Рішення
від 01.12.2022 по справі 360/1324/20
ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

Іменем України

01 грудня 2022 року Справа № 360/1324/20

Суддя Луганського окружного адміністративного суду Петросян К.Є., розглянувши в порядку спрощеного письмового провадження адміністративну справу за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Луганській області до Лисичанської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 26 Лисичанської міської ради Луганської області про вжиття заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю), -

ВСТАНОВИВ:

До Луганського окружного адміністративного суду 30 березня 2020 року надійшов адміністративний позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Луганській області (далі - позивач, ГУ ДСНС у Луганській області) до Лисичанської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 26 Лисичанської міської ради Луганської області (далі - відповідач, Лисичанська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 26 Лисичанської міської ради Луганської області), у якому позивач просить суд застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) до Лисичанської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 26 Лисичанської міської ради Луганської області у вигляді зупинення експлуатації будівель та приміщень, розташованих за адресою: 93106. Луганська область, м. Лисичанськ, пров. Горняцький. буд. 21, до повного усунення всіх порушень вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки в зазначеній будівлі, вказаних в акті перевірки від 11.01.2020 № 106.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що у період з 10.01.2020 по 11.01.2020 відповідно до вимог Кодексу цивільного захисту України, Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», доручення Прем`єр-міністра України від 11.12.2019 № 44205/1/1-19, протокольного рішення засідання Кабінету Міністрів України від 06.12.2019 та наказу Головного управління № 405-НО від 13.12.2020 «Про проведення позапланових заходів державного нагляду (контролю)», на підставі посвідчення на проведення перевірки № 114 від 09.01.2020, здійснено позапланову перевірку відповідача, зареєстрованого за адресою: 93106. Луганська область, м. Лисичанськ, пров. Горняцький. буд. 21, з метою перевірки виконання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки. За результатами перевірки складено акт проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки № 106 від 11.01.2020.

Актом перевірки виявлені порушення Кодексу цивільного захисту України № 5403-VІ (далі - КЦЗУ), Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених Наказом МВС України № 1417 від 30.12.2014, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05.03.2015 за № 252/26697 (далі - ППБУ) та інших діючих нормативно-правових актів, стандартів, нормам і правил у сфері пожежної, техногенної безпеки.

Подальша експлуатація будівель та приміщень Лисичанської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 26 Лисичанської міської ради Луганської області, розташованих за адресою: 93106. Луганська область, м. Лисичанськ, пров. Горняцький. буд. 21, з виявленими порушеннями створює peaльну та невідворотну загрозу життю та здоров`ю людей, їх невиконання та не усунення прямою дією впливає на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі що спричинить загрозу життю та здоров`ю людей, оскільки впливає: на забезпечення безпеки при використанні та експлуатації будівель та приміщень Лисичанської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 26 Лисичанської міської ради Луганської області, його учнів, відвідувачів, співробітників у відповідності з вимогами протипожежних норм, техногенної безпеки та цивільного захисту; на своєчасність виявлення надзвичайної ситуації, пожежі чи аварії; на ліквідацію пожежі, аварії, надзвичайної ситуації та ліквідації її наслідків; на евакуацію людей та їх захисту від наслідків пожежі, аварії, надзвичайної ситуації, на забезпечення всіх осіб, що знаходяться в будівлі індивідуальними засобами захисту органів дихання і шкіри, тощо. Учні та співробітники Лисичанської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 26 Лисичанської міської ради Луганської області постійно перебувають під реальною загрозою втрати життя та отримання травм чи шкоди своєму здоров`ю через невиконання та ігнорування керівництвом та посадовими особами відповідача вимог законодавства з питань пожежної і техногенної безпеки.

Відповідачем 17.04.2020 через канцелярію суду подано відзив на позовну заяву, відповідно до якого останній заперечує проти позовних вимог Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Луганській області Лисичанської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 26 Лисичанської міської ради, з огляду на таке.

Наказ про проведення позапланових заходів державного нагляду від 13.12.2019 № 405-НО підписаний т.в.о. начальника Головного Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Луганській області, але посвідчення на проведення заходу державного нагляду від 09.01.2020 № 114 було підписано начальником відділу запобігання надзвичайним ситуаціям Лисичанського міського управління ГУ ДСНС України у Луганській області. Тобто, на думку відповідача, посвідчення є таким, що оформлено з порушенням вимогу закону, а тому - недійним.

Крім того, позивачем у пред`явленому позові не вказано на підстави якого пункту ст.70 Кодексу Цивільного захисту України необхідно зупинити роботу об`єкта. В акті перевірки та у позові одне і те саме порушення позивач по суті повторює в змінених формулюваннях. Не надано доказів порушення законодавства про пожежну безпеку, окрім доданого акта за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду від 11.01.2020.

На думку відповідача у справі відсутні документальні докази, які б визначали яким чином зазначені порушення створюють загрозу життю й здоров`ю людей, оскільки чинне законодавство пов`язує підстави звернення до суду з позовом про застосування заходів забезпечення не з будь-якими порушеннями, а винятково з тими, які створюють загрозу життю й здоров`ю людей.

Усунення деяких порушень вимог законодавства у сфері пожежної безпеки можливо шляхом фінансування за рахунок коштів місцевого бюджету. Відповідно до п.п.1.4 Статуту відповідача, власником школи є Лисичанська міська рада. З питань здійснення фінансово-господарської діяльності школа підпорядковується відділу освіти Лисичанської міської ради. Самостійних джерел фінансування у відповідача немає, тому відсутня можливість здійснювати витрати на реалізацію тих або інших протипожежних заходів.

Відповідач не погоджується із пунктами 3, 4, 12, 15, 16, 19, 22, 23 та 33 виявлених в акті перевірки порушень, вважаючи їх безпідставними. Крім того зауважує на усуненні виявлених в ході перевірки порушень, зазначених в пунктах 24-32, 34-36.

На підставі наведеного, просить суд відмовити у задоволенні позову в повному обсязі.

Ухвалою суду від 01.04.2020 відкрито провадження у справі, визначено розгляд справи здійснювати в порядку спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін.

Ухвалою суду від 14.05.2020 провадження у справі зупинено за клопотанням сторін до 20.07.2020.

Ухвалою суду від 20.07.2020 поновлено провадження по справі та ухвалою суду від 20.07.2020 зупинено провадження по справі до 21.09.2020.

Ухвалою суду від 21.09.2020 поновлено провадження по справі та ухвалою суду від 21.09.2020 зупинено провадження по справі до 24.11.2020.

Ухвалою суду від 24.11.2020 поновлено провадження по справі та ухвалою суду від 24.11.2020 зупинено провадження по справі до 02.02.2021.

Ухвалою суду від 02.02.2021 поновлено провадження по справі та ухвалою суду від 02.02.2021 зупинено провадження по справі до 27.04.2021.

Ухвалою суду від 27.04.2021 поновлено провадження по справі та ухвалою суду від 27.04.2021 зупинено провадження по справі до 02.08.2021.

Ухвалою суду від 02.08.2021 поновлено провадження по справі та ухвалою суду від 02.08.2021 зупинено провадження по справі до 23.11.2021.

Ухвалою суду від 23.11.2021 поновлено провадження по справі та ухвалою суду від 23.11.2021 зупинено провадження по справі до 01.03.2022.

У зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України Указом Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженого Законом України від 24.02.2022 № 2102-ІХ «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні», введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб.

Указом Президента України від 14.03.2022 № 133/2022, затвердженим Законом України від 15.03.2022 № 2119-ІХ, у зв`язку з триваючою широкомасштабною збройною агресією російської федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, строк дії воєнного стану в Україні продовжено ще на 30 діб, тобто до 25 квітня 2022 року.

На засіданні Верховної Ради України 21 квітня 2022 року ухвалено Закон про затвердження Указу Президента України від 18.04.2022 № 259 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні».

Цим Указом передбачено продовження строку дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 25 квітня 2022 року на 30 діб.

Законом України від 22.05.2022 № 2263-IX затверджено Указ Президента України від 17.05.2022 № 341 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», яким строк дії воєнного стану в Україні продовжується з 05 години 30 хвилин 25 травня 2022 року строком на 90 діб.

Законом України від 15.08.2022 № 2500-IX затверджено Указ Президента України від 12.08.2022 № 573/2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», яким продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 23 серпня 2022 року строком на 90 діб.

Законом України від 16.11.2022 № 2738-ІХ затверджено Указ Президента України від 07.11.2022 №757/2022 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», яким продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 21 листопада 2022 року строком на 90 діб.

Наказом голови Луганського окружного адміністративного суду від 24 лютого 2022 року № 8/С-од, з метою збереження життя та здоров`я працівників Луганського окружного адміністративного суду, зупинено роботу Луганського окружного адміністративного суду з 24 лютого 2022 року до минування реальної загрози життя та здоров`я працівників суду.

З 02 травня 2022 року Луганський окружний адміністративний суд на період воєнного стану здійснює свою роботу в дистанційному режимі.

Ухвалою суду від 01.12.2022 задоволено клопотання представника позивача та поновлено провадження по справі, судове засідання по справі призначено на 01.12.2022.

Зареєстрованим місцем знаходженням відповідача є адреса: 93106. Луганська область, м. Лисичанськ, пров. Горняцький. буд. 21, e-mail: lisschool26@ukr.net.

Наразі у суду відсутня можливість здійснити поштове відправлення на територію Луганської області через ведення на цій території бойових дій та тимчасову окупацію.

Оскільки адресою місця знаходження відповідача є тимчасово окупована територія України, повідомлення відповідача про виклик у судове засідання на 01.12.2022 відповідно до підпункту 20 пункту 1 «Перехідних положень» Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України) здійснено з особливостями, визначеними законами України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» та «Про здійснення правосуддя та кримінального провадження у зв`язку з проведенням антитерористичної операції».

Оголошення про виклик відповідача у судове засідання, яке відбудеться 01.12.2022, опубліковано на офіційному веб-сайті Луганського окружного адміністративного суду 07 листопада 2022 року, що підтверджується повідомленням уповноваженої особи суду.

Крім того, повістку про виклик відповідача у судове засідання, призначене на 01.12.2022 надіслано на електронну пошту відповідача (e-mail: lisschool26@ukr.net), зазначену ним у відзиві на позовну заяву.

Таким чином, судом вжито всіх встановлених законом заходів щодо належного повідомлення відповідача про виклик у судове засідання на 01.12.2022.

У судове засідання сторони не прибули, про дату, час та місце розгляду справи повідомлені належним чином.

Представник відповідача згідно поданого клопотання про поновлення провадження по справі від 28.10.2022, розгляд справи просив здійснювати на підставі наявних матеріалів по справі.

Відповідно до частини дев`ятої статті 205 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.

Враховуючи положення статті 205 КАС України суд вважає за можливе розглянути дану справу в порядку письмового провадження за наявними матеріалами у справі.

Дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих доказів, оцінивши докази відповідно до вимог статей 72-76, 90 КАС України, судом встановлено таке.

Лисичанська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 26 Лисичанської міської ради Луганської області (код ЄДРПОУ 33751945, місцезнаходження: 93106, Луганська область, м.Лисичанськ, пров.Гірницький, 21) у встановленому законом порядку зареєстрована в якості юридичної особи, що не заперечується сторонами по справі.

У період з 10.01.2020 по 11.01.2020 відповідно до вимог Кодексу цивільного захисту України, Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», доручення Прем`єр-міністра України від 11.12.2019 № 44205/1/1-19, протокольного рішення засідання Кабінету Міністрів України від 06.12.2019 та наказу Головного управління № 405-НО від 13.12.2019 «Про проведення позапланових заходів державного нагляду (контролю)», на підставі посвідчення на проведення перевірки № 114 від 09.01.2020, здійснено позапланову перевірку Лисичанської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 26 Лисичанської міської ради Луганської області, зареєстрованої за адресою: 93106, Луганська область, м.Лисичанськ, пров.Гірницький, 21, з метою перевірки виконання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки.

За результатами перевірки складено акт проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки від 11.01.2020 № 106.

Актом перевірки виявлені порушення Кодексу цивільного захисту України № 5403-УІ (далі - КЦЗУ), Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених Наказом МВС України №1417 від 30.12.2014, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05.03.2015 за №252/26697 (далі - ППБУ) та інших діючих нормативно-правових актів, стандартів, нормам і правил у сфері пожежної, техногенної безпеки, а саме порушення:

1) пункту 6 розділу ІІ ППБУ - не відкориговані плани евакуації у разі виникнення пожежі в приміщеннях обєкту;

2) пункту 3.1 розділу V ППБУ - пожежний щит (стенд) не комплектовані протипожежним інвентарем згідно норм належності;

3) пункту 1.21 розділу IV ППБУ - не проведено перевірку захисту будівлі та зовнішніх установок від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів до вимог ДСТУ Б В.2.5-38:2008 «Інженерне обладнання будинків і споруд. Улаштування блискавкозахисту будівель і споруд»;

4) пункту 6 розділу І ППБ для навчальних закладів та установ системи освіти України - не складено та не визначено у цивільно-правовому договорі, у разі передачі в оренду приміщень буфету в приміщенні столової закладу, права га обов`язки орендаря і орендодавця щодо забезпечення протипожежного режиму та особи, які є відповідальними за порушення вимог пожежної безпеки в орендованих приміщеннях;

5) пункту 14 розділу III ППБ для навчальних закладів та установ системи освіти України - у приміщеннях першого поверху встановлені грати на вікнах приміщень, які не розкриваються, розсуваються або знімаються, під час перебування в цих приміщеннях людей грати мають бути відчиненими;

6) пункт 1.6 глави 1 розділу IV ППБУ - не забезпечено здійснення за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів електропроводки;

7) пункту 21 розділу ІІ ППБУ, пункту 14 розділу ІІІ ППБ для навчальних закладів та установ системи освіти України - без урахування будівельних норм здійснено перепланування та реконструкцію приміщень без проектної документації, яка затверджена у встановленому порядку, а саме: збудовано приміщення костюмерної в актовому залі з горючих матеріалів; в приміщеннях підвалу збудовані перегородки з горючих матеріалів; в приміщенні вчительської збудовано приміщення комори з горючих матеріалів;

8) пункту 14 розділу III ППБ для навчальних закладів та установ системи освіти України - у будівлі закладу між сходовими маршами та першим, другим, третім поверхами, допущено експлуатацію знятих дверних полотен дверей;

9) пункту 2.13 розділу III ППБУ - не очищено приямки віконних прорізів підвальних і цокольних поверхів від горючих матеріалів, та допущено їх захаращення і закладка віконних прорізів;

10) пункту 2.2 розділу ІІІ ППБУ - відповідальним за пожежну безпеку на об`єкті не забезпечено утримання засобів протипожежного захисту та забезпечено їх технічне обслуговування (вогнегасників);

11) пункту 7 розділу III ППБ для навчальних закладів та установ системи освіти України - не визначено категорію щодо вибухопожежної та пожежної небезпеки для всіх будівель та приміщень виробничого, складського призначення закладу. Написи про такі відомості повинні розміщуватися на вхідних дверях ззовні та усередині приміщення;

12) пункту 2 розділу III ПТБ - працівники не забезпечені засобами індивідуального захисту (протигазами);

13) пункту 8 розділу III ППБ для навчальних закладів та установ системи освіти України - не розміщено у кожному приміщенні закладу табличку, на якій указано прізвище відповідального за пожежну безпеку, а також інструкція з пожежної безпеки;

14) пункту 2.3 глави 2 розділу ІІІ ППБУ - не встановлені протипожежні двері в приміщеннях комор, електрощитових та двері на дах будівлі;

15) пункту 2 розділу V ППБ для навчальних закладів та установ системи освіти України - не забезпечено своєчасне обслуговування та технічну експлуатацію електрообладнання і електромереж, проведення профілактичних оглядів, планово-попереджувальних ремонтів відповідно до вимог документів, зазначених в пункті І розділу V цих Правил, та своєчасно не усунуто виявлені недоліки, а саме: в приміщені підвалу, та майстерні замінити електророзетки, електровимикачі та електропроводку освітлення згідно ПУЕ; демонтувати електророзетку в коридорі їдальні з пошкодженим корпусом з порушенням ПУЕ; демонтувати електропускатель в коморі майстерні змонтованим з порушенням ПУЕ; в приміщені класу дошкільної освіти демонтувати електропроводку, прокладену з порушенням ПУЕ; не закриті електроразпредкоробка не горючою кришкою в приміщеннях їдальні;

16) пункту 2.1 розділу V ППБУ, пункту 1 розділу VI ППБ для навчальних закладів та установ системи освіти України - не забезпечено заклад зовнішнім протипожежним водопостачанням згідно з вимогами будівельних норм (ДБН В.2.5-74:2013 "Водопостачання. Зовнішні мережі та споруди. Основні положення проектування" та ДБН В.2.5-64:2012 "Внутрішній водопровід та каналізація. Частина І. Проектування. Частина II. Будівництво";

17) пункту 8 розділу III ППБ для навчальних закладів та установ системи освіти України - не встановлено на дверях евакуаційних виходів з кожного поверху та приміщень актового залу під час перебування дітей в будівлі закладу запорів (засувів, крючків тощо), які легко (без ключів) відмикаються лише зсередини;

18) пункту 1.24 розділу IV ППБУ - в місці, де прокладені електропроводи та комунікації (труби), не влаштовано заповнення отвору вогнетривким складом в протипожежних перешкодах (стіна), яка відокремлює електрощитову від підвального приміщення об`єкту;

19) пункту 1 розділу V ППБ для навчальних закладів та установ системи освіти України - не відповідають вимогам Правил улаштування електроустановок (далі - ПУЕ) та Правил технічної експлуатації електроустановок споживачів, затверджених наказом Міністерства палива та енергетики України від 25 липня 2006 року №258, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 25 жовтня 2006 року за № 1143/13017 (зі змінами) (далі - ПТЕ), Правил безпечної експлуатації електроустановок споживачів, затверджених наказом Комітету по нагляду за охороною праці Міністерства праці та соціальної політики України від 09 січня 1998 року № 4, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 10 лютого 1998 року за № 93/2533, в приміщеннях та будівлях закладу;

20) пункту 4 розділу VIII ППБ для навчальних закладів та установ системи освіти України - не передбачено в актовому залі для проведення культурно-масових заходів за місткості залу не більше 200 місць, розміщення крісел стільців і лав чи їх ланок без кріплення до підлоги, за умови з`єднання їх у рядах між собою;

21) пункту 1.18 розділу IV ППБУ - допущено підвішування світильників безпосередньо на струмопровідні проводи в приміщенні підвалу;

22) пункту 22 розділу II ППБУ - знижено рівень пожежної безпеки, встановлений законодавством, яке було чинним на момент початку використання об`єкта , а саме: стіни в приміщеннях класів № 102 та дошкільної освіти опоряджено горючим матеріалом; підлога на шляхах евакуації коридори закладу опоряджено горючим матеріалом (лінолеумом) та деревом;

23) пункт 1.2 розділу V ППБУ - не обладнано системою протипожежного захисту заклад відповідно до ДБН В.2.5- 56:2014 "Системи протипожежного захисту";

24) пункту 1.10. розділу ІІІ ППБУ - не забезпечено освітлення зовнішніх входів до будинку закладу;

25) пункту 2.12 розділу III ППБУ - не вказано на дверях горищ електрощитових підвалів місце зберігання ключів;

26) пункту 2.15 розділу III ППБУ - не встановлено стаціонарні зовнішні пожежні сходи будівлі закладу;

27) пункту 2.37 розділу III ППБУ - захаращені шляхи евакуації меблями, партами, обладанням, різними матеріалами;

28) пункту 2.37 розділу ІІІ ППБУ - допущено улаштування на шляхах евакуації на сходові клітки труб опалення на підлозі та порогів, які перешкоджають вільній евакуації;

29) пункту 1.18 розділу IV ППБУ - використовується в пожежонебезпечних зонах в коморах, хранилищі книг, майстернях світильників з лампами розжарювання без захисного суцільного скла (ковпаків);

30) пункту 2 розділу ІІ ППБ для навчальних закладів та установ системи освіти України - не встановлено наказом чи інструкцією протипожежний режим, що містить порядок: утримання шляхів евакуації; використання побутових електронагрівальних приладів; проведення тимчасових пожежонебезпечних робіт; проїзду та стоянки транспортних засобів; прибирання горючого пилу й відходів, очищення елементів вентиляційних систем від горючих відкладень; відключення від мережі електроживлення обладнання у разі пожежі; огляду, зачинення приміщень, будівель після закінчення занять і роботи закладів та установ; проходження посадовими особами навчання та перевірки знань з питань пожежної безпеки, а також проведення з працівниками протипожежних інструктажів та занять з пожежно-технічного мінімуму з призначенням відповідальних за їх проведення; організації експлуатації і обслуговування наявних засобів протипожежного захисту; проведення планово-попереджувальних ремонтів та оглядів електроустановок, опалювального, вентиляційного, технологічного, а також навчального обладнання; скликання у разі виникнення пожежі членів пожежно-рятувального підрозділу посадових осіб, відповідальних за пожежну безпеку, виклику вночі, у вихідні та святкові дні; дій у разі виникнення пожежі; порядок і спосіб оповіщення учасників навчально-виховного процесу, послідовність їх евакуації, виклику пожежно-рятувальних підрозділів, зупинки технологічного та навчального устаткування, вимкнення електроустановок, застосування засобів пожежогасіння тощо;

31) пункту 1.16 розділу IV ППБУ - не оснащені електрощити, групові електрошитки схемою підключення споживачів з пояснювальними написами і вказаним значенням номінального струму апарата захисту (плавкої вставки);

32) пункту 1.15 розділу IV ППБУ - не передбачено встановленя апаратів відключення освітлення мереж складських приміщень, хранилища книг (вимикачі поза межами (ззовні) вказаних приміщень не негорючих стінах);

33) статті 57 Кодексу цивільного захисту України - використання суб`єктом господарювання об`єктів нерухомості, приміщень буфету в приміщені столової, розпочато без поданої декларації відповідності матеріально-технічної бази суб`єкта господарювання вимогам законодавства з питань пожежної безпеки;

34) пункту 2.27 розділу ІІІ ППБУ - двері на шляхах евакуації не відчиняються в напрямку виходу з будівлі;

35) пункту 2.31 розділу ІІІ ППБУ - не встановлено на шляхах евакуації світлові показчики «Вихід»;

36) пункту 2.12 розділу ІІІ ППБУ - використовуються підвальне приміщення не за призначенням, розміщувано в них виробничі і складські дільниці, засмічувані та захаращені сторонніми предметами.

Акт за наслідками проведеного позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки від 11.01.2020 № 106 підписано директором Лисичанської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 26 Лисичанської міської ради Луганської області без жодних зауважень.

Вирішуючи адміністративний позов по суті заявлених вимог, надаючи оцінку обставинам (фактам), якими обґрунтовано вимоги і заперечення учасників справи, суд виходить з такого.

Згідно з частиною першою статті 3 Конституції України людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.

Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до частини сьомої статті 7 Закону України від 05 квітня 2007 року № 877-V «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» передбачено, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

В силу статті 47 Кодексу цивільного захисту України державний нагляд (контроль) з питань цивільного захисту здійснюється за додержанням та виконанням вимог законодавства у сферах техногенної та пожежної безпеки, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій природного і техногенного характеру, за діяльністю аварійно-рятувальних служб, а також у сфері промислової безпеки та гірничого нагляду, поводження з радіоактивними відходами відповідно до Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», цього Кодексу та інших законодавчих актів.

Приписами статті 4 Закону України від 05 квітня 2007 року № 877-V «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» встановлено, що державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом. Планові та позапланові заходи здійснюються в робочий час суб`єкта господарювання, встановлений його правилами внутрішнього трудового розпорядку.

Відповідно до частин першої та другої статті 64 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб. Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення.

Згідно зі статтею 66 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.

Відповідно до пункту 12 частини першої статті 67 Кодексу цивільного захисту України до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить, зокрема, звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Частиною другою статті 68 Кодексу цивільного захисту України встановлено, що у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Підстави для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів передбачені частиною першою статті 70 Кодексу цивільного захисту України та полягають у:

1) недотриманні вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами;

2) порушенні вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення;

3) випуску і реалізації вибухопожежонебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки;

4) нездійсненні заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій;

5) відсутності на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи;

6) невідповідності кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб`єкта господарювання, їх непридатність або відсутність;

7) порушенні правил поводження з небезпечними речовинами;

8) відсутності або непридатності до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об`єктів або об`єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій;

9) відсутності на об`єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовності до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту;

10) неготовності до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб`єктів господарювання;

11) проведенні робіт з будівництва будинків та споруд, розміщення інших небезпечних об`єктів, інженерних і транспортних комунікацій, які порушують встановлений законодавством з питань техногенної безпеки порядок їх проведення або проведення яких створює загрозу безпеці населення, суб`єктам господарювання, обладнанню та майну, що в них перебувають.

Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду (частина друга статті 70 Кодексу цивільного захисту України).

Приписами пунктів 1, 2, 3 розділу ІІ «Організаційні заходи щодо забезпечення пожежної безпеки» Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 № 1417, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 05.03.2015 за № 252/26697 (далі ППБУ), визначено, що діяльність із забезпечення пожежної безпеки є складовою виробничої та іншої діяльності посадових осіб і працівників підприємств та об`єктів. Керівник підприємства повинен визначити обов`язки посадових осіб щодо забезпечення пожежної безпеки, призначити відповідальних за пожежну безпеку окремих будівель, споруд, приміщень, дільниць, технологічного та інженерного устаткування, а також за утримання й експлуатацію засобів протипожежного захисту. Обов`язки щодо забезпечення пожежної безпеки, утримання та експлуатації засобів протипожежного захисту передбачаються у посадових інструкціях, обов`язках, положеннях про підрозділ. На кожному об`єкті відповідним документом (наказом, інструкцією тощо) повинен бути встановлений протипожежний режим.

Аналіз викладених правових норм дає підстави для висновку, що правовою підставою для застосування адміністративним судом заходів реагування є одночасна наявність таких умов: 1) факт порушення правил та норм пожежної і техногенної безпеки, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей; 2) звернення компетентного органу, який здійснює державний нагляд у сфері пожежної і техногенної безпеки, із відповідним адміністративним позовом до суду; 3) наявність обов`язку у підконтрольного суб`єкта, зупинення експлуатації приміщень якого вимагає відповідний орган Державної служби України з надзвичайних ситуацій, забезпечувати дотримання вимог пожежної безпеки у відповідному приміщенні. Забезпечення пожежної безпеки підприємств, установ, організацій покладається на їх керівників та уповноважених керівниками осіб, а також орендарів, обов`язки яких щодо дотримання правил пожежної безпеки повинні бути узгоджені умовами договору.

Згідно із статтею 57 Кодексу цивільного захисту України початок роботи новоутворених підприємств, початок використання суб`єктом господарювання об`єктів нерухомості (будівель, споруд, приміщень або їх частин) здійснюється суб`єктом господарювання на підставі поданої декларації відповідності матеріально-технічної бази суб`єкта господарювання вимогам законодавства з питань пожежної безпеки (далі - декларація), а для суб`єктів господарювання з високим ступенем ризику - також за наявності позитивного висновку за результатами оцінки (експертизи) протипожежного стану підприємства, об`єкта чи приміщення (далі - оцінка протипожежного стану).

Правилами пожежної безпеки в України (ППБУ), затвердженими наказом МВС України від 30.12.2014 № 1417, зареєстроване в Міністерстві юстиції України 05.03.2015 за № 252/26697, встановлено загальні вимоги з пожежної безпеки до будівель, споруд різного призначення та прилеглих до них територій, іншого нерухомого майна, обладнання, устаткування, що експлуатуються, будівельних майданчиків, а також під час проведення робіт з будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту, технічного переоснащення будівель та споруд (далі - об`єкт).

Згідно із пунктом 6 розділу ІІ Правил пожежної безпеки в Україні у разі зміни планування або функціонального призначення будинків (приміщень, споруд), технології виробництва, штатного розкладу персоналу плани евакуації та інструкції повинні бути відкориговані.

Нове будівництво, реконструкція, реставрація, технічне переоснащення та капітальний ремонт приміщень, будинків і споруд здійснюються на підставі проектної документації, яка затверджена у встановленому порядку (пункт 21 розділу ІІ ППБУ).

За приписами вимог пункту 22 розділу ІІ ППБУ під час експлуатації об`єктів забороняється знижувати рівень пожежної безпеки, встановлений законодавством, яке було чинним на момент початку використання об`єкта.

Згідно із пунктом 1.10 розділу ІІІ ППБУ на території об`єкта повинно бути забезпечено освітлення зовнішніх пожежних драбин, протипожежного обладнання, входів до будинків та споруд.

Відповідно до пункту 2.2 розділу ІІІ ППБУ визначено, що керівники об`єктів, підприємств повинні забезпечити утримання засобів протипожежного захисту, зокрема системи протипожежного захисту, у працездатному стані та забезпечити підтримання їх експлуатаційної придатності (технічне обслуговування).

Під час експлуатації об`єкта не допускається знижувати клас вогнестійкості елементів заповнення прорізів у протипожежних перешкодах. Протипожежні двері, ворота, вікна, люки, клапани, завіси (екрани) у протипожежних перешкодах повинні утримуватися у справному стані. Не допускається встановлювати будь-які пристрої, предмети тощо, що перешкоджають їх зачиненню (пункт 2.3 розділу ІІІ ППБУ).

Пункт 2.13 розділу ІІІ ППБУ передбачає, що приямки віконних прорізів підвальних і цокольних поверхів треба регулярно очищати від горючих матеріалів. Не допускається їх захаращувати або закладати віконні прорізи.

Відповідно до пункту 2.12 розділу ІІІ ППБУ забороняється використовувати горища, технічні поверхи й приміщення (у тому числі вентиляційні камери, електрощитові) не за призначенням, розміщувати в них виробничі і складські дільниці, засмічувати та захаращувати їх сторонніми предметами.

Двері горищ, технічних поверхів, вентиляційних камер, електрощитових, підвалів повинні утримуватися зачиненими. На дверях слід вказувати місце зберігання ключів. Вікна горищ, технічних поверхів, підвалів повинні бути засклені.

Пунктом 2.15 розділу ІІІ ППБУ встановлено, що стаціонарні зовнішні пожежні сходи, сходи на перепадах висот і огорожі на покриттях будівель та споруд необхідно утримувати справними, пофарбованими.

Згідно із вимогами пункту 2.27 розділу ІІІ ППБУ двері на шляхах евакуації повинні відчинятися в напрямку виходу з будівель (приміщень).

Сходові клітки, внутрішні відкриті та зовнішні сходи, коридори, проходи та інші шляхи евакуації мають бути забезпечені евакуаційним освітленням. Світильники евакуаційного освітлення повинні вмикатися з настанням сутінків у разі перебування в будинку людей (пункт 2.31 розділу ІІІ ППБУ).

Приписами пункту 2.37 розділу ІІІ ППБУ не допускається, зокрема улаштовувати на шляхах евакуації пороги, виступи, турнікети, двері розсувні, підйомні, такі, що обертаються, та інші пристрої, які перешкоджають вільній евакуації людей; захаращувати шляхи евакуації меблями, обладнанням, різними матеріалами.

Згідно із пунктом 1.6 розділу ІV ППБУ місця з`єднання жил проводів і кабелів, а також з`єднувальні та відгалужувальні затискачі повинні мати мінімальний перехідний опір, щоб уникнути їх перегрівання і пошкодження ізоляції стиків. Втрати опору ізоляції на стиках повинні бути не більше втрат опору ізоляції на цілих жилах цих проводів і кабелів.

Для загального відключення силових та освітлювальних мереж складських приміщень з вибухонебезпечними і пожежонебезпечними зонами будь-якого класу, архівів, книгосховищ та інших подібних приміщень необхідно передбачати встановлення апаратів відключення (вимикачів) поза межами (ззовні) вказаних приміщень на негорючих стінах (перегородках) або на окремих опорах. Спільні апарати відключення (вимикачі) слід розташовувати в ящиках з негорючих матеріалів або в нішах, які мають пристосування для пломбування та замикання на замок (пункт 1.14 розділу ІV ППБУ).

Відповідно до пункту 1.16 розділу ІV ППБУ електрощити, групові електрощитки повинні оснащуватися схемою підключення споживачів з пояснювальними написами і вказаним значенням номінального струму апарата захисту (плавкої вставки).

Пунктом 1.18 розділу ІV ППБУ забороняється підвішування світильників безпосередньо на струмопровідні проводи, обгортання електроламп і світильників папером, тканиною та іншими горючими матеріалами, експлуатація їх зі знятими ковпаками (розсіювачами); використання в пожежонебезпечних зонах світильників з лампами розжарювання без захисного суцільного скла (ковпаків), а також з відбивачами і розсіювачами, виготовленими з горючих матеріалів.

Захист будівель, споруд та зовнішніх установок від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів, а також їх перевірку необхідно виконувати відповідно до вимог ДСТУ Б В.2.5-38:2008 «Інженерне обладнання будинків і споруд. Улаштування блискавкозахисту будівель і споруд» (пункт 1.21 розділу ІV ППБУ).

Забороняється влаштовувати незаповнені отвори в протипожежних перешкодах, які відокремлюють електрощитові (пункт 1.24 розділу ІV ППБУ).

Будинки, приміщення та споруди повинні обладнуватися системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту (пункт 1.2 розділу V ППБУ) .

Відповідно до пункту 2.1 розділу V ППБУ зовнішній протипожежний водопровід повинен відповідати таким вимогам, зокрема: відповідальними за технічний стан пожежних гідрантів, установлених на мережі водопроводу населених пунктів, є відповідні служби (організації, установи), які утримують ці мережі водопроводу, а на території підприємств - їх власники або орендарі; пожежні гідранти та пожежні резервуари повинні бути справними і утримуватися таким чином, щоб забезпечити безперешкодний забір води пожежними автомобілями.

Пунктом 3.1 розділу V ППБУ встановлено, що населені пункти і об`єкти мають бути забезпечені нормованою кількістю протипожежної техніки.

Відповідно до пункту 16 частини першої статті 18 Кодексу цивільного захисту України, статті 26 Закону України «Про освіту» та пункту 3 розділу 1 Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30 грудня 2014 року № 1417, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05 березня 2015 року за № 252/26697, з метою забезпечення безпечних і нешкідливих умов навчання, праці, виховання та пожежної безпеки в навчальних закладах та установах системи освіти України, наказом Міністертва освіти і науки України від 15.08.2016 № 974, зареєстрованим в Мнісітерстві юстиції України 08.09.2016 за № 1229/29359 затверджено Правила поежежної бехпеки для навчальних закладів та установ системи освіти України (далі Правила № 974).

Пунктом 6 розділу І Правил № 974 встановлено, що у разі передачі в оренду будівель та приміщень закладів та установ у цивільно-правовому договорі визначаються права та обов`язки орендаря і орендодавця щодо забезпечення протипожежного режиму та особи, які є відповідальними за порушення вимог пожежної безпеки в орендованих будівлях і приміщеннях.

Відповідно до пункту 2 розділу ІІ Правил № 974 у кожному закладі та установі наказом чи інструкцією встановлюється протипожежний режим, що містить порядок утримання шляхів евакуації.

Пунктом 7 розділу ІІІ Правил № 974 встановлено, що для всіх будівель та приміщень виробничого, складського призначення і лабораторій закладів та установ повинна бути визначена категорія щодо вибухопожежної та пожежної небезпеки, написи про такі відомості повинні розміщуватися на вхідних дверях ззовні та усередині приміщення.

Згідно із пунктом 8 розділу ІІІ Правил № 974 у кожному приміщенні закладу та установи повинна бути розміщена табличка, на якій указано прізвище відповідального за пожежну безпеку, номер телефону найближчого пожежно-рятувального підрозділу, а також інструкція з пожежної безпеки.

За приписами пункту 14 розділу ІІІ Правил № 974 у будівлях закладів та установ не дозволяється, зокрема: здійснювати перепланування приміщень без урахування будівельних норм і правил; установлювати ґрати та інші незнімні сонцезахисні, декоративні та архітектурні пристрої на вікнах приміщень, де перебувають учасники навчально-виховного процесу, сходових клітках, у коридорах, холах та вестибюлях. У разі необхідності встановлення на вікнах приміщень ґрат (кабінет інформатики, інші приміщення з обладнанням, що має матеріальну цінність), вони повинні розкриватися, розсуватися або зніматися, під час перебування в цих приміщеннях людей ґрати мають бути відчиненими; знімати дверні полотна в отворах, що з`єднують коридори зі сходовими клітками, та двері евакуаційних виходів.

Пункт 1 розділу V Правил № 974 визначає, що електричні мережі та електрообладнання, що використовуються у закладах та установах, та їх експлуатація повинні відповідати вимогам Правил улаштування електроустановок (далі - ПУЕ) та Правил технічної експлуатації електроустановок споживачів, затверджених наказом Міністерства палива та енергетики України від 25 липня 2006 року № 258, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 25 жовтня 2006 року за № 1143/13017 (зі змінами) (далі - ПТЕ), Правил безпечної експлуатації електроустановок споживачів, затверджених наказом Комітету по нагляду за охороною праці Міністерства праці та соціальної політики України від 09 січня 1998 року № 4, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 10 лютого 1998 року за № 93/2533.

Згідно із пунктом 2 розділу V Правил № 974 керівники закладів та установ зобов`язані забезпечити своєчасне обслуговування та технічну експлуатацію електрообладнання і електромереж, проведення профілактичних оглядів, планово-попереджувальних ремонтів відповідно до вимог документів, зазначених у пункті 1 розділу V цих Правил, та своєчасно усувати виявлені недоліки.

Приписами пункту 1 розділу VІ Правил № 974 встановлено, що кожний заклад та установа мають бути забезпечені зовнішнім і внутрішнім протипожежним водопостачанням згідно з вимогами будівельних норм (ДБН В.2.5-74:2013 "Водопостачання. Зовнішні мережі та споруди. Основні положення проектування" та ДБН В.2.5-64:2012 "Внутрішній водопровід та каналізація. Частина І. Проектування. Частина ІІ. Будівництво").

Утримання джерел зовнішнього протипожежного водопостачання, які перебувають на балансі закладів та установ, та здійснення перевірок їхнього технічного стану здійснюються відповідно до наказу Міністерства внутрішніх справ України від 15 червня 2015 року № 696 "Про затвердження Інструкції про порядок утримання, обліку та перевірки технічного стану джерел зовнішнього протипожежного водопостачання", зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 03 липня 2015 року за № 780/27225.

За пунктом 4 розділу VІІІ Правил № 974 встановленом вимоги пожежної безпеки до конференц-залів, лекторіїв, актових залів та інших приміщень для проведення культурно-масових заходів, зокрема розміщення крісел у залах для глядачів здійснюється відповідно до вимог ДБН В.2.2-16-2005 "Культурно-видовищні та дозвіллєві заклади". За місткості залів не більше 200 місць допускається передбачати встановлення крісел, стільців і лав чи їх ланок без кріплення до підлоги, за умови з`єднання їх у рядах між собою.

Слід зазначити, що визначення небезпечного чинника міститься у пункті 26 статті 2 Кодексу цивільного захисту України та означає складову частину небезпечного явища (пожежа, вибух, викидання, загроза викидання небезпечних хімічних, радіоактивних і біологічно небезпечних речовин) або процесу, що характеризується фізичною, хімічною, біологічною чи іншою дією (впливом), перевищенням нормативних показників і створює загрозу життю та/або здоров`ю людини.

Також згідно з визначенням ДСТУ 2272-06 «Пожежна безпека. Терміни та визначення основних понять» небезпечним чинником пожежі є прояв пожежі, що призводить чи може призвести до опіків, отруєння леткими продуктами згоряння або піролізу, травмування чи загибелі людей та (або) до заподіяння матеріальних, соціальних, екологічних збитків. До небезпечних факторів пожежі належать: підвищена температура, задимлення, погіршення складу газового середовища.

Отже, законодавець пов`язує настання реальної загрози життю та здоров`ю людей від пожежі з обставинами, які можуть призвести до займання та розповсюдження вогню.

Суд зауважує, що застосування заходів реагування у вигляді зупинення експлуатації будівель, споруд, приміщень є тимчасовим заходом, який направлений на попередження настання негативних наслідків, викликаних наявністю на об`єкті порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей. При цьому, поняття «загроза життю та/або здоров`ю людини» є оціночним поняттям, яке лежить у сфері захисту населення, територій, навколишнього природного середовища та майна, функція контролю (нагляду) за чим, зокрема, покладена на позивача, посадові особи якого володіють спеціальними знаннями у цій сфері.

Суд вважає, що встановлені позивачем порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, зазначені в акті перевірки, складеному за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, призводять до загрози життю та здоров`ю людей у випадку виникнення пожежі. Тобто, вони є суттєвими, адже можуть призвести до виникнення пожежі як неконтрольованого процесу знищування або пошкодження вогнем майна, під час якого виникають чинники, небезпечні для людей та навколишнього природного середовища. Отже, виявленні порушення можуть створювати і небезпеку завдання шкоди життю та здоров`ю людей у процесі самої пожежі.

Частиною третьою статті 55 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що забезпечення пожежної безпеки суб`єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб`єктів господарювання.

Враховуючи встановлені судом під час розгляду справи порушення вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної і техногенної безпеки, а також не надання відповідачем доказів усунення у повному обсязі порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, зазначених в акті перевірки від 11.01.2020 № 106, які створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей, суд дійшов висновку про застосування до відповідача заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) шляхом зупинення експлуатації будівлі та приміщень, зареєстрованих за адресою: 93106. Луганська область, м. Лисичанськ, пров. Горняцький. буд. 21, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, зазначених в акті перевірки від 11.01.2020 № 106.

Доводи відповідача щодо невідповідності посвідчення на проведення перевірки № 114 від 09.01.2020 нормам законодавства на увагу не заслуговують, оскільки у разі незгоди із вказаним документом відповідач мав право не допускати представників МНС України в Луганській області до проведення такої перевірки. Водночас, на час розгляду справи як наказ так і посвідчення на проведення перевірки є чинними. До того ж суд звертає увагу, що акт перевірки від 11.01.2020 № 106 підписано уповноваженою особо відповідача без будь-яких зауважень.

Незмістовними є також доводи відповідача, наведені у відзиві на позовну заяву щодо усунення частини встановлених актом перевірки порушень, оскільки позивачем перевірка повторно не проводилася, а встановити усунення виявлених в ході перевірки порушень може виключно позивач шляхом проведення нової перевірки та оформлення її результатів.

Такий правовий висновок зроблено Верховним Судом у постанові від 26.06.2018 у справі № 823/589/16.

Таким чином, позовні вимоги належить задовольнити повністю.

При вирішенні питання про розподіл судових витрат, суд виходить з такого.

Відповідно до частини другої статті 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

При частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору (частина третя статті 139 КАС України).

З викладеного слідує, що витрати суб`єкта владних повноважень на сплату судового збору відносяться на рахунок суб`єкта владних повноважень. Такий вид судових витрат, як судовий збір, поверненню позивачу - суб`єкту владних повноважень, не підлягає.

Такі обмеження у можливостях суб`єктів владних повноважень свідчать про загальну спрямованість адміністративного судочинства на захист прав, свобод та інтересів фізичних та юридичних осіб у спірних правовідносинах із владою.

Оскільки Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Луганській області у вказаній справі є суб`єктом владних повноважень, суд дійшов висновку про відсутність правових підстав для стягнення з відповідача судового збору на користь позивача.

Керуючись статтями 2, 8, 9, 19, 20, 32, 77, 90, 94, 132, 139, 241-246, 250, 255, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Луганській області до Лисичанської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 26 Лисичанської міської ради Луганської області про вжиття заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю), задовольнити.

Застосувати до Лисичанської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 26 Лисичанської міської ради Луганської області заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді зупинення експлуатації будівель та приміщень, розташованих за адресою: 93106, Луганська область, м. Лисичанськ, пров. Горняцький. буд. 21, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, зазначених в акті перевірки від 11.01.2020 № 106.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого статтею 295 КАС України, всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Першого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Суддя К.Є. Петросян

СудЛуганський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення01.12.2022
Оприлюднено06.12.2022
Номер документу107619741
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо цивільного захисту

Судовий реєстр по справі —360/1324/20

Рішення від 01.12.2022

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

К.Є. Петросян

Ухвала від 01.12.2022

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

К.Є. Петросян

Ухвала від 23.11.2021

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

К.Є. Петросян

Ухвала від 23.11.2021

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

К.Є. Петросян

Ухвала від 02.08.2021

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

К.Є. Петросян

Ухвала від 02.08.2021

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

К.Є. Петросян

Ухвала від 27.04.2021

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

К.Є. Петросян

Ухвала від 27.04.2021

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

К.Є. Петросян

Ухвала від 02.02.2021

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

К.Є. Петросян

Ухвала від 02.02.2021

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

К.Є. Петросян

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні