П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
30 листопада 2022 р.м.ОдесаСправа № 540/2866/21
Головуючий в 1 інстанції: Варняк С.О.
Місце та час укладення судового рішення «--:--», м. Херсон
Повний текст судового рішення складений 03.12.2021р.
П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого судді Крусяна А.В.,
суддів Єщенка О.В., Яковлєва О.В.,
розглянувши у порядку письмового провадження апеляційну скаргу Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг на рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 03 грудня 2021 року у справі за адміністративним позовом Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг до товариства з обмеженою відповідальністю «Сімантекс» про стягнення штрафу, -
В С Т А Н О В И В:
23.06.2021р. Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (надалі - НКРЕКП) звернулася до суду з позовом до товариства з обмеженою відповідальністю (надалі - ТОВ) «Сімантекс» про стягнення 170000грн. в дохід Державного бюджету України (код бюджетної класифікації 21081100 «Адміністративні штрафи та інші санкції»).
В обґрунтування позову позивач посилається на те, що 23.12.2020р. постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг №2607, за недотримання вимог нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, та здійснення заходів державного регулювання накладено на ТОВ «Сімантекс» штраф у розмірі 85000грн. Зазначена постанова отримана відповідачем, докази про сплату вищевказаних санкцій відсутні, що зумовило необхідність звернення до суду з даним позовом про стягнення штрафу в подвійному розмірі.
Рішенням Херсонського окружного адміністративного суду від 03.12.2021р. відмовлено у задоволенні позову, оскільки відсутні правові підстави для стягнення з ТОВ «Сімантекс» 170000грн.
Не погоджуючись з ухваленим у справі судовим рішенням, позивач подав апеляційну скаргу, в якій посилається на безпідставність та необґрунтованість позовних вимог, ухвалення рішення з порушенням норм матеріального та процесуального права, просить рішення суду скасувати та ухвалити нове про задоволення позовних вимог.
Апелянт посилається на скасування П`ятим апеляційним адміністративним судом постановою від 28.10.2021р. у справі 540/913/21 постанови НКРЕКП від 23.12.2020р. №2607 про накладення на ТОВ «Сімантекс» штрафу у розмірі 85000грн. за недотримання вимог нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії. Разом з тим, НКРЕКП подано касаційну скаргу до Верховного Суду на вказану постанову апеляційного суду, тому судом першої інстанції безпідставно відмовлено у задоволенні даного позову.
Заслухавши суддю-доповідача, розглянувши матеріали справи та перевіривши доводи апеляційної скарги, законність та обґрунтованість судового рішення в межах апеляційної скарги, судова колегія вважає, що вона не підлягає задоволенню.
Судом встановлено, що ТОВ «Сімантекс» має ліцензію на провадження діяльності з постачання електричної енергії, що видана на підставі постанови НКРЕКП від 02.04.2019р. №477.
Постановою НКРЕКП від 18.11.2020р. №2133 призначено проведення позапланових невиїзних перевірок суб`єктів господарювання (згідно з переліком), зокрема ТОВ «Сімантекс», у частині надання до НКРЕКП звітності в обсягах та у строки, встановлені регулятором.
У період з 23.11.2020р. по 24.11.2020р. посадовими особами НКРЕКП проведена позапланова невиїзна перевірка ТОВ «Сімантекс», за результатом якої складено акт від 24.11.2020р. №489.
Вищезазначеним актом перевірки встановлено, що ТОВ «Сімантекс» не подавало до НКРЕКП на паперових носіях та в електронному вигляді форму звітності №3-НКРЕКП-моніторинг за вересень 2020р. та до сектору НКРЕКП у Херсонській області на паперових носіях форму звітності №3а-НКРЕКП за вересень 2020р., чим порушило вимоги Інструкцій №3-НКРЕКП та №3а-НКРЕКП, затверджених постановою НКРЕКП від 28.02.2019 №282.
17.12.2020р. на офіційному веб-сайті НКРЕКП було оприлюднена інформація про засідання, яке проводитиметься у формі відкритого слухання 23.12.2020р., про результати проведення позапланових невиїзних перевірок, зокрема, ТОВ «Сімантекс».
Постановою НКРЕКП від 23.12.2020р. №2607, відповідно до п.п.11 та 12 ч.1 ст.17, ст.ст.19 та 22 Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг» та ст.77 Закону України «Про ринок електричної енергії», накладено штраф у розмірі 85000грн. на ТОВ «Сімантекс» за недотримання вимог нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії. /а.с.14-17/
Листами ТОВ «Сімантекс» від 20.01.2021р. №№4, 5 направлено до НКРЕКП клопотання щодо відстрочення виконання вищезазначеної постанови. /а.с.18-21/
Постановою НКРЕКП від 03.02.2021р. №159 відстрочено сплату штрафу, накладеного на ТОВ «Сімантекс» відповідно до п.1 постанови НКРЕКП від 23.12.2020р. №2607, до 01.04.2021р. /а.с.22/
Оскільки зазначена сума штрафу не сплачена відповідачем у добровільному порядку, НКРЕКП звернулося до суду із даним позовом.
Перевіривши матеріали справи, судова колегія приходить до наступних висновків.
Правові, економічні та організаційні засади функціонування ринку електричної енергії, регулює відносини, пов`язані з виробництвом, передачею, розподілом, купівлею-продажем, постачанням електричної енергії для забезпечення надійного та безпечного постачання електричної енергії споживачам з урахуванням інтересів споживачів, розвитку ринкових відносин, мінімізації витрат на постачання електричної енергії та мінімізації негативного впливу на навколишнє природне середовище врегульовано Законом України «Про ринок електричної енергії» від 13.04.2017р. №2019-VIII (надалі Закон України №2019-VIII).
Відповідно до п.п.72, 96 ст.1 Закону України №2019-VIII у цьому Законі наведені нижче терміни вживаються в такому значенні: Регулятор - Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг;
учасник ринку електричної енергії (далі - учасник ринку) - виробник, електропостачальник, трейдер, оператор системи передачі, оператор системи розподілу, оператор ринку, гарантований покупець, оператор установки зберігання енергії та споживач, які провадять свою діяльність на ринку електричної енергії у порядку, передбаченому цим Законом;
Частинами 1, 2, 3 ст.77 Закону України №2019-VIII визначено, що учасники ринку, які порушили нормативно-правові акти, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, несуть відповідальність згідно із законом.
Правопорушеннями на ринку електричної енергії є, зокрема, недотримання вимог нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії.
У разі скоєння правопорушення на ринку електричної енергії до відповідних учасників ринку можуть застосовуватися санкції у виді: 1) попередження про необхідність усунення порушень; 2) штрафу; 3) зупинення дії ліцензії; 4) анулювання ліцензії.
Згідно п.4 ч.4 ст.77 Закону України №2019-VIII регулятор у разі скоєння правопорушення на ринку електричної енергії приймає у межах своїх повноважень рішення про накладення штрафів на учасників ринку (крім споживачів) у таких розмірах: від 5 тисяч до 100 тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян - на суб`єктів господарювання, що провадять господарську діяльність на ринку електричної енергії, що підлягає ліцензуванню: в) за недотримання вимог нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії.
При цьому, частиною 5 вищезазначеної статті передбачено, що при визначенні санкцій за порушення, передбачені цією статтею, Регулятор та центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері нагляду (контролю) в галузі електроенергетики, враховують серйозність і тривалість правопорушення, наслідки правопорушення для інтересів ринку електричної енергії та учасників ринку, пом`якшуючі та обтяжуючі обставини.
Поведінка правопорушника, спрямована на зменшення негативних наслідків правопорушення, негайне припинення правопорушення після його виявлення, сприяння виявленню правопорушення Регулятором та центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері нагляду (контролю) в галузі електроенергетики, під час перевірки вважаються пом`якшуючими обставинами.
Поведінка правопорушника, спрямована на приховування правопорушення та його негативних наслідків, на продовження вчинення правопорушення, а також повторне вчинення правопорушення на ринку електричної енергії вважаються обтяжуючими обставинами.
Згідно ч.ч.7, 8 ст.77 Закону України №2019-VIII за одне правопорушення на ринку електричної енергії може застосуватися лише один вид санкцій або штраф разом із зупиненням дії ліцензії.
Рішення про застосування санкцій Регулятором та штрафних санкцій центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері нагляду (контролю) в галузі електроенергетики, може бути оскаржено в судовому порядку.
Вищезазначені правові норми кореспондуються з нормами Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг» від 22.09.2016р. №1540-VIII (надалі Закону України №1540-VIII), який визначає правовий статус Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, її завдання, функції, повноваження та порядок їх здійснення.
Частиною 1 Закону України №1540-VIII визначено, що Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі - Регулятор), є постійно діючим центральним органом виконавчої влади зі спеціальним статусом, який утворюється Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до ст.19 Закону України №1540-VIII Регулятор здійснює державний контроль за дотриманням суб`єктами господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, законодавства у відповідних сферах та ліцензійних умов шляхом проведення планових та позапланових виїзних, а також невиїзних перевірок відповідно до затверджених ним порядків контролю.
Відповідно до ст.22 Закону України №1540-VIII, суб`єкти господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, несуть відповідальність за правопорушення у сферах енергетики та комунальних послуг, визначені Законами України «Про природні монополії», «Про комбіноване виробництво теплової та електричної енергії (когенерації) та використання скидного енергопотенціалу», «Про трубопровідний транспорт», «Про теплопостачання», «Про питну воду та питне водопостачання», «Про державне регулювання у сфері комунальних послуг» та іншими законами, що регулюють відносини у відповідних сфера».
Посадові особи суб`єктів господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, несуть адміністративну та кримінальну відповідальність за порушення законодавства у сферах енергетики та комунальних послуг.
За порушення законодавства у сферах енергетики та комунальних послуг до суб`єктів господарювання, що провадять діяльність у відповідній сфері, Регулятор може застосовувати санкції у вигляді: 1) застереження та/або попередження про необхідність усунення порушень; 2) накладення штрафу; 3) зупинення дії ліцензії; 4) анулювання ліцензії.
За порушення законодавства у сферах енергетики та комунальних послуг до посадових осіб суб`єктів господарювання, що провадять діяльність у відповідній сфері, Регулятор може застосовувати адміністративні стягнення.
У разі виявлення порушень законодавства у сферах енергетики та комунальних послуг Регулятор у 30-денний строк з дня складення акта перевірки розглядає питання відповідальності суб`єкта господарювання, його посадових осіб на своєму засіданні та приймає рішення про застосування до суб`єкта господарювання санкцій та/або застосування адміністративного стягнення до посадової особи такого суб`єкта господарювання. При застосуванні санкцій Регулятор має дотримуватися принципів пропорційності порушення і покарання та ефективності санкцій, які мають стримуючий вплив.
Регулятор застосовує штрафні санкції до суб`єктів господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, у розмірах, встановлених цим Законом, Законами України «Про ринок електричної енергії», «Про природні монополії», «Про питну воду та питне водопостачання», «Про ринок природного газу», «Про теплопостачання».
Отже, НКРЕКП, як постійно діючий центральний орган виконавчої влади зі спеціальним статусом, який утворюється Кабінетом Міністрів України та здійснює державний контроль за дотриманням суб`єктами господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, законодавства у відповідних сферах та ліцензійних умов, уповноважена накладати на учасників ринку електричної енергії санкції, передбачені ст.77 Закону України «Про ринок електричної енергії».
Як вбачається з матеріалів справи, за результатом розгляду акту перевірки від 28.02.2019 №282, НКРЕКП винесено постанову від 23.12.2020р. №2607, відповідно до п.п.11 та 12 ч.1 ст.17, ст.ст.19 та 22 Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг» та ст.77 Закону України «Про ринок електричної енергії», накладено штраф у розмірі 85000грн. на ТОВ «Сімантекс» за недотримання вимог нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії. /а.с.14-17/
Згідно ч.9 ст.77 Закону України №2019-VIII суми стягнених штрафів зараховуються до Державного бюджету України. Суми штрафів, у разі їх несплати, стягуються у судовому порядку.
Відповідно до ч.5 ст.22 Закону України №№1540-VIII суб`єкти господарювання, на яких накладено штраф, зобов`язані сплатити його у 30-денний строк з дня одержання копії рішення про накладення штрафу, крім випадків, встановлених ч.5 ст.13 цього Закону.
За заявою суб`єкта господарювання, на якого накладено штраф, Регулятор своїм рішенням має право відстрочити або розстрочити сплату накладеного ним штрафу.
За кожний день прострочення сплати штрафу стягується пеня у розмірі 1,5 відсотка суми штрафу. Розмір пені не може перевищувати розміру штрафу, накладеного відповідним рішенням Регулятора.
Суми стягнутих штрафів та пені зараховуються до Державного бюджету України.
Протягом п`яти робочих днів з дня сплати штрафу суб`єкт господарювання зобов`язаний надіслати Регулятору документи, що підтверджують сплату штрафу.
У разі відмови від сплати штрафу та пені їх примусове стягнення здійснюється на підставі відповідного рішення суду за позовом Регулятора, крім випадків, встановлених ч.5 ст.13 цього Закону.
Так, постанова НКРЕКП про накладення штрафу від 23.12.2020р. №2607 отримана відповідачем 11.01.2021р. /а.с.17/
Постановою НКРЕКП від 03.02.2021р. №159 відстрочено сплату штрафу, накладеного на ТОВ «Сімантекс» відповідно до п.1 постанови НКРЕКП від 23.12.2020р. №2607, до 01.04.2021р. /а.с.22/
Матеріали справи не містять доказів сплати ТОВ «Сімантекс» штрафу накладеного постановою НКРЕКП від 23.12.2020р. №2607 у визначений строк.
Водночас, згідно ч.4 ст.78 КАС України обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.
Постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 28.10.2021р. у справі №540/913/21 визнано протиправною та скасовано постанову НКРЕКП від 23.12.2020р. №2607 про накладення на ТОВ «Сімантекс» штрафу за недотримання вимог нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, та здійснення заходів державного регулювання в сумі 85000грн.
Враховуючи викладене, колегія суддів приходить до висновку щодо відсутності правових підстав для стягнення з ТОВ «Сімантекс» до Державного бюджету України штрафу у розмірі 85000грн. та пені у розмірі 85000грн., оскільки постанова регулятора, якою накладено такий штраф, скасована судовим рішенням.
З огляду на викладене, суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з дотриманням норм матеріального і процесуального права, а тому в порядку ст.316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає його без змін.
Керуючись ст.ст.311, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг залишити без задоволення, а рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 03 грудня 2021 року залишити без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня отримання судового рішення.
Головуючий суддя Крусян А.В.Судді Єщенко О.В. Яковлєв О.В.
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.11.2022 |
Оприлюднено | 05.12.2022 |
Номер документу | 107626055 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо державного регулювання цін і тарифів |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Крусян А.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні