Рішення
від 02.12.2022 по справі 296/869/22
КОРОЛЬОВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М. ЖИТОМИРА

Справа № 296/869/22

2/296/1820/22

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

02 грудня 2022 року м.Житомир

Корольовський районний суд міста Житомира в складі: головуючого судді Рожкової О.С., розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до Департаменту освіти Житомирської міської ради, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору: Житомирський заклад дошкільної освіти №65 Житомирської міської ради, Олїївська сільська рада Житомирського району Житомирської області, про захист прав малолітньої дитини через визнання рішень та бездіяльності протиправними, зобов`язання вчинити дії,

У С Т А Н О В И В :

І. СУТЬ ПОЗОВНОЇ ЗАЯВИ

1.1. 07.02.2022 ОСОБА_1 (далі також позивач) звернувся до Корольовського районного суду міста Житомира із позовом до Департаменту освіти Житомирської міської ради (далі відповідач), в якому просив:

(1) визнати протиправною відмову Департаменту освіти Житомирської міської ради та направити ОСОБА_2 до комунального закладу дошкільної освіти в м.Житомирі;

(2) зобов`язати Департамент освіти Житомирської міської ради видати направлення ОСОБА_2 до комунального закладу дошкільної освіти в м.Житомирі, оскільки без нього директор комунального закладу дошкільної освіти №65 відмовилася зарахувати дитину до закладу дошкільної освіти;

(3) компенсувати втрату прав ОСОБА_2 , стягнувши з Департаменту освіти Житомирської міської ради на корист' позивача (як законного представника) кошти, витрачені на оплату послуг приватного дитячого садочку «Бедрик» з розрахунку 4500 грн/місяць за абонементи плюс 700 грн/тиждень за харчування, починаючи з 06.12.2021 і до моменту відновлення її прав, а саме до дня зарахування ОСОБА_2 до комунального закладу дошкільної освіти м.Житомира;

(4) згідно п/п 1 п.2 ст.141 ЦПК України стягнути з бюджетних асигнувань до Житомирської міської ради понесені судові витрати, пов`язані з розглядом справи, а саме, витрати на фотокопіювання та роздруківку документів у розмірі 437 грн.

1.2. Позов обґрунтовувався тим, що донька позивача ОСОБА_2 має право на пільгу для зарахування до будь-якого державного (комунального) до закладу дошкільної освіти України, як усиновлена дитина, але як стверджує позивач, посадові особи відповідача позбавили її права на здобуття дошкільної освіти в комунальному закладі дошкільної освіти міста Житомира, аргументувавши причини відмови тим, що місце реєстрації та проживання дитини позивача знаходиться поза міською територією Житомира (в Оліївській ОТГ), перевантаженням закладів дошкільної освіти м. Житомира на 21% від нормативної наповнюваності, ухваленням рішення виконкому ЖМР №583 від 26.05.2020 «Про затвердження Порядку надання Житомирською міською об`єднаною територіальною громадою освітніх та інших послуг» щодо необхідності надання об`єднаними територіальними громадами «клопотань» про влаштування дітей до закладу дошкільної освіти. Позивач вважає таку відмову відповідача незаконною, а тому звернувся до суду з даним позовом.

1.3. Також у позовній заяві позивач зазначає, що «незаконна» відмова відповідача стала причиною необхідності зарахування його доньки до приватного дитячого садочку, у зв`язку з чим позивач поніс витрати на послуги, які мали б бути безкоштовними та гарантованими державою.

ІІ. ПРОЦЕДУРА та ПОЗИЦІЇ СТОРІН

2.1. 14.02.2022 ухвалою суду відкрито провадження у справі №296/869/22, яку призначено до судового розгляду у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін.

2.2. 17.05.2022 представником відповідача подано відзив на позовну заяву, в якому останній просив відмовити позивачу в задоволенні позову в силу його необґрунтованості та безпідставності, оскільки чинне законодавство не передбачає обов`язку департаменту освіти ЖМР видавати направлення на зарахування до закладів освіти. Крім того, для зарахування до закладу освіти Житомирської міської об`єднаної територіальної громади дитини, яка проживає в межах іншої об`єднаної територіальної громади, така об`єднана територіальна громада має звернутися до департаменту освіти ЖМР з відповідним клопотанням щодо дитини та позитивного рішення щодо поданого клопотання, яке залежить від наповнюваності та завантаженості у дошкільному закладі освіти.

Клопотання від Олїївської громади щодо зарахування ОСОБА_2 , доньки позивача, до закладів освіти Житомирської міської об`єднаної територіальної громади до департаменту освіти Житомирської міської ради не надходило.

Таким чином, у департаменту освіти Житомирської міської ради відсутня правова підстава приймати рішення про можливість зарахування доньки позивача до закладів освіти Житомирської міської об`єднаної територіальної громади.

2.3. Житомирський заклад дошкільної освіти №65 Житомирської міської ради повідомлявся про розгляд справи шляхом направлення ухвали суду про відкриття провадження у справі та матеріалів позовної заяви рекомендованим листом з повідомленням про вручення на адресу місця знаходження, однак матеріали повернуті до суду з відміткою «адресат відсутній за вказаною адресою» (а.с.33-34).

2.4. У постанові Верховного Суду від 11.12.2018 у справі № 921/6/18 наведено позицію, що у разі якщо судове рішення про вчинення відповідної процесуальної дії направлено судом за належною адресою і повернено поштою у зв`язку з посиланням, зокрема на відсутність (вибуття) адресата, то вважається, що адресат повідомлений про вчинення відповідної процесуальної дії.

2.5. Оліївська сільська рада отримала ухвалу про відкриття провадження у справі та позовну заяву з додатками, що підтверджується підписом на рекомендованому повідомленні №1045100007468 (а.с.35).

ІІІ. ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ та ДОКАЗИ НА ЇХ ПІДТВЕРДЖЕННЯ

3.1. ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , є донькою ОСОБА_1 та ОСОБА_3 , що підтверджується копією свідоцтва про народження серії НОМЕР_1 (а.с.6).

3.2. ОСОБА_2 зареєстрована за адресою: АДРЕСА_1 , що стверджується довідкою про реєстрацію місця проживання особи №2136 від 10.11.2021 (а.с.7).

3.3. 17.11.2021 секретарем Оліївської сільської ради Готичем О. повідомлено позивача щодо неможливості подання клопотання до департаменту освіти Житомирської міської ради про зарахування ОСОБА_2 до ЗДО №21 м. Житомира з подальшою оплатою освітніх послуг відповідно до договору між Оліївською сільською радою і Житомирською міською радою від 01.06.2020, що підтверджується копією листа №1928/02-12/21 (а.с.8).

3.4. 26.11.2021 ОСОБА_1 звернувся зі скаргою до Департаменту освіти ЖМР, в якій вимагав визнати незаконною відмову ОСОБА_4 у видачі направлення ОСОБА_2 до ЗДО та видати таке направлення, тому що без нього директор ЗДО №65 відмовилася зарахувати дитину до ЗДО (а.с.9-10).

3.5. 14.12.2021 першим заступником директора департаменту освіти Ковтуненко С. повідомлено позивача про те, що питання прийому дітей, які зареєстровані та проживають на території Оліївської територіальної громади, вирішує Оліївська сільська рада, що підтверджується копією листа Департаменту освіти ЖМР №3133 (а.с.11).

3.6. У термін із 06.12.2021 по 06.12.2022 ОСОБА_2 мають надаютися послуги з організації та проведення дитячої розважальної програми «Бедрик». Вартість наданих послуг з 8:00 до 18:00 (абонемент) становить 4 500 грн/місяць, а вартість харчування - ще 700 грн/тиждень, що стверджується копією договору №1, який укладено між позивачем та ФОП ОСОБА_5 та копіями квитанцій про сплату послуг (а.с.12-26).

IV. ЗАКОНОДАВСТВО, ЩО ПІДЛЯГАЄ ЗАСТОСУВАННЮ

4.1. Відповідно до статті 24 Конституції України громадяни мають рівні конституційні права і свободи та є рівними перед законом. Не може бути привілеїв чи обмежень за рядом ознак, в тому числі, за місцем проживання.

4.2. Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

4.3. Відповідно до абзацу 13 частини 1 статті 19 Закону України «Про дошкільну освіту» акти центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері освіти, прийняті в межах його повноважень, є обов`язковими також для органів місцевого самоврядування, закладів дошкільної освіти незалежно від підпорядкування, типів і форми власності.

4.4. Частина 2 статті 19 Закону України «Про дошкільну освіту» визначає, що органи місцевого самоврядування в системі дошкільної освіти забезпечують реалізацію державної політики у сфері дошкільної освіти на відповідній території, у тому числі розвиток мережі закладів дошкільної освіти всіх форм власності відповідно до потреб населення та виконують функції засновника закладів дошкільної освіти на відповідній території.

4.5. Відповідно до частини 2 статті 28 Закону України «Про дошкільну освіту» дитина має гарантоване державою право на безоплатну дошкільну освіту в державних і комунальних ЗДО.

4.6. Згідно з частиною 2 статті 37 Закону України «Про дошкільну освіту», утримання та розвиток матеріально-технічної бази закладів дошкільної освіти фінансуються за рахунок коштів засновника (засновників) цих закладів.

V. ВИСНОВОК СУДУ

5.1. (і) Щодо позовних вимог про визнання протиправною відмови Департаменту освіти Житомирської міської ради направити дитину до закладу дошкільної освіти та зобов`язати Департамент освіти Житомирської міської ради видати направлення до закладу дошкільної освіти.

5.2. Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

5.3. Винесені виконавчими органами Житомирської міської ради акти є обов`язковими до виконання освітніми закладами міста.

5.4. Згідно з частиною 2 статті 37 Закону України «Про дошкільну освіту», утримання та розвиток матеріально-технічної бази закладів дошкільної освіти фінансуються за рахунок коштів засновника (засновників) цих закладів.

5.5. Засновником комунальних закладів дошкільної освіти Житомирської міської територіальної громади є Житомирська міська рада, а утримання таких закладів здійснюється за кошти місцевого бюджету Житомирської міської територіальної громади.

5.6. Так, рішенням виконавчого комітету Житомирської міської ради від 26.05.2020 №583 затверджено Порядок надання Житомирською міською об`єднаною територіальною громадою освітніх та інших послуг (далі - Порядок).

5.7. Відповідно до пункту 2.1.1. зазначеного Порядку, об`єднані територіальні громади звертаються до департаменту освіти Житомирської міської ради з клопотанням щодо влаштування дітей та учнів до навчальних закладів Житомирської міської об`єднаної територіальної громади. У клопотанні зазначається: прізвище, ім`я, по батькові дитини; адреса, за якою зареєстровано місце проживання дитини; гарантія оплати освітніх послуг протягом всього періоду їх надання.

5.8. Згідно пункту 2.1.2. Порядку, департамент освіти Житомирської міської ради протягом 10 робочих днів розглядає клопотання та повідомляє заявника про прийняте рішення.

5.9. Тобто, що для зарахування до закладу освіти Житомирської міської об`єднаної територіальної громади дитини, яка проживає в межах іншої об`єднаної територіальної громади, така об`єднана територіальна громада має звернутися до департаменту освіти ЖМР з відповідним клопотанням щодо дитини та позитивного рішення щодо поданого клопотання, яке залежить від наповнюваності та навантаженості у дошкільному закладі освіти.

5.10. Позивач не надав суду доказів на підтвердження того, що Олїївська громада зверталася до департаменту освіти Житомирської міської ради з клопотанням щодо зарахування ОСОБА_2 , доньки позивача, до закладів освіти Житомирської міської об`єднаної територіальної громади. Таким чином, суд погоджується з твердженням відповідача, що у департаменту освіти Житомирської міської ради відсутні правові підставі приймати рішення про можливість зарахування дитини до закладів освіти Житомирської міської об`єднаної територіальної громади без зазначеного клопотання.

5.11. Крім того, з долученого позивачем листа департаменту освіти Житомирської міської ради від 14.12.2021 не вбачається, що останнім відмовлено позивачу в направленні ОСОБА_2 до комунального закладу дошкільної освіти в м.Житомирі, а тому суд приходить до висновку, що заявлені позивачем позовні вимоги про визнання протиправною відмови Департаменту освіти Житомирської міської ради та направити ОСОБА_2 до комунального закладу дошкільної освіти в м.Житомирі та зобов`язати видати направлення ОСОБА_2 до комунального закладу дошкільної освіти в м.Житомирі, задоволенню не підлягають.

5.12. (іі) Оскільки позивачу відмовлено у задоволенні позову в частині вимог про визнання протиправною відмови Департаменту освіти Житомирської міської ради та направити ОСОБА_2 до комунального закладу дошкільної освіти в м.Житомирі та зобов`язати видати направлення ОСОБА_2 до комунального закладу дошкільної освіти в м.Житомирі, то похідні від них вимоги про компенсацію витрат позивача на оплату приватного дитячого садочку також не підлягають задоволенню.

5.13. Враховуючи викладене вище, суд дійшов висновку про відмову в задоволенні позову ОСОБА_1 у повному обсязі.

VI. ЩОДО СУДОВИХ ВИТРАТ

6.1. Враховуючи, що у задоволенні позову судом відмовлено, за правилами частини першої статті 141 Цивільного процесуального кодексу України, понесені позивачем судові витрати у справі покладаються на останнього.

Керуючись статтями 76-80, 89, 141, 259, 263-265, 268, 273 Цивільного процесуального кодексу України, Корольовський районний суд міста Житомира,

У Х В А Л И В :

1. У задоволенні позову ОСОБА_1 , відмовити.

Рішення суду може бути оскаржене до Житомирського апеляційного суду шляхом подання апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Позивач:

ОСОБА_1 ,

зареєстроване місце проживання за адресою:

АДРЕСА_1

РНОКПП НОМЕР_2

Відповідач:

Департамент освіти Житомирської міської ради,

зареєстроване місце знаходження за адресою:

10014, м. Житомир, вул. В. Бердичівська, 7

ЄДРПОУ 02143235

Треті особи:

(1) Житомирський заклад дошкільної освіти №65,

зареєстроване місце знаходження за адресою:

10031, м. Житомир, вул. Покровська, 129-А

ЄДРПОУ 05495229

(2) Оліївська сільська рада Житомирського району

Житомирської області,

зареєстроване місце знаходження за адресою:

12402, Житомирський район, с. Оліївка, вул. Л.Ступницького, 68

ЄДРПОУ 04348409

Суддя О. С. Рожкова

СудКорольовський районний суд м. Житомира
Дата ухвалення рішення02.12.2022
Оприлюднено05.12.2022
Номер документу107644130
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи у спорах про недоговірні зобов’язання, з них про спонукання виконати або припинити певні дії

Судовий реєстр по справі —296/869/22

Рішення від 02.12.2022

Цивільне

Корольовський районний суд м. Житомира

Рожкова О. С.

Ухвала від 13.02.2022

Цивільне

Корольовський районний суд м. Житомира

Рожкова О. С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні