Рішення
від 11.08.2010 по справі 7/90
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВС ЬКОЇ ОБЛАСТІ

79014, м. Львів, вул. Личаківськ а, 128

РІШЕННЯ

11.08.10 Справа№ 7/90

за позовом Державної ек ологічної інспекції в Львівс ькій області, м.Львів

до відповідача комунал ьне підприємство «Лопатинсь кої селищної ради»

третя особа: Лопатинськ а селищна рада

про стягнення 64407,96грн.

суддя Ф артушок Т.Б.

секретар Дубенюк Н.А.

Представники:

від позивача - Нирка М.М ., головний спеціаліст (юрис консульт), (довіреність в мате ріалах справи);

від відповідача - Пал ащук В.М. - представник, дов іреність в матеріалах справи ; Теплий Я.А. - директор;

від третьої особи: Гет ьманський Б. - селищний гол ова.

Суть спору:

Державна екологічна інсп екція в Львівській області з вернулась до господарського суду Львівської області з по зовом до комунального підпри ємства «Лопатинської селищн ої ради»про відшкодування зб итків, завданих державі внас лідок порушення вимог природ оохоронного законодавства, т ретя особа - Лопатинська сел ищна рада,; ціна позову 64407,96грн.

Позовні вимоги обгрунтова ні, зокрема, договорами на под ачу води з комунального водо проводу та приймання стічних вод до комунальної каналіза ції, листом Лопатинської рай онної лікарні №11 від 24.02.2003р., акто м передачі свердловини від 04.0 3.2003р., претензією №54 від 22.03.2010р., роз рахунком розміру завданих зб итків, актом перевірки вимог природоохоронного законода вства №49 від 10.03.2010р., дозволом на спеціальне водокористуванн я Лопатинської райлікарні, д аними споживання електроене ргії водонапірною башнею, ре єстром на відправлення реком ендованої кореспонденції та поштвою квитанцією з відбит ками поштовимх штемпелів, ст .ст.20, 68 Закону України «Про охо рону навколишньго природног о середовища», ст.111 Водного ко дексу України, ст.ст.2, 12, 54, 55, 56, 57 Гос подарського процессуальног о кодексу України.

Ухвалою господарського су ду Львівської області №7/90 від 17.05.2010р. порушено провадження у справі та призначено справу до розгляду в судовому засід анні на 16год. 15хв. 04.06.2010р. Розгляд с прави відкладався з причин т а підстав, зазначених в ухвал ах господарського суду Львів ської області №№7/90 від 06.07.2010р. та від 16.07.2010р. В судовому засіданн і 04.06.2010р. оголошено перерву до 11г од. 00хв. 06.07.2010р. Строк виріення сп ору продовжено відповідно до поданих 06.07.2010р. та 16.07.2010р. клопотан ь Сторін.

Представникам Сторін огол ошено права та обов' язки, ви значені ст.ст.20, 22, 28 Господарськ ого процесуального кодексу У країни. Крім того, в ухвалах го сподарського суду Львівсько ї області по даній справі, які скеровані Сторонам (підтвер дженням чого є наявні в матер іалах справи повідомлення пр о вручення поштових відправл ень та дані реєстрів вихідно ї кореспонденції господарсь кого суду Львівської області ), зазначено, що права та обов' язки Сторін визначені ст.ст.20, 22, 28 Господарського процесуал ьного кодексу України.

Заяв про відвід судді не пос тупило.

Представник Позивача в суд ове засідання з' явився, поз овні вимоги підтримав повніс тю.

Протягом розгляду справи п редставником Позивача подан о наступні документи: копію д овіреності на право здійснен ня представництва; копію дов ідки з ЄДРПОУ на Відповідача ; копію свідоцтва про державн у реєстрацію юридичної особи Відповідача; копію постанов и про накладення адміністрат ивного стягнення та платіжно го доручення про сплату.

Представники Відповідача в судове засідання з' явилис ь, проти позову заперечили.

Протягом розгляду справи п редставниками Відповідача п одано наступні документи: до віреності на право здійсненн я представництва; копію дові дки про включення Відповідач а в ЄДРПОУ.

05.07.2010р. до господарського суд у Львівської області надійшл о клопотання представника Ві дповідача про відкладення ро згляду справи у зв' язку з хв оробою керівника КП «Лопатин ської селищної ради». Ухвало ю господарського суду Львівс ької області №7/90 від 06.07.2010р. розг ляд справи відкладено.

05.08.2010р. до господарського суд у Львівської області надійшо в оригінал наказу №39 від 03.08.2010р. п ро припинення водопостачанн я об' єктів, що знаходяться н а території Лопатинської сел ищної ради згідно припису №49 в ід 10.03.2010р. посадової особи Держа вної екологічної інспекції в Львівській області та згідн о обвинувального висновку по кримінальній справі №165-0131 від 30.04.2010р.

Відповідачем також подано відзив на позовну заяву, відп овідно до якого Відповідач з аперечує проти позовних вимо г з наступних підстав. Так, Від повідно до доводів Відповіда ча, Позивачем не доведено фак т населення Відповідачем шко ди навколишньому природному середовищу та безпосередньо ї вини (умислу) в діях Відповід ача. Посилаючись на відповід ні норми екологічного законо давства, Позивач не конкрети зує поняття «самовільне водо користування», а наводить ро змиті і необґрунтовані тверд ження, в яких не вбачається по рушення Відповідачем норм ст атей 44, 48, 49 Водного кодексу Укра їни. відповідно до п.1.6 Роз' яс нення Вищого арбітражного су ду України №02-5/744 від 27.06.2001р. «Про д еякі питання практики виріше ння спорів, пов' язаних із за стосуванням законодавства п ро охорону навколишнього при родного середовища, вирішуюч и спір про відшкодування шко ди, заподіяної навколишньому природному середовищу, госп одарському суду слід виходит и з презумпції вини правопор ушника (ст.ст.440, 442 Цивільного ко дексу України). Отже, як стверд жує Відповідач, Позивач не по винен доводити наявність вин и Відповідача у заподіянні ш коди навколишньому природно му середовищу, навпаки, Відпо відач повинен довести, що у ді ях його працівників відсутня вина у заподіянні шкоди. Відп овідач також зазначає у відз ив, що за твердженням Позивач а, виною Відповідача є спеціа льне використання води без д озволу на спец водокористува ння свердловини, що знаходит ься на території Лопатинсько ї рай лікарні. Відповідач вол одіє спеціальним дозволом на спец водокористування №Укр- 1253-08/Льв від 01.04.2008р., яким встановл ено ліміт водокористування д ля Відповідача - в обсязі не більше 93,25тис.м3 в рік. Статтями 44, 48, 49 Водного кодексу України т а іншими нормативними актами не передбачена необхідність наявності коремого дозволу на кожну свердловину, оскіль ки істотними умовами дозволу є саме ліміти водопостачанн я та водовідведення суб' єкт а господарювання (ст.48 Водного кодексу України). Відповідач не порушив основний обов' я зок водокористувача - не пер евищив лімітів забору та ски дання води, передбачений ст.44 Водного кодексу України, том у не бачить будь-якої вини у св оїх діях.

До відзиву додано копії нас тупних документів: витягу з д озволу на спец водокористува ння №Укр-1253-08/Льв від 01.04.2008р.; листа Державного управління еколо гії та природних ресурсів в Л ьвівській області від 28.11.2002р.; л иста Львівського обласного ц ентру з гідрометеорології №2 2 від 18.11; клопотання Позивача п ро узгодження умов на отрима ння дозволу на спеціальне во докористування; копії аналіз ів (гідрохімічних показників ).

Також, Відповідачем подано доповнення №61 від 11.08.2010р., в яком у зазначено наступне. Так, згі дно ст.110 Водного кодексу Укра їни, порушення водного закон одавства тягне за собою дисц иплінарну, адміністративну, цивільно-правову або криміна льну відповідальність згідн о з законодавством України, в ідповідно, відшкодування зби тків відноситься до цивільно -правової відповідальності. Відповідач наводить зміст. с т.22 Цивільного кодексу Україн и та ст.224 Господарського коде ксу України, та виходячи з нав еденого робить висновок, що з авданими збитками є недоотри мання державою доходів від з бору за спец водокористуванн я. Це, на думку Відповідача, пі дтверджує і Методика роз рахунку розмірів відшкодува ння збитків, заподіяних держ аві внаслідок порушення зако нодавства про охорону та рац іональне використання водни х ресурсів, затверджена Нака зом Міністерства охорони нав колишнього природного серед овища України №389 від 20.07.2009р., де д ля визначення розміру збиткі в використовується норматив збору за спеціальне водокор истування та об' єм води, що в икористана самовільно без до зволу на спеціальне водокори стування. Наводячи також дов оди, зазначені у відзиві, Відп овідач робить висновок про т е, що оскільки він сплатив всі податки та збори за забрану з всіх свердловин воду і держа ва не отримала б жодних доход ів, незважаючи на те, чи зазнач ена, чи не зазначена свердлов ина, що знаходиться на терито рії Лопатинської райлікарні в дозволі на спецводокорист ування, якщо держава не отрим ала б доходів від Відповідач а, то і збитки державі не завда ні; оскільки збитків державі внаслідок порушення природо охоронного законодавства Ві дповідач не завдав, то і відсу тній предмет спору.

Проте, попри наведене у відз иві та доповненні до відзиву , Відповідачем подано господ арському суду листа №48 від 04.06.201 0р., в якому зазначено, що згідн о позовної заяви про відшкод ування збитків, нарахованих Державною екологічною інспе кцією в Львівській області, к омунальне підприємство Лопа тинської селищної ради повід омляє, що за період, який пройш ов після перевірки інспекціє ю, підприємством було вигото влено паспорт на свердловину №2 (територія лісництва), що да ло змогу розпочати роботи по корегуванню матеріалів дозв олу на спецводокористування з метою включення у дозвіл на спец водокористування да ної свердловини. До листа Відповідачем додано копії на ступних документів: копії ба нківських виписок; копії пла тіжних доручень №84 від 06.05.2010р. та №85 від 17.05.2010р. про сплату 2301,6грн. з призначенням платежу - о плата за погодження відкорег ованих матеріалів дозволу на спец водокористування; ко пії актів здачі-приймання на уково-технічної продукції; к опії договорів підряду на пр оведення проектно-пошукових робіт; копію паспорту свердл овини на воду №2 від 2010р.

Представник Третьої особи в судове засідання з' явивс я.

02.06.2010р. до господарського суд у Львівської області надійшо в лист Третьої особи №107 від 31.05.2 010р., в якому селищний голова за значив наступне.

Так, Лопатинська селищна ра да просить взяти до уваги те, щ о комунальне підприємство Ло патинської селищної ради бул о створене з метою надання жи тлово-комунальних послуг жит елям селища. Фінансовий стан підприємства забезпечує лиш е життєдіяльність вказаного підприємства. Фінансовий ре зультат від діяльності комун ального підприємства від час у його створення становить -166 ,1тис.грн., а за 2009р. - (-9,2тис.грн.), В раховуючи вищенаведене, Лопа тинська селищна рада просить звільнити комунальне підпри ємство від сплати штрафних с анкцій, передбачених відпові дно до акту перевірки №49 від 10.0 3.2010р. в сумі 64407,96грн., так як в прот илежному випадку дане підпри ємство опиниться на грані ба нкрутства, а це, в свою чергу, з агрожує припиненням робіт по вивозу твердих побутових по бутових відходів, подачі вод и та відведення каналізаційн их стоків від населення, орга нізацій, установ соціально-к ультурної сфери, а також не бу дуть проводитиись роботи по організації благоустрою в се лищі. Крім того, сума вказаног о штрафу повинна бути сплаче на в розмірі 100% на рахунки спец .фонду Лопатинської селищної ради.

В судових засіданнях протя гом розгляду справи суд огля нув оригінали копій документ ів, долучених до матеріалів с прави.

Відповідно до ст. 34 Господар ського процесуального кодек су України, господарський су д приймає тільки ті докази, як і мають значення для справи.

Обставини справи, які відпо відно до законодавства повин ні бути підтверджені певними засобами доказування, не мож уть підтверджуватись іншими засобами доказування.

Відповідно до ст. 43 Господар ського процесуального кодек су України, суд оцінює докази за своїм внутрішнім перекон анням, що ґрунтується на всеб ічному, повному і об' єктивн ому розгляді всіх обставин с прави. Ніякі докази не мають д ля суду заздалегідь встановл еної сили.

Розглянувши матеріали с прави в їх сукупності, дослід ивши матеріали справи, та оц інивши докази в їх сукупност і, суд встановив наступне.

Відповідно до статті 16 За кону України "Про охорону нав колишнього природного серед овища" державне управління в галузі охорони навколишньог о природного середовища здій снюють Кабінет Міністрів Укр аїни, ради та їх виконавчі і ро зпорядчі органи, а також спец іально уповноважені на те де ржавні органи по охороні нав колишнього природного серед овища і використанню природн их ресурсів та інші державні органи відповідно до законо давства України.

Державна екологічна інспе кція в Львівській області, ві дповідно до Положення про Де ржавну екологічну інспекцію в Львівській області, затвер дженого Наказом Мінприроди № 55 від 19.02.2007 року, є спеціальним пі дрозділом Мінприроди, який п ідзвітний та підконтрольний в частині здійснення держав ного контролю Державній екол огічній інспекції України.

Згідно п. «Б»ч.1 ст.20, ч.2 ст.35 Зак ону України «Про охорону нав колишьного природного серед овища», до компетенції спеці ально уповноваженого центра льного органу виконавчої вла ди з питань екології та приро дних ресурсів і його органів на місцях належить державни й контроль за використанням і охороною підземних вод.

Відповідно до п. «З»ч.1 ст. 20 За кону України «Про охорону на вколишнього природного сере довища», до компетенції спец іально уповноваженого центр ального органу виконавчої вл ади з питань екології та прир одних ресурсів і його органі в на місцях належить подання позовів про відшкодування з битків і втрат, заподіяних в р езультаті порушення законод авства про охорону навколишн ього природного середовища.

Згідно акту перевірки дотр имання вимог природоохоронн ого законодавства №49 від 10.03.2010р ., проведеної старшим держінс пектором з охорони навколишн ього природного середовища в Львівській області Нагорн ою О.О. в присутності відпов ідальних представників КП «Л опатинської селищної ради», в процесі перевірки встановл ено наступне: на балансі підп риємства знаходиться водоза бір прісних підземних вод у с кладі двох аретзіанських све рдловин; паспорт на свердлов ину №1 наявний, паспорт на свер дловину, яка розташована на т ериторії Лопатинської район ної лікарні відсутній, що є по рушенням ст.53 Кодексу України про Надра; в представленному дозволі на спецводокористув ання за №1253-08/Львів, виданому 01.04.2 008р., наявна тільки одна свердл овина №1 на території лісницт ва, свердловина на території лікарні не включена, що є пору шенням ст.ст.44, 48, 49 Водного кодек су України; первинний контро ль видобутку води зі свердло вини на території лікарні не налагоджено, що є порушенням ст.53 Кодексу України про Надр а. В акті перевірки також зазн ачено фактичне водопостачан ня протягом 2007р.-2010р. Лопатинськ ої районної лікарні, визначе не відповідно до представлен ої лікарнею довідки. В акті та кож зазначено, що до свердлов ини на території лікарні без посередньо підключено 9 водо споживачів, згідно даних КП « Лопатинська селищна рада»на ведено обсяги водоспоживанн я по них. В акті зазначено, що о бсяги водоспоживання в мереж ах, водопостачання яких здій снюється з двох свердловин, п ід час перевірки встановити не вдалося. В акті також зазн ачено дані споживання електр оенергії по свердловині на т ериторії лікарні та потужніс ть насосу, що встановлений на даній свердловині. Під час пе ревірки також встановлено, щ о 1-й пояс зон санітарної охоро ни і його режим не витримано п о свердловині на території л ікарні, що є порушенням ст.56 Ко дексу України про Надра.

Акт перевірки №49 від 10.03.2010р. пі дписано в тому числі директо ром КП «Лопатинська селищна рада»Теплим Я.А. та примір ник отримано. В матеріалах сп рави відсутні та представник ами Сторін не наведено довод ів та не подано доказів оскар ження данного акту преевірки чи дії посадової особи по скл аданню акту.

Відповідно до наявного в ма теріалах справи листа Лопати нської районної лікарні №11 ві д 24.02.2003р. директору комунальног о підприємства Лопатинської селищної ради, адміністраці я Лопатинської районної ліка рні просить прийняти з балан су на баланс водонапірну баш ню, свердловину, укомплектов ану глибинним насосом та при борами обліку електроенергі ї.

Відповідно до підписаного представниками Лопатинсько ї районної лікарні та комуна льного підприємства «Лопати нської селищної ради»акту ві д 04.03.2003р., водонапірну башню, арт свердловину, укомплектовану глибинним насосом, лічильни ком обліку електроенергії та зовнішню водогінну мережу п ередано на баланс Відповідач а.

Згідно ч.ч.1, 2 ст.13 Конституції України, ч.ч.1, 2 ст.148 Господарськ ого кодексу України, ч.ч.1,3 ст.324 Ц ивільного кодексу України, в одні та інші природні ресурс и, які знаходяться в межах тер иторії України, природні рес урси її континентального шел ьфу є об'єктами права власнос ті Українського народу; коже н громадянин має право корис туватися природними об'єктам и права власності Українсько го народу виключно відповідн о до закону.

Відповідно до ч.1 ст.5 Закону У країни «Про охорону навколиш нього природного середовища », води підлягають державній охороні і регулюванню викор истання на території України .

Відповідно до ч.4 ст.148 Господ арського кодексу України, пр авовий режим використання ок ремих видів природних ресурс ів (вод) встановлюється закон ами.

Згідно ч.2 ст.2 Водного кодекс у України, ст.2 Закону України про охорону навколишнього пр иродного середовища», водні відносини в Україні регулюют ься Конституцією України, За коном України "Про охорону на вколишнього природного сере довища", цим Кодексом, іншими з аконодавчими актами України , а також прийнятими відповід но до них нормативно-правови ми актами.

Відповідно до ч.ч.1-3 ст.42 Водно го кодексу України, водокори стувачами в Україні можуть б ути підприємства; водокорист увачі можуть бути первинними і вторинними; первинні водок ористувачі - це ті, що мають вл асні водозабірні споруди і в ідповідне обладнання для заб ору води; вторинні водокорис тувачі (абоненти) - це ті, що не м ають власних водозабірних сп оруд і отримують воду з водоз абірних споруд первинних вод окористувачів та скидають ст ічні води в їх системи на умов ах, що встановлюються між ним и.

Крім того, згідно ч.1 ст.149 Госп одарського кодексу України, суб'єкти господарювання вико ристовують у господарській д іяльності природні ресурси в порядку спеціального або за гального природокористуван ня відповідно до цього Кодек су та інших законів.

Отже, комунальне підприємс тво «Лопатинської селищної р ади»здійснювало спеціальне водокористування, в тому чис лі шляхом видобутку підземни х прісних вод зі свердловини , розташованої на території Л опатинської районної лікарн і та переданої на баланс Відп овідача.

Наведене підтверджується також наявними в матеріалах справи договорами за період 2007р.-2010р., укладених між Відповід ачем (як Водоканалом) та Лопа тинською рай лікарнею (як Або нентом) на подачу води з комун ального водопроводу та прийм ання стічних вод до комуналь ної каналізації.

Відповідно до ч.ч.1, 2 ст.48 Водн ого кодексу України, спеціал ьне водокористування - це заб ір води з водних об'єктів із за стосуванням споруд або техні чних пристроїв, використання води та скидання забруднююч их речовин у водні об'єкти, вкл ючаючи забір води та скиданн я забруднюючих речовин із зв оротними водами із застосува нням каналів; спеціальне вод окористування здійснюється юридичними і фізичними особ ами насамперед для задоволен ня питних потреб населення, а також для господарсько-побу тових, лікувальних, оздоровч их, сільськогосподарських, п ромислових, транспортних, ен ергетичних, рибогосподарськ их та інших державних і грома дських потреб.

Згідно ст.151 Господарського кодексу України, суб'єктам го сподарювання для здійснення господарської діяльності на даються в користування на пі дставі спеціальних дозволів (рішень) уповноважених держа вою органів природні ресурси (в тому числі за плату або на і нших умовах); порядок надання у користування природних ре сурсів громадянам і юридични м особам для здійснення госп одарської діяльності встано влюється земельним, водним, л ісовим та іншим спеціальним законодавством.

Крім того, відповідно до ч.ч .1, 4 ст.49 Водного кодексу Україн и, спеціальне водокористуван ня здійснюється на підставі дозволу; порядок погодження та видачі дозволів на спеціа льне водокористування затве рджується Кабінетом Міністр ів України. Постановою Кабін ету Міністрів України №321 від 13.03.2002 року затверджено «Порядо к погодження та видачі дозво лів на спеціальне водокорист ування»(далі - Порядок).

Окрім лімітів забору води, в икористання води та скидання забруднюючих речовин, зазна чених у п.4 Порядку, які, як стве рджує Відповідач ним не пору шувались, п.5 Порядку зазначен о, що у дозволі на спецводокор истування в тому числі зазна чаються умови спеціально го водокористування.

Відповідно, характеристик а водозабору (свердловина чи колодязь тощо, їх кількість) є обов' язковою умовою, яка по винна зазначатись у дозволі на спецводокористування .

Отже, комунальне підприємс тво «Лопатинської селищної р ади»»повинно було здійснюва ти спеціальне водокористува ння на підставі та у відповід ності з дозволом на спецводо користування, що, згідно мате ріалів справи, було порушени м ( в частині відсутності дозв олу на свердловину, розташов ану на території Лопатинсько ї районної лікарні).

Також суд зазначає, що, незв ажаючи на доводи Відповідача про відсутність у нього обов ' язку включення у дозвіл на спецводокористування сверд ловини, яка розташована на те риторії Лопатинської рай лік арні, листом до господарсько го суду Львівської області № 48 від 04.06.2010р. Відповідач сам зазн ачає, що ним розпочато роботи по корегуванню матеріалів д озволу на спец водокористува ння з метою включення свердл овини у дозвіл. Підтвердженн ям наведеного є копії платіж них доручень №84 від 06.05.2010р. та №85 в ід 17.05.2010р. про сплату Відповідач ем за погодження відкорегова них матеріалів дозволу на сп еціальне водокористування, а ктами №№18 та 19здачі-приймання науково-технічної продукції «Погодження відкоригованих матеріалів дозволу на спеці альне водокористування за №У кр.-1253-08/Льв від 01.04.2008р. для комунал ьного підприємства «Лопатин ської селищної ради», та розр обленням паспорту свердлови ни на воду №2.

Обсяги незаконно видобути х Відповідачем прісних підзе мних вод підтверджуються нас тупними наявними у справі до казами: даними акту перевірк и, наявними в справі довідкам и Відповідача.

Відповідно до п.7 ч.1 ст.44 Водно го кодексу України, водокори стувачі зобов' язані здійсн ювати облік забору та викори стання вод, а також подавати в ідповідним органам звіти в п орядку, визначеному цим Коде ксом та іншими законодавчими актами.

Згідно ч.ч.2, 3 ст. 25 Водного код ексу України, державний облі к та аналіз стану водокорист ування здійснюється шляхом п одання водокористувачами зв ітів про водокористування до державних органів водного г осподарства за встановленою формою; форма звітів про водо користування, порядок їх зап овнення та періодичність под ання затверджуються спеціал ьно уповноваженим центральн им органом виконавчої влади з питань статистики за подан ням спеціально уповноважено го центрального органу викон авчої влади з питань водного господарства та за погоджен ням з спеціально уповноважен им центральним органом викон авчої влади з питань екологі ї та природних ресурсів.

Відповідно до п.1.1 «Інструкц ії щодо заповнення форми N 2-ТП (водгосп)», затвердженої Нака зом Держкомстату України №230 в ід 30.09.1997 року, дана Інструкція р озроблена у відповідності до ст.25 Водного кодексу і Закону України «Про охорону навкол ишнього природного середови ща»від 25 червня 1991 року і є обов ' язковою для використання п ідприємствами (організаціям и) - водокористувачами незал ежно від їх відомчого підпор ядкування та форми власності ; звіт підписує керівник підп риємства (організації), який н есе відповідальність за прав ильність складання звіту, до стовірність наведених в ньом у даних і своєчасне подання й ого за встановленими адресам и.

Щодо розміру заданих держа ві Відповідачем незаконним в идобуванням збитків, суд заз начає наступне.

Позивачем в додатку до позо вної заяви додано розрахунок розміру збитків,заподіяних державі внаслідок самовільн ого видобування підземної пр існої води КП «Лопатинської селищної ради», виконаний ст аршим держінспектором з охор они навколишнього природног о середовища, розмір заподія них Відповідачем збитків ста новить 64407,96грн.

Розрахунок проведено відп овідно до «Методики розр ахунку збитків, заподіяних д ержаві внаслідок порушення з аконодавства про охорону та раціональне використання во дних ресурсів», затвердженої Наказом Міністерства охорон и навколишнього природного с ередовища та ядерної безпеки України від 18.05.1995р. №37 та відпові дно до «Методики розраху нку розмірів відшкодування з битків, заподіяних державі в наслідок порушення законода вства про охорону та раціона льне використання водних рес урсів», затвердженої наказом Міністерства охорони навкол ишнього природного середови ща України від 20.07.2009р. №389.

Враховуючи вищенаведене, в тому числі визнання позову В ідповідачем, розмір заподіян их Відповідачем збитків стан овить 64407,96грн.

Згідно ч.1 ст.111 Водного кодек су України, підприємства зоб ов'язані відшкодувати збитки , завдані ними внаслідок пору шень водного законодавства, в розмірах і порядку, встанов лених законодавством Україн и.

Відповідно до ч.1, п.«З»ч.2, ч.4 с т.68 Закону України «Про охорон у навколишнього природного с ередовища», порушення закон одавства України про охорону навколишнього природного се редовища тягне за собою вста новлену цим Законом та іншим законодавством України циві льну відповідальність; відпо відальність за порушення зак онодавства про охорону навко лишнього природного середов ища несуть особи, винні у само вільному спеціальному викор истанні природних ресурсів; підприємства зобов'язані від шкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення за конодавства про охорону навк олишнього природного середо вища, в порядку та розмірах, вс тановлених законодавством У країни.

Згідно ч.1 ст.69 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища», шкод а, заподіяна внаслідок поруш ення законодавства про охоро ну навколишнього природного середовища, підлягає компен сації, як правило, в повному об сязі без застосування норм з ниження розміру стягнення та незалежно від збору за забру днення навколишнього природ ного середовища та погіршенн я якості природних ресурсів.

При цьому суд зазначає, що з агальні підстави цивільно-пр авової відповідальності за з аподіяння шкоди передбачені статтями 1166 та 1187 Цивільного ко дексу України. При цьому стат тею 1187 цього Кодексу врегульо вані правовідносини, що вини кають із спричинення шкоди, з аподіяної джерелом підвищен ої небезпеки, яким є діяльніс ть, пов'язана з використанням , зберіганням або утриманням транспортних засобів, механ ізмів та обладнання, викорис танням, зберіганням хімічних , радіоактивних, вибухо- і вогн енебезпечних та інших речови н, що створює підвищену небез пеку для особи, яка цю діяльні сть здійснює, та інших осіб.

Так, пунктом 1 статті 1187 Цивіл ьного кодексу України передб ачено відшкодування шкоди, з авданої джерелом підвищеної небезпеки, а саме джерелом пі двищеної небезпеки є діяльні сть, пов'язана з використання м, зберіганням або утримання м транспортних засобів, меха нізмів та обладнання, викори станням, зберіганням хімічни х, радіоактивних, вибухо- і вог ненебезпечних та інших речов ин, утриманням диких звірів, с лужбових собак та собак бійц івських порід тощо, що створю є підвищену небезпеку для ос оби, яка цю діяльність здійсн ює, та інших осіб.

Зазначені підстави застос овуються і при вирішенні спо рів, пов'язаних з відшкодуван ням шкоди, заподіяної поруше нням законодавства про охоро ну навколишнього природного середовища, з чим погоджуєть ся і Вищий господарський суд України у листі «Про результ ати вивчення та узагальнення судової практики вирішення господарськими судами спорі в, пов'язаних з охороною навко лишнього природного середов ища»від 01.01.2009р.

Відповідно до статей 68, 69 Зак ону України "Про охорону навк олишнього природного середо вища" та Цивільного кодексу У країни, особа, яка здійснює ді яльність, що є джерелом підви щеної небезпеки, відповідає за завдану шкоду, якщо вона не доведе, що шкоду було завдано внаслідок непереборної сили або умислу потерпілого.

Відповідно до статті 105 Водн ого кодексу України підприєм ства, установи і організації , діяльність яких може негати вно впливати на стан підземн их вод, особливо ті, які експлу атують накопичувачі промисл ових, побутових і сільського сподарських стоків чи відход ів, повинні вживати заходів д о попередження забруднення п ідземних вод, а також обладну вати локальні мережі спостер еджувальних свердловин для к онтролю за якісним станом ци х вод.

Отже, Відповідач зобов' яз аний відшкодувати завдану ни м шкоду державі незаконним в идобуванням прісних підземн их вод в розмірі 64407,96грн.

Крім того суд зазначає, що я к стверджує Відповідач, саме він повинен доводити відсут ність вини у заподіянні шкод и. Згідно матеріалів справи в бачається, в тому числі врахо вуючи взяття Відповідачем св ердловини на території лікар ні на свій баланс, надання пос луг по водопостачання на під ставі договорів протягом 2007-2010 р.р., що Відповідачем не доведе но відсутність його вини у за подіянні шкоди.

Щодо доводів Відповідача п ро те, що, оскільки ним сплачув ався збір за спеціальне водо користування, то збитки ним д ержаві не заподіяні, суд зазн ачає наступне.

Відповідно до ст.69 Закону Ук раїни «Про охорону навколишн ього природного середовища» , п.4.1 «Методики розрахунку збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законод авства про охорону та раціон альне використання водних ре сурсів», затвердженої Наказо м Міністерства охорони навко лишнього природного середов ища та ядерної безпеки Украї ни від 18.05.1995р. №37, шкода, заподіян а внаслідок порушення законо давства про охорону навколиш нього природного середовища , підлягає компенсації, як пра вило, в повному обсязі без зас тосування норм зниження розм іру стягнення та незалежн о від збору за забруднення на вколишнього природного сере довища та погіршення якос ті природних ресурсів. Крім т ого, згідно п.1.1 «Методики р озрахунку розмірів відшкоду вання збитків, заподіяних де ржаві внаслідок порушення за конодавства про охорону та р аціональне використання вод них ресурсів», затвердженої наказом Міністерства охорон и навколишнього природного с ередовища України від 20.07.2009р. №3 89, дана Методика розробле на відповідно до Закону Укра їни "Про охорону навколишньо го природного середовища".

Також суд зазначає, що відп овідно до постанови про накл адення адміністративного ст ягнення №06-31н від 16.03.2010р., Тепло го Я.А. (директора КП «Лопати нської селищної ради) притяг нено до адміністративної від повідальності у вигляді штра фу у розмірі 236грн. У наведеній постанові зазначено, що свер дловина біля Лопатинської ра й лікарні не включена у дозві л на спец водокористування; п останова не оскаржувалась, ш траф сплачено відповідно до платіжного доручення з відмі ткою банку про сплату №40 від 23.0 3.2010р.

У відповідності з пунктом 4 частини третьої статті 129 Кон ституції України та статті 33 Господарського процесуальн ого кодексу України, кожна с торона повинна довести ті обставини, на які вона пос илається як на підставу свої х вимог і заперечень.

Відповідно до вимог ст. 4-7 Господарського процесуальн ого кодексу України судові р ішення приймаються за резуль татами обговорення усіх обст авин справи.

Принцип об'єктивної істини , тобто відповідності висно вків, викладених у судовому а кті, дійсним обставинам спра ви реалізується також положе ннями ст.43 Господарського про цесуального кодексу України , згідно з якою господарськи й суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, п овному і об'єктивному розгля ді в судовому процесі всіх о бставин справи в їх сукупнос ті, керуючись законом.

Враховуючи вищенаведене т а те, що у матеріалах справи ві дсутні та Відповідачем суду не подані докази, які б свідчи ли про відсутність факту зап одіяння Відповідачем збиткі в чи заподіяння таких збиткі в у менших розмірах, суд вважа є, що позовні вимоги щодо стяг нення з Відповідача 64407,96грн. за подіяних внаслідок порушенн я вимог природоохоронного за конодавства збитків підляга ють до задоволення.

Також, суд зазначає, що Пози вачем невірно наведено зміст ст.47 Закону України «Про держ авний бюджет України на 2009р.», в ідповідно до якого, згідно до водів Позивач, грошові стягн ення за шкоду, заподіяну пору шенням законодавства про охо рону навколишнього природно го середовища, зараховуються до місцевого бюджету.

Згідно п.49 ст.6 Закону України «Про державний бюджет Украї ни на 2010р.», установлено, що дже релами формування спеціа льного фонду Державного бюдж ету України на 2010 рік у част ині доходів є 30 відсотків грошових стягнень за шкоду , заподіяну порушенням закон одавства про охорону навколи шнього природного середовищ а внаслідок господарської та іншої діяльності; відповідн о до п.7 ч.1 ст.47 Закону України «П ро державний бюджет України на 2010р.», установлено, що джерел ами формування спеціальн ого фонду місцевих бюджетів у 2010 році є 70 відсотків грошових стягнень за шкод у, заподіяну порушенням зако нодавства про охорону навкол ишнього природного середови ща внаслідок господарської т а іншої діяльності, що зарахо вуються до місцевих бюджетів згідно із статтею 46 Закону Ук раїни "Про охорону навколишн ього природного середовища".

Відповідно, стягнення запо діяних збитків повинно відбу ватись у точній відповідност і з вимогами чинного законод авства України.

11.08.2010 року, у відповідності до вимог ч.2 ст.85 Господарського п роцесуального кодексу Украї ни, за згодою представників С торін, оголошено вступну та р езолютивну частини рішення, про що зазначено в протоколі судового засідання. Повний т екст рішення виготовлений та підписаний 13.08.2010 року.

На підставі ст. 49 Господарс ького процесуального кодекс у України, судові витрати у сп раві слід покласти на Відпов ідача.

Враховуючи вищенаведене, керуючись ч.ч.1, 2 ст.13, п.4 ч.3 ст.129 Ко нституції України, ст.ст. 4-7, 33, 34, 4 3, 49, ч.2 ст.85 Господарського проце суального кодексу України, ч .ч.1,2 ст.11 Закону України «Про су доустрій України», ч.ч.1,2,4 ст.148, ч .1 ст.149, ст.151 Господарського коде ксу України, ч.ч.1, 3 ст.324, 1166, 1187 Цивіл ьного кодексу України, ч.2 ст.2, ч .ч.2,3 ст.25, ч.ч.1-3 ст.42, п.7 ч.1 ст.44, ч.ч.1,2 ст. 48, ч.ч.1, 4 ст.49, ст. 105, ч.1 ст.111, Водного к одексу України, ст.2, ч.1 ст.5, ст. 16, п.п. «Б», «З»ч.1 ст.20, ч.2 ст.35, ч.1, п.»З» ч.2,4 ст.68, ч.1 ст.69 Закону України «П ро охорону навколишнього при родного середовища», п.49 ст.6 , п .7 ч.1 ст.47 Закону України «Про де ржавний бюджет України на 2010 р ік», п.1.1 «Інструкції щодо запо внення форми N 2-ТП (водгосп)», за твердженої Наказом Держкомс тату України №230 від 30.09.1997 року, п .5 «Порядком погодження та вид ачі дозволів на спеціальне в одокористування», затвердже ним Постановою Кабінету Міні стрів України №321 від 13.03.2002 року, «Методикою розрахунку розмі ру відшкодування збитків, за подіяних державі внаслідок п орушення законодавства про о хорону і раціональне викорис тання водних ресурсів», затв ердженою Наказом Міністерст ва охорони навколишнього при родного середовища і ядерної безпеки України №37 від 18.05.1995 рок у, «Методикою розрахунку роз мірів відшкодування збитків , заподіяних державі внаслід ок порушення законодавства п ро охорону та раціональне ви користання водних ресурсів» , затвердженої наказом Мініс терства охорони навколишньо го природного середовища Укр аїни від 20.07.2009р. №389, Положенням п ро Державну екологічну інспе кцію в Львівській області, за твердженого Наказом Мінприр оди №55 від 19.02.2007 року, листом Вищо го господарського суду Украї ни «Про результати вивчення та узагальнення судової пра ктики вирішення господарськ ими судами спорів, пов'язаних з охороною навколишнього пр иродного середовища»від 01.01.2009 р, суд -

В И Р І Ш И В:

1. Позов задоволити.

2. Стягнути з комуналь ного підприємства «Лопатинс ька селищна рада»(80261, Львівськ а обл., Радехівський р-н, смт. Ло патин, вул. Центральна, б.33, іден тифікаційний код 30124106) на корис ть держави в особі Державної екологічної інспекції в Льв івській області збитки всьог о в сумі 64407 грн. 96 коп., які з арахувати до спеціального фо нду Державного бюджету Украї ни та спеціального фонду міс цевого бюджету.

3. Стягнути з комун ального підприємства «Лопат инська селищна рада» (80261, Львів ська обл., Радехівський р-н, см т. Лопатин, вул. Центральна, б.33, ідентифікаційний код 30124106) в до хід державного бюджету (р/р 311190 95700006, банк - ГУДКУ у Львівській області, МФО - 825014, отримувач - УДК Личаківського району міс та Львова, ЄДРПОУ - 22389406, код пла тежу - 22090200) 644грн. 08коп. держа вного мита за подання позовн ої заяви до господарського с уду, та в дохід державного бюд жету (р/р 31212259700006, банк - ГУДКУ у Ль вівській області, МФО - 825014, от римувач - УДК Личаківського району міста Львова, ЄДРПОУ - 22389406, код платежу - 22050000) 236 грн. витрат на інформаційно-техн ічне забезпечення судового п роцесу в господарських справ ах.

4. Накази видати пі сля набрання рішенням законн ої сили відповідно до вимог с т.116 Господарського процесуал ьного кодексу України.

Рішення набирає законної с или після закінчення десятид енного строку з дня підписан ня.

Рішення може бути оскарж ене в апеляційному та касаці йному порядку.

Суддя

Дата ухвалення рішення11.08.2010
Оприлюднено26.08.2010
Номер документу10764086
СудочинствоГосподарське
Сутьстягнення 64407,96грн

Судовий реєстр по справі —7/90

Ухвала від 23.04.2019

Господарське

Господарський суд міста Києва

Ващенко Т.М.

Ухвала від 17.11.2010

Господарське

Господарський суд Сумської області

Костенко Лариса Андріївна

Ухвала від 30.08.2010

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Арсірій Р.О.

Ухвала від 30.08.2010

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Арсірій Р.О.

Ухвала від 30.08.2010

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Арсірій Р.О.

Ухвала від 30.08.2010

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Арсірій Р.О.

Ухвала від 30.08.2010

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Арсірій Р.О.

Ухвала від 30.08.2010

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Арсірій Р.О.

Ухвала від 30.08.2010

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Арсірій Р.О.

Ухвала від 30.08.2010

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Арсірій Р.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні