Рішення
від 02.12.2022 по справі 240/2192/21
ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

02 грудня 2022 року м. Житомир справа № 240/2192/21

категорія 109000000

Житомирський окружний адміністративний суд у складі судді Шимонович Р.М., розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом Керівника Бердичівської місцевої прокуратури Житомирської області в інтересах держави до Вчорайшенської сільської ради Ружинського району Житомирської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача: Бистріївська загальноосвітня школу І-ІІ ступенів Вчорайшенської сільської ради Ружинського району Житомирської області. про визнання протиправною бездіяльності, зобов`язання вчинити дії,

встановив:

До Житомирського окружного адміністративного суду звернувся керівник Бердичівської місцевої прокуратури Житомирської області в інтересах держави із позовом, в якому просить:

- визнати протиправною бездіяльність Вчорайшенської сільської ради щодо невжиття заходів з оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку площею 0,40 га в с.Бистріївка Ружинського району Житомирської області та перебуває в користуванні Бистріївської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Вчорайшенської сільської ради Ружинського району Житомирської області.

- зобов`язати Вчорайшенську сільську раду вжити заходів в межах компетенції щодо оформлення права постійного користування на земельну ділянку площею 0,40 га земель с.Бистріївка Ружинського району Житомирської області для обслуговування Бистріївської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Вчорайшенської сільської ради Ружинського району Житомирської області.

Позовні вимоги обгрунтовано тим, що в користуванні Бистріївської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Вчорайшенської сільської ради Ружинського району Житомирської області перебуває земельна ділянка площею 0,40 га, однак документи, які посвідчують право власності (користування) вказаною земельною ділянкою відсутні. Позивач вважає, що відповідачем допущено протиправну бездіяльність щодо невжиття заходів з оформлення правовстановлюючих документів на вказану земельну ділянку, а тому звернувся до суду з адміністративним позовом.

Ухвалою Житомирського окружного адміністративного суду відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи. Залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача: Бистріївську загальноосвітню школу І-ІІ ступенів Вчорайшенської сільської ради Ружинського району Житомирської області.

Представником відповідача подано відзив на адміністративний позов, у якому просить відмовити позивачу у задоволенні позову. Відповідач стверджує, що бюджетом Вчорайшенської сільської ради на 2020 рік не було передбачено кошти на виготовлення документації із землеустрою на земельні ділянки, які перебувають у користуванні закладів освіти, однак у 2021 році рішеннями сесій вказаного органу місцевого самоврядування прийнято ряд рішень з метою реєстрації права власності цих земель.

Представником позивача подано відповідь на відзив, в якій останній зазначив, що земельне законодавство не містить заборони органу місцевого самоврядування прийняти рішення про надання в постійне користування закладу освіти земельної ділянки без оформлення правовстановлюючих документів на приміщення навчального закладу, що свідчить про бездіяльність з боку Вчорашенської сільської ради щодо оформлення права постійного користування на зазначену земельну ділянку.

Дослідивши матеріали справи, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення, оцінивши докази, що мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

Судом встановлено, що згідно відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Бистріївська ЗОШ І-ІІ ступенів (код ЄДРПОУ: 22058916) є комунальною організацією (установою, закладом), засновником якої являється Вчорайшенська сільська рада.

Правовий статус вказаного закладу освіти визначено у статуті Бистріївської ЗОШ І-ІІ ступенів (далі - Статут).

Відповідно до п.1.4. Статуту, засновником навчального закладу є Вчорайшенська сільська рада, яка здійснює фінансування навчального закладу, його матеріально-технічне забезпечення, надає необхідні будівлі з обладнанням і матеріалами, організовує будівництво і ремонт приміщень, їх господарське обслуговування, харчування та медичне обслуговування дітей.

Пунктом 7.5 Статуту визначено, що фінансова діяльність вказаного закладу освіти здійснюється через Вчорайшенську сільську раду.

Згідно інформації, що надана відділом в Ружинському районі Головного управління Держгеокадастру в Житомирській області у листі від 09.11.2020 за №10-6-0.34-148/120-20, у користуванні Бистріївської ЗОШ І-ІІ ступенів перебуває земельна ділянка площею 0,40 га.

Відповідно до інформації, наданої Вчорайшенською сільською радою у листі від 12.11.2020 № 2569 вбачається, що рішення щодо передачі в постійне користування земельних ділянок, які перебувають в користуванні закладів освіти, культури, фізичної культури, що фкнкціонують на території відповідних старостинських округів Вчорайшенської об"єднаної територіальної громади не приймалися.

Вважаючи вищевказану бездіяльність Вчорайшенської сільської ради протиправною, позивач звернувся з даним позовом до суду.

Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд зазначає таке.

Згідно з частиною 3 статті 23 Закону України «Про прокуратуру» прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

Відповідно до частини 1 статті 3 Земельного кодексу України земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Згідно зі статтею 80 Закону України «Про освіту» до майна закладів освіти, серед іншого, належать земельні ділянки. Порядок, умови та форми набуття закладами освіти прав на землю визначаються Земельним кодексом України.

Відповідно до частини 1 статті 92 Земельного кодексу України право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку.

Згідно пункту «а» частини 2 статті 92 Земельного кодексу України права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають підприємства, установи та організації, що належать до державної та комунальної власності.

Як зазначено у частині 1 статті 123 Земельного кодексу України земельні ділянки державної та комунальної власності, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна, що перебувають у державній чи комунальній власності, передаються особам, зазначеним у пункті "а" частини другої статті 92 цього Кодексу, лише на праві постійного користування.

Статтями 125, 126 Земельного кодексу України передбачає, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав. Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».

Відповідно до частин 1, 3 статті 3 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» державна реєстрація прав є обов`язковою, інформація про права на нерухоме майно та їх обтяження підлягає внесенню до Державного реєстру прав.

Тобто, обов`язковою умовою фактичного використання земельної ділянки є наявність правовстановлюючих документів на земельну ділянку, оформлених у відповідності до вимог закону. При цьому, відсутність правовстановлюючих документів порушує передбачені державою принципи раціонального й ефективного використання та охорони земель та призводить до неефективного управління земельними ресурсами та землекористуванням.

Статтею 25 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначено, що сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.

Відповідно до статті 32 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать: власні (самоврядні) повноваження щодо управління закладами освіти, охорони здоров`я, культури, фізкультури і спорту, оздоровчими закладами, які належать територіальним громадам або передані їм, молодіжними підлітковими закладами за місцем проживання, організація їх матеріально-технічного та фінансового забезпечення.

Статтею 33 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» передбачені повноваження виконавчих органів сільських, селищних, міських рад у сфері регулювання земельних відносин, а саме: власні - 1) підготовка і внесення на розгляд ради пропозицій щодо встановлення ставки земельного податку, розмірів плати за користування природними ресурсами, вилучення (викупу), а також надання під забудову та для інших потреб земель, що перебувають у власності територіальних громад; та делеговані - 1) здійснення контролю за додержанням земельного та природоохоронного законодавства, використанням і охороною земель, 8) підготовка висновків щодо надання або вилучення в установленому законом порядку земельних ділянок, що проводиться органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування; 9) організація і здійснення землеустрою, погодження проектів землеустрою; 10) здійснення контролю за впровадженням заходів, передбачених документацією із землеустрою.

Приписами пункту 34 частини 1 статті 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються відповідно до закону питання регулювання земельних відносин.

Положеннями частини 3 статті 66 Закону України «Про освіту» передбачено, що сільські, селищні ради відповідають за реалізацію державної політики у сфері освіти на відповідній території, мають право засновувати заклади освіти, реорганізовувати і ліквідовувати їх, забезпечувати їх діяльність і розвиток.

Таким чином, вищевказані норми вказують на те, що земельні ділянки під навчальними закладами мають бути належним чином оформлені та використовуватися у порядку, встановленому законодавством, інакше, це може призвести до негативних наслідків та порушення прав дітей.

Відсутність правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких знаходяться навчальні заклади, створює передумови для зловживань щодо розпорядження земельною ділянкою, формує ризики для нормального функціонування навчального закладу та навчального процесу, що може призвести до негативних наслідків та порушує інтереси держави у сфері охорони дитинства.

Відсутність правовстановлюючих документів порушує передбачені державою принципи раціонального й ефективного використання та охорони земель та призводить до неефективного управління земельними ресурсами та землекористування.

У відповідності до пункту 2 частини 1 статті 89 Бюджетного кодексу України до видатків, що здійснюються з бюджетів об`єднаних територіальних громад, серед іншого, належать видатки на загальноосвітні навчальні заклади.

Згідно з пункту 23 частини 1 статті 26 Закону України «Про місцеве самоврядування» виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання про розгляд прогнозу місцевого бюджету, затвердження місцевого бюджету, внесення змін до нього; затвердження звіту про виконання відповідного бюджету.

Судом встановлено та підтверджено матеріалами справи, що в користуванні Бистріївської ЗОШ І-ІІ ступенів перебуває земельна ділянка площею 0,40 га.

Однак, в порушення вимог земельного законодавства та положень Закону України «Про освіту», правовстановлюючі документи на земельну ділянку, яку використовує Бистріївська ЗОШ І-ІІ ступенів, не оформлено, державну реєстрацію права постійного користування не проведено.

З огляду на наведене, вказані порушення свідчать про допущену бездіяльність з боку Вчорайшенської сільської ради Ружинського району Житомирської області.

Отже, відділ освіти Вчорайшенською сільською радою Ружинського району Житомирської області, являючись суб`єктом, який здійснює управління Бистріївською ЗОШ І-ІІ ступенів, відповідає за його матеріально - технічне забезпечення, не виконав покладені на нього вищезазначеними нормами повноваження, не здійснював контролю за діяльністю навчального закладу з оформлення землі, допускаючи протиправну бездіяльність.

Доводи відповідача щодо проведення технічної інвентаризації земельної ділянки для будівництва та обслуговування будівель закладів освіти орієнтованою площею 0.40 га Бистріївської ЗОШ І-ІІ ступенів, не свідчить про оформлення правовстановлюючих документів на вказану земельну ділянку у відповідності до вимог земельного законодавства та прийняття рішення про передачу її в постійне користування відповідному закладу освіти.

Отже, враховуючи те, що права на нерухоме майно, у т.ч. право постійного користування земельною ділянкою, підлягають обов`язковій державній реєстрації відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" та відсутність правовстановлюючих документів на земельну ділянку під будівлями та спорудами Бистріївської ЗОШ І-ІІ ступенів, суд дійшов висновку про зобов`язання відповідача вжити заходів в межах компетенції щодо оформлення права постійного користування на земельну ділянку площею 0,40 га земель с. Бистріївка Ружинського району Житомирської області для обслуговування Бистріївської ЗОШ І-ІІ ступенів.

Відповідно до частини 1, 2 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Згідно з частиною 1 статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Проаналізувавши вищевикладене, суду дійшов висновку про обгрунтованість позовних вимог та наявність підстав для їх задоволення.

Підстави для застосування ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України, відсутні.

Керуючись ст.ст. 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд -

вирішив:

Адміністративний позов керівника Бердичівської місцевої прокуратури Житомирської області в інтересах держави (вул. Вінницька, 23, м.Бердичів, Житомирська область, код ЄДРПОУ 02909950) доВчорайшенської сільської ради Ружинського району Житомирської області (вул. Бердичівська, 1, с.Вчорайше, Ружинський район, Житомирська область, код ЄДРПОУ 04344788), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача: Бистріївська загальноосвітня школа I-II ступенів Вчорайшенської сільської ради Ружинського району Житомирської області (вул. Шкільна,1, с. Бистріївка, Ружинський район, Житомирська область, код ЄДРПОУ 22058916) про визнання протиправною бездіяльності, зобов`язання вчинити дії, - задовольнити.

Визнати протиправною бездіяльність Вчорайшенської сільської ради щодо невжиття заходів з оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку площею 0,40 га в селі Бистріївка Ружинського району Житомирської області та перебуває в користуванні Крилівської загальноосвітньої школи I-II ступенів Вчорайшенської сільської ради Ружинського району Житомирської області.

Зобов`язати Вчорайшенську сільську раду вжити заходів в межах компетенції щодо оформлення права постійного користування на земельну ділянку площею 0,40 га земель села Бистріївка Ружинського району Житомирської області для обслуговування Крилівської загальноосвітньої школи I-II ступенів Вчорайшенської сільської ради Ружинського району Житомирської області.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Рішення суду може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повний текст рішення складено 02 грудня 2022 року.

Суддя Р.М.Шимонович

СудЖитомирський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення02.12.2022
Оприлюднено05.12.2022
Номер документу107652761
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері

Судовий реєстр по справі —240/2192/21

Рішення від 02.12.2022

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Шимонович Роман Миколайович

Ухвала від 05.04.2021

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Шимонович Роман Миколайович

Ухвала від 22.02.2021

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Шимонович Роман Миколайович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні