з товаром за кодом згідно з УКТЗЕД та/або послугою за кодом згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, які зазначені у таблиці даних платника податку, врахованій контролюючим органом.

Відповідно до пункту 5 Порядку № 1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2). Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Згідно з пунктом 1 додатку 3 до Порядку № 1165 одним із критеріїв ризиковості здійснення операцій є відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації у ЄРПН, у таблиці даних платника податку на додану вартість як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації у ЄРПН, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 01.01.2017 в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у ЄРПН, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 рази, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 01.01.2017 у ЄРПН, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.

Згідно з пунктом 7 Порядку № 1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація такої податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Відповідно до 10, 11 Порядку № 1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування у ЄРПН контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації. У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування у ЄРПН, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування у ЄРПН або відмову в такій реєстрації.

Згідно з пунктом 12 Порядку № 1165 платник податку має право подати до ДПС таблицю даних платника податку за встановленою формою (додаток 5).

Відповідно до пунктів 13, 14 Порядку № 1165 у таблиці даних платника податку зазначаються: види економічної діяльності відповідно до КВЕД; коди товарів згідно з УКТЗЕД, що постачаються та/або придбаваються (отримуються) платником податку, ввозяться на митну територію України; коди послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, що постачаються та/або придбаваються (отримуються) платником податку, ввозяться на митну територію України. Таблиця даних платника податку подається з поясненням, в якому зазначається вид діяльності, з посиланням на податкову та іншу звітність платника податку.

Відповідно до пункту 25 Порядку № 1165 комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Комісія контролюючого органу перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні) (пункт 44 Порядку № 1165).

Наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 № 520 затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок № 520).

Відповідно до пункту 1 Порядок № 520 даний порядок визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Згідно з пунктами 2-4 Порядку № 520 прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС.

Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.

У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.

Відповідно до пункту 5 Порядку № 520 перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема, зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Згідно з пунктом 11 Порядку № 520 комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Як встановлено судом, підставою для зупинення реєстрації податкової накладної від 31.08.2021 № 6 стала відповідність операції пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операції, а саме в квитанції про реєстрацію податкової накладної було зазначено, що коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 49.41 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання. У зв`язку із чим позивачу було запропоновано подати пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній.

Як зазначено позивачем у позовній заяві ним неодноразово подавалась таблиця даних платника ПДВ до податкової, однак ГУ ДПС у м. Києві кожного разу відхиляв її прийняття.

Суд зазначає, що у копіях наданих таблиць даних платника податку на додану вартість за червень 2020 року та липень 2020 року ТОВ "ВТТК" (код ЄДРПОУ: 43197660) зазначено такі УКТЗЕД: 2505900000 пісок, 2517101000 галька, гравій, щебень, код ДКПП: 49.41 перевезення вантажів дорожніми транспортними засобами. Квитанціями № 2 від 25.06.2020 та від 12.07.2020 позивача повідомлено, що документ прийнято до розгляду, проте інформацію про таблиці даних платника податку на додану вартість не враховано автоматично через невиконання вимог ч.1 абз. 3 п. 18 Порядку № 1165.

Суд критично оцінює надані позивачем копії таблиць, з огляду на той факт, що вони не стосуються предмету доказування у цій справі були подані ще влітку 2020 року, у той час як спірні операції позивача із контрагентом ТОВ "Трансплюс ЛТД" виникли лише у серпні 2021 року та, за повідомленням позивача, стосувалися перевезення компосту/курячого посліду, що не тотожне піску/гравію/щебеню тощо.

З матеріалів справи встановлено, що позивач надавши пояснення від 28.10.2021 та 16.11.2021 на підтвердження здійснення господарської операції, за результатами якої було виписано податкову накладну від 31.08.2021 № 6, до пояснення позивач додав копії первинних документів, перелік яких зазначений у даних поясненнях.

Підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій згідно з частиною 1 статті 9 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" від 16.07.1999 № 996-XIV (далі Закон № 996) є первинні документи. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи.

Первинні та зведені облікові документи відповідно до частини 2 статті 9 Закону № 996 можуть бути складені у паперовій або в електронній формі та повинні мати такі обов`язкові реквізити, якщо інше не передбачено окремими законодавчими актами України: назву документа (форми); дату складання; назву підприємства, від імені якого складено документ; зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції; посади осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення; особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.

Первинні документи, складені в електронній формі, застосовуються у бухгалтерському обліку за умови дотримання вимог законодавства про електронні документи та електронний документообіг.

Неістотні недоліки в документах, що містять відомості про господарську операцію, не є підставою для невизнання господарської операції, за умови, що такі недоліки не перешкоджають можливості ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції, та містять відомості про дату складання документа, назву підприємства, від імені якого складено документ, зміст та обсяг господарської операції тощо.

Отже, за загальним правилом фактом підтвердження здійснення господарської операції є саме первинні документи бухгалтерського обліку, до яких належать усі документи в їх сукупності, складені щодо господарської операції, що відповідають вимогам закону, зокрема статті 9 Закону № 996 та пункту 2.4. Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, та відображають реальні господарські операції.

Підставою для виникнення у платника податків права на податковий кредит є факт реального (фактичного) здійснення господарських операцій з придбання товарно-матеріальних цінностей та послуг з метою їх використання у власній господарській діяльності. Наявність формально оформлених (складених) первинних документів та/або сплати грошових коштів не може слугувати підставою для формування даних податкового обліку за відсутності факту придбання відповідного активу (товару).

Суд урахував, що первинним документом, що підтверджує факт перевезення вантажу (компосту/курячого посліду) від ТОВ "ВТТК" до контрагента ТОВ "Трансплюс ЛТД" відповідно до договору транспортно-експедиційних послуг від 09.08.2021 № 09-08-03/2021, є товарно-транспортні накладні.

Відповідно до пункту 11.1 Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні, затвердженого наказом Міністерства транспорту України від 14.10.1997 № 363 (далі Правила № 363) основним документом на перевезення вантажів є товарно-транспортна накладна, форму якої наведено в додатку 7 до цих Правил. Товарно-транспортну накладну суб`єкт господарювання може оформлювати без дотримання форми, наведеної в додатку 7 до цих Правил, за умови наявності в ній інформації про назву документа, дату і місце його складання, найменування (прізвище, ім`я, по батькові) Перевізника та/або експедитора, замовника, вантажовідправника, вантажоодержувача, найменування та кількість вантажу, його основні характеристики та ознаки, які дають можливість однозначно ідентифікувати цей вантаж, автомобіль (марка, модель, тип, реєстраційний номер), причіп/напівпричіп (марка, модель, тип, реєстраційний номер), пункти навантаження та розвантаження із зазначенням повної адреси, посади, прізвища та підписів відповідальних осіб вантажовідправника, вантажоодержувача, водія та/або експедитора. Сторони можуть внести до товарно-транспортної накладної будь-яку іншу інформацію, яку вони вважають необхідною. Залежно від виду вантажу та його специфічних властивостей до основних документів додаються інші (сертифікати, свідоцтва тощо), що визначається правилами перевезень зазначених вантажів у паперовому та/або електронному вигляді.

Згідно з пунктом 11.2 Правил № 363 оформлення перевезень вантажів товарно-транспортними накладними здійснюється незалежно від умов оплати за роботу автомобіля.

Відповідно до пункту 11.3 Правил № 363 товарно-транспортну накладну на перевезення вантажів автомобільним транспортом виписує Замовник (вантажовідправник) у трьох примірниках. Замовник (вантажовідправник) засвідчує всі примірники товарно-транспортної накладної підписом.

Згідно з пунктом 11.4 Правил № 363 після прийняття вантажу згідно з товарно-транспортною накладною водій (експедитор) підписує всі її примірники.

Відповідно до пункту 11.5 Правил № 363 у разі використання товарно-транспортної накладної у паперовій формі перший примірник товарно-транспортної накладної залишається у Замовника (вантажовідправника), другий водій (експедитор) передає вантажоодержувачу, третій примірник, засвідчений підписом вантажоодержувача, передається Перевізнику.

Згідно з пунктом 11.7 Правил № 363 час прибуття (вибуття) автомобіля для завантаження і розвантаження Замовник зобов`язаний зазначати відповідно до пунктів 8.25, 8.26 глави 8 цих Правил.

Як було вище зазначено судом, у наданих копіях товарно-транспортних накладних від 16.08.2021 та від 22.08.2021 замовником (платником) та вантажоодержувачем визначено ТОВ НВФ "Урожай" ВП "Пішки", вантажовідправником визначено ТОВ НВФ "Урожай" СП "Степанці", автомобільним перевізником визначено ТОВ "Трансплюс ЛТД", вид перевезення автомобільні, пункт навантаження ТОВ НВФ "Урожай" СП "Степанці" Куріловка чеки/Копіювате чеки, пункт розвантаження ТОВ НВФ "Урожай" ВП "Пішки". Разом з тим, відповідно до вимог Правил № 363 замовником у товарно-транспортній накладній є вантажовідправник, який мав би виписати товарно-транспортні накладні та засвідчити всі примірники своїм підписом. Проте, у зазначених товарно-транспортних накладних замовник та вантажовідправник різняться.

Оцінюючи дотримання вимог Правил № 363 щодо заповнення товарно-транспортних накладних, судом встановлено, що у цих документах відсутня інформація про позивача. Так, хоча у товарно-транспортних накладних і є згадка про автомобілі та причепи/напівпричепи, що орендуються позивачем у фізичних осіб, проте автомобільним перевізником зазначено ТОВ "Трансплюс ЛТД".

У зазначених товарно-транспортних накладних встановлено, що вони є формою № 1-ТН до Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні.

Разом з тим, відомості, що є у товарно-транспортних накладних не є повними. Так, не зазначено модель і тип автомобіля (зазначено лише марку та реєстраційний номер), не зазначено марку, модель і тип причепа/напівпричепа (є лише реєстраційний номер), не зазначено повне найменування та місцезнаходження вантажовідправника та вантажоодержувача (зазначено лише скорочені найменування), не зазначено місцезнаходження пунктів навантаження/розвантаження (зазначено скорочені найменування), не заповнено реквізиту "усього відпущено на загальну суму, у т.ч. ПДВ", у графі "транспортні послуги, які надаються автомобільним перевізником" не зазначено відомостей про укладений між ТОВ "Трансплюс ЛТД" та ТОВ "ВТТК" договір транспортно-експедиційних послуг від 09.08.2021 № 09-08-03/2021, що б міг підтвердити реальність здійснення господарської операції між контрагентами. Більш того, у графі прийняв (відповідальна особа вантажоодержувача) відсутній підпис і зазначення посади відповідальної особи, а стоїть штамп ТОВ "НВФ "Урожай" СП "Степанці", що за даними товарно-транспортних накладних є вантажовідправником. Товарно-транспортні накладні не засвідчені підписом замовника.

Судом також встановлено, що підпис директора ТОВ "ВТТК" Мироненка С.П. (РНОКПП, зазначений у документах податкового органу: 3301213858) на договорі транспортно-експедиційних послуг від 09.08.2021 № 09-08-03/2021, акті наданих послуг від 31.08.2021 № 22, рахунку на оплату від 31.08.2021 № 21, договору поставки від 28.07.2021 № 20, видатковій накладній від 28.07.2021 № 254, товарно-транспортній накладній від 28.07.2021 № 254 та товарно-транспортних накладних від 16.08.2021 та від 22.08.2021, де є підпис водія ОСОБА_1 , відрізняється від підпису ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_17 ) на договорах оренди транспортних засобів від 07.11.2019, посвідчених приватним нотаріусом Бориспільського районного нотаріального округу Київської області Пєшою Т.М. Єдиний РНОКПП дає можливість зробити висновок, що ОСОБА_1 , як директор, та ОСОБА_1 , як орендодавець майна, є однією і тією самою особою, підпис якої різний на наданих до суду копіях документах, що ставить під сумнів подані позивачем, у якості первинних документів, документи щодо здійснення господарської операції з перевезення вантажу.

Крім того, відповідно до частини 2 пункту 23 Класифікатора системи позначень одиниць вимірювання та обліку ДК 011-96 позначення "ткм" розшифровується як тонно-кілометр.

Для отримання значення тонно-кілометра кількість завантажених тонн множать на кількість пройдених кілометрів.

За даними акта наданих послуг від 31.08.2021 № 22 кількість наданих ТОВ "ВТТК" послуг значиться як 34652,62 ткм на суму 72 354, 67 грн з ПДВ. У свою чергу, позивачем вказано, що зазначена у податковій накладній від 31.08.2021 № 6 інформація підтверджується 12 товарно-транспортними накладними, сумарна кількість тон яких значно перевищує зазначені 34652,62 ткм.

Крім того, у поясненнях позивачем зазначено, що документи, що підтверджують сплату послуг є платіжні доручення від 01.09.2021 № 208 на суму 20 000, 00 грн, від 03.09.2021 № 213 на суму 281 575, 00 грн та від 06.09.2021 № 216 на суму 20 000, 00 грн. Загальна сума зазначених платіжних доручень становить понад 300 000, 00 грн, що у понад 4 рази перевищує суму наданих послуг. До суду позивачем надано лише копію платіжного доручення від 03.09.2021 № 213 на суму 281 575, 00 грн, де у призначенні платежу вказано лише договір від 09.08.2021, а тому неможливо виокремити часткову оплату, якщо така дійсно була.

Суд зазначає, що обов`язок довести реальність господарської операції та підтвердити її належними документами покладається виключно на позивача. Вказані первинні документи мають відповідати стандартам бухгалтерського обліку та вимогам Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність".

Дії контролюючого органу, за відсутності всіх належних документів, вказують на правомірність під час прийняття таких рішень, та в свою чергу вказують на бездіяльність позивача, яка проявилась у ненаданні належного пакету документів.

Відтак зважаючи на те, що платником не надано належного пакету первинних документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній, до якої застосовано процедуру зупинення реєстрації згідно з пунктом 201.16 статті 201 ПК України, Комісією ГУ ДПС у Київській області прийняте рішення щодо відмови у реєстрації податкової накладної у ЄРПН.

Суд зауважує, що зміст та обсяг поданих первинних та інших документів для висновку про їх достатність для реєстрації податкової накладної, повинен узгоджуватись зі змістом та характером господарської операції та свідчити про її фактичне виконання. Сама по собі наявність господарських та/або цивільних договорів між учасниками фінансово-господарських операцій, не опосередкованих сукупністю первинних документів, що підтверджують фактичний рух товарів/послуг і коштів у процесі їх здійснення, не свідчить про реальність відповідних фінансово-господарських операцій і не може бути підставою для реєстрації податкової накладної, яка відповідає критеріям оцінки ступеня ризиків.

Беручи до уваги, що обсяг поданих позивачем документів та їх зміст не дозволяє однозначно з`ясувати фактичні обставини надання послуг з перевезення вантажу, суд вважає обґрунтованим висновок комісії, що надані позивачем документи були недостатніми для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної ТОВ "ВТТК" від 31.08.2021 № 6.

За загальним правилом, що випливає з принципу змагальності, кожна сторона повинна подати докази на підтвердження обставин, на які вона посилається, або на спростування обставин, про які стверджує інша сторона.

Докази, подані позивачем, не підтверджують обставин, на які позивач посилається в обґрунтування позовних вимог, та були спростовані судом.

З огляду на зазначене та беручи до уваги достатній і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності, суд дійшов висновку, що викладені у позовній заяві доводи позивача є необґрунтованими, а позовні вимоги такими, що не підлягають задоволенню.

Підстави для розподілу судових витрат відповідно до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України відсутні.

Керуючись статтями 9, 14, 73-78, 90, 143, 242-246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

в и р і ш и в:

У задоволені адміністративного позову відмовити.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення. У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.

СуддяБасай О.В.

СудКиївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення01.12.2022
Оприлюднено05.12.2022
Номер документу107619642
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних

Судовий реєстр по справі —320/3899/22

Рішення від 01.12.2022

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Басай О.В.

Ухвала від 06.06.2022

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Басай О.В.

Ухвала від 06.06.2022

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Басай О.В.

Ухвала від 04.05.2022

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Басай О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні