ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
22 листопада 2022 рокуЛьвівСправа № 1340/3914/18 пров. № А/857/11409/22
Восьмий апеляційний адміністративний суд у складі:
головуючого суддіПліша М.А.,
суддів Ніколіна В.В., Гінди О.М.,
за участю секретаря судового засіданняГриньків І.С.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Львові апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 30 червня 2022 року (головуючий суддя Гулкевич І.З., м. Львів, повний текст складено 11.07.2022) по справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Львівській області, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору: Головне управління ДПС у Львівській області, Заболотцівська сільська рада Золочівського району Львівської області про визнання дії та бездіяльності протиправними,-
В С Т А Н О В И В :
ОСОБА_1 звернувся в суд першої інстанції з адміністративним позовом до Головного управління Держгеокадастру у Львівській області, третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору: Головного управління ДПС у Львівській області, Заболотцівської сільська рада Золочівського району Львівської області в якому просив визнати протиправними дії Головного управління Держгеокадастру у Львівській області щодо визначення нормативної грошової оцінки земельних ділянок кадастровий № 4620388800:07:009:0014 (старий кадастровий № 4620388800:07:008:0001) та кадастровий № 4620388800:07:019:0002 (старий кадастровий № 4620388800:07:008:0002) для 2016 року, для 2017 року і для 2018 року та видачі витягів про нормативну грошову оцінку земельних ділянок кадастровий № 4620388800:07:009:0014 (старий кадастровий № 4620388800:07:008:0001) та кадастровий № 4620388800:07:019:0002 (старий кадастровий № 4620388800:07:008:0002) станом на 01.01.2016, станом на 01.01.2017 та станом на 01.01.2018 на підставі Технічної документації з нормативної грошової оцінки с. Дуб`є, що затверджена рішенням Ясенівської сільської ради Бродівського району Львівської області №220 від 19.04.2013.
Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 30 червня 2022 року у задоволенні позову відмовлено.
Не погодившись з таким рішенням суду першої інстанції, ОСОБА_1 оскаржив його в апеляційному порядку, просить скасувати таке та ухвалити нове рішення, яким позов задовольнити.
В апеляційній скарзі зазначає, що у своєму рішенні суд першої інстанції наводить певні аргументи щодо «коефіцієнтів функціонального використання земельної ділянки», щодо «спростування висновків державної експертизи землевпорядної документації», щодо «скасування витягів з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки» та стверджує про те, що «позивач фактично оскаржує зміст витягів з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки».
Проте, такі твердження є помилкові, бо предметом спору у справі є правомірність/неправомірність використання відповідачем Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель с. Дуб`є, що затверджена рішенням Ясенівської сільської ради №220 від 19.04.2013, у якості бази для визначення нормативної грошової оцінки орендованих позивачем земельних ділянок водного фонду, що використовуються для риборозведення.
Доводи позивача про те, що використання відповідачем Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель с. Дуб`є, що затверджена рішенням Ясенівської сільської ради №220 від 19.04.2013, у якості бази для визначення нормативної грошової оцінки орендованих позивачем земельних ділянок водного фонду, що використовуються для риборозведення, є неправомірним, зводились до того, що така нормативна грошова оцінки орендованих позивачем земельних ділянок мала визначатися на підставі технічної документації, що розроблена згідно Порядку нормативної грошової оцінки земель несільськогосподарського призначення (крім земель населених пунктів), який затверджений наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України №508 від 22.08.2013 року.
Станом на час видачі відповідачем витягів про нормативну грошову оцінку орендованих позивачем земельних ділянок чинними були два різні порядки нормативної грошової оцінки земель: 1) Порядок нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, який затверджений спільним наказом Держкомзему, Мінбудархітектури, Мінагрополітики України та Української академії аграрних наук №18/15/21/11 від 27.01.2006 року та прийнятий на його заміну і введений в дію з 01.01.2017 року Порядок нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, який затверджений наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України №489 від 25.11.2016 року; 2) Порядок нормативної грошової оцінки земель несільськогосподарського призначення (крім земель населених пунктів), який затверджений наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України №508 від 22.08.2013 року.
Перший з них регламентував механізм нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, а в подальшому лише земель населених пунктів, а другий відповідно процедуру проведення нормативної грошової оцінки земель несільськогосподарського призначення (крім земель населених пунктів).
Хоч орендовані позивачем земельні ділянки водного фонду, що використовуються для риборозведення, знаходяться на території населеного пункту с. Дуб`є, їх нормативна грошова оцінка повинна визначатися згідно Порядку нормативної грошової оцінки земель несільськогосподарського призначення (крім земель населених пунктів), який затверджений наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України №508 від 22.08.2013 року.
Вказаний висновок випливає з положень самих Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів і Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів.
Так, п.1.5. Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, який затверджений спільним наказом Держкомзему, Мінбудархітектури, Мінагрополітики України та Української академії аграрних наук №18/15/21/11 від 27.01.2006 року, було передбачено, що нормативна грошова оцінка несільськогосподарських угідь, що розміщені під дорогами, спорудами, лісосмугами, водоймами, болотами, чагарниками, ярами та іншими не придатними для сільськогосподарського виробництва земельними ділянками, визначається за їх фактичним використанням відповідно до Порядку нормативної грошової оцінки земель несільськогосподарського призначення (крім земель у межах населених пунктів).
Пунктом 12 Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, який затверджений наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України №489 від 25.11.2016 року, передбачено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок водного фонду, що розташовані в межах населених пунктів, які використовуються для риборозведення, здійснюється згідно з Порядком нормативної грошової оцінки земель несільськогосподарського призначення (крім земель населених пунктів), затвердженим наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 22 серпня 2013 року №508, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 12 вересня 2013 року за №1573/24105.
Оскільки на момент видачі Відділом у Бродівському районі ГУ Держгеокадастру у Львівській області витягів про нормативну грошову оцінку земельних ділянок станом на 01.01.2016 року, станом на 01.01.2017 року та станом на 01.01.2018 року у розпорядженні Відділу у Бродівському районі ГУ Держгеокадастру у Львівській області не було технічної документації з нормативної грошової оцінки орендованих позивачем земельних ділянок, як земель водного фонду, що використовуються для риборозведення, то на думку позивача, Відділ у Бродівському районі ГУ Держгеокадастру у Львівській області повинен був проінформувати про це заявників та відмовити у видачі таких витягів про нормативну грошову оцінку земельних ділянок, а не видавати такі витяги на підставі Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель с. Дуб`є, що затверджена рішенням Ясенівської сільської ради №220 від 19.04.2013 року, яка не має відношення до орендованих позивачем земельних ділянок, як земель водного фонду, що використовуються для риборозведення, оскільки така Технічна документація була складена з іншою метою та у відповідності з Порядком нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, а не у відповідності з Порядком нормативної грошової оцінки земель несільськогосподарського призначення.
Розроблена Товариством з обмеженою відповідальністю «Зехідземлепроект» та затверджена рішенням Ясенівської сільської ради №220 від 19.04.2013 року Технічна документації з нормативної грошової оцінки земель с. Дуб`є стосується виключно нормативної грошової оцінки земель населеного пункту с. Дуб`є, складена на підставі вихідних даних, які повинні застосовуватись при визначенні нормативної грошової оцінки земель населеного пункту, і не враховує вихідних даних, які повинні застосовуватись при визначенні нормативної грошової оцінки земель водного фонду, зокрема: нормативного середньорічного економічного ефекту від використання земель під водою, терміну капіталізації середнього економічного ефекту, коефіцієнта місця розташування, коефіцієнта якісного стану та екологічного значення, коефіцієнта, який враховує функціональне використання водного об`єкта.
Порядок нормативної грошової оцінки земель несільськогосподарського призначення не містить можливості визначати нормативну грошову оцінку земель водного фонду на підставі Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель населеного пункту.
Вихідні дані, які повинні застосовуватись при визначенні нормативної грошової оцінки земель водного фонду, є індивідуальними даними, які характеризують кожний конкретний водний об`єкт, визначення нормативної грошової оцінки земель водного фонду на підставі загальних даних населеного пункту, в тому числі на підставі середньої (базової) вартості земель населеного пункту, є неможливим.
Оскільки Технічна документації з нормативної грошової оцінки земель с. Дуб`є, що затверджена рішенням Ясенівської сільської ради №220 від 19.04.2013 року, не враховує вихідних даних, які повинні застосовуватись при визначенні нормативної грошової оцінки земель водного фонду, не містить розрахунку нормативної грошової оцінки наявних на території села Дуб`є земельних ділянок водного фонду на підставі формули, що передбачена п.2.1. Порядку нормативної грошової оцінки земель несільськогосподарського призначення, то ця Технічна документація не може бути підставою для визначення нормативної грошової оцінки орендованих позивачем земельних ділянок водного фонду, що використовується для риборозведення.
Оскільки, Технічна документації з нормативної грошової оцінки земель с. Дуб`є, що затверджена рішенням Ясенівської сільської ради №220 від 19.04.2013, не враховує вихідних даних, які повинні застосовуватись при визначенні нормативної грошової оцінки земель водного фонду, і не може бути підставою для визначення нормативної грошової оцінки земельних ділянок водного фонду, то у Відділу у Бродівському районі ГУ Держгеокадастру у Львівській області не було підстав визначати нормативну грошову оцінку цих земельних ділянок та видавати витяги про нормативну грошову оцінку цих земельних ділянок станом на 01.01.2016 року, станом на 01.01.2017 рік та станом на 01.01.2018 року на підставі зазначеної Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель с. Дуб`є, що затверджена рішенням Ясенівської сільської ради №220 від 19.04.2013.
Відділ у Бродівському районі ГУ Держгеокадастру у Львівській області у листі №0-13-0.19-279/101-18 від 02.04.2018 фактично визнав неможливість застосування Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель с. Дуб`є, що затверджена рішенням Ясенівської сільської ради №220 від 19.04.2013, для розрахунку нормативної грошової оцінки земельних ділянок водного фонду кадастровий номер 4620388800:07:008:0001 площею 6,4336 га та кадастровий номер 4620388800:07:008:0002 площею 3,3684 га, зазначивши, що відповідно до п.12 Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів від 25.11.2016 року №489 встановлено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок водного фонду, що розташовані в межах населених пунктів, які використовуються для риборозведення, здійснюється згідно з Порядком нормативної грошової оцінки земель несільськогосподарського призначення (крім земель населених пунктів), затвердженим наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 22 серпня 2013 року № 508, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 12 вересня 2013 року за № 1573/24105. Тому, Відділ у Бродівському районі ГУ Держгеокадастру у Львівській області зазначив, що користувач земельної ділянки водного фонду може звернутися до розробників документації із землеустрою, які мають сертифікати на проведення землеоціночних робіт та виготовити за згодою органу місцевого самоврядування, нову нормативну грошову оцінку. Відповідно до ст.23 ЗУ «Про оцінку земель» нормативна грошова оцінка повинна бути затверджена сесією сільської ради та передана до Відділу земельних ресурсів. Після чого Відділ може надати новий витяг з визначення нормативної грошової оцінки земельних ділянок. На сьогоднішній день такої документації до Відділу не поступало, тому гр. ОСОБА_1 не може отримати новий витяг.
Тим самим, Відділ у Бродівському районі ГУ Держгеокадастру у Львівській області визнав, що при розрахунку нормативної грошової оцінки згаданих земельних ділянок водного фонду для 2016, 2017 та 2018 років він застосовував Технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель с. Дуб`є, що затверджена рішенням Ясенівської сільської ради №220 від 19.04.2013, через те, що у нього в розпорядженні не було іншої належної технічної документації з нормативної грошової оцінки саме земельних ділянок кадастровий номер 4620388800:07:008:0001 та кадастровий номер 4620388800:07:008:0002, як земель водного фонду, що використовуються для риборозведення.
З цього вбачається, що замовлення Ясенівською сільською радою розробки Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель с. Дуб`є та одночасне не замовлення розробки технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок кадастровий номер 4620388800:07:008:0001 та кадастровий номер 4620388800:07:008:0002, як земель водного фонду, що використовуються для риборозведення, Відділ у Бродівському районі ГУ Держгеокадастру у Львівській області використав на шкоду правам та охоронюваним законом інтересам орендаря цих земельних ділянок.
За відсутності належної технічної документації з нормативної грошової оцінки орендованих позивачем земельних ділянок, Відділ у Бродівському районі ГУ Держгеокадастру у Львівській області повинен був вжити заходів до її складення та до моменту такого складення і затвердження повідомити заявників про відсутність такої технічної документації, а не використовувати технічну документацію щодо найбільш наближених територіально земельних ділянок.
Позивач доводив суду, що при видачі Відділом у Бродівському районі Головного управління Держгеокадастру у Львівській області витягів про нормативну грошову оцінку земельних ділянок, у розпорядженні Відділу у Бродівському районі ГУ Держгеокадастру у Львівській області не було технічної документації з нормативної грошової оцінки орендованих земельних ділянок, як земель водного фонду, що використовуються для риборозведення, що розроблена у відповідності до Порядку нормативної грошової оцінки земель несільськогосподарського призначення, а наявна у Відділу у Бродівському районі ГУ Держгеокадастру у Львівській області Технічна документація з нормативної грошової оцінки земель с. Дуб`є, що затверджена рішенням Ясенівської сільської ради №220 від 19.04.2013 року, не могла бути використана для визначення нормативної грошової оцінки орендованих земельних ділянок, як земель водного фонду, що використовуються для риборозведення.
Різниця між процедурами визначення нормативної грошової оцінки земельних ділянок згідно Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів та Порядку нормативної грошової оцінки земель несільськогосподарського призначення полягає не лише у результатах розрахунків, а у принципах, вихідних даних, на основі яких проводяться такі розрахунки. Вказана різниця між зазначеними порядками нормативної грошової оцінки детально викладена у позовній заяві та підтверджена подальшим розробленням ТзОВ «Інформаційно-консультаційний центр «Інформ-ініціатива» уже належних Технічних документацій з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, які отримали позитивні висновки державної експертизи Головного управління Держгеокадастру у Львівській області №246 та №247 від 03.04.2018 і затверджені рішенням Ясенівської сільської ради №357 від 08.05.2018.
Жодної позиції суду щодо цих питань його рішення від 30.06.2022 не містить.
Неможливість використання Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель с. Дуб`є, що затверджена рішенням Ясенівської сільської ради №220 від 19.04.2013 року, як бази для визначення нормативної грошової оцінки земельних ділянок водного фонду, що використовуються для риборозведення, підтверджена також висновком експертизи з питань землеустрою №8420-8421 від 22.06.2021 року, складеним Волинським відділенням Львівського науково-дослідного інституту судових експертиз.
Даним висновком експертизи встановлено, що видані відділом у Бродівському районі ГУ Держгеокадастру у Львівській області витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок не містять достатніх даних, що необхідні для розрахунку нормативної грошової оцінки земельних ділянок, як землі водного фонду з цільовим призначенням: 10.07 (для рибогосподарських потреб), що використовується для риборозведення.
Зазначений висновок експертом обґрунтовано тим, що єдиним коректним способом розрахунку нормативної грошової оцінки земельних ділянок водного фонду, що використовуються для риборозведення, є спосіб, представлений у Порядку нормативної грошової оцінки земель несільськогосподарського призначення (крім земель населених пунктів), затвердженому наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 22 серпня 2013 року №508, оскільки порядок максимально враховує особливості земель в тому числі водного фонду.
Проте, вказаний висновок експертизи з питань землеустрою №8420-8421 від 22.06.2021 взагалі залишився поза увагою суду, суд у рішенні від 30.06.2022, не лише не погодився з висновком, але й в порушення ст.108 КАС України не навів будь-яких мотивів щодо причин його неврахування, та й зрештою, навіть на вказав у рішенні від 30.06.2022 про наявність у матеріалах справи висновку експертизи.
Крім того, при вирішенні справи №1340/3914/18 і прийнятті рішення від 30.06.2022 Львівський окружний адміністративний суд не врахував висновки Верховного Суду щодо застосування норм права, надані у постановах від 20.06.2018 року у справі №823/902/17, від 03.12.2018 у справі №815/927/15, від 05.02.2019 року у справі №804/6692/17, від 22.11.2021 року у справі №160/5299/19, від 24.11.2021 року у справі №817/1780/17.
У відповідності до вимог ч.1 та ч. 2 ст. 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права.
Заслухавши суддю доповідача, вивчивши матеріали справи, та доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних міркувань.
Судом першої інстанції встановлено, що рішенням сесії Ясенівської сільської ради правонаступник Заболотцівська сільська рада Золочівського району Львівської області) від 17.04.2006 №17 ОСОБА_1 надано в оренду на 25 років земельну ділянку загальною площею 9,8022 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (риборозведення).
17.05.2006 на підставі вище зазначеного рішення ОСОБА_1 укладено договір оренди землі з Ясенівською сільською радою (правонаступник Заболотцівська сільська рада Золочівського району Львівської області), який був зареєстрований у Бродівському відділ «Центр державного земельного кадастру при Держкомземі» (Львівська філія), про що в державному реєстрі земель вчинено запис за №040644800639.
На підставі вищезазначеного договору оренди землі від 17.05.2006 ОСОБА_1 передано у користування земельні ділянки, а саме : земельну ділянку площею 6,4336 га кадастровий номер 4620388800:07:008:0001 та земельну ділянку площею 3,3684 кадастровий номер 4620388800:07:008:0002.
Згідно п.5 договору оренди землі від 17.05.2006 нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить: сіножаті 423,60 грн., під зеленими насадженнями 5771,42 грн., під гідротехнічними спорудами 38792,16 грн., болото 109057,92 грн., ставок 711113,76 грн.
Відповідно до п.9 цього договору орендна плата за земельну ділянку встановлена в розмірі 1 ставки земельного податку за відповідний вид угідь, тобто 334,75 грн в рік. Розмір орендної плати індексується кожного року відповідно до чинного законодавства.
Згідно п.12 цього договору, позивач також домовився з сільською радою про перегляд розміру орендної плати раз на два роки у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; та в інших випадках, передбачених законом.
19.04.2013 Ясенівська сільська рада прийняла рішення №220 «Про затвердження технічних документацій із нормативно грошової оцінцки земель населених пунктів Ясенів, Лучківці, Дуб`є, Дубина, Тріщуки, Новичина, Теребежі Бродівського району Львівської області», яким затверджено технічну документацію з грошової оцінки земель с. Дуб`є. Цим же рішенням грошова оцінка земель с. Дуб`є введена в дію з 01.01.2014.
У зв`язку з виявленням помилок у кадастрових номерах земельних ділянок, що перебувають у користуванні ОСОБА_1 згідно договору оренди землі від 17.05.2016, кадастрові номери було змінено, а саме: кадастровий номер земельної ділянки площею 6,4336 га змінено з 4620388800:07:008:0001 на 4620388800:07:009:0014; кадастровий номер земельної ділянки площею 3,3684 га з 4620388800:07:008:0002 на 4620388800:07:019:0002.
Зміни кадастрових номерів підтверджується протоколом виправлення помилки №2288923 від 23.01.2018, протоколом виправлення помилки №2288963 від 23.01.2018; повідомленням заінтересованих осіб про виправлення помилки у відомостях Державного земельного кадастру №4607271022018 від 23.01.2018 та повідомленням заінтересованих осіб про виправлення помилки у відомостях Державного земельного кадастру №4607271302018 від 23.01.2018.
Вище зазначені земельні ділянки знаходяться у межах населеного пункту с. Дуб`є Ясенівської сільської ради Бродівського району Львівської області (правонаступник - Заболотцівська сільська рада Золочівського району Львівської області).
Згідно витягів з Державного земельного кадастру про земельні ділянки від 23.01.2018, земельні ділянки з кадастровими номерами 4620388800:07:009:0014, 4620388800:07:019:0002 мають цільове призначення 10.07 (для рибогосподарських потреб); категорія земель землі водного фонду; вид використання земельної ділянки для риборозведення.
Згідно витягу із технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки кадастровий номер 4620388800:07:008:0001 станом на 01.01.2016 сформованого відділом у Бродівському районі Головного управління Держгеокадастру у Львівській області вказано, що земельна ділянка відноситься до забудованих земель, середня вартість земельної ділянки становить 50,90 грн., оцінювальна земельна ділянка відноситься до 1 економіко-планувальної зони, коефіцієнт Км2 (0,90), локальні коефіцієнти на місцезнаходження земельної ділянки у межах економіко-планувальної зони : Км3-1 (1,10), Км3-2 (0,95), Км3-3 (0,96), коефіцієнт Кф (0,50), коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки К(і) (1,7898). Нормативна грошова оцінка 1 кв.м. земельної ділянки під забудову становить 41,13 грн, нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 3077159,15 грн.
Згідно витягу із технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки кадастровий номер 4620388800:07:008:0002 станом на 01.01.2016 сформованого відділом у Бродівському районі Головного управління Держгеокадастру у Львівській області вказано, що земельна ділянка відноситься до земель сільськогосподарського призначення, вартість 1 га сіножаті становить 603387,12грн, площа сіножаті становить 2,3201 га. Нормативно грошова оцінка земельної ділянки становить 13999,18 грн.
Згідно витягу із технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки кадастровий номер 4620388800:07:008:0001 станом на 01.01.2017 сформованого відділом у Бродівському районі Головного управління Держгеокадастру у Львівській області вказано, що земельна ділянка відноситься до забудованих земель, середня вартість земельної ділянки становить 50,90 грн., оцінювальна земельна ділянка відноситься до І економіко-планувальної зони, коефіцієнт Км2 (0,90), локальні коефіцієнти на місцезнаходження земельної ділянки у межах економіко-планувальної зони : Км3-1 (1,10), Км3-2 (0,95), Км3-3 (0,96), коефіцієнт Кф (1,20), коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки К(і) (1,8972). Нормативна грошова оцінка 1 кв.м. земельної ділянки під забудову становить 104,13 грн, нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 6731279,30 грн.
Згідно витягу із технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки кадастровий номер 4620388800:07:008:0002 станом на 01.01.2017 сформованого відділом у Бродівському районі Головного управління Держгеокадастру у Львівській області вказано, що земельна ділянка відноситься до забудованих земель, середня вартість земельної ділянки становить 50,90 грн., оцінювальна земельна ділянка відноситься до І економіко-планувальної зони, коефіцієнт Км2 (0,90), локальні коефіцієнти на місцезнаходження земельної ділянки у межах економіко-планувальної зони : Км3-1 (1,10), Км3-2 (0,95), Км3-3 (0,96), коефіцієнт Кф (1,20), коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки К(і) (1,8972). Нормативна грошова оцінка 1 кв.м. земельної ділянки під забудову становить 104,13 грн, нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 3524254,10 грн.
Згідно витягу із технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки кадастровий номер 4620388800:07:008:0001 станом на 01.01.2018 сформованого відділом у Бродівському районі Головного управління Держгеокадастру у Львівській області вказано, що земельна ділянка відноситься до забудованих земель, середня вартість земельної ділянки становить 50,90 грн., оцінювальна земельна ділянка відноситься до І економіко-планувальної зони, коефіцієнт Км2 (0,90), локальні коефіцієнти на місцезнаходження земельної ділянки у межах економіко-планувальної зони : Км3-1 (1,10), Км3-2 (0,95), Км3-3 (0,96), коефіцієнт Кф (1,20) , коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки К(і) (1,8972). Нормативна грошова оцінка 1 кв.м. земельної ділянки під забудову становить 104,13 грн, нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 6731279,30 грн.
Згідно витягу із технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки кадастровий номер 4620388800:07:008:0002 станом на 01.01.2018 сформованого відділом у Бродівському районі Головного управління Держгеокадастру у Львівській області вказано, що земельна ділянка відноситься до забудованих земель, середня вартість земельної ділянки становить 50,90 грн., оцінювальна земельна ділянка відноситься до І економіко-планувальної зони, коефіцієнт Км2 (0,90), локальні коефіцієнти на місцезнаходження земельної ділянки у межах економіко-планувальної зони : Км3-1 (1,10), Км3-2 (0,95), Км3-3 (0,96), коефіцієнт Кф (1,20) , коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки К(і) (1,8972). Нормативна грошова оцінка 1 кв.м. земельної ділянки під забудову становить 104,13 грн, нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 3524254,10 грн.
Позивач звернувся до Головного управління Держгеокадастру у Львівській області із скаргою на дії посадових осіб відділу у Бродівському районі Головного управління Держгеокадастру у Львівській області щодо визначення нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що розташована на території Ясенівської сільської ради Бродівського району Львівської області (правонаступник - Заболотцівська сільська рада Золочівського району Львівської області).
Листом №К-14533/0-8803/6-17 від 05.12.2017 Головне управління Держгеокадастру у Львівській області повідомило ОСОБА_1 , що нормативна грошова оцінка земель населених пунктів нараховується згідно Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженого спільним наказом Державного комітету України по земельних ресурсах, Міністерства аграрної політики України, Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України, Української академії аграрних наук №18/15/21/11 від 27.01.2006. Технічна документація з нормативної грошової оцінки с. Дуб`є Бродівського району затверджена рішенням Ясенівської сільської ради від 19.04.2013 №220 і введена в дію з 01.01.2014. При видачі витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку станом на 01.01.2016 враховувалась середня базова вартість 1 кв.м. земель с. Дуб`є відповідно «Порядку грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів», яка становить 50,90 грн., коефіцієнт який характеризує функціональне використання земельної ділянки Кф=0,5. З метою забезпечення обліку земельних ділянок за видами цільового призначення та регулювання питання приведення у відповідність до Класифікації видів цільового призначення земель, наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України №489 від 25.11.2016 затверджено Порядок нормативної грошової оцінки земель населених пунктів , положеннями якого встановлено новий підхід для визначення коефіцієнта, який характеризує функціональне використання земельної ділянки Кф=1,20 грн. Відповідно вищезазначений коефіцієнт був врахований при видачі Витягу з технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки станом на 01.01.2017.
Розглядаючи спір, судом першої інстанції вірно враховано, що відповідно до ст. 1 Закону України «Про оцінку земель» (в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин), нормативна грошова оцінка земельних ділянок - це капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.
Згідно ч. 1 ст. 15 Закону України «Про оцінку земель» підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.
За приписами ст. 18 Закону України «Про оцінку земель» нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться: розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років; розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років, а несільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 7-10 років.
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які є розробниками документації із землеустрою відповідно до Закону України «Про землеустрій».
Частинами 1-2 ст. 20 Закону України «Про оцінку земель» визначено, що за результатами нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.
Так, відповідно до підпункту 271.1.1 статті 271 Податкового кодексу України базою оподаткування земельним податком є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом.
Відповідно до ст. 23 Закону України «Про оцінку земель» виготовлена технічна документація нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою. Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин. Рішення рад, зазначених у цій статті, щодо технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок набирають чинності у строки, встановлені відповідно до п. 271.2 ст. 271 Податкового кодексу України.
Як уже зазначалось вище, відповідно до зазначених норм Ясенівською сільською радою (правонаступник Заболотцівська сільська рада Золочівського району Львівської області) 19 квітня 2013 року прийнято рішення №220, яким затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель с. Дуб`є.
Згідно з ч. 5 ст. 5 Закону України «Про оцінку земель» нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні (крім випадків спадкування спадкоємцями першої та другої черги за законом (як випадків спадкування ними за законом, так і випадків спадкування ними за заповітом) і за правом представлення, а також випадків спадкування власності, вартість якої оподатковується за нульовою ставкою) та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, вартості земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.
У ст. 13 цього Закону передбачено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться, зокрема, у разі: визначення розміру земельного податку; визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
Відповідно до ст. 20 цього ж Закону дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які є розробниками документації із землеустрою відповідно до Закону України «Про землеустрій». За результатами нормативної грошової оцінки земель складається технічна документація.
Грошова оцінка земельних ділянок проводиться за методикою, яка затверджується Кабінетом Міністрів України (ч. 5 ст. 201 Земельного кодексу України).
Пунктами 1, 2, 3 Методики нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 23.03.1995 №213, визначено, що нормативна грошова оцінка земель населених пунктів проводиться відповідно до Закону України «Про оцінку земель».
Інформаційною базою для нормативної грошової оцінки земель населених пунктів є затверджені генеральні плани населених пунктів, плани зонування територій і детальні плани території, відомості Державного земельного кадастру, інвентаризації земель та державної статистичної звітності.
Дані за результатами проведення нормативної грошової оцінки земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земель, що видається територіальним органом Держгеокадастру за місцезнаходженням земельної ділянки у строк, що не перевищує трьох робочих днів з дати надходження відповідної заяви.
Положеннями ст. 21 Закону України «Про оцінку земель» передбачено, що технічна документація, зокрема, з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, підлягає державній експертизі відповідно до закону.
Відмовляючи у задоволенні позовних вимог суд першої інстанції також врахував, що згідно зі ст. 1 Закону України «Про державну експертизу землевпорядної документації» державна експертиза землевпорядної документації (далі - державна експертиза) - це діяльність, метою якої є дослідження, перевірка, аналіз та оцінка об`єктів експертизи на предмет їх відповідності вимогам законодавства, встановленим стандартам, нормам і правилам, а також підготовка обґрунтованих висновків для прийняття рішень щодо об`єктів експертизи.
Частиною 2 ст. 7 вищевказаного Закону передбачено, що виконавцями державної експертизи є експерти, які працюють у складі спеціально уповноваженого органу виконавчої влади у сфері державної експертизи і мають високу кваліфікацію та спеціальні знання, а також висококваліфіковані спеціалісти або наукові працівники, які залучаються цими органами до її проведення відповідно до закону.
У п 2.1 Методики проведення державної експертизи землевпорядної документації, затвердженої Наказом Держкомзему України від 03.12.2004 № 391 передбачено, що організацію і проведення державної експертизи здійснюють Держгеокадастр та територіальні органи Держгеокадастру в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі.
Відповідно до ч. 1 ст. 9 Закону України «Про державну експертизу землеввпорядної документації» передбачено те, що обов`язковій державній експертизі, крім іншого, підлягає: технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок.
Результатом проведення державної експертизи є висновок державної експертизи. Позитивні висновки державної експертизи щодо об`єктів обов`язкової державної експертизи є підставою для прийняття відповідного рішення органами виконавчої влади чи органами місцевого самоврядування, відкриття фінансування робіт з реалізації заходів, передбачених відповідною документацією (ч. 1 та 3 ст. 35 Закону України «Про державну експертизу землевпорядної документації»).
Положеннями ст. 37 вищевказаного Закону, передбачено порядок спростування висновків державної експертизи.
Так, замовники або розробники об`єктів державної експертизи, заінтересовані у спростуванні висновків державної експертизи або їх окремих положень, подають обґрунтоване клопотання (заяву) про це до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, у місячний термін з дня отримання клопотання (заяви) розглядає його і за наявності підстав призначає проведення повторної державної експертизи.
У разі спростування висновків державної експертизи, яку проводив центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, до проведення повторної державної експертизи залучаються незалежні експерти.
У разі відмови у розгляді заяви про спростування висновків державної експертизи або незгоди з висновками повторної державної експертизи замовники або розробники об`єктів державної експертизи мають право звернутися до суду.
Висновки державної експертизи можуть бути скасовані органом, який їх видав, у разі виявлення обставин, що могли вплинути на об`єктивність оцінки висновку.
Позитивні висновки повторної державної експертизи є підставою для прийняття відповідним органом рішення або реалізації заходів, передбачених об`єктами державної експертизи, крім випадків оскарження їх у судовому порядку.
При цьому, суд апеляційної інстанції вважає за необхідне зазначити, що позивач просив визнати протиправними дії Головного управління Держгеокадастру у Львівській області щодо визначення нормативної грошової оцінки вказаних вище земельних ділянок та видачі витягів про нормативну грошову оцінку цих земельних ділянок станом на 01.01.2016, станом на 01.01.2017 та станом на 01.01.2018 на підставі Технічної документації з нормативної грошової оцінки с. Дуб`є, що затверджена рішенням Ясенівської сільської ради Бродівського району Львівської області №220 від 19.04.2013.
Відтак вважає зайвим надання судом першої інстанції оцінки тому, що витяг з технічної документації про грошову оцінку землі не є рішенням суб`єкта владних повноважень в розумінні положень КАС України, бо предметом оскарження є не витяг з технічної документації про грошову оцінку землі, а дії по його видачі.
Як уже зазначалось вище, відповідно до ст. 23 Закону України «Про оцінку земель»(діючої на час спірних правовідносин) втяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин. Отже відповідач наділений повноваженнями щодо вчинення дій по видачі витягів про нормативну грошову оцінку згаданих земельних ділянок станом на 01.01.2016, станом на 01.01.2017 та станом на 01.01.2018.
Крім того, суд апеляційної інстанції звертає увагу на ту обставину, що дії Головного управління Держгеокадастру у Львівській області щодо визначення нормативної грошової оцінки земельних ділянок та видачі витягів про нормативну грошову оцінку цих земельних ділянок станом на 01.01.2016, станом на 01.01.2017 та станом на 01.01.2018 були вчинені на підставі Технічної документації з нормативної грошової оцінки с. Дуб`є, що затверджена рішенням Ясенівської сільської ради Бродівського району Львівської області №220 від 19.04.2013.
Однак, у матеріалах справи відсутні докази, що позивачем оскаржувалось рішення Ясенівської сільської ради Бродівського району Львівської області №220 від 19.04.2013, яким затверджено Технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель с. Дуб`є, так як відсутні і докази про скасування такого рішення чи його зміну, або внесення змін чи скасування в затверджену Технічну документацію
Відтак у відповідача були відсутні підстави для самостійного визначення іншої нормативної грошової оцінки земельних ділянок
З урахуванням наведеного, колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції про безпідставність позовних вимог.
Враховуючи викладене, суд апеляційної інстанції вважає, що доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, а рішення відповідає нормам матеріального та процесуального права.
Керуючись ч. 3 ст. 243, ст. 308, ст. 310, п. 1 ч. 1 ст. 315, ст. 316, ст. 321, ст. 322, ст. 325, ст. 329 КАС України, суд, -
П О С Т А Н О В И В :
апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення, а рішення Львівського окружного адміністративного суду від 30 червня 2022 року по справі №1340/3914/18 - без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до суду касаційної інстанції.
Головуючий суддя М.А. Пліш
Судді В.В. Ніколін
О.М. Гінда
повний текст складено 01.12.2022
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 22.11.2022 |
Оприлюднено | 05.12.2022 |
Номер документу | 107627844 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них |
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Сподарик Наталія Іванівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Сподарик Наталія Іванівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Сподарик Наталія Іванівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Сподарик Наталія Іванівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Сподарик Наталія Іванівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Пліш Михайло Антонович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні