Рішення
від 01.12.2022 по справі 240/43860/21
ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

01 грудня 2022 року м. Житомир справа № 240/43860/21

категорія 111030300

Житомирський окружний адміністративний суд у складі судді Попова О. Г., розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Укр-Дор-Сервіс" до Головного управління ДПС у Житомирській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень,

встановив:

До Житомирського окружного адміністративного суду звернулося Товариство з обмеженою відповідальністю "Укр-Дор-Сервіс" із позовом до Головного управління ДПС у Житомирській області, в якому просить визнати протиправними та скасувати винесені ГУ ДПС у Житомирській області податкові повідомлення-рішення №00090400702, №00090410702 в частині завищення від"ємного значення з ПДВ, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного періоду (рядок 21 Декларації з ПДВ за травень 2021) та суму 189448,00 та заниження позитивного значення різниці між сумою податкового зобов"язання та сумою податкового кредиту поточного звітного (податкового) періоду, яке сплачується до державного бюджету (рядок 18 Декларації з ПДВ за травень 2021) в сумі 448919,00.

В обґрунтування позову вказує, що у період з 09.08.2021 року по 17.08.2021 року Головним управлінням ДПС у Житомирській області проведено документальну позапланову виїзну перевірку ТОВ Укр-Дор-Сервіс з питань дотримання податкового законодавства при декларуванні від`ємного значення з податку на додану вартість за травень 2021 року, яке зазначене з урахуванням від`ємного значення з ПДВ, задекларованого у попередніх звітних періодах. За результатами перевірки складено акт від 26.08.2021 року за № 28027/06-30-07-02/42133695 "Про результати документальної позапланової виїзної перевірки Товариства з обмеженою відповідальністю "Укр-Дор-Сервіс" з питань дотримання вимог податкового законодавства при декларуванні за травень 2021 року від"ємного значення з податку на додану вартість, яке визначене з урахуванням значення з податку на додану вартість, задекларованого у попередніх звітних періодах". Зазначає, що до складу податкових зобов`язань за надані послуги та виконані роботи по договорах з ПП "Автомагістраль" і ТОВ "Комфорт Буд Сервіс" з експлуатації утримання автомобільних доріг загального користування були правомірно віднесені суми в серпні 2021 року після їх остаточного прийняття та оплати генпідрядниками. В тому числі із врахуванням кредиторської заборгованості за попередні періоди 500 000 грн з ПП "Автомагістраль". Зазначає, що норми витрат палива не завищувались підприємством, а використовувались згідно наказу про такі витрати. На думку товариства, наявні всі належним чином оформлені документи, в яких відображено реальні господарські операції з ТОВ "ІБК "Будальянс".

Вважає, що висновки акту перевірки в частині встановлення порушень з боку Товариства з обмеженою відповідальністю "Укр-Дор-Сервіс", є не обґрунтованими, а винесені на їх підставі податкові повідомлення-рішення №00090400702, №00090410702 протиправними та такими що підлягають скасуванню.

Ухвалою судді від 26.01.2022 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі за правилами загального позовного провадження. Призначено підготовче засідання у справі на 17.02.2022 року 11:00.

11.02.2022 від ГУ ДПС у Житомирській області до суду подано відзив на позов в якому представник просить відмовити в задоволенні позову в повному обсязі. Проведеною перевіркою встановлено, що порушення виникли внаслідок заниження показників рядка 1.1 "Операції, що оподатковуються за основною ставкою" за рахунок не складених та не зареєстрованих в ЄРПН у встановлений законодавством термін податкових накладних на суму ПДВ 482498 гри., а саме: ТОВ "Укр-Дор-Сервіс" не включено до складу податкових зобов`язань послуги з експлуатації утримання автомобільних доріг загального користування державного значення Житомирської області та послуги з експлуатації утримання автомобільних доріг загального користування місцевого значення Баранівського, Любарського та Новоград-Волииського районів Житомирської області, факти виконання яких підтверджено актами виконаних будівельних робіт та довідками про вартість робіт за травень 2021 року. Також встановлено завищення норм витрат палива по окремим автомобілям в кількості 1386 л. а саме: Фольксфаген Крафтер, державний номер НОМЕР_1 , МАЗ 6501, державний номер НОМЕР_2 , МАЗ 6501, державний номер НОМЕР_3 . МАЗ 6501, державний номер НОМЕР_4 , КАМАЗ 6520, державний номер НОМЕР_5 з урахуванням норм списання, визначених підприємством. Щодо господарських операцій позивача з ТОВ "ІБК "Будальянс" зазначено, що на підставі наданих первинних документів та аналізу баз даних встановлено неможливість здійснення ТОВ "ІБК "Будальянс" реального постачання щебенево-піщаної суміші, операції з поставки такої продукції на користь ТОВ "Укр-Дор-Сервіс" оформлені без мети реального настання правових наслідків, з метою заниження об`єкта оподаткування та несплати податків. Головне управління ДПС у Житомирській області вважає, що винесені оскаржувані податкові повідомлення-рішення є обґрунтованими та такими, що відповідають нормам чинного законодавства, а позовні вимоги є необґрунтованими.

За клопотанням представника позивача справа слухалась за участі позивача в режимі відеоконференції.

ТОВ "Укр-Дор-Сервіс" 16.02.2022 подано до суду відповідь на відзив, в якому заперечує щодо доводів податкового органу. Зазначає, що до заперечень на акт перевірки ним надавались додаткові документи (які в ході перевірки не надавались інспекторам) так як перевіряючи особи не аргументували необхідності таких документів і на підставі п.73 ПК України платник податків звільняється від обов"язку надання відповіді на запит в разі його складення з порушенням вимог закону. Зазначено, що акти виконаних будівельних робіт форми КБ-2 за травень 2021 року складені належним чином.

17.02.2022 за клопотанням представника позивача підготовче засідання відкладено на 01.03.2022 об 11:00.

Судове засідання, призначене на 01.03.2022 року за позовом ТОВ "Укр-Дор-Сервіс" до Головного управління ДПС у Житомирській області про визнання протиправним та скасування податкових повідомлень-рішень було знято з розгляду відповідно до Указу Президента України від 24.02.2022 №64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні" введений в Україні воєнний стан із 05:30 год. 24.02.2022 строком на 30 діб, Указом Президента України від 14.03.2022 №133/2022 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" продовжений строк дії воєнного стану в Україні з 05:30 год. 26.03.2022 строком на 30 діб, а також, Указом Президента України від 17.05.2022 №341/2022 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" продовжений строк дії воєнного стану в Україні з 05:30 год. 25 травня 2022 року строком на 90 діб, до закінчення воєнного стану.

Наступне судове засідання призначено на 30.06.2022 року, яке у зв"язку із неявкою представника позивача було відкладено до 12.07.2022.

В судовому засіданні 12.07.2022 року протокольною ухвалою суд ухвалив про закриття підготовчого судового засідання на призначив розгляд справи по суті 26.07.2022 .

26.07.2022 року в судовому засіданні оголошено перерву до 10.08.2022.

10.08.2022 року в судовому засіданні оголошено перерву для надання додаткових доказів представниками сторін на 14.09.2022

В судовому засіданні 14.09.2022 протокольною ухвалою, суд, без виходу до нарадчої кімнати, перейшов до розгляду справи в порядку письмового провадження.

Ухвалою суддів від 11.10.2022 витребувано у Товариства з обмеженою відповідальністю "Укр-Дор-Сервіс" копії видаткової накладної №131 від 31.05.2021 та податкової накладної №191 від 31.05.2021.

На виконання ухвали від 11.10.2022 на електронну адресу суду позивачем надіслано копії видаткової накладної №131 від 31.05.2021 та податкової накладної №191 від 31.05.2021.

24.11.2022 на адресу суду від позивача надійшла заява до якої було долучено копії видаткової накладної №131 від 31.05.2021 та податкової накладної №191 від 31.05.2021.

Відповідно до наказу Житомирського окружного адміністративного суду №01-82-В від 11.11.2022 у період з 23 листопада по 30 листопада 2022 року головуюча суддя перебувала у щорічній відпустці.

Частиною п`ятою статті 250 КАС України встановлено, що датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.

Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов наступних висновків.

Судом встановлено, що у період з 09.08.2021 року по 17.08.2021 року Головним управлінням ДПС у Житомирській області проведено документальну позапланову виїзну перевірку ТОВ "Укр-Дор-Сервіс" з питань дотримання податкового законодавства при декларуванні від`ємного значення з податку на додану вартість за травень 2021 року, яке зазначене з урахуванням від`ємного значення з ПДВ, задекларованого у попередніх звітних періодах.

За результатами перевірки складено акт від 26.08.2021 року за № 28027/06-30-07-02/42133695 "Про результати документальної позапланової виїзної перевірки Товариства з обмеженою відповідальністю "Укр-Дор-Сервіс" з питань дотримання вимог податкового законодавства при декларуванні за травень 2021 року від"ємного значення з податку на додану вартість, яке визначене з урахуванням значення з податку на додану вартість, задекларованого у попередніх звітних періодах".

Перевіркою встановлено порушення, допущені ТОВ "Укр-Дор-Сервіс", а саме: пп. 16.1.2, пп. 16.1.12, пп. 16.1.15 п. 16.1 ст. 16, п.44.1, п.44.3, п.44.4, п.44.6 ст.44, п. 185.1, ст. 185, п. 187.1 ст. 187 п. 188.1 ст.188, п.198.1, п. 198.2, п. 198.3, п. 198.5, ст.198, п.201.1, п.201.10 .1.201 ПКУ, частини першої ст. 9 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні та пп. 2.1 і 2.2 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24.05.95 № 88, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 5 червня 1995 р. за № 168/704, п. 5 розділу III, пп. 1 п. 4 розділу V Порядку заповнення і подання податкової звітності з податку на додану вартість, затвердженого наказом Міністерства фінансів України 28.01.2016 № 21, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 29.01.2016 за № 159/28289, що призвело до:

1. завищення від`ємного значення з ПДВ, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного періоду (рядок 21 Декларації з ПДВ за травень 2021 року), на суму 189448 грн.;

2. заниження позитивного значення різниці між сумою податкового зобов`язання та сумою податкового кредиту поточного звітного (податкового) періоду, яке сплачується до державного бюджету (рядок 18 Декларації з ПДВ за травень 2021 року) в сумі 448919 грн.;

3. не зареєстровано податкові накладні в Єдиному реєстрі податкових накладних згідно п.201.10 ст.201 Податкового Кодексу України від 02.12.2010 р. № 2755 - VI (із змінами та доповненнями) на загальну суму 486700 грн. (за травень 2021 року).

08.09.2021 року ТОВ "Укр-Дор-Сервіс подано заперечення на акт документальної позапланової виїзної перевірки та долучено додаткові документи.

За результатами розгляду заперечення рішенням відповідача від 26.08.2021 року №8027/06-30-07-02/42133695 акт перевірки залишений без змін, а заперечення без задоволення.

На підставі акту перевірки від 26.08.2021 року за № 28027/06-30-07-02/42133695 "Про результати документальної позапланової виїзної перевірки Товариства з обмеженою відповідальністю "Укр-Дор-Сервіс" з питань дотримання вимог податкового законодавства при декларуванні за травень 2021 року від"ємного значення з податку на додану вартість, яке визначене з урахуванням значення з податку на додану вартість, задекларованого у попередніх звітних періодах" ГУ ДПС у Житомирській області було прийнято податкові повідомлення-рішення: №00090410702 (форма "В4"), яким зменшено від`ємне значення по ПДВ, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду на суму 189448 грн.; № 00090400702 (форма "Р"), яким визначено 448919 грн. податку на додану вартість та застосовано 44892 грн. штрафної санкції.

Не погоджуючись з прийнятими податковими повідомлення-рішеннями та рішеннями відповідача, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Вирішуючи адміністративну справу по суті заявлених вимог, надаючи оцінку обставинам (фактам), якими обґрунтовано вимоги і заперечення учасників справи, суд зазначає таке.

Частиною 2 статті 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з ч.2 ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Встановлено, що у період з 09.08.2021 року по 17.08.2021 року Головним управлінням ДПС у Житомирській області проводилась документальна позапланова виїзна перевірка ТОВ "Укр-Дор-Сервіс" з питань дотримання податкового законодавства при декларуванні від`ємного значення з податку на додану вартість за травень 2021 року, яке зазначене з урахуванням від`ємного значення з ПДВ, задекларованого у попередніх звітних періодах і за її результатами складено акт від 26.08.2021 року за № 28027/06-30-07-02/42133695 "Про результати документальної позапланової виїзної перевірки Товариства з обмеженою відповідальністю "Укр-Дор-Сервіс" з питань дотримання вимог податкового законодавства при декларуванні за травень 2021 року від"ємного значення з податку на додану вартість, яке визначене з урахуванням значення з податку на додану вартість, задекларованого у попередніх звітних періодах".

В ході перевірки платнику надавався запит б/н від 09.08.2021 щодо проведення інвентаризації основних засобів матеріальних ресурсів, які обліковуються на відповідних рахунках бухгалтерського обліку станом на 09.08.2021 з наданням інформації (підтверджуючими документами) щодо результатів проведеної інвентаризації.

ТОВ "Укр-Дор-Сервіс" надано відповідь від 11.08.2021 №131, якою повідомлено про проведення інвентаризації 09.08.2021 відповідно до наказу №50. За результатами інвентаризації залишків та нестач не встановлено.

Для з`ясування питань, які підлягають вивченню під час перевірки, платнику було надано запити:

- від 09.08.2021 року б/н щодо надання до перевірки первинних документів та регістрів бухгалтерського обліку за перевіряємий період;

- від 09.08.2021 року б/н щодо надання до перевірки пояснень та належним чином завірених копій перинних документів, регістрів бухгалтерського обліку щодо придбання та використання ГІММ в господарській діяльності, на який платником: надано оригінали первинних документів;

- від 09.08.2021 року б/н щодо надання до перевірки завірених належним чином копій договорів та актів надання послуг з оренди приміщень, основних та транспортних засобів, на який платником надано оригінали первинних документів;

- від 09.08.2021 року б/н щодо надання до перевірки завірених належним чином копій договорів на виконання субпідрядних робіт по договору №25/06-20 від 25.06.2020 укладеного з ТОВ "Комфорт Буд Сервіс" (ЄДРПОУ 41067061), а також первинні бухгалтерські документи по взаємовідносинам із зазначеним СГД за весь період проведених операцій, на який платником надано оригінали первинних документів;

- від 17.08.2021 року б/н щодо надання до перевірки завірених належним чином копій по взаємовідносинам з ПП "Автомагістраль" (код за ЄДРПОУ 31481658) згідно договору №20/04/СП1 від 20.04.2021 на виконання субпідрядних робіт в термін до 15-00 години 17.08.2021,на який платником не надано відповідь;

- від 17.08.2021 року б/н щодо надання до перевірки завірених належним чином копій по взаємовідносинам з ТОВ "Комфорт Буд Сервіс" (код за ЄДРПОУ 41067061) в термін до 15-00 години 17.08.2021, на який платником не надано відповідь;

- від 17.08.2021 року б/н щодо надання до перевірки завірених належним чином копій по взаємовідносинам з ТОВ "Інженерно-будівельна компанія "Будальянс" (код за ЄДР1ЮУ 42459085) з поставки щебенево-піщаної суміші фракції 0,05-40 мм в термін до 15-00 години 17.08.2021, на який платником не надано відповідь(а.с.94-97 т.3).

Суд зазначає, що контролюючий орган має право, у відповідності до пп.20.1.6. п.20.1 ст.26 Податкового кодексу України, запитувати та вивчати під час проведення перевірок первинні документи, що використовуються в бухгалтерському обліку, регістри, фінансову, статистичну та іншу звітність, пов`язану з обчисленням і сплатою податків, зборів, платежів, виконанням вимог законодавства, контроль за додержанням якого покладено на контролюючі органи;

Відповідно до п.85.2 ст.85 ПК України платник податків зобов`язаний надати посадовим (службовим) особам контролюючих органів у повному обсязі всі документи, що належать або пов`язані з предметом перевірки. Такий обов`язок виникає у платника податків після початку перевірки.

При проведенні перевірок посадові (службові) особи контролюючого органу мають право отримувати у платників податків належним чином завірені копії первинних фінансово-господарських, бухгалтерських та інших документів, що свідчать про приховування (заниження) об`єктів оподаткування, несплату податків, зборів, платежів, порушення вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи. Такі копії повинні бути засвідчені підписом платника податків або його посадової особи та скріплені печаткою (за наявності).

Відповідний запит на отримання копій документів повинен бути поданий посадовою (службовою) особою контролюючого органу не пізніше ніж за п`ять робочих днів до дати закінчення перевірки (п.85.4 ПК України).

Отже, податкові інспектори, направляючи запити в останній день перевірки 17.08.2022, діяли поза межами прав, наданих ним Податковим кодексом України.

Щодо посилання позивача на неправильне оформлення запитів у відповідності до ст.73 ПК України, то воно є недоречним, так як дана стаття регулює питання отримання податкової інформації контролюючими органами поза межами перевірок платників податків.

Щодо заниження ТОВ "Укр-Дор-Сервіс" податкових зобов`язань на вартість послуг по експлуатаційному утримання доріг загального користування державного значення

В акті перевірки зазначено, що товариством не включено до складу податкових зобов`язань надані послуги та виконані роботи по договорах з Генпідрядниками, а саме: ПП "Автомагістраль" в розмірі 136448,50 грн. та ТОВ "Комфорт Буд Сервіс" - 346049,50 грн. Зазначені порушення виникли внаслідок заниження показників рядка 1.1 "Операції, що оподатковуються за основною ставкою" за рахунок не складених та не зареєстрованих в ЄРПН у встановлений законодавством термін податкових накладних на суму ПДВ 482498 грн., а саме: ТОВ "Укр-Дор-Сервіс" не включено до складу податкових зобов`язань послуги з експлуатації утримання автомобільних доріг загального користування державного значення Житомирської області протяжністю 107,7км:, а також послуги з експлуатації утримання автомобільних доріг загального користування місцевого значення Баранівського, Любарського та Новоград-Волинського районів Житомирської області, факти виконання яких підтверджено актами виконаних будівельних робіт та довідками про вартість робіт за травень 2021 року. В порушення п.185.1, ст. 185, п. 187.1, ст. 187, п.188.1 ст.188, п.201.1, п.201.10 ст. 201 ПКУ ТОВ "Укр-Дор-Сервіс" не склало та не зареєструвало на дату виникнення податкових зобов`язань у ЄРПН податкову накладну та не відобразило у складі податкових зобов`язань за травень 2021 року вартість виконаних робіт про надання послуг субпідряду з експлуатаційного утримання доріг загального користування державного та місцевого значення Житомирської області на суму ПДВ 482 498 грн., а саме:

- по ПП "Автомагістраль" на суму ПДВ 136 528 грн. (акт приймання виконаних наданих послуг (форма № КБ-2в) за травень 2021р. на суму 819 171,24 грн., в т.ч. ПДВ 136 528 грн.)

по ТОВ "Комфорт Буд Сервіс" на суму ПДВ 345 970 грн. (акти приймання виконаних наданих послуг (форма № КБ-2в) за травень 2021р. на суму 2 737 195,2 грн., в т.ч. ПДВ.

Встановлено, що між позивачем і ПП "Автомагістраль" укладено договір субпідряду від 20.04.2021 № 20/04/СП 1 з послуг на обслуговування наземних видів транспорту (послуги з експлуатаційного утримання автомобільних доріг загального користування державного значення Житомирської області протяжністю 107,7 км) (а.с.100-108 т.1).

Субпідрядник зобов`язувався у порядку та на умовах, визначених договором надати послуги: 63710000/9. Послуги з обслуговування наземних видів транспорту (послуги з експлуатаційного утримання автомобільних загального користування державного значення Житомирської області протяжністю 107,7 км), за рахунок коштів державного бюджету та в обумовлений договором термін. Генпідрядник зобов`язується прийняти надані послуги після перевірки фізичних та вартісних показників та сплатити їх вартість по мірі надходження коштів, передбачений на ці цілі.

Послуги надаються Субпідрядником згідно щомісячних завдань та дефектних актів, затверджених Генпідрядником.

Розрахунки за надані послуги проводяться Генпідрядником шляхом поетапної оплати при надходженні коштів з державного бюджету від Замовника.

Генпідрядник здійснює платежі за надані послуги на підставі акту наданих послуг (форма № КБ-2в), довідки про вартість наданих послуг (форма № КБ-3) підписаних уповноваженими представниками Сторін складених у відповідності з положеннями чинних ДСТУ та СОУ, за умови на надходження коштів від Замовника за Основним Договором.

Акти наданих послуг (форма Ns КБ-2в), довідки про вартість наданих послуг (форма № КБ-3) наданих послуг готує Субпідрядник і передає для підписання уповноваженому представнику Генпідрядника у строк не пізніше ніж за п`ять днів до кінця звітного місяця, або поетапної оплати наданих послуг. Представник Генпідрядника протягом п"яти робочих днів, відповідно до погодженого Сторонами графіку здачі виконаних обсягів послуг, перевіряє надання послуг згідно представленого акту і підписує його в частині фактично наданих послуг, в межах виділених бюджетних асигнувань.

Приймання послуг здійснюється відповідно до фактичного періоду їх виконання.

Субпідрядник надає Генпідряднику не пізніше 20 числа звітного місяця в друкованому та електронному вигляді наступну документацію:

- акти приймання виконаних наданих послуг (форма № КБ-2в);

- довідки про вартість наданих послуг та витрати (примірна форма № КБ-3);

- підсумкові відомості ресурсів (сортування матеріалів якої виконано за найменуванням з посиланням у примітці на номер видаткової накладної, калькуляції, акту наданих послуг, договорів оренди, тощо);

- виконавчу документацію на обсяг наданих послуг, паспорти на обладнання та ін.

Генеральний підрядник зобов"язаний приймати надані послуги згідно з Актом прийняття виконаних робіт (ф.№ КБ-3).

Відповідно акту приймання виконання будівельних робіт (форма № КБ-2в) за травень 2021 року робіт було виконано на загальну суму 819171,24 грн., в т.ч. ПДВ 136 448,5 грн.

Між позивачем і ТОВ "Конфорт Буд Сервіс" укладено договір від 25.06.2020 № 25/06-20-2 "про надання послуг субпідряду з експлуатаційного утримання доріг загального користування місцевого значення Житомирської області ".

Субпідрядник зобов`язується у порядку та на умовах, визначених договором, своїми силами та засобами на власний ризик надати послуги з експлуатаційного утримання автомобільних доріг загального користування відповідно до умов договорів, нормативно-правових актів, норм та стандартів, згідно з технічними завданнями Генпідрядника та в обумовлений в договорах термінів, а Генпідрядник зобов`язується прийняти надані послуги та сплатити їх вартість по мірі надходження коштів, передбачений на ці цілі, на рахунок Генпідрядника.

Найменування послуг: Послуги з експлуатації утримання автомобільних доріг загального користування місцевого значення Житомирської області, Романівський район, (ДК 021:2015 - 63710000-9 - Послуги з обслуговування наземних видів транспорту).

Розрахунки за надані послуги проводяться Генпідрядником шляхом поетапної оплати при надходженні коштів з державного бюджету від Замовника.

Генпідрядник здійснює платежі за надані послуги на підставі акту наданих послуг (форма № КБ-2в), довідки про вартість наданих послуг (форма № КБ-3) підписаних уповноваженими представниками Сторін складених у відповідності з положеннями чинних ДСТУ та СОУ, за умови на надходження коштів від Замовника за Основним Договором.

Акти наданих послуг (форма Ns КБ-2в), довідки про вартість наданих послуг (форма № КБ-3) наданих послуг готує Субпідрядник і передає для підписання уповноваженому представнику Генпідрядника у строк не пізніше ніж за п`ять днів до кінця звітного місяця, або поетапної оплати наданих послуг. Представник Генпідрядника протягом п"яти робочих днів, відповідно до погодженого Сторонами графіку здачі виконаних обсягів послуг, перевіряє надання послуг згідно представленого акту і підписує його в частині фактично наданих послуг, в межах виділених бюджетних асигнувань.

Акти приймання наданих послуг готує Субпідрядник і передає їх для підписання Генпідряднику у строк не пізніше 20-го числа звітного місяці.

Субпідрядник надає Генпідряднику не пізніше 20 числа звітного місяця в друкованому та електронному вигляді наступну документацію:

- акти приймання виконаних наданих послуг (форма № КБ-2в);

- довідки про вартість наданих послуг та витрати (примірна форма № КБ-3);

- підсумкові відомості ресурсів (сортування матеріалів якої виконано за найменуванням з посиланням у примітці на номер видаткової накладної, калькуляції, акту наданих послуг, договорів оренди, тощо);

- виконавчу документацію на обсяг наданих послуг, паспорти на обладнання та ін.

Генеральний підрядник зобов"язаний приймати надані послуги згідно з Актом прийняття виконаних робіт (ф.№ КБ-2в).

Аналогічний договір був укладений між позивачем і ТОВ "Конфорт Буд Сервіс" від 25.06.2020 № 25/06-20-1 "Про надання послуг субпідряду з експлуатаційного утримання доріг загального користування місцевого значення Житомирської області". Найменування послуг: Послуги з експлуатації утримання автомобільних доріг загального користування місцевого значення Житомирської області, Баранівський район, (ДК 021:2015 - 63710000-9 - Послуги з обслуговування наземних видів транспорту).

Аналогічний договір був укладений між позивачем і ТОВ "Конфорт Буд Сервіс" від 25.06.2020 № 25/06-20-3 "Про надання послуг субпідряду з експлуатаційного утримання доріг загального користування місцевого значення Житомирської області". Найменування послуг: Послуги з експлуатації утримання автомобільних доріг загального користування місцевого значення Житомирської області, Любарський район, (ДК 021:2015 - 63710000-9 - Послуги з обслуговування наземних видів транспорту).

Загальна сума наданих послуг ТОВ "КОМФОРТ БУД СЕРВІС" в травні 2021 року склала 2 737 195,2 грн. в т.ч. ПДВ.

Під час перевірки платником надавались акти приймання виконаних наданих послуг (форма № КБ-2в) та довідки про вартість виконаних будівельних робіт та витрати (КБ-3) по взаємовідносинам з ТОВ "КОМФОРТ БУД СЕРВІС" за травень 2021 року без дати узгодження актів, при тому що на розгляд заперечення позивачем надано вищезазначені акти з датою погодження 06.08.2021 року.

Крім того, послуги з експлуатації утримання автомобільних доріг загального користування державного значення Житомирської області протяжністю 107,7 км, а також послуги з експлуатації утримання автомобільних доріг загального користування місцевого значення Барановського, Любарського та Новоград-Волинського районів Житомирської області, факти виконання яких підтверджено актами виконаних будівельних робіт та довідками про вартість робіт за травень 2021 року включені до доходу за травень 2021 року та відображені в бухгалтерському обліку проводками: Дтб31/Кт701. ДтЗ11/1 /Кт631 травні 2021 року.

Відповідно до пп. б п.l85.1. ст. 185 Податкового кодексу України одним з об`єктів оподаткування є операції платників податку з постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.

Пунктом 186.4. статті 186 ПКУ визначено, що місцем постачання послуг є місце реєстрації постачальника, крім операцій, зазначених у пунктах 186.2 і 186.3 цієї статті.

У відповідності з п. 187.1. ст. 187 ПКУ датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

Пунктом 188.1. статті 188 Податково кодексу України передбачено, що база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (крім акцизного податку на реалізацію суб`єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів, збору на обов`язкове державне пенсійне страхування, що справляється з вартості послуг стільникового рухомого зв`язку, податку на додану вартість та акцизного податку на спирт етиловий, що використовується виробниками - суб`єктами господарювання для виробництва лікарських засобів, у тому числі компонентів крові і вироблених з них препаратів (крім лікарських засобів у вигляді бальзамів та еліксирів). При цьому база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг не може бути нижче ціни придбання таких товарів/послуг, база оподаткування операцій з постачання самостійно виготовлених товарів/послуг не може бути нижче звичайних цін, а база оподаткування операцій з постачання необоротних активів не може бути нижче балансової (залишкової) вартості за даними бухгалтерського обліку, що склалася станом на початок звітного (податкового) періоду, протягом якого здійснюються такі операції (у разі відсутності обліку необоротних активів - виходячи із звичайної ціни.

Згідно з п. 201.1. ст.201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Пунктом 201.10. статті 201 передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків:

- для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;

- для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.

Відсутність факту реєстрації платником податку - продавцем товарів/послуг податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних не дає права покупцю на включення сум податку недодану вартість до податкового кредиту та не звільняє продавця від обов`язку включення суми податку на додану вартість, вказаної в податковій накладній, до суми податкових зобов`язань за відповідний звітний період.

Пунктом 201.14. ст.201 ПКУ передбачено, що платники податку зобов`язані вести окремий облік операцій з постачання та придбання товарів/послуг, які підлягають оподаткуванню, а також які не є об`єктами оподаткування та звільнені від оподаткування згідно з цим розділом.

Відповідно до п.201.15. ст.201 ПКУ зведені результати такого обліку відображаються в податкових деклараціях, форма яких встановлюється у порядку, передбаченому статтею 46 цього Кодексу.

Щодо посилання позивача, що у контрагента ПП "Автомагістраль" рахувалась кредиторська заборгованість, як попередня оплата, в сумі 500 000,0 грн., то зазначені кошти не можуть бути попередньою оплатою за надані послуги, так як згідно платіжного доручення №1331 від 09.02.2021 це попередня оплата за піщано-солену суміш (а.с. 164 т.3).

Щодо посилань позивача на висновки, викладені в індивідуальній податковій консультації від 07.06.2022 №711/ІПК/99-00-21-03-02-06 ДПС України щодо визначення дати виникнення податкових зобов`язань з ПДВ за операціями з постачання вказаних позивачем послуг, суд зазначає наступне.

В індивідуальній податковій консультації від 07.06.2022 №711/ІПК/99-00-21-03-02-06 податковий орган проаналізував норми права України щодо справляння податків та зборів, правові основи оподаткування та права формування податкових зобов`язань з ПДВ, Цивільний кодекс України щодо правової основи укладання будівельного підряду, порядок передання та прийняття робіт за договором будівельного підряду та Закон України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні".

Виходячи із аналізу норм ПКУ та інших нормативно-правових актів зазначених у відповіді ДПС, опису питання і фактичних обставин, викладених у зверненні позивача, ДПС повідомив платника, що у розглянутій ситуації дату виникнення податкових зобов`язань з ПДВ за операціями з постачання послуг товариству слід визначати на дату складання первинного документа, який містить відомості про фактичне постачання товариством послуг.

При цьому, операції товариства з постачання таких послуг повинні бути відображені в облікових регістрах у тому звітному періоді, в якому вони були здійснені.

Індивідуальна податкова консультація не містить конкретної відповіді на запитання позивача, а лише рекомендує звернутися до Міністерства фінансів. В свою чергу відповіді Міністерства фінансів України платник не надає, а зазначає лише про те, що ним направлено запит від 14.06.2022 щодо отримання інформації (а.с.86-91 т.3).

Щодо посилання позивача на норми Цивільного і Господарського кодексів України в частині визначення правомірності формування податкових зобов`язань по взаємовідносинам з ТОВ "КОМФОРТ БУД СЕРВІС" та ПП "Автомагістраль" (не досягнуто домовленостей по договору), то нормами цих кодексів регулюються строки розгляду претензій суб`єктів господарювання в разі невиконання чи неналежного виконання умов договорів.

Таким чином, на порушення п.185.1.ст.185, п.187.1 ст.187, п.201.1, п.201.10, п.201.14, п.201.15 ст.201 Податкового кодексу України підприємством занижено податкові зобов`язання на суму 482 498 грн. внаслідок не складених та не зареєстрованих у ЄРПН у встановлений законодавством термін податкових накладних та не включення суми ПДВ до податкової декларації з податку на додану вартість до рядка 1.1 "Операції, що оподатковуються за основною ставкою" за травень 2021 року.

Щодо завищення норм витрат палива по окремим автомобілях.

В акті перевірки зазначено, що перевіркою відображення показників у рядку 4.1 декларації "Нараховано податкових зобов"язань відповідно до п.198.5 ст.198 та п.199.1 ст.199ПКУ за операціями, що оподатковуються за основною ставкою" за період з 01.05.2021 по 31.05.2021 у загальній сумі 0 встановлено їх завищення за травень 2021 в сумі 4202 грн.

Списання ПММ відбувалось на підставі наказів від 02.01.202020 №311 "Про встановлення норм витрати палива" та від 01.08.2020 №55 "Про встановлення норми витрати палива на вантажний автомобіль з маніпулятором марки Фольксфаген", ТТН, подорожніх листів та згідно відомості витрат пально-мастильних матеріалів для роботи будівельних машин і механізмів за травень 2021 року. Вищезазначеними наказами встановлено базові лінійні норми витрати палива на автомобільну техніку.

Таким чином, в ході перевірки під час аналізу первинних документів, на підставі яких відбувалось списання ПММ, встановлено завищення норм витрат палива по окремим автомобілям в кількості 1386 л. а саме: Фольксфаген Крафтер, державний номер НОМЕР_1 . МАЗ 6501, державний номер НОМЕР_2 , МАЗ 6501. державний номер НОМЕР_6 . МАЗ 6501, державний номер НОМЕР_4 , КАМАЗ 6520, державний номер НОМЕР_5 з урахуванням норм списання, визначених підприємством.

Підпунктом "г" пункту 198.5 статті 198 Податкового кодексу України передбачено, що платник податку зобов`язаний нарахувати податкові зобов`язання виходячи з бази оподаткування, визначеної відповідно до пункту 189.1 статті 189 цього Кодексу, та скласти не пізніше останнього дня звітного (податкового) періоду і зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних в терміни, встановлені цим Кодексом для такої реєстрації, зведену податкову накладну за товарами/послугами, необоротними активами придбаними/виготовленими з податком на додану вартість (для товарів/послуг, необоротних активів, придбаних або виготовлених до І липня 2015 року - у разі якщо під час такого придбання або виготовлення суми податку були включені до складу податкового кредиту), у разі якщо такі товари/послуги, необоротні активи призначаються для їх використания або починають використовуватися: в операціях, що не є господарською діяльністю платника податку (крім випадків, передбачених пунктом 189.9 статті 189 цього Кодексу).

Відповідно до п.199.1. ст.199 ПК України у разі якщо придбані та/або виготовлені товари/послуги, необоротні активи частково використовуються в оподатковуваних операціях, а частково - ні, платник податку зобов`язаний нарахувати податкові зобов`язання виходячи з бази оподаткування, визначеної відповідно до пункту 189.1 статті 189 цього Кодексу, та скласти не пізніше останнього дня звітного (податкового) періоду і зареєструвати зведену податкову накладну в Єдиному реєстрі податкових накладних на загальну суму частки сплаченого (нарахованого) податку під час їх придбання або виготовлення, яка відповідає частці використання таких товарів/послуг, необоротних активів в неоподатковуваних операціях.

В акті перевірки проведений аналіз первинних документів позивача щодо списання паливно-мастильних матеріалів в розрізі кожного автомобіля з урахуванням наказів товариства про встановлення базових лінійних норм витрат палива (аркуші акта перевірки 12-13).

На розгляд заперечення позивачем було надано копію наказу №1 від 02.01.2021 "Про норми витрат палива", який не надавався під час перевірки інспекторам (а.с.66-68 т.1) та є тотожним з наказом від 02.01.2020 №3/1 "Про встановлення норм витрат палива" щодо базових лінійних норм та зимових норм витрат ПММ (а.с. 65 т.1).

В наказі №1 від 02.01.2021 "Про норми витрат палива" зазначено, що норма витрат палива може бути збільшена у розмірі та за умов наведених в таблиці. Настання умов, за яких застосовується надбавка норм витрат пального, повинна бути відповідним чином задокументована. При цьому позивачем не надано жодного документа щодо застосовування у перевіряємий період надбавок норм витрат ПММ з врахуванням зазначених коефіцієнтів по відповідним автомобілям.

Тому, враховуючи вищезазначене, встановлено відсутність документального підтвердження використання списаного пального у господарських операціях понад затверджені норми, а суд доходить висновку, що ТОВ "Укр-Дор-Сервіс" занижено податкові зобов"язання з податку на додану вартість за травень 2021 року в сумі 4202грн.

Щодо завищення податкового кредиту по взаємовідносинах позивача з контрагентом ТОВ "ІБК "Будальянс".

В акті перевірки зазначено, що ТОВ "Укр-Дор-Сервіс" у травні 2021 року документально оформлено придбання щебенево-піщаної суміші фракції 0,05-40 мм (7000т) у ТОВ "ІБК "Будальянс", які віднесено до складу податкового кредиту згідно відомості про суми податку на додану вартість, зазначені у податкових накладних/розрахунках коригування до податкових накладних, не зареєстрованих в єдиному реєстрі податкових накладних, та про податковий кредит з урахуванням його коригування (Д1) (додаток 1 до декларації) в декларації з податку на додану вартість за травень 2021 року на загальну суму 910000,02 грн., в т.ч. ПДВ 151666,67 грн., чим порушило вимоги п.п.16.1.15 п.16.1 ст.16, п.44.1 ст44, п.198.1, 198.2, 198.3 ст.198, п.201.1 ст.201 ПКУ.

Встановлено, що між ТОВ "Укр-Дор-Сервіс" (покупець) та ТОВ "ІБК "Будальянс" (продавець) укладено договір поставки від 24.05.2021 року №24/05-21.

Згідно умов договору постачальник зобов"язувався передати у власність покупця щебенево-піщану суміш фракції 0,05-40 мм відповідно до договору, а покупець зобов"язувався прийняти та здійснити оплату замовленої продукції.

Загальна сума договору складається з суми вартості обсягів поставок, відповідно до видаткових накладних, транспортних документів.

Основою для оплати є видаткові накладні на товар.

Ціна і загальна вартість продукції, що поставляється на підставі відповідної заявки покупця визначаються в рахунку фактурі, який є невід"ємною частину договору. Оплата вартості продукції здійснюється згідно виставленої постачальником накладної (а.с.231 т.1).

Також, між позивачем і ТОВ "ІБК "Будальянс" підписувався попередній договір на відпуск товарів від 15.04.2021 №15/04/2021 з аналогічними умовами (а.с. 229 т.1).

Додатком №1 до договору від 24.05.2021 року №24/05-21 є специфікація до договору від 15.04.2021 №15/04/2021 (а.с.232 т.1)

В копії договору №24/05-21, що долучений до матеріалів справи, з боку ТОВ "ІБК Будальянс" стоїть підпис директора - ОСОБА_1 .

В той же час, як зазначено в акті перевірки, даний договір підписаний директором ОСОБА_2 , що не заперечувалось і позивачем, який з цього приводу в позові зазначив, що в договорі було помилково зазначено ПІБ ОСОБА_2 (попереднього керівника).

З метою виконання умов договору від 15.04.2021 №15/04/2021 виписувались заявки на постачання товару (а.с.5-27 т.2).

Позивачем до позовної заяви долучено акти приймання-передачі щебенево-піщаної суміші фр. 0,05-40, складені на виконання умов договору від 15.04.2021 №15/04/2021 (а.с.233-250 т.1, а.с. 1-4 т.2), заявки на постачання продукції (а.с.3-27 т.2), подорожні листи вантажного автомобіля та товарно-транспортні накладні (а.с. 5-520 т.2, а.с.1-17 т.3).

На виконання договору №24/05-21 від 24.05.2021 ТОВ "ІБК "Будальянс" виписана видаткова накладна від 31.05.2021 №131 на постачання 7000 т. щебенево-піщаної суміші та податкова накладна №191 від 31.05.2021 (а.с....................т.3).

В податковій накладній, наданій позивачем на вимогу суд, зазначені прізвища підписантів.

Податкова накладна виписана 31.05.2021 №191 у порушення норм п.201.7. ст.201 ПК України, хоча поставки товару здійснювались кожен день протягом травня 2021р.

Таким чином на підтвердження господарських операцій з ТОВ "ІБК "Будальянс" позивачем надано документи згідно яких продукція почала транспортуватись з 01.05.2021 при тому, що угода №24/05-21 між ТОВ "Укр-Дор-Сервіс" (покупець) та ТОВ "ІБК "Будальянс" (продавець) на поставку щебенево-піщаної суміші укладена лише 24.05.2021 року. Специфікація як додаток №1 до договору від 24.05.2021 року №24/05-21 про поставки продукції зазначена як до договору від 15.04.2021 №15/04/2021.

Суду не надано документи про оплату щебенево-піщаної суміші отриманої від ТОВ "ІБК "Будальянс".

Як зазначено в акті перевірки та підтверджується позивачем, придбання щебенево-піщаної суміші фракції 00.05-40 мм відображено в бухгалтерському обліку ТОВ «Укр-Дор-Сервіс» в кількості 7000 т.

Згідно актів приймання-передачі товару за травень 2021 року, наданих суду, позивачем прийнято продукції від продавця в кількості 6672,15 т. (а.с.233-250 т.1, с.а.1-4 т.2).

Згідно актів приймання-передачі товару за травень 2021 року погрузка продукції відбувалась на Романівському кар`єрі (Житомирська область, Новоград-Волинський район, с. Романівна, вул. Гранітна, буд. 1).

На підтвердження здійснення транспортування ТМЦ позивачем суду надано 136 шт. товарно-транспортних накладних (30 ТТН без подорожніх листів) та 104 шт. подорожніх листів (2 із них без ТТН). Загальна вага перевезеної продукції згідно ТТН - 7073,10 т.

Судом встановлено, що, наприклад:

- згідно акту приймання-передачі товару від 20.05.2021 (а.с.248 т.1) отримано 230.3т. щебенево-піщаної продукції (водій ОСОБА_3 - 40,92т., ОСОБА_4 - 68,82т., ОСОБА_5 - 39,76т., ОСОБА_6 - 39,14т., ОСОБА_7 - 41,66т.). На підтвердження перевезення ТМЦ позивачем долучено: ТТН та подорожній лист водій ОСОБА_6 - 68,82т., ТТН та подорожній лист водій ОСОБА_5 - 40,92т., ТТН та подорожній лист водій ОСОБА_3 - 39,76т., ТТН та подорожній лист водій ОСОБА_4 - 41,66т., ТТН та подорожній лист водій ОСОБА_7 - 20,76т., ТТН (без подорожнього листа) водій ОСОБА_7 - 18,38т., а всього перевезено 20.05.2021 щебенево-піщаної продукції - 231 т. (а.с. 164, 165, 196, 197, 77, 116, 117, 118, 119 т.2 а.с. 1, 3, т.3);

- згідно акту приймання-передачі товару від 17.05.2021 (а.с.245 т.1) отримано 392т. щебенево-піщаної продукції (водій ОСОБА_3 - 76,02т., ОСОБА_4 -61т., ОСОБА_5 - 70,78т., ОСОБА_6 - 106,05т., ОСОБА_7 - 78,15 т.). На підтвердження перевезення ТМЦ позивачем долучено: ТТН та подорожній лист водій ОСОБА_6 - 61т., ТТН та подорожній лист водій ОСОБА_5 - 55т., ТТН та подорожній лист водій ОСОБА_3 - 20,78т., ТТН (без подорожнього листа) водій ОСОБА_3 - 50,0т., ТТН (без подорожнього листа) водій ОСОБА_4 - 58,0т., ТТН та подорожній лист водій ОСОБА_4 - 20,15т., ТТН та подорожній лист водій ОСОБА_7 - 106,05т., а всього перевезено 17.05.2021 щебенево-піщаної продукції - 371 т. (а.с. 157, 158, 41, 42, 43, 73, 71, 72, 114, 115, 241, 243 т.2);

- згідно акту приймання-передачі товару від 18.05.2021 (а.с.246 т.1) отримано 281,85т. щебенево-піщаної продукції ( ОСОБА_3 - 55,6т., ОСОБА_4 - 77,06т., ОСОБА_5 - 73,54т., ОСОБА_6 - 42,19т., ОСОБА_7 - 33,46 т.). На підтвердження перевезення ТМЦ позивачем долучено: 2 ТТН (без подорожніх листів) водій ОСОБА_3 - 20,06т. і 20,02т., ТТН та подорожній лист водій ОСОБА_3 - 40,32т., 2 ТТН та 2 подорожніх листи водій ОСОБА_4 - 21,32т. і 20,87т., ТТН та подорожній лист водій ОСОБА_5 - 17,52т., 2 ТТН (без подорожніх листів) водій ОСОБА_5 - 20,36т. і 19,22т., ТТН та подорожній лист водій ОСОБА_6 - 31,74т., ТТН (без подорожнього листа) водій ОСОБА_6 - 33,46т., а всього перевезено 18.05.2021 щебенево-піщаної продукції - 245,0 т. (а.с. 46, 47, 44, 45, 32, 33, 35, 34, 244, 245, 246, 247, 159, 160, 161 т.2);

- згідно акту приймання-передачі товару від 14.05.2021 (а.с.243 т.1) отримано 187,11т. щебенево-піщаної продукції ( ОСОБА_3 - 20,32т., ОСОБА_4 - 105,95т., ОСОБА_5 - 19,52т., ОСОБА_6 - 20,54т., ОСОБА_7 - 20,78т.). На підтвердження перевезення ТМЦ позивачем долучено: ТТН та подорожній лист водій ОСОБА_3 - 19,52т., ТТН та подорожній лист водій ОСОБА_4 - 20,78т., ТТН та подорожній лист водій ОСОБА_5 - 20,32т., ТТН та подорожній лист водій ОСОБА_7 - 20,54т., ТТН та подорожній лист водій ОСОБА_6 - 35,19т., ТТН (без подорожнього листа) водій ОСОБА_6 - 70,76т., а всього перевезено 14.05.2021 щебенево-піщаної продукції - 188,0 т. (а.с. 202, 203, 68, 239, 240, 110, 111, 152, 153, 154 т.2, а.с.2 т.3).

Вивчивши ці документи судом встановлено, що в них не зазначено назву та адресу кар`єру з якого здійснено відвантаження продукції, конкретних ділянок доріг місцевого та державного значення, вид перевезення, адрес місць розвантаження, осіб які відпускали та отримували продукцію, довіреностей на отримання продукції, супровідних документів на вантаж, на підставі яких здійснено постачання продукції, відповідальних осіб вантажовідправника та вантажоодержувача, їх печатки, ТТН не мають номеру, відсутні підписи водіїв (експедиторів) про отримання вантажу, не зазначено супровідних документів на вантаж та на яку суму усього відпущено товар, у всіх ТТН вантажоодержувачем зазначено ОСОБА_8 без посади і його підпису, хоча продукція розвозилась по різним ділянкам, розділ "вантажно-розвантажувальні операції" не заповнені в жодній ТТН.

Шляхом співставлення актів приймання-передачі товару та транспортних документів встановлено невідповідність по кількості перевезеної продукції як кожним із зазначених в актах водіїв так і загальної ваги продукції за весь день.

Відповідно до розділу 1 Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні, затверджених Наказом Міністерства транспорту України №363 від 14.10.1997, товаротранспортна документація - комплект юридичних документів, на підставі яких здійснюється облік, приймання, передавання, перевезення, здавання вантажу та взаємні розрахунки між учасниками транспортного процесу, товарно-транспортна накладна - єдиний для всіх учасників транспортного процесу юридичний документ, що призначений для списання товарно-матеріальних цінностей, обліку на шляху їх переміщення, оприбуткування, складського, оперативного та бухгалтерського обліку, а також для розрахунків за перевезення вантажу та обліку виконаної роботи.

Згідно пунктів 11.1, 11.3, 11.4, 11.5, 11.7 вказаних правил основними документами на перевезення вантажів є товарно-транспортні накладні та дорожні листи вантажного автомобіля. Дорожній лист вантажного автомобіля є документом, без якого перевезення вантажів не допускається.

Як зазначалось вище, позивачем не надано всіх подорожніх листів вантажного автомобіля. Дослідивши подорожні листи судом встановлено, що вони, як ТТН, оформлені не належним чином: без підписів уповноважених осіб щодо руху пального, графи 14-32, 34-39, 41-43, 45, 47 не заповнені, найменування вантажу зазначено - буд. матеріали, вага перевезеної продукції зазначена в ТТН і подорожніх листах не збігається (наприклад: 18.05.02021 ТТН -31,74т. подорожній лист - 65т.(а.с. 160, 159 т.2); 29.05.2021 ТТН - 62,4т. подорожній лист - 46т. (а.с.184, 185 т.2)).

Товарно-транспортна накладна може оформлюватись суб`єктом господарювання без дотримання форми, наведеної в додатку 7 до цих Правил, за умови наявності в ній інформації про назву документа, дату і місце його складання, найменування (прізвище, ім`я, по батькові) перевізника та/або експедитора, замовника, вантажовідправника, вантажоодержувача, найменування та кількість вантажу, його основні характеристики та ознаки, які надають можливість однозначно ідентифікувати цей вантаж, автомобіль (марка, модель, тип, реєстраційний номер), причіп/напівпричіп (марка, модель, тип, реєстраційний номер), пункти навантаження та розвантаження із зазначенням повної адреси, посади, прізвища та підписів відповідальних осіб вантажовідправника, вантажоодержувача, водія та/або експедитора.

Згідно п. 11.8. Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні, час прибуття (вибуття) автомобіля для завантаження і розвантаження замовник зобов`язаний зазначати відповідно до пунктів 8.25 і 8.26 цих же Правил. У всіх наявних у справі товарно-транспортних накладних вказаний обов`язок позивачем, як замовником(перевізником) не виконано.

Податковим органом встановлено, що ТОВ «ІБК «Будальянс» (ЄДРПОУ 42459085) знаходиться за адресою: м. Київ. вул. Ямська, буд. 41 кв. 6. Основний вид діяльності - 41.20-будівництво житлових і нежитлових будівель. Засновник, директор та головний бухгалтер в одній особі - ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_7 ), яка є директором, бухгалтером та засновником ще двох юридичних осіб, а також є ФОП. Основні засоби - офіс, складські приміщення, автотранспорт знаходяться в м.Києві та м.Луцьк. Згідно балансу товариства станом на 31.12.2020 - товари - 968,0 тис.грн., згідно балансу станом на 30.06.2021 товари - 1025,0 тис.грн.

Також, за результатами проведеного аналізу даних ЄРПН за січень-травень 2021 року встановлено документальне оформлення ТОВ "ІБК "Будальянс" у ТОВ "Гранд Коннекшн Україна" (ЄДРПОУ 39893144) щебенево-піщаної суміші фракції 0-40 мм (УКТ ЗЕД 2517108000) в кількості 1074,99т, відсіву фракції 0-5 мм (УКТ ЗГД 2517108000) в кількості 789,05т, щебеню фракції 0-70 мм (УКТ ЗЕД 2517108000) в кількості 2282,67т, щебеню фракції 10*20 мм (УКТ ЗЕД 2517108000) в кількості 160,42т, щебеню фракції 5* 10 мм (УКТ ЗЕД 2517108000) в кількості 191,56т.

TOB "Гранд Коннекшн Україна" (ЄДРПОУ 39893144) знаходиться за адресою Дніпропетровська область, м.Кривий Ріг, Дзержинський р-н, пр-т Гагаріна, буд. 20, кв. (офіс) 1. Основний вид діяльності - 46.90 - неспеціалізована оптова торгівля. Основні засоби згідно форми №20-ОПП: інформація відсутня. Середньооблікова кількість штатних працівників за звітний період - звіт за 1-2 кв. 2021 року не подано.

В той же час, згідно даних ЄРПН встановлено, що протягом 2020 року, січня - травня 2021 року ТОВ "Гранд Коннекшн Україна" товар з кодом УКТ ЗЕД 2517108000 не придбавало.

Також під час перевірки позивачем податковим інспекторам було пред`явлено копію паспорту від ТОВ "Стоун Хендж" від 18.05.2021р. на щебенево-піщану суміш фракції 0,05-40мм в кількості 10 000 т, де споживачем зазначено ТОВ "ІБК "Будальянс", що позивачем не спростовувалось під час розгляду справи.

Водночас, згідно з даними ЄДРПН та підсистеми «Аналітична система» АІС «Податковий блок» за період січень-травень 2021 року не встановлено взаємовідносин ТОВ «Стоун Хендж» з ТОВ «ІБК «Будальянс».

Пунктом 198.1 ст.198 ПК України передбачено, що право на віднесення сум податку до податкового кредиту виникає у разі здійснення операцій з: а) придбання або виготовлення товарів та послуг; б) придбання (будівництво, спорудження, створення) необоротних активів (у тому числі у зв`язку з придбанням та/або ввезенням таких активів як внесок до статутного фонду та/або при передачі таких активів на баланс платника податку, уповноваженого вести облік результатів спільної діяльності); в) отримання послуг, наданих нерезидентом на митній території України, та в разі отримання послуг, місцем постачання яких є митна територія України; г) ввезення необоротних активів на митну територію України за договорами оперативного або фінансового лізингу; г) ввезення товарів та/або необоротних активів на митну територію України.

За змістом п.198.2 ст.198 ПК України датою виникнення права платника податку на віднесення сум податку до податкового кредиту вважається дата тієї події, що відбулася раніше: дата списання коштів з банківського рахунка платника податку на оплату товарів/послуг; дата отримання платником податку товарів/послуг.

Відповідно до п.198.3 ст.198 ПК України податковий кредит звітного періоду визначається виходячи з договірної (контрактної) вартості товарів/послуг та складається із сум податків, нарахованих (сплачених) платником податку за ставкою, встановленою п.193.1 ст.193 цього Кодексу, протягом такого звітного періоду у зв`язку з: придбанням або виготовленням товарів та наданням послуг; придбанням (будівництвом, спорудженням) основних фондів (основних засобів, у тому числі інших необоротних матеріальних активів та незавершених капітальних інвестицій у необоротні капітальні активи); ввезенням товарів та/або необоротних активів на митну територію України.

Нарахування податкового кредиту здійснюється незалежно від того, чи такі товари/послуги та основні фонди почали використовуватися в оподатковуваних операціях у межах провадження господарської діяльності платника податку протягом звітного податкового періоду, а також від того, чи здійснював платник податку оподатковувані операції протягом такого звітного податкового періоду.

Згідно з п.201.10 ст.201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Пунктом 201.7. ст.201 ПК України встановлено, що податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Згідно з п.44.1 ст.44 ПК України для цілей оподаткування платники податків зобов`язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством. Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим цього пункту.

Правові засади регулювання, організації, ведення бухгалтерського обліку та складання фінансового звіту, визначає Закон України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" від 16.07.1999 № 996-XIV (далі - Закон № 996-XIV) .

За приписами статті 1 Закон № 996-XIV господарська операція - дія або подія, яка викликає зміни в структурі активів та зобов`язань, власному капіталі підприємства. Первинний документ - документ, який містить відомості про господарську операцію та підтверджує її здійснення.

Відповідно до п.2 ст.3 Закону № 996-XIV, бухгалтерський облік є обов`язковим видом обліку, який ведеться підприємством. Фінансова, податкова, статистична та інші види звітності, що використовують грошовий вимірник, ґрунтуються на даних бухгалтерського обліку.

Статтею 9 цього Закону передбачено, що підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи, які фіксують факти здійснення господарських операцій. Первинні документи повинні бути складені під час здійснення господарської операції, а якщо це неможливо - безпосередньо після її закінчення. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи. Первинні та зведені облікові документи можуть бути складені на паперових або машинних носіях і повинні мати такі обов`язкові реквізити: назву документа (форми); дату і місце складання; назву підприємства, від імені якого складено документ; зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції; посади осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення; особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.

Одним із принципів бухгалтерського обліку та фінансової звітності є принцип нарахування, за яким доходи і витрати відображаються в бухгалтерському обліку та фінансовій звітності в момент їх виникнення, незалежно від дати надходження або сплати грошових коштів.

Аналіз наведених вище положень чинного законодавства свідчить, що правові наслідки у вигляді виникнення у покупця права на формування відповідних сум податкових вигод (витрат та податкового кредиту) виникають за наявності сукупності таких обставин та підстав, зокрема: фактичного (реального) здійснення оподатковуваних операцій та їх документального підтвердження сукупністю юридично значимих (дійсних) первинних та інших документів, які зазвичай супроводжують операції певного виду; наявності у сторін спеціальної податкової правосуб`єктності та належним чином складеної податкової накладної; ділової мети, розумних економічних причин для здійснення операції й подальшого використання придбаного товару (робіт, послуг) у межах господарської діяльності платника.

Отже, будь-які документи (у тому числі договори, накладні, рахунки тощо) мають силу первинних документів лише в разі фактичного здійснення господарської операції. Якщо ж фактичного здійснення господарської операції не було, відповідні документи не можуть вважатися первинними документами для цілей ведення податкового обліку навіть за наявності всіх формальних реквізитів таких документів, що передбачені чинним законодавством.

Фінансова, податкова, статистична та інші види звітності, що використовують грошовий вимірник, ґрунтуються на даних бухгалтерського обліку (ч. 2 ст. 3 Закону № 996-XIV).

Згідно з вимогами ст. 4 Закону № 996-XIV одним із принципів бухгалтерського обліку є превалювання суті над формою, тобто операції обліковуються відповідно до їх суті, а не лише з урахуванням юридичної форми.

Будь-які документи (у тому числі договори, накладні, рахунки тощо) мають силу первинних документів лише в разі фактичного здійснення господарської операції.

Якщо ж фактичного здійснення господарської операції не було, відповідні документи не можуть вважатися первинними документами для цілей ведення податкового обліку навіть за наявності всіх формальних реквізитів таких документів, що передбачені чинним законодавством.

Для підтвердження даних податкового обліку можуть братися до уваги лише ті первинні документи, які складені в разі фактичного здійснення господарської операції.

Документи та інші дані, що спростовують реальність здійснення господарської операції, яка відображена в податковому обліку, повинні оцінюватися з урахуваннях специфіки кожної господарської операції - умов перевезення, зберігання товарів, змісту послуг, що надаються тощо. Наявність формально складених, але недостовірних первинних документів відповідність яких фактичним обставинам спростована належними доказами, не є безумовним підтвердженням реальності господарської операції.

Первинні документи, які складені суб`єктами господарської діяльності на операції що не відповідають сутності і не несуть доказовості відносно змісту здійсненої операції, не є документами, які можуть бути підставою для відображення в облікових регістрах бухгалтерського та податкового обліку.

Досліджені судом обставини справи та первинні документи свідчать про те, що оформлені між ТОВ "Укр-Дор-Сервіс" та ТОВ "ІБК "Будальянс" документи не підтверджують здійснення господарських операції між цими товариствами в зазначених обсягах, з не ідентифікованого кар"єру, не ідентифікованого походження піщано-щебеневої суміші, а дозволяють зробиш висновки щодо недбалого документального оформлення господарської операції при складанні первинних документів та відображенні їх в регістрах бухгалтерського обліку і фінансовій звітності.

З урахуванням вищенаведеного ТОВ "Укр-Дор-Сервіс" фактично здійснено безпідставне відображення в податковій звітності сум податкового кредиту з податку на додану вартість, оскільки відсутній факт формування згідно з абз. 2 ст.1 Закону №966 відповідного активу, як ресурсу контрольованого у результаті минулих подій внаслідок реального придбання у інших суб`єктів господарювання або власного виробництва.

Системний аналіз правових норм (п. 198.1, 198.2, 198.3 ст. 198 ПК України дозволяє стверджувати, що для включення сум податку на додану вартість до податкового кредиту, треба здійснити операції з метою придбання товарів (робіт).

Крім того, податковий кредит для цілей визначення об`єкта оподаткування податком па додану вартість має бути фактично здійснений і підтверджений належним чином складеними первинними, документами, що відображають реальність господарської операції, яка є підставою для формування податкового обліку платника податків.

Водночас, за відсутності факту придбання товарів чи робіт, відповідні суми не можуть включатися до складу податкового кредиту з податку на додану вартість навіть за наявності формально складених, але недостовірних документів, а також наявності податкових накладних зареєстрованих контрагентами в Єдиному реєстрі податкових накладних.

З огляду на викладене, суд дійшов висновку, оскільки спірні витрати позивача не підтверджені належним чином складеними первинними документами, не відображають реальність господарських операцій, які є підставою для формування податкового обліку позивача, будь яких інших належних та допустимих доказів руху активів у процесі здійснення господарської операції та дійсному економічному змісту і ділової мети позивач суду не надав, то податковим органом правомірно нараховано податкові зобов"язання щодо відображених господарських операцій з "ІБК "Будальянс".

Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази суб`єкта владних повноважень на підтвердження правомірності своїх дій та докази, надані позивачем, суд доходить висновку, про наявність підстав для відмови у задоволенні даного адміністративного позову.

Керуючись статтями 6-9, 32, 77, 90, 139, 177, 241-245, 246, 255, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-

вирішив:

У задоволенні адміністративного позову ТОВ "Укр-Дор-Сервіс" - відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Рішення суду може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя О.Г. Попова

01 листопада 2022 р.

Дата ухвалення рішення01.12.2022
Оприлюднено05.12.2022
Номер документу107652431
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень

Судовий реєстр по справі —240/43860/21

Ухвала від 08.11.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Васильєва І.А.

Ухвала від 19.10.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Васильєва І.А.

Ухвала від 19.10.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Васильєва І.А.

Ухвала від 02.10.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Васильєва І.А.

Ухвала від 02.10.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Васильєва І.А.

Ухвала від 23.08.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Дашутін І.В.

Ухвала від 23.08.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Дашутін І.В.

Ухвала від 13.07.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Пасічник С.С.

Ухвала від 13.07.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Пасічник С.С.

Ухвала від 09.06.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гончарова І.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні