КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
30 листопада 2022 року м. Кропивницький Справа №340/10418/21
Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Момонт Г.М., розглянув у порядку спрощеного провадження (письмового провадження) в м. Кропивницькому адміністративну справу
за позовом: Управління Держпраці у Кіровоградській області
до відповідача: Селянського фермерського господарства «Сатурн»
про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду.
Управління Держпраці у Кіровоградській області звернулося з позовом до Селянського фермерського господарства «Сатурн» про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду до Селянського фермерського господарства «Сатурн» та зобов`язання Селянського фермерського господарства «Сатурн» повністю зупинити виконання робіт підвищеної небезпеки, а саме: газонебезпечні роботи та роботи у вибухопожежонебезпечних зонах; злив, очистку, нейтралізацію резервуарів, тари та інших ємностей з-під нафтопродуктів, кислот, лугів та інших небезпечних речовин, в тому числі радіоактивних; вантажно-розвантажувальні роботи за допомогою машин і механізмів; ремонт і технічне обслуговування машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки та експлуатацію колісного трактора ЮМЗ-6КЛ державний номер НОМЕР_1 , тракторних причепів ПТС (2 шт.), вантажопідіймального крану (кран-балки), обладнання та захисних систем, призначених для використання в потенційно вибухонебезпечних середовищах (резервуар робочої групи типу РГС-10 (1 од.), паливороздавальна колонка (1 од.), електрообладнання вибухозахищеного виконання) до усунення зазначених в позовній заяві порушень.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що плановою перевіркою СФГ «Сатурн» виявлено порушення вимог нормативно-правових актів з питань охорони праці, які можуть створювати загрозу життю та здоров`ю людей.
Відповідач своїм правом на подачу до суду відзиву на позовну заяву не скористався.
Ухвалою судді Кіровоградського окружного адміністративного суду від 20.12.2021 р. відкрито провадження у справі та призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (а.с.26-27).
19.01.2022 р. проведено перше судове засідання та розпочато розгляд справи по суті (а.с.31).
Дослідивши подані позивачем документи і матеріали, з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, адміністративний суд,
ВСТАНОВИВ:
У період з 14.09.2021 р. по 20.09.2021 р. посадовими особами Управління Держпраці у Кіровоградській області відповідно до наказу №1008 від 08.09.2021 р. (а.с.14) та направлення №360 від 08.09.2021 р. (а.с.13) проведено планову перевірку дотримання вимог законодавчих та нормативно-правових актів з питань охорони праці, промислової безпеки селянського фермерського господарства «Сатурн», за результатами якої складено акт №КР7800/08 від 20.09.2021 р., висновками якого встановлено 71 порушення нормативно-правових актів з охорони праці, з яких можуть створювати загрозу життю і здоров`ю людей такі порушення:
- на колісному тракторі ЮМХ-6КЛ державний номерний знак НОМЕР_1 не працює система блокування запуску двигуна за ввімкнутої передачі, що є порушенням вимог статті 13 Закону України «Про охорону праці»; пункту 3 розділу ІІІ розділу ІІІ НПАОП 01.0-1.02-18 Правил охорони праці у сільськогосподарському виробництві, затверджених наказом Міністерства соціальної політики України від 29.08.2018 р. №1240;
- експлуатуються тракторні причепи ПТС (2 шт.), які не мають державного номерного знака, що є порушенням вимог статті 13 Закону України «Про охорону праці» пункту 1 розділу ІІ, пункту 1 розділу ІІІ НПАОП 01.0-1.02-18 Правил охорони праці у сільськогосподарському виробництві, затверджених наказом Міністерства соціальної політики України від 29.08.2018 р. №1240;
- суб`єктом господарювання не організовано проведення ідентифікації потенційно небезпечного об`єкта складу паливно-мастильних матеріалів, що є порушенням вимог статті 9 Закону України «Про об`єкти підвищеної небезпеки», пункту 3 Порядку ідентифікації та обліку об`єктів підвищеної небезпеки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.07.2002 р. №956;
- суб`єктом господарювання не подано на розгляд до Управління Держпраці у Кіровоградській області ідентифікацію об`єкта підвищеної небезпеки по формі ОПН-1, що є порушенням вимог статті 9 Закону України «Про об`єкти підвищеної небезпеки», пункту 3 Порядку ідентифікації та обліку об`єктів підвищеної небезпеки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.07.2002 р. №956;
- відсутні дозволи:
1) на виконання робіт підвищеної небезпеки, а саме: склад ПММ газонебезпечні роботи та роботи у вибухонебезпечних зонах (пункт 3 групи А додатку 2 до Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин. Механізмів, устатковання підвищеної небезпеки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.10.2011 р. №1107 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 03.02.2021 р. №77); злив, очистку, нейтралізацію резервуарів, тари та інших ємностей з-під нафтопродуктів. Кислот, лугів та інших небезпечних речовин. В тому числі радіоактивних (пункт 17 групи А додатку 2 до Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування), машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.10.2011 р. №1107 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 03.02.2021 р. №77);
2) на експлуатацію машин, механізмів та устатковання підвищеної небезпеки, а саме: на обладнання та захисні системи, призначені для використання в потенційно вибухонебезпечних середовищах резервуар робочої групи типу РГС-10 (1 од.). паливороздавальна колонка (1 од.), електрообладнання вибухозахищеного виконання (пункт 10 групи А переліку машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 03.02.2021 р. №77, що є порушенням статті 21 Закону України «Про охорону праці»;
- відсутні акти щорічних регулювань на надлишковий тиск та вакуум дихальних клапанів резервуарів типу РГС-10 (1 шт.) зберігання палива дизельного, що є порушенням вимог статті 13 Закону України «Про охорону праці»; пункту 3.7.2 глави 3 НПАОП 0.00-1.41-88 Загальних правил вибухобезпеки для вибухопожежонебезпечних хімічних, нафтохімічних і нафтопереробних виробництв, затверджених Держгіртехнаглядом СРСР 06.09.1988 р.;
- відсутня технічна документація (паспорт) на резервуар типу РГС-10, що є порушенням вимог статті 13 Закону України «Про охорону праці»; абзацу 2 підпункту 1.1 пункту 1 розділу VI НПАОП 0.00-7.11-12 Загальних вимог стосовно забезпечення роботодавцями охорони праці працівників, затверджених наказом МНС України від 25.01.2012 р. №67; пунктів 17, 18 розділу ІІІ НПАОП 0.00-7.14-17 Вимог безпеки та захисту здоров`я під час використання виробничого обладнання працівниками, затверджених наказом Міністерства соціальної політики України від 28.12.2017 р. №2072;
- на складі ПММ відсутній заземлювач приєднання автоцистерни під час проведення зливно-наливних операцій, який повинно бути винесено поза межі вибухонебезпечної зони, що є порушенням вимог статті 13 Закону України «Про охорону праці»; пункту 3.7.21 глави 3 НПАОП 0.00-1.42-88 Загальних правил вибухонебезпеки для вибухопожежонебезпечних хімічних, нафтохімічних і нафтопереробних виробництв, затверджених Держгіртехнаглядом СРСР 06.09.1988 р.;
- господарством не отримано дозвіл на експлуатацію машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки: вантажопідіймальний кран (кран-балка) (1 шт.), встановлений на території господарського двору (пункт 7 групи А переліку машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 03.02.2021 р. №77, що є порушенням статті 21 Закону України «Про охорону праці»;
- господарством не отримано дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки: вантажно-розвантажувальні роботи за допомогою машин і механізмів (пункт 20 групи А додатку 2 до Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.10.2011 р. №1107 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 03.02.2021 р. №77) та на ремонт і технічне обслуговування машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки (пункт 11 групи А додатку 2 до Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.10.2011 р. №1107 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 03.02.2021 р. №77), що є порушенням статті 21 Закону України «Про охорону праці»;
- не проведено експертне обстеження та технічний огляд вантажопідіймального крану (кран-балки), встановленого на території господарського двору 1 шт., що є порушенням вимог ст.13 Закону України «Про охорону праці»; пункту 1 глави 3 розділу VI, пункту 1 глави 4 розділу VI НПАОП 0.00-1.80-18 Правил охорони праці під час експлуатації вантажопідіймальних кранів, підіймальних пристроїв і відповідного обладнання, затверджених наказом Міністерства соціальної політики України від 19.01.2018 р. №62;
- відсутній паспорт (журнал нагляду) вантажопідіймального крану (кран-балки) встановленого на території господарського двору 1 шт., що є порушенням вимог ст.13 Закону України «Про охорону праці»; пункту 3 глави1 розділу VI НПАОП 0.00-1.80-18 Правил охорони праці під час експлуатації вантажопідіймальних кранів, підіймальних пристроїв і відповідного обладнання, затверджених наказом Міністерства соціальної політики України від 19.01.2018 р. №62;
- гак, за допомогою якого підіймаються вантажі, не обладнаний запобіжним знаком, що є порушенням вимог статті 13 Закону України «Про охорону праці»; пункту 1.5 глави 1 розділу IV НПАОП 0.00-1.71-13 Правил охорони праці під час роботи з інструментом та пристроями, затверджених наказом Міністерства енергетики та вугільної промисловості України від 19.12.2013 р. №966;
- не забезпечено проведення періодичних оглядів вантажопідіймального крану і відповідного обладнання обслуговуючим персоналом. що є порушенням вимог статті 13 Закону України «Про охорону праці»; підпунктів 2, 4 пункту 6 глави 6 розділу VI НПАОП 0.00-1.80-18 Правил охорони праці під час експлуатації вантажопідіймальних кранів, приймальних пристроїв і відповідного обладнання, затверджених наказом Міністерства соціальної політики України від 19.01.2018 р. №62;
- не призначений працівник для здійснення нагляду за утриманням та безпечною експлуатацією вантажопідіймальних кранів та відповідного обладнання, що є порушенням вимог статті 13 Закону України «Про охорону праці»; підпунктів 1 пункту 1 глави 5 розділу VI НПАОП 0.00-1.80-18 Правил охорони праці під час експлуатації вантажопідіймальних кранів, підіймальних пристроїв і відповідного обладнання, затверджених наказом Міністерства соціальної політики України від 19.01.2018 р. №62;
- не призначено наказом працівників, що керують вантажопідіймальною машиною з підлоги, стропальників та інших працівників, які здійснюють підвішування вантажу на гак, що є порушенням вимог статті 13 Закону України «Про охорону праці»; пункту 11 глави 5 розділу VI НПАОП 0.00-1.80-18 Правил охорони праці під час експлуатації вантажопідіймальних кранів, підіймальних пристроїв і відповідного обладнання, затверджених наказом Міністерства соціальної політики України від 19.01.2018 р. №62.
Примірник акта перевірки 20.09.2021 року вручено голові СФГ «Сатурн» ОСОБА_1 (а.с.21. зі зворотного боку).
Відповідно до абз.2 ч.1 ст.1 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05.04.2007 р. №877-V (далі за текстом Закон №877) державний нагляд (контроль) діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Згідно з ч.6 ст.2 Закону №877, у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, заходи контролю здійснюються органами державного архітектурно-будівельного контролю (нагляду), державного нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю та зайнятість населення, державного контролю за додержанням законодавства у сфері моніторингу, звітності та верифікації викидів парникових газів у встановленому цим Законом порядку з урахуванням особливостей, визначених законами у відповідних сферах та міжнародними договорами, зокрема державного нагляду (контролю) в галузі цивільної авіації - з урахуванням особливостей, встановлених Повітряним кодексом України, нормативно-правовими актами, прийнятими на його виконання (Авіаційними правилами України), та міжнародними договорами у сфері цивільної авіації.
З огляду на абз.2 ч.1 ст.38 Закону України «Про охорону праці» від 14.10.1994 р. №2694-ХІІ (далі за текстом Закон №2694), у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, державний нагляд за додержанням законів та інших нормативно-правових актів про охорону праці здійснюють центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці.
Відповідно до п.1 Положення про Державну службу України з питань праці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 р. №96 (далі за текстом Положення №96) Державна служба України з питань праці (Держпраці) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра соціальної політики, і який реалізує державну політику у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов`язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, на випадок безробіття (далі загальнообов`язкове державне соціальне страхування) в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб.
Згідно з пп.1 п.3 Положення №96 основними завданнями Держпраці є реалізація державної політики у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов`язкове державне соціальне страхування в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб.
Пунктом 7 Положення №96 встановлено, що Держпраці здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи.
Відповідно до з п.1 Положення про Управління Держпраці у Кіровоградській області, затвердженого наказом Державної служби України з питань праці від 03.08.2018 р. №84 (далі за текстом Положення №84) Управління Держпраці у Кіровоградській області є територіальним органом Державної служби України з питань охорони праці, що їй підпорядковується (а.с.8-12).
На підставі пп.16 п.4 Положення №84 Управління Держпраці відповідно до покладених на нього завдань здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням законодавства з охорони праці в частині безпечного ведення робіт, гігієни праці, промислової безпеки, безпеки робіт у сфері поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, у тому числі з питань забезпечення працівників спеціальним одягом, спеціальним взуттям та іншими засобами індивідуального та колективного захисту; монтажу, ремонту, реконструкції, налагодження і безпечної експлуатації машин, механізмів, устаткування. Транспортних та інших засобів виробництва і машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки; безпеки робіт у сфері поводження з вибуховими матеріалами. Проведення робіт з утилізації звичайних видів боєприпасів, ракетного палива та вибухових матеріалів військового призначення; виробництва, зберігання, використання отруйних речовин у виробничих процесах, у тому числі продуктів біотехнологій та інших біологічних агентів; організації проведення навчання (в тому числі спеціального) і перевірки знань з питань охорони праці; навчання працівників у сфері поводження з вибуховими матеріалами та перевірки їх знань (а.с.8-12).
Частиною 5 статті 4 Закону №877 встановлено, що виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду.
Відповідно до ч.7 ст.7 Закону №877 на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду.
Частиною 4 статті 43 Конституції України встановлено, що кожен має право на належні, безпечні і здорові умови праці, на заробітну плату, не нижчу від визначеної законом.
Згідно з абз.2 ч.2 ст.4 Закону №2694 державна політика в галузі охорони праці базується на принципах пріоритету життя і здоров`я працівників, повної відповідальності роботодавця за створення належних, безпечних і здорових умов праці.
З огляду на ч.ч.1, 2 ст.13 Закону №2694 роботодавець зобов`язаний створити на робочому місці в кожному структурному підрозділі умови праці відповідно до нормативно-правових актів, а також забезпечити додержання вимог законодавства щодо прав працівників у галузі охорони праці.
З цією метою роботодавець забезпечує функціонування системи управління охороною праці, а саме: створює відповідні служби і призначає посадових осіб, які забезпечують вирішення конкретних питань охорони праці, затверджує інструкції про їх обов`язки, права та відповідальність за виконання покладених на них функцій, а також контролює їх додержання; розробляє за участю сторін колективного договору і реалізує комплексні заходи для досягнення встановлених нормативів та підвищення існуючого рівня охорони праці; забезпечує виконання необхідних профілактичних заходів відповідно до обставин, що змінюються; впроваджує прогресивні технології, досягнення науки і техніки, засоби механізації та автоматизації виробництва, вимоги ергономіки, позитивний досвід з охорони праці тощо; забезпечує належне утримання будівель і споруд, виробничого обладнання та устаткування, моніторинг за їх технічним станом; забезпечує усунення причин, що призводять до нещасних випадків, професійних захворювань, та здійснення профілактичних заходів, визначених комісіями за підсумками розслідування цих причин; організовує проведення аудиту охорони праці, лабораторних досліджень умов праці, оцінку технічного стану виробничого обладнання та устаткування, атестацій робочих місць на відповідність нормативно-правовим актам з охорони праці в порядку і строки, що визначаються законодавством, та за їх підсумками вживає заходів до усунення небезпечних і шкідливих для здоров`я виробничих факторів; розробляє і затверджує положення, інструкції, інші акти з охорони праці, що діють у межах підприємства (далі акти підприємства), та встановлюють правила виконання робіт і поведінки працівників на території підприємства, у виробничих приміщеннях, на будівельних майданчиках, робочих місцях відповідно до нормативно-правових актів з охорони праці, забезпечує безоплатно працівників нормативно-правовими актами та актами підприємства з охорони праці; здійснює контроль за додержанням працівником технологічних процесів, правил поводження з машинами, механізмами, устаткуванням та іншими засобами виробництва, використанням засобів колективного та індивідуального захисту, виконанням робіт відповідно до вимог з охорони праці; організовує пропаганду безпечних методів праці та співробітництво з працівниками у галузі охорони праці; вживає термінових заходів для допомоги потерпілим, залучає за необхідності професійні аварійно-рятувальні формування у разі виникнення на підприємстві аварій та нещасних випадків.
Відповідно до ч.ч.1, 3, 4 ст.21 Закону №2694 виробничі будівлі, споруди, машини, механізми, устаткування, транспортні засоби, що вводяться в дію після будівництва (виготовлення) або реконструкції, капітального ремонту тощо, та технологічні процеси повинні відповідати вимогам нормативно-правових актів з охорони праці.
Роботодавець повинен одержати дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки (далі дозвіл). Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, видає дозволи на безоплатній основі на підставі висновку експертизи стану охорони праці та безпеки промислового виробництва суб`єкта господарювання, проведеної експертно-технічними центрами, які належать до сфери управління центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, або незалежними експертними організаціями, які забезпечують науково-технічну підтримку державного нагляду у сфері промислової безпеки та охорони праці. На застосування машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки виробник або постачальник устаткування підвищеної небезпеки отримує дозвіл до прийняття зобов`язань на постачання. Одержання дозволу не вимагається у разі експлуатації (застосування) устаткування підвищеної небезпеки, яке прийнято в експлуатацію з видачею відповідного сертифіката або щодо якого зареєстровано декларацію про готовність до експлуатації, а також у разі реєстрації машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці.
Порядок видачі дозволів або відмови в їх видачі, переоформлення, видачі дублікатів, анулювання дозволів центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, переліки видів робіт, машин, механізмів та устаткування підвищеної небезпеки, проведення або експлуатація (застосування) яких потребує отримання дозволу, та граничні розміри тарифів на проведення експертизи стану охорони праці та безпеки промислового виробництва суб`єкта господарювання, висновок якої є підставою для видачі дозволів, встановлюються Кабінетом Міністрів України.
Пунктом 1 розділу ІІ Правил охорони праці у сільськогосподарському виробництві, затверджених наказом Міністерства соціальної політики України від 29.08.2018 р. №1240 (далі за текстом Правила охорони праці у сільськогосподарському виробництві) визначено, що обладнання, що надається працівникам та ними використовується за призначенням, має бути технічно справним і відповідати: вимогам технічних регламентів, якщо обладнання виготовлене після дати обов`язкового застосування відповідних технічних регламентів, що поширюються на це обладнання; загальним вимогам безпеки до обладнання, що зазначені у нормативно-правових актах з охорони і гігієни праці та відповідних нормативних документах на його виготовлення, якщо обладнання виготовлене до дати обов`язкового застосування відповідних технічних регламентів, що поширюються на це обладнання.
Згідно з пунктом 3 розділу ІІІ Правил охорони праці у сільськогосподарському виробництві, не дозволяється: експлуатація несправних машини та обладнання; експлуатація сільськогосподарських тракторів без електростартерного запуску двигуна та з відсутньою або несправною системою блокування запуску двигуна за ввімкнутої передачі.
Відповідно до абз.2 п.п.1.1 п.1 розділу VI Загальних вимог стосовно забезпечення роботодавцями охорони праці працівників, затверджених наказом МНС України від 25.01.2012 р. №67 (далі за текстом Загальні вимоги) під час вибору засобів праці, які мають бути застосовані, слід враховувати вимоги технічної документації, умови і специфіку робіт, а також наявні на робочих місцях фактори, що загрожують безпеці і здоров`ю працівників підприємства, і/або додаткові небезпечні фактори, пов`язані із застосуванням засобів праці.
Пунктами 17, 18 розділу ІІІ Вимог безпеки та захисту здоров`я під час використання виробничого обладнання працівниками, затверджених наказом Міністерства соціальної політики України від 28.12.2017 р. №2072 передбачено, що усе виробниче обладнання має відповідати вимогам нормативно-технічних документів щодо захисту працівників від ризику загоряння або його перегріву, а також викидів газу, пилу, рідин, пари чи інших речовин, що виробляються, використовуються виробничим обладнанням або зберігаються в ньому.
Усе виробниче обладнання має відповідати вимогам нормативно-технічних документів щодо запобігання ризику вибуху виробничого обладнання чи речовин, що виробляються, використовуються ним або зберігаються в ньому.
Згідно з пунктом 3 глави 1 розділу VI Правил охорони праці під час експлуатації вантажопідіймальних кранів, підіймальних пристроїв і відповідного обладнання, затверджених наказом Міністерства соціальної політики України від 19.01.2018 р. №62 (далі за текстом Правила охорони праці) у разі необхідності відновлення втраченого, зіпсованого чи на заміну непридатного для використання журналу нагляду (паспорта) обладнання, що перебувало в експлуатації, суб`єкт господарювання має забезпечити отримання дубліката журналу нагляду чи паспорта від виробника чи складання нового журналу нагляду.
Пунктом 1 глави 3 розділу VI Правил охорони праці обладнання підлягає первинному, періодичному та позачерговому технічному огляду відповідно до вимог цих Правил.
Пунктом 1 глави 4 розділу VI Правил охорони праці передбачено, що Експертне обстеження обладнання проводиться у разі: закінчення призначеного строку служби (граничного строку експлуатації) або нового призначеного строку служби (продовжуваного строку безпечної експлуатації) обладнання; перед модифікацією (реконструкцією або модернізацією) обладнання з метою визначення можливості її проведення; аварії або пошкодження, спричиненого надзвичайною ситуацією природного чи техногенного характеру, з метою визначення можливості відновлення; за ініціативою власника.
Відповідно до підпункту 1 пункту 1 глави 5 розділу VI Правил охорони праці суб`єкт господарювання призначає працівника, який здійснює нагляд за утриманням та безпечною експлуатацією обладнання.
Згідно з пунктом 11 глави 5 розділу VI Правил охорони праці допуск до роботи машиністів кранів, їх помічників; працівників, які керують вантажопідіймальними кранами з підлоги /з підвісного пульта чи по радіо/ або зі стаціонарного поста; машиністів підйомників; працівників, які керують підйомником з пульта керування, установленого на робочій платформі; працівників, які виконують роботи з робочої платформи; слюсарів; слюсарів-електриків; електромеханіків; налагоджувальників, стропальників, інших працівників, які здійснюють підвішування вантажу на гак вантажопідіймального крана, машини чи мобільного підйомника, згідно з пунктами 9, 10 цієї глави має оформлятися наказом (розпорядженням) суб`єкта господарювання.
За умови обслуговування обладнання за договором з іншим суб`єктом господарювання допуску до роботи машиністів кранів та їх помічників, машиністів підйомників, працівників, які керують підйомником з пульта керування, установленого на робочій платформі, працівників, які керують вантажопідіймальними кранами з підлоги /з підвісного пульта чи по радіо/ або зі стаціонарного поста, працівників, які виконують роботи з робочої платформи, слюсарів, слюсарів-електриків, електромеханіків, налагоджувальників, стропальників, інших працівників, які здійснюють підвішування вантажу на гак вантажопідіймального крана, машини чи мобільного підйомника, згідно з пунктами 9, 10 цієї глави може бути визначений договором.
Зважаючи на підпункти 2, 4 пункту 6 глави 6 розділу VI Правил охорони праці працівник, відповідальний за утримання обладнання у справному стані, повинен: закріпити за обладнанням слюсарів і електромонтерів для проведення оглядів і поточних ремонтів; забезпечити проведення періодичних оглядів обладнання обслуговувальним персоналом (слюсарями, електромонтерами тощо) відповідно до графіка, затвердженого суб`єктом господарювання.
Відповідно до пункту 1.5 глави 1 розділу IV Правил охорони праці під час роботи з інструментом та пристроями, затверджених наказом Міністерства енергетики та вугільної промисловості України від 19.12.2013 р. №966 гаки, за допомогою яких повинні підніматись великовагові вантажі (масою більше 3 т), повинні бути такими, що обертаються на закритих кулькових опорах (за винятком гаків спеціального призначення).
Гаки повинні бути обладнані запобіжними замками.
З огляду на п.п.3, 7, 10, 11, 17, 20 групи А додатку 2 до Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, затвердженого постановою Кабінетом Міністрів України від 26.10.2011. р. №1107, до переліку робіт підвищеної небезпеки, які виконуються на підставі дозволу, відносяться: газонебезпечні роботи та роботи у вибухопожежонебезпечних та/або пожежонебезпечних зонах; роботи в колодязях, шурфах, траншеях, котлованах, бункерах, камерах, колекторах, замкнутому просторі (ємностях, боксах, топках, трубопроводах тощо); заповнення, злив і ремонт балонів, контейнерів, цистерн та інших ємностей із стисненим, зрідженим, отруйним, вибухонебезпечним та інертним газом, їх зберігання; монтаж, демонтаж, налагодження, ремонт, технічне обслуговування, реконструкція машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки; злив, очистка, нейтралізація резервуарів, тари та інших ємностей з-під нафтопродуктів, кислот, лугів та інших небезпечних речовин, в тому числі радіоактивних; вантажно-розвантажувальні роботи за допомогою машин і механізмів.
Статтею 9 Закону України «Про об`єкти підвищеної небезпеки» від 18.01.2021 р. №2245-ІІІ визначено, що суб`єкт господарювання ідентифікує об`єкти підвищеної небезпеки відповідно до кількості порогових мас небезпечних речовин.
Об`єкти підвищеної небезпеки, що належать одному суб`єкту господарювання, але за територіальною ознакою мають різні адреси місцезнаходження, вважаються різними об`єктами підвищеної небезпеки.
За результатами ідентифікації об`єкта підвищеної небезпеки йому встановлюється 1, 2 або 3 клас.
Нормативи порогових мас небезпечних речовин або їх сумішей, що використовуються для цілей ідентифікації об`єкта підвищеної небезпеки, порядок ідентифікації об`єктів підвищеної небезпеки та їх обліку затверджуються Кабінетом Міністрів України.
На підставі викладеного та зважаючи на зміст акта №КР7800/08 від 20.09.2021 р. судом встановлено, що відповідачем допущено порушення вимог законодавства з охорони праці, які створюють загрозу життю працівників, при цьому, доказів усунення такого порушення відповідачем суду не надано.
Таким чином, беручи до уваги не усунення відповідачем порушень вимог законодавства з охорони праці, суд дійшов висновку, що виконання Селянським фермерським господарством «Сатурн» робіт підвищеної небезпеки, а саме: газонебезпечних робіт та робіт у вибухопожежонебезпечних зонах; злив, очистку, нейтралізацію резервуарів, тари та інших ємностей з-під нафтопродуктів, кислот, лугів та інших небезпечних речовин, в тому числі радіоактивних; вантажно-розвантажувальні роботи за допомогою машин і механізмів; ремонт і технічне обслуговування машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки та експлуатація колісного трактора ЮМЗ-6КЛ державний номер НОМЕР_1 , тракторних причепів ПТС (2 шт.), вантажопідіймального крану (кран-балки), обладнання та захисних систем, призначених для використання в потенційно вибухонебезпечних середовищах (резервуар робочої групи типу РГС-10 (1 од.), паливороздавальна колонка (1 од.), електрообладнання вибухозахищеного виконання) підлягають зупиненню до усунення порушень вимог законодавства з охорони праці, а тому позовні вимоги Управління Держпраці у Кіровоградській області слід задовольнити у повному обсязі.
У позовній заяві позивач просить звернути судове рішення до негайного виконання.
Статтею 371 Кодексу адміністративного судочинства України визначено категорії спорів рішення по яких виконуються негайно, а також, які можуть бути звернуті до негайного виконання.
Однак, рішення щодо застосування заходів реагування не можуть бути звернуті до негайного виконання відповідно до змісту статті 371 КАС України.
Відповідно до ч.2 ст.139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
У даній справі позивачем не понесено витрат, пов`язаних із залученням свідків та проведенням експертиз, а тому відсутні витрати, які б підлягали стягненню з відповідача в порядку розподілу судових витрат.
Керуючись ст.ст.132, 139, 242-246, 255, 293, 295-297 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
1. Адміністративний позов задовольнити в повному обсязі.
2. Застосувати до Селянського фермерського господарства «Сатурн» (код ЄДРПОУ 31140862, смт Петрове, Олександрійський район, Кіровоградська область, пров. Західний, 4) заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) шляхом повного зупинення виконання робіт підвищеної небезпеки, а саме: газонебезпечні роботи та роботи у вибухопожежонебезпечних зонах; злив, очистку, нейтралізацію резервуарів, тари та інших ємностей з-під нафтопродуктів, кислот, лугів та інших небезпечних речовин, в тому числі радіоактивних; вантажно-розвантажувальні роботи за допомогою машин і механізмів; ремонт і технічне обслуговування машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки та експлуатацію колісного трактора ЮМЗ-6КЛ державний номер НОМЕР_1 , тракторних причепів ПТС (2 шт.), вантажопідіймального крану (кран-балки), обладнання та захисних систем, призначених для використання в потенційно вибухонебезпечних середовищах (резервуар робочої групи типу РГС-10 (1 од.), паливороздавальна колонка (1 од.), електрообладнання вибухозахищеного виконання) до усунення порушень вимог законодавства з охорони праці.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Рішення суду може бути оскаржене в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення.
Дата складання повного рішення суду 30 листопада 2022 року.
Суддя Кіровоградського
окружного адміністративного суду Г.М. Момонт
Суд | Кіровоградський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.11.2022 |
Оприлюднено | 06.12.2022 |
Номер документу | 107656757 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо праці, зайнятості населення, у тому числі |
Адміністративне
Кіровоградський окружний адміністративний суд
Г.М. Момонт
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні